annastasia schreef:Ook ik kom hier binnenvallen.
Hoeveel paarden zijn er in NL die ook nooit echt in de wei komen?? Genoeg!
Tuurlijk, van vroeger uit hoort een koe in de wei.
Toen stonden de beesten op stal aangebonden, en was beweging (buiten) beter.
Nu zijn stallen steeds beter ingericht op de behoeften van de koe, en is ''huisvesting'' buiten niet perse meer nodig.
Eerder stonden de koeien 's ochtends te brullen voor het hek dat ze naar buiten wouden.
Hek open, en met een rotgang de wei in.
Even scheiten en wat vreten, en dan maar weer naar binnen om voor de zon of regen te schuilen en om er wat lekker vreten(mais) te halen. En vervolgens ging 90% in de box (binnen) liggen, omdat dit koeler was als buiten.
Dit jaar is het 2 jaar geleden dat wij definitief de deuren dicht hebben gehouden. Wat een rust geeft dit zeg.
Er groeit meer gras, dus we hebben meer eten voor de koeien.
Ze zijn meer melk gaan geven (icm melkrobot), waardoor we minder koeien hoeven te houden en ze meer ruimte binnen hebben gekregen.
Mest kan beter benut worden, omdat het nu egaler over het land verspreid wordt.
Ook hebben de koeien een veel betere klauwgezondheid sinds ze binnen zitten, zal misschien ook met een ander management te maken hebben.
Tijden zijn gewoon niet meer te vergelijken met de techniek van nu.
In veel gevallen zijn koeien qua comfort tegenwoordig gewoon beter af op stal.
Ik vind een koe in de wei ook mooier, maar het kost ons meer geld om de koeien in de wei te doen, dan om ze binnen te houden.
En zolang de consument voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten blijft het kosten/baten verhaal een hele grote rol spelen.
sja, daar ligt idd het tweede deel van het probleem, of misschien beter gezegd...een groot deel van de oorzaak.
,gedeeltelijk is het probleem dat er te veel uit economisch belang word gedacht,
(de hele regelzucht van de regering even daargelaten, want dat is ook iets om gillend gek van te worden...de minas ging er indertijd echt niet in bij mij tijdens mijn opleiding
)
maar de oorzaak van dat probleem is de consument die liefst voor niets, alles wil hebben , dus boeren worden helaas nog al eens in een situatie gebracht waarbij economisch belang voor moet! gaan ten opzichte van dingen als weidegang etc ,
ja moderne stalinrichting en de bijbehorende technieken kunnen de koe idd een goed leven bieden indoors, maar persoonlijk zie ik ze liever buiten lopen zodra het kan, hier hoort helaas ook weer een ander, vaak kostbaarder klauw onderhoudsbeleid etc bij, maar ja, daar betaal ik dan ook maar voor door bijvoorbeeld melk te kopen uit een vorm van industrie waarbij de dieren naar een in mijn ogen correcte manier worden gehouden , of misschien een betere omschrijving...op een manier gehouden worden waar ik achter kan staan...
zo ook vlees en eieren en melkproducten trouwens, ik koop het vrijwel altijd biologisch.
maar helaas gaat er bij veel mensen de kostprijs voor de rest van de zaken en dan heb je ook nog ene flinke groep die het budget tegen hebben zitten
ik denk in ieder geval dat het niet juist is om direct naar de ondernemer te wijzen, maar ook de hand eens in eigen boezem te steken...zolang wij het niet willen betalen...kun je als agrarisch ondernemer zoveel willen...maar waar haal je het geld vandaan??
wat betreft zorg voor de koeien...een gezonde tevreden koe zal meer produceren dan diezelfde koe die het niet naar haar zin heeft
het is dus ook in het belang van de boer om ervoor te zorgen dat zijn/haar dieren in een optimale conditie zijn, zodat ze ook optimaal produceren