Weet jij waar je (dierlijke) voedsel vandaan komt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 15:53

leuke discussie!

zelf eet ik wel vlees en graag ook. ik vind het heerlijk. ik probeer meestal wel op te letten wat ik koop, maar ik geef ook toe dat als het in de bonus is dat ik er dan een paar pakken van meeneem, dan kan ik de komende 3 weken weer eten.
ik ben student en heb nu eenmaal niet zoveel te besteden, dus als ik mijn leven goedkoper kan maken dan doe ik dat.
heel hypocriet eet ik geen paardenvlees, niet bewust iig :D ik vind het gewoon zieliger van een paard dan van een koe of varken of kip.

ik ben van mening dat ik belangrijker ben dan een dier (zeker een dier dat ik niet ken, ook weer heel hypocriet is dat soms anders voor mijn eigen hond en paarden) en dus is mijn geluk en gezondheid over het algemeen belangrijker dan dat van een dier. al vind ik wel dat luxe dingen die ik niet nodig heb en weinig waarde aan hecht niet over de rug van dieren mogen gaan. cosmetische proeven op dieren kan ik dan ook niet achterstaan, maar proeven op dieren voor kankermedicijnen vind ik zielig, maar ik snap de noodzaak. ik zou het liever anders zien, maar als het niet kan, dan moet het maar.

op die manier doe ik ook mijn boodschappen, meestal koop ik bij de aldi, lidl, c1000 of appie. ik koop vaak vlees uit de vriezer omdat dat langer houdbaar is en goedkoper. ik wil eten en ik vind je lekker, sorry kip.
mocht ik het nou breder krijgen dan kan ik het me veroorloven om slectiever te zijn, maar tot die tijd, kom ik eerst en dan het vlees.

ik ben daarnaast ook van mening dat de mens een omnivoor is. ik wil hiermee niemand beledigen, dus niet aanvallend zien, maar ik geloof dat wij zowel groente en zaden horen te eten als vlees. daar doen we het goed op en dan zijn we het gezondst.
ik geloof niet in het uitsluiten van een voedingsgroep. net zoals ik ook altijd een beetje argwanend kijk naar dieten waar je voedingsstoffen moet uitsluiten of juist extra moet eten. ik geloof dat we daar niet voor zijn gemaakt.
we kunnen het best uithouden zonder vlees, maar ik denk zelf dat we het wel zouden moeten eten.

ik heb wel een hekel aan dierenleed voor de lol, dus sportjacht vind ik vreselijk.
jacht voor het instand houden van de habitat of vanwege een te groot aantal van een vreemd diersoort in een eco-systeem, prima! jagen voor je eten, ook goed. maar niet om aan je muur te hangen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 16:04

fransje23 schreef:
[naam] schreef:
De 'beschaafde' Westerse wereld zie ik wel stoppen met vlees eten, over een heleboel jaar. Wat jij nu beschrijft is het abrupt stoppen met vlees eten, en wat je dan met alles aanmoet, maar zoiets gaat natuurlijk nooit zo abrupt. Dat gaat met de jaren, heel geleidelijk. En dat merk je nu al.

Ik denk van niet. In het beschaafde westen vind je de meeste grootverbruik vlees-eters, voor het grootste deel van de werledbevolking is vlees te duur om vaak te eten.

Overigens is het stoppen van telen van veevoeders in de derde wereld geen echte oplossing. Die landen draaien juist nog een beetje op het inkomen wat dat oplevert. Als ze alleen hun eigen voedsel daar gaan telen missen ze ook weer inkomsten.

Maar hoe verklaar je dan dat door de jaren heen steeds meer mensen vegetariër worden, en het hele idee van het 'zielig'-aspect, én niet te vergeten het gezondheidsaspect alleen maar uitgebreider wordt? Kijk, vroeger was het ook doodnormaal om elkaar op de meest walgelijke manieren af te slachten, tegenwoordig doen we dat (over het algemeen) niet meer. De mens gaat steeds meer nadenken over wat wel en niet ethisch verantwoord is. En in die orde zou het dus logisch zijn als we op een gegeven moment stoppen met het opeten van andere levende wezens. Mensen die niks anders te eten hebben beginnen ook elkaar op te eten, maar wij hebben dat niet nodig. Net zo min als dat we vlees van andere levende wezens nodig hebben. En dat besef komt er steeds meer.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 16:05

fransje23 schreef:
Juul schreef:
De 'beschaafde' Westerse wereld zie ik wel stoppen met vlees eten, over een heleboel jaar. Wat jij nu beschrijft is het abrupt stoppen met vlees eten, en wat je dan met alles aanmoet, maar zoiets gaat natuurlijk nooit zo abrupt. Dat gaat met de jaren, heel geleidelijk. En dat merk je nu al.

Ik denk van niet. In het beschaafde westen vind je de meeste grootverbruik vlees-eters, voor het grootste deel van de werledbevolking is vlees te duur om vaak te eten.

Erger nog, de tweede en derde wereld gaan mogelijk nog beginnen met grote vleesconsumptie. Onze oude legbatterijen kunnen zo op transport naar China. Zo beschaafd is het Westen trouwens niet, maar da's een andere discussie.

fransje23 schreef:
Overigens is het stoppen van telen van veevoeders in de derde wereld geen echte oplossing. Die landen draaien juist nog een beetje op het inkomen wat dat oplevert. Als ze alleen hun eigen voedsel daar gaan telen missen ze ook weer inkomsten.

Hola, hier ga je echt te kort door de bocht hoor! Veel van het veevoer dat wordt geteeld in ontwikkelingslanden wordt niet geproduceerd naast voedsel voor mensen, maar in plaats van voedsel voor mensen. Leuk dat die landen inkomsten uit dat veevoer halen (die ze vervolgens moeten besteden aan het aflossen van de rente over de schulden die ze bij het 'beschaafde' westen hebben, maar dat terzijde) maar inkomsten kun je niet eten en veevoer is altijd goedkoper dan kwalitief goed voedsel voor mensen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 16:20

maura schreef:
Hola, hier ga je echt te kort door de bocht hoor! Veel van het veevoer dat wordt geteeld in ontwikkelingslanden wordt niet geproduceerd naast voedsel voor mensen, maar in plaats van voedsel voor mensen. Leuk dat die landen inkomsten uit dat veevoer halen (die ze vervolgens moeten besteden aan het aflossen van de rente over de schulden die ze bij het 'beschaafde' westen hebben, maar dat terzijde) maar inkomsten kun je niet eten en veevoer is altijd goedkoper dan kwalitief goed voedsel voor mensen.

Je hebt gelijk ik ga redelijk kort door de bocht :j Maar i.p.v veevoer telen alleen voedsel voor mensen kweken is ook niet de oplossing. In een land zonder inkomsten is het ook moeilijk wonen, leven en voedsel telen.

Ik denk ook dat mensen hier meer na gaan denken over de intrensieke waarde van vlees en andere dierlijke producten. Echter in een groot deel van de wereld is nog een enorme grooeimarkt voor vlees.
Er is bijvoorbeeld een enorme vraag naar "kippenslachtmachines" in Azie worden vele nieuwe kippenslachterijen gebouwd. Overigens veeal van een nederlandse leverancier.

_Tara_

Re: Weet jij waar je (dierlijke) voedsel vandaan komt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 16:25

Iedereen die roept dat er zonder vlees een heleboel geld misgelopen wordt, dan gaan al die boeren toch in de productie van vleesvervangers of andere alternatieven? Lijkt mij dat daar dan werk genoeg in is.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 17:41

shirleyp schreef:
Even een bizarre twist: wat nu als ze er achter komen dat planten gevoelens hebben? Krijgen we dan ook deze gesprekken over bloemkool?

Er bestaat ook een levensovertuiging, die als ik me niet vergis "fruitisme/fruitariër" heet. Het uitgangspunt is daarvan dat je geen levende wezens (waar dus ook planten onder vallen etc.) mag doden. Deze mensen eten alleen vruchten die van een boom of plant vallen ( zonder dat de plant of boom daar dood aan gaat.)

_Roosmarijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 19:26

Ik ga niet op alles heel precies reageren want dan wordt het weer een mega lang verhaal.
Dat ik nog niet alles perfect weet maura, dat weet ik ook wel, maar is hier iemand die wel alles perfect weet? Daarom zijn sommige dingen in dit topic ook weer leerzaam.

Bronnen spreken elkaar tegen. Dat je vitamine B12 alleen uit vlees kan halen heb ik van een hele betrouwbare bron (als je wilt weten wie, dan kan ik het voor je opzoeken). In mijn geval geloof ik mijn bron en niet de bron die jij aanhaald. Of het nou waar is of niet, helemaal controleren kan ik het niet, want ik kan het persoonlijk niet natrekken.

Persoonlijk ben ik er niet van overtuigd dat de wereld ooit eens helemaal geen vlees meer eet. Dit lijkt mij gewoon niet haalbaar, argumenten daarbij zijn al meerdere keren in de topic voorbij gekomen.

Waar ik wel echt van overtuigd ben ik dat de vleesconsumptie echt drastisch omlaag moet vanwege de totale wereldbevolking. Vandaag hebben we het er op school weer over gehad. Vooral soja velden slokken echt regenwouden op en dus ook vruchtbare grond voor de plaatselijke bevolking. Dat is echt zorgwekkend. Daarom moeten we de vleesconsumptie minderen, dit heb ik ook al eerder gezegt. Maar helemaal naar 0 lijkt mij dus niet realistisch. En zoals ik hier ook al voorbij zag komen, te veel vlees veroorzaakt kanker en hart- en vaatziekten en nog veel meer.

Daarnaast ben ik trouwens helemaal niet tegen vegetariërs, 2 vriendinnen van mij zijn het zelf en dat vind ik helemaal prima. Kan me heel goed voorstellen dat je het zielig vindt bij bijvoorbeeld varkens. Tuurlijk zie je het liefst alle dieren buiten en met heel veel ruimte, maar de werkelijkheid is en kan helaas niet anders.

edit;

Hier wil ik nog wel even specifiek op reageren:

maura schreef:
En schapen móéten niet worden geslacht voor de wol, net zomin als kippen móéten worden geslacht voor de eieren.

Nee, maar wel andersom. Als je wol hebt heb je een schaap die dat produceert, als je een ei hebt, heb je een kip die die produceerd. Wat gebeurt er met die kip of dat schaap als hij oud of ziek wordt of niet meer produceerd? Juist, dan heb je vlees. Dat bedoelde ik. ;)

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 21:45

_Roosmarijn_ schreef:
Daarnaast ben ik trouwens helemaal niet tegen vegetariërs, 2 vriendinnen van mij zijn het zelf en dat vind ik helemaal prima. Kan me heel goed voorstellen dat je het zielig vindt bij bijvoorbeeld varkens. Tuurlijk zie je het liefst alle dieren buiten en met heel veel ruimte, maar de werkelijkheid is en kan helaas niet anders.

Waarom niet?

Ik ben wel benieuwd naar je bron trouwens :j
Het is namelijk bekend dat een b12 tekort gepaard gaat met bepaalde klachten. Toch heb ik (en met mij meerdere vegetariers) deze klachten niet, terwijl ik na 10 jaar geen vlees eten een groot tekort zou moeten hebben.

_Roosmarijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 22:36

Ik zal dat morgen wel even opzoeken. :j

En waarom niet, omdat mensen er niet voor willen betalen. ;)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 22:46

Killyenn schreef:
Het is namelijk bekend dat een b12 tekort gepaard gaat met bepaalde klachten. Toch heb ik (en met mij meerdere vegetariers) deze klachten niet, terwijl ik na 10 jaar geen vlees eten een groot tekort zou moeten hebben.

Eet je wel andere dierlijke producten zoals eieren en zuivel? :)

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 22:56

fransje23 schreef:
Killyenn schreef:

Eet je wel andere dierlijke producten zoals eieren en zuivel? :)

Jazeker, maar het ging hier juist om het idee dat b12 enkel in vlees zit.

Sommigen willen niet betalen, anderen wel. Door de geschiedenis heen is gebleken dat de wereld veranderlijk is. Zeggen dat iets is en daarom zal blijven is een drogreden :)

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 22:57

Ja ik weet waar mijn vlees vandaan komt. We hebben zelf een boerderij met melkkoeien en vleesvarkens. Mijn vader heeft vleesvee (Belgisch Witblauw en Verbeterd roodbont). Varkensvlees komt dus uit onze eigen stal. Melk van onze eigen koeien en rundvlees van t vleesvee van mijn vader. (niet van onze melkkoeien omdat een rund van een vleesvee-ras kwalitatief veel mooier en lekkerder vlees heeft).

En ja ik eet dus een keer of 5 - 6 per week vlees, mjammie :9 !

@ _Tara_ :roll: :? Wat een rare reactie! En wel erg simpel gedacht! Alsof t allemaal zo makkelijk zou zijn... >;)

_Roosmarijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 23:03

B12 zit ook in gisten hea. :j

_Roosmarijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 23:09

Toch nog even opgezocht.
Van de Universiteit van Amsterdam, college door een professor ir. (filmpje duurt 3 kwartier, dus voor de mensen die er een lange zit voor over hebben):
http://webcolleges.uva.nl/mediasite/Vie ... c65bdb91e7
Het stuk over dat je vlees nodig hebt voor je lichaam zit in het 2de punt van haar verhaal, dus denk ongeveer halverwege.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 00:24

Famke160301 schreef:
Ja ik weet waar mijn vlees vandaan komt. We hebben zelf een boerderij met melkkoeien en vleesvarkens. Mijn vader heeft vleesvee (Belgisch Witblauw en Verbeterd roodbont). Varkensvlees komt dus uit onze eigen stal. Melk van onze eigen koeien en rundvlees van t vleesvee van mijn vader. (niet van onze melkkoeien omdat een rund van een vleesvee-ras kwalitatief veel mooier en lekkerder vlees heeft).

En ja ik eet dus een keer of 5 - 6 per week vlees, mjammie :9 !

@ _Tara_ :roll: :? Wat een rare reactie! En wel erg simpel gedacht! Alsof t allemaal zo makkelijk zou zijn... >;)

Ik vind 't erg makkelijk om te denken dat een heel deel van de economie instort als iedereen stopt met vlees eten. Eten moeten we toch, wat er dan niet aan vlees gegeten wordt, moet opgevuld worden met iets anders. Zo'n rare gedachte lijkt me dat niet.

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 00:36

_Roosmarijn_ schreef:
B12 zit ook in gisten hea. :j

Eerder zei je nog dat je uit betrouwbare bron had dat je b12 alleen uit vlees kon halen? Ik snap het punt nu even niet helemaal meer geloof ik :D

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 00:38

Met een deel instorten van de economie bedoel ik dat boerenbedrijven failliet gaan. Zeer spijtig voor de boerengezinnen die generaties lang hun bedrijf opgebouwd hebben. Ben met je eens dat dat niet zal komen doordat er plots niemand geen vlees meer eet (denk ook niet dat dat zal gebeuren, een mens blijft een omnivoor = alleseter). Bedoel dit ook niet met mijn opmerking "wat een rare gedachte". Ik bedoelde eigenlijk "rare gedachte" om die bedrijven maar ineens plots "vleesvervangers of andere alternatieven" te laten produceren, dát vind ik een rare gedachte..alsof dat zo makkelijk gaat!

_Roosmarijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 07:32

Killyenn, ik quote mijzelf even:
_Roosmarijn_ schreef:
Vlees heb je wel nodig, bepaalde eiwitten moeten echt uit dierlijk voedsel komen aangezien je die niet zelf kunt maken. Vitamine B12 zit ook alleen in vlees. Natuurlijk heb je vervangers zoals gisten maar dan moet je wel veel gist eten.. := Verder is vlees wel nodig voor je lichaam om het sterk te maken en het voorkomt ziekten. En voor vlees heb je natuurlijk eiwitvervangers, maar dit is maar tot 30% mogelijk.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 10:02

@Famke: Dat was wat ongelukkig geformuleerd inderdaad :j Ik zou zelf overigens niet eens willen dat alle boerderijen weg moesten. Die 1 keer per week vlees vind ik wel erg lekker. Ik zou alleen graag alles biologisch zien. En dan ook echt biologisch groene weides enz.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 10:02

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 10:34

Ik vind dit soort discussies altijd een beetje kansloos. Het idee van: de vegetariërs tegen de vleeseters ofzo :=

Nou ik sta aan het toppunt van 'slecht' want ik eet vlees, vet en groenten en 0,0 granen, erg he? ;)

Als we alleen maar zouden verbouwen op onze landen, dan zou de hele bodem uitgeput raken (dat is nu al aan de gang), waardoor er geen pitamientjes en mineraaltjes in onze groentjes komen. Daar moeten weer beesten overheen, het land moet rusten, zodat het weer op adem en op kracht kan komen. Dat gáát gewoon niet als we alleen maar zouden verbouwen. Landbouw is in principe aangepaste natuur en als we een hele grote variabel (dieren) uit die som halen dan gaat het gewoon fout, klaar.

Dus, we hebben dieren nodig. We hebben heel veel landbouwgrond, dus hebben we ook heel veel dieren nodig. Die kunnen best geslacht worden eens in de zoveel tijd, of niet?
Ik stel trouwens een soort van pact voor tussen de veeteelt en de landbouw. Eén keer per jaar ruilen een veeteelt en landbouw bedrijf van land. Goed voor de bodem! Moet toch te doen zijn of ben ik nou gek?

En wat te doen met gebieden waar je gewoon niet kúnt verbouwen? Zoals in rotsige gebieden waar alleen een klippegeit uit de voet kan? Is het dan niet beter om gewoon die geit te eten? Veel beter voor het milieu.

Dan het hele B12 gebeuren: Het zit niet alleen in vlees, klopt, maar voor melk moeten er ook kalfjes sterven. En ik zie niemand bergen gist eten zonder obees te worden.

Het lijkt mij allemaal vrij duidelijk, ik heb iig geen vragen. Ik ben geen voorstander van de voedselvoorraad aanpassen aan de bevolking :n We fokken met z'n allen veelsteveel, het is te gek voor woorden. En ja ik ga het gewoon zeggen: Vooral in arme landen waar ze juíst een paar monden om te voeden kunnen missen. (ik weet waarom dat zo in elkaar zit, maar ik kan het er net mee eens zijn)
En ondertussen maar zeuren over de veestapel, ik ga maar zeuren over de mensenstapel van nu af aan :Y)

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 10:37

Mhhh heel intressante vraag TS. Nee ik weet niet waar mijn vlees vandaag komt. En eerlijk gezegd wil ik er ook niet bij nadenken ook. Ik vind vlees heel lekker en tuurlijk zullen er in nederland ook wel plekken zijn waar het niet pluis is. Maar ik heb me daar gewoon nooit in verdiept eerlijk gezegd en wil dat eigenlijk ook niet. Denk dat een mens daar nietr blij van word

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 10:39

Mitchall schreef:
Nu vroeg ik mij af, zouden de échte dierenliefhebbers hier hun eigen dieren eten? Bijv. een zelf gefokt
kippetje of kalf? Of toch maar naar de winkel om daar iets te kopen, want deze hebben ze immer niet gekend? :)

Ik zou mijn paard best op willen eten . Echter vind ik paardenvlees zelf niet lekker maar ik zou er geen probleem mee hebben om hem op te eten hoor ;) Ik weet dat hij bij mij een goed leven heeft gehad en dus is het eerlijk vlees

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 10:48

Ik ben het een met Susyb, ik heb weleens een eigen kip gegeten. Dat smaakte erg goed! Alleen ik wil het niet zelf slachten. Dat heb ik laten doen. Mijn eigen paarden weet ik eigenlijk niet. Ik ben een voorstander van de slacht (zeker t.o afspuiten) en kijk niet op verpakkingen of ergens paardenvlees in zit. Misschien ga ik dat wel doen als een eigen diertje erin kan zitten. Maar de tijd zal het leren. Ooit komt het afscheid...

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 10:52

suuzepuus schreef:
Ik ben het een met Susyb, ik heb weleens een eigen kip gegeten. Dat smaakte erg goed! Alleen ik wil het niet zelf slachten. Dat heb ik laten doen. Mijn eigen paarden weet ik eigenlijk niet. Ik ben een voorstander van de slacht (zeker t.o afspuiten) en kijk niet op verpakkingen of ergens paardenvlees in zit. Misschien ga ik dat wel doen als een eigen diertje erin kan zitten. Maar de tijd zal het leren. Ooit komt het afscheid...

Het is bij mij zelf zo erg.. dat ik na de mijn excursie van school naar nijkerk.. mijn paard zowiezo daar wil laten doen. En ik wil er bewust voor kiezen om erbij te blijven. Tot het afschieten.. het snijden zelf hoef ik niet te zien (heb ik bij de excursie gezien en vond het heel intressant maar hoef ik bij Syb niet te zien). Ik ben samen begonnen met mijn paard vanaf veulen dus breng hem ook zelf weg en gaan samen door tot de laatste seconde.
Ik ben ook voor slacht inplaats van afspuiten. Voor de slacht heb je er teminste nog wat aan voor mensen.
Ik zal inderdaad echt niet kijken of ergens paardenvlees in zit. En als het erin zit maakt het me nog niet uit.
Daar smaakt een kroket mij veel te goed voor