Langstudeerboete komt er definitief

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 13:32

over je bachelor mag je 4 jaar doen. over je master mag je 2 jaar doen (als die 1 jarig is)

Dus in totaal mag je er 6 jaar over doen. dus als je helemaal nominaal loopt met je huidige studie, zou het volgens mij goed moeten komen. Maar dat is nou net de kwestie die nog wat vaag is. Gaan ze de bachelor en master splitsen, of kijken ze naar het totaal. en als ze naar het totaal kijken, hoe zit het dan met mensen die na hun bachelor stoppen. (wat mag, want dat is an sich al een diploma).

Daar kan ik je dus niet goed antwoord opgeven. Het zal er aan liggen of ze bachelor en master ook echt splitsen of samen nemen. Dat kan ik uit het wetsvoorstel er niet goed uithalen.

Aan de ene kant benoemen ze het apart (4 jaar voor een 3 jarige bachelor + 2 jaar voor een 1 jarige, 3 jaar voor een 2 jarige en 4 jaar voor een 3 jarige master, aan de andere kant zeggen ze dat ze naar het totaal aantal ingeschreven jaren kijken sinds 1992).

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 13:33

Shiloh schreef:
@MyWishMax, lijkt me nogal wiedes, omdat dat gewoon de twee belangrijkste sectoren zijn, waarin hard mensen nodig zijn, met name in onderwijs. Dus ik denk dat ze willen voorkomen dat mensen niet naar die sectoren willen overstappen omdat ze anders te duur uit zijn.

Ik snap het wel, maar is er in elk vakgebied een te kort aan mensen in de zorg? Dat weet ik even niet, aangezien kennissen van mij in het ziekenhuis werken en ze elke vacature binnen een week gevuld hebben, met soms meer dan 100 sollicitanten. (Dat is wel de 'voedingskant') En is er bijvoorbeeld ook een dringend te kort aan maatschappelijk werkers? SPH/SPW/hoe heet het? is volgens mij best een studie die veel mensen trekt?

Onderwijs snap ik helemaal, maar die opleidingen zouden van mij ook strenger mogen, maar dat is een hele andere discussie.

En hoe zit het bijvoorbeeld met geschiedenis/engels/nederlands studeren op de uni/het HBO om vervolgens daarin les te gaan geven? Dat valt niet onder de sector onderwijs lijkt mij.

VogeltjeM

Re: Langstudeerboete komt er definitief

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 13:40

Tuurlijk wel MyWishMax :) Ik studeerde Nederlands op het hbo en dat viel 100% zeker onder het onderwijs.
Wat bijv. Nederlands op de universiteit betreft, geen idee. Denk het niet. Al kun je dan wel een onderwijsminor volgen.

Bedankt voor je uitleg Shiloh :) Maar volgens mij zou ik dan net wel moeten betalen, vanwege dat halve jaartje... Maar we zullen het zien, beter pas zorgen maken als het zover is.. ;(

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 13:45

Ach, als ik nu naar mn collega kijk, die meid is 22, heeft dr VWO gedaan en is toen naar de hoge school den haag gegaan. Vorige week is ze afgestudeerd, in 4 jaar tijd dus, en nu is ze ingenieur. Ze gaat nu eerst een jaar werken, en dan mogelijk doorleren voor constructeur.
Op die manier heb ik er echt helemaal geen problemen mee, ook niet dan mensen een stufi krijgen. Het enige waar ik over van zijn de mensen die misbruik maken, en dat lijken er nogal wat te zijn.
Ik heb met veel studenten gewerkt, en dan was de vraag: Hoe was het op college? En dan was het antwoord: geen idee, ik had geen zin. En dat heb ik érg veel om me heen gezien en gehoord.
Daarom zeg ik ook dat voor mijn reacties geld: Wie de schoen past....

Talishe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 13:46

Ik begrijp uit het wetsvoorstel dat college jaar 2011/2012 voor iedereen nog 1700 euro is, en vanaf 2012/2013 4700 of 1700 zal kosten. Kan iemand dat bevestigen?
Want dat zou betekenen dat als je in juni 2012 afstudeert je nergens last van hebt, toch?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 13:46

Ah, dat wist ik dus niet VogeltjeM, dank je!

SimoneDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 13:48

stef schreef:
Ach, als ik nu naar mn collega kijk, die meid is 22, heeft dr VWO gedaan en is toen naar de hoge school den haag gegaan. Vorige week is ze afgestudeerd, in 4 jaar tijd dus, en nu is ze ingenieur. Ze gaat nu eerst een jaar werken, en dan mogelijk doorleren voor constructeur.
Op die manier heb ik er echt helemaal geen problemen mee, ook niet dan mensen een stufi krijgen. Het enige waar ik over van zijn de mensen die misbruik maken, en dat lijken er nogal wat te zijn.
Ik heb met veel studenten gewerkt, en dan was de vraag: Hoe was het op college? En dan was het antwoord: geen idee, ik had geen zin. En dat heb ik érg veel om me heen gezien en gehoord.
Daarom zeg ik ook dat voor mijn reacties geld: Wie de schoen past....

ja dat zal ook best veel voorkomen maar verschilt denk ik ook erg per studie. Bij ons komt bijna iedereen bij bijna alles wel opdagen.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 13:58

bij ons is zelfs 80% regeling.. voldoe je daar niet aan? onvoldoende.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 14:00

Bij ons moet je het zelf weten, alleen als je niet komt krijg je geen sheets, geen oefen tentamen en geen samenvatting.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 14:01

LuvdaTossa schreef:
eilleen333 schreef:

Alsof elke lang-studeerder alleen maar feest heeft gevierd ;) . Soms lukt iets gewoon niet, hoe hard je ook je best doet. Omdat je emotioneel niet zo lekker in je vel zit, omdat er iets gebeurd in familiesfeer, je ziek ben geweest. Dat wordt hier niet gemeld, en daar ontstaat een beetje ophef over.

Als het niet lukt omdat je de capaciteiten niet hebt, dan vraag ik me echt af wat je op hoger onderwijs doet. Ben je heel erg op de praktijk gericht dan is wellicht een MBO opleiding veel handiger. Daar krijg je veel meer praktijk en stages en kan je makkelijk starten en doorstromen. Daarnaast ga je makkelijker door de tentamens heen en dat is voor je gemoedsrust veel fijner. Imo kan je beter in je vel zitten bij een MBO opleiding die je redelijk goed afgaat dan een HBO/WO opleiding waarbij je er ontzettend aan trekken moet en wellicht veel teleurstellingen krijgt als je tentamens (weer) niet haalt.

Ik snap je punt. Maar ik ben fluitend door het VWO gefietst. Er gaat nu gewoon iets mis, en ik weet niet wat (wellicht heeft het te maken met het feit dat veel tentamens nu meerkeuze zijn. Vorig jaar waren het open vragen en heb ik alle vakken gehaald. Dit jaar is bijna alles meerkeuze geweest en heb ik hopeloos gefaalt). Het is niet zo dat ik hele slechte cijfers haal (5.4, 5.2, 4.8 etc). Ik mag ik elk geval altijd herkansen, dus heb ik minimaal een 4 ;) . Mijn studieadviseur zegt ook dat het niet aan mijn capaciteiten ligt, maar wellicht een psychische oorzaak kan hebben. Moet ik dan met een VWO diploma afdalen naar dierenartsassistente wat bar slecht verdient en waar geen werkgelegenheid in is omdat de overheid ineens besluit met terugwerkende kracht boetes te gaan instellen? Ik dacht het niet. Dat betekend namelijk dat ik nu al mijn stufi etc moet terug betalen omdat ik van WO afdaal naar MBO omdat de overheid voor mij een keuze maakt. Dat vind ik niet juist.
Ik wil best extra betalen, geen probleem. Het enige waar ik over val is het feit dat dit met terugwerkende kracht gaat plaatsvinden.
Als ik nu een auto koop ter waarde van 10.000 euro, en ik koop die op afbetaling, dan betaal ik natuurlijk die rente. Maar ze kunnen het dan toch niet maken de prijs van de auto te verhogen naar 15.000 euro en mij die 5.000 extra laten betalen? Niet als je de auto voor de prijswijziging hebt gekocht. Het is een kromme vergelijking, maar ik vind dat je de spelregels niet zomaar met terugwerkende kracht kan aanpassen als het spel al begonnen is.

winnietje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 14:01

Wij hadden alleen bij bepaalde vakken dat ze verplicht waren en als je niet kwam dat niet aan het tentamen mocht deelnemen

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 14:10

eilleen333 schreef:
Moet ik dan met een VWO diploma afdalen naar dierenartsassistente wat bar slecht verdient en waar geen werkgelegenheid in is omdat de overheid ineens besluit met terugwerkende kracht boetes te gaan instellen?

Tussen het WO en MBO zit nog een niveau ;)

Ik ben het geheel met je eens dat het niet met terugwerkende kracht zou moeten. Daar ben ik het ook absoluut niet mee eens.

SimoneDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 14:17

eilleen333 schreef:
Ik snap je punt. Maar ik ben fluitend door het VWO gefietst. Er gaat nu gewoon iets mis, en ik weet niet wat (wellicht heeft het te maken met het feit dat veel tentamens nu meerkeuze zijn. Vorig jaar waren het open vragen en heb ik alle vakken gehaald. Dit jaar is bijna alles meerkeuze geweest en heb ik hopeloos gefaalt). Het is niet zo dat ik hele slechte cijfers haal (5.4, 5.2, 4.8 etc). Ik mag ik elk geval altijd herkansen, dus heb ik minimaal een 4 ;) . Mijn studieadviseur zegt ook dat het niet aan mijn capaciteiten ligt, maar wellicht een psychische oorzaak kan hebben. Moet ik dan met een VWO diploma afdalen naar dierenartsassistente wat bar slecht verdient en waar geen werkgelegenheid in is omdat de overheid ineens besluit met terugwerkende kracht boetes te gaan instellen? Ik dacht het niet. Dat betekend namelijk dat ik nu al mijn stufi etc moet terug betalen omdat ik van WO afdaal naar MBO omdat de overheid voor mij een keuze maakt. Dat vind ik niet juist.
Ik wil best extra betalen, geen probleem. Het enige waar ik over val is het feit dat dit met terugwerkende kracht gaat plaatsvinden.
Als ik nu een auto koop ter waarde van 10.000 euro, en ik koop die op afbetaling, dan betaal ik natuurlijk die rente. Maar ze kunnen het dan toch niet maken de prijs van de auto te verhogen naar 15.000 euro en mij die 5.000 extra laten betalen? Niet als je de auto voor de prijswijziging hebt gekocht. Het is een kromme vergelijking, maar ik vind dat je de spelregels niet zomaar met terugwerkende kracht kan aanpassen als het spel al begonnen is.

ik heb eigenlijk beetje het zelfde, ben vrij makkelijk door mn vwo gehuppeld maar nu knok ik keihard voor mn diergeneeskunde maar gaat het niet echt zo soepel.

Ik vind het inderdaad ook niet eerlijk dat mensen die met andere voorwaarden zijn begonnen aan hun studie, dat die voorwaarden nu dus veranderd worden. Dan had ik elk geval al een andere keuze gemaakt, die ik nu dus niet meer terug kan draaien.

Verder snap ik ook wel dat er bezuinigingen moeten zijn en dat ze dat op de een of andere manier voor elkaar willen krijgen.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 14:41

eilleen333 schreef:
Het enige waar ik over val is het feit dat dit met terugwerkende kracht gaat plaatsvinden.

Precies! Ik vind dit ook heel vreemd. Ik ken de argumentatie van die minister niet, maar sta echt verbaasd dat dit voorstel erdoor is gekomen.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 14:45

LuvdaTossa schreef:
Tussen het WO en MBO zit nog een niveau ;)

Dat is zo, maar er is geen opleiding die lijkt op DGK of assistente op HBO niveau. Daar heb ik al uitgebreid naar gekeken. De meeste HBO opleidingen zijn dan meer gericht op management, en dat wil ik niet. Indirect zou dit dan dus betekenen dat de overheid gaat beslissen welke opleiding ik ga doen?

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 15:27

Die keuze maak je nog altijd zelf hoor ;) Ik zie niet in op welke manier de overheid een beslissing maakt over welkeopleiding je gaat doen. Niemand dwingt je ergens toe. Daarnaast zijn er ook legio andere opleidingen en als jij die niet wilt doen, dan kan een overheid daar toch niets aan doen? Ook naast dierengezondheidszorg zijn er genoeg andere opleidingen waarop je prima terecht kunt.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 15:29

Ik ben van mening dat mijn studiekeuze niet moet afhangen van een regeling die ze invoeren terwijl ik al met mijn studie bezig ben.
Je zegt, dat het niet de schuld is van de overheid als ik nu bepaalde opleidingen die ik wel kan kiezen niet wil doen. Maar het is toch van de zotte dat iemand door deze regeling moet uitwijken naar iets waar zijn passie niet echt ligt? Dat vind ik echt belachelijk!

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 15:33

Ik vraag mij af of maatschappelijk werker binnen de zorg valt? Volgens mij niet he? Want voor zover ik weet is daar nu een overvloed aan :j En later geen werk meer in te vinden.

Is er een specifieke site waar ik alle details hiervan kan vinden? Ik vind het maar warrig op internet. Ik word in dit topic al veeel wijzer als dat ik van heel google ben geworden.

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 15:35

Tja mijn passie ligt ook ergens anders dan de opleiding die ik nu doe. Mijn passie lag bij paarden/dieren, maar ik ben realistisch naar mezelf geweest en heb bij de opleidingskeuze gekeken welke kanten in op zou kunnen en een afweging gemaakt om niet mijn passie te gaan volgen. Er zijn maar weinig mensen die van hun hobby/passie hun beroep maken.

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 15:36

idd luvdatossa, heb ik ook gedaan. Als het aan mij lag had ik nu dier en management gestudeerd. :j Maar de kansen op een baan in de toekomst zijn zeer gering. Dus ga ik 3ps doen. Omdat ik het gewoon nog niet weet. Daarom zal ik dus ook nooit deze lening aannemen. :n Gewoon omdat er bij mij dan een te grote kans op stoppen in zit.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 16:22

@luvdatossa: dat snap ik, en als deze opleiding niet lukt, zal ik dat ook moeten doen. Maar die keuze moet aan mij zijn vind ik, en niet afhangen van financien. Dat betekend dat mensen uit gezinnen met een laag inkomen studeren sowieso wel kunnen vergeten...

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 17:20

eilleen333 schreef:
Ik ben van mening dat mijn studiekeuze niet moet afhangen van een regeling die ze invoeren terwijl ik al met mijn studie bezig ben.
Je zegt, dat het niet de schuld is van de overheid als ik nu bepaalde opleidingen die ik wel kan kiezen niet wil doen. Maar het is toch van de zotte dat iemand door deze regeling moet uitwijken naar iets waar zijn passie niet echt ligt? Dat vind ik echt belachelijk!

Ja of gewoon die 3000 euro extra betalen. Mjah, weet je, ik vind die hele wet zo gek nog niet.

Doe je een WO met bachelor en master krijg je 2 jaar extra. Heb je een beperking of wordt je ernstig ziek en heb je daardoor recht op een jaar extra studiefinanciering, dan krijg je nóg een jaar extra.

Met 3 jaar uitloop moet je het gewoon kunnen redden hoor. En zonder problemen, met 2 jaar uitloop ook.

En dan te bedenken dat het in nederland allemaal nog best jofel is. In engeland is het nog veel erger, daar was het al een paar duizend euro en is het nu geloof ik iets van 20.000 euro per jaar geworden.

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 23:06

eilleen333 schreef:
@luvdatossa: dat snap ik, en als deze opleiding niet lukt, zal ik dat ook moeten doen. Maar die keuze moet aan mij zijn vind ik, en niet afhangen van financien. Dat betekend dat mensen uit gezinnen met een laag inkomen studeren sowieso wel kunnen vergeten...

Dat hoor ik wel vaker, maar vind ik zelf geen goed argument gezien je ontzettend veel kunt lenen. Bij hogescholen en universiteiten zijn zelfs fondsen voor studenten die serieuze financiële problemen hebben. Je kunt genoeg bijlenen, ook voor die 3.000 euro. We mogen nog van geluk spreken dat we tegen zo'n laag percentage kunnen lenen. Geld hoeft voor niemand een rol te spelen om te gaan studeren.

We mogen hier nog in onze handjes knijpen dat we relatief weinig hoeven te betalen voor een studie en dat de belastingbetaler hiervoor aan het opdraaien is. Scholing is voor iedereen toegankelijk in Nederland. Waar een wil is, is een weg :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 23:27

LuvdaTossa schreef:
eilleen333 schreef:

Dat hoor ik wel vaker, maar vind ik zelf geen goed argument gezien je ontzettend veel kunt lenen. Bij hogescholen en universiteiten zijn zelfs fondsen voor studenten die serieuze financiële problemen hebben. Je kunt genoeg bijlenen, ook voor die 3.000 euro. We mogen nog van geluk spreken dat we tegen zo'n laag percentage kunnen lenen. Geld hoeft voor niemand een rol te spelen om te gaan studeren.

We mogen hier nog in onze handjes knijpen dat we relatief weinig hoeven te betalen voor een studie en dat de belastingbetaler hiervoor aan het opdraaien is. Scholing is voor iedereen toegankelijk in Nederland. Waar een wil is, is een weg :j

Dat is dus niet helemaal waar. Als je van huis uit geen support krijgt en alles moet doen van een maximale lening, dan ben je behoorlijk zuur af als je je studie door omstandigheden niet af kan maken en ook als je je studie wel afmaakt. Schulden kunnen in de rest van je leven ontzettend onhandig zijn. Het fonds waar je op doelt, daar kun je niet zomaar een beroep op doen. Om in de fondsregeling te passen moet je in een ernstige problematische situatie zitten en alleen als er genoeg reden is waardoor je je studie niet kunt vervolgen zal het fonds het collegegeld betalen. Studievertraging buiten de afgesproken toegestane tijd zal nagenoeg altijd buiten die regeling vallen.

Als deze nieuwe langstudeerboete er inderdaad komt, dan moet de mogelijkheid in stand blijven om op elk gewenst of noodzakelijk moment uit te schrijven en dat moet ook met terugwerkende kracht kunnen. Je moet je dus altijd uit kunnen schrijven van de universiteit (en IBG niet te vergeten) en bij aanvang van het opvolgende jaar weer in kunnen schrijven middels een soort spijtoptanten/hervatters regeling. De onderwijsinstellingen moeten dus een manier bieden om economisch met je inschrijvingstijd om te gaan, bij zowel voltijd als deeltijd en moeten de andere inschrijfvormen (extraneus, auditor) daar ook een eigen functie in krijgen van bijvoorbeeld een x% inschrijftijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 01:10

Maar hoe zit het als je na een jaar HBO over zou stappen op WO?
Krijg je dan ook een boete?