'Leven als een gekooid dier'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BBMarin

Re: 'Leven als een gekooid dier'

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 15:07

Heb nog niet het hele stuk gelezen maar het is wel heel verhelderend.
Er komt wel duidelijk naar voren dat het toch een jongen is met 2 persoonlijkheden die bewust zijn van elkaar en ook nog eens super contra. Dit maakt het ook ontzettend lastig om zo'n jongen goed te behandelen. Ook voor zichzelf..
Je ziet namelijk goed dat die 2 persoonlijkheden zich op ieder willekeurig moment kunnen afwisselen, zonder dat je het vaak ziet aankomen.. kijk maar naar hoe hij zelf over zichzelf praat:

Hij houd graag van spelletjes; skateborden, verstoppertje, ik speel graag met lego, ik houd ook van wapens.
Ik vind het leuk om oorlog te maken en tekenen/schrijven over mensen opeten en dood en verderf. maar ik houd niet van enge films, dan kan ik niet slapen.

Hij is zich dus erg bewust van zijn 2 kanten en kan daar goed over praten.. maar zoiets hendelen is natuurlijk vreselijk. De verkeerde persoonlijkheid neemt duidelijk de overhand en is een soort oergevoel wat je misschien kan uitstellen.. maar wegnemen zal je het niet. Hoe dan ook komt het later er dubbel uit.

Het mooiste zou natuurlijk zijn dat hij kan escaleren in een zachte ruimte.. zonder dat hij dus spullen stuk hoeft te maken. Een kale kamer is voor hem gewoon het beste en dat is ook niet erg. Mensen moet je niet overladen met prikkels als ze daar niet tegen kunnen.

Ik vraag me wel af wat er in dat jaar daarna is gebeurd aangezien hij nu al 3 jaar zo leeft.. in het intervieuw zijn ze namelijk tamelijk positief over hoe het gaat op dat moment..

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 15:11

yaira schreef:
Als als hij wegloopt en intussen iemand vermoord?? Dan schreeuwen we allemaal in koor: waarom zat deze man niet vast?

Man?

Het is nog maar een kind!!!!!!!!!!!!!

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 15:14

Maakt het wat uit of je geliefde, kind of ouder wordt vermoord door een man of jongen?

Blijkbaar is deze jongen potentieel zo gevaarlijk dat dit nodig is. Ja een dier verlossen we uit zijn lijden. Voor een mens gaan we op zoek om het leven nog leefbaar te houden. Helaas door alle bezuinigingen verzanden we dan in dit soort situaties. Rare wereld leven we toch in.
Laatst bijgewerkt door Chawi op 19-01-11 15:17, in het totaal 1 keer bewerkt

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 15:16

Heb je daar een instelling voor nodig om iemand vast te binden 24uur?
Vind het diep triest wat ze met die jongen doen!!!!

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 15:17

funnyhorses schreef:

Misschien wat beter lezen voordat je begint met ratelen :)

yaira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 15:20

Vienna2007 schreef:
yaira schreef:
Als als hij wegloopt en intussen iemand vermoord?? Dan schreeuwen we allemaal in koor: waarom zat deze man niet vast?

Man?

Het is nog maar een kind!!!!!!!!!!!!!

Rustig maar... je hoeft niet zo te schreeuwen...

Hij is op dit moment 18, voor de wet volwassen dus

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 15:25

yaira schreef:
Verder is er te lezen dat hij continue probeert om weg te lopen (en daar ook heel vaak in slaagt wanneer hij buiten komt) en daarbij een gevaar vormt voor zichezelf en anderen! Als als hij wegloopt en intussen iemand vermoord?? Dan schreeuwen we allemaal in koor: waarom zat deze man niet vast?

Precies.

Misschien herinneren jullie je dit bericht nog? http://www.skipr.nl/actueel/id3982-bewo ... -neer.html

Edit: foutje

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 15:28

Sidera schreef:
GamblersCup schreef:
Lekkere levenskwaliteit hebben die mensen dan zeg, een paard of een hond zouden we in laten slapen.

Jij zegt wat ik dacht

Helemaal mee eens. Deze knul is 18 jaar wat een hel om zo 60 jaar (of gaat ie dat niet halen?)te moeten worden. Als menszijnde moet je uit je zelf doodgaan of mss ingeval van deze jongen, zo gek worden of de kans krijgen om de hand aan jezelf te leggen om deze lijdensweg te stoppen.

@Yaira
ook mee eens. Dan zijn het de mensen die nu zeggen 'hoe is dit mogelijk in 2011?" diegenen die wederom het hardste schreeuwen.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 15:34

Heb het hele stuk gelezen, ook over de andere jongen die uiteindelijk veel rustiger is geworden.
Heftig hoor, echt heftig. Maar ze waren een paar jaar geleden dus juist nog heel positief over Brandon's toekomst, dat is inmiddels totaal anders als ik het goed begrepen heb?

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 15:40

@ alani: dacht het stiekem ook, maar uitspreken vond ik tot nu toe moeilijk.

In de 'dierenwereld' is het nog steeds 'surviving of the fittest' en zijn zwakke dieren vaak het eerste slachtoffer van het roofdier, de elementen of andere natuurlijke verschijnselen.
Hard maar misschien wordt hen zo wel een levenslange lijdensweg bespaart.

Maar mensen hebben bepaald dat mensen ten koste van alles in leven gehouden moeten worden, met alle gevolgen van dien...
En misschien krijg ik nu half bokt over mij heen maar het zet je toch aan het denken...

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 15:40

yaira schreef:
Verder is er te lezen dat hij continue probeert om weg te lopen (en daar ook heel vaak in slaagt wanneer hij buiten komt) en daarbij een gevaar vormt voor zichezelf en anderen! Als als hij wegloopt en intussen iemand vermoord?? Dan schreeuwen we allemaal in koor: waarom zat deze man niet vast?

Daar heb je helemaal gelijk in, maar moeten we iemand daarom maar opsluiten als een wild beest wat nooit daglicht ziet? Iemand die daadwerkelijk 10 moorden gepleegd heeft heeft nog een beter leven dan deze jongen.... Dat is toch van de zotte?
Hij mag dan wel gevaarlijk zijn, maar het blijft een mens met rechten en het lijkt me duidelijk dat dit niet menselijk is. Ik weet zeker dat er wel meer mogelijkheden zijn voor deze jongen, als je er een vast team (hoeven maar een paar mensen te zijn) op zet dan moet hij best naar buiten kunnen. Maar daar is natuurlijk geen geld voor, want mensen die niet aan de economie bij (kunnen!) dragen hebben volgens de overheid amper recht op een fatsoenlijk leven (blijkt maar weer uit dit verhaal)....... Lekker blijven korten op de zorg, hoppa. :)

Ik geloof dat er een gulden middenweg gevonden kan worden, maar dat er gewoon niet naar gezocht wordt want dit is de makkelijkste en goedkoopste manier.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 15:46

laetitia schreef:
@ alani: dacht het stiekem ook, maar uitspreken vond ik tot nu toe moeilijk.

In de 'dierenwereld' is het nog steeds 'surviving of the fittest' en zijn zwakke dieren vaak het eerste slachtoffer van het roofdier, de elementen of andere natuurlijke verschijnselen.
Hard maar misschien wordt hen zo wel een levenslange lijdensweg bespaart.

Maar mensen hebben bepaald dat mensen ten koste van alles in leven gehouden moeten worden, met alle gevolgen van dien...
En misschien krijg ik nu half bokt over mij heen maar het zet je toch aan het denken...

Ja precies. Ik voel het ook niet als wraak, woede of iets degelijks, maar als een intens medelijden of zelfs liefde. Wie bepaalt dat een ander dood moet of in dit geval moet blijven leven? Op voorgaande pagina's heb ik posts gelezen van Kappa. Ik vond dat ze het wat onhandig bracht en daarmee ook vooral geen draagvlak creeerde, maar haar boodschap is voor mij wel de boodschap. Heel hard gezegd wat is de zin van het leven? Jezelf of een ander het leven zo moeilijk of zelfs onmogelijk maken?

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 15:47

Toch lijkt het me in dit geval heel moeilijk, als hij zo agressief is dat hij al een paar mensen de ziektewet in geholpen heeft, wie wil zich daar nog aan blootstellen? Ik kan me dus indenken dat hulpverleners/personeel van de instelling bang zijn voor deze jongen. Ik las een gedicht wat Brandon zelf heeft geschreven, waarin hij vertelt hoe hij zich voelt en dat hij dan van een stem in zijn hoofd alles om zich heen kapot moet maken/pijn moet doen.....ook degene die hem lief zijn...afschuwelijk voor die jongen, maar hoe kun je hem een fijner leven geven? Hij vernietigt alles in zijn directe omgeving, peutert schroeven met zijn vingers uit de muur waarmee hij een lamp stukgooit waarop het brandalarm afgaat zodat alle deuren automatisch opengaan en ontsnapt dan.

Moelijk hoor....

yaira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 15:51

Het lijkt er wel op dat ze 4 jaar geleden positiever waren over zijn toekomst, dan hoe zijn leven er nu uit ziet.
Het probleem is dat je eigenlijk te weinig informatie hebt om een oordeel te kunnen vormen. De directeur van de instelling bestrijdt ook dat Brandon al 3 jaar niet meer buiten is geweest. Ook lijkt het erop dat Brandon alleen vast zit wanneer er begeleiders bij hem binnen komen. Terwijk de media wil doen geloven dat hij al 3 jaar non stop vast zit.

Ik vind de beelden van Brandon die ik op tv heb gezien er ook onmenselijk uit zien, maar ik heb niet de illusie dat ik het beter weet dan alle deskundigen die bij de situatie van Brandon betrokken zijn.

yaira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 15:52

JuliaMaria schreef:
yaira schreef:

Daar heb je helemaal gelijk in, maar moeten we iemand daarom maar opsluiten als een wild beest wat nooit daglicht ziet? Iemand die daadwerkelijk 10 moorden gepleegd heeft heeft nog een beter leven dan deze jongen.... Dat is toch van de zotte?Hij mag dan wel gevaarlijk zijn, maar het blijft een mens met rechten en het lijkt me duidelijk dat dit niet menselijk is. Ik weet zeker dat er wel meer mogelijkheden zijn voor deze jongen, als je er een vast team (hoeven maar een paar mensen te zijn) op zet dan moet hij best naar buiten kunnen. Maar daar is natuurlijk geen geld voor, want mensen die niet aan de economie bij (kunnen!) dragen hebben volgens de overheid amper recht op een fatsoenlijk leven (blijkt maar weer uit dit verhaal)....... Lekker blijven korten op de zorg, hoppa. :)

Ik geloof dat er een gulden middenweg gevonden kan worden, maar dat er gewoon niet naar gezocht wordt want dit is de makkelijkste en goedkoopste manier.

Dat is ook van de zotte... Maar volgens mij gaat er meer geld naar justitie dan naar de gehandicaptenzorg

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 15:58

JuliaMaria schreef:
Ik weet zeker dat er wel meer mogelijkheden zijn voor deze jongen, als je er een vast team (hoeven maar een paar mensen te zijn) op zet dan moet hij best naar buiten kunnen. Maar daar is natuurlijk geen geld voor, want mensen die niet aan de economie bij (kunnen!) dragen hebben volgens de overheid amper recht op een fatsoenlijk leven (blijkt maar weer uit dit verhaal)....... Lekker blijven korten op de zorg, hoppa. :)

Er blijkt toch een miljoen geinvesteerd te zijn in een woonruimte voor hem die onsloopbaar zou zijn.... tel daar bij op wat alle zorg voor zo'n jongen kost. Da's toch een fors bedrag, daar hadden heel veel afrikaanse kindjes van zonder honger kunnen opgroeien, een opleiding kunnen volgen en een starterskapitaal van kunnen krijgen om hun eigen bedrijfje te beginnen :o

Ik zeg niet dat alle kosten die gemaakt worden teveel zijn, ik vind het alleen nogal makkelijke stelling dat met meer geld het probleem wel opgelost wordt en dat er zo bezuinigd wordt op het welzijn van deze jongen. Wat veel geld is en wt juist een goedkope manier is, is altijd relatief.

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 16:00

yaira schreef:
Het lijkt er wel op dat ze 4 jaar geleden positiever waren over zijn toekomst, dan hoe zijn leven er nu uit ziet.
Het probleem is dat je eigenlijk te weinig informatie hebt om een oordeel te kunnen vormen. De directeur van de instelling bestrijdt ook dat Brandon al 3 jaar niet meer buiten is geweest. Ook lijkt het erop dat Brandon alleen vast zit wanneer er begeleiders bij hem binnen komen. Terwijk de media wil doen geloven dat hij al 3 jaar non stop vast zit.

Ik vind de beelden van Brandon die ik op tv heb gezien er ook onmenselijk uit zien, maar ik heb niet de illusie dat ik het beter weet dan alle deskundigen die bij de situatie van Brandon betrokken zijn.

Klopt absoluut maar er zijn wel dingen waar ik echt vraagtekens bij zet, bijvoorbeeld zijn omgeving; daar wordt toch iedereen triest en gefrustreerd van? Het lijkt wel een soort verwaarloosde garage waar die jongen in zit. :? Ik denk dat ze daar wel iets aan kunnen doen, geef hem een zogenaamde ''knuffelkamer'' of op z'n minst een omgeving waar een gezond mens zich uberhaupt prettig zou kunnen voelen...

Verder is oordelen inderdaad erg moeilijk, de media neem ik sowieso met een korreltje zout maar betwijfel toch of hij wel naar buiten is geweest. Tja blijft toch lastig zo van achter je computerschermpje. ;)

Zijn levenskwaliteit is inderdaad betwistbaar, maar ja daar zal niet veel aan gebeuren. Als die jongen zou zeggen dat hij zo niet wil leven dan gooien ze het er waarschijnlijk op dat hij niet voor rede vatbaar is, dus voor hem geen uitzondering verwacht ik. Lastig hoor...

Odetteke: Echt waar? Daar heb ik niets van meegekregen, excusez moi. ;) Verder denk ik absoluut niet dat geld de oplossing is, bedoelde dat verder ook niet met mijn bericht, maar het wekte bij mij de indruk dat er geen geld aan passende zorg besteed werd (wat bij veel instanties wel het geval is).

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 16:45

Misschien is Brandon beter af in een psychiatrische kliniek? Ook daar zijn vaak SGLVG-afdelingen.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 17:00

Echt heel erg triest voor deze jongen. Maar ik begrijp het oordeel van de instantie zeer zeker wel. Deze jongen is echt flink anders dan anders en is in staat om anderen geweld aan te doen.
Zelf werk ik met jongeren met een beperking, ook daar gebeuren soms dingen waarvan je denkt dat het niet mogelijk kan zijn (wbt bijv. extreme agressie).

Sjaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 17:05

Nog niet alle posts gelezen, maar wil toch even mijn mening kwijt.

Wat er op tv te zien was is een veel te eenzijdig verhaal. Je ziet niet hoe het gedrag van Brandon kan zijn. Je ziet slechts een jongen die aangeeft het niet fijn te vinden, een huilende moeder, maar het hoe en waarom van het vastketenen is niks van te zien.

Ik werk zelf ook met mensen die dusdanig agressief gedrag laten zien dat ik regelmatig bont en blauw, gebeten of verrot gescholden thuiskom. Tot nu toe nog niet gewerkt met methodes als deze, maar ik kan me voorstellen dat het nodig is voor de veiligheid van het personeel, maar ook van Brandon zelf.

Let wel: ik vind dit geen gezonde situatie. Drie jaar lang zoeken naar alternatieven is veel te lang. Ik ga er vanuit dat er al verschillende manieren geprobeerd zijn, tot nu toe zonder effect, maar ik kan me niet voorstellen dat er geen enkele manier is waarop deze jongen meer vrijheid en andere, meer passende begeleiding kan krijgen. Helaas denk ik inderdaad dat dat niet mogelijk is door beperkte financiele middelen.

Meneer de regiomanager (even zn naam kwijt) echter, is een ster in het ontwijken van antwoorden. Maak het verhaal compleet, zodat duidelijker wordt waarom de maatregel getroffen is. Natuurlijk hoef je niet in details te treden, maar een beetje licht op de zaak werpen, kan naar mijn mening alleen maar voordelig uitpakken, want nu staat heel Nederland op zn achterste benen vanwege het eenzijdige verhaal.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 17:10

Zelf ken ik een jongen die zo goed iedereen kan manipuleren dat hij echt bij iedereen wat gedaan krijgt. Het lijkt een schat van een jongen die je altijd zou willen geloven. Zeker wanneer de tranen over zijn wangen biggelen.
Vandaar ook, tranen zijn vaak erg betrekkelijk bij veel van dit soort jongeren. Het kan ook aangeleerd gedrag zijn om aandacht te krijgen.
Natuurlijk zal deze jongen verdrietig zijn over het leven wat hij op dit moment heeft. Maar wanneer een kind zo agressief is lijkt het mij dat je toch als eerste moet kiezen voor je personeel.

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 17:31

Mijn god wat een uitzichtloze situatie.. Ik ga helemaal mee in wat Yaira zegt: als hij iemand vermoord, dan zegt iedereen dat hij had moeten vast zitten.
Ik vind het absoluut geen oplossing om iemand zen hele leven aan een muur te ketenen ( lijkt wel de Middeleeuwen! |o ) een normaal persoon zou door de isolatie gewoon gek worden en dat zou de situatie alleen erger maken. Maar is dat bij deze jongen ook zo? Ik weet het niet, ik heb er geen verstand van, maar beseft hij de situatie eigenlijk wel? Waarschijnlijk wel want anders zou hij niet proberen weg lopen toch?

Vele zeggen van de kamer op te fleuren, dat was ook mijn eerste idee, verf die muren joh! maar kan die jongen dat wel aan? Is het voor hem innerlijk niet beter dat er niet te veel prikkels zijn?
Ik weet het niet, het blijkt wel dat zijn situatie erger wordt, daaruit concludeer ik dan dat die jongen echt wel last heeft van zijn isolement..

Er moeten toch behandelingen zijn die hem net iets meer evenwichtig kunnen maken. Misschien dat ze hem een beetje kunnen verdoven voor ze met hem naar buiten gaan? Misschien helpt dat niet..

Feit is dat hij daar niet kan vastgeketend blijven en feit is dat hij veel te gevaarlijk is om los te laten..
Ja wat nu? -O-

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 17:53

Chawi schreef:
funnyhorses schreef:

Misschien wat beter lezen voordat je begint met ratelen :)

Ik ratel niet!
Wat ik ermee wil zeggen is dat we als ouder/verzorger ook zelf iemand vast kunnen binden,daar hoeven we een mens niet voor weg te brengen!
Dat is toch wat we willen als we iemand naar een opvang of verpleeghuis brengen dat we ervan uit kunnen gaan dat diegene nog een beetje leuk leventje kan en mag leiden?
Dat er gediplomeerde begeleiding bij is die eruit weet te halen wat er nog in zit!
Lekker makkelijk om iemand vast te binden en de deur te sluiten,geef hem dan meteen de kogel!
Laatst bijgewerkt door funnyhorses op 19-01-11 17:54, in het totaal 1 keer bewerkt

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 17:53

Hij zit niet vast, alleen op contactmomenten.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 17:55

veerledec schreef:
Hij zit niet vast, alleen op contactmomenten.

Nou vreselijk!
Op de belangrijkste momenten van de dag zit ie vast!
Om te huilen bah.