De schokkende waarheid over het leven van een varken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 11:01

Caesar schreef:
Voor iedereen die wel vertrouwd vlees wil eten; zoek een paar medestanders, kies een varkensboer uit, bespreek een varken en laat dit slachten. Je kunt dan je vlees bewerkt zien worden en rechtstreeks van het varken sorteren en inpakken. Verser dan vers! Je moet dan echter wel bij een vleesbedrijf zijn en niet bij een opfokbedrijf.. ;)

Er zijn trouwens ook kleinschalige slagers aan huis bij een boerderij. Weet dat ze er zijn, maar durf niet te zeggen waar of wie...

Zo doen wij het ook al jaren (alleen onze eigen koe dan) of een varken van mijn oom en bevalt ons prima!!

Het gaat niet om de manier van slachten, maar om de manier van houden.

touchofpink

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 11:06

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 11:10

Wat een reacties :o
Imo hebben sommigen niet nagedacht voor ze hier wat hebben neergezet...
Ik moet toegeven dat ik NIKS ken van varkenshouderij (ook niet van andere dieren trouwens, midden in stad antwerpen kom je dat niet echt tegen...). Dus het kan best zijn dat ik hier klinkklare onzin neertyp, en ik nodig iedereen met kennis van zaken uit om mij te verbeteren :)

Dus ze hebben 26 stallen bezocht, hoeveel duizende varkens zijn dit? En op al die varkens hebben ze een dode big, een stal met wat stof, een zieke zeug en een paar biggen met een (aangeboren?) afwijking gevonden? Nou, dat vind ik best meevallen hoor... Ik kan niet zeggen dat ik enorm geschokt ben door dit filmpje...

Ik kan me simpelweg niet voorstellen dat een boer er ook maar enig voordeel uit haalt om zijn dieren te verwaarlozen. Een dier moet geld opbrengen, en dat kan niet als die ziek is. Een ziek varken dat het toch niet zal halen gewoon laten wegrotten? Ook dat zie ik niet gebeuren, dat dier kan de andere dieren besmetten, lijkt me niet bepaald voordelig. Als we het dan toch in cijfertjes gaan uitdrukken, is één varken euthanaseren een stuk goedkoper dan 50 varkens van medicatie moeten voorzien. Lijkt me logisch waar die boer dan voor kiest.
Dode dieren laten liggen? Voor zo ver ik weet zijn varkens omnivoren, en zou een dood biggetje vrij snel verscheurd worden door soortgenootjes. Als boer wil je niet dat je andere varkens een ziek, dood dier opvreten, dus me dunkt dat je dat lichaampje zo snel mogelijk weghaalt.

Al die mensen die schreeuwen dat varkens buiten in de weide/modder horen te wroeten... Ga jij de grond kopen? Ga jij de schadeclaims voor geuroverlast uitbetalen? Ga jij je woonwijk opofferen zodat de varkentjes gezellig buiten kunnen spelen? Allemaal heel mooi in theorie, en mocht er genoeg plek zijn om dit te doen, zou ik absoluut voorstander zijn om eens te kijken wat de mogelijkheden zijn. Maar die plek is er niet!
Verder lijkt het me ook niet optimaal voor de overlevingskansen/kans op ziektes om pasgeboren biggen buiten te dumpen, die zitten echt beter en veiliger uit de wind en onder hun warmtelamp.

Conclusie: opgeblazen uit de context gerukte beelden die enkel gebruikt worden om aandacht te krijgen :)

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 11:30

bakkabouter schreef:
Ik moet toegeven dat ik NIKS ken van varkenshouderij (ook niet van andere dieren trouwens, midden in stad antwerpen kom je dat niet echt tegen...). Dus het kan best zijn dat ik hier klinkklare onzin neertyp, en ik nodig iedereen met kennis van zaken uit om mij te verbeteren :)

Dus ze hebben 26 stallen bezocht, hoeveel duizende varkens zijn dit? En op al die varkens hebben ze een dode big, een stal met wat stof, een zieke zeug en een paar biggen met een (aangeboren?) afwijking gevonden? Nou, dat vind ik best meevallen hoor... Ik kan niet zeggen dat ik enorm geschokt ben door dit filmpje...

Ik kan me simpelweg niet voorstellen dat een boer er ook maar enig voordeel uit haalt om zijn dieren te verwaarlozen. Een dier moet geld opbrengen, en dat kan niet als die ziek is. Een ziek varken dat het toch niet zal halen gewoon laten wegrotten? Ook dat zie ik niet gebeuren, dat dier kan de andere dieren besmetten, lijkt me niet bepaald voordelig. Als we het dan toch in cijfertjes gaan uitdrukken, is één varken euthanaseren een stuk goedkoper dan 50 varkens van medicatie moeten voorzien. Lijkt me logisch waar die boer dan voor kiest.
Dode dieren laten liggen? Voor zo ver ik weet zijn varkens omnivoren, en zou een dood biggetje vrij snel verscheurd worden door soortgenootjes. Als boer wil je niet dat je andere varkens een ziek, dood dier opvreten, dus me dunkt dat je dat lichaampje zo snel mogelijk weghaalt.

Al die mensen die schreeuwen dat varkens buiten in de weide/modder horen te wroeten... Ga jij de grond kopen? Ga jij de schadeclaims voor geuroverlast uitbetalen? Ga jij je woonwijk opofferen zodat de varkentjes gezellig buiten kunnen spelen? Allemaal heel mooi in theorie, en mocht er genoeg plek zijn om dit te doen, zou ik absoluut voorstander zijn om eens te kijken wat de mogelijkheden zijn. Maar die plek is er niet!
Verder lijkt het me ook niet optimaal voor de overlevingskansen/kans op ziektes om pasgeboren biggen buiten te dumpen, die zitten echt beter en veiliger uit de wind en onder hun warmtelamp.

Conclusie: opgeblazen uit de context gerukte beelden die enkel gebruikt worden om aandacht te krijgen :)

Eindelijk iemand die het wel anders ziet als ''leek'' :D
Het is een boer zijn leven en eten en daar doet hij alles voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 11:35

touchofpink schreef:
Echt zielig ja een zeug die op haar big gaat liggen....

[BB] zo ontzettend zielig

zo sneu :+

Heb ook een x gezien dat paard eigen veulen doodtrapte. Hond haar eigen pup dood beet.
Mijn konijn heeft 2 jonkies geen melk gegeven omdat deze te zwak waren.

Ook onze schapen werden in kleine ruimtes gehouden ( 1.5 bij 1.5 m ) als ze moesten bevallen. En als lam goed op de been was mochten ze weer bij de rest. Is puur voor veiligheid.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 11:41

Ja... Ik vind het afschuwelijk. Voor mij dan ook de reden waarom ik al heel lang geen vlees meer eet. :n Ik zag afgelopen weekend ook Gordon & Gerard Joling bij een varkensboer aan het "werk".. Deze dieren waren gezond, maar wat een verschrikkelijk K** leven hebben die beesten zeg..

wishmelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 11:46

MiniBoots schreef:
bakkabouter schreef:

Eindelijk iemand die het wel anders ziet als ''leek'' :D

Amen _/-\o_

Ook zijn Varkens zeer stressvolle dieren, van het minste kunnen ze panikeren en daaraan sterven.
Dat is ook een van de redenen volgens mij waarom ze niet buiten gehouden worden...

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 11:48

yarrah schreef:
Beste Ellis,

Je heb een goed beeld gegeven hoe het gaat, maar moeten we nu nog accepteren dat zeugen vastgebonden worden op betonnen vloeren liggen geen stro hebben en in kleine hokken moeten zitten en maar biggen moeten poepen e.d. En ja ik weet hoe het gaat mijn oom is varkenshouder!
Het varken is intelligenter dan een hond. En toch misbruiken we hem, als we dit met een hond doen schreeuwd iedereen moord en brand. Nu is het ach, het is maar een varken. Het wordt nu echt tijd dat we met meer respect met deze dieren om moeten gaan.

Miss weet je nog niet dat aanbinden allang verboden is in NL....... staan hoge boetes op! Kan me dus ook werkelijk niet voorstellen dat dit nog bij jouw oom gebeurt! Miss is t al tig jaar voor je geleden dat je bij je oom in de stal bent geweest? Tijden veranderen, regels veranderen, met name die voor welzijn, en terecht! Wel met up to date feiten aankomen!

Edit: O ik zie dat er al meer hierop gereageerd hebben!

@ Bakkabouter _/-\o_ _/-\o_ +:)+ .....Jammer dat er niet meer burgers zo nuchter zijn als jij ...

ChocooPrins

Re: De schokkende waarheid over het leven van een varken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 11:58

Ik heb voor school eens een dagje meegelopen in een industriële varkenshouderij.

Indd de levensomstandigheden zijn echt niet menselijk. Heb geen verlamde varkens gezien.

Alle zeugen stonden vastgebonden, konden hun niet omdraaien omdat het hok te smal is. En daar staan ze dus heel hun leven.
Staartjes van de biggen werden afgebrand omdat ze anders hun eigen staart uit verveling begonnen op te eten.
Ijzerspuiten omdat ze geen ijzer genoeg binnen kregen omdat ze niet in de aarde kunnen wroeten.

Biggen die zwak geboren waren kregen wel de kans om een uur of 2 onder een lamp te liggen, indien geen beterschap werden ze ter plaatse doorgeslaan.

Dit was dus een erkend en goedgekeurd bedrijf. In België. Wel was er als ik me niet vergis een wet die onderhandeling was. Dat fokzeugen niet meer in die smalle hokken mochten gehouden worden maar verplicht in een groepshuisvestiging. Enkel bij hoge dracht mochten ze terug in zo'n individueel hok.
Weet niet als die wet uiteindelijk is goedgekeurd.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 12:04

ChocoBesnier schreef:
Ik heb voor school eens een dagje meegelopen in een industriële varkenshouderij.

Indd de levensomstandigheden zijn echt niet menselijk. Heb geen verlamde varkens gezien.

Alle zeugen stonden vastgebonden, konden hun niet omdraaien omdat het hok te smal is. En daar staan ze dus heel hun leven.
Is allang verboden! En ze staan daar niet heel hun leven, alleen als ze moeten biggen.
Staartjes van de biggen werden afgebrand omdat ze anders hun eigen staart uit verveling begonnen op te eten.
Gebeurt ook niet overal!
Ijzerspuiten omdat ze geen ijzer genoeg binnen kregen omdat ze niet in de aarde kunnen wroeten.
Niets mis mee, wij slikken ook vitaminen.
Biggen die zwak geboren waren kregen wel de kans om een uur of 2 onder een lamp te liggen, indien geen beterschap werden ze ter plaatse doorgeslaan.
Is ook niet normaal en verboden!

Dit was dus een erkend en goedgekeurd bedrijf. In België
pffff..tja belgie...moet je is aan de andere kant van de wereld kijken!

Wel was er als ik me niet vergis een wet die onderhandeling was.
Dat fokzeugen niet meer in die smalle hokken mochten gehouden worden maar verplicht in een groepshuisvestiging. Enkel bij hoge dracht mochten ze terug in zo'n individueel hok.
Weet niet als die wet uiteindelijk is goedgekeurd.
Laatst bijgewerkt door MiniMouse op 28-06-11 12:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 12:05

@Choco
Het klopt dat de regels in België een stuk minder streng zijn dan in Nederland.
Dit geldt helaas voor de hele veehouderij.

De legbatterij van mijn schoonvader (alweer minimaal 10 jaar terug) voldeed niet meer aan de eisen van de EU (welke Nederland streng handhaaft)... deze batterijen zijn verkocht naar België waar ze nog jaren zijn gebruikt.

S_Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 12:08

Daarom ben ik dus vegetarier. Dat is de enige manier om dit soort wreedheden te stoppen.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 12:10

S_Evelyne schreef:
Daarom ben ik dus vegetarier. Dat is de enige manier om dit soort wreedheden te stoppen.

Ik denk het ook :O
Laatst bijgewerkt door MiniMouse op 28-06-11 12:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 12:10

S_Evelyne schreef:

Is niet de enige manier hoor.
Je kunt ook je eigen beesten fokken, of direct bij een boer uit het land kopen.

S_Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 12:12

Brainless schreef:
S_Evelyne schreef:

Dat zou ook kunnen, maar dat kost natuurlijk weer teveel geld.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 12:13

Nog steeds vind ik dit allemaal zwaar overtrokken. Boeren moeten wel, omdat ze nergens geen geld meer voor vangen en in sommige gevallen zelfs geld bij moeten leggen.

S_Evelyne schreef:

B*llshit :) Waar zit je op, wat eet je? Wat draag je?

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 12:14

Ik denk ook dat het filmpje behoorlijk aan zal slaan bij mensen die er verder geen verstand van hebben en er ook niet verder over nadenken (! belangrijke toevoeging).
Als je een filmpje zou maken van een wevend paard, een week gekoot veulen, een groepsstal waarvan de deuren even dicht zijn ivm weer oid, dan zullen een hoop leken ook hoog van de toren gaan blazen.

Daarom vind ik een topic als dit zo fijn. Ik zat eerst ook misselijk op de bank na het zien van het filmpje, maar eenmaal het topic doorgelezen kijk ik er heel anders tegenaan. Je staat er simpelweg niet bij stil dat er op zo'n groot bedrijf altijd wel zieke dieren zijn, of dat er in de nacht iets mis kan gaan.

Tsja, en wil je 100% zekerheid moet je idd je eigen varkentje gaan regelen. Ik neem bij gebrek aan grote achtertuin genoegen met zorgvuldiger mn vlees kiezen :D

Als we met zn allen vegetarisch worden, wat gebeurt er dan met al die varkens en koeien en kippen? Nee hoor, ik heb absoluut respect voor mensen die hun stukje vlees wegleggen maar ik zou daar niet voor kiezen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 12:15

S_Evelyne schreef:

S_Evelyne schreef:
Brainless schreef:

Dat zou ook kunnen, maar dat kost natuurlijk weer teveel geld.

Nee hoor; als je de boeren weet die alleen voor de leuk een paar koeien met kalfje hebben lopen in de wei.
Ook lammetjes groeien buiten op en kun je laten slachten.

S_Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 12:16

Ik eet geen dieren, ik drink geen melk, en verder eet ik zo min mogelijk kaas en eieren enzo. Ik draag geen leer/bont of iets anders waar dieren voor gedood zijn.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 12:17

MiniBoots schreef:

De main interest ligt dus bij geld en niet bij dierenwelzijn. Dat de varkensmester dat misschien óók liever anders zou zien, doet niets af aan het ontbreken van dierenwelzijn in zijn stal. En de kul-smoes dat bij dergelijke mega-stallen wel eens wat misgaat, kansberekening, is natuurlijk simpelweg schandalig. Het mag niet voorkomen. Punt.

Het is toch van de zotte dat het zover moet komen?! Dat er varkensfabrieken zijn, omdat kleinschaliger niet rendabel is? Wanneer gaat de consument beseffen dat hij dierenwelzijn zélf in de hand heeft, door de kiloknaller te laten liggen en bewust een keuze te maken? Wanneer gaat een boer de hand in eigen boezem steken en durft deze te zeggen dat hij niet langer meewerkt aan dit hele verhaal omdat zijn geweten hem parten speelt? Wanneer gaat een regelgever beseffen dat een dier níet een gevoelloos product zoals een brood is?

Alle bokkers zijn consumenten. Dus kijk eens naar jezelf. Durf jij te zeggen 'ik eet een kiloknaller omdat ik me duurder vlees niet kan veroorloven'? We hóeven niet elke dag vlees te eten! We hóeven zelfs uberhaupt geen vlees te eten. Als je wilt besparen, eet dan de helft van de week wat anders, kwaliteit boven kwantiteit.

S_Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 12:19

Brainless schreef:
Nee hoor; als je de boeren weet die alleen voor de leuk een paar koeien met kalfje hebben lopen in de wei.
Ook lammetjes groeien buiten op en kun je laten slachten.

Dat wordt goed zoeken dan...

eenitraM

Albert

Duke schreef:
Ach ja, en ik heb alle respect voor mensen die geen varkensvlees eten. Ik kan me goed voorstellen dat je uit principes geen vlees wil eten omdat je niet eens bent met de manier van huisvesten. Maar doe niet aan stemmingmakerij en dring andere mensen je mening niet op.

En zoals hier ook al gezegd wordt: pak de retailer aan die niet meer wil betalen voor het vlees, pak de consument aan die voor de kiloknaller gaat.

Ja, zeugen in het kraamhok hebben weinig beweging omdat ze anders hun jongen pletten, doodbijten, etc. Maar verder zitten ze al in meer en meer in groepshuisvesting op stro. Nog niet overal helaas.

We zijn nu eenmaal met heeeeel veeeel mensen op de wereld. En de meeste daarvan eten vlees. Dus is er heeeel veeeel vlees nodig. En dan kun je niet streven naar alle varkens buiten. Hoeveel grond heb je daar wel niet voor nodig. Wordt één grote bende. Wel zouden van mij alle dieren op stro mogen in ruime. Komt wel een berg mest weer vanaf, dus daar zal ook aan gewerkt moeten worden voor oplossingen, zolang we een mestoverschot hebben. Dus er is gewoon veel geld voor nodig. En er wordt nu al niets verdiend aan de varkens. Boeren zitten al met torenhoge hypotheken op stallen die ze wellicht niet eens meer kunnen aflossen. Het aantal zelfmoorden onder varkenshouders is niet voor niets gemiddeld hoger. Helaas... En dan krijgen ze keer op keer dit soort acties ook nog over zich heen.

Terwijl dit soort acties eigenlijk gericht moeten zijn op de Albert Heijns van deze wereld. Dat zijn degenen die rijk worden van dierenleed. De boeren zullen de eersten zijn die hun bedrijf omgooien als hun een eerlijke prijs voor hun product geboden wordt.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 12:20

Overigens: er zijn heus boeren die hun varkens graag laten scharrelen. Maar wetgeving rondom stankcirkel, milieu, buurwoningen, ed. maken dat helaas vaak dan weer onmogelijk.

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 12:20

Dan zouden we dus heel wat jaar terug in de tijd moeten, toen alles nog kleinschalig was. Op zich lijkt me dat heel mooi, maar dat gaat natuurlijk domweg niet meer.
Ikzelf denk dat de productie van vlees best minder kan. Ik zeg niet dat we geen vlees meer moeten eten maar minder kan prima. Dan zou het houden van dieren ook kleinschaliger en vriendelijker kunnen. Maar dat wil economisch gezien niemand...