Schooluniform... voor of tegen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Schooluniform... voor of tegen?

Voor
200 (55%)
Tegen
107 (29%)
Neutraal
54 (14%)

Totaal aantal stemmen: 361

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 15:20

Maartje1990 schreef:
het gaat niet alleen om 't pestgedrag he. "'t gaat ook over niet die duren 'armani kleding' niet meer zoveel te hoeven kopen voor deze die dat dus níet kunnen betalen. En wellicht door die uniformen, wat meer geld voor de wat armere onder ons voor ándere leukere dingen... vakanties bijv.

Uh zoals ik al eerder aan heb gehaald is dat totaal niet waar, want je moet dan 2 maal een 'kledingkast' aanschaffen. Zowel schooluniformen als vrijetijdskleding. Ben je dus gewoon weg duurder uit

joostvangestel

Re: Schooluniform... voor of tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 17:34

Inderdaad, op de basisschool groeien kinderen sneller uit hun kleren dan dat ze ze verslijten. Dus dubbele kosten..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 19:19

Tegen, kinderen worden ook wel gepest om die sproeten, puistjes, dikke buik of hangbuik..

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 21:53

Mizlisje scheef:
Citaat:
De een heeft het nou eenmaal wat breder dan de ander. Hiermee moet je in mijn ogen maar mee leren leven want wanneer je volwassen bent betekend het ook niet dat je gelijk dat soort dure kleding kan veroorloven

Precies!

Ik vind al die ouders die nu ineens voor schooluniformen zijn omdat de druk van merkkleding zo groot wordt, weglopen voor hun verantwoordelijkheid.

en dat is: je kinderen leren dat je alleen kunt consumeren wat je eerst verdiend hebt, en dat je dan binnen je budget zult moeten kiezen wat je wilt dragen.

En dan kun je er heel prima netjes en modieus bijlopen. Ondergoed komt hier trouwens altijd van de Zeeman. Volgens mij worden die Bjorn Borgs of hoe ze heten door dezelfde kindertjes in India in elkaar gezet dus wat maakt het uit. :Y)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 09:32

LauEef schreef:
Maartje1990 schreef:
het gaat niet alleen om 't pestgedrag he. "'t gaat ook over niet die duren 'armani kleding' niet meer zoveel te hoeven kopen voor deze die dat dus níet kunnen betalen. En wellicht door die uniformen, wat meer geld voor de wat armere onder ons voor ándere leukere dingen... vakanties bijv.

Uh zoals ik al eerder aan heb gehaald is dat totaal niet waar, want je moet dan 2 maal een 'kledingkast' aanschaffen. Zowel schooluniformen als vrijetijdskleding. Ben je dus gewoon weg duurder uit

schooluniformen zijn een stuk goedkoper en je hoeft dus minder vrijetijdskleding te kopen en hebt dan op 't einde van de dag dezelfde hoeveelheid kleding als voorheen, bestaande uit (goedkopere) schooluniformen + minder vrijetijdskleding = een volle kledingskast ipv. 2x 'dure' vrijetijdskleding.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 11:04

Helaas is en gaat een school uniform niet goedkoper zijn.
Ik zal mijn quote even herhalen:

LauEef schreef:
Zo'n uniform is écht niet goedkoper hoor. Kleren in de winkels worden in massaproductie gemaakt, zo'n uniform niet. Met een beetje hoop zijn er een paar duizend kinderen die dat uniform dragen, dus ligt de prijs per kleding stuk gewoon hoger.

Toen werd aangehaald dat de scholen zo'n uniform konden 'sponsoren' maar vinden we dat niet een beetje dom? Kunnen dat geld niet veeeeeel beter steken in dingen om het pesten bij de oorzaak aan te pakken ipv het gedrag te 'voorkomen' (wat het btw helemaal niet gaat voorkomen, het pesten gaat gewoon verschuiven..)

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 13:02

Ik vraag me af of een schooluniform echt zo duur is. Als ik zie voor wat voor prijzen hier de studievereniging truien en polo's drukt met het logo verkoopt, dan valt dat best mee. En dat komt wel overeen met de meeste van wat ik een paar jaar geleden in Engeland zag, kinderen die een nette donkere broek droegen met trui of polo met het schoollogo er op gedrukt.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 13:15

Als het nou om geld gaat dan val ik echt van mijn stoel af. Nederlandse gezinnen hebben genoeg geld voor kleding en je staat zelf voor de keuze hoe duur je het maakt qua merkkleding

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 14:20

Danique_G schreef:
Als het nou om geld gaat dan val ik echt van mijn stoel af. Nederlandse gezinnen hebben genoeg geld voor kleding en je staat zelf voor de keuze hoe duur je het maakt qua merkkleding

ik denk dat je onderschat hoeveel gezinnen in nederland er ver beneden het gemiddelde leven...

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 14:34

Manou schreef:
Ik vraag me af of een schooluniform echt zo duur is. Als ik zie voor wat voor prijzen hier de studievereniging truien en polo's drukt met het logo verkoopt, dan valt dat best mee. En dat komt wel overeen met de meeste van wat ik een paar jaar geleden in Engeland zag, kinderen die een nette donkere broek droegen met trui of polo met het schoollogo er op gedrukt.

Naja het hangt er vanaf wat je persoonlijk duur vind natuurlijk. Wij hadden voor truien 23 euro en tshirts voor 16 euro (1 kleur trui/1 kleur bedrukt) en voor de trui vond ik nog een redelijke prijs maar 16 euro voor een tshirt vond ik duur. Maarja iemand die altijd merkkleding koopt, die vind dat waarschijnlijk niet duur, terwijl iemand die altijd (om nu even het uiterste te pakken) wibra koopt, dat echt heeeeel duur vind.
En het hangt er natuurlijk helemaal vanaf wat de school wil he. Kiest deze voor een basic outfit zoals jij omschrijft borek/trui/polo of net zoals wij hadden in Engeland een jurk(zomer/winter)/blousjes/vestjes/jas/hoedje(zomer/winter).

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 16:11

Qimm schreef:
Danique_G schreef:

ik denk dat je onderschat hoeveel gezinnen in nederland er ver beneden het gemiddelde leven...

Misschien heeft u daar wel gelijk in maar ik denk dat de invoer van schooluniformen daar niet gek veel aan gaat veranderen

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 16:44

Qimm schreef:
Danique_G schreef:

Daarin is zowel België als Nederland blind.... In onze prachtige landen kan geen armoede voorkomen :x :x

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 19:53

Ik sta er neutraal tegenover, met tendens naar tegen.

Een uniform gaat echt de sociale verschillen niet wegpoetsen, als het niet is door dure (merk)kleding dan zullen de kinderen uit welgestelde gezinnen zich wel door schoenen of sierraden of andere assecoires onderscheiden.

Een uniform gaat echt geen pestgedrag onderscheppen. Ze pakken je toch wel, om het feit dat je een bril draagt, een bepaalde haarkleur hebt oid.

Idd Uniformen zijn kostbaar, dus ook dat een extra minpunt.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 19:56

Ayasha schreef:
Daarin is zowel België als Nederland blind.... In onze prachtige landen kan geen armoede voorkomen :x :x

Wat word er onder armoede verstaan?
Volgens het AD word er onder armoede verstaan in Nederland geen geld voor vrijetijdsbestedingen.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 12:21

Het AD, is dat het "algemeen dagblad"?

Als ik die site bekijk dan lijkt me dat nu niet echt bepaald de betrouwbaarste bron :D . Ik denk dat je zelf veel beter kunt invullen wat armoede is ;) Wat het is om elke maand te moeten puzelen met het geld om rond te komen, wat het is om gewone rekeningen niet betaald te krijgen en overal naar de goedkoopste merken te moeten zoeken. En geloof me, als je denkt dat er hier maar weinig armoede voorkomt, dan moet je eens een paar jaar in de welzijnssector gaan werken om te merken hoeveel (verdoken) armoede er hier is, en dat zijn echt niet alleen mensen die hun geld verkeerd besteden :n .

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 12:35

Danique_G schreef:
Ayasha schreef:

Wat word er onder armoede verstaan?
Volgens het AD word er onder armoede verstaan in Nederland geen geld voor vrijetijdsbestedingen.

Wat ik er onder versta is amper geld voor eten hebben. Ondanks keihard werken het huis niet of heel nipt betaald krijgen. En dan enkel als je dagen niet eet om toch maar alle beetjes bij elkaar te kunnen schrapen om het wel betaald te krijgen zodat je niet dakloos wordt.

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 14:57

Tegen het schooluniform! Het gepest worden of niet, heeft vaak niets met de kleding te maken. Als we kijken naar de verplichte kledingstukken, bijvoorbeeld gymkleding, dan worden er wél eisen gesteld. Maar de kleding word niet gratis gegeven! Als schooluniform gratis opgehaald kan worden, dan vind ik dat er wél wat voor te zeggen is. Kortgeleden zag ik nog een Engels jongetje op T.V. Hij droeg een uniform en de bijpassende schoenen waren allang versleten. Met koude voeten moest hij dagelijks naar school.Op zijn school zaten helemaal geen welgestelden. Deze kinderen gaan weer elders naar school. Er word dus helemaal geen probleem opgelost, alleen bijgemaakt.

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 15:04

ging even iets mis...sorry
Laatst bijgewerkt door Ersina op 19-09-11 15:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 15:14

Hier in Belgie heb je redelijk wat scholen met uniform.
In het lager droeg ik al uniform,daar moest je gewoon donkerblauwe trui + broek dragen met een lichtblauw/wit polo of hemdje onder.
Dit was ook zo in het middelbaar.Op zich brengt dat niet veel kosten mee,logo van de school moest er niet op etc.
Vriendin vanmij moet wél haar uniform van school halen (das in de winter,rok met kniesokken met schoolembleem op etc. ) en zij heeft wél kosten ongeveer 200-250 euro.

Uit eigen ervaring heb ik ondervonden dat kinderen andere dingen zoeken om elkaar mee uit te lachen als ze een schooluniform dragen dus ik denk niet dat het zoveel uitmaakt.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 21:54

Kwanyin schreef:
Het AD, is dat het "algemeen dagblad"?

Als ik die site bekijk dan lijkt me dat nu niet echt bepaald de betrouwbaarste bron :D . Ik denk dat je zelf veel beter kunt invullen wat armoede is ;) Wat het is om elke maand te moeten puzelen met het geld om rond te komen, wat het is om gewone rekeningen niet betaald te krijgen en overal naar de goedkoopste merken te moeten zoeken. En geloof me, als je denkt dat er hier maar weinig armoede voorkomt, dan moet je eens een paar jaar in de welzijnssector gaan werken om te merken hoeveel (verdoken) armoede er hier is, en dat zijn echt niet alleen mensen die hun geld verkeerd besteden :n .

Ja is wel het algemeen dagblad, maar het zou ook best het NRC kunnen zijn. Het was in ieder geval wel van een betrouwbare krant ik heb hem namelijk van mijn maatschappijleraar gekregen omdat de des betreffende krant geen onzin verkocht.
Oke, dat versta ik ook ongeveer onder armoede. Maar waarom zou een schooluniform dit kunnen verhelpen? Die link zie ik namelijk niet helemaal, zelf denk ik dat deze het juist moeilijker voor mensen in armoede zouden maken omdat er zoals eerder gezegd geen sprake is van massa productie.

Lydalfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 22:07

Ik heb niet alles gelezen, maar is de enige reden voor school-uniformen het feit dat het tegen pesten zou helpen? Dat vind ik namelijk nogal een kul-reden, zoals al wel meer aangehaald.
Wat ik wel voor vind spreken voor uniformen is dat je soms leerlingen rond ziet lopen in kleding :n decolletés, laaghangende broeken, bouwvakkers-decoletés, té korte rokjes, of zelfs alleen maar de legging. Vind dan dat er toch echt wel wat te zeggen is voor een schooluniform.
Hoewel het natuurlijk ook weer niet te truttig hoeft te worden. Dus geen rokken op of over de knie ;)

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 14:32

Maartje1990 schreef:
schooluniformen zijn een stuk goedkoper en je hoeft dus minder vrijetijdskleding te kopen en hebt dan op 't einde van de dag dezelfde hoeveelheid kleding als voorheen, bestaande uit (goedkopere) schooluniformen + minder vrijetijdskleding = een volle kledingskast ipv. 2x 'dure' vrijetijdskleding.

Bij kinderen in de groei verslijten kleren niet snel genoeg. Er zal -dus- wel een tweedehands handel komen in uniformen (=goede reden tot pesten) en die vrijeitijdskleding blijft in aantal gelijk denk ik. Kinderen willen na schooltijd echt niet in uniform rondlopen en ook niet iedere dag in dezelfde vrijetijdskleding. School is maar iets van 27 uur in de week, terwijl ze toch echt 100 uur in de week wakker zijn.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 15:17

Lydalfa schreef:
Ik heb niet alles gelezen, maar is de enige reden voor school-uniformen het feit dat het tegen pesten zou helpen? Dat vind ik namelijk nogal een kul-reden, zoals al wel meer aangehaald.
Wat ik wel voor vind spreken voor uniformen is dat je soms leerlingen rond ziet lopen in kleding :n decolletés, laaghangende broeken, bouwvakkers-decoletés, té korte rokjes, of zelfs alleen maar de legging. Vind dan dat er toch echt wel wat te zeggen is voor een schooluniform.
Hoewel het natuurlijk ook weer niet te truttig hoeft te worden. Dus geen rokken op of over de knie ;)

Dat is simpel op te lossen met beperkingen. Wij mochten geen diepe decoletes, bandjes moesten minimum 2cm zijn, rokken minimum een handbreedte boven de knie, buik moest bedekt zijn enz.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 17:10

Als moeder van twee meiden die iedere ochtend de discussie proberen aan te gaan voor de kledingkast (al wint mama altijd ;)), ben ik direct voor :D Dan ben je daar dus wel vanaf!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 17:21

Als ik zie hoe de jeugd van tegenwoordig er (gedeeltelijk) bij loopt...Dan zeg ik voor!