Uitkering/bijstand een vetpot?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 22:32

Dat is ook zo en dat zal altijd zo blijven omdat er te veel misbruik van wordt gemaakt en omdat er te veel gepapt wordt bij mensen die het niet echt nodig hebben...lees als je partner een goed inkomen heeft, mag je je niet door je man laten onderhouden en heb je Recht op een uitkering betaald door de gemeenschap. Dus met zo een instelling krijg je dit soort gedachten ja...

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 22:39

Russel, dat is in de bijstand niet zo hoor! Sterker nog: de wet gaat veranderen in januari, dan wordt het zogenaamde gezinsinkomen ingevoerd. Stel je bent een werkeloos echtpaar, maar je hebt een inwonende zoon met een salaris boven het minimum. In de nieuwe wet wordt dan de zoon geacht om voor het gezin te zorgen. Ik vind het persoonlijk wat ver gaan, maar dat is wel wat er gaat gebeuren straks

miss_nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 22:43

Om op de openingspost te reageren. Het kan inderdaad niet zo zijn dat je vriendin dit allemaal kan bekostigen van haar uitkering en dan nog voldoende heeft voor kleding en eten.
Wel kan het zijn dat ze er daarnaast ontzettend veel voor laat. Mijn moeder heeft ook lang in de bijstand gezeten en het gebeurde geregeld dat ze zichzelf totaal aan de kant zette voor haar kinderen. Ontzettend op de kleintjes letten om toch een bijdrage te kunnen leveren aan mijn studie of de merkbroek voor mijn broertje te kunnen kopen zodat hij er toch bij hoorde op school. Anderen zien dan alleen de dure uitgaven terwijl ze niet zien welke dingen allemaal niet kunnen. Zoals taart op een verjaardag, dat kon dan niet. De speurtocht om eten te kopen wat maar goed is tot die dag, zodat er met veel korting toch een gezonde maaltijd om tafel kan komen. Mijn moeder was hier dagelijks mee bezig. Elke aankoop werd tot in den treure overdacht zodat ze zo nodig eens wat voor haar kinderen kon kopen. Voor haar zelf kocht ze helemaal niks. verjaardagen werden klein gevierd maar met kerst was er dan voor allemaal een mooi kadootje.

Ook springen vaak kennissen en familieleden bij. Wij kregen bijvoorbeeld gedragen merkkleding van vrienden zodat we allemaal wat netjes te dragen hadden. Moest er wat aan de tuin gedaan woorden dan ging dat via marktplaats, advertenties en met behulp van kennissen. Als je weinig te besteden hebt dan krijg je vaak hulp uit overwachte hoeken. Onze tuintegels kwamen gratis bij een kennis vandaan. Onze stereo werd vervangen doordat een vriend er nog een had zat staan.
Ik ging ook gewoon geregeld naar de stad met vriendinnen, soms wel wekelijks. De buitenwereld ziet alleen niet dat ik alleen maar kon windowshoppen. Dat het enige wat ik kon kopen een diadeem of dergelijke was. Moest ik het dan maar helemaal laten om nog weg te gaan?
Als ik uitging dronk ik soms maar een cola. Er zullen er best wel wat geweest zijn die hebben gedacht dat het echt niet zo slecht ging bij ons thuis. Ik kon toch namelijk wel stappen?

Een uitkering hebben is echt niet leuk. Je word verplicht om ik weet niet hoeveel formulieren in te vullen. Allerlei gesprekken met instanties, sollicitatieplichten, etc. Mijn moeder was soms de hele dag op pad om dit allemaal te kunnen regelen. Hier zijn de controle's streng en krijg je echt niet zomaar een uitkering. Krijg je die wel dan word je keihard aangepakt, mocht je wel kunnen werken dan gebeurt dat ook.
Ik heb het idee dat de mensen van wie wij denken dat ze niet willen werken, ook niet kunnen werken. Vaak zijn dat mensen die psychisch compleet overhoop liggen. De buitenwereld ziet het als onwil terwijl die mensen daadwerkelijk niet weten waar ze mee moeten beginnen.
Er zullen echt wel rotte appels tussen zitten maar ik laat het aan de sociale dienst over om hier over te oordelen. Mijn ervaring is dat er vaak teveel en onterecht word geoordeeld.

Zelf zit ik inmiddels bijna twee jaar ziek thuis (zonder uitkering overigens). Boodschappen, paardrijden en af en toe een braderie of dergelijk is het enige wat ik heb. Als ik iets heb gedaan lig ik daarna uitgeput op bed. Reden des te meer om van die dingen optimaal te genieten. Ik weet zeker dat er mensen zijn die zich afvragen of ik echt wel zo ziek zijn. Ze zien namelijk over het algemeen een vrolijke meid die totaal niet ziek lijkt. Dat het al mijn kracht kost om die momenten zo voor de dag te komen zien ze niet. Ze weten niet hoe rot ik me in werkelijkheid voel en hoeveel moeite het mij kost om de dag door te komen. Waarom? Omdat ik me schaam om het telkens over mijn problemen te hebben. Ik probeer mijn sociale leven intact te houden door de momenten dat ik weg ben gezellig te zijn en niet te praten over alles wat er slecht gaat. Dat betekent niet dat ik dat thuis ook volhoud. Dat ik thuis compleet instort en het dagen duurt voor ik me weer een beetje mens voel.

Wel kan ik me goed voorstellen dat het zuur is dat mensen zonder uitkering minder over houden. Ik vind het krom dat mensen die door ziekte een uitkering ontvangen minder overhouden dan mensen in de bijstand. Van mij mag er dus goed gecontroleerd worden. Ik vind alleen wel dat dat door de bevoegde instanties gedaan moet worden en niet door ons als medemens. Je ziet vaak niets een de helft van wat er echt speelt dus waarom zouden wij daarover oordelen?

Miepie77

Re: Uitkering/bijstand een vetpot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 22:48

@miss_nadine : Amen!

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 22:52

Inderdaad miss_nadine : je zet het heel netjes neer! Ik werk als sociaal rechercheur, ik wordt wel eens moe van de verhalen van (on)wetende mensen die maar blijven beweren dat Nederland net sinterklaas is en alles maar weg geeft. Tegenwoordig wordt je echt wel door de molen gehaald. Er zijn maar weinig mensen die zich dat realiseren

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 22:55

jilleroo schreef:
Of je iets wel of niet krijgt in de WIA ligt eraan hoe hoog je uitkering is. Als jij altijd veel verdient hebt en dan in de WIA komt kan je uitkering hoger zijn dan bijstands niveau, dan heb je idd geen recht op de meeste vergoedingen , maar als jij op minimum hoogte zit (bijstands niveau) heb je dat dus wel.

nou dan mag je wel heel goed verdienen

ik verdiende echt niet slecht en kreeg eerst 2 jaar ZW,70% van mijn laatst verdiende loon, dit was idd best een riant bedrag omdat ik 15 jaar lang onafgebroken gewerkt had en een leuk loon opgebouwd had door leren en diploma's en ervaring
maar de WIA die daarop volgende was 70% van de ZW...dus 70% van de 70%
en dat is idd echt geen vetpot hoor :n
en van die 70% van die 70% krijg ik nu nog maar 50%...

tel uit je "winst" (sarcastisch bedoeld uiteraard) >;)

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 23:01

miss_nadine schreef:
Er zullen echt wel rotte appels tussen zitten maar ik laat het aan de sociale dienst over om hier over te oordelen. Mijn ervaring is dat er vaak teveel en onterecht word geoordeeld.

ben ik helemaal met je eens, het is alleen jammer als je iemand kent die het al jaren doet en er lachend voor uitkomt dat ze daar bij de artsen 1 kompleet spel speelt....want er zijn zeker een aantal mensen die dat ontzettend goed kunnen
gelukkig kan 60%? van de mensen dit niet zo goed en prikken ze er wel doorheen

silvana84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 23:43

Die vriendin van TS gaat echt in de problemen komen, want met een bijstand kan je je dit echt niet veroorloven.
Bijstand is echt niet zo'n vet pot, daarnaast moet je elke cent die je hebt kunnen verklaren, regelmatig al je afschriften inleveren zodat ze kunnen kijken waaraan je je geld uit geeft en of je niks extra's hebt gekregen.
Volgends mij zijn er maar weinig mensen die graag in de bijstand zitten, als je 100% gezond bent wil je ook 100% zeker werken

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 11:06

Dat inleveren van je rekeningen heb ik nog nooit van gehoord.
Je moet alleen bij het aanvragen 3 maanden aan afschriften inleveren en misschien uiteindelijk als ze je verdenken van Fraude maar dat gebeurt ook niet vaak.

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 16:53

Ik weet dat hier in de geemnte het zo is, dat je bijstand kan krijgen wat ongeveer 1000 euro is, maar je huurtoeslag e.d. zit daar al bij in.

Dus in ook alimentatie voor je kind.... Zorgtoeslag en andere inkomsten die je al hebt.

Nou 1000 euro per maand vind ik geen vetpot, en ik zou daar ook net mijn vaste lasten van kunnen betalen.... buiten boodschappen auto, tv enzo om....

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 21:17

zonnebloem18 schreef:
Dat inleveren van je rekeningen heb ik nog nooit van gehoord.
Je moet alleen bij het aanvragen 3 maanden aan afschriften inleveren en misschien uiteindelijk als ze je verdenken van Fraude maar dat gebeurt ook niet vaak.

Gebeurt niet vaak? Wij doen ongeveer 150 onderzoeken en ook 1100 huisbezoeken per jaar, noem dat maar niet vaak... Er zijn ook gemeentes die nog steeds hercontroles uitvoeren, daarbij moet je ook afschriften inleveren. De belastingdienst geeft jaarlijks de rentebedragen van de spaarrekeningen dor. Dus een rekening achterhouden kan feitelijk ook niet meer.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 22:36

Je mag anders behoorlijk veel op je spaarrekening hebben staan. Ik dacht zo'n 5000 euro, nou dat heb ik niet hoor :n

Maar er zijn ook andere manieren om aan geld te komen zonder dat het op jouw naam staat, denk aan ouders.
Wat mij een beetje zorgen baart is dat in deze westerse wereld waar alles zo goed is, voldoende toegang tot goed voedsel en medicatie, iedereen maar ziek is.
Omdat ziek zijn (wajong ofzo) of in de bijstand zitten, onderhand een zekerdere toekomst geeft dan werken, zelfs maar een béétje werken.

TeSzZz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 10:44

Die 5000 euro is niet alleen je spaarrekening, het is vermogen. En daar valt bijv ook een auto of een paard onder.

Ik leef zelf ook van een uitkering (Wajong/wia) en ik zit dus net op het punt waar ik geen recht heb op bijv langdurigheidstoeslag en dat soort dingen omdat ik 20 euro teveel per maand krijg. Het is echt geen vetpot, maar mensen om mij heen zien dat niet aan me af dus die denken misschien ook wel dat ik het makkelijk redt. Die zien niet dat de dure broek die ik draag door mijn moeder betaald is, dat ik mijn winterjas voor het 4e jaar draag, en dat ik mijn schoenen en winterlaarzen die ik zo hard nodig had van mijn vakantiegeld heb gekocht. Die zien wel dat ik met een vriendin afspreek en ergens lekker een broodje ga eten, of met mijn vriend naar de bios gaat (wat hij betaald).

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 10:46

Waar maakt een mens zich druk om, moet zei toch zelf weten wat ze uit geeft of wat ze met haar geld doet.

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 18:11

marleen_usar schreef:
Waar maakt een mens zich druk om, moet zei toch zelf weten wat ze uit geeft of wat ze met haar geld doet.

Al zou ik het zelf heel anders verwoorden. Ik ben het met marleen_usar eens. Ik denk dat de vriendin van de TS niet lang meer op deze manier zonder in problemen te komen haar leefwijze kan voortzetten.
Maar het is ook wel zo, dat we altijd dingen bij een ander zien die in onze ogen beter kunnen. Waarom roken, tijdschriften kopen , uitgaan, als je van de bijstand leeft?
Nou misschien wel omdat iedereen wel iets heeft, wat hij/zij moet doen om zich gelukkig te voelen?! Soms zijn mensen bereid zich daarvoor in de schulden te steken. De bijstand geeft net genoeg geld om van te leven. Eigenlijk net te weinig om ook eens leuke dingen te doen. Ik benijd deze mensen niet. Zich constant verantwoorden bij de sociale dienst en kennissen die zo nodig moeten weten hoe je alles kan betalen. Natuurlijk zijn er mensen die misbruik maken van de uitkeringen. Maar er zijn meer mensen die met heel veel moeite hun hoofd boven water houden. Deze mensen zullen er alles aan doen om weer aan het werk te gaan indien dit mogelijk is. Want het is niet leuk altijd op het minimum te schommelen, geen fijne collega's te hebben , geen doel om op te staan.