EHEC bacterie eist nog meer levens

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 12:23

Huertecilla schreef:
Het eten van een slow grow paprika tjokvol vitamine-C of een ditte zongerijpte smaaktomaat van een gemengd bedrijf wordt onmogelijk en de consument krijgt zo ´verplicht´ een opgeblazen waterpaprika/watertomaat uit een gesloten systeem en een potje pillen.
In het belang van de consument. En die gelooft dat.

Artikel: straling als wapen tegen bacteriën

Mooi, dan kunnen we dit er ook helemaal doordrukken.

Als we met dit in de toekomst ooit een verdwaalde verse zongerijpte paprika eten worden we dus meteen ziek.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 12:47

Nicolletje schreef:

Als we met dit in de toekomst ooit een verdwaalde verse zongerijpte paprika eten worden we dus meteen ziek.

Ook is er dan een nóg hoger % mensen allergisch voor van alles en nog wat.

Vier keer WINst voor Big Pharma :)*

- kunstmatige meuk om de groente van water te laten groeien
- vitamine supplementen
- anti-allergie chemie
- ´medicijnen´ tegen de bijeffecten van de bovenstaande rommel

Dat alles ter compensatie van met ook nog smaakverlies van het met gefermenteerde koe-/paardenmest gegroeide versproduct van de koude grond onder de hemel.
Vroegah.... was daarom een volkstuin zo rázend populair dat er wachtlijsten voor waren.
Nu zijn er wachtlijsten in het ziekenhuis ;)

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 13:01

gohya schreef:
Hmm,dat zóu idd.kunnen,maar vind het dan wel erg toeval.

Nee hoor, is geen toeval. Zo gaat dat. Zal niet de eerste keer zijn.

joostvangestel

Re: EHEC bacterie eist nog meer levens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 13:15

Ach, we moeten natuurlijk allemaal weer gaan verlangen naar die goeie ouwe Middeleeuwen, waar miljoenen mensen als bosjes omvielen van een relatief simpele bacterie als de pest. Hygiene en goede controle hebben ook voordelen.

Dat gezegd werd zelfs Howard Hughes niet vrolijk van zijn smetvrees. Helemaal steriel leven is ook niet gezond. Maar er zijn natuurlijk altijd risico's als je niet steriel leeft.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 13:28

steriel leven is A onmogelijk, en B vreselijk ongezond.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 13:45

In de Middeleeuwen ging er wel eens iemand dood door een uit de hand gelopen lysteria of salmonellabesmetting, maar gezien de verspreiding van besmette voedingswaar in een pre-industiële agrarische samenleving eerder beperkt is, waren het aantal doden per besmetting ook nogal beperkt, en was de bron gelijk gevonden. Verder was men zich van de gevaren bewust en was de keuken daar naar.. net zoals dat in veel tropische landen ook nog het geval is.

Het grote verschil met nu is dat één besmettingshaard een hele grote groep producten kan aantasten en vervolgens over half Europa verscheept wordt, en iets wat vroeger een heel beperkt aantal mensen zou raken, nu zowel veel mensen raakt als heel complex wordt om naar zijn bron te onderzoeken. In het huidig systeem van massaproductie van voedingsmiddelen kan je niet anders als ongelooflijk streng toekijken op de microbiologie want van iets kleins kunnen nu grootschalige drama's komen.

Geen oordeel verder, ik eet ook graag eens een stukje mozarella bijvoorbeeld, en ik besef ook wel dat die melk uit tientallen veehouderijen gemengd is, er dus altijd sporen van diergeneeskundige producten in zullen zitten, en de zaak door minstens drie labo's gegaan is voor ze duizenden kilometers gereisd heeft op een vrachtwagen om zo uiteindelijk in mijn koelkast te belanden.
Maar je moet daar toch af en toe eens over nadenken.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 14:04

joostvangestel schreef:
Hygiene en goede controle hebben ook voordelen.

Goede hygiëne ja, controle is niet nodig tenzij voor massaproductie.

Zie het antwoord van Bandida.

De duurzame oplossing ligt in kleinschalige, locale productie op het liefst gemengd bedrijf met goede maar niet hysterische hygiëne en alleen bestrijdingsmiddlele en ab als het echt, écht noodzakelijk is.

Hier is ook de hele distributie keten overbodig bij en is vervuiling door vervoer minimaal. Oh, ook minder tussenhandel waar weer overal marge gemaakt moet worden.

Geeft gelijk weer een :)* over waarom de consument moet denken dat dit in diens belang niet kan.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 14:29

We 'kunnen' daar niet meer naar terug :n

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 14:48

Nicolletje schreef:

Nee dat is zo. Zijn we met een beetje te veel voor.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 17:08

http://nos.nl/artikel/247255-ehec-aange ... tauge.html

EHEC aangetroffen op Duitse taugé

Update: vrijdag 10 jun 2011, 16:45

In Duitsland is voor het eerste een agressieve variant van de EHEC-bacterie aangetroffen op taugé. De kiemgroenten kwamen van een biologische boerderij in de deelstaat Nedersaksen. Er werd al dagen vermoed dat die boerderij de bron van de bacterie-uitbraak was, maar tot nu toe konden onderzoekers de bacterie nergens vinden.

Wetenschappers ontdekten de gevaarlijke bacterie nu in de deelstaat Noordrijn-Westfalen, in het westen van Duitsland.

Eerder had het Robert Koch Instituut al laten weten dat kiemgroenten, zoals taugé, hoogstwaarschijnlijk de oorzaak van de uitbraak van de EHEC-bacterie zijn. De waarschuwing om geen tomaten, sla of komkommers te eten is daarom ingetrokken.

Komkommer
Met de vondst in Noordrijn-Westfalen lijkt de bron van de bacterie definitief gevonden. Aanvankelijk werd gedacht dat komkommers de gevaarlijke bacterie hadden verspreid, maar deskundigen kwamen later tot de conclusie dat komkommers onterecht als bron waren aangewezen.

Gisteren werd in Duitsland de EHEC-bacterie toch weer in verband gebracht met de komkommer. De bacterie was gevonden op een stukje komkommer in een afvalbak van een gezin in Maagdenburg dat ziek was geworden. Daarna werd direct alarm geslagen, maar dat bleek vals.

Slachtoffers
In Duitsland zijn zeker 30 mensen overleden aan de gevolgen van de EHEC-bacterie. In Nederland zijn acht mensen besmet met de bacterie

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 17:27

Waarop ik me meteen de vraag stelde 'wat is taugé??' en vervolgens 'en hoe komt die bacterie daar dan op terecht?'

Maar ik heb al ontdekt dat wij Belgen die groente simpelweg als sojascheut benoemen ;-)
En verder staat hier wel al iets:
http://www.gelderlander.nl/voorpagina/8 ... tbraak.ece

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 09:57

Bandida schreef:
Nicolletje schreef:

Nee dat is zo. Zijn we met een beetje te veel voor.

...en dus het kind met het waswater weggooien?

Massaproductie van voer + pillen mag niet leiden tot alléén maar voer + pillen.
Wat nu echter gebeurd is het defacto verbieden van gezond slow voer wat geen supplementen nodig heeft vanwege de belangen bij industrieel massavoer + big pharma.

Zongerijpte versgroente wordt weggereguleerd naar gesloten water-met-chemicaliën cultuur en van het veld naar de processing plant in blik. Beiden aangevuld met vitaminepillen, anti-allergie meuk en van alles om de bijeffecten een beetje te maskeren.
Niets helpt zo goed politiek draagvlak te maken als een bacterie-hysterie die ook makkelijk zonder hysterie met goede voorlichting beperkt had kunnen worden.

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 12:35

Leef gevaarlijk. Eet komkommer.

Kon het niet laten. :')

Ben er niet zo bang voor.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 13:43

Zie het maar als een vorm van natuurlijke selectie.
Zowel van het afweersysteem als van grijze cellen :D

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 14:09

Komkommer was toch veilig verklaard gister door Duitsland?
Heb net komkommers gehaald om salade van te maken.
[Mocht ik niet meer op bokt verschijnen,weten jullie waarom].

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 20:37

Het schijnen nu wel echt zeker de scheuten te zijn geweest, en hoe het beest op de scheuten is gekomen wordt onderzocht.. Ik hoop dat de kous nu niet af is in de media, want ik zou toch graag de origine van de bacterie kennen.
http://www.standaard.be/artikel/detail. ... gn=seeding

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 21:48

Bandida schreef:
Ik hoop dat de kous nu niet af is in de media, want ik zou toch graag de origine van de bacterie kennen.

De sojaspruiten zijn slechts de twééde vervoerder inderdaad. Het is niet de haard en ook moet er een transport van haard naar spruiten geweest zin. Waarschijnlijk water.

het is niet zomaar een bacterie dus waar die huist belangrijk. Zonder de haard te vinden kan het zó weer en wie weet waar gebeuren.

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 21:20

Ik eet ook gewoon komkommers hoor.. Die zijn nu spotgoedkoop ;)

Tja, je kan wel overal bang voor zijn.. Aanslag op de kern-centrale.. Terroristen.. Buitenaardse wezentjes die de aarde komen overnemen.. 2012..

Zolang jij zelf je eten heel goed wast en klaarmaakt dan zal het wel meevallen.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 21:31

Waarom zou je geen komkommers eten dan? In Nederland is er niets aan de hand en ook niets aan de hand geweest?
Ook in Duitsland kunnen ze weer gewoon komkommers, tomaten, sla etc. eten.
Verder ben ik in dit topic ook nog niemand tegen gekomen die ergens bang voor was. :+

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 22:30

http://nos.nl/artikel/247884-dodental-e ... ar-35.html

Citaat:
Dodental EHEC gestegen naar 35
»
De EHEC-bacterie

Update: zondag 12 jun 2011, 21:35

Nog eens vier mensen zijn in Duitsland overleden aan besmetting met de EHEC-bacterie. Het aantal doden staat nu op 35. Op één na waren alle sterfgevallen in Duitsland. In Zweden overleed een vrouw die een bezoek had gebracht aan Duitsland.

De Duitse minister van Volksgezondheid sluit niet uit dat het aantal doden nog stijgt, ook al komen er steeds minder nieuwe besmettingen bij.

Transplantatie
Meer dan 3000 mensen, in zeker zestien landen, werden ziek. Artsen zeggen dat veel mensen die besmet zijn geraakt de rest van hun leven zullen kampen met de gevolgen.

Ze verwachten dat zo'n honderd mensen zulke zware schade hebben opgelopen aan hun nieren dat ze een transplantatie of dialyse nodig hebben.

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 13:26

M'n baas wilde van de week graag een broodje ehec. Broodje gezond dus :')

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 13:53

ThePast03 schreef:
Waarom zou je geen komkommers eten dan? In Nederland is er niets aan de hand en ook niets aan de hand geweest?
Ook in Duitsland kunnen ze weer gewoon komkommers, tomaten, sla etc. eten.
Verder ben ik in dit topic ook nog niemand tegen gekomen die ergens bang voor was. :+

Als men gewoon komkommers was blijven eten, waren die prijzen in NL niet zo absurd gekelderd :)*

Nah, afgezien van die paar besmettingen en de bemoeienissen / waarschuwingen van de minister van Volksgezondheid, is er hier idd niks aan de hand geweest ;)

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 15:40

Hier in Nederland weet ik niets over besmettingen op komkommers en/of waarschuwingen voor het nuttigen van komkommers.
Afgelopen week waren hier de komkommers al weer aardig aan de prijs in de supermarkt. ;)

Er is een EHEC bacterie op taugé in Nederland gevonden, maar dat is niet dezelfde als in Duitsland.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 18:10

Ik lees nét dat het een variant zou zijn uit het voorstuk van de ménselijke endeldarm en via de handen verspreid zou zijn.

Dat zou betekenen dat én de handen van bedrijfspersoneel niet gewassen zijn én de groente niet voor nuttigen.

Het zou wel een mogelijke verklaring zijn voor de hoge ab resistentie, maar lijkt een vreemd verhaal mbt de dodelijkheid voor de mens.

Wordt vast vervolgd.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 19:15

Dus toch door mensen verspreid via de handen?
Dat is wat ik al die tijd al zei,en dat blijf ik zeggen.