'Tiet zat', kleuters aan de borstvoeding... raar of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 12:56

Ik had ook wel door willen voeden tot ze 2 was, dat had ik echt mooi gevonden. Ik had dus ook best door kunnen zetten toen ze met 13 maanden de borst weigerde. Ik vond stoppen niet makkelijk, maar je moet ook afgaan op wat je kind zelf aangeeft.

Idd kinderen van 3 jaar ouf ouder met een speen, vre-se-lijk. Terwijl dat voor een groot deel overeenkomt met langer voeden. Mensen vinden het wel normaal als kinderen na hun eerste levensjaar nog met een speen rondlopen, maar als ze nog bv krijgen is dat ineens vreemd en afwijkend.

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 12:57

Chaos schreef:
Ik ken iemand die het doet. Ik heb haar voor gek verklaard en heb medelijden met het kind want die valt overal buiten de boot en word gepest omdat hij nog aan mams tiet zuigt. Ik zou hem ook pesten, arm ding.

tja sommige moeders verpesten hun kind ermee.
hun probleem en niet de mijne :D
zo wie zo houden wij het bij dieren en niet bij kinderen wij willen geen kids nu en over 10 jaar kijk ik wel verder :P
maar idd moeders die teveel aan hun kind hangen dat kind word veel gepest.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 12:58

Nathalie schreef:
Dat vind ik wel heel raar. Dus als het kind zinnen kan maken heeft het niets meer aan moedermelk.
Ik vind het geweldig hoe mijn dochter sochtends als ik haar uit bed til vraagt 'bors? bors?' <3

Nee, maar dat is voor mij wel de grens :) Op een moment dat een kind keurig om de borst kan vragen in een correcte zin, dan vind ik een kind er echt te oud voor omdat het kind dat toch echt baby-af is en een nieuwe fase aanbreekt waarin het kind ook wat zelfstandiger leert te zijn en zelf kan eten/drinken zonder mama's borst erbij.

Poosje81

Re: 'Tiet zat', kleuters aan de borstvoeding... raar of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 13:00

En het feit dat mijn dochter met 17 maanden al volledige zinnen maakte? Ze was nog geen 1,5 dus....

Niet elk kind is hetzelfde en niet elke situatie is hetzelfde ;)

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 13:01

SusanH schreef:
Ik had ook wel door willen voeden tot ze 2 was, dat had ik echt mooi gevonden. Ik had dus ook best door kunnen zetten toen ze met 13 maanden de borst weigerde. Ik vond stoppen niet makkelijk, maar je moet ook afgaan op wat je kind zelf aangeeft.

Idd kinderen van 3 jaar ouf ouder met een speen, vre-se-lijk. Terwijl dat voor een groot deel overeenkomt met langer voeden. Mensen vinden het wel normaal als kinderen na hun eerste levensjaar nog met een speen rondlopen, maar als ze nog bv krijgen is dat ineens vreemd en afwijkend.

Zo had ik het niet eens bekeken. ;)
Ik ken meerdere kinderen die echt 24/7 met speen lopen. Eentje zelfs tot ze 8 jaar oud was.... Maar dat lijken veel mensen inderdaad wel normaal te vinden ondanks dat daar enorm veel nadelen aan vast zitten...

Vuurneon, kan me er opzich wat bij voorstellen, maar lang voeden betekend natuurlijk helemaal niet dat een kind niet eet.
Onze dochter eet echt enorme hoeveelheden en krijgt op 3 momenten de borst. Dan drinkt ze voor 10 minuutjes maximaal en is het klaar.
Daarbuiten eet en drinkt ze gewoon vast voedsel. Ik zie daar geen probleem in, ook als ze strakjes een jaar of 3 of 4 niet. Ik vind nu een kind van 4 jaar heel groot, en kan me niet voorstellen zo'n groot kind aan de borst te hebben. Maar toen mijn dochter 6 maanden was vond ik 18 maanden ook al enorm en kon ik me ook niet voorstellen dat ze met 18 mnd nog aan de borst zou drinken.... We zullen het zien.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 13:03

Ik zag op tv ooit iemand die 18 was en nog een pacifier (ze was engelse) gebruikte omdat ze het zo lekker vond :oo

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 13:04

Oei, dat is wel heel erg! :=

blokjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 13:05

Nathalie, dat is idd een idee met z'n 3en!
Hubby zit er hier altijd maar een beetje bij :P

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 13:07

Leonoor schreef:
En het feit dat mijn dochter met 17 maanden al volledige zinnen maakte? Ze was nog geen 1,5 dus....

Niet elk kind is hetzelfde en niet elke situatie is hetzelfde ;)

Dat geld toch voor alles? :)

Maar ik spreek over algemene kinderontwikkeling, niet die kids die ontzettend snel zich ontwikkelen maar qua leeftijd nog wel onder de 2 zitten (want dat is immers ook het advies van gezondheidsorganisatie dat je tot 2 moet blijven voeden).

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 13:20

Goed dat dit onder de aandacht komt. Het zou tijd worden. Dat het raar lijkt zit in ons eigen hoofd. Dat is een kwestie van wennen. Toen ik klein was was het al raar als je überhaupt borstvoeding gaf. Heb ik dus ook nooit gehad. Vind ik wel erg jammer.

Dit is gewoon weer een volgende stap. Het went wel.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 13:21

Ben even verder gaan zoeken.

http://www.kellymom.com Op die site zou volgens het bv forum meer info staan over het wetenschappelijke voordeel van langer voeden. Die professor Sauer is trouwens gesponsord door de kv industrie....als ik het niet dacht. Altijd als er iemand roept dat bv echt niet zoveel voordelen heeft, heeft de kv industrie een dikke vinger in de pap.

Kijk trouwens ook eens op http://www.borstvoeding.com bij de voordelen van lang(er) voeden.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 13:27

De kraamverzorgster van mij en mijn moeder sliep nog altijd met een tut. Mens was 38 en nam ze altijd mee naar ons huis. Vreselijk vond mijn moeder het. Mijn spenen zijn weggegooid toen ik anderhalf jaar was, nooit geduimt en nooit behoefte gehad aan een nieuwe speen. Maar zo heb ik me ook nooit gehecht aan knuffels, terwijl mijn neefje 10 dezelfde heeft omdat als er één kapot gaat of kwijt raakt hij niet meer te handelen is. Ik kan daar met mijn hoofd óók niet bij. Evenals het lang doorvoeden.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 13:31

Volgens mij heeft dat ook te maken met hoe je er als ouder zelf mee omgaat hoor, het lijkt me toch normaal dat je dat op een bepaalde leeftijd stukje bij beetje af gaat bouwen. Ik hechtte me wel aan knuffels maar vanaf een jaar of 8 was dat wel over zover ik me kan herinneren.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 13:31

Nathalie schreef:
Dat vind ik wel heel raar. Dus als het kind zinnen kan maken heeft het niets meer aan moedermelk.
Ik vind het geweldig hoe mijn dochter sochtends als ik haar uit bed til vraagt 'bors? bors?' <3

Ik vind je een lieve meid Nath en wil je niet voor het hoofd stoten maar ik zou dit echt verschrikkelijk vinden. Als mijn kind om mijn borst ging vragen.... oh nee echt niet.
Nou is Yasemin nog niet zo oud maar met 4 jaar zou ik dan zeggen: Kijk eens, daar is de koelkast, pak maar een beker melk of smeer maar een broodje.

Maar ik vind een speen met ouder dan 3 ook niks. Ook geen gezicht vind ik. Zag er laatst nog eentje, jongetje kan wel 4 geweest zijn, loopt hij daar rond met een speen.... zag er zo stom uit.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 13:33

Ik las net iets over het 'knuffelhormoon' nou heb ik mijn 2e kind gelijk flesvoeding gegeven maar die is niks tekort gekomen aan knuffels. Dat is sowieso heel lang een heerlijk schootkind geweest, niks mis met onze band. Persoonlijk vond ik BV geven 3 keer niks, liever genieten van een baby met een flesje dan creperen tijdens de voeding door tepelkloven ed..Wat een ander doet moet ie zelf weten maar onbegrip voor 'flessenmoeders' is er ook genoeg (helaas) Ik zou wel even raar staan te kijken als een kind van 3+ nog bij zijn moeder drinkt maar er gebeuren ergere dingen..

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 13:33

Ik zie de overeenkomst niet tussen een speen en BV of FV? :? Wat heeft dat met elkaar te maken?

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 13:34

Ik heb niet het hele topic gelezen, maar pfff lijkt me niet gezond.
Als je daar geen hangborsten van krijgt :P...

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 13:36

Miryamk schreef:
Ik las net iets over het 'knuffelhormoon' nou heb ik mijn 2e kind gelijk flesvoeding gegeven maar die is niks tekort gekomen aan knuffels...

Wie zegt dat dan? :+ Jammer dat soms flesmoeders zich zo aangevallen kunnen voelen als je met datsoort feiten komt. Feit is dat oxytocine vrij komt bij de MOEDER door het toeschietreflex. Dat is alles wat er gezegd is.... :')

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 13:37

MamboBeach schreef:
Ik zie de overeenkomst niet tussen een speen en BV of FV? :? Wat heeft dat met elkaar te maken?

Ik bedoelde dat een kind dat 10 x de borst krijgt op een leeftijd van 4 jaar ook niet mijn ding is, net zoals dat een speen op 8 jarige leeftijd niet mijn ding is, en met 5 limonade tutteren uit een flesje ook niet. Niemand heeft ergens gezegd dat de speen en BV een overeenkomst hebben hoor.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 13:38

Def schreef:
Ik heb niet het hele topic gelezen, maar pfff lijkt me niet gezond.
Als je daar geen hangborsten van krijgt :P...

Zoals al een paar keer gezegd: hangborsten krijg je niet van de borstvoeding. Die krijg je van de zwangerschap ;)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 13:38

Goed nieuws voor diegene die roepen dat ze het niet willen doen omdat ze bang zijn voor hangtieten: die krijg je dus niet door borstvoeding... maar de zwangerschap zorgt er al voor :D :P
Dus lang doorvoeden of niet, dat maakt voor je borsten gelukkig niets meer uit. Zwangerschap heeft ze immers al veranderd.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 13:39

Nathalie schreef:
Miryamk schreef:
Ik las net iets over het 'knuffelhormoon' nou heb ik mijn 2e kind gelijk flesvoeding gegeven maar die is niks tekort gekomen aan knuffels...

Wie zegt dat dan? :+ Jammer dat soms flesmoeders zich zo aangevallen kunnen voelen als je met datsoort feiten komt. Feit is dat oxytocine vrij komt bij de MOEDER door het toeschietreflex. Dat is alles wat er gezegd is.... :')

Sorry, ik heb met jullie ook wel eens discussies gehad in een ander topic, en was leuk hoor, daar niet van ;) maar ik vind de BV-moeders vaak erg fel naar de FV-moeders. Ben daar best wel eens van geschrokken. Feit is dat FV-kinderen ook echt heel groot kunnen worden en gezond zijn. Natuurlijk is BV het beste maar als je het niet wil, kan of lukt...

Die smiley vind ik dan ook niet erg gepast...

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 13:40

Toch zie ik in dit topic geen enkele bv-moeder fel uit de hoek komen. De mensen die tegen zijn daarentegen...

MamboBeach

Nathalie schreef:
MamboBeach schreef:

Ik bedoelde dat een kind dat 10 x de borst krijgt op een leeftijd van 4 jaar ook niet mijn ding is, net zoals dat een speen op 8 jarige leeftijd niet mijn ding is, en met 5 limonade tutteren uit een flesje ook niet. Niemand heeft ergens gezegd dat de speen en BV een overeenkomst hebben hoor.

Ik vroeg het me af omdat de speen ineens boven water komt drijven. :D

sarabande

Het waren vooral niet zulke aantrekkelijke vrouwen in het journaal, weet niet of dat er iets mee te maken heeft. Maar dat jongetje leek ook niet erg slim, is dat eigenlijk al onderzocht of borstvoeding na een jaar (wat mij al lang genoeg lijkt eigenlijk) niet infantiel maakt.