Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Shiloh schreef:@MyWishMax, lijkt me nogal wiedes, omdat dat gewoon de twee belangrijkste sectoren zijn, waarin hard mensen nodig zijn, met name in onderwijs. Dus ik denk dat ze willen voorkomen dat mensen niet naar die sectoren willen overstappen omdat ze anders te duur uit zijn.
stef schreef:Ach, als ik nu naar mn collega kijk, die meid is 22, heeft dr VWO gedaan en is toen naar de hoge school den haag gegaan. Vorige week is ze afgestudeerd, in 4 jaar tijd dus, en nu is ze ingenieur. Ze gaat nu eerst een jaar werken, en dan mogelijk doorleren voor constructeur.
Op die manier heb ik er echt helemaal geen problemen mee, ook niet dan mensen een stufi krijgen. Het enige waar ik over van zijn de mensen die misbruik maken, en dat lijken er nogal wat te zijn.
Ik heb met veel studenten gewerkt, en dan was de vraag: Hoe was het op college? En dan was het antwoord: geen idee, ik had geen zin. En dat heb ik érg veel om me heen gezien en gehoord.
Daarom zeg ik ook dat voor mijn reacties geld: Wie de schoen past....
LuvdaTossa schreef:eilleen333 schreef:
Alsof elke lang-studeerder alleen maar feest heeft gevierd. Soms lukt iets gewoon niet, hoe hard je ook je best doet. Omdat je emotioneel niet zo lekker in je vel zit, omdat er iets gebeurd in familiesfeer, je ziek ben geweest. Dat wordt hier niet gemeld, en daar ontstaat een beetje ophef over.
Als het niet lukt omdat je de capaciteiten niet hebt, dan vraag ik me echt af wat je op hoger onderwijs doet. Ben je heel erg op de praktijk gericht dan is wellicht een MBO opleiding veel handiger. Daar krijg je veel meer praktijk en stages en kan je makkelijk starten en doorstromen. Daarnaast ga je makkelijker door de tentamens heen en dat is voor je gemoedsrust veel fijner. Imo kan je beter in je vel zitten bij een MBO opleiding die je redelijk goed afgaat dan een HBO/WO opleiding waarbij je er ontzettend aan trekken moet en wellicht veel teleurstellingen krijgt als je tentamens (weer) niet haalt.
eilleen333 schreef:Moet ik dan met een VWO diploma afdalen naar dierenartsassistente wat bar slecht verdient en waar geen werkgelegenheid in is omdat de overheid ineens besluit met terugwerkende kracht boetes te gaan instellen?
eilleen333 schreef:Ik snap je punt. Maar ik ben fluitend door het VWO gefietst. Er gaat nu gewoon iets mis, en ik weet niet wat (wellicht heeft het te maken met het feit dat veel tentamens nu meerkeuze zijn. Vorig jaar waren het open vragen en heb ik alle vakken gehaald. Dit jaar is bijna alles meerkeuze geweest en heb ik hopeloos gefaalt). Het is niet zo dat ik hele slechte cijfers haal (5.4, 5.2, 4.8 etc). Ik mag ik elk geval altijd herkansen, dus heb ik minimaal een 4. Mijn studieadviseur zegt ook dat het niet aan mijn capaciteiten ligt, maar wellicht een psychische oorzaak kan hebben. Moet ik dan met een VWO diploma afdalen naar dierenartsassistente wat bar slecht verdient en waar geen werkgelegenheid in is omdat de overheid ineens besluit met terugwerkende kracht boetes te gaan instellen? Ik dacht het niet. Dat betekend namelijk dat ik nu al mijn stufi etc moet terug betalen omdat ik van WO afdaal naar MBO omdat de overheid voor mij een keuze maakt. Dat vind ik niet juist.
Ik wil best extra betalen, geen probleem. Het enige waar ik over val is het feit dat dit met terugwerkende kracht gaat plaatsvinden.
Als ik nu een auto koop ter waarde van 10.000 euro, en ik koop die op afbetaling, dan betaal ik natuurlijk die rente. Maar ze kunnen het dan toch niet maken de prijs van de auto te verhogen naar 15.000 euro en mij die 5.000 extra laten betalen? Niet als je de auto voor de prijswijziging hebt gekocht. Het is een kromme vergelijking, maar ik vind dat je de spelregels niet zomaar met terugwerkende kracht kan aanpassen als het spel al begonnen is.
eilleen333 schreef:Het enige waar ik over val is het feit dat dit met terugwerkende kracht gaat plaatsvinden.
Als ik nu een auto koop ter waarde van 10.000 euro, en ik koop die op afbetaling, dan betaal ik natuurlijk die rente. Maar ze kunnen het dan toch niet maken de prijs van de auto te verhogen naar 15.000 euro en mij die 5.000 extra laten betalen? Niet als je de auto voor de prijswijziging hebt gekocht. Het is een kromme vergelijking, maar ik vind dat je de spelregels niet zomaar met terugwerkende kracht kan aanpassen als het spel al begonnen is.
LuvdaTossa schreef:Tussen het WO en MBO zit nog een niveau
eilleen333 schreef:Ik ben van mening dat mijn studiekeuze niet moet afhangen van een regeling die ze invoeren terwijl ik al met mijn studie bezig ben.
Je zegt, dat het niet de schuld is van de overheid als ik nu bepaalde opleidingen die ik wel kan kiezen niet wil doen. Maar het is toch van de zotte dat iemand door deze regeling moet uitwijken naar iets waar zijn passie niet echt ligt? Dat vind ik echt belachelijk!
eilleen333 schreef:@luvdatossa: dat snap ik, en als deze opleiding niet lukt, zal ik dat ook moeten doen. Maar die keuze moet aan mij zijn vind ik, en niet afhangen van financien. Dat betekend dat mensen uit gezinnen met een laag inkomen studeren sowieso wel kunnen vergeten...
LuvdaTossa schreef:eilleen333 schreef:@luvdatossa: dat snap ik, en als deze opleiding niet lukt, zal ik dat ook moeten doen. Maar die keuze moet aan mij zijn vind ik, en niet afhangen van financien. Dat betekend dat mensen uit gezinnen met een laag inkomen studeren sowieso wel kunnen vergeten...
Dat hoor ik wel vaker, maar vind ik zelf geen goed argument gezien je ontzettend veel kunt lenen. Bij hogescholen en universiteiten zijn zelfs fondsen voor studenten die serieuze financiële problemen hebben. Je kunt genoeg bijlenen, ook voor die 3.000 euro. We mogen nog van geluk spreken dat we tegen zo'n laag percentage kunnen lenen. Geld hoeft voor niemand een rol te spelen om te gaan studeren.
We mogen hier nog in onze handjes knijpen dat we relatief weinig hoeven te betalen voor een studie en dat de belastingbetaler hiervoor aan het opdraaien is. Scholing is voor iedereen toegankelijk in Nederland. Waar een wil is, is een weg