Fietsers vs ruiters: van wie is de weg?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 21:56

Huertecilla schreef:
Vanwege de grote verantwoordelijkheid een minimum leeftijd van 18 jaar.

Ik weet van het menbewijs nog, wat ik hier in Duitsland gehaald heb, dat je onder de 18 niet alleen met een paard onderweg mag zijn, moet minstens een volwassene (met aantoonbare kennis) als begeleiding mee als ik het goed heb. Vind ik wel een goede regeling. Zou inderdaad bij de ruiters ook zo mogen zijn.

baretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 23:31

Huertecilla schreef:
Het is simpelweg hoog tijd voor een écht paardrijbewijs via het RDW.
Wellicht ook een basiskeuring voor de verkeerzekerheid van een paard.
In feite dat wat de militaire rijproef, de vader van de FEI dresuurproef, ooit was; een toets van ruiter en paard op geschiktheid voor het eggie.
Vanwege de grote verantwoordelijkheid een minimum leeftijd van 18 jaar.

Kijk, dat is een omschrijving die getuigt van inzicht en duidelijk maakt welke kant je op wil, of de ruiters/menners zouden moeten.
Blijft het feit, dat je ook op deze manier heel veel voor de veiligheid kunt verbeteren, maar de kans op ongelukken zeker houdt. Het is net als je autorijbewijs, als je het (eindelijk) gehaald hebt, mag je voor de wet een auto besturen, de ervaring met situaties moet nog groeien. Beginnende bestuurders blijven, hoewel wettelijk gemachtigd om te rijden en goed verzekerd, de meeste fouten/ongelukken maken. Ervaring met situaties werkt pas als je het beleefd, niet als je het leest.

Grtz.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 07:41

Een rijbewijs helpt niet tegen hufterig gedrag. Ik zit elke dag 4 tot 6 uur in de auto...je moet is weten wat ik tegenkom op de weg. Dat zijn niet allemaal jongeren die net hun rijbewijs hebben. Dat zijn zakenmannen in dikkelease bakken, vrachtwagenchauffeurs die overal lak aan hebben, bouwvakkers in busjes die met een overbelade bus 150 proberen te rijden...

En wat ik hier een beetje mis is dan de proeve van bekwaamheid voor de wielrenners. Waar leren die dat ze een paard niet aan de rechterzijde, waar nog 30 cm over is tussen het paard en de berm, in mogen halen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 09:35

NatasjavE schreef:
Een rijbewijs helpt niet tegen hufterig gedrag.

Dat klopt; wellicht moet er voor de ruiterij ook een psychologisch onderzoek deel uitmaken van de CBR toets.
Lijkt mij wel een goede zaak omdat paardrijden een véél grotere verantwoordelijkheid is en betrouwbaar veilig met een rijdier empathisch vermogen vraagt in de 21ste eeuw.

Idem een basis fysieke test.
Zonder basis lenigheid/fitheid is buiten rijden niet verantwoord. Dat voorkomt ook een berg onzekerheid/angst wat een voorwaarde voor betrouwbaar veilig is.
Vlot en veilig zonder hulp van beide kanten kunnen op- en afstappen op een inherent veilige manier is een voorbeeldje van een supersimpel toetstje wat verschillende basisvoorwaarden toetst.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 09:41

@ Huertecilla: Maar als je dat in 1 lijn doortrekt wil je ook op z'n minst een theorie-examen en psychologische sporttest voor sporters in het verkeer.

Er komen heel wat hormonen vrij tijdens het sporten, verschilt van persoon tot persoon hoe goed je die kan coördineren en hoe normaal je dus nog functioneert in het verkeer.

Ik merk bijvoorbeeld dat als ik op de fiets zit en iemand haalt iets stoms uit de neiging om m'n vuist in de lucht te gooien en 'm uit te maken voor weet-ik-veel-wat-allemaal veel groter is. Kost echt veel meer moeite om dat te bedwingen dan bv. in de auto.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 09:50

HLPhoto schreef:
@ Huertecilla: Maar als je dat in 1 lijn doortrekt wil je ook op z'n minst een theorie-examen en psychologische sporttest voor sporters in het verkeer.

Waarom?
Zoals je kan lezen vind ik de verantwoordlijkheid voor een rijdier een groot verschil.
Wie dat niet door heeft is al gelijk gezakt.

Apostrof

Re: Fietsers vs ruiters: van wie is de weg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 17:02

@ Huertecilla: Ik geef het antwoord op je vraag in het tweede gedeelte van m'n post al (je weet wel, dat stuk wat je niet gequote hebt :P).

Ga eens een maandje aan de gang met echt sportfietsen of een goede rentraining and you'll understand.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 19:29

HLPhoto schreef:
Ga eens een maandje aan de gang met echt sportfietsen of een goede rentraining and you'll understand.

Ik heb járen met hoog niveau aan endorfines gesport.
Ook met rennersroes sámen met mijn paard :D
Is dat een risico op de openbare weg? Ja, dat is het. Daarom bedreef (bedrijf) ík dat op circuits en in de natuur :D

Dat vernadert echter niets aan het zeer brede probleem in de ruiterij. Jijbakken en vingerwijzen verandert daar niets aan.
Ja, sommige automobilisten krijgen een kick van snelheid ondanks dat hun auto een typegoedkeuring (met een armlange lijst aan passieve en actieve veiligheidseisen) heeft, apk en zij een rijbewijs; daarom zijn er flitspalen gezaaid :)*
Aan ook maar énige ruiterkwaliteit is nog NIETS gedaan en vanuit de sector gaat dat ook niets worden.

Maar. zoals ik al eerder aangeef. Dat lost zich ´vanzelf´ op.

baretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 19:46

Huertecilla schreef:
Dat klopt; wellicht moet er voor de ruiterij ook een psychologisch onderzoek deel uitmaken van de CBR toets.
Lijkt mij wel een goede zaak omdat paardrijden een véél grotere verantwoordelijkheid is en betrouwbaar veilig met een rijdier empathisch vermogen vraagt in de 21ste eeuw.
Idem een basis fysieke test.
Zonder basis lenigheid/fitheid is buiten rijden niet verantwoord. Dat voorkomt ook een berg onzekerheid/angst wat een voorwaarde voor betrouwbaar veilig is.
Vlot en veilig zonder hulp van beide kanten kunnen op- en afstappen op een inherent veilige manier is een voorbeeldje van een supersimpel toetstje wat verschillende basisvoorwaarden toetst.

Volgens mij heb je TE lang nagedacht over de ideale situatie en had je relativerend vermogen een dagje vakantie. Hoe denk je dit te kunnen realiseren en waar denk je de steun voor zo'n plan vandaan te halen ?? :(:)
Van de overheid ?? _O- Aangepaste regelgeving. :z

Huertecilla schreef:
Zoals je kan lezen vind ik de verantwoordlijkheid voor een rijdier een groot verschil.
Wie dat niet door heeft is al gelijk gezakt.

Met of zonder herkansing :D .
Advertentietoekomst ?????( :+ ) Bij zakken voor uw verplichte examen "psychologisch en empatisch paardrijden" zoeken wij voor een gering bedrag een goed tehuis voor uw reeds aangeschafte paard. Tegen kleine extra bijdrage is een plaatsing in uw eigen regio mogelijk :j ;)
Het bewijs voor de overheid, dat u afziet van paardrijden en ook verdere vervolgcurssusen in deze richting achterwege laat, wordt verzonden naar de controlerende instantie, waarna u een extra tegemoetkoming in de gemaakte kosten krijgt.
Wilt u deze papierwinkel omzeilen kunnen wij u ook in contact brengen met de firma "MORA", "Beckers" of "Unox".
Wij kunnen desgewenst het vervoer verzorgen naar een locatie van uw keuze.
Een doos "Kleenex" tissues, wordt desgewenst (éénmalig!!!!) GRATIS verstrekt. 8)7

Wordt het wel weer een elitesport met zo weinig (geslaagde,erkende) beoefenaars. _O- Wordt het wel weer veiliger van *\o/*

Gaat echter ook veel werkgelegenheid, recreatieve inkomsten EN belastinginkomsten voor de overheid schelen >;) -O-

Wishfull thinking HC. Eisen realistisch naar beneden bijstellen, levert meer kans van slagen op, want meer bijval en steun en juist dáár kun je niet zonder. Zoals je nu schrijft gaan de mensen je niet serieus nemen, maar gaan ze je zien als een "extremist"
Zoveel eisen tegelijk toe willen passen maakt heel veel mensen kopschuw voor het toestaan van regelgeving en de daaraan voorafgaande discussie. Dus ga je achteruit, ipv van vooruit met begrip en steun.
En daar is het onderwerp te belangrijk voor. Want er moet idd in het verkeer heel veel veranderen, ook voor de ruiters/menners. Maar zeker, in het toepassen van de termen "begrip", "acceptatie", "rust" en "overzicht"

Grtz.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 10:56

baretta schreef:
Wishfull thinking HC. Eisen realistisch naar beneden bijstellen, levert meer kans van slagen op, want meer bijval en steun en juist dáár kun je niet zonder. Zoals je nu schrijft gaan de mensen je niet serieus nemen, maar gaan ze je zien als een "extremist"
Zoveel eisen tegelijk toe willen passen maakt heel veel mensen kopschuw voor het toestaan van regelgeving en de daaraan voorafgaande discussie. Dus ga je achteruit, ipv van vooruit met begrip en steun.

Je vergeet één ding: de ruiterij is de ´doelgroep´ niet. Die is het probleem.
De ruiterij wil/weet niet.

Ja, en dan ben ik een extremist in de ogen van de ruiterij. Bedankt voor het compliment :D

baretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 15:58

Huertecilla schreef:

Jij vind dus dat het de "doelgroep" ( het overige verkeer ??) is die tegen onwetende ruiters beschermd moet worden??
Dus jij zou "het probleem" willen laten bestaan en andersbetrokkenen/buitenstaanders een oplossing laten zoeken, zodat "het probleem" zichzelf opheft. En dat zou geen verwarring of meer onduidelijkheid scheppen ?? Dingen worden m.i. altijd het beste opgelost, als men (eerst) met alle betrokkenen overlegt voor men bindende,eenzijdige maatregelen oplegt.
Probeer ons maar eens uit te leggen wat je bedoeldt, als je de ruiters/menners niet als doelgroep wilt zien, als je deze problemen wilt verbeteren, danwel oplossen. Bovendien blijf ik erbij, dat je blijft generaliseren met "de ruiterij wil/weet niet" en veel goedwillende en kennis van zaken hebbende mensen schoffeert. Wat dus ook niet helpt met begrip voor de goede punten uit je visie.

Huertecilla schreef:
Ja, en dan ben ik een extremist in de ogen van de ruiterij. Bedankt voor het compliment :D

Nee, je leest én je quote ALWEER niet goed. Ik verwoord een verwachting, die IN MIJN BELEVING zou KUNNEN ontstaan. En die ik jammer zou vinden.
Jij grijpt dit nu aan om jezelf als "martelaar voor de goede zaak" te profileren, door de opmerkingen en de bijschriften uit hun verband te trekken of gewoon weg eruit te laten. Niet doen, slecht voor de discussie en ego's hebben we al genoeg.
Serieus, duidelijk en realistisch je plannen ventileren, met ruimte voor eerlijke discussie, daarmee heb je grootste kans op resultaat, begrip en respect. Niet met one-liners en generaliseren.

Grtz.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 17:09

baretta schreef:
Huertecilla schreef:

Jij vind dus dat het de "doelgroep" ( het overige verkeer ??) is die tegen onwetende ruiters beschermd moet worden??

Niet alleen onwetende hoor. Zeker ook onwíllende.
Voor de rest is het wel nodig ja om de regelgeving over ruiterij in het wegenverkeersreglement eens in te vullen met eisen omtrent rijvaardigheid en minimum leeftijd in lijn met de verantwoordelijkheiden en risicos van een rijdier/rijtuig in het moderne verkeer.

baretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 17:18

Huertecilla schreef:
baretta schreef:

Niet alleen onwetende hoor. Zeker ook onwíllende.
Voor de rest is het wel nodig ja om de regelgeving over ruiterij in het wegenverkeersreglement eens in te vullen met eisen omtrent rijvaardigheid en minimum leeftijd in lijn met de verantwoordelijkheiden en risicos van een rijdier/rijtuig in het moderne verkeer.

Geef je wéér hetzelfde antwoord (met een verknipte quote) wat erg vaag blijft, terwijl ik je een andere vraag stelde. Als je boude beweringen doet en ideeën hebt, moet je ze ook kunnen en willen onderbouwen, anders blijf je opruier, ipv constructief meedenker.

Grtz.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 19:38

Ik weet dat je met een paard officieel niet op een fietspad mag. Maar een paar dingen snap ik dan niet: Hier in de buurt ligt een ruiterpad aan de linkerkant van het fietspad, aan de rechterkant een zeer drukke autoweg met een beide zijden vangrails. Het ruiterpad houdt ineens op en na circa 1km begint het weer.

Waar dien ik dan te rijden dat kleine stukje? Ik krijg het paard wat ik rij echt niet over de vangrails heen om nog maar te zwijgen over de veiligheid. Er is nergens een afslag het is een rechtdoorgaand pad. berm is er ook niet.

Of het volgende: in de duinen begint het ruiterpad pas halverwege het fietspad. Hoe kom ik dan op het ruiterpad als ik niet van het fietspad mag gebruiken?

Ook ik word vaak voor rottevis uitgemaakt ookal probeer ik nog zo aan de kant te rijden. Snap de medeweggebruikers zelf ook dat ze last kunnen hebben van ruiters ken ook zat voorbeelden van de andere kant (En hey, ik ben een vrouw! :+ )) heel vervelend als ruiters midden op een weg die niet voor hun bestemd is gaan rijden en dan nog verbaasd zijn als je er iets van zegt. of evengoed op het fietspad rijden terwijl er een ruiterpad naast loopt...

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 20:02

Ik zou het eigenlijk prima vinden als er iets van een rijbewijs voor ruiters was. Als daar tegenover stond dat de verkeersregels en situaties die betrekking hebben op paarden ook aangepast werden. Mensen gaan nu vaak op het fietspad rijden omdat het op de plek waar ze (we) horen te gevaarlijk is.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-11 01:26

Net voor het eerst sinds tijden een prima samenwerking met een ruiter gehad.
Kom aanknallen met 45 km/h, even een tingel gegeven en afgeremd, fietspad was wat smal maar ze ging ruim aan de kant. Bij het inhalen een wederzijds "dankjewel!" en we konden onze weg beide weer vervolgen.
Paardje schrok niet maar bleef me wel in het oog houden (zat weer op de "banaan" dus paardje blijkbaar goed mak :D )

Helemaal top dus :) Aan dame in kwestie, als je hier meeleest: thanks again & mooi vosje heb je :D

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 18:52

Vandaag weer een slechte ervaring met wielrenners gehad. Rij in mij auto de waterweg op. Voor mij steken een troep wielrenners de rotonde over en ik rij achter ze aan , prima dus. Wil rustig inhalen maar ze blijven voor me midden op de weg rijden. Er is gewoon een fietspad maar daar rijden ze niet op. Ik blijf er rustig achter hangen(wat al ergenis wekkend genoeg is net 30 waar je 50 mag...maar goed laat maar gaan ) Op een goed moment gaan ze toch op het fietspad rijden en ik kan inhalen de wegversmalling over (fietsers dienen aan de rechter kant te rijden)...op dat moment schieten er toch weer twee de weg op om de rest in te halen. niet eerst over de linker schouder kijken neeehee..hup de weg op(vanaf het fietspad) bijna op mijn motorkap. Ik had niet geweten hoe die twee te ontwijken.... mijn hart lag tussen mijn enkels.

Het is niet van wie is de weg Ruiters versus fietsers het is: van wie is de weg?? Wielrenners versus de rest van de wereld. Ze waren aan het stoempen alsof het een wielerwedstrijd was. En de rest heeft maar in te schikken.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 19:05

Ja, het is dat het niet mag.
Maar een keertje luid toeteren achter zo'n kudde wielrenners wil nog wel eens effect geven.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 20:52

Vorige week heb ik een aanvaring gehad met een automobilist. Deze ging wild toeteren en dicht achter mijn paard rijden en raampje open doen om te schelden dat ik met dat K.. Paard niet op de weg hoor en dat ik de verkeersregels eens moet gaan lezen want een paard hoord niet op de weg!
Ik was aan het lopen met mijn paard op een weg met een mega stoep ernaast en zowel auto, fiets, scooter etc. moeten daar op de weg.
Weg was niet breed genoeg om mij in te halen dus die man ging echt helemaal dom doen en schelden en vervolgens zich er gewoon tussen proppen. Zijn spiegel heeft mij op een haartje gemist. Vervolgens gaat de man voor ons stilstaan en krijg ik nog allemaal verwensingen naar mijn hoofd.

Gelukkig was mijn paard niet onder de indruk, maar die man zat er echt veel ste dicht op! Zat nog geen halve meter tussen.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 22:17

Ik heb een paard gehad die even de achterbeentjes tegen zo'n auto aan klapte.

baretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 17:10

Mobiel pakken en (net doen) alsof je de politie belt en zeggen dat je zijn kenteken aan het doorgeven bent. Of een foto maken en bellen. Als je tenminste niet je handen vol hebt aan je paard.
Fotootje met verklaring bij de politie wil nog soms wel eens helpen. Kenteken onthouden ook.
Zulk gedrag is echt onaanvaardbaar. -:(-

Grtz.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 17:15

Helaas was ik niet snel genoeg maar zal hem onthouden baretta!