Komt er dan nu eindelijk een verbod op onverdoofd slachten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

joostvangestel

Re: Komt er dan nu eindelijk een verbod op onverdoofd slachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 15:18

Ik geloof dat er binnenkort gekeken gaat worden of een verbod op ritueel slachten wel grondwettelijk is. Die grondwet is voor wat mij betreft wel heilig, die beschermt iedereen in dit land. Dat wordt dus een interessante rechtzaak. Maar ik denk dat er nu al een hele hoop gedaan kan worden aan misstanden rond ritueel slachten. Mensen die de regels aan de laars lappen.

Zo is het dus wel degelijk mogelijk om ritueel slachten onder strenge voorwaarden toe te staan. Voorwaarden waarbij de originele gedachte achter ritueel slachten (diervriendelijk slachten) recht aangedaan wordt.

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 17:13

Bovendien lijkt het heel belangrijk om ritueel geslacht vlees, als deze wet niet doorkomt, echt voor de gelovigen te gebruiken. Geen restpartijen in de supermarkt voor jan en alleman (ik wil geen ritueel geslacht vlees eten), geen politiekorpsen die voor het gemak maar elk korpslid ritueel geslacht vlees voorschotelen. Ook geen ritueel geslacht vlees voor de export. Als het dan toch mag, dan echt alleen maar voor de in nederland wonende gelovigen.

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 10:17

juist .......... een verplichting om het te vermelden op de verpakking of bij verkoop zou al een vooruitgang zijn.
nu eten mensen dit vlees zonder dat ze het weten, iedere consument heeft het recht te weten waar dat wat hij koopt vandaan komt.

en verder ben ik van mening dat niet één geloof deze martel praktijken rechtvaardicht.
de koran, thora en bijbel staan vol met wetten en straffen die niet meer van deze tijd zijn en dus niet meer worden uitgevoerd...... of zullen we alle vrouwen die zich in mannen kleiding hullen maar weer gaan stenigen?
vrijheid van geloof...... ja ...... maar nooit ten koste van mens en dier!!!

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 10:57

alex66 schreef:
en verder ben ik van mening dat niet één geloof deze martel praktijken rechtvaardicht.

Ben ik met je eens.

Stomme is, dat wij niet eens een geloof nodig hebben om onze dieren te martelen....

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-11 11:04

Diablo schreef:
Stomme is, dat wij niet eens een geloof nodig hebben om onze dieren te martelen....

Tsjakka....
Daar heb je een punt...

Is van de zotte he eigenlijk...

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 11:08

Nou ik wil niet te vroeg juichen, maar ik ben absoluut vóór!

@Diablo; In welke context bedoel je dat precies, vraag ik me af?

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 15:54

Miracle, heb je mijn eerdere posts gelezen? Want dan begrijp je waarschijnlijk precies waar ik het over heb.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 21:33

FaberSmid schreef:
Mijn persoonlijke ervaring van halal en kosjer vlees, is de respectvolle dierwaardig verzorging van fokkerij, geboorte, opfok, mesterij, transport, slachten en vlees. Dat zijn absoluut niet dezelfde dieren etc waar u over doet schrijven.
Halal en kosjer vlees is niet alleen maar vlees van dieren die op die wijze geslacht zijn. De dieren moeten vanaf begin tot eind diererecht en dierwaardig en met respect naar geloof behandeld worden. Als daar wat doet ontbreken is het al geen halal en kosjer vlees meer.

Ik deel die persoonlijke ervaring helaas niet met je.
Ik kom zeer regelmatig op islamitische slachterijen, waarbij ik met eigen ogen zie dat regels als bijv. "het niet mogen zien dat een ander dier sterft", niet wordt nageleefd.
En ook het goede leven dat de dieren gehad dienen te hebben alvorens ze naar het slachthuis gebracht worden, het zijn absoluut dezelfde soort dieren.
Schapen hebben het überhaubt in Nederland zo slecht nog niet, maar meststieren zien zelden het daglicht, laat staan een weiland.
En laten die meststieren nou net díe dieren zijn, die zo massaal ritueel geslacht worden.

Voor de islamitische richtlijn zijn er overigens vedovingsmethoden goedgekeurd, als ze maar omkeerbaar zijn. Dwz dat als je het dier verdoofd en het een tijdje met rust zou laten, het dier weer bij kan komen.

Bij de joodse ritus is het allemaal veel stricter. Daar staat nl letterlijk in de teksten dat het dier helemaal gaaf en volledig in tact moet zijn. En vervolgens wordt alleen de voorhand gebruikt, achterhand wordt 'weggegooid', want die zou onrein zijn.

@ Tieneke: ik zal eens even speuren naar wat ik online kan vinden kwa onderzoek van Bert Lambooy uit Wageningen. Die heeft hersenactiviteit gemeten tijdens rituele slachting en naar ik meen ook tijdens bedwelmde slachting en daar kwamen erg interessante verschillen uit. Waarbij de rituele slachting significant meer stress opleverde voor het dier.
Zoals je misschien uit mijn post kunt opmaken, weet ik absoluut waar het over gaat, als het over slachten van dieren gaat, zowel ritueel als bedwelmd. En natuurlijk, bij bedwelmd slachten worden ook fouten gemaakt en dat is ook niet goed.

Maar uit zijn onderzoeken kwam wel naar voren, dat goed uitgevoerd bedwelmd slachten, diervriendelijker is dan goed uitgevoerd ritueel slachten.

Mijn collega's en ik zijn het er allemaal wel over eens, dat verbod mag er liever nog gisteren komen, dan morgen. Zou toch echt een hoop dierenleed besparen, daar ben ik absoluut van overtuigd.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 21:44

Ik zit mij nu serieus af te vragen of ik nu moeite heb met het ritueel slachten?
Diep in mijn hart misschien wel maar eerlijk is eerlijk eigenlijk ook helemaal niet.

De wijze waarop wij in nederland met dieren omgaan die we eten vind ik eerlijk gezegt vele male erger dan dat een dier onverdooft de keel wordt doorgesneden.
Leuk zal het vast niet zijn voor het dier maar het gaat maar om een paar minuten.
Ik vind het eigenlijk heel hypocriet dat men zich hier druk om kan maken maar nog steeds wel een gewoon stukje vlees bij de slager vandaan haalt, of een burger bij de MC en dan helemaal niet te spreken over een stukje kip bij KC.

Waarschijnlijk zijn de beesten die rituele geslacht zijn net zo behandelt in hun "leven" als de beesten die we op ons boordje zien liggen, maar ja we erkennen ook niet dat deze dieren een leven hadden want dan zouden we ze wel op een diervriendelijke manier houden.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 21:57

Zahlina schreef:
De wijze waarop wij in nederland met dieren omgaan die we eten vind ik eerlijk gezegt vele male erger dan dat een dier onverdooft de keel wordt doorgesneden.
Leuk zal het vast niet zijn voor het dier maar het gaat maar om een paar minuten.
Ik vind het eigenlijk heel hypocriet dat men zich hier druk om kan maken maar nog steeds wel een gewoon stukje vlees bij de slager vandaan haalt, of een burger bij de MC en dan helemaal niet te spreken over een stukje kip bij KC.

Je moet ergens beginnen en controle in slachthuizen is een stuk simpeler uit te voeren en sluitend te krijgen. Groot deel van het benodigde netwerk is er al en aantal bedrijven is fors lager dan aantal (vlees)veehouders.

Ik vind het eigenlijk veel hypocrieter dat een geloof het welzijn van de dieren tijdens opfok, etc. zo hoog in het vaandel heeft om dat vervolgens met de stress van de slacht ongedaan te maken uit naam van datzelfde geloof.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 22:09

In mijn optiek moeten we niet beginnen bij de slachthuizen, hier zal het dier niet langer dan een aantal uur in leven zijn, de langste lijdensweg is daarvoor al geweest.

Tja en stress.
Stress van het slachten bij verdoofd niet aanwezig zijn? Het bijeengedreven worden van uit de stal, met stroomprikkers de vrachtwagen in worden gedreven, in kleine hokje opelkaar "gestapelt" zitten, dan de rit naar het slachthuis, het uitladen en bijeen gedreven worden in een kleine ruimte, nee dat allemaal geeft geen stress.
Hoeveel stress zal de opfokmethode geven bij dieren die van oorsprong lopen te scharrelen, grazen, buitenlucht.

Het aantal bedrijven wat vleesdieren houd zal misschien wel kleiner worden maar de bedrijven die er nu zijn worden groter.
De dieren die wij eten (met uitzondering van ecologisch vlees en nee hier valt biologisch) worden niet beschouwd als dieren in de tijd dat ze in leven zijn, het zijn gewoon opgroeiende hammen/kippenpoten/shoarma/gehakt ect ect.
En ik beken, ik maak me hier net zo goed schuldig aan al zal je mij nooit kunnen betrappen op KFC en ook BK en MC zijn al een tijdje taboe voor mij.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 22:13

zahlina,die dieren die ritueel geslacht worden maken dat ook allemaal mee,die komen van dezelfde boerderijen als de AH koeien,dus en het lijden en zo'n dood....

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 22:30

En zal het zonder een stroomstoot of pin door het hoofd de keel doorsnijden dan echt zoveel meer stress opleveren dan dat het dier al vanaf zijn geboorte heeft?
We praten hier over dieren die over het algemeen gesproken geen dierwaardig leven hebben geleeft en dan gaan we ons drukmaken om een "dierwaardig" uiteinde.
Nee voor mij is dit de wereld op zijn kop.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-11 22:36

Zahlina schreef:
En zal het zonder een stroomstoot of pin door het hoofd de keel doorsnijden dan echt zoveel meer stress opleveren dan dat het dier al vanaf zijn geboorte heeft?
We praten hier over dieren die over het algemeen gesproken geen dierwaardig leven hebben geleeft en dan gaan we ons drukmaken om een "dierwaardig" uiteinde.

Je moet ERGENS beginnen.
Als je zo iets kleins kunt verminderen is dat een grote stap.
Het algemene dierenleed krijg je niet in één keer weg. Dit is één stap vooruit....

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 22:41

Eén stap is zo gezet Jolliegirl, verminder de consumptie van vlees (of stop deze geheel)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-11 22:45

Amalarab schreef:
Eén stap is zo gezet Jolliegirl, verminder de consumptie van vlees (of stop deze geheel)

Dat heeft geen enkele zin. Het volledig stoppen.

Want men fokt en fokt maar met dieren. En waar blijven al die dieren?
Daar is echt vleesconsumptie voor nodig. En dit is ook absoluut niet erg, mits het normaal gebeurt allemaal.

Zo, volgend argument/oplossing?
Die wel haalbaar is?

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 22:52

Of je nu voor of tegen bent...inperking van godsdienstvrijheid is geen issue....nergens staat namelijk dat de gelovigen vlees moeten eten.....alleen dat het vlees dat ze eten op een bepaalde manier behandelt moet worden...

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-11 23:04

papagroom schreef:
Of je nu voor of tegen bent...inperking van godsdienstvrijheid is geen issue....nergens staat namelijk dat de gelovigen vlees moeten eten.....alleen dat het vlees dat ze eten op een bepaalde manier behandelt moet worden...

Ondanks dat er duidelijk staat dat de dieren NIET mogen lijden?

Dan klopt er iets niet in het boekje he met onverdoofd slachten... :roll:

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 23:13

Zahlina schreef:

heb je weleens gezien hoe halal slachten gaat???

alleen al het op de rug draaien van en rund levert enorm veel stress op,daarnaast is wetenschappelijk bewezen,en dit is echt vreselijk dat runderen vaak niet in 1 snede dood zijn,maar dat ze 2 tot 5 keer moeten snijden om alles goed doorgesneden te hebben,wil je nu echt zeggen,dat dit minder stressvol en een diervriendelijke dood is, als een pin en in 1x weg zijn??

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-11 23:15

En officieel mogen ze maar EEN keer snijden.
het kantelen van het hoofd in de kantelmachine is gewoon gruwelijk..

Wij leggen schapen ook op de rug indien nodig. Of schieten ze terwijl ze staan.
Maar dit gaat met beleid....

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 23:19

dit is het artikel waar het in te lezen staat:

http://edepot.wur.nl/41827

De conclusie is dat mits het goed gedaan wordt, zowel regulier als onverdoofd:

- runderen veel meer lijden bij onverdoofd.
- schapen voornamelijk van het fixeren last hebben.
- Kippen wel langer blijven lopen, maar niet duidelijk meer lijden.

Nadeel van onverdoofd dat nu nog speelt:
- runderen moeten vaak opnieuw gesneden worden. (afhankelijk van het type slachten 3 tot 5x)
- schapen worden vaak te korte messen gebruikt (waardoor weer er meer snedes nodig zijn, in 4% van de gevallen een extra snede nodig is)
- Kippen hebben bij 1 type slachten regelmatig een onvolledige incessie (niet beide slagaderen zijn doorgesneden)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-11 23:24

En daarom gebruik ik een pin...
Ik kán niet eens in een levend dier snijden... No way... :n

Van mij mag dat verbod er komen..
En dan kunnen ze verder met een volgende stap...

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 23:32

Jolliegirl schreef:
En daarom gebruik ik een pin...
Ik kán niet eens in een levend dier snijden... No way... :n

Van mij mag dat verbod er komen..
En dan kunnen ze verder met een volgende stap...

en wat moet die volgende stap dan zijn???

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-11 23:34

Daar heb ik nog niet over nagedacht.
Dit is ook niet aan mij. Dit is aan de mensen die hier iets over te vertellen hebben.
Ik kan wel aangeven wat ik graag zou willen. Hier post ik in het weekend dan wel even over, nu geen tijd meer voor.

fienaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 23:45

Toch vind ik het vreemd:
Wij mogen koeien, kippen en varkens hun leven lang ik minie hokjes stoppen, zonder dat ze enig daglicht hoeven te zien. Terwijl er tijdens het slachten 'ineene' aan het dier gedacht wordt...

En ja, ik ben het ermee eens dat het dier zo min mogelijk pijn moet hebben tijdens het slachten. Maar laten we eerst beginnen met het eten van biologisch vlees(en dan maar 1x in de week vlees omdat het duurder is) dan komen we al een heel eind qua dierenwelzijn...