Met z'n tienen én zwanger in caravan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 11:03

Blue_Eyes schreef:
Oh okee, dan heb ik het verkeerd onthouden, heb ook niet teruggelezen. Hoe dan ook redde hij het toen wel om rond te komen met zijn 8 kinderen. Dus 9x iets misgegaan, nee, hoogstens 1x, daarvoor was het geen enkel probleem.

Kom op zeg... wie kan er tegenwoordig nog 8 kinderen grootbrengen zonder elke dag macaroni met tomatensaus te moeten eten???

Dit kun je toch wel bedenken als echtpaar zijnde dat het gewoon écht niet mogelijk is zo.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 11:04

zonnebloem18 schreef:
Maar even eerlijk deze mensen hebben straks minder een probleem dan de mensen die met 2 banen een duur koophuis hebben en 2 auto's voor de deur als de economie echt instort.
Banen die je kwijt raakt en hypotheken die niet betaald meer kunnen worden, wie hebben dan de grote schulden?

Als je dit verder doortrekt hebben déze mensen in een ingestort westers luchtkasteel 9 kinderen voor een direct bloedverwant sociaal netwerk als vangnet.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 11:04

zonnebloem18 schreef:
Maar even eerlijk deze mensen hebben straks minder een probleem dan de mensen die met 2 banen een duur koophuis hebben en 2 auto's voor de deur als de economie echt instort.
Banen die je kwijt raakt en hypotheken die niet betaald meer kunnen worden, wie hebben dan de grote schulden?

Dus dit is een reden om maar met z'n allen in een caravan te gaan zitten?
Ik zal het straks thuis doorgeven, kan gelijk het 'te koop' bord in de tuin, gaan we gezellig aan het straalkacheltje in de caravan zitten, want ja... problemen willen we natuurlijk gráág voorkomen!

HC, schei toch uit om Spanje met Nederland te vergelijken. Neem alleen eens de pensioenen en we slaan al een gapend gat.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 11:05

Hc, wat is er mis met kinderen naar draagkracht?
Kinderen krijgen/hebben/opvoeden is inderdaad een recht, maar het recht is wel gekoppeld aan een zorgplicht. En dat betekend niet alleen zorgen voor eten, maar ook voor een woning.

Ik zei het een paar paginas terug al, als je voor jezelf al niet kan zorgen dat de levensbehoeften uit de 2 onderste treden van de piramide van maslow http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Piramide_van_Maslow bevredigd worden...... Hoe kun je dan ooit 9 kinderen begeleiden, stimuleren en ondersteunen bij de bevrediging van de behoeftes uit de bovenste treden?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 11:07

Liezel1 schreef:
Kom op zeg... wie kan er tegenwoordig nog 8 kinderen grootbrengen zonder elke dag macaroni met tomatensaus te moeten eten???

Dat is een aanname op basis van jouw eigen referentiekader en -prioriteiten.

Als je onder je vingertoppen zou zoeken, dan zou je kúnnen vinden dat dit echt niet onmogelijk is. Dat er grote gezinnen bewust kiezen voor andere prioriteiten en dit ook werkt. Anders, met bepaalde dingen niet en daar andere waardevolle zaken tegenover.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 11:08

odetteke schreef:
Hc, wat is er mis met kinderen naar draagkracht?

Niets.
Lees echter ook even verder naar de beperking op dit punt opgelegd door de promotie van overconsumptie als hoe het hoort :)*

Tijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 11:09

Als ze al 1,5 jaar zo leven ging het de vorige winter toch ook?
Nu omdat er een baby op komst is, kan dat niet meer?
De meneer zit toch in de WAO? Dat is wel wat anders als de bijstand.

HC deze mensen hadden helemaal geen hypotheek anders waren ze hun huurhuis met huurschuld niet uitgeknikkerd.
En iedereen weet dat voor niets de zon opgaat en voor de rest.... U kunt hier pinnen.

Voor de kinderen zou ik graag zien dat ze geholpen worden omdat ze, omdat ze zo leven, toch anders benaderd zullen worden. En aan de maat van de caravan te zien is hij niet echt bedoeld voor zoveel mensen.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 11:11

Huertecilla schreef:
Liezel1 schreef:

Als je onder je vingertoppen zou zoeken, dan zou je kúnnen vinden dat dit echt niet onmogelijk is. Dat er grote gezinnen bewust kiezen voor andere prioriteiten en dit ook werkt. Anders, met bepaalde dingen niet en daar andere waardevolle zaken tegenover.

Niet mee eens.... tenzij je alle kinderen op 1 grote slaapzaal legt, heb je bij 9 kinderen en 2 ouders toch al snel 5 slaapkamers nodig. En dan hebben ze niet allemaal een eigen kamer. Dan moet toch een behoorlijk huis hebben. Iig boven modaal. Hetzelfde voor de auto. Dat moeten er 2 zijn, of je hebt een busje nodig voor groepsvervoer.

Die kinderen moeten allemaal eten. De kosten van de boodschappen elke week zijn ook niet misselijk.
Waar laat je vervolgens de ouderbijdrage van school? 9x is dat toch een fors bedrag.

Imo is het haast niet mogelijk om tegenwoordig 9 kinderen, gezond, goed ontwikkeld en sociaal groot brengen nee....

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 11:13

Huertecilla schreef:
Liezel1 schreef:

Dit gezin kiest er niet bewust voor....die wonen niet uit idealistische overwegingen in een hutje op de heide alwaar ze hun eigen groente verbouwen en 's avonds een kaartspel bij kaarslicht doen. Deze mensen willen volgens de geldende nederlandse standaard wonen in een huis met douche, gas en elektra en zolang ze dat niet hebben zullen ze niet gelukkig zijn.

annebe

Re: Met z'n tienen én zwanger in caravan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 11:14

HC heeft weer wat hij.. Een discussie!

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 11:14

Zucht. Er zijn gewoon veel mensen met mentale stoornissen en die belanden in deze spreekwoordelijke goot.
Imo een gevolg van eeuwenlange degeneratie. Deze mensen hebben hier niet voor gekozen en hebben mentale, financiele en woonbegeleiding nodig.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 11:16

Tijn schreef:
HC deze mensen hadden helemaal geen hypotheek

Dat heb ik ook niet geschreven over hén.

Helaas voedt onze samenleving de burger NIET op met een realistisch perspectief over consumeren en betalen.
Dat is nu juist een fundamenteel niet houdbaar probleem van de na-oorlogse adoptie van het groeimodel op krediet.

De loonslaaf met de voeten in het drijfzand van reeds geconsumeerde schulden aan diens werk hangend is geen overdreven beeld van ´hoe het hoort´.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 11:18

Liezel1 schreef:
Imo is het haast niet mogelijk om tegenwoordig 9 kinderen, gezond, goed ontwikkeld en sociaal groot brengen nee....

Precies! Oftewel; kinderen naar draagkracht!

Tijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 11:20

Deze meneer stamt uit het tijdperk dat dat nog wel zo was hoor.
Hij valt niet onder de generatie nix, patat generatie, de het kan niet op generatie. Daar is ie te oud voor.

HC soms vraag ik me af of je jezelf wel begrijpt maar das off topic. ;)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 11:22

Liezel1 schreef:
Blue_Eyes schreef:
Oh okee, dan heb ik het verkeerd onthouden, heb ook niet teruggelezen. Hoe dan ook redde hij het toen wel om rond te komen met zijn 8 kinderen. Dus 9x iets misgegaan, nee, hoogstens 1x, daarvoor was het geen enkel probleem.

Dit kun je toch wel bedenken als echtpaar zijnde dat het gewoon écht niet mogelijk is zo.

Het is mijn schoonouders prima gelukt.... En ze zijn in die contreien echt niet het enige gezin dat het lukt. Het is een kwestie van creatief zijn, maar het kan. Ze zijn allemaal gezond, hebben geen vitaminegebrek, en mijn schoonvader werkte gewoon als zelfstandig hovenier en later bij de gemeente als hoofd plantsoenendienst. Niets bijzonders dus.
Oh. Enne... Ze hebben ook nog allemaal gestudeerd, die kinderen!

Verder ben ik het in deze wel eens met HC eens, eigenlijk.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 11:24

Tijn schreef:
Deze meneer stamt uit het tijdperk dat dat nog wel zo was hoor.
Hij valt niet onder de generatie nix, patat generatie, de het kan niet op generatie. Daar is ie te oud voor.

HC soms vraag ik me af of je jezelf wel begrijpt maar das off topic. ;)

Kinderen hoeven niet allemaal een mobiele telefoon, de nieuwste kleding en blitse Nike's.
Toch zijn er wel zaken waar je niet onderuit komt, ook al leef je nóg zo simpel. Alleen al om die zaken te bekostigen mag je écht wel een bovenmodaal salaris hebben met 9 kinderen!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 11:24

F_Orumster schreef:
Zucht. Er zijn gewoon veel mensen met mentale stoornissen en die belanden in deze spreekwoordelijke goot.
Imo een gevolg van eeuwenlange degeneratie. Deze mensen hebben hier niet voor gekozen en hebben mentale, financiele en woonbegeleiding nodig.

Tuurlijk. De gek weer.
Niets ligt aan de structuur van het model van goed en niet goed. Elk individu wat niet past is gek of gedegeneerd.
Struisvogelpolitiek heet dat.

De economie is nog lang niet op de bodem van het dal.
Dit gezin is slechts een voorbode.

Zoals ik al schreef zijn er in de slechter economisch situatie hier véél meer identieke voorbeelden.
Ook kleinere gezinnen die door het wegvallen van de loonslavernij in het drijfzand van onze overconsumptie- maatschappij gezakt zijn.

Aan wie nu een bron van inkomsten heeft: verruil op dit moment met hoge prioriteit consumeren voor schulden aflossen :)*

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 11:25

Ik denk dat ik HC zowaar een beetje begrijp...
Tegenwoordig is er het beeld dat ieder kind toch op z'n minst een eigen kamer zal moeten hebben, en vele sets met (nieuwe) kleding.Vanuit school moeten veel uitjes georganiseerd worden, op kosten van de ouders. Kind moet daar wel aan deelnemen, anders hoort ie er niet bij.
De ouders moeten toch wel minimaal een auto hebben, en dan is het natuurlijk wel voorwaarde dat alle kinderen daar ook gewoon in passen. En je moet toch wel minimaal eens per jaar met z'n allen op vakantie. En om dat allemaal te kunnen betalen wordt er volop geleend. En om die leningen weer te kunnen betalen, ben je, zoals HC het zo mooi omschrijft 'loonslaaf'.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 11:26

Huertecilla schreef:
Aan wie nu een bron van inkomsten heeft: verruil op dit moment met hoge prioriteit consumeren voor schulden aflossen :)*

Aangezien ik geen schulden heb, blijf ik consumeren zoals het mij aanstaat.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 11:28

Huertecilla schreef:
Tuurlijk. De gek weer.
Niets ligt aan de structuur van het model van goed en niet goed. Elk individu wat niet past is gek of gedegeneerd.
Struisvogelpolitiek heet dat.

De economie is nog lang niet op de bodem van het dal.
Dit gezin is slechts een voorbode.

Zoals ik al schreef zijn er in de slechter economisch situatie hier véél meer identieke voorbeelden.
Ook kleinere gezinnen die door het wegvallen van de loonslavernij in het drijfzand van onze overconsumptie- maatschappij gezakt zijn.

Dit bericht maakt je wel een beetje tot onheilsprofeet :j

Maar goed, ik kan zelf wel bepalen wat ik met mjn geld doe. En sowieso, als iedereen nu de hand op de knip houdt, wat denk je dat er dan gebeurt? En het tempo waarin dat gebeurt?

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 11:30

Wendy dat schrijf je goed... In dit opzicht ga ik ook mee met HC.
Maar er is ook nog zoiets als sociale maatschappij en hier horen 8 kinderen (zeker met een oudere leeftijd) niet thuis in een caravan.
Vroeger werd dit meer geaccepteerd (de hoeveelheid kinderen en de aanwezige viekante meters.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 11:30

Nee hoor, kinderen passen best in een klein huis, 2 vriendinnen (zussen) van me deelden hun kleding, hun slaapkamer etc en leefden primitief.

Hc, ik zie helaas veel van deze gootgevallen en ze zijn gewoon niet 100punten.
En ja dit bericht geeft precies het stereotype weer.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 11:34

Blue_Eyes schreef:
Het is mijn schoonouders prima gelukt.... En ze zijn in die contreien echt niet het enige gezin dat het lukt. Het is een kwestie van creatief zijn, maar het kan. Ze zijn allemaal gezond, hebben geen vitaminegebrek, en mijn schoonvader werkte gewoon als zelfstandig hovenier en later bij de gemeente als hoofd plantsoenendienst. Niets bijzonders dus.
Oh. Enne... Ze hebben ook nog allemaal gestudeerd, die kinderen!

Verder ben ik het in deze wel eens met HC eens, eigenlijk.

Niet vet bovenmodaal ook.
Goed voorbeeld Blue-eyes.
Kwestie van prioriteiten.

Helaas maakt onze samenleving met de promotie van overconsumptie op krediet een evenwichtige pririteitsafweging heel moeilijk voor de overgrote meerderheid van de mensen.
Ja, de overgrote meerderheid. Vraag je maar eens af hoeveel mensen de cash flow in orde hebben als er ook maar íets aan de inkomenskant gebeurt.
Beide de meeste gezinnen staat er aan de uitgavekant afbetaling en rente. Veelal langer lopend dan de consumptie waarvoor het krediet is verstrekt.

Ik lees hier op Bokt volop over de droom in Spanje te gaan wonen maar niet kunnen wegens inkomen.
Daar zou eígenlijk moeten staan wegens gebrek aan keuzevrijheid vanwege aangegane verplichtingen.
Door de ´hoe het hoort´ slavernij van overconsumptie op krediet.
Dat is met een grote worp grut kritscher omdat het een post vaste lasten is met een hoge prioriteit.
Dit gezin is door eigen schuld de pisang van het westerse model.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 11:39

annebe schreef:
Maar er is ook nog zoiets als sociale maatschappij en hier horen 8 kinderen (zeker met een oudere leeftijd) niet thuis in een caravan.
Vroeger werd dit meer geaccepteerd (de hoeveelheid kinderen en de aanwezige viekante meters.

Dat is wat ik schrijf.
Dat die veroordelingen hier op een héél betrekkelijke standaard zijn gebaseerd. Een flits in tijd en plaats.
Een norm die verder vooral steunt op beleende overconsumptie.
Kijk eens met hoeveel schuld de westerse maatschappij zit.
Dáár is die norm van minder kinderen onder ruimere omstandigheden met meer spullen op gebouwd :)*

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 11:44

Blue_Eyes schreef:
Het is mijn schoonouders prima gelukt....

Schoonouders ja, daar zeg je wat, dat is een ruime generatie geleden.