Stier verwondt beroemde matador gruwelijk.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 13:15

Diablo schreef:
Jolliegirl ik lees goed.Jij ook? Ik schreef nl. ook dat ik er niets meer van kan maken en dat ik niet begrijp hoe ze het goed kan praten door er een heel cultuurverhaal aan vast te hangen.

Wildgirl schreef:
Het is niet alleen maar ''stiertje pesten'', het is vele malen meer dan dat en is verweven in het leven en de cultuur daar.

Jij schrijft:
Huh? Hoe kun je dat nou zeggen? Het is wél stiertje pesten, ik zie er echt niets anders in en snap echt niet hoe je zoiets goed kun praten.

Terwijl jullie het dus met elkaar eens zijn...
WW zegt : Niet alleen stiertje pesten.
En jij zegt : het is veel meer dan dat

Dus jouw zin : Huh? Hoe kun je dat nou zeggen?
slaat dus nergens op?

of ik vat hem effe niet hoor???

kimmie261

Re: Stier verwond beroemde matador gruwelijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 13:17

Afbeelding :o?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 13:18

kimmie261 schreef:
Afbeelding :o?

Ik volg het écht effe niet meer hoor :=

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 13:25

haha nee ik ook niet... :P

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 13:26

Jolliegirl, waar zeg ik dat het veel meer is dan stiertje pesten?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 13:30

Diablo schreef:
Jolliegirl, waar zeg ik dat het veel meer is dan stiertje pesten?

laat maar waaien, ik volg het niet meer.
Nevermind.

Hoe dan ook. Stiertje pesten, of wat het dan ook maar mag zijn, is al erg genoeg!

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 13:32

Ik vind het niet zo moeilijk hoor. WW zegt dat het niet alleen maar stiertje pesten is, maar veel meer. Ik zeg dat ik het niets meer en minder vind dan stiertje pesten en dat ik het hele goedpraten eromheen niet begrijp.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 13:38

Diablo schreef:
Ik vind het niet zo moeilijk hoor. WW zegt dat het niet alleen maar stiertje pesten is, maar veel meer. Ik zeg dat ik het niets meer en minder vind dan stiertje pesten en dat ik het hele goedpraten eromheen niet begrijp.

Dan begrijp ik vast jouw woordkeus niet :
Jij schrijft:
Huh? Hoe kun je dat nou zeggen? Het is wél stiertje pesten.

Alsof WW bedoeld dat het niét stiertje pesten is..

Daarom had ik zoiets van : huh??

maargoed, nevermind... :)

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 13:40

Ja, dit is het risico dat de matador bewust genomen heeft. Ik kan er dan ook niet mee inzitten dat hij zwaargewond geraakt is. Hij wist dat het risico er in zat en heeft hier zelf voor gekozen.

Ik vind dat je stierenvechten en runderen die voor melk en vlees gehouden worden niet met elkaar kunt vergelijken. Dat is appelen met peren vergelijken. Daar heeft het als doel: vermaak, en dat is wat mij zo tegen staat.
Natuurlijk kan er hier een hoop verbeterd worden en zijn er gevallen die de schoonheidprijs niet verdienen, maar daarmee maakt het het stierenvechten niet minder erg. Ik vind het walgelijk en zou er nooit naar toe gaan.

Persoonlijk vind ik het meer dan stiertje pesten, aangezien de stier met lansen gestoken wordt en uiteindelijk met een zwaard gedood wordt. De stier heeft het met zijn leven moeten bekopen, de matador nu misschien met zijn zicht. En dat is het risico van het vak.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 13:42

Het is ook niet alleen de tijd in de arena.
Maar voorafgaande aan de dag van het gevecht gebeuren er veel meer dingen dan het ''stiertje vangen''

En ja, helaas heb ik me hier toendertijd in Portugal in verdiept, en dingen te horen/zien gekregen die ik liever niet had willen zien :r :r
Het is echt niet alleen uitdagen/uitlokken/ en banderillas in de stier steken...... :n helaas gebeurt eromheen buiten het zicht van het publiek , dagen van tevoren, veel meer.

Een gezonde,fitte stier is namelijk véél te gevaarlijk in de arena.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 13:44

Jolliegirl schreef:
Het is ook niet alleen de tijd in de arena.
Maar voorafgaande aan de dag van het gevecht gebeuren er veel meer dingen dan het ''stiertje vangen''

En ja, helaas heb ik me hier toendertijd in Portugal in verdiept, en dingen te horen/zien gekregen die ik liever niet had willen zien :r :r
Het is echt niet alleen uitdagen/uitlokken/ en banderillas in de stier steken...... :n helaas gebeurt eromheen buiten het zicht van het publiek , dagen van tevoren, veel meer.

Kun je daar meer over vertellen wat ze daar deden of wil je dat hier niet kwijt?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 13:46

Delphi schreef:
Kun je daar meer over vertellen wat ze daar deden of wil je dat hier niet kwijt?

Ik zeg er wel bij, dat dit in portugal was, en dus niét in spanje.
Ik zal eens kijken of ik de informatie een beetje duidelijk op papier kan krijgen.

Tevens is de matador degene die normaliter de stier dood.
De stiervechter wordt torero genoemd.
Vaak is de matador een ander persoon dan de torero, omdat de torero de speer niet/meestal niet goed plaatst(rechtstreeks het hart in dus)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 13:52

Sowieso zit tussen Portugal en Spanje wel meer verschil qua stierenvechten. In Portugal doden ze de stier niet in de ring. En daarbij wordt er ook vaker gebruik gemaakt van paarden (dus de stierenvechter zit op een paard) en gaat het dan ook meer om het paard (alhoewel ze nog steeds banderilla's in de stier steken). Ik moet zeggen dat ik die paarden wel altijd heel indrukwekkend vind, los van de sport. Merlin is wel een bekende:

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 14:03

Indrukwekkend of niet, dit vind ik nog zieliger. Hier zijn de paarden er ook nog het slachtoffer van, wat moeten die beesten stress hebben. Raar eigenlijk dat ze die ring nog in willen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 14:05

Het hele gevecht duur max. 16 minuten.
8 minuten vechttijd. 2 minuten dood tijd, en als het niet goed gaat nog eens 2x 3 minuten tijd.

Hoeveel stieren lopen tijdens het gevecht nog met de kop omhoog? (dat is op 1 hand te tellen...)
Dit is dus al verzwakkingspunt 1 wat in het begin van het gevecht veroorzaakt wordt door een lans in de nekspier van de stier te steken, dit om de bloedtoevoer te verminderen naar de nekspier.
Dit wordt niet door de vechter gedaan, maar voorafgaande aan het gevecht(wel in de arena). dit is het deel waarbij ook paarden betrokken zijn.

Voorafgaande aan de wedstrijd, worden deze dieren al in de arena 1 voor 1 bekeken, en uitgedaagd, dit om te bekijken of ze fit zijn, en wel genoeg actie vertonen.
Zo niet, krijgt de eigenaar het stier terug, dit ziet men als een schande als de stier niet goed genoeg is.
Hierdoor zijn de dieren dus al energie kwijt. Verzwakpunt 2 .

De stieren worden op grote bedrijven gefokt, en lopen idd gewoon buiten in de meeste gevallen.
Ze worden uitgezocht op grootte,en gewicht...
Wel staan deze dieren in zeer kleine hokken dagen voor het gevecht... leven op een rantsoen, waarbij veel zouten ingevoegd zijn... Hierdoor verzwakt een stier ook. Zoutteveel, en watertekort.

Ik weet niet hoe dit in spanje zit...
Maar wat ik in portugal gehoord heb, slaan met zandzakken, zout voeren, water onthouden, zeer kleine hokken, voorafgaande energie stelen van de stier, langs in de nekstreek steken om de bloedtoevoer te verminderen zodat het dier niet meer kan aanvallen met omhooggeheven hoofd.(om kracht te zetten waarna het hoofd gebogen wordt)

Wij zijn in portugal wel echt super begeleid door een lege arena, dat was zeer indrukwekkend om te zien.
Daar zie je gewoon het stukje cultuur, de traditie, de oudheid.... En dan heb ik het enkel over het gebouw!

De stallen, de ophokken, de slachthal(hier worden de dieren niét voor het publiek gedood) dus hier dient het echt als vermaak voor het volk. Een stier steken, treiteren, en zelf maar zo mooi mogelijke bewegingen laten zien hoe goed je ben om de stier te ontwijken.

Ook konden wij een gevecht bijwonen, dit hebben wij afgewezen, puur omdat wij ons enkel wilden verdiepen in het 'hoe&wat' en niet om eraan toe te geven aan het vermaak, en dus reclame te maken(want elk persoon die daar is, levert geld op, praat erover(mondelinge reclame) en geeft dus deze mensen juist de kick om door te gaan met deze afschuwelijke traditie!

Het enige mooie in portugal vind ik de jongere stiergevechten.(dit zijn stiertjes niet ouder dan 6 maanden)
Dit draait puur om behendigheid... geen speren, geen banderilla's...
Puur jij en het stiertje...deze komend en gaan levend de ring in en uit.
En deze gaan na de ''gevechten'' ook linea recta het land weer op.
Dit gebeurt ook in Frankrijk.

Nee, voor mij niet nog een keer.
Ik vind het geen sport, ik vind het geen traditie.... Ik vind het niéts met dierwelzijn te maken hebben.
Maar dat ontbreekt m vaker in dit soort landen....!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 14:08

saskiakefie schreef:
Indrukwekkend of niet, dit vind ik nog zieliger. Hier zijn de paarden er ook nog het slachtoffer van, wat moeten die beesten stress hebben. Raar eigenlijk dat ze die ring nog in willen.

Ik vind het ook sneu dat ze paarden voor zoiets gebruiken maar de paarden zelf vind ik schitterend. Vond trouwens een filmpje (van hetzelfde paard) hoe ze trainen:

Moest toch wel even grinniken om dat mannetje met de 'nepstier'. Het zal je baan maar zijn. :')

Ik vraag me trouwens af in hoeverre deze paarden nu écht veel stress hebben of niet. Ze zijn hier waarschijnlijk mee opgegroeid en jaren door zorgvuldige selectie op gefokt... ik kan me ook niet voorstellen dat ze zoiets met plezier doen maar aan de andere kant, met een gestresst paard zullen ze niet met een stier gaan werken, te gevaarlijk.
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 09-10-11 14:10, in het totaal 1 keer bewerkt

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 14:08

Boontje komt om zijn loontje.

Walgelijk dat zulke praktijken nog steeds plaats vinden, arme stieren ( en andere dieren..) :(:)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 14:09

Fiffill schreef:
Moest toch wel even grinniken om dat mannetje met de 'nepstier'. Het zal je baan maar zijn. :')

Als je conditie wil, moet je dat gaan doen :+

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 14:11

kimmie261 schreef:
liekec schreef:
ik heb net een filmje gezien dat zo'n beest gwn half dood ligt te gaan op de grond en dat zo'n asshole vervolgens nog ff een mes in zn harsens steekt en dan ligt dat beest daar te spartelen om hulp en ik haat die idioten die denken dat ze stoer zijn als ze dat doen, dat zijn ze niet want een weerloos beest een mes ze harsens in rammen noem ik zwak en verre van stoer....

dit doen ze om het dier te slachten ( snel dood te maken,is dus niet zielig),de bedoeling is het zwaard aan het eind van het "gevecht",tussen de schouderblanden door het hart in te steken,maar dit gaat in zo'n 99% van de gevallen niet helemaal door,en zo doorboren ze wel de longen ,stier bloed dan ook uit neus en bek en hapt naar lucht en gaat liggen,dan snellen er mannetjes toe die een einde aan dit lijden maken door het dier met een messteek in de hersenen te doden (net zoals een slachter ip in nederland doet met een schietpistool),het steken wat je ziet maakt dus versneld een einde aan het lijden van de stier...

ja maar ze steken dat mes niet alleen in zn hoofd.... ook in zn lijf, neus en ze snijden ze oor dr af en dat is dan n soort trofee als ik de comentator goed heb verstaan :(

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 14:12

liekec die oren (en heel soms de staart) snijden ze van de dode stier af. ;)

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 14:12

Dit blijft toch een eeuwige discussie.

Ik ga persoonlijk nooit naar de plaza maar heb veel kenissen die rejoneo(stierenvechten te paard) doen als je bij deze mensen op stal komt staan je ogen open hoe goed hun paarden , honden en vee verzorgd word en wat voor respect ze hebben voor de dieren.

Een goede vechtstier niet te vergelijken met een nederlandse koe heeft een superleven tot zijn 3e of 4e jaar daarna naar de plaza als novillo of toro tot ongeveer 600 kilo. Heb verschrikkelijke dingen gezien over vleesvarkens hier op bokt dan ben ik toch liever een toro bravo.

Cataluña heeft het stierenvechten afgeschaft door politieke redenen maar de dorpsfeesten met stieren waar het beest veel erger word afgeranseld mogen blijven omdat dat een traditie is van Cataluña , dus niet gedaan omdat ze het zo zielig voor het stiertje vinden maar de catalaanse nacionalisten vinden het vechten in plazas een te spaans feest

Tsjaaaa in Spanje komt nog steeds voor dat er honden opgehangen worden etc maar in NL een veel kleiner landje zie ik zeker 1x per week op boktnieuws iets over mishandeling of dat 1 of andere gek een paard heeft toegetakeld op de wei , dus niet alle spanjaarden over 1 kam scheren please.

Ik geloof dat Jose Padilla zo heet deze matador zijn zicht kwijt is aan 1 oog maar dat is het risico wat je neemt ,maar iemand de dood wensen nee.

We hebben meerdere broers op stal gehad van Merlin :D

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 14:14

liekec schreef:
en ze snijden ze oor dr af en dat is dan n soort trofee als ik de comentator goed heb verstaan :(

Dat is de troffee ja.. Soms ook wel een staart.
Dit vind ik dan nog het minste, gezien het dier dan dood is.... Maar de weg naar de dood toe...!
Wat mij betreft doet men maar wat hij/zij wil met een dier wat dood is. Maar ga niet levend oren e.d afsnijden.....

jus : Jij hebt er duidelijk verstand van, dan vind ik dat je mag praten over dit soort zaken.
Er is meer leed ja. Maar bewust en dier speren in zn lijf steken e.d .... nee sorry, dat is voor mij geen cultuur.. maar mishandeling...

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 14:15

Triest hoor. De stier ernstig afzwakken en als je het dan nog niet kunt winnen grijpen anderen in...

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 14:15

Jus kan je een van die broers niet doorsturen, heb nog wel een plekkie in de achtertuin :D

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 14:24

Zo! Mag hopen dat hij een hele pijnlijke tijd gemoed gaat, en daarna alsnog overlijd..
Heb geen enkel goed woord voor die kerels over :n !

Dat ze maar kapot mogen vallen!