Maximum leeftijd voor een kind

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Suuskipje

Re: Maximum leeftijd voor een kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 13:08

Je weet dat 30 nog suoper jong is pindadipje?
Je doet net of je op je 30e al helemaal afgeschreven bent. En medische redenen op je 26e? 26 is een geweldige leeftijd om kinderen te krijgen.

Ik zou nu op mijn 21e nog niet moeten denken aan kinderen, eerst lekker huisje boompje beestje met vriendjelief spelen en dan maar eens kijken of het ons gegunt is om kindjes te krijgen, denk niet dat dat binnen nu en 5 jaar gaat gebeuren ;)

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 13:16

Suuskipje schreef:
Je weet dat 30 nog suoper jong is pindadipje?
Je doet net of je op je 30e al helemaal afgeschreven bent. En medische redenen op je 26e? 26 is een geweldige leeftijd om kinderen te krijgen.

Ik zou nu op mijn 21e nog niet moeten denken aan kinderen, eerst lekker huisje boompje beestje met vriendjelief spelen en dan maar eens kijken of het ons gegunt is om kindjes te krijgen, denk niet dat dat binnen nu en 5 jaar gaat gebeuren ;)

Ieder zijn mening. Ik zeg nergens dat je met 30jaar afgeschreven bent, ik vind het zelf alleen totaal niet wenselijk en zelfs vrij onbegrijpelijk. Nogmaals enkele uitzonderingen daargelaten.

Ik heb met de 1e kritiek gelegen dankzij een bijzondere heftige zwangerschapsvergiftiging. Het is me door 4 gyneacologen ten zeerste afgeraden na mijn 25ste nog kinderen te overwegen, om de simpele reden dat naarmate mijn leeftijd stijgt, de kans toeneemt dat ik het dan wél met mijn leven moet bekopen. Dat is het niet waard. Mijn vriend denkt daar hetzelfde over.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 13:22

Pinda_Dipje schreef:
Ieder zijn mening. Ik zeg nergens dat je met 30jaar afgeschreven bent, ik vind het zelf alleen totaal niet wenselijk en zelfs vrij onbegrijpelijk. Nogmaals enkele uitzonderingen daargelaten.

Heb ik er misschien overheen gelezen, maar waarom dan? Medisch gezien is er geen arts die je mening deelt..

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 13:26

Pinda_Dipje schreef:

Ik heb met de 1e kritiek gelegen dankzij een bijzondere heftige zwangerschapsvergiftiging. Het is me door 4 gyneacologen ten zeerste afgeraden na mijn 25ste nog kinderen te overwegen, om de simpele reden dat naarmate mijn leeftijd stijgt, de kans toeneemt dat ik het dan wél met mijn leven moet bekopen. Dat is het niet waard. Mijn vriend denkt daar hetzelfde over.

Kan ik inkomen en dat is voor jou persoonlijk de situatie. Daar staat voor mij in het algemeen tegenover dat je na je 25e over het algemeen pas je boeltje op orde kan hebben. Huisje, baan, klaar met school, genoten van je jeugd..
Hoe je het wendt of keert, imo kun je dat niet op je 21 voor elkaar hebben.. in ieder geval niet als je nog wat carriere wilt maken en je niet afhankelijk wilt zijn van anderen of instanties
Laatst bijgewerkt door _rosita_ op 16-02-11 13:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 13:28

Kijk dat is dan voor jou inderdaad zou dat het dan niet veilig meer is, maar hoe jij het in je andere posts doet overkomen is dat je het algemeen zo vind dat 30 jaar echt het max is voor iedereen ;)

Edit: Dus vanuit jouw oogpunt begrijp ik het helemaal dat het na je 26e niet veilig meer is, echter betekent dat niet dat dat voor iedere vrouw geldt ;)

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 13:40

Chubby schreef:
Pinda_Dipje schreef:

Heb ik er misschien overheen gelezen, maar waarom dan? Medisch gezien is er geen arts die je mening deelt..

Voor mij persoonlijk speelt vooral het leeftijdverschil ouder/kind een grote rol. Daarnaast de afname van de vruchtbaarheid begint, meer kans op miskramen, kans op downsyndroom & andere afwijkingen neemt vanaf je 30ste in rap tempo toe, kans op complicaties neemt toe, bevallingen verlopen vaak minder soepel (veel medisch ingrijpen), minder snel herstel etc. Genoeg redenen voor mij om het nooit te willen.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 13:47

_rosita_ schreef:
Kan ik inkomen en dat is voor jou persoonlijk de situatie. Daar staat voor mij in het algemeen tegenover dat je na je 25e over het algemeen pas je boeltje op orde kan hebben. Huisje, baan, klaar met school, genoten van je jeugd..
Hoe je het wendt of keert, imo kun je dat niet op je 21 voor elkaar hebben.. in ieder geval niet als je nog wat carriere wilt maken en je niet afhankelijk wilt zijn van anderen of instanties

Ik ben ook wel een uitzondering op die regel, dat besef ik maar al te goed (Koopwoning op mijn salaris, goede baan, alles voor elkaar, en van helemaal niemand afhankelijk). Maar voor je 25ste zou dan in principe voor iedereen haalbaar moeten kunnen zijn, en imo worden er tegenwoordig zoveel kinderen bewust 'gepland' na het 30ste levensjaar, daar kan ik met mijn verstand gewoon niet bij. :)

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 13:48

Oké, fysiek gezien zal het wellicht zwaarder zijn voor een vrouw van 30 dan van 20, ik ken de cijfers niet. Dat is dan direct haar keuze en haar gevolg.

Maar vanuit het perspectief van het kind zou ik toch liever terecht komen bij een koppel van 30 dan bij een koppel van 20 :D De kans op stabiliteit en op goede zorg is daarbij m.i. juist veel groter..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 14:05

Pinda_Dipje, zoals jij schrijft en denkt, klink je alsof je vroeg oud bent op jouw leeftijd. ;)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 14:05

Pinda_Dipje schreef:
[
Ik ben ook wel een uitzondering op die regel, dat besef ik maar al te goed (Koopwoning op mijn salaris, goede baan, alles voor elkaar, en van helemaal niemand afhankelijk). Maar voor je 25ste zou dan in principe voor iedereen haalbaar moeten kunnen zijn

Nee hoor, dat is echt niet voor iedereen haalbaar. Als ik mezelf als voorbeeld neem... ik was op mijn 26e klaar met mijn studie (voltijds). Dus nee, een koophuis zat er toen bijvoorbeeld echt niet in. En ik ben daarin geen uitzondering.
Mijn vriend was eerder klaar met zijn studie, maar die is vervolgens gaan promoveren... en op het salaris van een promovendus kun je niet zoveel :n

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 14:24

idefix4 schreef:
En laat ik eens eerlijk zijn: Ik ken ook moeders die met 18 al moeder waren en dat zijn ook voorbeeldige moeders. Op dat vlak is moeder zijn ook een kunst en niet leeftijdgebonden. Als je maar grenzeloos van je kinderen houdt is dat voor het kind al voldoende.

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

ik was 19 en heb gewoon mijn school dus afgemaakt
dus dat is een dom argument om te noemen

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 14:27

Chubby schreef:
Oké, fysiek gezien zal het wellicht zwaarder zijn voor een vrouw van 30 dan van 20, ik ken de cijfers niet. Dat is dan direct haar keuze en haar gevolg.

Maar vanuit het perspectief van het kind zou ik toch liever terecht komen bij een koppel van 30 dan bij een koppel van 20 :D De kans op stabiliteit en op goede zorg is daarbij m.i. juist veel groter..

hmm ben het toch niet helemaal met je eens hoor
ik ken iemand (deze persoon staat dicht bij mij want het familie)
die werd alleen staand moeder omdat haar vriend er vandoor ging
zij zat met 3 kinderen en was inmiddels al de 30 voorbij
nu word ze 37 en heeft sinds 2 jaar een nieuwe vriend maar voor die tijd moest ze het zien te redden
met een bijstandsuitkering met 3 zeer jonge kinderen en dan nog opleiding/school/stage
ik was toen begin 20 en had het toch echt beter voor elkaar dan zei

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 14:30

Garanties heb je nooit en uitzonderingen zijn er altijd...

Ik vind jou en Pinda Dipje aardige uitzonderingen, maar je bent toch met me eens dat jullie uitzonderingen zijn? Ik zie hier op mijn werk echt zóveel voorbeelden van hoe mis het kan gaan bij jonge moeders. Beduidend meer dan dat het misgaat bij dames die iets meer levenservaring hebben.

MJ__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 14:54

Ik vind 24-28 echt nog heel vroeg,en ik weet dat er heel veel mensen zijn die dan al lang een kindje van 3 ofzo hebben,daarom staat er ''ik vind''.
Liefst zou ik een kindje krijgen rond mijn 30-31,net zoals mijn moeder,
Ik wil eerst carierre uitbouwen,dat is voor mij belangerijker dan kinderen.
En als mijn leven goed verloopt,dan kan een kindje er wel bij :)

Maximum leeftijd vind ik ook wel rond de 40,
Ik vind dat je niet alleen aan jezelf moet denken,
zou een kind van 13 bv nou echt gelukkig zijn met een moeder van 74?
Dan is je moeder mss al gestorven als je je eerste vriendje ofzo hebt?
Vind dat maar heel vreemd..

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 15:03

Fien__ schreef:

Hard maar waar: dat kan altijd.

Alhoewel mijn vader 28 was toen ik geboren werd heeft hij mijn vriendje nooit gekend. Zelfde geldt voor de vriendjes van mijn jongere zus.
Natuurlijk is de kans hierop groter als ouders ouder zijn, maar voorkomen kun je dit soort dingen nooit.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 15:06

Ieder voor zich, ik kan niet voor een ander beslissen wanneer diegene er klaar voor is.
Kinderen passen zich ook makkelijk aan, als ze niet beter weten dat hun ouders oud zijn, dan is dat ook echt geen gemis.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 15:08

Chubby schreef:
Garanties heb je nooit en uitzonderingen zijn er altijd...

Ik vind jou en Pinda Dipje aardige uitzonderingen, maar je bent toch met me eens dat jullie uitzonderingen zijn? Ik zie hier op mijn werk echt zóveel voorbeelden van hoe mis het kan gaan bij jonge moeders. Beduidend meer dan dat het misgaat bij dames die iets meer levenservaring hebben.

Het aantal jonge moeders is zeer beperkt, ten opzichte van de oudere moeders. Het is dus erg moeilijk om een objectief beeld te vormen mijn inziens.

De tijden veranderen nu eenmaal, maar in de tijd van onze grootouders was het niet meer dan normaal om rond je 18e een kind te krijgen en niemand kwam iets te kort. De welvaartseisen zijn echter dusdaning verandert, dat er voor velen geen mogelijkheden meer zijn de zorg voor kinderen + hun wensen na te leven. Hoe vaak ik niet schaapachtig word aangekeken door bijvoorbeeld mijn schoonouders, als ik antwoord helemaal geen waarde te hechten aan vakantie. 'Waaaaaat geen vakantie? Hoe kan een mens nou zonder vakantie?' tsja simpel, dat zijn de prioriteiten die ik stel.
Ik merk daarin ook echt een overduidelijk verschil met stellen die langere tijd dinkie (double income, no kids) zijn geweest en dan aan kinderen beginnen. Alsof ze de druk voelen alles te blijven evenaren zoals het was, met de bijbehorende welvaartseisen. Veel gehoord argument is: "We konden eerder geen koopwoning permiteren, en dus wilde we nog geen kinderen" terwijl ik dan denk... Zijn huurwoningen of een ruim appartement met dakterras niet (tijdelijk) het overwegen waard? Die kinderen zal het een zorg zijn de 1e paar jaren.

Mijn inziens is alles vooral een kwestie van prioriteiten stellen, en niet direct het allerhoogste na te streven. De huidige maatschappij geeft mij meer dan eens het gevoel dat ik een vreemde eend in de bijt ben, omdat ik niet de luxe nastreef die volgens velen zo wenselijk is. Mijn kind heeft echter wel een hele stabiele thuissituatie en komt niets te kort, ookal betekent het dat ik zelf mijn leventje wat anders moet plannen. So be it. Menigeen om mij heen - die levenservaringrijke stellen van 30+ - zie ik om de haverklap crashen omdat de welvaartseis die ze hebben opgebouwd zich bijna onmogelijk laat combineren met de zorg voor een kleintje. Een paar stappen terug doen in luxe is immers vaak een stuk moeilijker dan van 'niets' -> 'iets' maken zoals bij mij het geval is.
In die zin denk ik dat het voor een kind in principe niet uitmaakt of het nu opgroeit bij een 20+ stel of een 30+ stel, omdat het beiden risico's brengt. Ik denk dan ook niet dat je kunt stellen dat je bij een 30+ koppel per definitie veel meer stabiliteit hebt.

MJ__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 15:12

Wendy schreef:
Fien__ schreef:

Hard maar waar: dat kan altijd.

Alhoewel mijn vader 28 was toen ik geboren werd heeft hij mijn vriendje nooit gekend. Zelfde geldt voor de vriendjes van mijn jongere zus.
Natuurlijk is de kans hierop groter als ouders ouder zijn, maar voorkomen kun je dit soort dingen nooit.

Nee dat kan idd altijd,
maar dat is wel net iets anders dan iemand die sterft van ouderdom omdat ze op haar 61 kinderen wou toch?
Nouja,ik vind dat iig toch 2 totaal andere dingen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 15:15

Pinda_Dipje schreef:
Ik ben ook wel een uitzondering op die regel, dat besef ik maar al te goed (Koopwoning op mijn salaris, goede baan, alles voor elkaar, en van helemaal niemand afhankelijk). Maar voor je 25ste zou dan in principe voor iedereen haalbaar moeten kunnen zijn, en imo worden er tegenwoordig zoveel kinderen bewust 'gepland' na het 30ste levensjaar, daar kan ik met mijn verstand gewoon niet bij. :)

Ook niet wanneer je de redenen daarbij hoort?
Zoals juiste partner wat later gevonden,of eerst financieel meer ruimte gecreeerd om zo meer thuis te kunnen zijn voor het kind óf dat men al paar jaar bezig is met zwanger raken...

Moet het wel met Twiggy2008 eens zijn, dat je reacties wat "verouderd" over komen...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 15:24

@pinda_dipje: ik weet niet hoe het zat met jouw grootouders, maar hebben die dan wel onderwijs gevolgd na de lagere school? De mijne namelijk niet. Die zijn trouwens laat getrouwd. Kwam toen ook al voor hoor, mensen die het trouwen en kinderen krijgen uitstelden omdat ze bijvoorbeeld geen huis hadden. Ik kan me herinneren uit mijn geschiedenislessen dat het bijvoorbeeld tijdens de industriele revolutie voor veel mensen helemaal niet haalbaar was om jong zelfstandig te gaan wonen en al helemaal niet om te gaan trouwen en kinderen krijgen. Daarvoor moest eerst jaren gespaard worden. Dat bijvoorbeeld jouw grootouders wel vroeg aan kinderen begonnen is ook weer een welvaartsverschijnsel geweest, historisch gezien :j
Overigens heb ik me ook jaren een vreemde eend in de bijt gevoeld omdat ik dus veel tijd en geld stak in mijn studie en niet in luxe, samenwonen, auto's etc. Alle vrienden van mijn vriend en mij woonden al jaren samen toen wij ook nog een begonnen. Een auto heb ik pas op mijn 25e gekocht, het koophuis kwam op mijn 28e.
Ik merk dat ik me soms een beetje erger aan jouw reacties. Net alsof investeren in een studie, cariere, huis, maw een goede stabiele toekomst, iets egoistisch zou zijn. Terwijl mijn ervaring is dat veel mensen dat juist doen met het doel om in de juiste omstandigheden aan een gezin te beginnen. In het belang van eventuele toekomstige kinderen.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 15:31

superwoman schreef:
Ook niet wanneer je de redenen daarbij hoort?
Zoals juiste partner wat later gevonden,of eerst financieel meer ruimte gecreeerd om zo meer thuis te kunnen zijn voor het kind óf dat men al paar jaar bezig is met zwanger raken...

Moet het wel met Twiggy2008 eens zijn, dat je reacties wat "verouderd" over komen...

Meeste antwoorden zijn reeds gegeven, maar nogmaals:
Juiste partner wat later gevonden? Nee, ieder zijn mening. Voor mij persoonlijk was dat reden geweest een zwangerschap af te houden en me eerder te richten op een wat ouder pleegkind, adoptiekind of wellicht bewust alleenstaand moederschap in mijn jongere jaren.
Financieel meer ruimte te creeëren? Zie mijn laatste post, ik vind dat vaak slaaf zijn van je eigen welvaartseis. Wij werken beiden parttime en zijn daardoor 3 dagen in de week zelf thuis voor ons kind, daarvoor in de plaats ga ik eigenlijk nooit op vakantie, heb ik een goedkoop auto'tje en ontneem ik mezelf aardig wat luxe.
Al een paar jaar bezig met zwanger raken? Kan ik me iets bij voorstellen als iemand bijv. op zijn 25ste is begonnen en het op je 30ste nog steeds niet is gelukt, persoonlijk zou ik dan óf eerder voor de medische malle molen kiezen om mijn kansen te vergroten óf me concentreren op andere vormen van gezinsuitbreiding en daarmee wellicht mijn biologische kinderwens over boord zetten. Hoe sneu en hoe moeilijk ook.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 15:39

Wendy schreef:
@pinda_dipje: Ik merk dat ik me soms een beetje erger aan jouw reacties. Net alsof investeren in een studie, cariere, huis, maw een goede stabiele toekomst, iets egoistisch zou zijn. Terwijl mijn ervaring is dat veel mensen dat juist doen met het doel om in de juiste omstandigheden aan een gezin te beginnen. In het belang van eventuele toekomstige kinderen.

Niet mijn bedoeling hoor.

Je moet mijn reacties niet persoonlijk opvatten of zodoende interpreteren. Er is niets egoïstisch aan te investeren in je eigen toekomst, maar mijn PERSOONLIJKE levensstijl ligt daar gewoon niet. Althans ik investeer ook in mijn toekomst, ik heb namelijk een baan met een goed toekomstperspectief en investeer in cursussen en maak straks alsnog mijn opleiding af. Ik heb echter in 1e instantie genoegen genomen met minder, en bouw vanaf nu langzaam op...
En het zal mijn tekortkoming zijn, maar persoonlijk hecht ik veel meer waarde aan het jong moeder zijn en straks ook op relatief jonge leeftijd te kunnen genieten van eventuele kleinkinderen e.d. dan aan het opbouwen van luxe. Mijn inziens is het namelijk perfect te combineren, terwijl er nu gigantisch veel stellen zijn die hun kinderwens uitstellen onder het motto "Tis financieel nog niet haalbaar" bijv. Doodzonde!
Maargoed van oorsprong vind mijn idee van 'ideale' leeftijd zich dus vooral in het leeftijdsverschil tussen ouder/kind dat ik het meest ideaal ervaar < 30 jaar.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 15:43

Pentax schreef:
Ieder voor zich, ik kan niet voor een ander beslissen wanneer diegene er klaar voor is.
Kinderen passen zich ook makkelijk aan, als ze niet beter weten dat hun ouders oud zijn, dan is dat ook echt geen gemis.

Ik ken een persoon die zijn ouders wat ouder zijn da gemiddeld en helemaal niet echt veel ouder maar hij wil nu zelf geen kinderen meer, hij is nu 35 of 36. Hij voelt zich nu al te oud. Dus sommigen vernemen het toch wel...

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 15:46

@ Pinda dipje
Vriendin van mijn ouders was sinds haar 23e al bezig zwanger te worden, malle molen heeft niets opgeleverd en zijn rond hun 28/29 gaan kijken voor adoptie, maar dat is tegenwoordig niet meer zo makkelijk hoor. ze waren al bijna 10 jaar bezig voor een adoptiekindje toen ze op haar 39e opeens zwanger werd van een kerngezonde dochter, geen complicaties bij de geboorte niets ;)

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 15:50

Chubby schreef:
idefix4 schreef:
Als je maar grenzeloos van je kinderen houdt is dat voor het kind al voldoende.

Tuurlijk niet :+ Basisbehoeften zijn eten en drinken, een dak boven je hoofd, kleding, scholing, en daarna komen ook nog de uitjes en pleziertjes. Noem mij een moeder van 18 die dat zelfstandig (!) kan voorzien?

Wat me opvalt is dat veel jonge dames hier het idee hebben dat je bij 35 oud bent! Gelukkig niet zeg, het leven houdt niet op midden 30 :D Daarbij lijkt 35 op je 20e nog héél ver weg, maar geloof mij, je wordt op een ochtend wakker en denkt 'waar zijn al die jaren gebleven'?

_/-\o_