terugkeer van gulden, wat vind jij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 15:11

Ik weet nog heel goed toen de euro kwam, dat iedereen enthousiast was behalve ik...
Iedereen wuifde mijn bezwaren weg en zei dat het juist handig was... :z
Nu zou ik niet terug willen naar de gulden, omdat niet alleen alles ineens heel duur is en volgens sommigen dan goedkoper zou worden, maar ook mensen die een huis van 300.000 euro hebben gekocht zitten dan met een héel hoge lening en een waarde van een stuk minder.
Een ramp dus ook op dat gebied.

Ik zou alleen willen dat we losser van dat Europa zouden komen, niks allemaal dezelfde regels en Brussel die bepaalt.

Lang verhaal: http://www.courtfool.info/nl_Van_staats ... gulden.htm

purny

Re: terugkeer van gulden, wat vind jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 15:22

Ik denk dat je daar helemaal niks mee opschiet. Wilders verliest zetels in de peilingen en heeft dan maar als nieuwe actie om zeteltjes terug te winnen dit bericht in de wereld geblazen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 15:24

randalinpony schreef:
Ja en we kolonialiseren ook weer een paar buitenlanden... Slavernij herinvoeren ook goed idee? En wellicht vrouwenkiesrecht afschaffen?

Dat laatste is nog niet zó´n slecht idee overigens. Met een kanttekening.
Met dezelfde helaas nog steeds geldende argumentatie als waarom dé grote spaanse feministe tegen het stemrecht voor vrouwen in de spaanse republiek was. Ze kreeg gelijk en Spanje rolde in een burgeroorlog met de Franco-dictatuur als resultaat.

Het is heel opmerkelijk dat de klassiek Grieken die we zo graag als model voor democratie opvoeren een slechts heel beperkt stemrecht hadden. Niet voor vrouwen bijvoorbeeld noch voor slaven.
Naar de dag van vandaag vertaald zou dat stemrecht voor bijvoorbeeld de intelligentia, mannen zowel als vrouwen volgens dezelfde criteria, inhouden.
Dat zou dan een verlicht despotisme door een ´open´ olichargie zijn.
Het sluit populisme, stemmenwinnen van de massa door onjuiste voorlichting, uit. We hebben de afgelopen 100 jaar meermalen kunnen zien dat algemeen kiesrecht tot fors misbruik in deze leidt. Vandaag de dag wodt de massa via de media helaas meer dan ooit gemanaged.

Vandaag hebben we in ons ´vrije´ westen een olichargie van magnaten die hun geld/invloed aanwenden voor massa-manipulatie en zo de steun van democratie hebben.
De poster welke Arabesk op een ander topic weergaf was :)*

haffie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 15:44

Evelli schreef:
Maar zullen de prijzen dan ook weer net zo teruggerekend worden als bij de invoering van de euro?
Toen werd 1 gulden 1 euro. Dus nu andersom ook? 1 euro wordt weer 1 gulden? (veranderen guldenteken in euro teken bedoel ik hiermee ;) )
Dan juich ik het alleen maar toe.

Gaat toch niet gebeuren. Zo europageil als de huidige politiek is.

Dat bedoel ik nu dus ook.
Wat mis ik die tijd,toen de euro kwam dacht ik,die boodschappen,die worden dan gewoon een euro waarde van de gulden.
Nee hoor een pak melk 1gulden werd 1euro,maar ik wilde gulden terug,en net zon waarde als toen.
De ondernemers uit onze streek zeggen,ja maar dan wordt het een verlies nou en toen de gulden tijd er was.
Kwamen we er ook en een crisis toen daar hoorde ik niet van.
Konden we gewoon leuke dingen halen met sinterklaas <:) ik was daar blij mee.
Maar nu reken ik wel om nog steeds,en mijn man ook dat zullen we wel blijven doen ook met sinterklaas aan kopen. <:) :){

diddletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 18:10

Huertecilla schreef:
randalinpony schreef:
Ja en we kolonialiseren ook weer een paar buitenlanden... Slavernij herinvoeren ook goed idee? En wellicht vrouwenkiesrecht afschaffen?

Dat laatste is nog niet zó´n slecht idee overigens. Met een kanttekening.
Met dezelfde helaas nog steeds geldende argumentatie als waarom dé grote spaanse feministe tegen het stemrecht voor vrouwen in de spaanse republiek was. Ze kreeg gelijk en Spanje rolde in een burgeroorlog met de Franco-dictatuur als resultaat.

Het is heel opmerkelijk dat de klassiek Grieken die we zo graag als model voor democratie opvoeren een slechts heel beperkt stemrecht hadden. Niet voor vrouwen bijvoorbeeld noch voor slaven.
Naar de dag van vandaag vertaald zou dat stemrecht voor bijvoorbeeld de intelligentia, mannen zowel als vrouwen volgens dezelfde criteria, inhouden.
Dat zou dan een verlicht despotisme door een ´open´ olichargie zijn.
Het sluit populisme, stemmenwinnen van de massa door onjuiste voorlichting, uit. We hebben de afgelopen 100 jaar meermalen kunnen zien dat algemeen kiesrecht tot fors misbruik in deze leidt. Vandaag de dag wodt de massa via de media helaas meer dan ooit gemanaged.

Vandaag hebben we in ons ´vrije´ westen een olichargie van magnaten die hun geld/invloed aanwenden voor massa-manipulatie en zo de steun van democratie hebben.
De poster welke Arabesk op een ander topic weergaf was :)*

probeer dát maar eens door de 2e kamer te krijgen :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 19:03

HolyPope schreef:
@Manegepaard :o? ??

Als de gulden weer terugkomt moet je als je bijv. naar duitsland of whatever gaat alles weer omwisselen. Dat is poedersuiker.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 19:11

Manegepaard schreef:
HolyPope schreef:
@Manegepaard :o? ??

Als de gulden weer terugkomt moet je als je bijv. naar duitsland of whatever gaat alles weer omwisselen. Dat is poedersuiker.

Oké, ik ben het nu helemaal met je eens!

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 21:57

Ik ben tegen het invoeren van de gulden, maar ik vind dat het handig is mbt tot reizen niet echt een argument om de euro te houden... Ik vind dat eerder een mooie bijkomstigheid..

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 22:06

Vroeger koste een goed brood 2 gulden. Nu kost het al 2 euro. Als ze de gulden weer terug gaan invoeren wat gaat het brood dan kosten, 5 gulden? Als we gaan omrekenen van euro naar gulden.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 22:52

HC, geweldig hoe jij in dat gat springt. :D

Mooi hoe iedereen het heeft over 'duurder' als we terug zouden gaan naar de gulden. Net of die gulden trouwens dezelfde waarde terug zou krijgen als die hij had toen de euro werd ingevoerd, dat moet je maar afwachten, en 'waardes' van geld plegen sowieso nogal te wisselen. ;)

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 23:06

Ik heb geen idee hoe het gaat w.b. wisselkoersen als de gulden terug komt; een wisselkoers is niets meer dan dat mensen dénken dat de munt waard is of zal worden.

@ Huertecilla: Een mooi streven, maar totaal niet haalbaar. Zou discriminatie zijn en dat is natuurlijk taboe. Net zoiets als het communisme: Prachtig als het zou werken, maar het wérkt gewoon niet.

Maar kan iemand me uitleggen hoe het komt dat de prijzen sinds de euro zijn gestegren? Komt dat echt alleen maar door de invoering van die Euro, of zijn er nog andere factoren aan gebonden? Inflatie, bijvoorbeeld? Ik was nog jong toen de nieuwe munt kwam en heb dat niet zo meegekregen. Lijkt me wel dat de lonen dan toch ook evenredig stijgen, zodat reëel gezien je koopkracht gelijk blijft?

Zie ook geen gegronde argumenten waarom alles weer duurder zou worden met de herinvoering van de gulden... Je weet toch niet wat die munt waard gaat zijn?!

En wat denken jullie van de Neuro, dan?

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 23:09

gulden mag wel, maar het teken verander dan alleen ben ik bang.

verder mogen we inderdaad van dat stomme overdreven eu gedoe af... de wetten moeten maar aangepast worden.. omdat het is brussel bedacht word.. ik dacht het niet.. het is nederland nog altijd die dat zelf mag beslissen binnen de grenzen

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 23:27

Hoe wil je in een land dat betrekkelijk weinig eigen productie heeft van wat dan ook, behalve een aantal landbouwproducten die ook nog eens voornamelijk geexporteerd worden, een stabiele munt krijgen zonder nauwe samenwerking met een ander land?

Laten we wel wezen. Nederland is een handelsland. "we" handelen in landbouwartikelen die we zelf produceren, maar het echt grote geld zit in de doorvoer van producten. Zie de Rotterdamse haven, een van de belangrijkste en grootste doorvoerhavens ter wereld en tot voor kort de allergrootste. Met de 2e maasvlakte waarschijnlijk weer de grootste. En waarom? Omdat "wij" van oudsher nou eenmaal heel erg goed zijn in het verhandelen van alles wat los en vast zit, inclusief gebakken lucht.

Wat gebeurt er als je die artikelen niet meer voor een redelijke prijs kan doorverkopen aan een min of meer gegarandeerde afnemer, zoals Duitsland? Duitsland alleen al is goed voor tussen de 40% en de 50% van de hele Nederlandse export! Dat is bijna de helft! De Nederlandse economie is daarmee dus ook voor een heel groot deel direct afhankelijk van de Duitse economie. Is er daar een recessie, dan zakt de export in (in recessies wordt er immers bezuinigd, en dus minder ingekocht) en zitten wij met overschotten die we niet kwijt kunnen onder dezelfde voorwaarden. En krijgen dus ook een recessie, gezien het percentage producten dat Duitsland van ons afneemt. In het gunstigste geval vinden we een andere afzetmarkt, ergens, in Azie of zo. Maar de kans is nihil dat die net zo goed en stabiel is als de Duitse afzetmarkt, om maar niet te spreken over per definitie hogere kosten om de producten daar te krijgen. (Duitsland is nou eenmaal ons buurland, en Belgie zie ik de economische rol die Duitsland speelt niet snel overnemen en Engeland op het moment ook niet). En die hogere kosten leiden weer vrijwel automatisch tot minder inkomsten, dus een recessie die z'n weerga niet kent.

Als je nu uit de Euro stapt, zonder dat andere landen en dan met name Duitsland daarin meegaat, loop je aan de verkeerde zijde op tegen allerlei handelsverdragen die voor de EU zijn opgesteld. Dat betekent dat Duitsland, door de Europese regelgeving, een regelgeving waar Nederland groot voorstander van was omdat het juist onze afzetmarkt veilig stelde en zelfs sterk vergrootte, nooit meer op dezelfde basis als voor de Eurotijd met Nederland handel kan drijven. Er is dus geen stabiele munteenheid op de achtergrond meer, waardoor er geen stabiele afzetmarkt meer is die garant staat voor bijna de helft van de hele export. Dan moet Nederland het helemaal zelf gaan doen, en het is maar zeer de vraag of dat gaat lukken in de steeds sneller veranderende wereldkaart. Dat betekent ook dat we veel meer afhankelijk worden van landen als China en Brazilie, nou niet echt landen die bekend staan om hun geweldige sociale beleid. En wie betaalt bepaalt. Dus als zegmaar China een groot deel van de export op zich zou gaan nemen, dan verschaffen ze zich ook toegang tot zaken waar je ze nou eigenlijk heel ver vandaan wil houden.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 01:21

Mick75, goede heldere post. Duitsland en de gehele EU zijn gewoon ontzettend belangrijk voor ons.

Paardenfreak, minder wetten vanuit Brussel is een illusie. Nederland is te klein, met te weinig productie mogelijkhedeh om te kunnen overleven zonder de EU. Op allerlei vlakken zijn wij afhankelijk van de EU, op economisch vlak maar ook op andere vlakken. Kijk naar onze Nederlandse defensie, dat is een lachertje op internationaal vlak. De EU biedt ons bescherming igv een aanval van overzee.

De EU biedt ons tal van voordelen die je dan mis loopt. Minder EU gaat nooit gebeuren, eerder meer. De Verenigde Staten van Europa met Nederland als kleine provincie is een logischere optie dan Nederland onafhankelijk van de EU.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 01:39

Krips schreef:
Ik ben tegen het invoeren van de gulden, maar ik vind dat het handig is mbt tot reizen niet echt een argument om de euro te houden... Ik vind dat eerder een mooie bijkomstigheid..

Het is een persoonlijke reden, ik kan ook nog heel diep erop in gaan, maar daar ben ik te lui voor. :+

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 01:56

Dus omdat jij het vervelend vind als je geld moet wisselen om naar Engeland te gaan moet de Euro maar blijven... Tja, goed doordacht ja. Omdat je te lui bent een betere argumentatie op te schrijven...

Trouwens, met dat wisselen voordat je naar Engeland gaat valt het best mee. Ze hebben daar ook wijdverbreide pinautomaten die het prima doen op Nederlandse bankpasjes. Ik neem nooit contant geld mee als ik naar Engeland ga, ik trek het daar wel uit de muur. En dat gewissel met geld geeft toch net even meer het idee dat je in het buitenland bent. Ik vind het dan wat dat betreft ook jammer dat de Euro de charmes van het geld wisselen en omrekenen heeft vervangen. Maar dat is een puur persoonlijke reden die eigenlijk niets met de discussie van doen heeft.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 02:43

Je kan altijd nog BUITEN europa op vakantie. Er zijn nog voldoende landen over die niet in de EU zitten.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 02:58

mick75 schreef:
Dat betekent ook dat we veel meer afhankelijk worden van landen als China en Brazilie, nou niet echt landen die bekend staan om hun geweldige sociale beleid. En wie betaalt bepaalt. Dus als zegmaar China een groot deel van de export op zich zou gaan nemen, dan verschaffen ze zich ook toegang tot zaken waar je ze nou eigenlijk heel ver vandaan wil houden.

Europa heeft zichzelf allang verkocht aan China.

http://www.presseurop.eu/nl/content/art ... msingeling
http://financieel.infonu.nl/diversen/66 ... nomie.html
http://www.spitsnieuws.nl/archives/buit ... rieks.html

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 03:33

Nicolletje schreef:
mick75 schreef:
Dat betekent ook dat we veel meer afhankelijk worden van landen als China en Brazilie, nou niet echt landen die bekend staan om hun geweldige sociale beleid. En wie betaalt bepaalt. Dus als zegmaar China een groot deel van de export op zich zou gaan nemen, dan verschaffen ze zich ook toegang tot zaken waar je ze nou eigenlijk heel ver vandaan wil houden.

Europa heeft zichzelf allang verkocht aan China.

http://www.presseurop.eu/nl/content/art ... msingeling
http://financieel.infonu.nl/diversen/66 ... nomie.html
http://www.spitsnieuws.nl/archives/buit ... rieks.html

Als je naar één vandaag van zaterdag12-11-'11 had gekeken had je dit niet geschreven.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 11:50

Nargini schreef:
@ Huertecilla: Een mooi streven, maar totaal niet haalbaar. Zou discriminatie zijn en dat is natuurlijk taboe. Net zoiets als het communisme: Prachtig als het zou werken, maar het wérkt gewoon niet.

De democratie zoals we die nu denken te hebben ook niet. Dat zien we met de herverdeling van de rijkdom nu. Het verschil in bezit in ons westen is zo groot als het sinds de invoering van stemrecht niet geweest is.

´Discriminatie´ is een onterecht politiek incorrect begrip. We discrimineren altijd allemaal met al onze keuzes. Neem je parnerkeuze.
Het is een kwestie van gezond verstand om besturen aan een gemengde groep verlichte slimmerikken over te laten en niet de massa dombos die per definite de meerderheid vormt de zwaarstwegende door media gestuurde ´mening´ te laten hebben.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 12:21

En wie mag bepalen wie die groep verlichte slimmerikken is die dan mogen gaan regeren? Hoe lang denk je dat het duurt voordat er een nieuwe dictatuur, met alle beperkingen en nadelen die eraan vastzitten komt? Macht corrumpeert, dat wordt dagelijks bewezen. Dus moet je de macht zoveel mogelijk spreiden en juist niet concentreren bij kleine clubjes wijze mannen. Wie bepaalt dan trouwens wie en wat die wijze mannen zijn? Wij van WC- eend adviseren WC-eend.

Lady_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 12:22

paardenfreak schreef:
gulden mag wel, maar het teken verander dan alleen ben ik bang.

verder mogen we inderdaad van dat stomme overdreven eu gedoe af... de wetten moeten maar aangepast worden.. omdat het is brussel bedacht word.. ik dacht het niet.. het is nederland nog altijd die dat zelf mag beslissen binnen de grenzen

Duidelijk iemand met verstand van zaken...

Je hebt door dat Nl ook meebeslist aan dat stomme overdreven EU gedoe?

Serieus, in dit topic staan dingen... Beter lezen sommige mensen zich eerst in voordat ze een discussie beginnen, want dit gaat nergens over zo...

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 13:25

Tja, als mensen op een bepaalde partij stemmen doen ze dat vaker wel, dan niet, op grond van het soort argument dat in dit topic de boventoon voert.

Niemand zegt dan ook dat democratie zo geweldig is. Maar de alternatieven zijn nog beroerder, want dan kom je helemaal in de wij van W.C.-eendbenoemingen terecht.

Democratie heeft echter wel waakhonden nodig, bijvoorbeeld in de vorm van een onafhankelijke pers, dat weten we al sinds Watergate, zo niet veel eerder... Zit wel een klein probleem.

Zie Italie.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 13:45

Huertecilla schreef:
De democratie zoals we die nu denken te hebben ook niet. Dat zien we met de herverdeling van de rijkdom nu. Het verschil in bezit in ons westen is zo groot als het sinds de invoering van stemrecht niet geweest is.

Je bedoelt dat het verschil in inkomen hier in het westen nog nooit zo klein is geweest. Als je iets als feiten presenteert, zorg dan dat je ze kloppend hebt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 14:15

randalinpony schreef:
Democratie heeft echter wel waakhonden nodig, bijvoorbeeld in de vorm van een onafhankelijke pers, dat weten we al sinds Watergate, zo niet veel eerder... Zit wel een klein probleem.

Zie Italie.

Zie álle grote pers.
De holding van General Electrics bezit een paar heel grote.
Zo kan er een betere deksel op de informatie over de Fukusima reactoren dan op die dingen zelf.
Etcetera.

Voor wat er ontsnapt is er infostop op vergaren.
Zo mag er niemand die niet associated is binnen bij menig persbijeenomkomst en een andere voorbeeld is ´accreddited´ oorlogsverslaggevers. Voor hun eigen veiligheid want niet goedgekeurd door het Pentagon = schietschijf = censuur mbv verarmd uranium munitie.

De massa kijkt niet verder dan de info van associated press en zo is hun stem een geregisseerde mening en democratie een authorisatie van groot-corporate.