'Koeien horen in de stal'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 22:22

julius_juut schreef:
'T is toch echt hout. Heb er wel eens op gestaan omdat een van onze pony's even in een afgezet stukje koeienstal stond.
En een mestschuif? Denk niet dat zoiets er hier vaker dan eens in het jaar door gaat. Nooit gezien in elk geval.
Niet iedere boer heeft het beste met zijn beesten voor helaas.

mestschuiven zijn gewoon automatisch en die gaat gemiddeld toch wel zo'n 2 keer per dag door de stal heen (gewoon een schuif zo breed als dat pad wat aan een kabel vastzit en dan van de ene naar de andere kant schuift). maar hout.. dat bestaat echt niet. en anders dan is deze boer wel heel illegaal bezig.

daanielle

Re: 'Koeien horen in de stal'

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 22:31

inderdaad houten roosters moet het zeer goed hout zijn koe is kilo of 700;)

irmaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 22:48

Als het houten roosters zijn, dan moet het wel van hard hout zijn want anders kan het een koe/koeien nooit houden, daarbij wordt hout ontiegelijk glad als het nat word dus het lijkt mij ook niet dat het hout is..
Maar een mestschuif is niet standaard in iedere stal, er zijn zat bedrijven die het niet hebben maar daar is het ook niet nodig.
Anders maak je er een keer een foto van, dan weten we het zeker he..

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 00:46

Ook ik kom hier binnenvallen.
Hoeveel paarden zijn er in NL die ook nooit echt in de wei komen?? Genoeg!

Tuurlijk, van vroeger uit hoort een koe in de wei.
Toen stonden de beesten op stal aangebonden, en was beweging (buiten) beter.
Nu zijn stallen steeds beter ingericht op de behoeften van de koe, en is ''huisvesting'' buiten niet perse meer nodig.

Eerder stonden de koeien 's ochtends te brullen voor het hek dat ze naar buiten wouden.
Hek open, en met een rotgang de wei in.
Even scheiten en wat vreten, en dan maar weer naar binnen om voor de zon of regen te schuilen en om er wat lekker vreten(mais) te halen. En vervolgens ging 90% in de box (binnen) liggen, omdat dit koeler was als buiten.

Dit jaar is het 2 jaar geleden dat wij definitief de deuren dicht hebben gehouden. Wat een rust geeft dit zeg.
Er groeit meer gras, dus we hebben meer eten voor de koeien.
Ze zijn meer melk gaan geven (icm melkrobot), waardoor we minder koeien hoeven te houden en ze meer ruimte binnen hebben gekregen.
Mest kan beter benut worden, omdat het nu egaler over het land verspreid wordt.
Ook hebben de koeien een veel betere klauwgezondheid sinds ze binnen zitten, zal misschien ook met een ander management te maken hebben.

Tijden zijn gewoon niet meer te vergelijken met de techniek van nu.
In veel gevallen zijn koeien qua comfort tegenwoordig gewoon beter af op stal.
Ik vind een koe in de wei ook mooier, maar het kost ons meer geld om de koeien in de wei te doen, dan om ze binnen te houden.
En zolang de consument voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten blijft het kosten/baten verhaal een hele grote rol spelen.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 12:23

annastasia schreef:
Ik vind een koe in de wei ook mooier, maar het kost ons meer geld om de koeien in de wei te doen, dan om ze binnen te houden.
En zolang de consument voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten blijft het kosten/baten verhaal een hele grote rol spelen.

En dit is het precies. Als de consument een eerlijke prijs zou willen betalen, zouden de dieren ook een eerlijker leven hebben.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 12:26

Loose schreef:
julius_juut schreef:
'T is toch echt hout. Heb er wel eens op gestaan omdat een van onze pony's even in een afgezet stukje koeienstal stond.
En een mestschuif? Denk niet dat zoiets er hier vaker dan eens in het jaar door gaat. Nooit gezien in elk geval.
Niet iedere boer heeft het beste met zijn beesten voor helaas.

mestschuiven zijn gewoon automatisch en die gaat gemiddeld toch wel zo'n 2 keer per dag door de stal heen (gewoon een schuif zo breed als dat pad wat aan een kabel vastzit en dan van de ene naar de andere kant schuift). maar hout.. dat bestaat echt niet. en anders dan is deze boer wel heel illegaal bezig.

Hier hebben wij dat ook niet. Koeien staan ook op een soort planken (?) die iedere keer een cm of 10 uit elkaar liggen zodat de mest weg zou kunnen lopen. Maar veel blijft liggen op die planken dus de koeien glijden snel uit. Kalfjes proberen wel te rennen en te bokken maar gaan dan meteen op hun plaat.
De plekken waar ze kunnen liggen zijn verhogingen van beton.
Dit gaat om biologische kalveren en koeien..

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 14:06

Focussed schreef:
Hier hebben wij dat ook niet. Koeien staan ook op een soort planken (?) die iedere keer een cm of 10 uit elkaar liggen zodat de mest weg zou kunnen lopen. Maar veel blijft liggen op die planken dus de koeien glijden snel uit. Kalfjes proberen wel te rennen en te bokken maar gaan dan meteen op hun plaat.
De plekken waar ze kunnen liggen zijn verhogingen van beton.
Dit gaat om biologische kalveren en koeien..

ik ben in mijn leven echt op 80.000 ( :+ ) boerderijen geweest maar houten roosters heb ik nog nooit gezien en ook nog nooit van gehoord. :n bijvoorbeeld zoals dit plaatje:
Afbeelding
Afbeelding
de roosters zijn bruinig dus ik kan me voorstellen dat je denkt dat het hout is maar het is toch echt beton. verder lijkt het me absoluut niet handig om houten roosters te nemen omdat het a. snotglad wordt waardoor de koeien onderuit gaan en dit komt niet echt ten goede van hun gezondheid (en de boer zal dan zelf waarschijnlijk ook wel eens onderuit gaan :P ), b. ik weet niet of het al die overstampende koeien zou houden := en c. het is absoluut niet duurzaam lijkt me als de koeien er elke dag overheen poepen en plassen of dan moet je het wel héél goed onderhouden.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 14:09

Alle dieren horen vrijheid te krijgen! En koeien, varkens, kippen en paarden enzovoorts horen gewoon lekker buiten te kunnen scharrelen. Ik vind die hamsters en cavia's e.d. in veel te kleine hokjes ook zo zielig.

Las op nu.nl een artikel over die megastallen, als je dan die reacties leest. Zo ziek zijn sommige mensen.
Ik vind dierenwelzijn echt heel belangrijk en die dieren die zo opgepropt staan echt zo zielig. Vind dat echt niet kunnen. Zie vaak van die vrachtwagens vol dieren op de weg op weg naar de slacht, dan slaan de tranen echt in mijn ogen. Bah.

En ja, ik eet ook vlees, maar zeker niet elke dag. En ik ben echt bereid om het helemaal niet meer te eten als het zou helpen, maar dat kan je niet alleen, dat moet iedereen doen! Ik wil ook best meer betalen voor vlees als de dieren het maar beter hebben.

Het is jammer dat mensen niet wat meer respect hebben voor dieren en er zoveel schoften rondlopen die die arme dieren pijn doen, ongelukkig maken, misbruiken/mishandelene enzovoorts.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 14:15

Kan me voorstellen dat de burger er zo over denkt hoor. Maar geloof me. Een goed bedrijf is er alles aan gelegen om goed voor hun dieren te zijn. Een koe die zich ongelukkig voelt zal minder geven. Een gelukkige koe is tot topprestaties bereid.

Geloof me de boer die hele dagen met deze dieren werkt weet doorgaans er iets meer van.

Dus.....

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 15:36

Vaak worden boerderij dieren beter verzorgd en behandeld als de huisdieren bij de consument. Alleen dat is niet zichtbaar.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 16:19

annastasia schreef:
Ook ik kom hier binnenvallen.
Hoeveel paarden zijn er in NL die ook nooit echt in de wei komen?? Genoeg!

Tuurlijk, van vroeger uit hoort een koe in de wei.
Toen stonden de beesten op stal aangebonden, en was beweging (buiten) beter.
Nu zijn stallen steeds beter ingericht op de behoeften van de koe, en is ''huisvesting'' buiten niet perse meer nodig.

Eerder stonden de koeien 's ochtends te brullen voor het hek dat ze naar buiten wouden.
Hek open, en met een rotgang de wei in.
Even scheiten en wat vreten, en dan maar weer naar binnen om voor de zon of regen te schuilen en om er wat lekker vreten(mais) te halen. En vervolgens ging 90% in de box (binnen) liggen, omdat dit koeler was als buiten.

Dit jaar is het 2 jaar geleden dat wij definitief de deuren dicht hebben gehouden. Wat een rust geeft dit zeg.
Er groeit meer gras, dus we hebben meer eten voor de koeien.
Ze zijn meer melk gaan geven (icm melkrobot), waardoor we minder koeien hoeven te houden en ze meer ruimte binnen hebben gekregen.
Mest kan beter benut worden, omdat het nu egaler over het land verspreid wordt.
Ook hebben de koeien een veel betere klauwgezondheid sinds ze binnen zitten, zal misschien ook met een ander management te maken hebben.

Tijden zijn gewoon niet meer te vergelijken met de techniek van nu.
In veel gevallen zijn koeien qua comfort tegenwoordig gewoon beter af op stal.

sja, daar ligt idd het tweede deel van het probleem, of misschien beter gezegd...een groot deel van de oorzaak.

,gedeeltelijk is het probleem dat er te veel uit economisch belang word gedacht,
(de hele regelzucht van de regering even daargelaten, want dat is ook iets om gillend gek van te worden...de minas ging er indertijd echt niet in bij mij tijdens mijn opleiding :n )
maar de oorzaak van dat probleem is de consument die liefst voor niets, alles wil hebben , dus boeren worden helaas nog al eens in een situatie gebracht waarbij economisch belang voor moet! gaan ten opzichte van dingen als weidegang etc ,
ja moderne stalinrichting en de bijbehorende technieken kunnen de koe idd een goed leven bieden indoors, maar persoonlijk zie ik ze liever buiten lopen zodra het kan, hier hoort helaas ook weer een ander, vaak kostbaarder klauw onderhoudsbeleid etc bij, maar ja, daar betaal ik dan ook maar voor door bijvoorbeeld melk te kopen uit een vorm van industrie waarbij de dieren naar een in mijn ogen correcte manier worden gehouden , of misschien een betere omschrijving...op een manier gehouden worden waar ik achter kan staan...
zo ook vlees en eieren en melkproducten trouwens, ik koop het vrijwel altijd biologisch.

maar helaas gaat er bij veel mensen de kostprijs voor de rest van de zaken en dan heb je ook nog ene flinke groep die het budget tegen hebben zitten

ik denk in ieder geval dat het niet juist is om direct naar de ondernemer te wijzen, maar ook de hand eens in eigen boezem te steken...zolang wij het niet willen betalen...kun je als agrarisch ondernemer zoveel willen...maar waar haal je het geld vandaan??

wat betreft zorg voor de koeien...een gezonde tevreden koe zal meer produceren dan diezelfde koe die het niet naar haar zin heeft
het is dus ook in het belang van de boer om ervoor te zorgen dat zijn/haar dieren in een optimale conditie zijn, zodat ze ook optimaal produceren

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 17:44

LiNdA1986 schreef:
Alle dieren horen vrijheid te krijgen! En koeien, varkens, kippen en paarden enzovoorts horen gewoon lekker buiten te kunnen scharrelen. Ik vind die hamsters en cavia's e.d. in veel te kleine hokjes ook zo zielig.

Las op nu.nl een artikel over die megastallen, als je dan die reacties leest. Zo ziek zijn sommige mensen.
Ik vind dierenwelzijn echt heel belangrijk en die dieren die zo opgepropt staan echt zo zielig. Vind dat echt niet kunnen. Zie vaak van die vrachtwagens vol dieren op de weg op weg naar de slacht, dan slaan de tranen echt in mijn ogen. Bah.

En ja, ik eet ook vlees, maar zeker niet elke dag. En ik ben echt bereid om het helemaal niet meer te eten als het zou helpen, maar dat kan je niet alleen, dat moet iedereen doen! Ik wil ook best meer betalen voor vlees als de dieren het maar beter hebben.

Het is jammer dat mensen niet wat meer respect hebben voor dieren en er zoveel schoften rondlopen die die arme dieren pijn doen, ongelukkig maken, misbruiken/mishandelene enzovoorts.

Ben het helemaal met je eens :j Ik betaal graag meer voor bio eitjes/melk/vlees. Kan er soms ook echt niet bij als mensen maar klakkeloos kiloknallers kopen zonder erbij stil te staan dat 't een levend dier is geweest...

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 18:59

Al denk ik niet dat Biologisch boeren de toekomst heeft.

De wereldbevolking groeit enorm, als het zo door gaat hebben we 4 planeten nodig.
Daarintegen is het aantal hectares landbouwareaal dramatisch afgenomen.

Om alle mensen (in de wereld) van voedsel te kunnen voorzien, zal de landbouw heel efficient moeten werken. Hoge opbrengsten van minder hectare's.
Hierin past helaas het biologische plaatje niet, dat is namelijk niet efficient.

Daarnaast is denk ik zo'n 98% van de wereldbevolking niet bereid (of kan het niet opbrengen) een hogere prijs voor biologisch voedsel te betalen.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 19:02

Boeren houden hun beesten alleen binnen omdat het hun veel geld kost en ze het goedkoop mogelijk willen houden. Voor het welzijn van de dieren is het ontzettend slecht. Ze horen gewoon lekker buiten en niet hun hele leven in een donkere stal..

Oke maar eerlijk is eerlijk, wij allemaal stimuleren dit wel. Door niet-biologisch vlees te kopen.. En met eieren hetzelfde verhaal ;)

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 19:07

_Tara_ schreef:
Ben het helemaal met je eens :j Ik betaal graag meer voor bio eitjes/melk/vlees. Kan er soms ook echt niet bij als mensen maar klakkeloos kiloknallers kopen zonder erbij stil te staan dat 't een levend dier is geweest...

Ik weet niet wat de verhoudingen zijn maar ik denk dat er misschien 1 op de 50 gezinnen daar de voorkeur aan geven.... en zich er echt aan houden, dat zijn er denk ik nog minder.

En Laura: natuurlijk gaat de boer voor zijn inkomen. Dat doet iedere werkende. Daar moet hij ook 80 tot 90 uur in de week voor werken en 24/7 voor klaar staan. Maar ik weet wel dat onze koeien liever binnen staan en dat ze zich heerlijk voelen gezien de fantastische melkopbrengst.

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 19:45

Vreselijk die zogenaamde wetenschappers,stop ze zelf in een hokje die stofnesten,als ze nou nog eens een keer met iets bruikbaars kwamen,wat een enge steriele wereld krijgen we op deze manier!

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 20:43

Laura_x_ schreef:
Boeren houden hun beesten alleen binnen omdat het hun veel geld kost en ze het goedkoop mogelijk willen houden. Voor het welzijn van de dieren is het ontzettend slecht. Ze horen gewoon lekker buiten en niet hun hele leven in een donkere stal..

Oke maar eerlijk is eerlijk, wij allemaal stimuleren dit wel. Door niet-biologisch vlees te kopen.. En met eieren hetzelfde verhaal ;)

Wat kost er dan precies meer geld aan koeien naar buiten doen volgens jou? :) Koeien kunnen dan bijv toch gewoon buiten gras eten en de boer haalt af en toe een ladewagentje van het land met wat gras voor in de stal, als de koeien binnen staan moet er meer ingekuild worden omdat de koeien dan alleen maar kuil kunnen eten waarvoor je een loonwerker nodig hebt die betaald moet worden. Ik weet dus niet of het echt goedkoper is...
Boeren doen altijd wat het beste is voor hun koeien, want door ze gezond te houden zijn er minde veearts kosten en geven ze meer melk.

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 22:43

Het scheelt boeren een hoop werk wat betreft o.a. het ophalen uit de wei,tenminste,dat denk ik. Ik zou het anders ook niet weten,maar ik vind dat dit er gewoon bij hoort,het gaat om het welzijn van een dier. Geen enkele wetenschapper maakt mij wijs dat koeien die altijd op stal staan een fijn leven hebben. Waarom zijn koeien na een lange winterperiode dan altijd zo blij als ze weer in het land mogen voor de eerste keer?

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 23:28

annabell8 schreef:
Het scheelt boeren een hoop werk wat betreft o.a. het ophalen uit de wei,tenminste,dat denk ik. Ik zou het anders ook niet weten,maar ik vind dat dit er gewoon bij hoort,het gaat om het welzijn van een dier.

De koeien 1x per dag ophalen kost afhankelijk van hoe groot het stuk is ca 15-20 minuten.
Moet je eens kijken hoeveel tijd het extra kost om ze 2x per dag te voeren, boxen schoon te maken en in te strooien + nog een keer extra bij de boxen langs te gaan.
Dan ben je er niet met die 20 minuten.

Kies je voor gemak, dan gooi je ze buiten, dat kost je de minste tijd.

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 23:34

Als de inkomsten nou is zo fatsoenlijk waren dat ook allemaal te realiseren valt dat een koe op wei komt, dat aan elke eis van de koe voldaan kan worden, dan kun je hier over verder praten. Maar zoals het nu is, lukt dat gewoonweg bijna niet. Bij ons komen de koeien dan wél in de zomer buiten, maar dat beetje extra geld wat je er voor krijgt is het dat nou ook niet waard hoor.

Elevien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 10:05

Waarom houdt iedereen zich toch vast een de biologische producten!? Biologisch betekend LANG niet altijd gelijk diervriendelijk :Y)

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 11:12

Wat moeten we dan zeggen. 'Ik eet alleen biologisch waarbij bevestigd is dat het een scharrel dier betreft'

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 14:22

Elevien, dat vind ik zo vervelend. Ik ga er namelijk vanuit biologisch = diervriendelijk. Maar dat kan dus tegenwoordig niet?

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 14:43

ik vind vaak juist dit biologische koeien minder goed af zijn dan 'gewone' koeien. zo mogen ze bepaalde medicijnen niet hebben als ze ziek zijn en er mag geen kunstmest over het land worden uitgereden wat vaak niet ten goede komt aan de kwaliteit van het gras. ik vind vaak ook dat biologische koeien er viezer en slechter uitzien dan 'gewone' koeien maar dat kan ook per bedrijf verschillen hoor. :) en ze moeten zoveel uur per jaar buiten staan, wat ook niet fijn is voor de koeien als het bijvoorbeeld regent of heel heet is (dan staan ze altijd met zn alleen op een kluitje op de dam te wachten tot ze naar binnen mogen).
ik denk als je je echt een goede mening wilt vormen, dat je dan bij bedrijven langs moet gaan. :D
biologische koeien hebben trouwens ook vaak minder luxe stallen dan koeien die vaker/altijd binnen staan terwijl ze toch wel de hele winter binnen blijven. als een bedrijf de koeien altijd binnen houdt, dan wordt de stal daar ook op aangepast: koeborstels, opgeruwd beton zodat ze veilig een sprintje kunnen trekken, ong 1.5m muur en de rest open en dan windbreekgaas zodat het licht is in de stal en frisse lucht binnenkomt (dit windbreekgaas kan trouwens ook sluiten als het te hard waait), boxen met koematrassen en vaak ook ventilatoren. biologische bedrijven zijn vaak minder erop ingesteld dat de koeien binnen staan waardoor ze vaak minder fijne stallen hebben (wil geen biologische boeren voor de kop stoten trouwens :D ).

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 15:16

Loose schreef:
ik vind vaak juist dit biologische koeien minder goed af zijn dan 'gewone' koeien. zo mogen ze bepaalde medicijnen niet hebben als ze ziek zijn en er mag geen kunstmest over het land worden uitgereden wat vaak niet ten goede komt aan de kwaliteit van het gras. ik vind vaak ook dat biologische koeien er viezer en slechter uitzien dan 'gewone' koeien maar dat kan ook per bedrijf verschillen hoor. :) en ze moeten zoveel uur per jaar buiten staan, wat ook niet fijn is voor de koeien als het bijvoorbeeld regent of heel heet is (dan staan ze altijd met zn alleen op een kluitje op de dam te wachten tot ze naar binnen mogen).
ik denk als je je echt een goede mening wilt vormen, dat je dan bij bedrijven langs moet gaan. :D
biologische koeien hebben trouwens ook vaak minder luxe stallen dan koeien die vaker/altijd binnen staan terwijl ze toch wel de hele winter binnen blijven. als een bedrijf de koeien altijd binnen houdt, dan wordt de stal daar ook op aangepast: koeborstels, opgeruwd beton zodat ze veilig een sprintje kunnen trekken, ong 1.5m muur en de rest open en dan windbreekgaas zodat het licht is in de stal en frisse lucht binnenkomt (dit windbreekgaas kan trouwens ook sluiten als het te hard waait), boxen met koematrassen en vaak ook ventilatoren. biologische bedrijven zijn vaak minder erop ingesteld dat de koeien binnen staan waardoor ze vaak minder fijne stallen hebben (wil geen biologische boeren voor de kop stoten trouwens :D ).

Amen! :j