Huis kraken, hoe denken jullie erover?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

rode_kool

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 19:14

Geheel offtopic:
Prachtig die advertenties onder aan de pagina.
Noodlokalen en kavels woningen :P

@Mambobeach: Kun je je indenken dat er situaties zijn waarbij je geen dak boven je hoofd hebt?
Wat zou jij doen als je geen mogelijkheid meer hebt om via een legale manier te wonen?
En bedenk dan ook even dat je nergens terecht kan.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 19:17

goeroe schreef:
superwoman schreef:

Vind dat tevens érg aso, want als die niet betaald wordt, heeft de eigenaar van het pand later een probleem!

Waar slaat dat nou weer op? De rekening gaat toch gewoon naar de krakers? En ook al zouden ze niet betalen, het allerergste wat er kan gebeuren is dat het weer wordt afgesloten, wat kan de eigenaar dat nou schelen?

Jaja, huis staat nog steeds op naam van de eigenaar, die kans heeft op een BKR notering. Nee, daar kun je blij mee zijn :n .

Vooral krakers blijven knuffelen en aaaaaaah sielugh blijven roepen. Sorry, maar weet je hoe hard ik moet werken voor mijn huis? Ik moet ook gewoon keihard werken, net als mijn vriend, om de hypotheek te kunnen betalen. Als ik mijn baan verlies, of mijn vriend, dan mag ik ook niet zomaar iemand anders' eigendom toe-eigenen omdat ik zelf geen hypotheek kan/wil betalen...

De appelboom was een goed voorbeeld: jij zegt: als de buurman de appels toch niet gebruikt mag ze de appels hebben. Maar wat nou als ze een hek om de boom heenzet en de eigenaar van de boom er niet meer bij laat. Ook al wil die de appels nu wel gaan gebruiken. Zo gaat het ook met kraken.
En nee, van leegstand wordt een pand niet beter, maar echt niet dat van kraken een pand wél beter wordt :n .

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 19:18

Breghje schreef:
goeroe schreef:
Dat zie ik anders. Naar mijn mening zitten we momenteel met een politieke situatie die er helaas toe leidt dat de echte problemen in dit land niet (kunnen) worden aangepakt. Daardoor zie je nu een hoop wetgeving verschijnen die helemaal niets oplost maar wel een symbolische waarde heeft. Het kraakverbod is slechts één van de vele voorbeelden hiervan.

Helemaal mee eens. Maar heeft het kraken van huizen daar al iets aan veranderd in al die jaren? De aandacht die het oplevert is puur negatief, goed negatieve aandacht is ook aandacht, maar als men op een positieve manier aandacht zou vragen zullen huiseigenaren misschien eerder geneigd zijn om krakers legaal toe te laten. Dat de kern van het probleem niet wordt aangepakt stoort mij ook, maar het kraken van particuliere huizen lost daarmee niets op. Dán zou je als je echt een statement wil maken, puur enkel en alleen overheidsgebouwen moeten kraken. En mensen die niets aan het beleid kunnen veranderen met rust moeten laten.

Kraken heeft het probleem niet opgelost, maar heeft naar mijn mening wel geholpen om de symptomen te bestrijden. Door kraken hebben al die jaren vele duizenden mensen betaalbare woonruimte gehad die anders onbenut zou zijn gebleven. Ook heeft kraken wel degelijk ook positieve aandacht gehad maar helaas is goed nieuws voor een journalist vaak helemaal geen nieuws, dus het zijn inderdaad de negatieve verhalen geweest die de overhand hebben genomen. Ik ben het met je eens dat je als kraker de taak had om je vooraf goed te informeren over mogelijk te kraken panden en in veel gevallen gebeurde dat gelukkig ook wel.

MamboBeach schreef:
Niets mee te maken. Eigendom is eigendom! Daar blijf je, als je een beetje opvoeding hebt gekregen, vanaf!

Nou nou, het gaat wel een beetje ver om iedereen die tegen het kraakverbod is ervan te 'beschuldigen' dat ze geen opvoeding hebben gehad, vind je niet? Deze hele discussie draait om de vraag wat in dit geval het meest eerlijk is. De argumenten van de voorstanders zijn net zo zuiver of onzuiver als dat van de tegenstanders. We hoeven het niet eens te worden maar op deze manier op de man spelen is nou ook weer niet nodig.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 19:18

frostwood schreef:
Wat zou jij doen als je geen mogelijkheid meer hebt om via een legale manier te wonen?

Die mogelijkheden zijn er altijd als je je best doet hier in NL.

goeroe schreef:
Deze hele discussie draait om de vraag wat in dit geval het meest eerlijk is.

Het meest eerlijk is als iedereen gewoon betaalt voor zijn woning/huisvesting. Oneerlijk is het als mensen eigendommen gaan afpakken/inpikken om zelf goedkoop/gratis te kunnen wonen. De eigenaren van het pand kunnen niks meer met hun pand, en kunnen enorme kosten gaan maken om het weer in normale staat te krijgen.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 19:25

Rinske schreef:
goeroe schreef:
Waar slaat dat nou weer op? De rekening gaat toch gewoon naar de krakers? En ook al zouden ze niet betalen, het allerergste wat er kan gebeuren is dat het weer wordt afgesloten, wat kan de eigenaar dat nou schelen?

Jaja, huis staat nog steeds op naam van de eigenaar, die kans heeft op een BKR notering. Nee, daar kun je blij mee zijn :n .

Maar de rekening staat op naam van de aanvrager dus de eigenaar heeft daar niets mee te maken. Als ik mijn elektriciteitsrekening niet betaal kijken ze daar mijn verhuurder toch ook niet op aan?

Rinske schreef:
Vooral krakers blijven knuffelen en aaaaaaah sielugh blijven roepen. Sorry, maar weet je hoe hard ik moet werken voor mijn huis? Ik moet ook gewoon keihard werken, net als mijn vriend, om de hypotheek te kunnen betalen. Als ik mijn baan verlies, of mijn vriend, dan mag ik ook niet zomaar iemand anders' eigendom toe-eigenen omdat ik zelf geen hypotheek kan/wil betalen...

Ik wil jou ook wel even knuffelen en aaaaaah en sielugh voor jou roepen als je je daar beter door voelt. :D Even zonder dollen, volgens mij roep ik nergens dat krakers zielig zijn. Naar mijn idee hielden ze een bestaande scheve situatie in dit land nog enigszins in evenwicht. Ik ben niet voor kraken omdat ik krakers zielige mensen vind maar ook vanuit het oogpunt van mijzelf en de maatschappij vond ik kraken (op de excessen na) een positief fenomeen.

Rinske schreef:
En nee, van leegstand wordt een pand niet beter, maar echt niet dat van kraken een pand wél beter wordt :n .

Soms wel, vaak inderdaad niet. Maar in elk geval wordt het dan wel gebruikt.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 19:27

goeroe schreef:

Ge-bruikt, of mis-bruikt :P ?

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 19:28

goeroe schreef:
Breghje schreef:
Helemaal mee eens. Maar heeft het kraken van huizen daar al iets aan veranderd in al die jaren? De aandacht die het oplevert is puur negatief, goed negatieve aandacht is ook aandacht, maar als men op een positieve manier aandacht zou vragen zullen huiseigenaren misschien eerder geneigd zijn om krakers legaal toe te laten. Dat de kern van het probleem niet wordt aangepakt stoort mij ook, maar het kraken van particuliere huizen lost daarmee niets op. Dán zou je als je echt een statement wil maken, puur enkel en alleen overheidsgebouwen moeten kraken. En mensen die niets aan het beleid kunnen veranderen met rust moeten laten.

Kraken heeft het probleem niet opgelost, maar heeft naar mijn mening wel geholpen om de symptomen te bestrijden. Door kraken hebben al die jaren vele duizenden mensen betaalbare woonruimte gehad die anders onbenut zou zijn gebleven. Ook heeft kraken wel degelijk ook positieve aandacht gehad maar helaas is goed nieuws voor een journalist vaak helemaal geen nieuws, dus het zijn inderdaad de negatieve verhalen geweest die de overhand hebben genomen. Ik ben het met je eens dat je als kraker de taak had om je vooraf goed te informeren over mogelijk te kraken panden en in veel gevallen gebeurde dat gelukkig ook wel.

Maar symptoombestrijding is water naar de zee dragen uiteindelijk omdat de kern van het probleem nog steeds bestaat, en niks opgeleverd heeft ook niet na al die jaren. Als krakers alleen overheidsgebouwen zouden kraken, dan zouden ze in elk geval meer begrip en steun krijgen (en dan zélfs van mij hé :P ) omdat dan degenen die beleid kunnen maken, en dús daadwerkelijk iets aan de oplossing van het probleem kunnen, doen wakker geschud worden (hopelijk). Nu zullen er ook wel krakers zijn die een pand normaal achterlaten, maar hoe dan ook is het de manier waarop ze zich dat pand toe eigenen die mij heel erg tegenstaat en tegen zal blijven staan. Uiteraard is een uitzetting van krakers met de ME veel spectaculairder voor de media dan krakers die netjes weggaan, maar juist die groep verpest het voor de anderen en maakt mensen huiverig voor krakers.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 19:30

Ik werk ook hard zeg maar gemiddeld 50 uur per week echter toch verdien ik te weinig voor een vrije sector huurhuis daarbij werk ik 30 uur in een viswinkel omdat er in mijn sector niks te vinden is en de andere 20 in m'n eigen bedrijf maar dat is nog opstartende waardoor je geen hypotheek krijgt.
Ik werk dus veel en wil super graag uit huis maar een optie is er niet. Ik reageer op alles van woningnet (je mag maar 4 keer reageren) maar er zit geen voortgang in. Nu was ik aan het kijken voor tijdelijk huren echter moet je je dan weer ergens inschrijven met de hoop dat je ...

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 19:32

Rinske schreef:
goeroe schreef:

Ge-bruikt, of mis-bruikt :P ?

en dan is er nog dat levensgrote gat tussen gebruiken wat niet gebruikt wordt
en toe-eigenen en weigeren weg te gaan wanneer de eigenaar je dat vraagt.

@moonsparkle; antikraak? of nog even doorbijten en doorsparen bij paps en mams thuis, je staat gelukkig niet op straat. (neem ik in dit geval maar even aan)

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 19:44

Rinske schreef:
frostwood schreef:

Uhuh, en in Amerika kan ook iedereen president worden als je maar hard genoeg werkt. Er zijn meer mensen die in de stad willen wonen dan dat er daar woningen beschikbaar zijn. Dat zuig ik niet uit mijn duim, dat is gewoon zo. Door te kraken is er niet ineens voldoende ruimte voor iedereen maar het voorkomt wel dat er langdurig panden leegstaan terwijl de nood aan woningen zo hoog is.

Rinske schreef:
goeroe schreef:
Deze hele discussie draait om de vraag wat in dit geval het meest eerlijk is.

Het meest eerlijk is als iedereen gewoon betaalt voor zijn woning/huisvesting. Oneerlijk is het als mensen eigendommen gaan afpakken/inpikken om zelf goedkoop/gratis te kunnen wonen. De eigenaren van het pand kunnen niks meer met hun pand, en kunnen enorme kosten gaan maken om het weer in normale staat te krijgen.

In een ideale wereld is dat inderdaad het meeste eerlijke, maar we leven in een land waar op het zonlicht na helemaal niets eerlijk verdeeld is. Kraakpanden werden sowieso al lange tijd niet gebruikt en op het moment dat de eigenaar een plan met het pand had kon hij de krakers laten uitzetten, dus ik snap dat argument niet. Overigens wilden krakers in de meeste gevallen best betalen voor de ruimte, maar de eigenaren wilden hun geld niet want die waren het meeste gebaat bij leegstand. Dat dat voor de stad en de samenleving negatieve effecten had interesseerde ze niet. In die zin vind ik verdienen aan een leegstaand pand terwijl de woningnood zo hoog is te vergelijken met bijvoorbeeld verdienen aan de verkoop van wapens. Nee, je vermoordt geen mensen maar je profiteert wel van een oorlog.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 19:54

Breghje schreef:
goeroe schreef:

Maar symptoombestrijding is water naar de zee dragen uiteindelijk omdat de kern van het probleem nog steeds bestaat, en niks opgeleverd heeft ook niet na al die jaren. Als krakers alleen overheidsgebouwen zouden kraken, dan zouden ze in elk geval meer begrip en steun krijgen (en dan zélfs van mij hé :P ) omdat dan degenen die beleid kunnen maken, en dús daadwerkelijk iets aan de oplossing van het probleem kunnen, doen wakker geschud worden (hopelijk). Nu zullen er ook wel krakers zijn die een pand normaal achterlaten, maar hoe dan ook is het de manier waarop ze zich dat pand toe eigenen die mij heel erg tegenstaat en tegen zal blijven staan. Uiteraard is een uitzetting van krakers met de ME veel spectaculairder voor de media dan krakers die netjes weggaan, maar juist die groep verpest het voor de anderen en maakt mensen huiverig voor krakers.

Jammer genoeg is het onderliggende probleem heel moeilijk op te lossen. Vooral in tijden van recessie willen er veel meer mensen in de steden wonen dan dat er ruimte is. Dat los je niet zomaar even op. Onze hele maatschappij is er namelijk op gericht om lang naar school te gaan en dan te gaan werken (meestal voor een baas en vaak in de dienstverlenende sector). Bijna iedereen is vroeg of laat afhankelijk van een stad of op zijn minst een grotere plaats. Maar nu dwaal ik wel heel erg af. :+

rode_kool

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 19:57

Rinske schreef:
frostwood schreef:

Rinske schreef:

Vertel :D Ik zit op het puntje van m'n stoel.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 19:59

goeroe schreef:
Jammer genoeg is het onderliggende probleem heel moeilijk op te lossen. Vooral in tijden van recessie willen er veel meer mensen in de steden wonen dan dat er ruimte is. Dat los je niet zomaar even op. Onze hele maatschappij is er namelijk op gericht om lang naar school te gaan en dan te gaan werken (meestal voor een baas en vaak in de dienstverlenende sector). Bijna iedereen is vroeg of laat afhankelijk van een stad of op zijn minst een grotere plaats. Maar nu dwaal ik wel heel erg af. :+

:D Geeft niks, het is een leuke discussie op deze manier. Het gaat zeker niet zomaar opgelost worden, en iets zegt mij ook niet door dit kabinet. Agree to disagree?

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 20:00

Breghje schreef:
:D Geeft niks, het is een leuke discussie op deze manier. Het gaat zeker niet zomaar opgelost worden, en iets zegt mij ook niet door dit kabinet. Agree to disagree?

Dat lijkt me een goed idee. Ik vond het ook een erg leuke en goede discussie. :j

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 20:04

frostwood schreef:
Geheel offtopic:

@Mambobeach: Kun je je indenken dat er situaties zijn waarbij je geen dak boven je hoofd hebt?

Ja hoor, die kan ik me heel goed indenken! Maar kraken, no way!

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 20:07

goeroe schreef:
MamboBeach schreef:
Niets mee te maken. Eigendom is eigendom! Daar blijf je, als je een beetje opvoeding hebt gekregen, vanaf!

Nou nou, het gaat wel een beetje ver om iedereen die tegen het kraakverbod is ervan te 'beschuldigen' dat ze geen opvoeding hebben gehad, vind je niet? Deze hele discussie draait om de vraag wat in dit geval het meest eerlijk is. De argumenten van de voorstanders zijn net zo zuiver of onzuiver als dat van de tegenstanders. We hoeven het niet eens te worden maar op deze manier op de man spelen is nou ook weer niet nodig.

Ik beschuldig niemand maar ik denk wel dat het met opvoeding te maken heeft ja.
Meest eerlijk? Ik vind niets eerlijks aan kraken en dat is het ook niet.
Op de man spelen? Wil je dat ajb even quoten waar ik op de man speel?

rode_kool

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 20:18

MamboBeach schreef:
frostwood schreef:
Geheel offtopic:

Ik vraag het me nog steeds af :)

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 20:57

Er wordt hier gekeken met oogkleppen op. Ik probeer ook zeker het kraken niet goed te praten, maar ik snap waarom mensen gaan kraken. Let wel: Kraken mag (mocht) alleen als een pand meer dan een jaar leeg stond EN er geen bestemmingsplan voor was. De meeste krakers kraken niet omdat ze zo voor een dubbeltje op de eerste rang kunnen zitten. Nee, ze kraken omdat ze het niet eens zijn met de gang van zaken in Nederland. En niet zoals de rest van de nederlanders gewoon achter DenHaag aanlopen.
Niet elke kraker laat het pand uitgewoont achter, dit soort gevallen zijn juist in de minderheid. Maar omdat dit fancy nieuws is voor de journalisten horen mensen alleen dit en vormen op basis van de media hun mening. Oogkleppen dus.
@ Mambobeach: Ik denk zeker niet dat kraken met opvoeding te maken heeft. Krakers zijn namelijk niet alleen de mavoklantjes (om lekker door te gaan met generaliseren) maar zijn mensen uit elk milieu
@ Rinske: Ik vraag me ook nog steeds af wat de altijd beschikbare legale oplossingen zijn voor woningnood

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 21:18

MamboBeach schreef:
Op de man spelen? Wil je dat ajb even quoten waar ik op de man speel?

Jawel hoor.

MamboBeach schreef:

Dat komt niet bepaald over als een compliment. Misschien dat je het niet persoonlijk bedoeld had maar hoe dan ook vind ik het nogal respectloos. Er wordt hier al een aantal pagina's behoorlijk netjes en op basis van argumenten gediscussieerd. Vervolgens kom jij hier met veel bombarie binnengestormd, weigert na te gaan wat er al gezegd is, levert een zeer beperkte bijdrage (want wat je schreef is allemaal al eens eerder voorbij gekomen), gaat verder nergens inhoudelijk op in en beweert eigenlijk dat het gewoon zo is als jij het zegt en wie het er niet mee eens is zal wel geen goede opvoeding hebben gehad.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 21:55

frostwood schreef:
MamboBeach schreef:

Omdat?

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 22:00

Miriam91 schreef:
Er wordt hier gekeken met oogkleppen op. Ik probeer ook zeker het kraken niet goed te praten, maar ik snap waarom mensen gaan kraken. Let wel: Kraken mag (mocht) alleen als een pand meer dan een jaar leeg stond EN er geen bestemmingsplan voor was. De meeste krakers kraken niet omdat ze zo voor een dubbeltje op de eerste rang kunnen zitten. Nee, ze kraken omdat ze het niet eens zijn met de gang van zaken in Nederland. En niet zoals de rest van de nederlanders gewoon achter DenHaag aanlopen.
Niet elke kraker laat het pand uitgewoont achter, dit soort gevallen zijn juist in de minderheid. Maar omdat dit fancy nieuws is voor de journalisten horen mensen alleen dit en vormen op basis van de media hun mening. Oogkleppen dus.
@ Mambobeach: Ik denk zeker niet dat kraken met opvoeding te maken heeft. Krakers zijn namelijk niet alleen de mavoklantjes (om lekker door te gaan met generaliseren) maar zijn mensen uit elk milieu@ Rinske: Ik vraag me ook nog steeds af wat de altijd beschikbare legale oplossingen zijn voor woningnood

Dat zijn jouw woorden, niet de mijne.

goeroe, als er 1 op de man speelt ben je het zelf. Ik mag hier dus niet binnen komen denderen? En ik weiger te lezen? Ik weiger mijn mening bij te stellen, zo zie ik het gewoon en klaar. Ik leg piekfijn uit waarom, dat jij dan een andere mening hebt, kan ik niets aan doen en dat geeft toch helemaal niet?
Dat het niet over komt als een compliment, dat kan maar heeft niets met op de man spelen te maken uiteraard. Vindt het zelf een beetje jammer als mensen dit roepen en geen eens de betekenis hiervan weten en mensen ervan beschuldigen. Ik mag volgens mij gewoon mijn mening geven en daar blijf ik bij, daar ben ik nu eenmaal heel standvastig in.

rode_kool

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 22:06

frostwood schreef:
MamboBeach schreef:

MamboBeach schreef:
Omdat?

Ik vraag het me nog steeds af wat ik in dik gedrukt had gezet:
Wat zou jij doen?

MamboBeach

Re: Huis kraken, hoe denken jullie erover?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 22:08

De normale weg? Hoe moeilijk dat soms ook is of kan zijn. Wat kan ik daar meer over vertellen, lijkt me een heel eenvoudig antwoord. Het is niet altijd makkelijk maar netjes op je beurt wachten tot dat je aan de beurt bent.

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 22:08

MamboBeach schreef:
Miriam91 schreef:
@ Mambobeach: Ik denk zeker niet dat kraken met opvoeding te maken heeft. Krakers zijn namelijk niet alleen de mavoklantjes (om lekker door te gaan met generaliseren) maar zijn mensen uit elk milieu@ Rinske: Ik vraag me ook nog steeds af wat de altijd beschikbare legale oplossingen zijn voor woningnood

Dat zijn jouw woorden, niet de mijne.

Waarom denk jij dat kraken met opvoeding te maken heeft? Volgens mij puur omdat jij kraken als stelen ziet en je dit niet doet als je opgevoed bent. Maar nu lees ik dat jij suggereert dat iedere kraker geen opvoeding heeft gehad, terwijl krakers uit verschillende milieu's komen en ieder een andere opvoeding heeft gehad. Dan denk jij dus dat al deze mensen geen opvoeding hebben gehad?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 22:11

En wat gebeurd er als 1 van de krakers door de vloer gaat?
Wie is er dan verantwoordelijk voor -> de eigenaar.

Een (tijdelijk) onbewoond huis is goedkoper in verzekering en gemeentebelastingen.
Wie betaald de riool/afvalstoffenheffing ed.?
Dat zouden de krakers moeten doen, maar als je als eigenaar geen huurcontract kunt overleggen is helaas de eigenaar in eerste instantie daar verantwoordelijk voor.

En je weet toch als eigenaar toch ook niet wat voor krakers je er in hebt zitten?
Het verkoopt ook zo makkelijk met een stel krakers erin.