Maar toen dacht ik:
Stel dat het je vader, broer, echtgenoot zou zijn die de dader is?
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
mika11 schreef:Ik lees heel veel martel straffen in het topic (ook wel van mezelf)
Maar toen dacht ik:
Stel dat het je vader, broer, echtgenoot zou zijn die de dader is?
Kentaro schreef:Nee heb je liever dat het je man/kind/vader is die op zo'n manier 90 mensen om brengt???????
Kentaro schreef:@kaka, Ik wil absoluut niet op iemands gevoel inspelen hoor!!!!
Maar omdat er gezegd wordt dat het erg zou zijn wanneer je vader/man o.i.d. ter dood veroordeeld zou worden, vraag ik me heel sterk af of je wel met iemand zou willen leven die zoiets op zijn geweten zou hebben!??!
DaisNBenj schreef:Dit is een hele moeilijke kwestie. Doodstraf of levenslang. Het lijkt me heel beangstigend voor hem,
om de doodstraf te krijgen, nog heel wat jaren te blijven zitten en dan van de een op de andere
dag zeggen: "Meekomen jij, vandaag ben jij aan de beurt". Zo een angsten gun ik hem wel. Van mij
mag dit zo gaan... (Laat maar lekker lijden zou ik zo zeggen).
Doodstraf is toch een leven dat je ontneemt. Geen waardig leven idd...
Maar jammer genoeg krijg je met die doodstraf je geliefden die je daar hebt moeten afgeven niet mee terug.
Ik kan je alleen zeggen als het mijn dochter was die vermoord was door zo een gek?
Dan was ik in alle staten. Die zou levend niet eens de rechtzaak inkomen. Die martelde ik echt.
Boras schreef:Kentaro schreef:Nee heb je liever dat het je man/kind/vader is die op zo'n manier 90 mensen om brengt???????
Probleem is dat de moorden al zijn gepleegd. Die zijn niet te voorkomen met de herinvoering van de doodstraf.
Je kunt om allerlei redenen voor de doodstraf zijn. Maar maak jezelf niet wijs dat er geen of minder gruwelijkheden gebeuren. Er gaat geen preventieve werking vanuit bij psychopaten met slechte plannen.
Kentaro schreef:@kaka, Ik wil absoluut niet op iemands gevoel inspelen hoor!!!!
Maar omdat er gezegd wordt dat het erg zou zijn wanneer je vader/man o.i.d. ter dood veroordeeld zou worden, vraag ik me heel sterk af of je wel met iemand zou willen leven die zoiets op zijn geweten zou hebben!??!
Kaka schreef:Ik vind dit topic wel een heel mooi voorbeeld waarom een strafwet zo belangrijk is. Veel mensen reageren heel erg vanuit hun emotie en dat werkt objectieve beoordeling en toekenning van een strafmaat niet bepaald in de hand.
Kentaro schreef:Boras schreef:Probleem is dat de moorden al zijn gepleegd. Die zijn niet te voorkomen met de herinvoering van de doodstraf.
Je kunt om allerlei redenen voor de doodstraf zijn. Maar maak jezelf niet wijs dat er geen of minder gruwelijkheden gebeuren. Er gaat geen preventieve werking vanuit bij psychopaten met slechte plannen.
Is zo, maar deze persoon kan zijn daden dan op zeker niet een keer dunnetjes over doen!!
En voor de nabestaanden weet je dan ook zeker dat ze hem nooit meer tegen hoeven te komen!
Zoolgangster schreef:De doodstraf had niet voorkomen dat Breivik die moorden pleegde, de doodstraf komt altijd achteraf, vantevoren iemand de doodstraf geven die nog niets gedaan heeft bestaat niet in een rechtsstaat.
Breivik had geeneens een strafblad, stond niet als crimineel bekend en niemand kon vermoeden wat hij precies van plan was.
Boras schreef:Zoolgangster schreef:De doodstraf had niet voorkomen dat Breivik die moorden pleegde, de doodstraf komt altijd achteraf, vantevoren iemand de doodstraf geven die nog niets gedaan heeft bestaat niet in een rechtsstaat.
Breivik had geeneens een strafblad, stond niet als crimineel bekend en niemand kon vermoeden wat hij precies van plan was.
Ik ben het helemaal met je eens hoor.
Maar ik kan begrijpen dat anderen, mensen die voor de doodstraf zijn, daar weinig boodschap aan hebben.
Want je bereikt met de doodstraf wel andere doelen die voor sommigen heel belangrijk zijn:
- bescherming van de maatschappij tegen de dader,
- afschrikking van anderen (al geloof ik hier niet in bij psychopaten),
- wraak en vergelding (op een misdaad moet iets heel vervelends volgen voor de dader),
- genoegdoening (de dader moet boete doen en dit verzacht het leed van een slachtoffer een beetje).
BrankaZ schreef:Ik geloof niet dat het afschrikwekkend werkt. Kijk naar een land als de VS. Daar zitten de gevangenissen overvol. Doodstraf wordt er in bepaalde staten nog regelmatig opgelegd. Het regime is veel strenger dan in Nederland (daar is het echt overleven). En toch schrikt het niet af.
Iemand die een moord pleegt is volgens mij al niet voor rede vatbaar. Die boeit het niet wat voor straf hij kan krijgen.