Dodenherdenking, zometeen weer even stil.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

RelarDevi

Re: Dodenherdenking, zometeen weer even stil.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 13:05

Ben gisteren met een Ier, Liberiaan, Finse en wat Nederlanders naar Joodse dovenmonument gegaan. De Ier en Liberiaan waren heel erg bewust van wat er was gebeurd en waren ook geinteresseerd. De Finse vond ik nogal respectloos, misschien had dat ook te maken met dat ze, volgens mij, niet echt begreep wat er was gebeurd.

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 23:04

Ik zat bij mijn opleiding sportmassage/sportverzorging, en ook daar zijn we 2 minuten stil geweest.
Gelukkig. :)

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 23:07

Ik was in de buitenbak, ben de les om 5 voor 8 gestopt en netjes om 8 uur 2 minuten stil geweest. Om de bak heen liepen gewoon mensen te kletsen, vond het toch niet netjes maargoed iedereen moet dat voor zichzelf weten natuurlijk.

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 23:16

Ik heb gespannen zitten kijken... Maar gelukkig ging het allemaal goed. :) Wel jammer van die etterbakken die de herdenking in Borne/Kanaleneiland hebben verpest door dingen te vernielen en schofterige opmerkingen te maken mbt de oorlog.
Als je niet Nederlands bent houd dan wel rekening met onze gebruiken...
Ik heb hier echt geen woorden voor, triest word ik ervan...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 11:25

ik speel in een orkest, en wij begeleiden in ons dorp de dodenherdenking :) We lopen dan met de dodenmars door het dorp naar het monument, met de stoet met kransen en bloemen achter ons aan. Daar spelen we een paar koralen tot het 1 voor 8 is. Dan speelt de trompet het signaal. Is iedereen 2 minuten stil, en gaat de brandweer sirene aan als 2 minuten voorbij zijn. Dan spelen wij weer koralen en legt iedereen kransen en bloemen. Aan het eind spelen/zingt iedereen nog het wilhelmus. Het halve dorp loopt er ook voor uit, het is echt een traditie.

Ik kan me dan ook niet voorstellen dat het vergeten wordt, of zelfs dat mensen nog aan het sporten zijn! Verenigingen waar ik op zat geven echt geen trainingen/les op de avond van dodenherdenking. Van mijn ouders moest ik ook altijd om kwart voor 8 in huis zijn, om of naar het monument te gaan of op tv te kijken. Al van kinds af aan.

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 11:59

Jaah ik ben ook stil geweest, vind ik wel zo netjes
Ik ga alleen niet naar de tv kijken, dat vind ik dan weer onzin.....

Vorig jaar moest ik werken op dodenherdenking (bij de AH moest om half acht beginnen)
en om 5 voor 8 heeft de supermarktmanager omgeroepen dat we allemaal naar de groenteafdeling
moesten komen en daar hebben we om 8 uur ook gewoon netjes 2 minuten stilte gehad en daarna
zijn we weer verder gaan werken :)

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 13:16

Naast de bak waar ik was was gewoon een les aan de gang dus een instructeur die gewoon stond te schreeuwen...vond het echt niet netjes.

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 13:53

Zoals ik al aangaf een paar pagina's terug was het mij volledig ontgaan en heb ik 20 minuten later, 2 minuten herdacht (stil was ik al want ik was alleen thuis en zat achter de pc).

Wat me wel opvalt in mijn omgeving is dat sommige mensen het echt puur en alleen hebben over 2 minuten stilzijn. Dat doen ze dan uit respect zeggen ze, maar in die minuten lopen ze te denken aan de boodschappen die ze nog moeten halen morgen (voorbeeld). Dan denk ik eerlijk gezegd óók dat je niet helemaal begrepen hebt waarom die 2 minuten zijn. Die zijn om erover na te denken wat er allemaal gebeurd is, dat we inderdaad blij mogen zijn dat we vrij zijn en dat we in stilte de mensen bedanken die voor ons gesneuveld zijn... imo dan... En niet om te denken van pfff wat duren die 2 minuten lang, want ik moet nog dit en dit en dit... ofzo...

En dat vind ik dus echt heel vreemd... Doe het dan niet...

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 13:58

Wat maakt het uit waar iemand aan denkt.. Ik vind het al heel wat als ze stil zijn. Iedereen beleeft die 2 minuten stil zijn anders, lekker boeiend...

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 15:14

Als je aan je boodschappen denkt kun je 't net zo goed laten..

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 15:23

Again, lekker boeiend. Ik denk niet aan de boodschappen, door mijn Joodse achtergrond leeft het nogal erg allemaal, maar echt, wat maakt het uit wat iemand denkt. :')

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 15:52

Mja, al klinkt het niet echt respectvol als je dan aan je boodschappen zit te denken, maar toch, als zo iemand dan toch de netheid heeft om die twee minuten stil te zijn. Is tenminste iets...
Niet iedereen heeft hetzelfde gevoel bij dodenherdenking. Voor de één is het gewoon twee minuten je snufferd dichthouden, voor de ander zit er wel een heel verhaal achter, wat dat verhaal dan ook is.

Ik kijk steevast naar NL 1, 2 of 3. Ik moet altijd aan mijn vader denken als ze de Taptoe trompetteren, de beste man was zelf een fanatiek trompettist en had zijn eigen verhaal bij WOII. En dan even stil staan bij al die andere mensen die direct of indirect slachtoffer zijn geraakt door oorlog. Oorlog houdt niet op als de vredes zijn getekend en de gevallenen zijn begraven. Dan begint de oorlog eigenlijk pas echt. Bij mensen van binnen, bij hun kinderen en zelfs kleinkinderen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 15:54

Op Twitter las ik woensdagavond de opmerking "4 mei, de enige dag waarop half Nederland NSB-ertje speelt." Komt nog verrekte dicht bij de waarheid ook... Mensen denken plots voor een ander te kunnen beslissen wat zij moeten doen en laten.

Heb zelf naar aanleiding van de twitterstilte-NSBpraktijken op Twitter woensdagavond deze blog geschreven:

http://blog.anouktimmerman.nl/2011/05/t ... -tot-2010/

Echt mensen, laat iedereen zelf beslissen hoe men gedenkt. Door voor een ander te gaan beslissen verpest je het alleen maar voor de ander.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 00:36

mijn buurman trok het zich wel aan want de volgende dag lag er een briefje in de gang sorry buurvrouw wist het echt niet. vond ik erg symphatiek van hem...

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 07:15

Oh dat is wel lief :)

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 07:16

Nouks schreef:
Op Twitter las ik woensdagavond de opmerking "4 mei, de enige dag waarop half Nederland NSB-ertje speelt." Komt nog verrekte dicht bij de waarheid ook... Mensen denken plots voor een ander te kunnen beslissen wat zij moeten doen en laten.

Heb zelf naar aanleiding van de twitterstilte-NSBpraktijken op Twitter woensdagavond deze blog geschreven:

http://blog.anouktimmerman.nl/2011/05/t ... -tot-2010/

Echt mensen, laat iedereen zelf beslissen hoe men gedenkt. Door voor een ander te gaan beslissen verpest je het alleen maar voor de ander.

Ik reageer even met ik, want blijkbaar verpest ik het voor een ander... Ik vond het gewoon vreemd... Mag ik me dat niet afvragen? Ik beslis niks en iedereen moet het inderdaad ook zelf weten maar dan mag ik dat toch vreemd vinden :')

edit: en ik ben ook niet heilig want ik was 20 minuten te laat :)

nog een edit: ik lees nu terug en het staat er misschien een beetje stom, alsof ik dat voor een ander wil bepalen, maar zo bedoel ik dat dus niet helemaal... ik vond het gewoon een beetje raar :)