Wat is er mis met ramptoerisme?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 20:59

Betteke schreef:
Het is niet te rechtvaardigen, maar ik denk dat mensen eerst zelf slachtoffer moeten zijn geweest voor ze beseffen hoe ellendig de ramptoeristen zijn. Helaas heeft niet iedereen evenveel inlevingsvermogen en mededogen met zijn medemens.

ik hoor het echt heel veel hoe vervelend mensen zich voelden en hoe hulpverleners zich onder druk gezet voelden door ramptoeristen

het neemt niet weg dat als je wat kan doen doe het dan kun je niets betekenen ga dan weg !!

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 21:00

ik vind het erger als er bijvoorbeeld een vliegtuig is neergestort of een water overlast ergens geweest is.. een brand of zoiets als vuurwerkramp...

dat er dan de dagen erna.. weken nog mensen lang gaan rijden heen gaan.. om na de schade te kijken..

dat vind ik echt slecht. ramptoerisme valt daaronder voormij.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 21:00

En wil je je verlekkeren aan de ellende of doodstrijd van een ander zoek dan op Youtube ranzige filmpjes, val je ook niemand lastig.

Wamhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 21:02

Betteke schreef:
En wil je je verlekkeren aan de ellende of doodstrijd van een ander zoek dan op Youtube ranzige filmpjes, val je ook niemand lastig.

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-11 21:18

Betteke schreef:
Wat een slap excuus zeg.
Ik heb het aan den lijve ondervonden en ik kan je vertellen dat het echt heel erg is als mensen naar jouw leed staan te kijken, wat hun motieven ook zijn, voor de slachtoffers is het echt vreselijk dat geloer en die zogenaamde interesse.

Heeft niks met zogenaamde interesse te maken (let wel, ik kan wederom enkel voor mezelf praten) maar met oprechte intreresses

Betteke schreef:

Met verlekkeren heeft het ook al niks te maken.

Toch jammer dat een dergelijke discussie over een gevoelig onderwerp nooit eens normaal en respectvol kan verlopen.
Ik ben wellicht niet overal even handig in mijn bewoordingen geweest waardoor het nu misschien lijkt alsof ik alles afspeur en weet ik veel, wat dus absoluut niet het geval is.

Wat als ik zelf in zo'n sitiuatie kom? Ik dénk dat ik dan enkel blij ben als ze me eruit kunnen krijgen, denk dat ik op dat moment echt geen seconde bezig ben met wat er staat te kijken. Kijkers heb je volgens mij altijd, en zolang die het werk van de hulpverleners niet belemmeren.....

minikatje

Re: Wat is er mis met ramptoerisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 21:22

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-11 21:22

tnx minikatje, moet ik een keer voor gaan zitten, dus heb m ff bij mn favo's gezet :j

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 21:24

Vergeet niet dat er vaak ook nog mensen bij de slachtoffers zijn die wel wat meekrijgen van al dat geloer en vaak vernietigende "deskundige" commentaar van de ramptoeristen. Als een geliefde van jou in doodsnood is en er staan dat soort types te kijken en uit hun nek te leuteren dan voelt dat echt als een inbreuk op je privacy.

Misschien zijn je intenties niet verkeerd, mijn smaak is het in ieder geval niet. Net als de kijkfiles die ontstaan als er op de andere weghelft een ongeluk is gebeurd. Ik begrijp werkelijk niet welke interesse dat is als je andere mensen in nood ziet en je kan geen ruk doen.
Het werk van de hulpdiensten kan je toch ook op tv zien of op youtube? Of is dat niet echt genoeg of zo?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-11 21:26

wat soort types? Die zich overal mee bemoeien, die staan te speculeren? Die in de weg staan? Dat soort types heb ik het niet over, maar goed, dat probeer ik al 7 pagina's duidelijk te maken :)

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 21:27

Probeer me dan duidelijk te maken waarom je wel gaat kijken, je ziet toch amper wat? Ik vind het echt heel heel erg onethisch, maar goed, ieder zijn hobby. ;)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-11 21:28

een hobby is het ook al niet. Ik vind het interesant om die enkele keer dat ik het gezien heb, te zien hoe die hulpverlening te werk gaat... Wie met welk materiaal komt, etc....

Sites als www.brandweerspotters.nl zijn ongetwijfeld ook taboe....

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 21:29

Betteke schreef:
Vergeet niet dat er vaak ook nog mensen bij de slachtoffers zijn die wel wat meekrijgen van al dat geloer en vaak vernietigende "deskundige" commentaar van de ramptoeristen. Als een geliefde van jou in doodsnood is en er staan dat soort types te kijken en uit hun nek te leuteren dan voelt dat echt als een inbreuk op je privacy.

Misschien zijn je intenties niet verkeerd, mijn smaak is het in ieder geval niet. Net als de kijkfiles die ontstaan als er op de andere weghelft een ongeluk is gebeurd. Ik begrijp werkelijk niet welke interesse dat is als je andere mensen in nood ziet en je kan geen ruk doen.
Het werk van de hulpdiensten kan je toch ook op tv zien of op youtube? Of is dat niet echt genoeg of zo?

kijkfiles heb je met veel dingen, zit in de aard van het beestje.
maar gevaarlijk gedrag op de weg is momenteel slechts een zijstraatje in deze discussie.
voor je het weet heb je aan 2 kanten een ongeluk.
heaven voor ramptoeristen.

@ stef http://www.kilroynews.net/

zelf kijk ik ook van afstand, soms sta ik ertussen met mn oranje hesje.
kan niets doen behalve monitoren :)

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 21:31

Ik ken die sites niet dus kan er geen zinnig woord over zeggen.
Veel duidelijker wordt het niet voor me wat jou zo boeit in rampen, ik heb het 1x aan den lijve ondervonden en vond het vreselijk dat mensen kwamen kijken en ik was niet eens het slachtoffer. Voor die tijd deed ik ook al niet aan ramptoerisme en na dat incident weet ik ook weer waarom dat zo is.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 21:34

wta mij boeit?
het is mijn vak.
domme kijkers kan ik wel wegschoppen, die maken meer kapot dan zat ze helpen.
anderen zijn rustig en blijven mooi een stukje uit de buurt, zijn behulpzaam en treden soms op als getuigen.
alles heeft meerdere kanten :)

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 21:39

Mag ik hopen dat je vak je boeit. :D Ik had het tegen Stef.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-11 21:40

mij boeit het, wat kan ik daar duidelijk aan maken? Mij boeit het, jou niet, echter schrijf ik jou niet als belachelijk af en jij mij wel....

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 21:48

Nee zo lees jij dat, het is in ieder geval niet mijn bedoeling om je als belachelijk af te schilderen, ik probeer het te begrijpen en dat lukt gewoon niet.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-11 21:51

Dat kan, heb ik ook weleens, jij steekt niet zo in elkaar, en ik wel (niet in de zin van goed of slecht) en dan is een ander heel lastig te begrijpen.
Zo snap ik écht niet wat mensen leuk vinden aan achtbanen (even voorbeeld) en dat zal ik ook nooit begrijpen :n

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 21:52

Precies, dat begrijp ik ook niet, maar ik begrijp wel meer dingen niet. :D

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-11 21:54

Ik weet ook niet hoe ik het beter uit kan leggen.... Ik vind het "mooi" (heel verkeerd woord in deze discussie maar vooruit) om te zien hoe die hulpverlening op gang komt, hoe die mensen alles op alles zetten om te helpen, hoeveel materiaal er wel niet uit een klein brandweerwagentje kan komen..... etc...
En ik weet dat ik niet de enige ben, anders zouden er geen complete websites zijn

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 21:55

Wat is er mis met ramptoerisme? Ik zit heel hard te denken waarom iemand zich af vraagt wat er mis mee is, dat lijkt me toch overduidelijk? TS, Stef, vindt het interessant hoe het in zn werk gaat, ik denk alleen maar aan het leed wat er bij hoort. Ik ben een doorloper, ja die zijn er toch echt!, ik hoef niet te zien hoe mensen in hun meest kwetsbaarste moment zijn overgeleverd aan de hulp van anderen. (of dood liggen) Je zal het zelf maar zijn.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-11 21:57

niet elk ongeval heeft mensen in hun kwetstbaarste moment of dood....

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 21:58

Vind het ook vreselijk.
Ookal denk je en doe je je best om niet in de weg te staan, kan het wel voorkomen dat je alsnog in de weg staat. Hoe meer mensen erbij staan, hoe eerder men (onbedoeld) in de weg staat...
Verder is het als slachtoffer natuurlijk ook echt geen pretje die kijkers.
Ik vind het aso om te gaan kijken als je niet (meer) kan helpen, geef die mensen wat ruimte en privacy.
Dat je blijft "plakken" omdat je een getuige bent vind ik dat weer anders, maar blijf dan ook op een respectabele afstand.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 21:58

stef schreef:

Dan is het geen ramptoerisme lijkt me.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 21:59

stef schreef:

Nee,maar prettig is de aandacht niet wanneer je in een ongeluk bent verzeild.