undercover in nederland, sekte miracle of love

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 15:31

Chubby schreef:
_rosita_ schreef:
Maar dat is wat gister ook verteld is... Ze moesten delen met de buiitenwereld hoe geweldig het was, hoe warm en fijn... Alleen wat zich er daarbinnen precies heeft afgespeeld moest geheim blijven.

Tsja, dat is ook wel logisch, anders hoeft je partner/ vriendin/etc de training niet meer te volgen en komt er geen geld binnen. Het is natuurlijk wel een commerciele organisatie, sec bekeken ;)

Daarbij: wanneer ik heel droog vertel welke processen we deden tijdens de training, dan komt dat op iemand die de training niet heeft gedaan héél vreemd over. De trainingsdagen hebben wel een opbouw en een logica, je kunt niet zomaar middenin invallen. En het is ook nodig om te weten dat datgene wat jij in vertrouwen deelt met je groepsgenoten en de begeleiding, dat dat in vertrouwen blijft en niet over de tong gaat. Zeker als het gaat om heftige ervaringen, is dat heel belangrijk.

Dat het op vertrouwen moet berusten, begrijp ik.. absoluut! En dat je niet bij naam en toenaam noemt wie het was en hoe diegeen eruit zag en bladiebla...
Maar zonder namen te noemen, kun je ongetwijfeld beschrijven aan mensen die dicht bij je staan wat je hebt meegemaakt, gedaan en wat de bijeenkomst in hield.
Wanneer je daar niets over naar buiten mag brengen, zorgt dat bij mij al voor alarmbelletjes...
Wáárom zou je dingen geheim willen houden? hij zei gister ook iets in de trant van 'als mensen van buitenaf dit zien en horen, denken ze vast wat een gekke mensen'. Ja dank je de koekoek.. het zíjn ook zieke mensen. Wanneer jij overtuigd bent van het feit dat er niets geks gebeurd in zo'n bijeenkomst, kun jij transparant zijn en duidelijk zonder hakkelen uitleggen wat het is en waar je voor staat.
Neuh... geheimhouding zorgt bij mij voor kriebels.. en dat zijn geen fijne kriebels!

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 15:35

_rosita_ schreef:
Maar zonder namen te noemen, kun je ongetwijfeld beschrijven aan mensen die dicht bij je staan wat je hebt meegemaakt, gedaan en wat de bijeenkomst in hield.

Dat doe ik zelfs in dit topic ;)

Zoals ik al zei: ik heb niet meegedaan bij Miracle of Love. Misschien dat men daar anders aangaf, maar het idee achter de training is wel een beetje hetzelfde...

eekhoornerik

Re: undercover in nederland, sekte miracle of love

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 16:03

@chubby: het grote verschil met de 'reguliere' therapie die ik heb gevolgd (4 maanden 5 dagen per week) is denk ik dat ze bij die reguliere therapie het juist ongezond vonden dat sommige groepsgenoten alleen nog maar hun groepsgenoten spraken, zagen en hun oude contacten verwaterden. Natuurlijk waren de verhalen die verteld werden vertrouwelijk en mocht geen buitenstaander die verhalen te horen komen (wegens privacy van je groepsgenoten) maar je mocht uit eigen hand wél delen wat jij had meegemaakt, wat jij had geleerd, overwonnen, wat je precies aan opdrachten had meegekregen etc.

Eén groepsgenoot was zo intensief met zijn therapie en de groep bezig, en had daarbuiten geen 'eigen leven'meer dat ze hem zelfs een waarschuwing hebben gegeven dat hij de therapie moest stoppen als hij daarmee door ging.

Ik denk dat het heel verleidelijk is om je te 'verstoppen' in zo'n groep, waarin je erkend en geliefd wordt.
Maar dat je jezelf niet buiten de maatschappij moet plaatsen, om toch de realiteit onder ogen te blijven zien.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 16:09

hotchocolat schreef:
Ik weet niet of iedereen hier vatbaar voor is. Zelf denk ik van niet.

Ze zoeken er niet voor niet de mensen met een trauma er uit.

En het gekke vind ik dus: van tevoren moest die undercover journalist toch een formulier invullen, over onder andere haar psychische gesteldheid. Mensen met psychische problemen zouden niet worden toegelaten.

Desperado_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 16:27

Ik heb het net terug gekeken op internet.. die mensen zijn echt ziek!
Ik ervaar het als je een groep mensen bij mekaar zet met een trauma/depressie oid, en die allemaal laat spreken wordt je er niet beter op, ik denk dat als je een probleem heb dat je een op een met een psychiater moet praten zonder mensen om je heen die ook problemen hebben, ik als gezond mens met een gezonde geest, zou depressief worden als ik tussen een stelletje malloten zit die als een wezeloos lopen te gillen en te schreeuwen en te janken..en dat 8? dagen lang alleen maar contact met mensen die niet goed zijn en alleen maar depressief zijn.

Naakt rond rennen en zeggen dat god je moet likken, neuken of iets dergelijks vind ik echt NIET kunnen, ik vindt dit discriminatie over de goddienst, ik ben niet gelovig oid maar je hoeft denk ik ook niet gelovig te zijn om zoiets idioot te vinden.

Geld geven aan die organisatie omdat je anders geen 'echt lid' bent vind ik ook zo een walgelijke uitspraak, je speelt zo erg op mensen hun gevoelens in :n

Chubby ik vind dat jij deze organisatie ontzettend goed praat, ik hoop toch niet dat je dit allemaal normaal vind, jezelf ''figuurlijk'' bloot geven oid.

bah bah zeg, ik hoop echt dat ze hier iets mee gaan doen in Den Haag en zorgen dat ze niet verder kunnen, ook niet onder een andere naam en de 'slachtoffers' goed opvangen met ECHTE psychiaters en niet van die idioten met een kronkel in hun hersens die denken dat ze een goede training kunnen geven

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 18:02

Het probleem is dat de lijn tussen een 'gewone' spirituele workshop of zo'n sekte eigenlijk heel dun is. Het is moeilijk het verschil aan te duiden. Ik zie in het topic mensen verwijzen naar zen-organisaties of ashrams, en daar zijn zowel heel sektarische als heel bonafide varianten van. Ik ken zelf spirituele gemeenschappen die op het randje van sektarisch balanceren (lang niet zo extreem als MoL gelukkig), en ook organisaties en personen die gewoon heel goed werk doen, met respect voor het individu. Ik heb gezien hoe iemand zo overtuigd van zichzelf kan raken dat diegene zich een goeroe gaat voelen en zich ook zo gaat gedragen, en daardoor zelf niet eens meer doorheeft dat het eerder krankzinnig dan verlicht is wat hij doet.

Het verschil tussen bonafide organisaties en sektes als Miracle of Love is bijvoorbeeld de strikte hiërarchie, de geheimhoudingsverplichting, de duizenden euro's die op tafel gelegd moeten worden om lid te kunnen blijven, en bovenal het feit dat er geen respect lijkt te zijn voor mensen die ontzettend kwetsbaar zijn. Je hebt een morele verplichting om als organisatie of workshopleider te onderkennen wanneer iemands problematiek je boven de pet gaat. En Miracle of Love lijkt het tegenovergestelde te doen: hoe getraumatiseerder, eenzamer en labieler je bent, hoe liever ze je hebben.

Het gevaar zit hem in het feit dat er te pas en te onpas gesmeten wordt met termen als Goddelijke Liefde, Overgave, Verlichting, Loslaten, noem maar op. Er is niets mis met die dingen, maar in de sektes zoals MoL zijn ze een dekmantel voor Hebzucht, Manipulatie, Overheersing, etc. En zoals gezegd, de lijn daartussen is gewoon heel, heel dun.

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 18:08

Ik heb het vol verbazing gekeken... Maar op een gegeven moment kon ik het niet meer aanzien en heb ik het ook uitgezet.

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 18:09

Dit is overigens de vierde hit op Google: http://www.miracleoflove.org/

Amerikaanse site, opgezet door twee ex-leden van Miracle of Love die ook een boekje open doen.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 19:25

Ik heb ook met gróte verbazing dit geheel aan zitten kijken gisteravond. Vooral dat uitkleden en 'berijd de vloer' gedeelte walgde ik gewoon van!

Hoe ziek ben je als je mensen zo brainwashed en daar smerig geld mee verdiend, bah!!

Vanny_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 19:51

Ook ik was echt geschokt toen ik gisteravond zat te kijken, vond het echt eng dat dit kan.
Het is indd zo jammer dat er hier in NL eigenlijk vrijwel weinig aan te doen is omdat er nu nog geen regels enzo voor zijn..
Echt respect voor die vrouw, zou zelf echt een trauma overhouden als je dat allemaal hebt gezien als gezond persoon. Wat die man al zei die hele organisatie zijn gewoon boeven die geld verdienen over de ruggen van "kwetsbare" mensen, er is imo echt helemaal niets goeds aan of goed te praten als ik zo zie wat ze allemaal voor activiteiten hebben.
Dus wat nou "misleidend" :? (in reactiebrief van MoL n.a.v. reportage) oké er kan natuurlijk geknipt en geplakt zijn om de ergste dingen te laten zien maar toch. Deze beelden gemaakt met een infiltrant laten gewoon echt zien wat er gebeurt. En indd die dingen die gezegd worden.. "zeg gewoon dat je je moeder wilt vermoorden, doe het gewoon."

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 20:27

Ik vond die reactiebrief ook wel een beetje, tja := Al zouden er dingen verdraaid zijn enz dan nog kunnen veel dingen die gezegd zijn gewoon echt niet. Hoe je 't ook wendt of keert.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 23:06

_Tara_ schreef:
Ik vond die reactiebrief ook wel een beetje, tja := Al zouden er dingen verdraaid zijn enz dan nog kunnen veel dingen die gezegd zijn gewoon echt niet. Hoe je 't ook wendt of keert.

Altijd ontkennen he.....
Dat is de 'kracht' van dit soort walgelijke sektes.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 23:42

Ik heb net de film Die Welle (The Wave) gezien. Zeker een aanrader! Laat heel duidelijk zien hoe zoiets heel snel kan vormen, zo'n sekte. Gebaseerd op een waargebeurd verhaal.

Lieveranders

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 00:25

Ow die ga ik ook even kijken, lijkt me erg interessant..

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 01:37

Nieuwsgierig als ik ben moest ik ook even kijken. Ik begon spontaan in mezelf te praten en mopperen mijn mond staat volgens mij nog steeds open. De mensen die zich aanmelden hebben proffesionele hulp nodig. Deze mensen manupileren en maken deze cursisten alleen maar zwakker en gekker. Ik heb medelijden met de journalist die undercover ging hiervoor die zal nu ook wel hulp nodig hebben. Ik zou doodsbang zijn geweest.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 01:57

Justy schreef:
Het probleem is dat de lijn tussen een 'gewone' spirituele workshop of zo'n sekte eigenlijk heel dun is. Het is moeilijk het verschil aan te duiden. Ik zie in het topic mensen verwijzen naar zen-organisaties of ashrams, en daar zijn zowel heel sektarische als heel bonafide varianten van. Ik ken zelf spirituele gemeenschappen die op het randje van sektarisch balanceren (lang niet zo extreem als MoL gelukkig), en ook organisaties en personen die gewoon heel goed werk doen, met respect voor het individu. Ik heb gezien hoe iemand zo overtuigd van zichzelf kan raken dat diegene zich een goeroe gaat voelen en zich ook zo gaat gedragen, en daardoor zelf niet eens meer doorheeft dat het eerder krankzinnig dan verlicht is wat hij doet.

Het verschil tussen bonafide organisaties en sektes als Miracle of Love is bijvoorbeeld de strikte hiërarchie, de geheimhoudingsverplichting, de duizenden euro's die op tafel gelegd moeten worden om lid te kunnen blijven, en bovenal het feit dat er geen respect lijkt te zijn voor mensen die ontzettend kwetsbaar zijn. Je hebt een morele verplichting om als organisatie of workshopleider te onderkennen wanneer iemands problematiek je boven de pet gaat. En Miracle of Love lijkt het tegenovergestelde te doen: hoe getraumatiseerder, eenzamer en labieler je bent, hoe liever ze je hebben.

Het gevaar zit hem in het feit dat er te pas en te onpas gesmeten wordt met termen als Goddelijke Liefde, Overgave, Verlichting, Loslaten, noem maar op. Er is niets mis met die dingen, maar in de sektes zoals MoL zijn ze een dekmantel voor Hebzucht, Manipulatie, Overheersing, etc. En zoals gezegd, de lijn daartussen is gewoon heel, heel dun.

Gewoon vreselijk hoe misbruik wordt gemaakt van andermans kwetsbaarheden :(

CynthiaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 02:03

Een training om "beter" in contact met jezelf en de mensen om je heen te komen is in mijn ogen niet verkeerd. Er zou inderdaad wel wat meer liefde en respect in deze wereld mogen zijn, wat dat betreft kan ik het ermee eens. Maar ik kan niet begrijpen dat de kwetsbare mensen die hier aanwezig waren nog meer vernederd moeten worden door zo diep te gaan en zulke vernederende dingen te moeten doen. In mijn ogen ben je dan alleen maar bezig met mensen afhankelijk van je maken en niet met hun helpen.

Dat je soms diep moet gaan om weer op te kunnen klimmen is een vaststaand feit, maar dat kan dan beter gebeuren onder professionele begeleiding en niet door een groep mensen die er geen verstand van hebben en de problemen (in mijn ogen) alleen maar erger maken.

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 09:37

Ik heb het gisteren zitten kijken, want had het zondag gemist, maar ik vond het echt walgelijk. Vooral inderdaad de vernederende dingen die de mensen moesten doen en het vervreemden van de buitenwereld. Ik vind het echt freaky. Ook dat ze 100 keer bellen om je uit te nodigen, te vragen hoe het met je gaat (yeah right)... Echt heel erg... Ik hoop dat ze er in de kamer ook echt wat mee kunnen en dat er controles gaan plaatsvinden.

De plek waar dat in Duitsland was met al die rolluiken naar beneden, ik zou dat echt al voor geen meter vertrouwen... bahbah...

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 12:15

LiNdA1986 schreef:
Echt die mensen die daar zitten zijn echt gestoord. Ze worden in ieder geval gestoord gemaakt. Echt heel bizar.

Die zelfmoordactie was ook heftig [url]maar het ruimt een hoop zieke geesten op[/url]van deze wereld. Want dat zijn echt zieke, krankzinnige geesten. Ze worden echt ziek gemaakt in die sektes.

Daar moet echt een verbod op komen en anders zeker een zeer fikse gevangenisstraf (maar ja, dat laatste kennen ze niet hier in NL)

Sorry ? Dit komt heel raar over :(

Heb de uitzending een stukje gezien, zal de herhaling gaan kijken.
Goed dat ze het laten zien, want waarom zou dit soort dingen in nederland niet gebeuren en in zoveel andere landen wel ?
Ik denk dat veel mensen liever van niks weten als hiermee geconfronteerd worden.

Ik hoop dat de slachtoffers van deze rotsekte (en andere sektes) geholpen worden en dat ze er uit kunnen komen !!

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 12:19

_Tara_ schreef:
Ik heb net de film Die Welle (The Wave) gezien. Zeker een aanrader! Laat heel duidelijk zien hoe zoiets heel snel kan vormen, zo'n sekte. Gebaseerd op een waargebeurd verhaal.

Klopt er mooie film, weergeeft het ook goed!

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 12:22

Ik vond vooral de blik in de ogen van die man goed in de laatste scene. Bijna alsof 'ie dacht van: oliebol, ik heb me hier ook wel heel erg in mee laten slepen...

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 12:45

Incest slachtoffers komen niet meteen met hun verhaal naar buiten (schaamte?). Meestal gaat er een paar jaar overheen voordat ze wat durven te ondernemen.
De slachtoffers storten zich op hun school, daarna gaan ze aan het werk. Als ze alles een beetje op een rijtje hebben dan komt de klap. Dit kan rustig 10-15 jaar later zijn.

Je zit dan zo erg in de put, op je werk willen ze niet zien wat je doormaakt. Het is tenslotte psychisch en dat kun je van buitenaf niet zien.

Deze slachtoffers zijn de ideale mensen om te benaderen. In het begin krijgen ze steun en herkenning. Maar steeds gaat het verder en zak je dieper weg.
Dat ze zo vaak bellen is voor mijn gevoel ook ter voorkoming dat er iets over de organisatie/sekte naar buiten wordt gebracht. Daarbij komt nog een stukje klantenbinding steeds maar weer op iemand inpraten hoe ze er beter van wordt om meer sessies te volgen.

Ik heb een paar jaar geleden een rechtzaak gehad over incest/mishandelingen. In de periode van de aangifte werdt ik elke dag om de 5 minuten (waarschijnlijk de dader) gebeld. Je draait hier helemaal van door en weet uiteindelijk niet meer waar je mee bezig bent

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 13:07

Desperado_ schreef:
Chubby ik vind dat jij deze organisatie ontzettend goed praat, ik hoop toch niet dat je dit allemaal normaal vind, jezelf ''figuurlijk'' bloot geven oid.

bah bah zeg, ik hoop echt dat ze hier iets mee gaan doen in Den Haag en zorgen dat ze niet verder kunnen, ook niet onder een andere naam en de 'slachtoffers' goed opvangen met ECHTE psychiaters en niet van die idioten met een kronkel in hun hersens die denken dat ze een goede training kunnen geven

Ehm, ik denk dat jij het eea niet goed gelezen hebt. Chubby verteld haar ervaringen van een spirituele workshop die zij gedaan, dit was niet bij MoL!Ik vind het zelfs "dapper" van chubby dat ze durft te vertellen dat ze een soortgelijke workshop heeft gedaan en ook enkele ervaringen deelt. En ook duidelijk verschillen tussen haar workshop en die van MoL wat toch ook duidelijk het verschil weergeeft tussen een Spirituele workshop waarbij je gewoon diep in jezelf graaft en een "spirituele workshop" die eindigd in een afpersende sekte waar je verschillende vernederende handelingen moet doen (blijkbaar want ik heb de aflevering nog niet gezien)

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 13:09

Dat viel mij ook heel erg op, het psychologische spelletje dat gespeeld werd. Elke dag bellen, dingen als 'ik denk echt dat je hiermee door moet gaan, ik denk echt dat het goed voor je is'... Iemand die zo kwetsbaar is wil niets liever dan dat iemand hem vertelt wat goed voor hem is, en daar wordt listig gebruik van gemaakt.

The Wave is inderdaad een heel sterke film!

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 14:42

Heftig! Ik zat te twijvelen of ik ging kijken maar het is echt ziek, dat zoiets in Nederland gebeurd. Dichter bij dan je weet!