occupy Wallstreet, protesten tegen kapitalistisch systeem

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Re: occupy Wallstreet, protesten tegen kapitalistisch systeem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 23:34

Toekie,
Ik ben het helemaal met je eens, vooral m.b.t. solidariteit en hufterigheid. Ik heb ook nergens gezegd dat ik tegen de beweging ben, ook niet speciaal voor. Als je terug leest, dan kan je zien dat ik al in het begin van dit topic heb gereageerd. Ik ben ook niet zo zwart/wit, voor/tegen. Ik probeer het van meerdere kanten te bekijken. Ik heb alleen mezelf afgevraagd wie er demonstreren omdat de indruk in de media wordt gewekt, dat dit vooral studenten en werkelozen zijn en ik heel goed begrijp dat er mensen zijn die niet in staat zijn om in A'dam aanwezig te zijn door allerlei redenen (werk, gezin, gezondheid enz.). Het is een beetje jammer, dat als je dan een vraag stelt je beschuldigd wordt van mauwen en zeuren. Het lijkt dan of je geen recht van spreken hebt, want je was/bent er niet bij.
Daarom mijn vraag: wie is/was er bij?
Toekie (meerdere dagen), Arabesk?
Zijn zij dan ook de enige die recht van spreken hebben?

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 23:47

Je zou het ook zo kunnen zien:

Voor sommigen is het makkelijker om veel/constant aanwezig te zijn in Amsterdam, Den Haag,... Om wat voor reden dan ook; dichtbij, parttime baan, eenzaam, werkeloos, enz. Die mensen staan daar ook voor mij, voor jou, voor iedereen die vindt dat het anders moet. Ik sta achter ze. Wanneer mijn situatie het toelaat zoek ik ze op om samen te demonstreren, praten, de wereld een stukje beter te maken. Zo zie ik het echt. En in mijn achterhoofd klinkt John Lennon. "You may say I'm a dreamer, but I'm not the only one." Het gaat er niet om wie daar staan, ze staan er! De boodschap is waar het om draait.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 23:55

Ja, zo kan je het inderdaad zien.
Van mij mag de wereld zeker een stukje beter worden, alleen de meningen zijn vaak verdeeld over wat beter is. De toekomst zal i.i.g. uitwijzen of de beweging een verandering teweeg heeft gebracht.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 08:18

Citaat:
Ik vind het wel grappig om te lezen, dat de media altijd beschuldigd wordt van links/sociaal/partijdig enz., maar als ik jullie moet geloven klopt dit beeld van de media niet.

Media wordt altijd beschuldigd van van alles, en de verborgen boodschap is meestal: 'jij zegt dingen over mij die ik niet wil horen/waarvan ik niet wil dat anderen die horen en daarom breng ik jou in discrediet.'

Maar neem die uitzending van Zembla over de verborgen agende van minister Visser. Minister van tabak was de veelzeggende titel. Was die uitzending nou echt links? Of heeft 'rechts' er ook belang bij dat dit soort zaken aan het licht gebracht worden?

Wat mij betreft is bijv. het NOS-journaal niet meer dan een spreekbuis van wie er ook maar mag regeren op het moment. Dat is bijv. nooit kritisch ten opzichte van zaken waar de Ned. regering om welke reden dan ook belang bij heeft.

Napalm en phospor op Iraakse doelwitten? Neuh, praten we niet over. Verarmd uranium in raketten? Whaaaht? Burgerslachtoffers in die vuile oorlogen in het middenoosten?
Hoor jij ze daar ooit over?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 09:07

randalinpony schreef:
Verarmd uranium in raketten? Whaaaht? Burgerslachtoffers in die vuile oorlogen in het middenoosten?
Hoor jij ze daar ooit over?

Gewoon in kogels zelfs. Tienduizenden tonnen verarmd kernafval worden daar in het rond geschoten.
Echt schokkend wat daar in het belang van groot-corporate aan vuiligheid wordt uitgevreten door de VS regering. Van graanbanken beroven en vernietigen tot kernafval dumpen als munitie.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 13:21

Electra63 schreef:
Toekie schreef:
De betogers in Nederland worden in ieder geval door de media niet belangrijk of interessant genoeg bevonden. Een onderzoek zal vanuit eigen initiatief moeten komen...

Ik zag net wel een stukje op het nieuws: lege tentjes en vooral studenten. Van de week hoorde ik ook dat er 's avonds vooral feestjes zijn. Daarom vraag ik mij af, in hoeverre de beweging hier in Nederland serieus genomen moet worden. Nederland is niet echt het land van de demonstraties.

Horen van de media.......

Daarom ben ik dus gaan KIJKEN. ZELF mijn mening erover vormen.

Er zitten wel wat van die alto's met donkere kleren, maar er zitten mensen van alle leeftijden en 90% heeft gewoon een baan. Ik heb ze gesproken. Ze demonstreren dus in deeltijd.

Wat ik ook zag gister was dit:

Er stond een handjevol demonstranten met twee stukjes karton en een belachelijke overkill aan agenten kwam ze wegvegen daar 8)7 :?

Toen heb ik gevraagd aan de politie waarom dat zo ging; van hogerhand is dat hun opdracht om dat de boodschap van occupy politiek heeeeel erg gevoelig ligt.

>;) >;) >;) >;)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 15:24

De meeste mensen moeten hun info toch echt uit de media halen. Anders kan je al het nieuws over het buitenland wel in de prullebak gooien

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 18:55

Arabesk schreef:
Er stond een handjevol demonstranten met twee stukjes karton en een belachelijke overkill aan agenten kwam ze wegvegen daar 8)7 :?

Toen heb ik gevraagd aan de politie waarom dat zo ging; van hogerhand is dat hun opdracht om dat de boodschap van occupy politiek heeeeel erg gevoelig ligt.

>;) >;) >;) >;)

Recht op vrije meningsuiting mits deze politiek niet gevoelig is |o

Je moet zelfs oppassen met opnames maken...
Dit al onder het motto ´geen slapende loonslaven wakker maken´.
Democratie R.I.P.

Groot-corporate financiert de politici :)*

Het is identiek aan de Buffett wet.
Die is meer dan redelijk doch geen politicus al deze steunen want de politieke campagnes zijn afhankelijk van... sponsors.
Dat is in west europa minder extreem doch niet anders.
Verder krijgen ex-politii zeer goed betaalde banen bij groot-corporate. Voor bewezen ´diensten´ :)*

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 19:50

Huertecilla schreef:
Recht op vrije meningsuiting mits deze politiek niet gevoelig is |o

Ja precies, jij snapt het -> door voor de koelkast :j

Citaat:
Je moet zelfs oppassen met opnames maken...
Dit al onder het motto ´geen slapende loonslaven wakker maken´.
Democratie R.I.P.

In de US was die al heel lang RIP; twee partijen waaruit je kunt kiezen :?. Hier zijn ze hard op weg.

Citaat:
Het is identiek aan de Buffett wet.

wat is dat?

Citaat:
Verder krijgen ex-politii zeer goed betaalde banen bij groot-corporate. Voor bewezen ´diensten´ :)*

ex minister Zalm ineens Bobo bij eeeh dinges, iets met banken.

Deze vond ik op internet

Afbeelding

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 20:42

http://www.leftfutures.org/2011/09/buff ... d-it-here/

http://www.theatlantic.com/business/arc ... ve/245321/

Het is echt stuitend wat er de laatste decennia door groot-coporate in de VS is uitgespookt:

Onder Truman betaalde de hoogste schaal 90%. Onder JFK 70%.
Nu, onder Obama, is het 35%.
Diens rgering wordt verkettert omdat ze het terug willen naar de 39.6% die het was onder Clinton.
Let wel; de hoogste schalen betalen dan nog steeds MINDER dan de middeninkomens!!!!

Warren Buffett heeft geroepen dat hij het onredelijk vindt dat de rijksten het minste betalen. Vandaar ´Buffet wet´.

Niet alleen hebben de bankiers miljoenen opgestoken voor ellende veroorzaken en huizenrooof, ze betalen daar ook nog eens minder belasting over dan hun secretaris (m/v) over diens salaris.

Warren Buffett:
“There’s class warfare, all right, but it’s my class, the rich class, that’s making war, and we’re winning"

Dat is heel treffend niet?!
Jij zag het.
Redelijk protest door normale mensen, groot materiaal om het de kop in te drukken.
:)*

Het is écht een klasse-conflict.
Veel vee heeft dat niet door want dat laat zich nog steeds braaf hoeden.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 21:33

Ik vind het niet zo interessant wat men in Amerika aan taxes betaalt, ik hou het liever dicht bij huis. Immers volgens sommigen hier, kan je pas oordelen als je zelf gekeken hebt of aanwezig bent geweest.
In Nederland betalen de hogere inkomens 52%. Volgens sommigen misschien niet genoeg, maar nog altijd meer dan de meesten. :D

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 21:51

Als je de villatax verrekent valt dat ook meestal nogal mee. En je betaalt ook geen volle mep over het volledige inkomen heh.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 22:04

Randalin,
Dat klopt, alleen over een gedeelte van je salaris, maar het kan behoorlijk oplopen.

Ik hoor liever nog even wat de bijdrage van HC is aan deze beweging. Immers hij vond mij nogal zeuren en smoesjes verzinnen, dus ik hoor graag van hem. Bezoekt hij deze beweging hier in A'dam of in Spanje?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 00:03

HC occupies the top of the mountain. :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 01:24

randalinpony schreef:

Met dagelijks versgebakken brood van versgemalen mail op het huismolentje. Plakje worst van het eigen varken erop en :9

Occupy WS is hier in Spanje een beetje ´oud nieuws´. We hebben hier 15M.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 16:49

Huertecilla schreef:
randalinpony schreef:

Met dagelijks versgebakken brood van versgemalen mail op het huismolentje. Plakje worst van het eigen varken erop en :9

Occupy WS is hier in Spanje een beetje ´oud nieuws´. We hebben hier 15M.

Ach, het was in Spanje geen succes?
En wat geef jou dan het recht om mensen te veroordelen die niet in staat zijn om deel te nemen aan deze beweging als je zelf verder er ook niets aan doet?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 20:41

Electra63 schreef:
Ach, het was in Spanje geen succes?
En wat geef jou dan het recht om mensen te veroordelen die niet in staat zijn om deel te nemen aan deze beweging als je zelf verder er ook niets aan doet?

_O-

15M is een vóórloper met dergelijke ´occupy´ acties, bijna twee jaar voor de amerikanen het op WS ook begonnen te doen.

´Niet in staat zijn´ is nu net het punt mevrouw Electra. Ú wees met de suggerende vinger naar degenen die daar alle tijd voor hadden :)* zonder benul van de situatie -O-

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 21:42

Ik wijs niet met mijn vinger, ik stel alleen een vraag, maar daar kunnen sommigen niet tegen. Soms mag je alleen ja-knikken. Maar nu vraag ik mij nog steeds af wanneer jij in zo'n tentje gaat slapen? Of is het bij jou ook alleen maar woorden en geen daden?

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 22:23

Ik denk dat niét altijd maar meedoen aan de consumptiemaatschappij, zo min mogelijk leningen aan te gaan om maar te kopen, kopen, nadenken over hoe je duurzaam aan je eten, verwarming en spullen kan komen, ook een aardige bijdrage kan zijn, zonder in een tentje te hoeven zitten daar.

http://spanje.blog.nl/noticias/2011/05/ ... ocracia-ya
Ja, geen idee of HC hier ook heeft gezeten...

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 23:28

Ach, ik begreep toch echt dat je pas mag meepraten als je zelf daar geweest was. En er werden geen redenen geaccepteerd om niet aanwezig te kunnen zijn. Sterker nog, dat waren smoesjes. En vragen stellen wordt niet gewaardeerd en de media mag je niet geloven. Ik vind t best, ik haak lekker af.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 23:52

Ik ga d'r ook niet zitten :n ben niet echt een demonstrant.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 00:31

Nicolletje schreef:
Ik ga d'r ook niet zitten :n ben niet echt een demonstrant.

Ik ook niet, om verschillende redenen, maar dat betekent niet dat ik geen respect of begrip heb voor demonstraties of deze beweging. Soms is dat nodig om dingen/zaken te kunnen veranderen. Ik verbaas me juist vaak dat Nederland niet zo'n demonstratie-land is en vaak dingen/zaken over zich heen laat komen.
Komt dit door onze aard? Uit ervaring weet ik hoe hevig de demonstraties in Griekenland kunnen zijn.
Of maken wij ons alleen boos om zaken die ons direkt raken, geen solidariteit?
Daarom vroeg ik dus, welke mensen daar demonstreren of langdurig aanwezig zijn. Zijn het inderdaad veel studenten, die 's avonds daar lekker een feestje bouwen? Als je daar zelf niet komt, moet je het toch voornamelijk via de media vernemen, zoals het overgrote deel van het wereldnieuws je meestal via de media verneemt.
Ik vind het dan ook heel vervelend als je hier een vraag stelt, je beschuldigd wordt van smoesjes en gezeur. Zeker als diegene ook niet op het plein aanwezig is. :D
Maar goed, ik heb de indruk (maar ik weet het dus niet) dat de beweging in Nederland een beetje doodbloedt.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 10:43

@ Electra: discussies ontaarden regelmatig in persoonlijke opmerkingen.... Jammer. Ene oor in, andere oor uit ;)
Ik herken wel een beetje wat je zegt over dat Nederland niet zo'n demonstratie land is, heb persoonlijk inderdaad het idee dat we vooral boos worden om zaken die ons direct raken, weinig solidariteit. Maar misschien is mijn beeld wat eenzijdig.

Overigens heb ik niet het gevoel dat het neerzetten van tentjes op een plein ook maar iets zal bijdragen aan veranderingen in een systeem.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 11:03

Electra63 schreef:
Maar goed, ik heb de indruk (maar ik weet het dus niet) dat de beweging in Nederland een beetje doodbloedt.

In NL heeft men het ook allemaal erg goed.
Naar de sportschool, het paard, sport van de kinderen; heeft allemaal hogere prioriteit dan protesteren.
Begrijpelijk want iemand met twee werkende hersencellen begrijpt wat hier eígenlijk staat; een luxe´probleem´.

15M gaat over heel wat fundamenteler níet-keuzes :)*

Aangezien Warren Buffett het he-le-maal correct verwoordde gaat het alleen maar schijnbaar weg.
De massa die met McBrood en E-spelen tevreden aan het werk gaat en consumeert is nog groot, doch naarmate de verschillen groter worden, wordt ook het sociale probleem groter.
De stuitende belastingongelijkheid in de VS óp de inkomensongelijkheid wordt onaccepatbeler naarmate er meer have-nots zijn.
Ondertussen worden de verschillen groter en de groep have-nots ook.
Het is net als twee reservoirs water met een dammetje ertussen.

NL heeft het érg goed.
Daar gaat eerst nog angstagressie door huismutsen tegen potentiële verandering komen om het vermeende eigen huisje-boompje-beestje te verdedigen voor er een serieuze beweging ontstaat.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 12:11

Ikzelf vind ook, behalve dat we inderdaad nog steeds een luxeprobleem hebben, dat Occupy niet echt zoden aan de dijk zet.
Ik bedoel ikzelf heb er geen last van. Al gaan ze daar wonen op die Dam in hun tentjes. Geen probleem.
De burgemeester wilde ze al keurig ergens achteraf gaan neerzetten.
Nou prima.
Klinkt eerder als een leuk festival dan als echt iets waar je rekening mee moet gaan houden.