Zorgpremie naar 1222 euro + steeds meer "wanbetalers"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 20:02

NatasjaE
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 20:04

Electra63 schreef:
Wil jij dit dan even voorrekenen? Want ik zie het niet.

Als de inflatie 2% is (afgerond, cijfers 2011) dan wordt alles gemiddeld 2% duurder. Salarissen stijgen als het goed is navenant. Dus de zorgverzekeraars zijn gemiddeld 2% meer kwijt aan salarissen, medicijnen, apparatuur etc. En ze vragen maar 0.9% meer aan premies om dat te betalen.[/quote]

Ik denk dat jouw rekenmethode niet helemaal klopt.
Sowieso zullen de salarissen niet gemiddeld 2% stijgen. Sommige CAO's lopen nog één of twee jaar door. Kleine bedrijven hanteren helemaal geen CAO. De zorgverzekeraars gaan steeds minder vergoeden en de eigen bijdrage voor bepaalde medicijnen/therapiën wordt verhoogd. Kijk alleen maar als je gebruik maakt van therapieën via de geestelijke gezondheidszorg.[/quote]
De inflatie is een gemiddelde, ik zeg inderdaad ook niet dat de salarissen gemiddeld 2% stijgen.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 20:06

De regering geeft veel en veel te veel geld uit aan het buitenland. Wanneer gaan ze nou eens aan hun eigen mensen denken??
Laatst bijgewerkt door suuzepuus op 18-09-11 20:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 20:06

Veerledec,
JIJ bent dan de enige die het van de zonnige kant ziet. Ik denk: foutje :D

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 20:07

@Natasja
De inhoud van de basisverzekering wordt in Den Haag bepaald. Niet door de zorgverzekeraars.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 20:07

Electra63 schreef:
NatasjaE
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Sorry, ik moest even stoom afblazen :D

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 20:10

Anne_GTI schreef:
@Natasja
De inhoud van de basisverzekering wordt in Den Haag bepaald. Niet door de zorgverzekeraars.

Anne,
Ik heb zo de indruk dat jij bij een zorgverzekeraar werkt? (ik neem het je niet kwalijk hoor :D )
Volgens mijn huisarts ligt de macht bij de verzekeraars ,bij het overkoepelende orgaan. Was Wiegel daar niet de baas?

NatasjavE

Anne_GTI schreef:
@Natasja

Dan zouden ze wel meer controle houden over het premiebedrag.
Den Haag bepaald wel de hoogte van de vergoedingen.

Raiza

Electra63 schreef:
Ja, het is sowieso verstandig om rond te kijken naar andere verzekeraard.
Maar je moet wel weinig gebruik maken van je verzekering, want anders is het dus wel nadelig.

Je weet helaas van te voren niet of je wel of niet veel gebruik gaat maken van een zorgverzekering.
Ik heb jaren geen declaraties gehad, maar moet over 1,5 week geopereerd worden en over +/- 2 maanden nog een keer. Dat weet ik ook pas sinds 1 maand, dus is van te voren ook moeilijk in te schatten.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 20:11

suuzepuus schreef:
De egering gefet veel en veel te veel geld uit aan het buitenland. Wanneer gaan ze nou eens aan hun eigen mensen denken??

Goed geschreven en vooral onderbouwd bericht, thanks +:)+

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 20:13

Raiza schreef:
Electra63 schreef:
Ja, het is sowieso verstandig om rond te kijken naar andere verzekeraard.
Maar je moet wel weinig gebruik maken van je verzekering, want anders is het dus wel nadelig.

Je weet helaas van te voren niet of je wel of niet veel gebruik gaat maken van een zorgverzekering.
Ik heb jaren geen declaraties gehad, maar moet over 1,5 week geopereerd worden en over +/- 2 maanden nog een keer. Dat weet ik ook pas sinds 1 maand, dus is van te voren ook moeilijk in te schatten.

Daarom zeg ik dit. Ik ben vorig jaar ook ineens ernstig ziek geweest. Je weet dat dus nooit van te voren.
Ik wil mij daarom wel goed verzekeren. Maar mensen met een heel laag inkomen, zullen misschien toch op de zorgverzekering bezuinigen. Dan zie je straks aan het gebit of de (moderne) bril of iemand goed verzekerd is.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 20:13

Electra63 schreef:
Anne_GTI schreef:
@Natasja

Anne,
Ik heb zo de indruk dat jij bij een zorgverzekeraar werkt? (ik neem het je niet kwalijk hoor :D )
Volgens mijn huisarts ligt de macht bij de verzekeraars ,bij het overkoepelende orgaan. Was Wiegel daar niet de baas?

En zo is het. daar moet Nelie Smid Kroes eens naar gaan kijken. Prijsafspraken bij de zorgverzekeraars.
Je moet huisartsen eens horen fulmineren over de zorgverzekeraars....

...en nee...huisartsen hebben het niet slechter gekregen in het nieuwe systeem integendeel. Ze verdienen nu meer. Maar de kwaliteit holt achteruit.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 20:14

NatasjavE schreef:
Anne_GTI schreef:
@Natasja

Den Haag heeft andere prioriteiten ;)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 20:15

Eén ding weet ik wel: zorgverzekeraars hebben idd véél te veel macht. Psychologen worden gedwongen mensen een diagnose te geven, ook al mankeren die mensen helemaal niets. Maarja, anders wordt het onderzoek niet vergoed hè... Waardoor er nu dus duizenden kindjes en volwassenen rondlopen met een stempeltje terwijl ze helemaal niks mankeren. Lang leve de macht der zorgverzekeraars. Zorg is geen zorg meer, niemand is gebaat bij een onterecht stempeltje.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 20:15

Heino schreef:
Eén ding weet ik wel: zorgverzekeraars hebben idd véél te veel macht. Psychologen worden gedwongen mensen een diagnose te geven, ook al mankeren die mensen helemaal niets. Maarja, anders wordt het onderzoek niet vergoed hè... Waardoor er nu dus duizenden kindjes en volwassenen rondlopen met een stempeltje terwijl ze helemaal niks mankeren. Lang leve de macht der zorgverzekeraars. Zorg is geen zorg meer, niemand is gebaat bij een onterecht stempeltje.

Het wordt gewoon vergoed, ook al is er geen diagnose.... :j

marimba

Re: Zorgpremie naar 1222 euro + steeds meer "wanbetalers"

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 20:18

het probleem hier met de dure zorgkosten is is dat er door ziekenhuizen op eigen eilandjes wordt gewerkt, met name qua inkoop van groot matrieel (mri scan ed.) in duitsland werken ze cooperatief waardoor de kosten vele malen lager zijn

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 20:22

Electra63 schreef:
NatasjavE schreef:

Den Haag heeft andere prioriteiten ;)

We hebben straks iig wel een JFS én Afghanistan heeft politieagenten! Dus!

Meh, eigenlijk is het gewoon triest ;(.

Christiene

Re: Zorgpremie naar 1222 euro + steeds meer "wanbetalers"

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 20:25

ik heb al jaren alleen de basisverzekering. (geluk dat ik op enkele keer na nooit hoge rekening heb)

in het begin kon je zelf je eigen risico kiezen.. als je die ietsje hoger had had je goedkopere maandelijkse kosten... alleen later werd opeens een verplicht eigen risico gedaan.. die al hoog was en alleen maar hoger word.

ik krijg zorgtoeslag. daardoor is het nog betaalbaar. tot ik wel ziek word.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 20:25

Brainless schreef:

Waar is hier? :) In de GGZ-instellingen die ik ken moet je met een stempeltje de deur uit, anders kan de instelling fluiten naar vergoeding door de zorgverzekering.

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 20:27

Pearlss schreef:
Nee en ik solliciteer ook maar als je de moeite neemt om even verder te lezen zie je dat ik bij uitzenbureaus ben afgewezen door mijn zwangerschap en bij vele mensen ben langs gegaan en ze zeggen ja je bent perfect voor het werk maar zwanger dus we kiezen een ander

Ja dan kun je je wel voorbereiden maar goed

Ik ben 21 jaar ik werk nog geen 5 jaar achter elkaar dus heb maar recht op 3 maanden ww
Maar zit nu in de ziekte wet dus ik kijk hoe dat gaat misschien blijf ik wel ziek en kan in de ziekte wet blijven tot de beval datum

Ik bedoel daarmee te zeggen, dat je al heel lang weet dat je per 21 november dus geen werk zou kunnen hebben, want tijdelijk contract, wat je, neem ik aan, ook meegedeeld is toen je het werk aannam. Ik had persoonlijk dus gewacht met zwanger worden tot ik zekerheid van werk zou hebben, want die heb je nu dus niet en dan verwacht je ook nog eens een kleine :).[/quote]

Ik werk er al een jaar en zou een jaar contract krijgen 1 dag voor ik die krijg hang ik kotsend boven de wc kon het niet inhouden en zo kwam hij er achter en heb ik alsnog 3 maanden contract gehad

Ik ben niet dom hoor had alleen niet verwacht 1 dag voor mijn verlenging dat ik toen ineens zwangerschaps ziek werd.[/quote]

Mag dit wel?Dacht dat er alleen maar voor een zelfde tijdsduur verlengd mocht worden?

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 20:29

Electra63 schreef:
Babsiej schreef:
Eindelijk wordt er eens gesneden in de kinderbijslag, kinderkorting, kinderopvangtoeslag en weet ik veel wat je allemaal nog meer krijgt :+

Wanneer je kinderen wilt, en je vindt de opvangkosten te hoog, moet 1 van de 2 maar thuisblijven/minder werken. Wanneer dit niet kan, moet je je afvragen of kinderen op dat moment een goed idee is.

Wij zijn 2-verdieners, weet niet wat modaal is met zijn 2 maar denk dat wij daar ruim boven zitten. Komt niet vanzelf aanwaaien. Werken beide full time, 1 van de 2 bezig met een HBO naast de full time baan, en investeren een heleboel in het werk, en om vooruit te komen.

Ik snap dat dit niet voor iedereen is weggelegd maar denk dat er veel meer mensen zijn die veel meer kunnen als dat nu het geval is.

En geloof me als je meer als modaal verdiend draag je echt meer dan genoeg bij hoor.. Elke maand brengen wij samen bijna alleen al 2500 euro naar de belasting. krijgen uiteraard verder niets aan toeslagen etc.. Dus ik denk dat wij ons steentje dan toch wel bijdragen ?

Beetje kortzichtig en egoïstisch.
Ik ben ook gestopt met werken toen de kinderen klein waren, maar helaas heeft niet iedereen de mogelijkheid. En lang wachten is i.v.m. de beperkte houdbaarheid van je eitjes ;) en de hogere kans op geboorteafwijkingen ook niet echt een goed advies.
I.v.m. de vergrijzing lijkt het mij wel noodzakelijk dat mensen nog kinderen krijgen, anders moeten er weer buitenlanders naar Nederland gehaald worden om het werk te doen en daar is een groot gedeelte van Nederland het niet zo mee eens. Het systeem in Nederland is gebaseerd op solidariteit. Behalve kinderbijslag (wat totaal niet toereikend is voor het levensonderhoud) heb ik ook nog nooit iets ontvangen, maar ik heb het ook niet nodig.
Jij ontvangt waarschijnlijk wel hypotheekaftrek (net zoals ik), daar betaalt ook iedereen in Nederland aan mee.
Kinderbijslag en AOW zijn volksverzekeringen, daar heeft iedere inwoner/Nederlander recht op.

Waarom kortzichtig en egoistisch ? Is alleen de kinderbijslag dan niet voldoende gift?
Kinderopvang vindt ik toch echt eigen probleem, en blijkbaar is de staat daar ook achter want heel lang heeft de absurd hoge vergoeding hiervoor niet bestaan (gelukkig)

En hoezo haast? tussen je zeg 22-38 kun je zeker normaal kinderen krijgen. Heb je dus meer dan 10 jaar om iets op te bouwen, moet toch lukken.

Klopt wij krijgen hypotheekrente aftrek... 280 euro per maand. Daarintegen betalen we dus alleen al van onze salarissen 2500 per maand naar de staat... Blijft nog altijd 2200 euro dus over... Elke maand weer das pak m beet 30.000 euro per jaar. En ja ik ben blij dat dat anders besteed gaat worden als steeds meer naar kinderen. Zoals ik zei kinderbijslag is een leuke gift en verder moet je het zelf maar zien te rooien. Tenzij je wel voor het minimum werkt dan kan ik mij voorstellen dat wellicht opvangtoeslag zou moeten kunnen. Dus dat je onder een bepaalde grens alleen een percentage krijgt. Nu is het zo als je niet heel veel verdiend dat je het bijna volledig vergoedt krijgt. ( en ja dat weet ik mijn zus heeft het namelijk ook ). En inderdaad met een jaar contract zeker 1 die bijna afloopt is het niet handig, eigen keuze eigen risico.

Zo vind ik het ook een goede maatregel om te bezuinigen op studiefinanciering. En denk ik ook dat er nog best gesneden kan worden in hypotheekrente aftrek. Wanneer je zonder deze teruggave je huis niet kan betalen, woon je gewoon te duur, ook vrij makkelijk.

Mensen kunnen wel alles willen, het moet allemaal gewoon te betalen zijn, geldt voor huis, school, kinderen, en alles wat je nog meer kan bedenken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 20:32

delerium schreef:
Maar wat is er allemaal gedekt dan?

Ongeveer vergelijkbaar aan het nederlandse pakket. Ik heb daar bovenop de helicopter verzekering aangezien berg redding er niet bij in zit.

Ik heb geen kinderen, maar kinderopvang wordt niet gefinancieerd tenzij je flink onder modaal zit en kost ook fiks meer dan in nederland. Wel is de kwaliteit ook beter met minder kinderen per begeleider en warm eten tussen de middag. Er wordt echter wel heel raar gekeken als je met een 4 maanden oude baby komt. De meeste ouders werken het eerste jaar minder en pas van 1 jaar als de ouder-kind verhouding goed zit en de ziekte weerstand beter is komen ze opbouwend naar de opvang. Eerst halve dagen om te wennen en dan langer.

Als je niet goed verdiend of gehandicapt bent krijg je wel weer veeeel meer vergoed dan in NL.
De verhouding arm-rijk is dus veel beter. De 2 verdieners moeten ook aanzienlijk meer belasting betalen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 20:38

Heino schreef:
Brainless schreef:

Waar is hier? :) In de GGZ-instellingen die ik ken moet je met een stempeltje de deur uit, anders kan de instelling fluiten naar vergoeding door de zorgverzekering.

Wij hebben direct bij een psycholoog een onderzoek laten doen, en deze werd gewoon vergoed door de verzekering.

luf_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 20:39

NatasjavE schreef:
Anne_GTI schreef:
@Natasja

Nouja of ze zouden er helemaal geen controle meer over moeten houden, of totale controle. En dat klinkt heel raar, maar laat de concurrentiestrijd het oplossen. Dus dat in plaats van basispaketten zorgverzekeraars zelf hun paket samen stellen en onderling veel meer gaan concurreren.

En de andere optie: totale controle, is moeilijk met deze economie, maar denk ik wel het beste. Oftewel een collectieve verzekering, door de overheid geregeld, waarin iedereen een bepaald jaarbedrag betaalt waardoor verder de nodige zorg gratis is.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 20:42

Het is duidelijk dat een aantal posters hier écht geen kaas hebben gegeten van zorgverzekeringen.....
Is het jullie eigenlijk wel duidelijk wát een zorgverzekeraar allemaal moet betalen?

Jullie huisartsenpraktijken brengen elk kwartaal administratie en inschrijftarieven in rekening, ook al heb je die beste man nog nooit van dichtbij gezien. Dat zijn bedragen die direct bij de zorgverzekeraar in rekening worden gebracht en waar de burger helemaal niets van ziet.

Hebben jullie de mogelijkheid online je declaraties in te zien? Is echt eens de moeite waard.....