Reanimeren: ja of nee

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

timokyana

Re: Reanimeren: ja of nee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 09:06

Ik heb mijn BHV en werk in de gezondheidszorg en ben verplicht te reanimeren indien dit nodig is.

Zelf echter zou ik niet gereanimeerd willen worden,ik heb teveel mensen gezien die dit overleefd hebben en er slecht uit zijn gekomen...

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 14:24

Ik zeg altijd reanimeren. Daarna kan je alsnog een weloverwogen beslissing nemen.

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 17:51

je hebt ook van die kettinkjes die je kunt aanvragen.. met daarop dat je niet gereamineerd wilt worden.. zag ik laatst ook in de krant, je foto staat er dan op met je handtekening je persoonsgegevens...

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 18:26

unicorn_kiss schreef:
Ik zeg altijd reanimeren. Daarna kan je alsnog een weloverwogen beslissing nemen.

Dus als iemand gereanimeerd is, en weer bij is. Welke overweging kun je dan nog nemen?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 18:57

loulou schreef:
cruesli schreef:
En over de ribben breken van een oud persoon met broze botten? Ik zou liever nog levend zijn mét gebroken ribben, dan dood met onaangetaste botten :D ;)

tenzij je daarna een levend kasplantje bent met gebroken botten.
het deel van de rapportage dat ik heb gezien ging ook grotendeels over voorlichting in verzorgingstehuizen. daar wordt vaak helemaal niet gepraat over wel of niet reanimeren. het blijkt dat wanneer je er wel over praat en mensen de risico's horen, die bij hun leeftijd horen, ze vaak helemaal niet meer gereanimeerd willen worden.

Ik werk in een verpleeghuis en elk persoon, ook al verblijft deze maar kort, heeft binnen een paar dagen een gesprek met de arts over de reanimatieverklaring waarin hij voorgelicht wordt over reanimatie. Dit is als het goed is in elk verzorgings/verpleeghuis zo, want dit is verplicht.

Reanimeren is absoluut niet altijd zinvol...

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 21:05

Jolliegirl schreef:
unicorn_kiss schreef:

Dus als iemand gereanimeerd is, en weer bij is. Welke overweging kun je dan nog nemen?

Ik bedoel meer voor de nabestaanden.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 21:13

Hoe bedoel je?

Je kunt daarna geen beslissingen meer nemen.. ;) iemand blijft leven, of overlijd alsnog..

je kunt daarna niet zeggen : Wij wilden geen reanimatie... laat maar dood gaan o.i.d

Ik snap je even niet dus.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 21:18

Zo lang iemand niet van elende ''kapot'' is gegaan (dus iemand die heeeel oud is), zou ik toch reanimeren. Niet dat ik het kan maar mocht ik het kunnen zou ik het doen.. maar hoe weet je dan of iemand wel of nie gereanimeert wil worden? :o

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 01:19

timokyana schreef:
Zelf echter zou ik niet gereanimeerd willen worden,ik heb teveel mensen gezien die dit overleefd hebben en er slecht uit zijn gekomen...
Maar zo heb ik juist weer 'veel' mensen gezien die een geslaagde reanimatie hebben gehad en hier ook zeer dankbaar voor zijn. Emotionele gedeelte daargelaten...

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 01:35

Ik ben heel eerlijk, wellicht hoort t niet... En krijg ik nu heel bokt over me heen,

een aantal van mijn clienten hebben een niet reanimeren verklaring, en de rest moet gereanimeerd worden, maar heel eerlijk zijn er een aantal waarbij ik dit bewust niet zou doen.... Waarbij ik me schouders op zou halen en naar de wc zou gaan....

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 13:09

malih schreef:
Ik ben heel eerlijk, wellicht hoort t niet... En krijg ik nu heel bokt over me heen,

een aantal van mijn clienten hebben een niet reanimeren verklaring, en de rest moet gereanimeerd worden, maar heel eerlijk zijn er een aantal waarbij ik dit bewust niet zou doen.... Waarbij ik me schouders op zou halen en naar de wc zou gaan....

en wat is de reden daarvan?
Puur omdat deze mensen al zo slecht zijn? En hier dus niet beter uit zullen komen?

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 13:12

malih schreef:

Jeetje wat zeg je dat oneerbiedig... Je bent verplicht om dan te reanimeren, daar heb je zelf weinig over te zeggen.
Fijne instelling, dat je je schouders op zou halen en naar de wc zou gaan... Dat je jezelf daar lekker bij kun voelen!

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 15:28

Wellicht klink ik heel oneerbiedig als ik dit zeg. Gelukkig mag ik niet reanimeren, dat scheeld wellicht al een hele hoop. Maar de keuze om het bij bepaalde mensen niet te doen is heel bewust. Je moet je voorstellen dat je mensen hebt die niet meer gelukkig zijn, die alleen nog leven omdat de huidige medische weterschap het mogelijk maakt en ze anders al 100X het lootje hadden gelegd. Mensen die continu ziek zijn, en van t een in t ander rollen en dagelijks pijn hebben.

Moet ik hun dan reanimeren? met t risico dat ze daarna nog slechter zijn dan er voor? Zou dat eerlijk zijn tegen over mensen die zichtbaar niet meer genieten van het leven. Dat is toch niet eerlijk voor hun? Dan draag je in mijn ogen een ego mee.

Tuurlijk zou ik reanimeren bij mensen die wel gelukkig zijn, die wel genieten en waar voor t leven echt nog zin heeft.

Weten jullie uberhaupt wel hoe een groot gedeelte van de ambulanche broeders reanimeren ? Die reanimeren tot in de ambu en stoppen dan, en bij t ziekenhuis beginnen ze weer. Ik zeg niet dat ze t allemaal doen, maar k weet wel dat er een aantal zijn die dat doen.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 17:44

Jolliegirl schreef:
Hoe bedoel je?

Je kunt daarna geen beslissingen meer nemen.. ;) iemand blijft leven, of overlijd alsnog..

je kunt daarna niet zeggen : Wij wilden geen reanimatie... laat maar dood gaan o.i.d

Ik snap je even niet dus.

Iemand die als een kasplant door het leven gaat mag toch geëuthanaseerd worden?

En zelfmoord nadien kan ook nog steeds natuurlijk ;)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 17:58

Lekkere weloverwogen beslissing is dat zeg... zelfmoord.. :n :n

Euthanasie gaat in NL niet zo gemakkelijk hoor...

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 18:01

Je moet je voorstellen is zo gevaarlijk. Net zoals hiervoor geschreven werd over iemand met ms.
Totaal verlamd, met alle problemen erbij kan ik me voorstellen. En die patiënt heeft blijkbaar een gigantische levensdrift.
Maar in mijn leefwereld wil ik zo absoluut niet zijn, en kan ik me voorstellen dat ik niet gereanimeerd wil worden. Het zal maar eens gebeuren, heel onproffesioneel dat "ik kan het me voorstellen".

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 18:03

malih schreef:
Wellicht klink ik heel oneerbiedig als ik dit zeg. Gelukkig mag ik niet reanimeren, dat scheeld wellicht al een hele hoop. Maar de keuze om het bij bepaalde mensen niet te doen is heel bewust. Je moet je voorstellen dat je mensen hebt die niet meer gelukkig zijn, die alleen nog leven omdat de huidige medische weterschap het mogelijk maakt en ze anders al 100X het lootje hadden gelegd. Mensen die continu ziek zijn, en van t een in t ander rollen en dagelijks pijn hebben.

Moet ik hun dan reanimeren? met t risico dat ze daarna nog slechter zijn dan er voor? Zou dat eerlijk zijn tegen over mensen die zichtbaar niet meer genieten van het leven. Dat is toch niet eerlijk voor hun? Dan draag je in mijn ogen een ego mee.

Tuurlijk zou ik reanimeren bij mensen die wel gelukkig zijn, die wel genieten en waar voor t leven echt nog zin heeft.

Weten jullie uberhaupt wel hoe een groot gedeelte van de ambulanche broeders reanimeren ? Die reanimeren tot in de ambu en stoppen dan, en bij t ziekenhuis beginnen ze weer. Ik zeg niet dat ze t allemaal doen, maar k weet wel dat er een aantal zijn die dat doen.

Maar dat is het nou net. Wij kunnen niet voor mensen bepalen of ze gelukkig zijn ja of nee. Ik werk momenteel in een verpleeghuis, en daar wonen
mensen die zowat omvallen van de kwaaltjes en ernstige gezondheidsproblemen, maar toch ontzettend gelukkig zijn. Wij mogen als verzorgenden
niet zelf gaan bepalen wie wel en wie niet, dan is nou eenmaal zo...

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 18:15

Ik heb niet het hele topic doorgelezen.

Ik werk bij een van de hulpdiensten, en ons protocol zegt inderdaad dat we altijd moeten beginnen met reanimatie.
Ook al staat er een familielid naast het slachtoffer die zegt dat het slachtoffer niet gereanimeerd wil worden. Pas als we de ketting zien met "Reanimeer mij niet" dan mag je eventueel stoppen (is namelijk eigen keuze)

Ik heb laatst een opfriscursus reanimatie en AED gehad, daarin werd de vraag gesteld of je zou reanimeren als iemand zegt dat het slachtoffer niet gereanimeerd wil worden en wat je zou doen als je de ketting zou zien. Ik vind het lastig om de keuze te maken en denk ik ook situatie afhankelijk (als het slachtoffer alleen met familie is, zal ik denk ik wel stoppen met reanimeren als dat de wens is van het so. Als het so op straat ligt, dan reanimeer ik wel door)

Verder ben ik tijdens mijn werk bij een reanimatie geweest van een man van rond de 89 jaar oud. Deze man is er gewoon weer uitgekomen en ging al grappenmakend de ambulance in. Het ligt ook aan de omstandigheden en hoesnel er wordt gestart met reanimeren,

Verder las ik ook iets over het scheren van haar voor de AED. Als je het niet doet, geleiden de pads niet en heeft de AED dus geen zin!

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 18:22

Jolliegirl schreef:
Lekkere weloverwogen beslissing is dat zeg... zelfmoord.. :n :n

Euthanasie gaat in NL niet zo gemakkelijk hoor...

Ik hoop dat dat eerste een grapje is?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 19:36

Een grapje!?

Zelfmoord.. een weloverwogen beslissing?? Nou sorry hoor... Dat noem ik niet weloverwogen...
Zelfmoord kies je niet voor... dat overkomt je.. dan zit je wel zó diep met jezelf in de knoop...
Dat besluit je niet zelf.. dat gebeurt gewoon.. dat doe je gewoon... dan ben je al te ver heen.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 20:43

Siets schreef:
malih schreef:

Maar dat is het nou net. Wij kunnen niet voor mensen bepalen of ze gelukkig zijn ja of nee. Ik werk momenteel in een verpleeghuis, en daar wonen
mensen die zowat omvallen van de kwaaltjes en ernstige gezondheidsproblemen, maar toch ontzettend gelukkig zijn. Wij mogen als verzorgenden
niet zelf gaan bepalen wie wel en wie niet, dan is nou eenmaal zo...

Dat ben ik opzich met je eens. En t gaat me er niet om of iemand oud of jong is, Al is iemand 114. Als een persoon duidelijk laat merken er zat van te zijn. En uit sluitend pijn medicatie krijgt om t nog engisinds draagbaar te houden. Dan is het toch niet eerlijk om iemand te gaan reanimeren terwijl iemand eigenlijk al naar de dood verlangt ?

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 22:09

malih schreef:
Dat ben ik opzich met je eens. En t gaat me er niet om of iemand oud of jong is, Al is iemand 114. Als een persoon duidelijk laat merken er zat van te zijn. En uit sluitend pijn medicatie krijgt om t nog engisinds draagbaar te houden. Dan is het toch niet eerlijk om iemand te gaan reanimeren terwijl iemand eigenlijk al naar de dood verlangt ?

Dan nog mogen wij op dat moment niet zelf beslissen om niet te reanimeren. Dan bega je gewoon een strafbaar feit :).
Je moet gewoon je eigen gedachten en gevoelens over die cliënt opzij zetten, je werkt nou eenmaal volgens een protocol.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 22:15

Klopt is ook zo, daarom ben ik blij dat ik niet mag reanimeren :) en alleen maar mag bellen, kan ik ook dit voor dit dilemma staan. Hoewel t wel mijn persoonlijke gedachte gang is.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 23:54

malih schreef:
Klopt is ook zo, daarom ben ik blij dat ik niet mag reanimeren :) en alleen maar mag bellen, kan ik ook dit voor dit dilemma staan. Hoewel t wel mijn persoonlijke gedachte gang is.

maar als het iemand is die gelukkig in het leven staat, ga je opeens wel reanimeren....
maar als het een ouder iemand is, die minder/niet gelukkig in het leven staat zeg je : Sorry ik mag niet reanimeren..

malih schreef:
Tuurlijk zou ik reanimeren bij mensen die wel gelukkig zijn, die wel genieten en waar voor t leven echt nog zin heeft

Sorry hoor maar dit vind ik echt een logica van niets......

Ik hoop dan ook echt van harte dat jij dit nooit zal hoeven meemaken....
Want ik wil niet weten hoe iemand zich moet voelen, als jij bewust kiest: Ik reanimeer niet......

Zelfs ik voel me schuldig dat ik een 8 jarige niet heb kunnen redden... Terwijl ik donders mijn best heb gedaan...
Ik zou niet kunnen leven zonder schuldgevoel als ik niét gereanimeerd had!

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 00:01

Als ik zou mogen reanimeren dan zou ik idd die gedachte gang door mijn hoofd gaan. Als ik kijk naar de mensen waar ik nu voor zorg, dan denk ik dat er een aantal zijn waar voor het beter is als ze gaan. Gelukkig zijn dat ook de mensen die momenteel bezig zijn met een niet reanimeren verklaring.

Tuurlijk vind ik dat je moet reanimeren en dat je er moet zijn voor de mensen die dat willen leven en zul je ten alle tijden moeten vechten voor zo'n persoon, maar als iemand al zo ver heen is. Dat de enigen plek waar die persoon nog verblijft t bed is, met alle medische rompslomp er om heen. En duidelijk ken baar maakt niet meer te willen, persoonlijk zou ik t dan moeilijk vinden die persoon te gaan reanimeren terwijl die eigenlijk niet meer wil. Maar geen euthanasie kan krijgen omdat t van de wet niet mag.

Zo als ik al aangaf mag ik nu niet reanimeren en ook niet als ik mijn papiertje wel heb. En zal ik dus hoe dan ook nooit in zo'n situatie staan gelukkig. En hoef ik alleen te bellen en word de rest gedaan...