Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Huertecilla schreef:Cowgirl schreef:Paar uurtjes vind ik zelf ook niet zo'n ramp.
Daar is dat vermaledijde ´vind ik´ weer.
Op basis waarvan???
Hoeveel wel/niet en waarom?
Er zij twee stukken concrete info.
Het ethogram van paarden 24/7 in sociaal verband buiten en het 25-30% van de populatie in NL met sterotype gedrag door suboptimaal houden.
Aan de ene kant het optimum en aan de andere kant héél hard bewijs dat erg veel paarden onacceptabel suboptimale levenkwaliteit hebben.
Zonder onderbouwing met feíten over hoeveel suboptimaal het welzijsnbelang niet schaadt hoort het optimum de norm te zijn![]()
Ik vraag me daarbij af waarom een dierenliefhebber bewijs nodig heeft dat iets wat niet optimaal is schadelijk is. Het lijkt míj dat je het dier het voordeel van de twijfel geeft en eerst zeker wil weten dat het welzijn níet geschaadt wordt....
Juul schreef:Tja, jij kreeg een megaweiland aangeboden waar je nee tegen zegt omdat je een bak ed wil. Is dat dan niet ook een beetje je eigen belang voorop stellen, of zie ik dat verkeerd?
Twiggy2008 schreef:[naam] schreef:Tja, jij kreeg een megaweiland aangeboden waar je nee tegen zegt omdat je een bak ed wil. Is dat dan niet ook een beetje je eigen belang voorop stellen, of zie ik dat verkeerd?
Mijn paard staat al jaren op een mega weiland van een paar hectare en is daar dolgelukkig met kuddegenootjes waar hij ook al jarenlang een intense band mee heeft.![]()
Alleen betaal ik daar nu ook voor i.p.v. naar dat andere gratis land te gaan, waar ik ook nog kuddegenootjes moet regelen, anders staat hij daar helemaal alleen. Dus dat is niet bepaald alleen maar eigen belang, dacht ik.
Juul schreef:Daarom vroeg ik ook of ik het verkeerd zag of niet. Dat vertelde je er niet bij nl
Twiggy2008 schreef:Yamcha, ja, ik denk ook dat veel ruiters meer houden van het paardrijden dan van paarden zelf.
JoviBan schreef:En ik maar tegen ze zeggen dat ze geen Przewalski paarden en gedomesticeerd zijn.
Maken ze verdorie toch ieder jaar weer een dikke wintervacht aan en gedragen ze zich nog steeds als paard.![]()
![]()
Juul schreef:Nja dat hoeft het nog niet eens te zijn. Maar de meeste mensen kijken gewoon écht niet verder dan hun neus lang is. Je hebt mensen die overal onwijs lang over nadenken (en dus ook tot de conclusie komen dat het voor het paard toch wel erg lekker is op het land), en je hebt mensen die niet verder kijken en het paard in de stal zetten onder het mom van: 'Paarden staan al jaren in stallen en lijken best gelukkig dus het zal wel goed wezen'. Hoeft geen onwil te zijn, kan ook gewoon te maken hebben met iemands denkvermogen. En dat bedoel ik overigens niet neerbuigend ofzo hoor!
Twiggy2008 schreef:[naam] schreef:Nja dat hoeft het nog niet eens te zijn. Maar de meeste mensen kijken gewoon écht niet verder dan hun neus lang is. Je hebt mensen die overal onwijs lang over nadenken (en dus ook tot de conclusie komen dat het voor het paard toch wel erg lekker is op het land), en je hebt mensen die niet verder kijken en het paard in de stal zetten onder het mom van: 'Paarden staan al jaren in stallen en lijken best gelukkig dus het zal wel goed wezen'. Hoeft geen onwil te zijn, kan ook gewoon te maken hebben met iemands denkvermogen. En dat bedoel ik overigens niet neerbuigend ofzo hoor!
Ben ik ook helemaal met je eens. Vergeet niet hoe ubertraditioneel het paardenwereldje over het algemeen is.
Twiggy2008 schreef:Ja, maar als je nou weet dat het gewoon niet goed is. Dat het zwaar achterhaald is allemaal.....
Ik ken een hoop mensen die gewoon nergens voor open staan. Nee, ze doen het al jaren zo, dus het blijft zo.
Ik snap dat niet. Dat vastgeroest zitten. Maar ja, ik ben anders. Blijkbaar.
Twiggy2008 schreef:Nee, het is vaak koppigheid. Star zijn. Echt niet open staan voor wat anders. Breek me de bek niet open, ik loop er vrijwel dagelijks tegen aan.![]()
Gelukkig zijn er ook steeds meer mensen die wel verder willen kijken dan hun neus lang is.
Twiggy2008 schreef:Nee, het is vaak koppigheid. Star zijn. Echt niet open staan voor wat anders. Breek me de bek niet open, ik loop er vrijwel dagelijks tegen aan.![]()
Gelukkig zijn er ook steeds meer mensen die wel verder willen kijken dan hun neus lang is.
Twiggy2008 schreef:Mika11, wat is jouw manier?
Ik vind het niet normaal als je met dit weer je paard nog steeds 24/7 binnen houdt. En dat al de hele winter gedaan hebt. Sorry, maar ik vind dat gewoon niet kunnen. Ik vind het niet kunnen dat er op een stalling nog steeds maar 2x per dag ruwvoer gegeven wordt, terwijl nu toch zo bekend is dat paarden gewoon gemaakt zijn om meerdere keren per dag kleine beetjes te eten. Als mensen dat zelfs van hun DA horen, maar toch maar doorgaan met hun beperkte voerschema, nee, ik heb daar geen begrip voor! Dat noem ik starheid en koppigheid, ja. (dan heb ik het niet over jouw situatie, he, want die ken ik niet)