Rock schreef:Maar voor je op dat punt bent... Ik snap dat als je eenmaal zo ver heen bent dat je niet meer weet wat je doet... maar zoiets gaat niet van de ene op de andere dag...
Er zijn helaas HEEL veel mensen die enorm in de knoop komen. Om/door wat voor oorzaak/reden met een machteloze woede zitten waar ze niets mee kunnen, met een wrok naar de maatschappij al of niet terecht/rationeel.
Ook is het niet helder indentificeerbaar of, wanneer iemand op wat voor manier zal ontploffen.
Potentieel is bij lange na niet hetzelfde als ook daadwerkelijk doén.
Als voorbeeld inhakend op het niet zekere ex-militair zijn;
Vooraf gaat NL niet massaal de straat op tegen jonge mensen naar een oorlogshaard in Verweggistan sturen. Ook mag geestelijke opvang niet te veel kosten en is met reïntegratie logischerwijze niet alles mogelijk.
We weten allemaal dat er veel beschadigd en met gevaarlijke vaardigheden terugkomen in een vacuüm. Dat was met Indonesië zo, met Libanon, met Sarajevo, nu met Afghanistan en met Libië wéér.
Achteraf weet iedereen altijd alles en is er een schuldige die nooit de maatschappij, de burgerij zelf is.
Of dat nu met een soldaat is, een hard werkende ondernemer die zich kapot gemaakt voelt of een sociaal betrokken geest is die door een overdaad aan leed totaal onstpoort.
´Debiel´ noemen is totaal verkeerd. Kijk naar de moord op Fortuyn, naar de aanslag op Koningenendag. Gewone mensen ontspoort door ???
Vreselijk, doch voorkomen?? In een behoorlijke opressieve politiestaat als de VS komen dit soort krankzinnige dingen nog vaker voor.
Er zijn helaas heel veel in de knoop zittende potentieel geweldadige mensen en meer druk, minder vrijhied, maakt de kans op niet escalatie alleen maar groter. Hoe minder er mag hoe meer spanning.
Waar zitten nog uitlaatkleppen, ´ontsnappings´mogelijkheden?
Dat combineert niet goed met meer gekwelde zielen.
Ondertussen kan ik me gewoon niet voorstellen wat zich daar voor ontreddering en leed moet afspelen.
Wil ik me niet voorstellen hoe dat moet zijn als het de dagelijkse situatie is zoals in de Gaza strook, Israel of Afghanistan, Iraq, Ivoorkust etc.