Hongersnood in Somalië: is het überhaupt wel interessant?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 16:22

Ik doneer niet omdat ik weet dat mijn geld daar gebruikt wordt voor wapens,corruptie e.d. en niet eens bij de bevolking aankomt.

shilady

Re: Hongersnood in Somalië: is het überhaupt wel interessant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 16:23

Ik doneer ook niet ben het met illusion eens dat het vaak niet komt waar het voor is .

Daarnaast vind ik nog steeds dat die mensen dood beter af zijn..

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 16:25

Ik doneer ook niet , ben afrika moe, en sluit me aan bij Illusion

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 16:41

Ik lees in de O.P. dat dit de ergste droogte is sinds 60 jaar.Maar in Biaffra [jaren geleden] stierven toen toch ook duizenden mensen door de hongernood i.v.m. extreem aanhoudende droogte?
Biaffra [weet niet of het nu nóg bestaat] ligt toch ook in Afrika.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 16:42

Maar aan de andere kant: wat kan geld aan droogte doen?
Waarom denken wij nog steeds dat wij alles kunnen regelen?
Je kunt de mensen voedsel sturen, maar wat helpt dat aan hun economie?

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 16:48

shilady schreef:
Ik doneer ook niet ben het met illusion eens dat het vaak niet komt waar het voor is .

Ongelovelijk en dat durf je te zeggen? Moeders die van hun kinderen houden sterven !! Ik kan er niet bij dat er mensen zijn die dit zo zwart/wit zeggen of neerzetten ..

Er hoeft maar een iets vermagert paard hier op een weitje te staan en heel bokt staat op zijn kop Brooke horses steunen we .. en deze mensen mogen sterven ??

Wat er ook fout gaat met de hulpverlening moeten daar deze mensen voor boeten en ze gewoon maar vergeten en onze ogen sluiten voor het leed van een ander die het minder getroffen heeft ??

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 17:24

Overigens zou ik als stundent verpleegkundige wel 'n keer naar zo'n land willen om daar te helpen(medisch in mijn geval) Het is dus niet zo dat het me ''allemaal niet kan schelen'' het is en blijft een arme bevolking die hier de dupe van word.. geld doneren doe ik gewoon niet omdat ik weet dat 't in verkeerde handen terecht komt(zie vorige post)

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 17:34

Ik kan ook idd niet zeggen dat het me niets interesseert, maar ik ga ook geen geld storten op 555. Ik vind het hartstikke erg, maar ik zou liever zoals Illusion erheen gaan en daadwerkelijk helpen! Bouwmaterialen, eten, kleding inzamelen en er ook echt iets van maken zodat je WEET dat er echt iets is gebeurd met hetgeen jij bijeen verzameld hebt.
Helaas is het daarvoor te link en krijg je dat ook niet zomaar even voor elkaar.

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 17:37

Klopt, ik zou er best 'n keer heen willen om echt te helpen(artsen zonder grenzen o.i.d.) maar het is gewoon heel link.. en zeker niet zonder gevaren.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 17:53

chanicha schreef:
Ik denk dat als men zou weten dat de hulp wél op de plekken komt waar het nodig is men veel meer zou geven!
Kijk naar Haïti, zóveel miljoenen zijn er gegeven en nog leven de mensen daar in tenten die onder water lopen!
Het is hetzelfde als met de goede doelen, de directeuren rijden in dikken auto's en hebben een salaris waar je steil van achterover slaat, nou sorry maar daar geef ik niet meer aan.
Ik vind het heel erg dat er daar kinderen sterven van de honger maar laten ze eerst eens iets aan geboortebeperking doen en die hoge pieten hun bezit eens verdelen onder de mensen want het geld blijft aan de strijkstok hangen.

In Haiti is welbewust het geld niet in het land gestort omdat men eerst van de corrupte machthebbers af wil.
Dus het geld staat allemaal veilig onder toezicht om ingezet te worden wanneer dat het beste kan
Intussen worden de mensen wel geholpen.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 20:38

Nou ik geloof het pas als ik het zie.
De beelden zeggen genoeg van de mensen in de tentenkampen en van mensen die van de giften van familie en vrienden een tehuis opbouwen voor kinderen.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 20:44

ik vind het zo ontzettend poedersuiker voor die mensen die daar leven,
maar eerlijk gezecht denk ik dat deze ramp te groot is om te worden opgelost door andere landen.
Het is verschrikkelijk jammer dat alle mensen met status daar corrupt zijn.
Ik denk dat we daar juist aan moeten werken, uit eindelijk zulllen die landen zichzelf moeten kunnen redden,
wel erg jammer dat er er zoveel mensen zijn die hier pijn en bijna zeker de dood van kunnen ervaren.
En dan heb je ook nog die stomme terroritsten daar die hun land willen vernietigen door geen hulp toe te laten..
eerlijk gezecht vind ik het een hopeloos vooruitzicht... ik denk niet dat de mensen het daar ooit echt goed zullen hebben, of er moet wel heeeeeeel veel veranderen maar dat zal dan de politiek moeten zijn want daar kunnen wij met onze liefdadigheid niet tegen op.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 22:43

elllis schreef:
shilady schreef:

Ongelovelijk en dat durf je te zeggen? Moeders die van hun kinderen houden sterven !! Ik kan er niet bij dat er mensen zijn die dit zo zwart/wit zeggen of neerzetten ..

Er hoeft maar een iets vermagert paard hier op een weitje te staan en heel bokt staat op zijn kop Brooke horses steunen we .. en deze mensen mogen sterven ??

Wat er ook fout gaat met de hulpverlening moeten daar deze mensen voor boeten en ze gewoon maar vergeten en onze ogen sluiten voor het leed van een ander die het minder getroffen heeft ??

Ik sluit mij helemaal bij jou aan, je zal daar maar geboren zijn/worden, dieptriest

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 22:49

PussInBoots schreef:
Ik weeet niet of het desinteresse is. Het is gewooon geen "plotselinge" ramp die inslaat als een bom. Ook denk ik dat mensen even "rampenmoe" zijn, en voor veel mensen is het simpelweg een ver van mijn bed show, het is natuurlijk veel belangrijker om de vakantie goed te plannen (ik hoop dat het sarcasme begrepen wordt).

Toch kan het maar ''beter'' een kortstondige ramp zijn, minder lange ellende dan langzaam wegkwijnen met alleen de dood nog wachtend.

Geld komt vaak niet op de goede plek.
JuliaMaria schreef:
Met de belangrijke kanttekening dat Islamitische rebellen genaamd Al-Shahaab de mensen terroriseren en er alles aan doen om de hulp op afstand te houden. Naast een groot gebrek aan voedsel is het dus ook gewoon heel gevaarlijk gebied.

Nog een struikelblok, geld komt verkeerd terecht.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 23:19

Idd want vanaf de dag dat ze worden geboren in zoon hutje bij ouders die voor een euro of minder per uur werken ben je eigelijk al verdoemd zeker als meisje.. In Somalie worden nog steeds heel veel meisjes besneden (maar ik zeg liever verminkt) en uitgehuwelijkt wanneer ze voor het eerst ongesteld worden..
Naar school gaan is er weinig tot niet bij er word nog steeds geloofd dat meisjes beter niet kunnen leren en dat hun alleen geschikt zijn om kinderen te baren en wat op het land te werken..
Als die kinderen al naar school gaan is het vaak niet meer dan basisschool en daarna net als papa en mamma voor die 1e euro of minder een slechtbetaald baantje hebben omdat ze anders thuis niet rond kunnen komen...

Er is geen geld voor studie . Er inauwelijks te eten het zullen meestal niet 3 maaltijden per dag zijn..
Zo blijft de cirkel altijd rond de mensen die arm worden geboren zullen meestal nooit veel gaan verdienen

Dus ja in mijn ogen kan je beter dood zijn dan dat jeje daar suf moet werken voor een hongersloontje
of als meisje word geboren en jong word gesneden en niet lang daarna word uitgehuwelijkt aan een oude man waarvan je tienermoeder moet worden en waarschijnlijk aids krijgt omdat ze daar houden van meerdere vrouwen hebben en vaak ook vreemd gaan bij het leven...

Sterf je niet vd honger .Dan sterf je wel vd aids, sterf je niet vd aids dan sterf je wel van een zwangerschap die fout loopt als je niet bij een ziekenhuis kan komen..

Er word al meer dan 30 jaar gedoneert maar er is nooit erg veel verbeterd en het is algemeen bekend dat het geld vaak bij de verkeerde terrecht komt .. Dus leg je erbij neer het klikt hard en gevoelloos maar veel van die mensen zijn het beste af in de hemel ..

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 00:14

shilady schreef:
Dus ja in mijn ogen kan je beter dood zijn dan dat jeje daar suf moet werken voor een hongersloontje..

Jouw ogen hebben nogal een beperkt perspectief. Voor die mensen geldt een totaal andere levensvreugde dan voor jou, hoe moeilijk het ook is om je daar in te verplaatsen

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 11:59

Het klopt, dat er veel mis is in Somalië, maar om dan maar je ogen te sluiten en kinderen/mensen daar te laten verhongeren, vind ik schandalig. Niet alle hulp zal op de juiste plaats aankomen, maar ieder kind/mens die gered wordt is er één.
En al die bokkers die zeggen, dat ze liever daar gaan helpen dan geld storten? Dat is mogelijk hoor, zeker als je geneeskunde studeert. Ik ken zat studenten die daar in de vakantie vrijwilligers werk doen of stage lopen in Afrika (staat nog goed op je CV ook).

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 12:14

Illusion schreef:
Klopt, ik zou er best 'n keer heen willen om echt te helpen(artsen zonder grenzen o.i.d.) maar het is gewoon heel link.. en zeker niet zonder gevaren.

Mijn vader is vorig jaar naar Uganda geweest om te helpen en m'n moeder gaat dit jaar. Voor zover ik weet kun je daar gewoon veilig helpen hoor :j

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 12:21

Het geld komt er toch niet terecht, en heel eerlijk? Hoeveel geld er ook komt, je kunt geen regen kopen. Dus het geld kan misschien op korte termijn gebruikt worden voor eten, maar dan zou dat geld eeuwig moeten blijven komen want waar eht écht om gaat is droogte en dat kan niet opgelost worden.

En tja, het zijn gewoon tekenen. DIe droogte is toch al een flink aantal jaren aan de gang, is het dan nu nóg niet duidelijk DAT DAAR GEWOON GEEN MENSEN HOREN TE WONEN!? Maar ze blijven daar maar gezinnen stichten etc. en de regering doet niks anders dan oorlog voeren. Typisch gevalletje Eigen Schuld, Dikke Bult. Ze lossen het deze keer maar lekker zelf eens op zonder meteen naar de westerse landen te wijzen.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 12:27

elllis schreef:
shilady schreef:

Natuurlijk klinkt dat hard om te zeggen, maar er zit wel een kern van waarheid in toch? Ik begrijp gewoon niet dat, als je in zo'n situatie zit, je een gezin gaat stichten :n Dát is pas ongelooflijk. Want ondanks het extreem weinige voedsel etc. komen er steeds meer mondjes om te voeden, alleen maar zodat die kindertjes later mee kunnen werken voor meer geld...

Ik heb het dan uiteraard niet over de mensen die zwanger zijn door verkrachting of iets dergelijks ;)

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-11 12:36

BaileyMix: Armoede gaat niet voor niets gepaard met een hoog geboortecijfer, zijn allerlei uiteenlopende redenen voor. (Even googelen als je interesse hebt :) )

Overigens vind ik het diep triest dat er hier meerdere mensen zijn die zeggen dat deze mensen dood beter af zijn... Niets persoonlijks tegen deze bokkers, maar ik vind het diep triest dat het mogelijk is zo om zo te denken, om zo weinig begrip te hebben.. Het zijn gewoon MENSEN hoor, net zoals jij, net zoals je kinderen, net zoals je buren.. Het is geen diersoort die we kunnen steriliseren, of laten dood hongeren, in verband met overpopulatie.... Ik kan hier echt met mijn hoofd niet bij. ;(

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 12:48

shilady schreef:
Idd want vanaf de dag dat ze worden geboren in zoon hutje bij ouders die voor een euro of minder per uur werken ben je eigelijk al verdoemd zeker als meisje.. In Somalie worden nog steeds heel veel meisjes besneden (maar ik zeg liever verminkt) en uitgehuwelijkt wanneer ze voor het eerst ongesteld worden..
Naar school gaan is er weinig tot niet bij er word nog steeds geloofd dat meisjes beter niet kunnen leren en dat hun alleen geschikt zijn om kinderen te baren en wat op het land te werken..
Als die kinderen al naar school gaan is het vaak niet meer dan basisschool en daarna net als papa en mamma voor die 1e euro of minder een slechtbetaald baantje hebben omdat ze anders thuis niet rond kunnen komen...

Er is geen geld voor studie . Er inauwelijks te eten het zullen meestal niet 3 maaltijden per dag zijn..
Zo blijft de cirkel altijd rond de mensen die arm worden geboren zullen meestal nooit veel gaan verdienen

Dus ja in mijn ogen kan je beter dood zijn dan dat jeje daar suf moet werken voor een hongersloontje
of als meisje word geboren en jong word gesneden en niet lang daarna word uitgehuwelijkt aan een oude man waarvan je tienermoeder moet worden en waarschijnlijk aids krijgt omdat ze daar houden van meerdere vrouwen hebben en vaak ook vreemd gaan bij het leven...

Sterf je niet vd honger .Dan sterf je wel vd aids, sterf je niet vd aids dan sterf je wel van een zwangerschap die fout loopt als je niet bij een ziekenhuis kan komen..

Er word al meer dan 30 jaar gedoneert maar er is nooit erg veel verbeterd en het is algemeen bekend dat het geld vaak bij de verkeerde terrecht komt .. Dus leg je erbij neer het klikt hard en gevoelloos maar veel van die mensen zijn het beste af in de hemel ..

Jij ziet dat allemaal zo en weet dat het eigenlijk niet hoort,o.a. meisjes besnijden.
Maar daar is dat heel normaal,ze weten niet beter,dat is dáár de levensstijl.
Wij vinden heel veel dingen raar en onverantwoord in dat land,maar zó is Afrika.
Het enige wat wij westerlingen kunnen doen is zoveel mogelijk helpen.Ook al zou het een druppel op een gloeiende plaat zijn,dan nóg laat je mensen niet aan hun lot over.
De mensen zijn dood beter af? er is niets gruwelijker dan een hongerdood!

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 12:57

JuliaMaria schreef:
BaileyMix: Armoede gaat niet voor niets gepaard met een hoog geboortecijfer, zijn allerlei uiteenlopende redenen voor. (Even googelen als je interesse hebt :) )

Overigens vind ik het diep triest dat er hier meerdere mensen zijn die zeggen dat deze mensen dood beter af zijn... Niets persoonlijks tegen deze bokkers, maar ik vind het diep triest dat het mogelijk is zo om zo te denken, om zo weinig begrip te hebben.. Het zijn gewoon MENSEN hoor, net zoals jij, net zoals je kinderen, net zoals je buren.. Het is geen diersoort die we kunnen steriliseren, of laten dood hongeren, in verband met overpopulatie.... Ik kan hier echt met mijn hoofd niet bij. ;(

Nog zoiets... Zodra er mensen (die er al veeeeeel te veel zijn!) ergens in Afrika met honger zitten is het een ramp maar we laten wel expres dieren doodhongeren vanwege overpopulatie...

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 12:57

BaileyMix schreef:
Het geld komt er toch niet terecht, en heel eerlijk? Hoeveel geld er ook komt, je kunt geen regen kopen. Dus het geld kan misschien op korte termijn gebruikt worden voor eten, maar dan zou dat geld eeuwig moeten blijven komen want waar eht écht om gaat is droogte en dat kan niet opgelost worden.

En tja, het zijn gewoon tekenen. DIe droogte is toch al een flink aantal jaren aan de gang, is het dan nu nóg niet duidelijk DAT DAAR GEWOON GEEN MENSEN HOREN TE WONEN!? Maar ze blijven daar maar gezinnen stichten etc. en de regering doet niks anders dan oorlog voeren. Typisch gevalletje Eigen Schuld, Dikke Bult. Ze lossen het deze keer maar lekker zelf eens op zonder meteen naar de westerse landen te wijzen.

En hoe gaan wij dat oplossen? We pakken die paar miljoen inwoners op en verhuizen ze naar Europa?
Daar worden de meeste Nederlanders ook niet blij van. Eigen schul, dikke bult, dat vind ik zulke domme opmerkingen. Denk je echt dat die mensen die daar op dit moment sterven aan de honger, ook maar iets kunnen doen? Geen onderwijs, geen baan, geen geld, geen eten? Zij kunnen helemaal niets doen, zij zijn afhankelijk van het "rijke" westen of hun (corrupte) regering. Ik blijf het dieptriest vinden, dat er mensen op deze aarde, sterven van de honger. En ik ben dolgelukkig, dat ik hier in Nederland ben geboren.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 13:06

JuliaMaria schreef:

BaileyMix schreef:
Nog zoiets... Zodra er mensen (die er al veeeeeel te veel zijn!) ergens in Afrika met honger zitten is het een ramp maar we laten wel expres dieren doodhongeren vanwege overpopulatie...

Zon denkwijze kan niet serieus nemen eigenlijk