Wakker dier: rellen met foto's

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 12:09

En aan de andere kant wordt het vlees dan duurder, en koopt de consument toch het buitenlandse (goedkopere) vlees..

Alles gaat tegenwoordig om geld.. En alles wordt duurder, daarom boeit het veel mensen niet hoe het dier geleefd heeft, maar hoe goedkoop zijn vlees is..

Dus tja, waar trek je de grens? Daarmee wil ik NIET zeggen dat dierenleed geoorloofd is, maar je moet ook realistisch blijven..

sporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 12:13

volgens mij verkoop ah geen kippen vlees meer van snel groeien kuikens

en gaan meer supermarkten dit op volgen

en de consument zou meer moeten betalen of gaan zeuren dat vlees anders proeft

Nederland koopt zelf vlees uit buitenland omdat goedkoper is

dit buitenlandse vlees zit vol medicijnen

wat de nederlandse boer niet bij zijn vee mag gebruiken
Laatst bijgewerkt door sporten op 22-06-11 12:17, in het totaal 1 keer bewerkt

sMieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 12:16

jup dat volg ik. Dat vinden de boeren ook ;) ikzelf denk vaak hoever ga je met een dier? je kunt ze niet behandelen als bijv. honden. ook willen we best tegemoet komen in de opvattingen van burgers/consumenten maar wel tot een bepaalde hoogte (anders falliet)
die balans is heel moeilijk zoals jij zelf al aangeeft
Dat geldt voor de veehouders net zo goed (misschien wel meer)

@sporten; juist daarom zijn we bezig met een soort van promotie om de consument een werkelijk beeld te geven.
En dan ook niet mooier maken als het is ;)

@ Geerke, alle veeartsen zijn terug gefloten en moeten anti biotica reduceren ook zijn de regels aangepast. Boeren zoeken nu naar een ander management methode zodat ze die anti biotica ook niet nodig hebben.

ik weet dat jumbo niet zo open staat voor duur vlees.

Elevien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 12:20

@ Angela_28: ik heb je vragenlijst ingevuld :)

Angela_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 12:37

Elevien schreef:

Niet mijn lijst hoor, haha!

Wat betreft AH, die verkopen zeker nog kippenvlees van kippen die veel te snel groeien ;) . De biologische kippen die ik koop worden niet op tijd van 6 weken maar wel van 12 weken vet gemest. Dan is dat vleesras gewoon "klaar". Ik vind het sowieso niet slecht dat mensen eens wat meer nadenken over hoe het allemaal gaat. Iedereen roept namelijk heel veel maar weinig mensen (ik ook hoor) weten niet hoe zaken er daadwerkelijk aan toe gaan....

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 12:58

geerke schreef:
Mizora schreef:
Jep, dierwetenschapper. Inderdaad ANU (principles of animal nutrition). Om het verschil in de maagkwaliteit te zien bij vleeskippen bij meelvoer en brokvoer. De magen van de meelgevoerde kippen waren tweemaal zo groot en gespierd en zagen er gezonder uit. Heel gaaf.

wat vreemd...ik dacht dat kippen steentjes en harde granen nodig hadden om de boel goed te verteren?
Ik zie mijn kippen tenminste regelmatig kleine steentjes eten.

Klopt hebben ze ook. Kippen hebben een maag (de kropmaag toch? weet ik niet helemaal zeker) die er speciaal op is gebouwd om ruw voer ed, fijne te malen. Dit is een sterk gespierde maag waar inderdaad ook steentjes ed in zitten om bij dit vermalen te helpen. Dat was dan ook het hele doel van het practicum. De ene groep kippen was opgegroeid met brokvoer (een keer beetje druk op en het verpulverd tot stof), de andere groep was opgegroeid met ruwvoer. Vervolgens op slachtleeftijd, kregen we de kippen voor sectie. We moesten daarbij gewichten bepalen van de organen en dergelijken. De kippen die op brokvoer leefde hadden een ver ondergespierde kropmaag, de hele maag was een soort 1 geheel geworden naar ik me kan herinneren (het is alweer een paar jaar geleden). De kropmaag van de kippen die op ruwvoer waren opgegegroeid zagen er een stuk gezonder uit, maar deze kippen groeide dus wel minder snel.

Op het gebied van vlees kippen ben ik het eens, daar is zeker ruimte voor verbetering.

Maar zoals ik in mijn openingspost ook al zie, mijn punt was niet dat ik niet vind dat er dingen verbeterd moeten worden. Mijn punt was dat organisaties als wakkeer dier ed. een scheef beeld van de realiteit laten zien, in mijn ogen op een slechte manier campagne voeren en daarbij weigeren om de tafel te gaan zitten. Dat vind ik gewoon een slechte gang van zaken. Daarmee bereik je gewoon niks. Plus, wordt er een sector helemaal zwart gemaakt, terwijl ze met zijn allen enorm hard hun best doen en ze vaak gewoon in een spagaat zitten van verschillende belangen en er zelf dus niet eens zo heel veel aan kunnen doen.

Nog een andere kanttekening trouwens in het argument "varkens moeten lekker buiten lopen" Kon dat maar zo makkelijk, helaas hebben echter ook nog een milieu wet die een beperking stelt aan de uitstoot van bepaalde stoffen die je aantreft in de feces van deze beestjes. Wil je onder die grens blijven voor hetzelfde aantal koeien moet je belachelijk veel grond hebben. Wat economisch gewoon niet te doen is. Het is dan makkelijker (en betaalbaarder) deze beesten op stal te houden, hun mest op te vangen en centraal te verzamelen.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 13:01

geerke schreef:
klopt Sporten...daar is niets aan gelogen.
Omdat de boeren zoveel antibiotica gebruiken hebben wij nu last van resistente bacterieen.
En dat heb ik ook maar uit het nieuws van een tijdje terug...je moet niet de waarheid verdoezelen natuurlijk.

En als je biologisch vlees koopt, daar zit het toch ook in?
Pff, je kan beter geen vlees eten. Vis is al net zo zielig, die dieren komen op het droge en gaan dood omdat ze geen zuurstof meer krijgen.

sMieke

Re: Wakker dier: rellen met foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 13:13

@ Elevien, Dankjewel voor het invullen!

de rest ga ik zo even op gemakje doorlezen

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 13:36

sMieke schreef:
@ Elevien, Dankjewel voor het invullen!

de rest ga ik zo even op gemakje doorlezen

ik heb hem ook ingevuld ;) maar ik heb een duidelijke visie over de bioindustrie....al 35 jaar.
Dat krijg je er niet zomaar uit ben ik bang

sMieke

Re: Wakker dier: rellen met foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 13:47

hoeft er ook niet uit :) als je het maar gegrond hebt ;)

Elevien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 14:14

Angela_28 schreef:
Elevien schreef:

Niet mijn lijst hoor, haha!

Uhhh sMieke bedoel ik, weet niet hoe ik bij jouw naam kwam :D

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 21:40

geerke schreef:
Omdat de boeren zoveel antibiotica gebruiken hebben wij nu last van resistente bacterieen.
En dat heb ik ook maar uit het nieuws van een tijdje terug...je moet niet de waarheid verdoezelen natuurlijk.

Das wel erg kort door de bocht... wat dacht je van huisartsen die om een poep en een scheet AB voorschrijven? Vaak zijn de AB-kuren in de humane geneeskunde zeer kort, te korte kuur zorgt ook voor resistentie. Ook door op vakantie te gaan loop je t risico om zo'n fijne resistente bacterie mee naar NL te nemen. De MRSA bacterie die in ziekenhuizen rondspookt, is nl. van een ander type als die bij varkens voorkomt. MRSA is in principe een huidbacterie (staphylococ) die gewoon bij gezonde mensen voorkomt.
Vuistregel om resistentie te voorkomen: Juist doseren qua kilogram lichaamsgewicht én lang genoeg kuren.

Ben wel met je eens dat t goed is dat er in de veehouderij aangewerkt wordt om minder AB te gaan gebruiken en t in andere oplossingen te zoeken, maar om alles op de veehouderij te gooien vind ik echt not done.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 21:58

Famke160301 schreef:
geerke schreef:

Das wel erg kort door de bocht... wat dacht je van huisartsen die om een poep en een scheet AB voorschrijven? Vaak zijn de AB-kuren in de humane geneeskunde zeer kort, te korte kuur zorgt ook voor resistentie. Ook door op vakantie te gaan loop je t risico om zo'n fijne resistente bacterie mee naar NL te nemen. De MRSA bacterie die in ziekenhuizen rondspookt, is nl. van een ander type als die bij varkens voorkomt. MRSA is in principe een huidbacterie (staphylococ) die gewoon bij gezonde mensen voorkomt.
Vuistregel om resistentie te voorkomen: Juist doseren qua kilogram lichaamsgewicht én lang genoeg kuren.

Ben wel met je eens dat t goed is dat er in de veehouderij aangewerkt wordt om minder AB te gaan gebruiken en t in andere oplossingen te zoeken, maar om alles op de veehouderij te gooien vind ik echt not done.

http://www.nieuwslog.nl/2011/04/07/7-ap ... ij-mensen/

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 18:23

En in de Link staat het dus duidelijk "een van de oorzaken" en niet "de oorzaak".

Bovendien staan er onjuistheden in dit artikel. Hoezo alle boeren en hun familieleden besmet met MRSA? Dit hoeft helemaal niet zo te zijn. Zijn zat varkensboeren en hun familieleden die gewoon negatief zijn. Zou wel eens de resultaten willen zien als álle burgers in nederland getest zouden worden. Miss dat mensen met paarden positief zijn, of mensen met honden? (honden kunnen ook drager zijn). Nu alleen de varkens en kalverhouders getest moeten worden, krijg je een heel scheef beeld. Eerst iedereen in NL maar eens testen en dan etiketjes op bevolkingsgroepen (de agrariers) gaan plakken.
Trouwens de MRSA bacterie die problemen geeft in Ziekenhuizen is van een andere stam als die bij varkens gevonden is.

Dan over de speendiarree. Gemiddeld worden in nederland biggetjes 25 dagen gezoogt (worden dus na 25 dagen gespeend) Hier zit wat variatie in van 21,5 dagen tot 30 dagen. Gemiddelde is dus zeker niet 21 dagen. Het ontwikkelen van speendiarree na t spenen is zeker niet de standaard en dit wordt in t artikel wel gesuggereerd, onjuist dus. Dat zou wat zijn als alle biggetjes zonder AB speendiarree zouden krijgen! Ben t wel eens dat als er problemen op t bedrijf zijn, er koppelbehandeling wordt toegepast om erger te voorkomen, maaaar om te suggereren dat elke big zonder AB speendiarree ontwikkeld, nee hoor, is meestal een manegementprobleem.

Immelicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 18:26

Tsja, ik ben zelf een dierenvriend, maar sommige dingen worden idd zwaar overdreven!
Wakker dier is een extreme partij die een statement wil maken.
Het statement WAT ze willen maken is zeker terecht, maar de manier waarop is soms erg overdereven.
Zeker wil ik betere leefomstandigheden voor dieren, maar je kunt het ook overdrijven!