Maar nee, dat is een beetje van vroeger zeg maar. Al kan je wel bidden dat iemand die overleden is, naar de hemel mag gaan, God is genadiger dan wij vaak denken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
BraveSpots schreef:Ik heb vandaag een filmpje gezien van iemand die God uitgebreid stond te bedanken voor wat gebeurd is in Japan.
Straf voor de ongelovigen.
JuliaMaria schreef:Ik vind het eerlijk gezegd wel ''moeilijk'' om te lezen en horen dat er streng gelovigen zijn die geloven dat, wanneer je weet van het Christendom máár je er niet bij aansluit, je in de hel terecht komt.
Ik vind het nogal wat zo'n veroordeling... En het komt op mij nogal opdringerig over, als het geloof daadwerkelijk zo zeker was (dat is het blijkbaar niet, dan zou iedereen erin geloven en het vanzelfsprekend vinden) dan zou ik er geen moeite mee hebben: dan is het een feit. Maar het geloof is niets meer dan iets waar mensen zich bij aansluiten. Daarom vind ik het nogal rot om te horen dat ik volgens die mensen naar de hel zou moeten als ongelovige zijnde.
Even in Jip en Janneke taal: Als ik in satan zou geloven, en zou beweren dat iedereen die dat niet doet naar zijn hel gaat (niet omdat ik dat wil, maar gewoon ''omdat het zo is''), dan is dat toch niet leuk om te horen? Vooral omdat het voor veel mensen iets fictiefs is (net zoals god voor velen). Als een dokter tegen iemand met kanker + uitzaaiingen zegt dat diegene nog maar drie maanden te leven heeft is het feitelijker, dat is anders.
Ik kan niet helemaal uitleggen waarom het me zo stoort, maar misschien dat jullie zo al begrijpen wat ik bedoel.
Blue_Eyes schreef:Heb je (of iemand anders) hier toevallig voorbeelden van? (doe rustig aan, ga zo naar bedin de Bijbel staat meermaals aangegeven dat God wel genoeg bewijs heeft geleverd.
Blue_Eyes schreef:Ze maken zich bij 'de hel' een voorstelling die ze al bij voorbaat in een soort staat van paniek brengt, zeg maar, en trappen liever op tenen dan dat ze mensen daar naartoe laten gaan.
Sammie schreef:Blue_Eyes schreef:Heb je (of iemand anders) hier toevallig voorbeelden van? (doe rustig aan, ga zo naar bedin de Bijbel staat meermaals aangegeven dat God wel genoeg bewijs heeft geleverd.)
Sammie schreef:Ik vind het concrete bewijs dat het niet zo is nl. groter.
In de bijbel (en de apocriefen) wordt het e.e.a. tegengesproken. (jaartallen, maar ook gebeurtenissen en namen genoemd met tijdstippen die niet geheel kloppen.)
In het OT laat God veelvuldig van zich horen (op verschillende manieren). In het NT nauwelijks en op een andere manier.
In het OT boezemt God veel meer angst in dan in het NT, waar toch veel meer liefde wordt gepredikt.
NT is veelal geschreven 'jaren' na de gebeurtenis.
Er is soms geen archeologisch bewijs te vinden dat er mensen leefden in tijdstippen en/of steden die genoemd worden.
Sammie schreef:En wat simpelere dingen:
Weet ff de naam niet meer, maar een zekere persoon in OT komt opeens een stam/volk tegen, waarvan je je sterk kunt afvragen waar die vandaan komen. Evenals Adam en Eva die twee zonen krijgen. Die zonen trouwen (met wie??, er worden geen dochters genoemd.)
Sammie schreef:Los: dino's, neanderthalers worden niet specifiek genoemd.
Sammie schreef:De leeftijd van Jesus en de exacte tijdstip van zijn geboorte/sterfte is onduidelijk. Volgens mij wordt onder gelovigen nu ook wel algemeen geaccepteerd dat ze dit lieten samenvallen met het 'heidense' lichtjesfeest en dat Jesus dus niet écht met kerst geboren is. Sterker nog, diverse aanwijzingen uit de bijbel vergeleken met de tijd waarin het zich afspeelde wijzen op de zomer.
Sammie schreef:De bijbel is samengesteld door de Rooms-Katholieken. Onder dusdanige omstandigheden en in een dusdanig omgeving op een dusdanig tijdstip dat de persoon Jesus 'vergoddelijken' erg handig uitkwam. (dat laatste klinkt wat oneerbiedig, maar de Romeinen en Grieken waren dol op Goden. Kon er altijd wel eentje bij. Jesus afschilderen als een 'gewone' persoon/ mens met een boodschap komt dan minder krachtig over dan er een 'God' van maken- ookal is er wellicht niks mis met zijn boodschap an sich. Er zijn bewust evangelies weggelaten waarin Jesus meer als mens overkwam.)
Sammie schreef:-Even ter verduidelijking waarom ik dit hier op deze manier uiteenzet... In de St. Pieter hangt bijvoorbeeld een beeld van Athena.. In de Obelisk op het St. Pieter plein zou een stuk hout zitten van het kruis waar Jesus aangestorven is, er zouden botten liggen van een apostel. De beginnende Rooms-katholiek kerk was er niet vies van om 'oude' Goden te gebruiken. Later mocht dat niet, werd veel prutser (geslachtdelen op beelden taboe) en de Rooms-Katholieke kerk corrupt. (als je maar genoeg geld gaf aan de kerk kwam je in de hemel- dat werd de mensen vertelt. Pauzen hadden stiekem toch vrouwen en kinderen) Daarna/ daarom? kwam de afsplitsing van de Protestanten. Maar hun leer komt wel uit een bijbel samengesteld door de RK.
Sammie schreef:Voor mij zijn dit tekenen om te zeggen dat het verhaal zoals het geschreven staat niet helemaal klopt en dat God in die zin niet bestaat. Al wil dit dan weer niet zeggen dat er helemaal geen God is en dat er dus ook geen persoon is geweest waar Jesus op gebaseerd is. (is dit laatste nog te volgen?)
Er zijn mensen/docu's die stellen dat Jesus bijv. gebaseerd is op Julius Ceasar. <nooit gezien/gelezen, dus over de inhoud en hoe en wat weet ik niks>
Sammie schreef:Dus vandaar dat ik benieuwd ben naar de bewijzen/voorbeelden dat het wel zo is. En dan hoop ik natuurlijk stiekem op wat meer concrete bewijzen en niet zoiets als een genoemde persoon zoals een Romeinse soldaat of een Ramses II die wel bestaan heeft. (dat valt ook niet te ontkennen, er zijn steden/namen die genoemd worden die gebeurd zijn. Al wordt Ramses volgens mij niet met naam en toenaam genoemd in de bijbel)
Blue_Eyes schreef:In de westerse wereld daalt het aantal christenen inderdaad - hier hebben we het zo goed dat mensen denken dat ze het makkelijk zonder God af kunnen.
DaniBanani schreef:Maar waarom? Want ook als ik weet dat God bestaat, is het nog steeds een 'uitdaging' om ook volgens de wetten van God te leven. En ook dan zullen er mensen zijn die misdaden plegen, of mensen die dan wel geloven in God maar niet in de hel. Ik geloof niet dat geloven ineens heel gemakkelijk is als je weet dat God bestaat. En het aantal christelijken neemt volgens mij wereldwijd af, dus een stukje bewijs zo hier en daar zo ook geen overbodige luxe zijn.
Blue_Eyes schreef:Overigens is er bewijs genoeg, je moet het alleen wel willen zien. Ik heb ongelofelijke dingen zien gebeuren, maar als ik ze op Bokt vertelde, was er steeds wel iemand die er een of andere ongeloofwaardige verklaring voor verzon - als het maar niets met God te maken had...
Onomstotelijk bewijs is dus een heel relatief begrip. Wat God onomstotelijk vindt, is dat Jezus naar de aarde is gekomen. Dat is voor een heleboel mensen niet genoeg.
Je stelt er, zonder woorden tegenover dat mensen die wel gelovig zijn van zulke dingen minder of geen last hebben. Dat verband is er niet, anders mag je wat mij betreft met dat soort onderzoeken komen. Ik vind dit soort uitspraken zeer gevaarlijk. Je zal waarschijnlijk vergeten dat de mensen in percentage ook toenemen. Als in een dorp 100 mensen wonen en 1 persoon heeft ‘ergens’ last van en 100 jaar later wonen er 1000 en 10 mensen hebben ergens last van. Dan is qua percentage toch echt niks toegenomen. Bovendien plakken mensen tegenwoordig graag ergens labels op. Een keertje je dag niet hebben. Hup, je bent depressief. Je haalt een d en een t door elkaar. Hup je bent dyslectisch. Terwijl iedereen wel eens z’n dag niet heeft of een taalfoutje maakt.Citaat:Overigens vind ik het frappant dat gelijk het aantal psychische aandoeningen, depressies e.d. toenemen. Wil hiermee niet zeggen dat er een causaal verband zit, maar wel opmerkelijk.