de doodstraf weer invoeren wat vinden jullie hier van

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 14:58

Ik lees heel veel martel straffen in het topic (ook wel van mezelf :') )

Maar toen dacht ik:
Stel dat het je vader, broer, echtgenoot zou zijn die de dader is?

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 15:00

mika11 schreef:
Ik lees heel veel martel straffen in het topic (ook wel van mezelf :') )

Maar toen dacht ik:
Stel dat het je vader, broer, echtgenoot zou zijn die de dader is?

Ik denk dat ik me dan zou schamen voor mijn vader, broer of echtgenoot, en een dergelijke straf dan
zijn verdiende loon vind. Ik heb het interview met de vader van Anders op tv gezien, en hij denkt er
blijkbaar niet anders over. Van hem had Anders zelfmoord mogen plegen, in plaats van al die mensen
de dood in te jagen.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 15:01

@kaka, Ik wil absoluut niet op iemands gevoel inspelen hoor!!!!
Maar omdat er gezegd wordt dat het erg zou zijn wanneer je vader/man o.i.d. ter dood veroordeeld zou worden, vraag ik me heel sterk af of je wel met iemand zou willen leven die zoiets op zijn geweten zou hebben!??!

Boras

Kentaro schreef:
Nee heb je liever dat het je man/kind/vader is die op zo'n manier 90 mensen om brengt???????

Probleem is dat de moorden al zijn gepleegd. Die zijn niet te voorkomen met de herinvoering van de doodstraf.
Je kunt om allerlei redenen voor de doodstraf zijn. Maar maak jezelf niet wijs dat er geen of minder gruwelijkheden gebeuren. Er gaat geen preventieve werking vanuit bij psychopaten met slechte plannen.

Anoniem

Re: de doodstraf weer invoeren wat vinden jullie hier van

ik vindt dat de doodstraf terug moet komen. nederland is veel te soft.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 15:03

Kentaro schreef:
Maar omdat er gezegd wordt dat het erg zou zijn wanneer je vader/man o.i.d. ter dood veroordeeld zou worden, vraag ik me heel sterk af of je wel met iemand zou willen leven die zoiets op zijn geweten zou hebben!??!

Het probleem is dat er per jaar honderden mensen ter wereld onschuldig veroordeeld worden. Stel je toch voor dat die allemaal de doodstraf zouden krijgen, dat zouden dan dus honderden mensen per jaar zijn die onschuldig vermoord worden door het zogenaamde gerecht!!

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 15:05

DaisNBenj schreef:
Dit is een hele moeilijke kwestie. Doodstraf of levenslang. Het lijkt me heel beangstigend voor hem,
om de doodstraf te krijgen, nog heel wat jaren te blijven zitten en dan van de een op de andere
dag zeggen: "Meekomen jij, vandaag ben jij aan de beurt". Zo een angsten gun ik hem wel. Van mij
mag dit zo gaan... (Laat maar lekker lijden zou ik zo zeggen).
Doodstraf is toch een leven dat je ontneemt. Geen waardig leven idd...
Maar jammer genoeg krijg je met die doodstraf je geliefden die je daar hebt moeten afgeven niet mee terug.

Ik kan je alleen zeggen als het mijn dochter was die vermoord was door zo een gek?
Dan was ik in alle staten. Die zou levend niet eens de rechtzaak inkomen. Die martelde ik echt. :r

Je gaat uit van je eigen gezonde geest.
Zo vaak vinden dit soort gekken het prima als ze de doodstraf krijgen. Nog meer aandacht voor hun zaak en sterven voor de zaak als een martelaar. Onderdeel van hun plan en grootheidswaanzin.

De doodstraf is snel. Opgesloten zitten in ontzettend lang lijden. Ik vraag me af wat in praktijk erger is. Het is beiden afschuwelijk.
Laatst bijgewerkt door Boras op 26-07-11 15:13, in het totaal 2 keer bewerkt

ajbdhrtls138

Zolang er fouten worden gemaakt in het rechtssysteem is het imo geen optie om een doodstraf uit te voeren.

Er wordt vaak gezegd, de doodstraf zou alleen mogen worden toegepast als ''ze het echt heel zeker weten".
Hoe kan iemand hier van bokt zeker weten dat deze man die moorden heeft gepleegd, en hoe kan een rechter ooit 100% zeker weten dat iemand een moord heeft gepleegd.

Kentaro

Boras schreef:
Kentaro schreef:
Nee heb je liever dat het je man/kind/vader is die op zo'n manier 90 mensen om brengt???????

Probleem is dat de moorden al zijn gepleegd. Die zijn niet te voorkomen met de herinvoering van de doodstraf.
Je kunt om allerlei redenen voor de doodstraf zijn. Maar maak jezelf niet wijs dat er geen of minder gruwelijkheden gebeuren. Er gaat geen preventieve werking vanuit bij psychopaten met slechte plannen.

Is zo, maar deze persoon kan zijn daden dan op zeker niet een keer dunnetjes over doen!!
En voor de nabestaanden weet je dan ook zeker dat ze hem nooit meer tegen hoeven te komen!

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 15:07

Ik vind niet dat de doodstraf ingevoerd moet worden, want waar trek je de grens tussen de ene moordenaar of de andere?
Is iemand die jarenlang misbruikt word en zijn/haar misbruiker vermoord net zo'n moordenaar als deze Anders.
Hoe bepaald je zoiets? En hoe weet je 100% zeker of de moordenaar wel de moordenaar is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 15:08

Ik heb niet heel het topic gelezen, sorry als dat wel moest ivm wat ik nu gaan zeggen.

Aan de ene kant denk ik, doen die doodstraf.. Aan de andere kant heb ik zoiets van nee, niet doen.. Want:
Ik ben zelf met school een halfjaartje geleden in de gevangenis in vught geweest.
Ik heb samen met mijn klas met iemand mogen praten die daar zat. Die had 10jaar gezeten en moest er nog 5.. Hij vertelde dat het leven in een gevangenis veel zwaarder is dan wij denken. En ik heb het met mijn eigen ogen gezien. Dat het letterlijk veel zwaarder was als ik dacht. Elke dag moet jij naar een paar agenten luisteren die voor jou de dienst uit maken. Als hun geen zin hebben dat jij tv kijkt.. Prima, dan trekt die agent de stop van jou kamertje eruit. Kijk jij geen tv meer voor vandaag.
Heeft de agent geen zin in jou? Prima, blijf jij lekker heel de dag op je kamertje ( cel ) zitten.
Dagenlijks worden ze al geconfronteerd met de dingen die ze hebben gedaan. Dat je immers het besef wel MOET gaan hebben dat jij fout zat. En als je geen zin hebt om er over te praten of iets dergelijks, prima ga jij dan maar op je kamertje zitten. Zo werkt het nu in nederland, ( teminste zo heb ik het begrepen )..

Het leven in een gevangenis is veel zwaarder dan je denkt.. En ik heb absoluut geen medelijde hoor, ookal doe ik nu zo. En ze moeten er maar voor boete, alleen als ik elke dag 15jaar dat zou moeten hebben. Pff ik moet er niet aan denken.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 15:08

Niet doden onderscheidt beschaafden van onbeschaafden.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 15:09

Kentaro schreef:

De relatie ouder/kind is heel persoonlijk en ik denk dat er geen eenduidig antwoord op jouw vraag te geven is.

Ik vind dit topic wel een heel mooi voorbeeld waarom een strafwet zo belangrijk is. Veel mensen reageren heel erg vanuit hun emotie en dat werkt objectieve beoordeling en toekenning van een strafmaat niet bepaald in de hand.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 15:10

takkie_muis schreef:
ik vindt dat de doodstraf terug moet komen. nederland is veel te soft.

En dat er daarbij mensen die onschuldig zijn ook mee zullen gaan vind je acceptable randschade?

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 15:13

Kaka schreef:
Ik vind dit topic wel een heel mooi voorbeeld waarom een strafwet zo belangrijk is. Veel mensen reageren heel erg vanuit hun emotie en dat werkt objectieve beoordeling en toekenning van een strafmaat niet bepaald in de hand.

Absoluut. Juist na zo'n vreselijke daad die Anders gepleegd heeft laaien dit soort discussies weer op, juist omdat de emoties het nu even 'winnen' van de ratio.
Laatst bijgewerkt door Figaro op 26-07-11 15:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 15:14

De doodstraf had niet voorkomen dat Breivik die moorden pleegde, de doodstraf komt altijd achteraf, vantevoren iemand de doodstraf geven die nog niets gedaan heeft bestaat niet in een rechtsstaat.
Breivik had geeneens een strafblad, stond niet als crimineel bekend en niemand kon vermoeden wat hij precies van plan was.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 15:15

Kentaro schreef:
Boras schreef:

Is zo, maar deze persoon kan zijn daden dan op zeker niet een keer dunnetjes over doen!!
En voor de nabestaanden weet je dan ook zeker dat ze hem nooit meer tegen hoeven te komen!

Dat kan ie ook niet als hij levenslang achter de tralies gaat. En dan heb ik het inderdaad over levenslang en niet 21 jaar, proefverlof of wat dan ook. Gewoon levenslang zonder kans op vrijlating en zonder verlof.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 15:25

Zoolgangster schreef:
De doodstraf had niet voorkomen dat Breivik die moorden pleegde, de doodstraf komt altijd achteraf, vantevoren iemand de doodstraf geven die nog niets gedaan heeft bestaat niet in een rechtsstaat.
Breivik had geeneens een strafblad, stond niet als crimineel bekend en niemand kon vermoeden wat hij precies van plan was.

Ik ben het helemaal met je eens hoor.
Maar ik kan begrijpen dat anderen, mensen die voor de doodstraf zijn, daar weinig boodschap aan hebben.
Want je bereikt met de doodstraf wel andere doelen die voor sommigen heel belangrijk zijn:

- bescherming van de maatschappij tegen de dader,
- afschrikking van anderen (al geloof ik hier niet in bij psychopaten),
- wraak en vergelding (op een misdaad moet iets heel vervelends volgen voor de dader),
- genoegdoening (de dader moet boete doen en dit verzacht het leed van een slachtoffer een beetje).

Urbanus

Re: de doodstraf weer invoeren wat vinden jullie hier van

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 15:29

- Boras, zo'n dader komt nooit meer vrij
- Iemand die zo'n schietpartij aanricht zal echt niet wakker liggen van de doodstraf, zo iemand is veel te verziekt
- Ik heb liever dat iemand langdurig gestraft wordt dan slechts dood is, de dood is voor een dader helemaal niet zo erg, dan is ie in 1 keer van zijn zorgen af. Laat hem lekker levenslang in de isolatie zitten en beseffen wat 'ie mist.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 15:35

Boras schreef:
Zoolgangster schreef:

Ik ben het helemaal met je eens hoor.
Maar ik kan begrijpen dat anderen, mensen die voor de doodstraf zijn, daar weinig boodschap aan hebben.
Want je bereikt met de doodstraf wel andere doelen die voor sommigen heel belangrijk zijn:

- bescherming van de maatschappij tegen de dader,
- afschrikking van anderen (al geloof ik hier niet in bij psychopaten),
- wraak en vergelding (op een misdaad moet iets heel vervelends volgen voor de dader),
- genoegdoening (de dader moet boete doen en dit verzacht het leed van een slachtoffer een beetje).

Ik geloof niet dat het afschrikwekkend werkt. Kijk naar een land als de VS. Daar zitten de gevangenissen overvol. Doodstraf wordt er in bepaalde staten nog regelmatig opgelegd. Het regime is veel strenger dan in Nederland (daar is het echt overleven). En toch schrikt het niet af.

Iemand die een moord pleegt is volgens mij al niet voor rede vatbaar. Die boeit het niet wat voor straf hij kan krijgen.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 15:36

Ik ook niet, Brankaz :+

Maar om aan te geven dat er ook andere overwegingen belangrijk kunnen zijn bij het standpunt pro doodstraf.

Ik ben heel erg tegen.
Laatst bijgewerkt door Boras op 26-07-11 15:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 15:37

De doodstraf moeten ze voor mij niet terug invoeren, maar er moet wel gewoon veel strenger gestraft worden :j
Tegenwoordig krijg je langer celstraf voor fraude dan voor moord, en dat vind ik niet kunnen!
Dat moet aangepakt worden, iemand als Anders zou nooit meer het zonlicht moeten te zien krijgen, niet nu en niet over 30 jaar. Alleen in een kleine cel, zonder tv, fitness,..
Anders zou levenslang moeten krijgen, zonder kans op vervroegd vrijkomen.

Djuukiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 15:52

Boras schreef:

Precies mijn gedachten.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 21:32

BrankaZ schreef:
Ik geloof niet dat het afschrikwekkend werkt. Kijk naar een land als de VS. Daar zitten de gevangenissen overvol. Doodstraf wordt er in bepaalde staten nog regelmatig opgelegd. Het regime is veel strenger dan in Nederland (daar is het echt overleven). En toch schrikt het niet af.

Iemand die een moord pleegt is volgens mij al niet voor rede vatbaar. Die boeit het niet wat voor straf hij kan krijgen.

Bij zo iemand werkt niets afschrikwekkend, want hij heeft een queeste.
Wat wel zou helpen is dat degenen die bevolkingsgroepen tegen elkaar ophitsen en anderen de schuld geven van zaken waar geen schuldigen voor zijn, zich eens zouden beraden op wat zij oproepen in zulke zieke breinen.

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 21:39

Boras schreef:

Mooi!

En inderdaad: gevangenisleven gaat niet over rozen... Laat hem maar opsluiten met de andere, grootste criminelen, dat lost zichzelf wel op.