Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Spiritdancer schreef:Ik weet dat het in Spanje meer dan een drama is op de vastgoedmarkt, maar ik mis alleen in het verhaal een gedeelte over de eigen verantwoordelijkheid van de mensen die een hypotheek hebben afgesloten. Als je een hypotheek afsluit dan weet je van te voren dat er een risico bestaat dat je misschien ooit niet meer in staat bent om af te lossen.
Huertecilla schreef:Spiritdancer schreef:Ik weet dat het in Spanje meer dan een drama is op de vastgoedmarkt, maar ik mis alleen in het verhaal een gedeelte over de eigen verantwoordelijkheid van de mensen die een hypotheek hebben afgesloten. Als je een hypotheek afsluit dan weet je van te voren dat er een risico bestaat dat je misschien ooit niet meer in staat bent om af te lossen.
Je hebt helemaal gelijk.
De crisis is begonnen met koper van huizen in de vs die te stom waren om te bedenken dat ze hun hypotheek niet zouden kunnen betalen ondanks de prachtige rekenmodellen van de verkopers.
Het is de schuld van de kopers zelf.
Heel vervelend voor de banken dat ze nu met én de huizen voor een drol én voor het verschil de schuld van de kopers zitten.
cherie78 schreef:De bank is hypotheekNEMER en de (toekomstige) eigenaar van het huis is hypotheekGEVER
joostvangestel schreef:In Finland kan je maar 70% financieren van je huis. Daarboven kan je wel geld vragen van verschillende instanties (zoals je werkgever), maar boven de 85% financiering kom je toch echt niet.
Huertecilla schreef:joostvangestel schreef:In Finland kan je maar 70% financieren van je huis. Daarboven kan je wel geld vragen van verschillende instanties (zoals je werkgever), maar boven de 85% financiering kom je toch echt niet.
Aan de voet van deze crisis ligt verder dat banken veel en VEEL zorgvuldiger hadden moeten zijn met de draagkracht mbt de aflossing.
Dáár is het fout gegegaan en vervolgens heeft de te hoge lening tegen een kunstmatige hoog getaxeerde waarde de billen bloot gemaakt.
Onder de streep zijn dgenen die te hoge leningen hebben verstrekt tegen een te hoog getaxeert huis aan mensen met t weinig geld om de lening af te lossen de oorzaak van het probleem.Diezelfde groep is beloond met bonussen over de afgesloten leningen, het bezit van de huizen, de schuldverklaringen en een cash flow redding door de overheid.
Het zaad van het kwaad is dat personeel van financiële instanties ongereguleerd provisies heeft opgestreken op om het even welke hypotheek op door henzelf frauduleus te hoog getaxeerde huizen.
Het resultaat was onmogelijk afbetaalbare ongedekte hypotheken.
Electra63 schreef:Ach, ik ken mensen die de overwaarde van hun huis een paar jaar geleden hebben belegd in een aflossingsvrije hypotheek.
En over die (linkse) pers: sommige bedrijven/speculanten/beleggers hebben belang bij negatieve berichten en laten wel eens "nieuws" bewust lekken.
Electra63 schreef:Ja, beetje verkeerd getypt. Geld uit de overwaarde in aandelen gestoken en voor die overwaarde een aflossingsvrije hypot heek genomen.