Een artikel in de krant, paarden in de stal

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 22:38

@ Twiggy: Ik ben het met je eens. Denk dat veel mensen vooral van paardrijden houden....... niet per se van paarden.....

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 22:39

Huertecilla schreef:
Cowgirl schreef:
Paar uurtjes vind ik zelf ook niet zo'n ramp.

Daar is dat vermaledijde ´vind ik´ weer.
Op basis waarvan???
Hoeveel wel/niet en waarom?

Er zij twee stukken concrete info.
Het ethogram van paarden 24/7 in sociaal verband buiten en het 25-30% van de populatie in NL met sterotype gedrag door suboptimaal houden.
Aan de ene kant het optimum en aan de andere kant héél hard bewijs dat erg veel paarden onacceptabel suboptimale levenkwaliteit hebben.

Zonder onderbouwing met feíten over hoeveel suboptimaal het welzijsnbelang niet schaadt hoort het optimum de norm te zijn :)*

Ik vraag me daarbij af waarom een dierenliefhebber bewijs nodig heeft dat iets wat niet optimaal is schadelijk is. Het lijkt míj dat je het dier het voordeel van de twijfel geeft en eerst zeker wil weten dat het welzijn níet geschaadt wordt....

Een paar is 2....dus 2 uurtjes.
In die 2 uurtjes hebben ze vreten.

De reden dat ik het doe is om het voeren ivm te weinig gras/ ff droog staan en opwarmen bij slecht weer in de winter want ja mijn paarden lopen 24/7 buiten en de gemeente laat geen schuilstal toe. Deze deden al moeilijk over wat hekwerk waar 2 jaar geleden al een vergunning voor gegeven was . Ja wij leven nl in nederland en niet in spanje.

De andere reden is dat ik 3x per week een hele lieve poetsdame heb met een geestelijke achterstand. Ik haal dan alvast het paard uit de wei en dan staat ie even in de box. En als ze klaar is brengt ze soms samen met mij paard terug naar de stal. Naar de wei gaat niet omdat dat voor haar niet veilig vind. En als zij het niet doet is er wel een andere zorgclient die soms helpt en dat ook LEUK vind.

Dus mijn box periode duurt over een week gezien vast niet langer dan wanneer het paard in een schuilstal gaat staan.
Overigens is in de zomerperiode de loopstal vrij(omdat deze paarden dan op het land staan)en dan zet ik ze daar ipv in de box.

Verder ben je van harte uitgenodigd om te zien hoeveel schade mijn dieren hebben opgelopen van pakweg 6 uurtjes die ze in de week doorbrengen in de box. ;)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 22:40

Juul schreef:
Tja, jij kreeg een megaweiland aangeboden waar je nee tegen zegt omdat je een bak ed wil. Is dat dan niet ook een beetje je eigen belang voorop stellen, of zie ik dat verkeerd? :)

Mijn paard staat al jaren op een mega weiland van een paar hectare en is daar dolgelukkig met kuddegenootjes waar hij ook al jarenlang een intense band mee heeft. ;)
Alleen betaal ik daar nu ook voor i.p.v. naar dat andere gratis land te gaan, waar ik ook nog kuddegenootjes moet regelen, anders staat hij daar helemaal alleen. Dus dat is niet bepaald alleen maar eigen belang, dacht ik. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 22:41

Twiggy2008 schreef:
[naam] schreef:
Tja, jij kreeg een megaweiland aangeboden waar je nee tegen zegt omdat je een bak ed wil. Is dat dan niet ook een beetje je eigen belang voorop stellen, of zie ik dat verkeerd? :)

Mijn paard staat al jaren op een mega weiland van een paar hectare en is daar dolgelukkig met kuddegenootjes waar hij ook al jarenlang een intense band mee heeft. ;)
Alleen betaal ik daar nu ook voor i.p.v. naar dat andere gratis land te gaan, waar ik ook nog kuddegenootjes moet regelen, anders staat hij daar helemaal alleen. Dus dat is niet bepaald alleen maar eigen belang, dacht ik. ;)

Daarom vroeg ik ook of ik het verkeerd zag of niet. Dat vertelde je er niet bij nl :)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 22:43

Juul schreef:
Daarom vroeg ik ook of ik het verkeerd zag of niet. Dat vertelde je er niet bij nl :)

Nee, dat snap ik, dat je dat niet wist. :)
Ik hou zielsveel van mijn paard en als hij niet gelukkig is, voel ik me ook niet goed. Ik hou van paarden EN van paardrijden, maar ik rij rustig maanden niet (zoals afgelopen winter). Ik vind nog veel meer dingen leuk aan het houden van een paard. :)

Yamcha, ja, ik denk ook dat veel ruiters meer houden van het paardrijden dan van paarden zelf. :\

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 22:45

Maar goed, mocht iemand in de buurt van Loosdrecht nog een stuk land zoeken, ik weet iemand die van gekkigheid niet weet wat ze met haar land aan moet. :+
Er zijn alleen geen faciliteiten verder. Maar het is een mooi stuk, beetje in dezelfde sfeer als hoe mijn eigen paard erbij staat (natuurgebied). :)

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 22:45

Twiggy2008 schreef:
ik denk ook dat veel ruiters meer houden van het paardrijden dan van paarden zelf.

Dat is helaas nog altijd de bittere waarheid -O-

Paardrijden is voor sommige mensen ook een "stoer" iets.
Kijk eens....ik heb een paard...cool he 8)7

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 22:46

Ja, het is soms meer een statussymbool dan een levend wezen met natuurlijke behoeftes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 22:47

Arabesk schreef:
Joviban heeft zelfs 2 kwpners dag en nacht buiten

En ik maar tegen ze zeggen dat ze geen Przewalski paarden en gedomesticeerd zijn.
Maken ze verdorie toch ieder jaar weer een dikke wintervacht aan en gedragen ze zich nog steeds als paard. :( :+ :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 22:48

Twiggy2008 schreef:
Yamcha, ja, ik denk ook dat veel ruiters meer houden van het paardrijden dan van paarden zelf. :\

Nja dat hoeft het nog niet eens te zijn. Maar de meeste mensen kijken gewoon écht niet verder dan hun neus lang is. Je hebt mensen die overal onwijs lang over nadenken (en dus ook tot de conclusie komen dat het voor het paard toch wel erg lekker is op het land), en je hebt mensen die niet verder kijken en het paard in de stal zetten onder het mom van: 'Paarden staan al jaren in stallen en lijken best gelukkig dus het zal wel goed wezen'. Hoeft geen onwil te zijn, kan ook gewoon te maken hebben met iemands denkvermogen. En dat bedoel ik overigens niet neerbuigend ofzo hoor!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 22:52

JoviBan schreef:
En ik maar tegen ze zeggen dat ze geen Przewalski paarden en gedomesticeerd zijn.
Maken ze verdorie toch ieder jaar weer een dikke wintervacht aan en gedragen ze zich nog steeds als paard. :( :+ :+

Tja, gedomesticeerd of niet, doorgefokt of niet, die natuurlijke behoeftes als bewegingsdier zijn, kunnen fourageren voor een optimale spijsvertering, kunnen leven in sociaal kuddeverband, het verandert gewoonweg niet. Leren ze dat niet op die zogenaamd geweldige MBO scholen???? Dat bedoel ik dus.... fijne opleiding. :(

Dus die argumentatie kan wat mij betreft meteen van tafel. :wave:

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 22:53

Juul schreef:
Nja dat hoeft het nog niet eens te zijn. Maar de meeste mensen kijken gewoon écht niet verder dan hun neus lang is. Je hebt mensen die overal onwijs lang over nadenken (en dus ook tot de conclusie komen dat het voor het paard toch wel erg lekker is op het land), en je hebt mensen die niet verder kijken en het paard in de stal zetten onder het mom van: 'Paarden staan al jaren in stallen en lijken best gelukkig dus het zal wel goed wezen'. Hoeft geen onwil te zijn, kan ook gewoon te maken hebben met iemands denkvermogen. En dat bedoel ik overigens niet neerbuigend ofzo hoor!

Ben ik ook helemaal met je eens. Vergeet niet hoe ubertraditioneel het paardenwereldje over het algemeen is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 22:55

Twiggy2008 schreef:
[naam] schreef:

Ben ik ook helemaal met je eens. Vergeet niet hoe ubertraditioneel het paardenwereldje over het algemeen is.

Ja precies. Maargoed, dat is eigenlijk overal wel zo. Mensen blijven toch het liefste bij hun vertrouwde doen en laten..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 22:58

Ja, maar als je nou weet dat het gewoon niet goed is. Dat het zwaar achterhaald is allemaal.....
Ik ken een hoop mensen die gewoon nergens voor open staan. Nee, ze doen het al jaren zo, dus het blijft zo.
Ik snap dat niet. Dat vastgeroest zitten. Maar ja, ik ben anders. Blijkbaar. ;)

Jessicajoann

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 22:58

Ja paard is gedomesticeerd maar nog steeds een paard.
Nog steeds hetzelfde van binnen.
Maar ach staan al jaren op stal dus zal wel goed zijn niet?
Het blijft hetzelfde dier, of ie nou van nu is of duizend jaar geleden. Paarden passen zich heel goed aan, maar dat betekent niet dat het góed voor ze is. Of maakt dat niet uit?

Ach kippen zitten nu al zo een tijd in legbatterijen, zal wel goed zijn.
Die hond leeft al jaren zoveel uur in de bench, issie nou wel gewend dus dat is wel goed.
Ach konijnen zitten al jaren(en die komen er vaak niet uit) in een hokje van 1x1,50. Vast goed.
Eh... Dat het al heel lang zo gaat, dat het kan, betekent niet dat het goed is.
Ik denk dat ik stop met herhalen. Maar het lijtk wel nodig...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 22:59

Ja, het geldt voor veel dieren.... Helaas..... Ze zijn overgeleverd aan de mensheid. En die zijn er gewoon over het algemeen niet zo heel best voor, want zij overheersen. ;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 23:01

Twiggy2008 schreef:
Ja, maar als je nou weet dat het gewoon niet goed is. Dat het zwaar achterhaald is allemaal.....
Ik ken een hoop mensen die gewoon nergens voor open staan. Nee, ze doen het al jaren zo, dus het blijft zo.
Ik snap dat niet. Dat vastgeroest zitten. Maar ja, ik ben anders. Blijkbaar. ;)

Bang voor het onbekende misschien, of teveel aan het hoofd om plaats te hebben voor verandering? Ik snap die logica ook nog steeds niet hoor. Ik vraag me ook regelmatig af of ik nou zo anders ben :+

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 23:05

Nee, het is vaak koppigheid. Star zijn. Echt niet open staan voor wat anders. Breek me de bek niet open, ik loop er vrijwel dagelijks tegen aan. :+
Gelukkig zijn er ook steeds meer mensen die wel verder willen kijken dan hun neus lang is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 23:08

Twiggy2008 schreef:
Nee, het is vaak koppigheid. Star zijn. Echt niet open staan voor wat anders. Breek me de bek niet open, ik loop er vrijwel dagelijks tegen aan. :+
Gelukkig zijn er ook steeds meer mensen die wel verder willen kijken dan hun neus lang is.

Ja maar koppigheid heeft ook gewoon vaak te maken met lager denkniveau volgens mij hoor. Dat lijkt mij wel logisch iig :+ En dan is het ook wel te verklaren. Tuurlijk zijn er verbitterde mensen, maar het komt altijd ergens vandaan.

Haha sorry ik vind dit soort dingen altijd gewoon onwijs interessant :)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 23:16

Twiggy2008 schreef:

Maar niet iedereen hoeft het toch met je eens te zijn?
Ik hou mijn paard ook op mijn manier en ik vind dat ik het prima voor haar geregeld heb.
Maar ze heeft wel ijzers en wordt gereden met een bit.
Daar zijn ook allerlei mensen op tegen.
Zo kun je wel aan de gang blijven met elkaar de les lezen.
Het zal nooit zo worden dat iedereen die een paard heeft overal hetzelfde over denkt.
Dat vind ik weinig te maken hebben met koppigheid en starheid.
Ik wil best horen wat iemand te vertellen heeft die een andere mening heeft.
Maar dat hoef ik niet elke keer opnieuw te horen om maar overtuigd te worden.
Als er iets tussenzit wat ik interessant vind, blijft dat echt wel hangen.
En ik denk dat dat voor de meeste mensen geldt.

Jessicajoann

Re: Een artikel in de krant, paarden in de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 23:18

Ja mag het er niet mee eens zijn. Maar sommige dingen zijn gewoon feiten,
dan kan je het niet zo vinden, maar het is gewoon zo. Dat je er niet in mee gaat
moet je zelf weten. Maar dan niet zeggen dat het niet zo is.
In dit topic lees ik het ook hoor, word een feit genoemd, antwoord; dat vind ik niet.
Ja dat kan je vinden maar het is gewoon zo.

Wat je doet moet je zelf weten, maar sommige dingen zijn een feit. Zoals 1 en 1 is 2

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 23:24

Mika11, wat is jouw manier?

Ik vind het niet normaal als je met dit weer je paard nog steeds 24/7 binnen houdt. En dat al de hele winter gedaan hebt. Sorry, maar ik vind dat gewoon niet kunnen. Ik vind het niet kunnen dat er op een stalling nog steeds maar 2x per dag ruwvoer gegeven wordt, terwijl nu toch zo bekend is dat paarden gewoon gemaakt zijn om meerdere keren per dag kleine beetjes te eten. Als mensen dat zelfs van hun DA horen, maar toch maar doorgaan met hun beperkte voerschema, nee, ik heb daar geen begrip voor! Dat noem ik starheid en koppigheid, ja. (dan heb ik het niet over jouw situatie, he, want die ken ik niet)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 23:27

Het kan wel een feit zijn en waar zijn. Maar dan nog hoef ik het niet elke keer weer te horen.
Het is een feit dat ik goed voor mijn paard ben en goed voor haar zorg. Ze heeft niks tekort, behalve het vreselijke lot dat ze 's nachts op stal staat.
Nou, dat weet ik dan.
Ik vind het vreemd dat mensen woorden gaan gebruiken als koppigheid, lager denkniveau en zo.
Dat vind ik juist een teken van starheid, wijzen naar een ander en maar blijven herhalen.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 23:27

Twiggy2008 schreef:
Mika11, wat is jouw manier?

Ik vind het niet normaal als je met dit weer je paard nog steeds 24/7 binnen houdt. En dat al de hele winter gedaan hebt. Sorry, maar ik vind dat gewoon niet kunnen. Ik vind het niet kunnen dat er op een stalling nog steeds maar 2x per dag ruwvoer gegeven wordt, terwijl nu toch zo bekend is dat paarden gewoon gemaakt zijn om meerdere keren per dag kleine beetjes te eten. Als mensen dat zelfs van hun DA horen, maar toch maar doorgaan met hun beperkte voerschema, nee, ik heb daar geen begrip voor! Dat noem ik starheid en koppigheid, ja. (dan heb ik het niet over jouw situatie, he, want die ken ik niet)

Mijn paard staat alleen 's nachts binnen.
Wat jij daar zo fel beschrijft, zo houd ik mijn paard dus niet gelukkig.
Ik woon op het platteland, dus weiland genoeg hier.

Jessicajoann

Re: Een artikel in de krant, paarden in de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 23:31

@mika11 ik bedoelde dit niet direct op jou hoor!
En ik denk dat het andere; starheid etc, ook niet persoonlijk is bedoelt.
Het is meer over het algemeen. Jij doet tenminste je best om het goed te doen. Tenminste dat neem ik aan.
Er zijn ook mensen die zeggen; ja mijn overgroot opa z'n achter oom deed het ook al zo en iedereen daar tussen ook dús het is wel goed zo. Ja dan ben je imo gewoon koppig en wil je het niet horen.