PGB is door de 2e kamer onderuit gehaald.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 16:12

Figaro schreef:
Silvia schreef:
Misschien is die persoon te bescheiden en komt niet genoeg op voor zijn/haar rechten?

Of misschien is er gewoon geen indicatie voor een traplift?

De indicatie ligt er al jaren,maar steeds gaat er iets fout bij het WMO.
Nu word de traplift eindelijk wél toegewezen met precies dezelfde indicatie.
Hier is het WMO heel erg moeilijk.
Ik zal je een voorbeeld geven: een vrouw hier een straat verderop is een jaar bezig om een traplift te krijgen.De vrouw krijgt eindelijk de traplift toegewezen,maar komt te overlijden nog vóór de traplift er is.
Er wonen nieuwe mensen in dat huis,staan ze poosje later daar aan de deur met een traplift.Die hebben we niet nodig hoor zeggen de mensen.Uh ja we komen hem toch plaatsen,we hebben hier een brief met opdracht om te plaatsen.Traplift is wél geplaatst! pff ambtenaren.En dit is echt zo gegaan.
Hier in de gemeente hebben ze zelfs geld uit de WMO pot gebruikt om de molen hier te sponsoren.Molen werd gerenoveerd,de bovenste kap was er af,enz.

Zo zie ik op tv genoeg voorbeelden van hulpbehoevende mensen,die opgesloten zitten in hun flat omdat ze de trap niet af kunnen.Als er dan uiteindelijk de media bijkomt,krijgt de man wél een aangepast huisje.

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 16:19

gohya schreef:
De indicatie ligt er al jaren,maar steeds gaat er iets fout bij het WMO.
Nu word de traplift eindelijk wél toegewezen met precies dezelfde indicatie.
Hier is het WMO heel erg moeilijk.
Ik zal je een voorbeeld geven: een vrouw hier een straat verderop is een jaar bezig om een traplift te krijgen.De vrouw krijgt eindelijk de traplift toegewezen,maar komt te overlijden nog vóór de traplift er is.
Er wonen nieuwe mensen in dat huis,staan ze poosje later daar aan de deur met een traplift.Die hebben we niet nodig hoor zeggen de mensen.Uh ja we komen hem toch plaatsen,we hebben hier een brief met opdracht om te plaatsen.Traplift is wél geplaatst! pff ambtenaren.En dit is echt zo gegaan.
Hier in de gemeente hebben ze zelfs geld uit de WMO pot gebruikt om de molen hier te sponsoren.Molen werd gerenoveerd,de bovenste kap was er af,enz.

Ik geloof best dat er hier en daar iets fout gaat. Net als dat hier en daar gefraudeerd wordt met een PGB..
Maar moet je daar je hele beleid op afstemmen?

Overigens vind ik je 'pfff ambtenaren' niet nodig. We kunnen ook op een normale manier met elkaar discussiëren. Bovendien vraag ik me af of de ambtenaar in je laatste voorbeeld fout zat, of de trapliftenfabrikant?

Mijn ervaring is gelukkig heel anders. Bovenstaand vind ik wel weer een klassiek voorbeeld van waar het fout gaat wordt groot uitgemeten en waar het goed gaat hoor je nooit meer wat van.

gohya schreef:
Zo zie ik op tv genoeg voorbeelden van hulpbehoevende mensen,die opgesloten zitten in hun flat omdat ze de trap niet af kunnen.Als er dan uiteindelijk de media bijkomt,krijgt de man wél een aangepast huisje.

Tja die media, leuk voorbeeld. Zo krijgt de gemiddelde mens inderdaad het idee dat je eerst de krant of de tv (SBS6) erbij moet halen voordat je iets gedaan krijgt. Terwijl ze het verhaal dat eraan voorafgaat vaak niet laten zien.. Ik geloof die verhalen nooit zo letterlijk, bij ons is er ook een keer een zaak op tv geweest die totaal anders werd gepresenteerd.

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 16:20

gohya schreef:

In hoeveel gevallen gaat het wel goed? Je ziet alle foute dingen, maar met zoveel hulpbehoevende mensen gaan er ook genoeg dingen wel goed. Daarnaast is het lastig om als buitenstaander er een oordeel over te geven, want je weet gewoon niet wat allemaal meespeelt.

Over die kap, dat kan bijna niet. Die gemeente krijgt op z'n donder, want dat mag simpelweg niet. Als de controleur/accountant dat ziet gaat hij er niet mee akkoord. Dat kan niet, want bij gemeenten, provincies en rijk werken ze met budgetten. Alles moet verantwoord worden met die begrotingen en budgetten. Dus ik vraag me af of die molen voor dat geld is gerenoveerd en als dat zo blijkt uit de jaarstukken (!) dan kun je bezwaar aantekenen. Want dat is gewoon verboden.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 16:34

gohya schreef:
@russel
Stofzuigen is de huishouding doen en hiervoor krijg je geen PGB.
Voor huishouding moet je bij het WMO zijn en geloof me,die zeggen: je hebt een dochter/zoon,tante,die kan je helpen in de huishouding.

Je moet "Remy" zijn wil je hulp in de huishouding toegewezen krijgen.

Hoe kom je hier in godsnaam aan??

voor huishouding krijg je gewoon PGB. of je nu familie hebt of alleen ben ;) hiervoor heb je ook een indicatie nodig en als je die hebt dan heeft het WMO niets te willen dan heb je er gewoon recht op. als iemand een indicatie heeft voor huishoudelijke taken dan krijgt diegene de keus of ze hulp via de thuiszorg willen of via PGB. het is wel zo dat bij het indiceren mensen soms wat minder uren geindiceerd krijgen als er mantelzorgers in de buurt zijn.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 18:01

Tieme schreef:
gohya schreef:
@russel
Stofzuigen is de huishouding doen en hiervoor krijg je geen PGB.
Voor huishouding moet je bij het WMO zijn en geloof me,die zeggen: je hebt een dochter/zoon,tante,die kan je helpen in de huishouding.

Je moet "Remy" zijn wil je hulp in de huishouding toegewezen krijgen.

Hoe kom je hier in godsnaam aan??

voor huishouding krijg je gewoon PGB. of je nu familie hebt of alleen ben ;) hiervoor heb je ook een indicatie nodig en als je die hebt dan heeft het WMO niets te willen dan heb je er gewoon recht op. als iemand een indicatie heeft voor huishoudelijke taken dan krijgt diegene de keus of ze hulp via de thuiszorg willen of via PGB. het is wel zo dat bij het indiceren mensen soms wat minder uren geindiceerd krijgen als er mantelzorgers in de buurt zijn.

Hoe ik hieraan kom? omdat ik het zelf mee heb gemaakt met de man [is inwonend hier]die ik verzorg.
Hij vroeg aan de gemeente of hij ook PGB kon krijgen voor de huishouding.
Nee de huishouding kon de verzorgster er ook wel bij doen,ze moet toch koken,stofzuigen,de was doen enz.voor haar kinderen en zichzelf dus kan ze de extra dingen in de huishouding er makkelijk bij doen.
Ik heb zelf 3 inwonende kinderen van 21,24,25 de jongste heeft een beperking,die van 24 autisme en die van 25 studeert en werkt.Die van 25 kon makkelijk mee helpen in de huishouding vonden ze.Nou dat vind ik dus niet,hij heeft ook recht op nog een eigen leven.

Het zal echt wel per gemeente verschillen,maar hier doen ze overal moeilijk mee.
Je kan veel ermeloërs vragen over de gemeente hier,ze zullen bijna allemaal hetzelfde zeggen.

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 18:57

gohya schreef:
Hoe ik hieraan kom? omdat ik het zelf mee heb gemaakt met de man [is inwonend hier]die ik verzorg.
Hij vroeg aan de gemeente of hij ook PGB kon krijgen voor de huishouding.
Nee de huishouding kon de verzorgster er ook wel bij doen,ze moet toch koken,stofzuigen,de was doen enz.voor haar kinderen en zichzelf dus kan ze de extra dingen in de huishouding er makkelijk bij doen.
Ik heb zelf 3 inwonende kinderen van 21,24,25 de jongste heeft een beperking,die van 24 autisme en die van 25 studeert en werkt.Die van 25 kon makkelijk mee helpen in de huishouding vonden ze.Nou dat vind ik dus niet,hij heeft ook recht op nog een eigen leven.

Het zal echt wel per gemeente verschillen,maar hier doen ze overal moeilijk mee.
Je kan veel ermeloërs vragen over de gemeente hier,ze zullen bijna allemaal hetzelfde zeggen.

Ik snap je situatie niet zo goed.. Jij hebt iemand inwonen waar je voor zorgt?
Het klopt inderdaad dat van inwonende volwassenen wordt verwacht dat zij de huishoudelijke taken overnemen als zij daar toe in staat zijn. Dat lijkt mij ook niet meer dan logisch. Waarom zou de gemeenschap moeten betalen voor een hulp in de huishouding als er mensen in datzelfde huis wonen die dat zelf kunnen doen? Ook naast een studie en werk kun je een huishouden runnen, er zijn zat mensen die dat doen.
Dit heeft niet zo zeer met de gemeente te maken waar je woont, overal wordt het protocol 'gebruikelijke zorg' toegepast.

Of bedoel je iemand die je verzorgt in een instelling? Dan valt de huishoudelijke hulp niet onder de zorgplicht van de gemeente, maar van de AWBZ.

Jacimatho

Re: PGB is door de 2e kamer onderuit gehaald.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-11 20:39

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 20:48

ben het met figaro eens. als ik het goed begrijp woont die persoon dus bij jouw in en dan is het inderdaad zo dat iemand geen huishoudelijke hulp geindiceerd krijgt. en dat ligt dus absoluut niet aan de WMO en aan de gemeente waar je woont want dit is gewoon landelijk zo geregeld ;) het is zelfs zo (al een paar jaar trouwens), dan ze verwachten dat kinderen van een jaar of 8 meehelpen in de huishouding. er wordt vanuit gegaan dat die hun eigen kamer opruimen en ook wel een vaatwasser in en uit kunnen ruimen of eens kunnen stofzuigen. geen zware dingen maar ze moeten wel helpen en hierdoor kunnen de geindiceerde uren omlaag. (vinden ze). dat je zoon studeert en daarnaast werkt vindt ik geen reden om niet mee te kunnen helpen. dit zal hij later als hij op zich zelf gaat wonen ook moeten doen. en dan heeft hij een baan en z'n hobby's en daarnaast z'n huishouden. en zeg nou zelf, door die 2 uurtjes in de week helpen in de huishouding hebben ze echt nog wel een eigen leven hoor.
ik heb zelf via de thuiszorg bij een gezin gewerkt waarbij de moeder het verstand van een kind had. er was nog een vader en een dochter. hoe ouder de dochter werd, hoe verder de uren terug geschroeft werden. op een gegeven moment was dochter een jaar of 16 en werd de hulp gestopt. zij en haar vader konden het wel overnemen. er wordt gewoon vanuit gegaan dat iedereen de ruimtes in huis gebruiken dus als moeder er niet geweest was, dan hadden die ruimtes ook schoongemaakt moeten worden door vader en dochter. gebruikelijke zorg.

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 20:53

Jacimatho schreef:
Voor huishoudelijke hulp kun je al een hele tijd geen PGB meer krijgen. Dat loopt allemaal via het WMO.

De hulp bij het huishouden valt sinds 2007 onder de WMO. Als er een indicatie is voor hulp bij het huishouden kan gekozen worden voor ZIN (zorg in natura) of een PGB (persoonsgebonden budget). Er worden dus nog wel degelijk PGB's verstrekt voor hulp bij het huishouden. Maar deze worden voorlopig nog niet gekort, zoals de PGB's uit de OP.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 20:57

Jacimatho schreef:
Voor huishoudelijke hulp kun je al een hele tijd geen PGB meer krijgen. Dat loopt allemaal via het WMO.

Ter zake doende artikel: http://www.nu.nl/politiek/2534299/mante ... iging.html

Ik haal hier niet uit dat je voor huishoudelijke hulp geen PGB kan krijgen. is namelijk ook onzin. voor huishoudelijke hulp kan iemand nog gewoon PGB krijgen. er wordt door het CIZ een indicatie afgegeven waar je aan mag geven of je zorg in natura (via thuiszorg) wilt ontvangen of via PGB. zorgkantoor kent dan het PGB en de hoogte hiervan toe. dit krijgen ze via de gemeente ;)
Ik doe naast mn gewone werk al een paar jaar huishoudelijk werk via PGB. 1 mw. heeft het pas gekregen. gewoon via de WMO.

Tris_Amo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 20:58

Als net startende ondernemer (coaching & begeleiding voor kinderen met een psychische stoornis) ben ik hier flink door gedupeerd.
Al mijn cliënten hebben een PGB waar ik afhankelijk van ben.. Waardoor ik straks mijn bedrijf kan opdoeken.

Volgens de nieuwste berichten gaan de volgende dingen er (bijna) volledig uit:
- Persoonlijk Gebonden Budget
- Kinderdagverblijven
- Zorgboerderijen etc. die afhankelijk zijn van cliënten met een PGB
- Wajong
Kortom: Merendeel van ons zorgsysteem
En néé voor bedrijven zijn er nog geen oplossingen van de overheid gevonden. Met resultaat: veel nieuwe werkeloosheid.
Voor de gedupeerden cliënten worden zo veel mogelijk oplossingen gezocht. Daar zijn ze op dit moment mee bezig. Veel 'Zorg in Natura' zal dit gaan inhouden, wat tot eindresultaat leidt dat al mijn cliënten weer in instellingen terechtkomen. Terwijl we juist zo goed bezig zijn met het 'meedraaien in de maatschappij' !

En Ja,
Natuurlijk zitten hier positieve kanten aan. Degene die wél fraude hebben gepleegd of verkeerde bedoelingen hadden met bv. het PGB worden op deze manier gestraft en kunnen dit niet voortzetten. Jammer dat alle mensen die er serieus en goed gebruik van maakten hierdoor de dupe worden.

Pffffff.. wat een lastige situatie! Ik ben benieuwd wat de overheid als oplossing voor alle PGB afhankelijke mensen, cliënten, bedrijven en ondernemers heeft !

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 21:10

Tieme schreef:
er wordt door het CIZ een indicatie afgegeven waar je aan mag geven of je zorg in natura (via thuiszorg) wilt ontvangen of via PGB. zorgkantoor kent dan het PGB en de hoogte hiervan toe. dit krijgen ze via de gemeente ;)

Mmm dit klopt ook niet helemaal.. Gemeentes indiceren zelf, soms wordt advies gevraagd via de CIZ, maar de CIZ is meer voor het indiceren van AWBZ-hulp. Het zorgkantoor heeft niet met de PGB's van de wmo te maken.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 21:26

Figaro schreef:
Mmm dit klopt ook niet helemaal.. Gemeentes indiceren zelf, soms wordt advies gevraagd via de CIZ, maar de CIZ is meer voor het indiceren van AWBZ-hulp. Het zorgkantoor heeft niet met de PGB's van de wmo te maken.

Solly :o ben in de war met 1 client van mij. die had eerst hulp huishoudelijke hulp via de thuiszorg en wilde toen overstappen naar PGB. toen ze over gingen stappen (zo'n 3 jaar terug), regelde het CIZ en het zorgkantoor het nog wel. ik heb het toendertijd nog allemaal geregeld met CIZ en zorgkantoor. dat is hierna veranderd. mijn andere client heeft het inderdaad via de gemeente geindiceert gekregen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 21:27

Citaat:
De regeling was ooit bedoeld om patiënten beter te kunnen bedienen die ontevreden waren over de kwaliteit van zorg die ze kregen van logge zorginstellingen. Nu blijkt dat de pgb's vaak worden aangevraagd door mensen die nooit eerder zorg hebben ontvangen van een instelling en daar verder ook geen belangstelling voor hebben. Anders gezegd: Zorg die voorheen gratis werd geleverd door bijvoorbeeld familie, vrienden of buren, wordt nu vergoed via het pgb. Een geheel nieuwe doelgroep snoept nu een groot deel van het pgb-budget op. Het SCP schat dat de helft van de veel voorkomende aanvragen voor huishoudelijke hulp, persoonlijke verzorging en verpleging afkomstig is van deze nieuwe groep gebruikers.

Het grote probleem... ik ken iemand die zichzelf salaris geeft voor de woensdagmiddag die ze met haar kind doorbrengt. Nu wil ze het PGB hoger hebben zodat haar man ook een salaris krijgt voor de donderdag die hij met het kind doorbrengt (en hij zit in de WIA, altijd thuis). Kind krijgt meer dan 5000 per maand, voor 1 op 1 begeleiding die bijna deel uitmaakt van het gezin, terwijl de andere kinderen er aan onderdoor gaan... Grote broer moet kind (meisje) in bad doen omdat ze onder de stront zit en haar moeder de stront van de muren van de kamer moet halen... Andere meest normale en getalenteerde kind plukt al haar haren van wimpers en wenkbrauwen van de stress van het jongste kind, vrouw gaat er zelf bijna aan onderdoor, man ook... Allemaal door het PGB, anders had kind allang opgeborgen gezeten in een AWBZ-instelling, wat voor iedereen het beste zou zijn geweest. Maar goed, daar gaat het hier niet om... Ouders horen zichzelf geen salaris te geven omdat ze tijd met hun kind doorbrengen, echt zwaar belachelijk. En zoveel geld per maand... Ik vind het asociaal. Kind opbergen in instelling, gezin gelukkiger, geen PGB meer nodig. Jep, mijn grote frustratie, je ziet alles in dat gezin ten onder gaan, naast dus dat belachelijk hoge PGB.

En nog eentje, vrouw met gezichtsbeperking, sinds het PGB bestaat loopt het gezin in dure merkkleding, gaat op buitenlandse vakantie, dat hoort toch niet ??? Of ouders die leuke dingen doen met hun bijvoorbeeld autistische kind, een normaal gezin krijgt daar toch ook geen geld voor ? En een normaal kind wil ook leuke dingen doen, net als een autistisch kind. In mijn werk zie ik zoveel misbruik van het PGB, daar wordt je echt misselijk van.

Voor mensen die er echt zorg voor inkopen moet het PGB blijven, voor het gros dat dit niet doet, afschaffen die hap.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 21:32

Peerke_ schreef:
Het is nu toch de bedoeling dat je een contract afsluit met een zorg aanbieder, en dat de overheid het dan direct betaald aan de zorgaanbieder ?
Je krijgt het geld dus niet meer zelf op je rekening, de verleiding om te frauderen is dus opeens veel minder :)
De mensen die er eerlijk mee omgaan gaan er niet op achteruit.

Precies, dus het plan van de overheid is prima.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 21:34

Als dit werkelijk wordt doorgezet kunnen mijn zus en schoonbroer hun bedrijf opdoeken en weer voor malloten gaan werken die geen enkel idee hebben waar voor ze het doen...

fliertje6

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 21:44

Weet je, het gaat mij er niet o HOE ik mijn zorg kan inkopen, omdat ik (soms) niet in staat ben mijn financieen te regelen heb ik een tussenpersoon die mijn PGB zaken regelt. Ik krijg mijn geld dan ook niet op mijn rekening, maar heb het onder beheer staan. Kortom PGB of ZIN zou voor mij weinig verschil uitmaken aangezien het voor mij op hetzelfde neer komt.

Maar in dit topic, nogmaals, gaat het me erom hoe schaamteloos we omgaan met anderen.
joenohoe schreef:
Kind opbergen in instelling, gezin gelukkiger, geen PGB meer nodig

Kind opbergen? Serieus?
joenohoe schreef:
En nog eentje, vrouw met gezichtsbeperking, sinds het PGB bestaat loopt het gezin in dure merkkleding, gaat op buitenlandse vakantie, dat hoort toch niet ??? Of ouders die leuke dingen doen met hun bijvoorbeeld autistische kind, een normaal gezin krijgt daar toch ook geen geld voor ? En een normaal kind wil ook leuke dingen doen, net als een autistisch kind. In mijn werk zie ik zoveel misbruik van het PGB, daar wordt je echt misselijk van.

En hier weer een die het schijnbaar veel heeft gezien, zelfs in werk functie dit keer. Aangeven die hap, als iedereen misbruik had gerappoteerd, was er nu geen probleem.
En ook hier weer een scheef gezicht? Dure merkkleding/ buitenlandse vakantie kan je denk ik niet declareren op gezichtsbeperking, fraude plegen is heus niet makkelijk en wie weet waar dat mens dr geld vandaan heeft gehaald.

Een normaal kind wil ook leuke dingen doen, en een autischtisch kind zou graag normale dingen willen doen. Geloof maar dat dat eerste makkelijker is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 22:16

Ja Yel, kind opbergen. Kind is een mooi kind, je ziet er niets aan, maar het hele gezin gaat er onderdoor, door haar handicap, ze is compleet geestelijk gestoord. Als kind in een instelling opgeborgen wordt (en dat bedoel ik niet zoals het klinkt, want bijvoorbeeld een zoon van een vriendin is compleet opgebloeid in een instelling), dan kunnen 4 andere personen, de andere leden van het gezin, eindelijk een normaal leuk leven leiden (vooral de 2 andere kinderen lijden er vreselijk onder). Het is niet mijn kind en ik kijk er dus heel anders tegenaan, rationeler denk ik.

En nee, geen scheef gezicht, heb zelf genoeg, loop ook in merkkleding (al is dat niet zaligmakend), maar het PGB is niet voor vakanties onder het mom van "ontspanning voor het kind". Uit mijn werk weet ik dat de controle summier is en ja, je krijgt vaak anonieme mensen aan de telefoon die dit soort misbruik melden. Maar als je het goede etiketje op iets plakt, dan kan er veel. Of je dat direct fraude moet noemen weet ik niet, mensen zijn vaak gewoon dankbaar dat ze eindelijk iets leuks kunnen, iets meer hebben, iets meer kunnen en de meesten zullen niet bewust de boel oplichten, maar gebruik maken van de geboden gelegenheid.

Dus PGB mag blijven, maar dan zo dat dit soort dingen niet meer mogelijk is, dat mensen het alleen kunnen inzetten voor zorg. En daar valt ook onder logeerpartijen in een logeerhuis en dergelijke, zodat de rest van het gezin tot rust kan komen.

En dat over die leuke dingen voor normale en autistische kinderen, zal allemaal best, maar een bijstandsmoeder krijgt daar ook geen geld voor... de verhouding is verschrikkelijk scheef getrokken wat dat betreft.

fliertje6

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 22:37

Een bijstandsmoeder krijgt hier ook geld voor, 150 per jaar pp (afhankelijk van de gemeente waarin je woont) voor sociale activiteiten en daar losstaand nog eens een gratis wasmachine/ koelkast/ gasfornuis en fiets eens in de zeven jaar. Bij schoolgaande kinderen 1 laptop per gezin en bij extra kosten die nodig zijn voor kleding etc kan aanspraak worden gedaan op bijzondere bijstand.

Nou staat dat volgens mij helemaal los van deze discussie, het gaat om een zorgvraag en diens oplossing. Voor bijvoorbeeld autistische kinderen is extra begeleiding (al helemaal naar een pretpark vanwege de vele prikkels en drukte) nodig, vaak om het gezin te ontlasten, en daar zitten dus extra kosten aan.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 22:39

Ik heb ook een rugzak, én PGB dus... ik vind dit zo achterlijk... Zonder die PGB had ik mijn opleiding niet kunnen halen, had ik nooit mijn stageverslagen helemaal correct gemaakt en had ik nooit mijn ondernemingsplan en andere dingen goed gemaakt... PGB is NODIG... Waarom daar dan op bezuinigen als je een betere toekomst creeerd voor mensen?

en oja, volgens mij ben ik niet gestoord :+ voor de mensen die denken dat PGB alleen daarvoor dient
Misschien wel prettig gestoord :j

of heb ik het over een andere PGB? een persoonsgebonden budget, dat heb ik vanwege mijn ADD en word dus enkel besteed aan de hulp die ik krijg thuis voor mijn opleiding en leven op orde brengen (lees: chaos :+ )

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 22:48

pff gelukkig heb ik net mijn sportrolstoel aan kunnen vragen.. Ik had deze in eerste instantie via natura aangevraagd maar de gemeente zei dat ik dat toch met mijn pgb moest kopen.. Dus dat is ook raar,, ik vraag natura maar moet toch gebruik maken van mijn pgb..

Jessicajoann

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 23:40

Jezus ik lees hier echt belachelijke dingen over het pgb.

Er zijn duidelijk heel wat onwetende mensen die denken dat het PGB een leuk extratje is om leuke dingen van te doen en lekker van te profiteren.
Sorry hoor maar ik zou heel veel doen om te zorgen dat wij dat PGB niet meer nodig hebben. Want dat hebben wij nodig omdat mijn broertje aan tig stoornissen lijdt. Vet leuk joh want dan krijgen wij lekker extra geld? Sorry hoor maar er zijn hier een hoop mensen die de klok wel hebben horen luiden maar echt geen enkel idee hebben waar die klepel toch hangt.

En blijkbaar moet mijn moeder mijn broertje opbergen in een instelling. Want eh in instellingen is het allemaal zo goed dat mijn moeder het nodig vond om een tehuis op te richten voor mijn gehandicapten zus die trouwens overleden is. Want er was niks geschikt voor haar! Belachelijk toch? En dat tehuis wat mijn moeder met nog meer ouders heeft opgericht was echt heel goed. Zes bewoners max. Allemaal een eigenkamer. Het huis was heel mooi met een mooie tuin goed aangepast voor rolstoelenen midden in een normale woonwijk. Er was goed personeel en toch weigerde mijn zus om te eten. Misschien omdat ze ook wel thuis wilde zijn?

Niemand heeft gevraagd om een gehandicapt kind. Maarja dan moet je het toch amar zelf betalen ookal zijn die kosten vele malen hoger dan wanneer het betreffende kind niks mankeerde. Waar slaat dat in hemels naam op? Ik word echt boos van sommige reacties en lach ze vierkant uit, want het is gebaseerd op niks of op misplaatste jaloezie.

Wij kunnen van mijn broertjes pgb echt niet op vakantie hoor. Wij gaan met nog een gezin op vakantie die ook kinderen heeft met psychische dingen en dat betalen wij helemaal zelf?

Een vergelijking maken met 'ik heb ook drukke kinderen' gaat al helemaal nergens over. Zijn jou kinderen zo druk dat je ze niet meer kan houden? Ook in hun eentje? Zo druk dat ze niet naar normaal onderwijs kunnen? Zo druk dat ze in een restaurant gaan janken van de drukte in hun hoofd? Zo druk dat ze niet weten wat ze met hun energie aan moeten en geregeld woede aanvallen krijgen? Zo druk dat je een denkbeeldig stoplicht moet bedenken en op tien jarige leeftijd nog met sticker beloning werkt?

Ja ik heb last van mijn broertje. Maar van mijn zus niet. Toch moest zij naar een tehuis. Zij kon ook niet lastig zijn want ze kon niks. Maar een zestienjarige die spastisch is en niet mee kan werken als je haar tilt breekt ook op. Nu jaren later heeft mijn moeder nog last van haar rug.

Een heel groot deel hier onderschat sterk wat er bij de meeste gaande is. En denk je nou echt dat iedereen dood leuk gaat vertellen hoe zwaar het thuis is en ze daarom een pgb hebben? Nee hoor, die zeggen altijd dat het wel prima gaat.

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 07:55

Relien schreef:
pff gelukkig heb ik net mijn sportrolstoel aan kunnen vragen.. Ik had deze in eerste instantie via natura aangevraagd maar de gemeente zei dat ik dat toch met mijn pgb moest kopen.. Dus dat is ook raar,, ik vraag natura maar moet toch gebruik maken van mijn pgb..

Een sportrolstoel gaat ook via de wmo. Voor een sportrolstoel kun je een financiële tegemoetkoming krijgen, dit bedrag is voor iedereen gelijk. Weer iets anders dan het PGB dus. Verder gaat er veel veranderen binnen de wmo, maar de PGB's blijven voorlopig gewoon gehandhaafd.

Dus:
Het bericht uit de OP heeft betrekking op de PGB's vanuit de AWBZ, niet op die vanuit de WMO (gemeente).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 08:04

Yel schreef:
Een bijstandsmoeder krijgt hier ook geld voor, 150 per jaar pp (afhankelijk van de gemeente waarin je woont) voor sociale activiteiten en daar losstaand nog eens een gratis wasmachine/ koelkast/ gasfornuis en fiets eens in de zeven jaar. Bij schoolgaande kinderen 1 laptop per gezin en bij extra kosten die nodig zijn voor kleding etc kan aanspraak worden gedaan op bijzondere bijstand.

Nou staat dat volgens mij helemaal los van deze discussie, het gaat om een zorgvraag en diens oplossing. Voor bijvoorbeeld autistische kinderen is extra begeleiding (al helemaal naar een pretpark vanwege de vele prikkels en drukte) nodig, vaak om het gezin te ontlasten, en daar zitten dus extra kosten aan.

Wat jij zegt klopt niet. Voor een wasmachine, koelkast, wasfornuis en fiets moet gereserveerd worden van je bijstand, behoort tot de normale kosten van het bestaan en je kunt verwachten dat ze soms vervangen moeten worden. Voor extra kosten voor kleding kun je echt geen aanspraak op bijzondere bijstand maken, behalve misschien als je kind gehandicapt is (maar zelfs dat nog niet eens in de gemeente waar ik werk). Laptop krijg je echt niet van de gemeente. Ik weet niet waar jij woont, maar als het is zoals jij zegt speelt jouw gemeente letterlijk voor Sinterklaas. Daar hoef je bij de gemeente waar ik werk en de gemeentes om mij heen echt niet op te rekenen...

Die zorg die jij noemt kan ik me voorstellen, maar daar had ik het niet over. Reisjes Eurodisney of de stal voor de pony ervan betalen, dat soort dingen.

Jessicajoan, je begrijpt het verkeerd. Het PGB moet in een of andere vorm blijven voor gezinnen als dat van jullie, die het gebruiken voor het inkopen van zorg. Maar een PGB van 5000 in de maand voor 1 op 1 begeleiding voor een kind wat niet hanteerbaar is thuis en het stront aan de muren smeert, planten eet, weg loopt, nee, die hoort in een instelling zodat de andere 2 kinderen en de ouders normaal kunnen leven. Waar de ouders overigens niet aan willen, maar waar je de andere 2 kinderen achteruit ziet gaan en ziet lijden, alleen zien zij dat niet zo. Ik bedoel, als puberjongen je zusje in bad moeten doen omdat ze zichzelf onder de stront heeft gesmeerd...

Lifaya, over jouw soort aandoening gaat het ook niet (wat mij betreft), het PGB mag van mij weg voor mensen die het gebruiken voor luxe of om hunzelf salaris te geven voor de zorg van hun kind, zwaar bezopen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-06-11 08:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 08:10

Merk dat het weer eens moeilijk discussieren is met mensen die het weer eens ernstig allemaal gevoelig oppakken en heel de situatie op zich zelf betrekken.....lezen is heel erg moeilijk, dat weet ik...heb ik zelf ook wel eens last van :+

Maar zo wordt het weer eens een lekker rel topic....want laten we nou eens gewoon de feiten langs gaan ipv eigen schreinende gevallen te gaan benoemen en dat allemaal maar op de PGB betrekken. Het lijkt wel of er nu helemaal geen voorzieningen meer komen en die zijn er nl wel, maar wel voor diegenen die het echt nodig hebben....

Deze discussie gaat over het groeiende misbruik...
Lees de voorbeelden en lees ook dat dankzij dit gedrag van egoïstische mensen juist JULLIE situatie in gevaar komt. Jullie zouden het moeten toejuigen....Nederland is een zorgstaat en dat blijft het ook, maar niet voor iedereen.

Het bijstandsmoedersgedoe is idd een andere discussie, maar ook dat klopt vaak van geen kanten....er zijn zat gezinnen die hetzelfde besteedbaar inkomen hebben en nergens hulp in krijgen....en de bijstandsmoeders zijn maar een paar jaar gebonden aan huis en niet heel hun leven.....wat er ook nog eens zat zijn...ook dat potje moet ergens vandaan komen, komt het niet van links dan wel van rechts, dan wel van voor dan wel van achter en daar lijden OOK de gehandicapten onder, want geld kan maar 1 keer worden uitgegeven.

Kennelijk is het in dit land een recht als je minder inkomen hebt dan je buurman er potjes bij de overheid zijn waar je in mag duiken....althans zo zien veel mensen het. Het Tant Pis gevoel komt er niet bij kijken, het extra inzetten om meer te werken, meer te studeren of gewoon te accepteren dat het wat minder is...en dan ook maar een kind minder nemen, of gewoon niet op vakantie, jawel dus nooit op vakantie......

Ik heb een paard, dat kost geld, keuze?? Nooit op vakantie want dat kan er niet af. Of een ander ik heb 1 of meerdere kinderen, geen geld voor vakantie, maar toch zelf gekozen???

Dan met de PGB je hebt hulp van je dochter met stofzuigen, ramen lappen, heb er jaren voor gezorgd en nu doet zij even in een half uurtje wat voor mij, de gemeente betaald het niet meer, is dat erg??? En zo zijn er regio voorbeelden..die mantelzorg voor een zelfstandigwonende moeder een paar straten verderop waar je in 1 maand wel 3 keer s'avonds naar toe moest omdat ze ziek was geworden, moet daar de overheid voor betalen??? Omdat je voor je ouder wat doet????Dat ze dat aanpakken, juig ik toe...

Nederland krijgt steeds meer inwoners, dus we gaan met een kleine groep steeds meer betalen om dat te bekostigen, denken we daar wel eens aan? Dat als je voor zorgbehoeftigen wil blijven zorgen, moet je de juiste keuzes blijven maken........