Wat een reacties
Imo hebben sommigen niet nagedacht voor ze hier wat hebben neergezet...
Ik moet toegeven dat ik NIKS ken van varkenshouderij (ook niet van andere dieren trouwens, midden in stad antwerpen kom je dat niet echt tegen...). Dus het kan best zijn dat ik hier klinkklare onzin neertyp, en ik nodig iedereen met kennis van zaken uit om mij te verbeteren

Dus ze hebben 26 stallen bezocht, hoeveel duizende varkens zijn dit? En op al die varkens hebben ze een dode big, een stal met wat stof, een zieke zeug en een paar biggen met een (aangeboren?) afwijking gevonden? Nou, dat vind ik best meevallen hoor... Ik kan niet zeggen dat ik enorm geschokt ben door dit filmpje...
Ik kan me simpelweg niet voorstellen dat een boer er ook maar enig voordeel uit haalt om zijn dieren te verwaarlozen. Een dier moet geld opbrengen, en dat kan niet als die ziek is. Een ziek varken dat het toch niet zal halen gewoon laten wegrotten? Ook dat zie ik niet gebeuren, dat dier kan de andere dieren besmetten, lijkt me niet bepaald voordelig. Als we het dan toch in cijfertjes gaan uitdrukken, is één varken euthanaseren een stuk goedkoper dan 50 varkens van medicatie moeten voorzien. Lijkt me logisch waar die boer dan voor kiest.
Dode dieren laten liggen? Voor zo ver ik weet zijn varkens omnivoren, en zou een dood biggetje vrij snel verscheurd worden door soortgenootjes. Als boer wil je niet dat je andere varkens een ziek, dood dier opvreten, dus me dunkt dat je dat lichaampje zo snel mogelijk weghaalt.
Al die mensen die schreeuwen dat varkens buiten in de weide/modder horen te wroeten... Ga jij de grond kopen? Ga jij de schadeclaims voor geuroverlast uitbetalen? Ga jij je woonwijk opofferen zodat de varkentjes gezellig buiten kunnen spelen? Allemaal heel mooi in theorie, en mocht er genoeg plek zijn om dit te doen, zou ik absoluut voorstander zijn om eens te kijken wat de mogelijkheden zijn. Maar die plek is er niet!
Verder lijkt het me ook niet optimaal voor de overlevingskansen/kans op ziektes om pasgeboren biggen buiten te dumpen, die zitten echt beter en veiliger uit de wind en onder hun warmtelamp.
Conclusie: opgeblazen uit de context gerukte beelden die enkel gebruikt worden om aandacht te krijgen