Wilhelmus nog deze week inburgeringseis

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 18:01

eenitraM schreef:
Ik ken het amper :')

Ken het ook niet :')

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 19:39

Cchanny schreef:
eenitraM schreef:
Ik ken het amper :')

Ken het ook niet :')

Je weet hopelijk wel dat we een volkslied hebben dat het Wilhelmus heet en je daarbij hoort te gaan staan als het afgespeeld wordt? Dat vind ik ruim voldoende namelijk.
Sommige mensen zingen zo gruwelijk vals dat ze die een volksliedzingverbod op zouden moeten leggen. :+

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 19:48

Anne_GTI schreef:
Sommige mensen zingen zo gruwelijk vals dat ze die een volksliedzingverbod op zouden moeten leggen. :+

_O- :')

Ik ben voor :')

NatasjavE

Re: Wilhelmus nog deze week inburgeringseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 19:55

Ik bedenk me nu dat wij van als we het volklied moesten zingen tijdens de parade(bv op de Levade) wiij van onze commandante een spiekbriefje kregen waar het eerste couplet op stond.

Voor het achttal seizoen begon kregen we iedere keer de opdracht om het uit het hoofd te leren...maar dat deden we natuurlijk niet :D

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 20:03

Anne_GTI schreef:
Je weet hopelijk wel dat we een volkslied hebben dat het Wilhelmus heet en je daarbij hoort te gaan staan als het afgespeeld wordt? Dat vind ik ruim voldoende namelijk.

Weer wat geleerd vandaag :o

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 21:04

NatasjavE schreef:
Electra63 schreef:
Ik schijn geen normen en waarden te hebben, want ik ken het Wilhelmus niet. :o?
Wat een onzin wordt hier weer allemaal geschreven.

Nouuuuu, die zal je wel hebben hoor.....,

.......alleen niet de goede }> ;) :D

Ja natuurlijk ken ik het Wilhelmus, maar ik kan het niet letterlijk meezingen, zeker niet alle coupletten, sterker nog, dat wil ik niet eens. :D

En wat betreft die normen en waarden? Die hangen IMO niet af, van de kennis van het Wilhelmus.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 21:06

Anya schreef:
Nog even en we krijgen verplicht de bonte dinsdagavondtrein terug, wordt Mies Bouwman uit de kast gerukt en mag je vol spanning kijken wie de Berend Boudewijn TV stoel wint.

En dan mag je met recht als volk zeggen: En wat hebben wij gewonnen Pierre?

Wij hebben xenofobie en bekrompenheid gewonnen :j
Laten we daar vooral trots op zijn.
Wij hebben het recht gewonnen dat de overheid voorschrijft wat wij leuk moeten vinden, voorschrijft tot ver over de drempel van mijn voordeur wanneer ik voldoende Nederlander ben om mij Nederlander te noemen. Waarbij ik dan tenminste nog het voordeel heb dat mijn voorouders weliswaar Frans waren, maar dat de Hugenoten allang vergeten zijn. Ik kan me permitteren het 'geschift' te vinden wat ze voorstellen :j

"Toen was geluk nog gewoon".

Ik kan me helemaal vinden in jouw post.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 22:20

Nou jongens? Moeten we onderhand die 2 verdraaide coupletten niet publiceren hier? Dan kent iedereen ze die bokt en dat zijn er nogal wat. :+

Ik vind en vond geschiedenis altijd heel erg leuk. Wilde zelfs archeoloog worden. Helaas vonden mijn ouders dat niet zo'n slim plan. Die denken dat je daar de kost niet mee kan verdienen. En ik had geen financiële middelen om het zelf te doen. Dus het bleef hobby. Ik kan me echter voorstellen dat geschiedenis van een land echt niet je eerste prio is als je niet ontkomen bent aan doodsbedreigingen...
Wij bekijken het nu mss iets te frivool. Maar ja, aan de andere kant. Veel anders hebben ze niet te doen die eerste periode hier. :D

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 22:53

Ik ben/was ook altijd geïnteresseerd in de geschiedenis. Maar dat heeft IMO niets te maken met het Wilhelmus. Ik heb liever dat "nieuwkomers" iets weten van bijv. WO II (al weet een groot gedeelte van de Nederlandse jeugd hier ook weinig/niets van), dan dat zij het Wilhelmus kennen, of nog erger zingen. :D

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 22:56

Okee, hier komen 1 en 6:

Wilhelmus van Nassauwe
ben ik van Duitschen bloed
Den vaderland getrouwe
blijf ik tot in den doet
Een prinse van Oranje
ben ik, vrij, onverveerd
Den koning van Hispanje
heb ik altijd geeerd

6e:
Mijn schild ende betrouwen
zijt gij, o God mijn heer
Op u zo wil ik bouwen
verlaat mij nimmermeer
Dat ik toch vroom mag blijven
Uw dienaar 't aller stond
Den tirannie verdrijven
Die mij het hart doorwondt

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 23:02

Dit is voor "nieuwkomers" die de taal nog niet (goed) spreken, toch niet te volgen?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 23:03

Het is voor de meeste Nederlanders al puzzelen := En ja, dat zeg ik als docent Nederlands.
Ik geef ook les aan allochtonen die moeten inburgeren en ik vind dit echt zo stom... De meeste Nederlanders hebben al geen idee van de oorsprong van het Wilhelmus, want geloof het of niet, de meesten weten al nauwelijks wie Willem van Oranje was. Van een acrostichon heeft al helemaal 90% nooit gehoord en wat het voor Nederland heeft betekend...? Nou, rule out 99%.
De tekst is voor mensen die net de taal een beetje gaan beheersen (niveau A2) echt een no-go. Zoveel Nederlanders begrijpen hier al geen bal van.
Laatst bijgewerkt door Blue_Eyes op 30-06-11 23:06, in het totaal 1 keer bewerkt

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 23:06

Het zal hun spelling en grammatica niet ten goede komen nee :+

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 23:08

Misschien kan minister Donner het Wilhelmus voorzingen in de Kamer?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 23:09

Niet alleen hun grammatica... wat dacht je van woorden als 'onverveerd', 'betrouwen', ''t aller stond'? Ga maar eens de straat op en vraag zonder uitleg aan 10 Nederlanders wat die woorden betekenen. Ik ben benieuwd hoeveel er antwoord kunnen geven.

@Electra, ik weet niet of je dat wilt :D

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 23:14

Misschien kunnen de bokkers die het Wilhelmus zo goed kennen daar antwoord op geven?
Ik voel me niet aangesproken :D

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 23:15

Ik ben nogal visueel ingesteld en vind dat geen goed idee ;)

Maar het lied is zo uit de tijd, wie wil er vandaag de dag nog vroom blijven, om maar iets te noemen

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 23:19

vroom bn, bw; vromer, -st 1 vol ijver in het geloof; godvruchtig

Het is maar waar je in geloofd hè.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 23:21

Anne_GTI schreef:

Ik vind vroom wel passen bij minister Donner. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 23:24

Hier allemaal mensen die zeggen dat ze het amper kennen, ik ben 18 en ik weet het eerste woord niet eens. Of hoe het überhaupt gaat. Come on, who cares :')

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 23:28

Anne_GTI schreef:

Ja maar niet iedereen gelooft meer

En hoe leg je uit dat in het ene couplet de Koning van Spanje geeerd wordt en in het volgende bestreden zal worden:
Den tirannie verdrijven
Die mij het hart doorwondt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 23:28

Blue_Eyes schreef:
Niet alleen hun grammatica... wat dacht je van woorden als 'onverveerd', 'betrouwen', ''t aller stond'? Ga maar eens de straat op en vraag zonder uitleg aan 10 Nederlanders wat die woorden betekenen. Ik ben benieuwd hoeveel er antwoord kunnen geven.

@Electra, ik weet niet of je dat wilt :D

De vertaling...

http://www.wilhelmus.nl/tekstinterpretatie.html

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 23:29

EO komt naar je toe deze zomer.... Maar Chi Coltrane wordt toch met enige regelmaat wel gedraaid op Radio 2.

Misschien moeten ze voor de bekendheid van het volkslied gewoon 's avond na de laatste reguliere uitzending lekker het Wilhelmus gaan uitzenden en daarna gewoon ouderwets het testbeeld opzetten.
:+

Chi Coltrane:

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 23:31

Dan moet ik (als rasechte kaaskop) toch meteen het land uit geknikkerd worden.. Ik ken geloof ik alleen de eerste 2 zinnen.. Wat een onzin zeg, dat ze eens wat zinnigs gaan doen daar..

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 23:31

Anne_GTI schreef:
EO komt naar je toe deze zomer.... Maar Chi Coltrane wordt toch met enige regelmaat wel gedraaid op Radio 2.

Misschien moeten ze voor de bekendheid van het volkslied gewoon 's avond na de laatste reguliere uitzending lekker het Wilhelmus gaan uitzenden en daarna gewoon ouderwets het testbeeld opzetten.
:+

Chi Coltrane:

Anne_GTI,

Ik denk dat het gros van de bokkers Chi Coltrane niet kent, het zegt wel wat over jouw leeftijd :D