Ov chipkaart, ergenis!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ben je voor of tegen ov-chipkaart

Ik ben voor
72 (28%)
Ik ben tegen
165 (66%)
Geen mening
13 (5%)

Totaal aantal stemmen: 250

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 21:34

Ik zat laatst in de bus en ik zag iemand die ging uitchekken met haar pinpasje :') En ze bleef haar pasje er maar voor houden, en 10 keer proberen en uiteindelijk vroeg ze geschrokken waarom die het niet deed.. :+ ''Nou mevrouw, dat kan niet met een bankpasje!'' zei de buschauffeur die zijn lach inhield..

Voor de rest heb ik me in het begin wel aan geergerd, maar ben er inmiddels wel aan gewend

Bazinga

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 21:42

Ik ben voor een reis van Schiedam Woudhoek naar Rotterdam Ommoord met tram en metro met de OV-chip 3.20 euro kwijt. Dat is een reis van 65 minuten en heel veel zones. Eerst 8 haltes met de tram, overstappen en17 haltes met de metro.
Ik vind dat niet duur.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 22:00

Fiffill schreef:
liedje89 schreef:
Ik vind het vooral heel irritant dat je je saldo niet makkelijk kan controleren. Ik reis meestal gratis (student) maar heel af en toe moet ik buiten de gratis uren een keer met de bus (lees echt eens in de 3 maanden ofzo) en dan weet ik echt niet meer of ik 3 maanden terug mijn kaart had opgeladen??

Hier doen die kastjes in de bus het trouwens ook vrij vaak niet en dat is ook heel onhandig.

Hier staan gewoon saldo-leesautomaten bijv op het perron van de tram. Hou je je kaart voor en dan leest hij je saldo.
Zoiets kan volgens mij ook gewoon bij de kaartjesautomaten van de NS :)

Oh enne, verschil kaartje in de bus vs OV chipkaart is hier 2 euro. In het voordeel van de OV chipkaart. Dus het is niet waar dat de prijzen overal verdubbeld zouden zijn...

Ik ga met de bus en daar staan die dingen echt niet bij de haltes hoor, met een beetje pech sta je ook ergens bij een bushalte waarbij het dichtsbijzijnde oplaat punt zo een half uur lopen is (tijdens kantooruren ^) ). Met de trein koop ik meestal gewoon nog een papieren kaartje omdat je er anders perce zo'n hoog saldo op moet hebben terwijl ik een stukje van 3,- mee wil een keer in de 3 maanden ofzo.

Hier ben ik trouwens ook goedkoper uit met mijn chipkaart als met een strippen kaart. Maar ik reis zo weinig (in tijden dat ik moet betalen) dat dat me niet eens zoveel uitmaakt

Fenrir

Re: Ov chipkaart, ergenis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 22:06

Hier zitten ze in de bus, niet bij de haltes. Waar je ook in de bus je kaart kunt opladen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 22:17

Het is alleen maar fijn voor mensen die gratis reizen via studenten OV.

Ik ben nu ook duurder uit en moet steeds dat ding opladen, daarbij doen die krengen het toch nooit..

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 22:25

Ik heb me op Amsterdam CS ook wel eens het zuur gezocht naar een paal waar je ook UIT kon checken. Had me ingechecked omdat ik zo snel geen poortje zag dat open was, en had met spoed iets te eten nodig, anders zou ik flauwvallen. Heb er wel een uur rondgelopen om uit te zoeken hoe dat nou zat. Stond steeds overal net aan de verkeerde kant van het poortje. Geen idee hoe ik dat voor elkaar heb gekregen, maar voor mij een goede reden om Amsterdam CS voortaan te mijden als de pest.

En kan iemand mij uitleggen hoe het kan dat met 2 chipkaarten, op hetzelfde moment gekocht onder toeziend oog van de buschauffeur, op hetzelfde moment ingechecked en uitgechecked er toch 2 verschillende bedragen werden afgeschreven? Waren identieke kaarten en het verschil was meer dan 20 cent. Sowieso begrijp ik niets van de tarieven, elke keer wordt er een ander bedrag afgeschreven en die zijn niet te verklaren aan de hand van de tarieflijsten.

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 22:35

Dat vind ik echt wel heel knap :D, heb je soms die 50 poortjes gemist waar je in- en uit kan checken? :P .

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 22:54

Ik liep er steeds tegenaan dat je bij veel poortjes alleen maar kan inchecken, en bij andere alleen maar kan uitchecken. En stond dus met ingecheckete kaart steeds voor een poortje "inchecken". Heb me rotgezocht naar een poort waar ik kon uitchecken! En ik wilde perse uitchecken, had geen zin in betalen voor een rit die ik niet ging maken. Had inmiddels wel ontdekt dat er inderdaad ook poortjes open stonden dus dat ik helemaal niet had hoeven inchecken om een broodje te halen.

Ik vind dat de stations, in elk geval Amsterdam CS en Amstel, er niet overzichtelijker op zijn geworden met de komst van die poorten. Hoewel ik me ook kan voorstellen dat er mensen zijn die het wel duidelijker vinden. Met alle werkzaamheden heb ik me prima weten te redden, ook tijdens hypo's. Kon altijd wel vinden wat ik nodig had. Maar met die poortjes vind ik het toch een stuk onduidelijker geworden. Vooral op stations waar die poortjes al voor de centrale hal staan. Zet ze dan voor de (rol) trappen en liften neer. Daar heb je toch altijd al flessenhalzen, kan zo'n poortje er ook nog wel bij zonder veel extra gedoe. Door met die poortjes een groot deel van de hal af te sluiten krijg je een tweede flessenhals erbij, wat de doorstroming tegenhoudt, en een hoop onoverzichtelijkheid.

En hoe verklaren de mensen dat ik voor hetzelfde traject, met identieke kaarten, toch 2 compleet verschillende bedragen kwijt was? (die beiden een stuk hoger lagen dan met de strippenkaart).

Edit: Typfout

AnnaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 01:13

Vind de chipkaart een hele goede uitvinding, echt super handig, kaartje ervoor en blieb, gaan met die banaan. Waar ik me alleen wel kapot aan heb lopen ergeren is dat ik een kaart heb van connexxion, de eerste keer dat ik me "aan wilde melden" bij ns, was een storing tussen ns en connexxion, prima, ik koop wel een kaartje. Een week later nog maar eens proberen want ik moest weer mer de trein, dit keer via de site, nee dat lukte niet, dus de ns gebeld, nee er was een storing en dat was de dag erop wel opgelost. Dus heb 2x een kaartje moeten kopen op eigen kosten, dat is erg jammer. Zo ook de eerste keer dat ik in en uit moest checken, weet niet wat voor melding ik kreeg met uitchecken, maar het lukte in elk geval niet, weet nog steeds niet waarom, maar na 10x die kaart ervoor gehouden te hebben kon ik eindelijk UC verlaten, whoopie.
Vind het verder wel een prima systeem als het werkt, geen gedoe meer.
Wat ik alleen niet snap, het instaptarief is €20,- maar mijn kaart wordt pas automatisch opgeladen bij €5,- allemaal leuk, maar kan ik dan dus niet met de trein?

Everytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 01:26

Het is zeker wel duurder. We hadden in Brabant eerst een jaar of 2 jaar goedkope strippenkaarten was ik 1,50 voor retour kwijt, nu 1,70 oid voor een enkeltje. Maar heb sinds vorige maand studenten ov.

Areana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 01:56

Beetje jammer ook dat je niet even snel kan kijken wat er nog op staat, maar je echt zo'n paaltje moet vinden/snel tijdens het uitchecken met een dikke rij mensen die ook graag uit willen stappen... (Niet meer vlak voor het reizen, Ohhhh, nog 10 strippen over! Dat red ik makkelijk!)
Geef mij maar de strippenkaart, of los betalen, dan zie ik tenminste makkelijker wat ik kwijt ben.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 02:08

Ik vond de strippenkaart inderdaad wel duidelijker. Het was iets concreets, dat je gewoon overal kon pakken en kon zien hoeveel je nog kon reizen. Nu ben je toch afhankelijk van apparaten op stations en grotere bushaltes, of in winkels, om te zien hoeveel er nog op staat, of je moet een goed geheugen hebben. Het is een stuk lastiger om thuis even te bedenken hoe je gaat reizen en hoeveel saldo je daarvoor nodig hebt als je niet kan zien hoeveel je tegoed hebt. Zeker als het een spontane reis is op tijdstippen dat je moeilijk kan opladen. Of je moet altijd astronomische bedragen op je kaart hebben staan, zodat je nooit voor verrassingen kan komen staan. De meeste mensen hebben dat niet.

Nou woon ik op loopafstand van een treinstation (2 zelfs), dus voor mij is het probleem nog wel te overzien. Maar er zijn zat plaatsen waar je niet binnen 10 minuten lopen op een treinstation zit, en dan kan dat best een grote beperking zijn.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 07:28

Tja er wordt elke keer zo :') gereageerd op mensen die geen open poortje kunnen vinden. En dat als je het niet snapt dan sta je niet open voor nieuwe dingen en allemaal neerbuigend gedoe.

Maar ik ben de metrosystemen in andere landen gewend waarbij je wel kan vergeten dat er poortjes bewust open staan.

Als alles werkt zoals het hoort en alle poortjes dicht zijn en daardoor niemand meer zonder chipkaart sommige stations op kan dan heb je als ontwerper echt niet op zitten letten.
Als je een systeem maakt waarbij de poortjes opengezet moeten worden omdat het anders niet werkt, dan heeft de bedenker hiervan wat mij betreft compleet zitten slapen en een incompetent systeem ontworpen.

En dat is wat ik vind van de ov chipkaart. Dat de uitvoering niet werkt.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 08:13

Ik snap prima dat er dingen onduidelijk kunnen zijn, ik ben er ook niet geheel positief over.
Maar sorry hoor, sommige dingen hier zijn ook wel echt heel sullig als ik het zo even mag zeggen. Dan kijken mensen gewoon echt niet goed.

Die poortjes staan open omdat er nu nog met treinkaartjes gereisd mag worden. Zodra die eruit zijn... poortjes dicht ;)

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 08:21

Lekker handig als je dan niet meer op het station kan komen :=

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 08:29

Ja, ik gebruikte A'dam CS bijv ook wel eens om gewoon doorheen te lopen naar de andere kant... maar ze staan niet overal echt voor het station, soms ook alleen voor de perrons. Dat is veel handiger. Alleen past dat niet overal wss (zoals bij A'dam CS)

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 08:33

Hoe moeten de toeristen dan aan hun (trein)kaartjes komen? :=
Ik ben echt al tig jaar niet meer op CS geweest hoor maar ik vind het behoorlijk raar om een station af te sluiten op die manier.
In veel landen zijn stations ook ontmoetingsplaatsen waar je wat kan eten en drinken. Slim om dat af te sluiten :n

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 08:37

Dat worden dan gewoon weggooi OV chipkaarten neem ik aan? Die kun je gewoon kopen :) wss kun je ze tegen die tijd ook uit de kaartjesautomaat trekken net als bij de tram en metro. Gelukkig staan die voor de poortjes. :')

Ik vraag me trouwens af of er geld van je kaart af gaat als je incheckt en op hetzelfde station blijft. Dan is er niet zo'n probleem, check je gewoon even in.

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 08:53

mick75 schreef:
Ik liep er steeds tegenaan dat je bij veel poortjes alleen maar kan inchecken, en bij andere alleen maar kan uitchecken. En stond dus met ingecheckete kaart steeds voor een poortje "inchecken". Heb me rotgezocht naar een poort waar ik kon uitchecken! En ik wilde perse uitchecken, had geen zin in betalen voor een rit die ik niet ging maken. Had inmiddels wel ontdekt dat er inderdaad ook poortjes open stonden dus dat ik helemaal niet had hoeven inchecken om een broodje te halen.

Sterker nog, bij heel veel poortjes op CS kan je zowel in- als uitchecken. Je hoeft dus niet speciaal opzoek naar een uitcheckpoortje.
Die bij de hoofdingang, dus naar de winkels in ieder geval wel :).

Ik weet trouwens niet of je een anonieme chipkaart of eentje op naam heb, maar anders kun je gewoon dag en nacht je saldo bekijken op internet. Met een anonieme helaas niet.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 13:23

Wat ik erg lastig vind is dat je nu geen kaartje meer bij de buschaufeur kan kopen.
Ik ga nooit met de bus...maar stel mijn auto is stuk....hoe kom ik dan op dat moment aan een vervoersbewijs voor de bus?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 13:36

Dat hangt ervan af, hier kan je op het moment nog contant betalen in de bus maar anders moet je denk ik eerst naar de supermarkt of een station om zo'n pasje te kopen??

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 13:39

Je kan gewoon altijd bij de buschauffeur nog een kaartje kopen.

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 13:42

Ik ben er ook niet blij mee, zeker niet als het straks ook bij de NS verplicht word.
Voor een retourtje Maarssen - Utrecht ben ik normaal 4 euro kwijt. Doordat het bij de NS verplicht is om er 20 euro tegoed op te hebben staan, ben ik dus veel meer kwijt dan normaal.

Nu moet ik woensdag met een kind naar Amsterdam, moet daar de tram nog pakken, kost me ook ongeveer 7,40 omdat ze alleen een uur kaart of een 24 uurs kaart hebben.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 13:47

Ik heb er even aan moeten wennen, maar nu vind ik het heerlijk. Ik zorg voor geld op m'n pas en kan zo het ov in rennen als ik weer eens laat ben voor een trein/bus/metro/tram :) Op het station even opletten dat je aan het begin al incheckt maar dat went ook supersnel :)
Ik heb een NS kortingskaart dus vanaf 6 euro op m'n pas werkt het inchecken al buiten de ochtendspits. Je mag namelijk tot 4 euro in de min voordat 'ie het niet meer doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 14:02

Ik zou normaal 3 euro kwijt zijn, nu met de chipkaart ben ik ongeveer 6,40 kwijt. Ik vind dat best wel een groot verschil. Rotding :n