Alphen, zelfmoordactie in winkelcentrum, 7 doden + dader

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 16:16

leandrotje schreef:
vreselijk dat dit gebeurd, maar wat ik ook vreselijk vindt, is dat mensen foto's gaan maken zoals nu dus te zien is op nos, hoe iemand daar ligt naast zijn auto.....

Dat blijf je houden, daar kun je gewoon niets aan doen. Vreselijk.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 16:16

Huertecilla schreef:
Rock schreef:
Maar voor je op dat punt bent... Ik snap dat als je eenmaal zo ver heen bent dat je niet meer weet wat je doet... maar zoiets gaat niet van de ene op de andere dag...

Er zijn helaas HEEL veel mensen die enorm in de knoop komen. Om/door wat voor oorzaak/reden met een machteloze woede zitten waar ze niets mee kunnen, met een wrok naar de maatschappij al of niet terecht/rationeel.
Ook is het niet helder indentificeerbaar of, wanneer iemand op wat voor manier zal ontploffen.
Potentieel is bij lange na niet hetzelfde als ook daadwerkelijk doén.

Als voorbeeld inhakend op het niet zekere ex-militair zijn;
Vooraf gaat NL niet massaal de straat op tegen jonge mensen naar een oorlogshaard in Verweggistan sturen. Ook mag geestelijke opvang niet te veel kosten en is met reïntegratie logischerwijze niet alles mogelijk.
We weten allemaal dat er veel beschadigd en met gevaarlijke vaardigheden terugkomen in een vacuüm. Dat was met Indonesië zo, met Libanon, met Sarajevo, nu met Afghanistan en met Libië wéér.

Achteraf weet iedereen altijd alles en is er een schuldige die nooit de maatschappij, de burgerij zelf is.
Of dat nu met een soldaat is, een hard werkende ondernemer die zich kapot gemaakt voelt of een sociaal betrokken geest is die door een overdaad aan leed totaal onstpoort.
´Debiel´ noemen is totaal verkeerd. Kijk naar de moord op Fortuyn, naar de aanslag op Koningenendag. Gewone mensen ontspoort door ???

Vreselijk, doch voorkomen?? In een behoorlijke opressieve politiestaat als de VS komen dit soort krankzinnige dingen nog vaker voor.
Er zijn helaas heel veel in de knoop zittende potentieel geweldadige mensen en meer druk, minder vrijhied, maakt de kans op niet escalatie alleen maar groter. Hoe minder er mag hoe meer spanning.
Waar zitten nog uitlaatkleppen, ´ontsnappings´mogelijkheden?
Dat combineert niet goed met meer gekwelde zielen.

Ondertussen kan ik me gewoon niet voorstellen wat zich daar voor ontreddering en leed moet afspelen.
Wil ik me niet voorstellen hoe dat moet zijn als het de dagelijkse situatie is zoals in de Gaza strook, Israel of Afghanistan, Iraq, Ivoorkust etc.

Ik ben het helemaal met je eens.
En ik vind de speculaties heel vervelend of het wel of niet een militair is.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 16:17

Vreselijk.

Die foto van net bij de nos daar kan ik met mijn pet ook niet bij, fotograaf wist niet of degene op de foto nog in leven was. Snap niet dat ze zo'n foto laten zien en snap al helemaal niet dat je dan fotos kan gaan staan maken.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 16:18

leandrotje schreef:
vreselijk dat dit gebeurd, maar wat ik ook vreselijk vindt, is dat mensen foto's gaan maken zoals nu dus te zien is op nos, hoe iemand daar ligt naast zijn auto.....

Dat filmen/foto's maken is op zich niet zo verkeerd wanneer het vlak na of tijdens de ramp is en je de beelden netjes bij de hulpdiensten inleverd.
Dan kan de politie misschien aan hand van die beelden beter inschatten wat er is gebeurd.
Al zullen er ook beveiligingscamera's in het winkelcentrum hangen.

Wat ik WEL vreselijk vind is dat mensen die beelden massaal bij tv programma's en kranten gaan inleveren,
die verder niets anders met die beelden willen dan sensatie en kijkcijfers opzoeken.
Die foto bij de NOS net kan echt niet. Het zal je man, vader of zoon maar zijn die daar ligt.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 16:18

Vreselijk..............waar gaat onze samenleving naar toe?

Ik ben een jaar geleden verhuisd naar Twente, maar ineens voelte het allemaal nog zo dichtbij. Mijn schoonzusje had ook een middag Alphen voor ogen maar is gelukkig in Bodegraven op het terras blijven hangen. Ook daar deden de speculaties de ronde..................

Het is afwachten, maar afschuwelijk voor de nabestaanden van de mensen die er niets mee te maken hadden (indien het om een afrekening zou gaan) en de mensen die het voor hun ogen hebben zien gebeuren!

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 16:21

Cayenne schreef:
leandrotje schreef:

Dat filmen/foto's maken is op zich niet zo verkeerd wanneer het vlak na of tijdens de ramp is en je de beelden netjes bij de hulpdiensten inleverd.
Dan kan de politie misschien aan hand van die beelden beter inschatten wat er is gebeurd.
Al zullen er ook beveiligingscamera's in het winkelcentrum hangen.

Wat ik WEL vreselijk vind is dat mensen die beelden massaal bij tv programma's en kranten gaan inleveren,
die verder niets anders met die beelden willen dan sensatie en kijkcijfers opzoeken.
Die foto bij de NOS net kan echt niet. Het zal je man, vader of zoon maar zijn die daar ligt.

Ja precies, en de media die de beelden in ontvangst nemen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 16:24

Hc, niets is mensen vreemd, als er iets afwijkt van de 'normaliteit' dan word er gekeken. Dit doet iedereen, zo zitten mensen in elkaar en daar doe je niets aan. Sommige mensen breng je op ideeen, anderen weerhoud je van bepaalde dingen. Het is ontzettend wat daar gebeurt is en zal traumatisch zijn voor diegenen die het meegemaakt hebben. Het is een smet op onze schijnveiligheid, dit gebeurt in het buitenland en niet hier in het kleine, gezapige, veilige, kneuterige Nederland, dus wel, overal zijn idioten.
Of ze nu hun gezin of vreemden uitmoorden, ze zijn overal en niet alleen in het buitenland.
Heel veel sterkte aan nabestaanden, getuigen en de familie van de dader.

Malakay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 16:28

Waarom loopt iedereen opeens te zeuren over wel of niet militair. Ik heb de tv ook aanstaan en heb nog helemaal niks gehoord over indentiteit van dader of slachtoffers. Is het niet beter om te wachten tot dat wel bekend is? Als iemand dit allemaal leest die dader of slachtoffers persoonlijk kent dan kunnen sommige reacties hier behoorlijk pijnlijk zijn. Het enige wat er tot nu toe over de dader wordt gezegt is speculaties over leeftijd van ooggetuigen. Hou het bij de feiten die al wel bekend zijn dan doe je ook niet onbewust of onbedoeld iemand pijn. De situatie is opzichzelf al erg genoeg daar hoeven geen valse verhalen bij Y;(

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 16:28

Ik heb net te horen gekregen dat mijn oude buurmeisje in de c1000 was op het moment van de schietpartij.

En man in een rolstoel door zijn hoofd geschoten en een collegaatje was in haar schouder geraakt..

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 16:29

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 16:30

Letsdunit schreef:
Vreselijk.

Die foto van net bij de nos daar kan ik met mijn pet ook niet bij, fotograaf wist niet of degene op de foto nog in leven was. Snap niet dat ze zo'n foto laten zien en snap al helemaal niet dat je dan fotos kan gaan staan maken.

Je wilt niet weten hoe dat tegenwoordig gaat... :n
Afgelopen september heeft mn zusje een ernstig ongeluk gehad, waaraan ze in het ziekenhuis is overleden. Politie had daar de weg afgezet, maar mensen stapten gewoon over de afzetlint. Om foto's te maken, anderen omdat ze bij dat hotel hadden geboekt 8)7 Van haar collega die ook gewond was geraakt was een foto vol in het gezicht genomen toen hij op de brancard naar de ambulance werd gebracht, deze werd bij het nieuwsbericht op de site gezet. Er is toen veel reactie opgekomen, dat mensen zo'n foto niet vonden kunnen waarop deze foto werd verwijdert. Klacht indienen helpt dus ook ;)

@ Eleionomae; jeetje, sterkte...

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 16:32

Juut, nog heel veel sterkte met het verlies van je zus!
En vreselijk dat mensen in dat soort omstandigheden niet even logisch nadenken en gepaste afstand houden.

Dat was met de aanrijding tijdens koninginnedag in Apeldoorn ook zo.
Die foto's van het meisje dat door de lucht vloog zal ik nooit meer vergeten.

Wat mij betreft mag de media wel een stuk harder aangepakt worden.

Zometeen persconferentie op nederland 1.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 09-04-11 16:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 16:32

Letsdunit schreef:
Vreselijk.

Ik snap dat ubberhoud ook niet! Als je het niet zeker weet of iets dergelijks, dan ga je toch eerst helpen en kijken? Of weet ik veel wat je doet, maar ga daar niet lomp foto's zitten te maken. Voor de nabestaande die het misschien nog niet wisten, en zien in 1x iemand op tv die ze misschien wel kenden... Oke, nu overdrijf ik wel. Maar ik ben het met je eens, zoiets doe je niet! -O-

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 16:33

Citaat:
16.24 uur: Mogelijke naam
De NOS heeft mogelijk de naam achterhaald van de dader. We zoeken nog nader uit.

Is dit niet zaak voor de politie :( ...................

Fleurrr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 16:33

Echt erg, ik hoorde het op de radio..
Dat zoiets gebeurd in ons kikkerlandje.. ;(

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 16:34

Juut schreef:
Letsdunit schreef:
Vreselijk.

Je wilt niet weten hoe dat tegenwoordig gaat... :n
Afgelopen september heeft mn zusje een ernstig ongeluk gehad, waaraan ze in het ziekenhuis is overleden. Politie had daar de weg afgezet, maar mensen stapten gewoon over de afzetlint. Om foto's te maken, anderen omdat ze bij dat hotel hadden geboekt 8)7 Van haar collega die ook gewond was geraakt was een foto vol in het gezicht genomen toen hij op de brancard naar de ambulance werd gebracht, deze werd bij het nieuwsbericht op de site gezet. Er is toen veel reactie opgekomen, dat mensen zo'n foto niet vonden kunnen waarop deze foto werd verwijdert. Klacht indienen helpt dus ook ;)

@ Eleionomae; jeetje, sterkte...

ja t was echt wel even schrikken, dan komt het toch wel heel dichtbij! gelukkig is ze lichamelijk gezien ongedeerd gebleven :j

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 16:34

Cayenne schreef:

Die foto's waren niks bij hoe het er echt uit zag..

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 16:35

Hhilde schreef:
Cayenne schreef:

Die foto's waren niks bij hoe het er echt uit zag..

Dat maakt het publiceren van de foto's niet minder erg :n

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 16:36

linda_arnold schreef:
Vreselijk..............waar gaat onze samenleving naar toe?

Die ís daar al gerume tijd en gaat alleen maar verder op die weg.

De ´veiligheids´cameras die Cayenne noemt zijn er een onderdeel van. Die hebben niets voorkomen :)*

Je hebt gelijk Bigone. (op het ´idioten na want het zijn doorgaans verbazend normale mensen)
Ook in NL. Helemaal niet minder dan waar ook.
Bijvoorbeeld de ´Molukkers´, de moorden op Fortuyn en Van Gogh, de aanslag op Koninginnendag zijn internationaal echt niet onbekend :)*
Het collectief geheugen is echter vrijwel nul omdat men het liever vergeet dan bereid is er wat aan de doén.

Het totale gebrek aan respect door de pers is :r
Het is aan het kijkerspubliek om er wat aan de doen. Dat wordt nl. ´bediend´ op wat het blijkbaar wil |(

p.s. kan iemand zich de executie bij de treingijzeling nog herinneren? Dat is het moment geweest dat ik gericht abonnementen en dergelijke ben gaan opzeggen.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 09-04-11 16:38, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 16:36

Naam van de dader zal de nos echt niet zomaar vrijgeven, ook zijn familie word eerst ingelicht, het zal je zoon maar zijn, kun je misschien ook beter gaan emigreren.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 16:37

Ik kan hier niet veel meer posten dan: veel sterkte voor alle betrokennen, nabestaanden en dus ook mensen die er 'enkel' met de schrik vanaf zijn gekomen. Dit voorval moet echt je leven tekenen :(:) .

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 16:37

bigone schreef:
Naam van de dader zal de nos echt niet zomaar vrijgeven, ook zijn familie word eerst ingelicht, het zal je zoon maar zijn, kun je misschien ook beter gaan emigreren.

Dat vind ik ook erg triest.
De ouders van deze jongen/man zijn net zo goed slachtoffer :\

Iejoorr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 16:39

er zijn ondertussen al 6 doden ;(
moest van stal naar huis fietsen, nou ik ben nog nooit zo bang geweest. Moest er vlak langs fietsen.
Vooral omdat toen het gerucht van 3 daders nog ging.
Hoor de sirene's hier nu nog loeien!

Cayenne

Re: Alphen a/d rijn.Zelfmoord in overvolle winkelcentrum 4 doden

Koningin Beatrix betuigt haar medeleven via twitter..
Dat was toch altijd via tv? (of de minister president die het namens haar doet.)

Huertecilla

Cayenne schreef:
bigone schreef:

Dat vind ik ook erg triest.
De ouders van deze jongen/man zijn net zo goed slachtoffer :\

Wijs opgemerkt.
Anders en niet vergelijkbaar binnen datzelfde woord maar dat heb je nu eenmaal met taal.