Verpleeghuis bewoners niet meer met water en zeep gewassen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

purple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 11:55

Op mijn stage hadden we ook van die doekjes (het lijken wel een soort baby-billendoekjes) en ik vond het bij de ene bewoner wel fijn, als iemand erg ongeduldig is, is het een onwijs geklooi met water kommen enzo. Maar bij de andere vond ik het gewoon vies, een incontinente dame op bed, die ligt dan alsnog in haar eigen urine en wordt gewoon niet echt schoon.
Die doekjes zijn duurder, maar brengen hun geld qua tijd wel weer op. Alleen bij ons niet denk ik, we moesten de washandjes van de binnen en buitenkant gebruiken. Dus als iemand erg vies is van onder, draai je het washandje binnenste buiten en zit je vervolgens met je hand erin te graaien. (Daar deden wij niet aan)
En over het douchen, ik las het ook al in een andere post, de meeste oudere mensen vinden douchen niet fijn en al helemaal niet zo vaak. Bij ons wasten we de mensen iedere ochtend met die doekjes en als iemand erg vies was, werd die persoon gedouched. En een keer in de week was er de mogelijkheid om te douchen. Er waren ook bewoners bij die nooit douchte, die vonden het vreselijk...

En over de "tijd" die het personeel krijgt, dat is ook maar net hoe ze het benutten. Soms kunnen de helpenden en verzorgenden heel druk zijn met niets. Dat ligt maar net aan de persoon zelf ;)
Tijdens mijn stage heb ik nagels gedaan en haren in model gebracht. Voor sommige heb ik een krant gelezen, boodschappen gedaan, cake gebakken enz.
Bij mijn stageplek werd trouwens wel veel voor de bewoners gedaan, de woning werd vaak versierd en er waren veel activiteiten!

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 12:06

LuvdaTossa schreef:
Ja bij mijn beide grootouders :j

Alleen die zijn door een zorgende familie nooit in zo'n tehuis gekomen. Alleen één van mijn grootvaders voor revalidatie van een gebroken heup, toen ging er ook een rooster door de familie heen van bezoek en wassen met water en zeep. Toen was het al minimaal (10jr geleden).

Al mijn grootouders zijn in hun eigen huis gestorven, met behulp van mantelzorg van familie en kennissen. Dat is iets wat ongelovelijk fijn is geweest voor hen. Dat zou ik ook absoluut voor mijn ouders willen als ze zo oud zijn. Echt waar, één keer in de week douchen :n Dat zou ik ze echt niet aan willen doen.

Onze moeder konden we thuis verzorgen die had kanker en zij is thuis gestorven. Onze vader kon niet thuis blijven, dat ging helemaal verkeerd zelfs met alle hulp die er was. Hij had beginnende dementie. Voor ons was er geen keus, had niet verwacht dat de hel alleen maar groter zou worden.

vdTippe

Re: Verpleeghuis bewoners niet meer met water en zeep gewassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 12:21

Werk zelf ook in de zorg, sta momenteel nog met 2 man op 10 mensen. En echt dat is soms rennen en vliegen. Bewoners uit bed wassen aankleden, ontbijt medicatie ronde. Sta op een best zware groep.
En moet zeggen ik vind het wel schrijnend, hoe wij moeten vliegen.
Niet zozeer voor onzelf maar voor onze bewoners, het hoognodige wordt gedaan.
Maar de rest blijft er best vaak bij, omdat we te weinig handen aan bed hebben.
Soms komt het zelfs voor, dat we vanaf half 12 alleen op de groep overblijven.

Ik kan voor mezelf zeggen, dat dit niet meer de zorg is. Zoals het was toen ik begon met werken.
Ben mijn plezier in mijn vak hierdoor wel verloren, ik zorg met liefde voor mijn mensen.
Daar doe ik het uiteindelijk voor, af en toe een knuffel of een ondersteunende arm.

Wij gaan dit jr over naar kleinschalig wonen, en ik hoop echt van harte dat ik dan onze mensen.
Weer kan en mag geven wat ze verdienen, die verdienen een waardige laatste levensfase.
Met plezier en af en toe een grap en een grol, keurige gekapte haren en nagels.
Met lekker eten op hun bord, geen kant en klaar aangeleverde maltijden(die dan opgewarmd moeten worden, we gaan straks weer zelf koken) en komen dan op een groep van 7 bewoners te staan.
En dit alles in huiselijke sfeer, hoop echt dat dit een verbetering is voor ons.
Je staat dan wel 8 uur als engiste verantwoordelijke op de groep, maar krijgt s'morgens hulp. En s'middags hulp van de HH.

ben heel benieuwd.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 12:24

Jeetje wat een armoe, heb zelf jarenlang een bijbaantje gehad in een verpleeghuis (huiskamerdienst) ook toen was het al hoge werkdruk, maar die mensen werden om de dag gedouchet en de andere dagen gewassen. M'n moeder werkt er al 20 jaar, zal eens horen of het daar ook zo verschraald is.

Arme mensen, dat ze maar eens ergens anders op mogen bezuinigen

Smallheal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 12:27

Ik loop stage op een dementerende afdeling en wij wassen gewoon nog met water een zeep. ALleen als we gaan verschonen gebruiken we vaak die magnetron washandjes.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 12:44

verootjoo schreef:
- van SWAB's, want zo heten ze, is aangetoond dat het beter is voor de huid van de oudere mens, en ook voor de energieverdeling.
- wassen met water en zeep is kouder voor de mensen, wat enorm veel energie kost om zich weer op te warmen.
- oudere mensen hebben minder energie dan jongere mensen, en douchen kost veel energie voor de mensen.
- ouderen willen vaak ook niet elke dag douchen, de meeste zijn gewend om 1x per week te douchen en willen niet vaker. Elke dag douchen is echt van onze generatie.
Als mensen wel elke dag willen douchen, kan dat gewoon. Douchen kost namelijk nog het minste tijd :=
Erg jammer dat er gelijk overal het slechte van in wordt gezien....

Citaat:
dat is wel weinig ja... maar de doekjes zijn op zich niet slecht. Juist beter om de redenen die ik noemde. Ik adviseer ze vaak. Niet om de mensen te pesten, maar omdat ik weet dat het beter voor ze is. Energieverdeling is zó belangrijk voor ouderen. Als ze al hun energieverspillen aan gewassen worden met water, of douchen, hebben ze gelijk in het begin van de dag alles al op. Die energie is beter te steken in eten of leuke dingen doen lijkt me ;)

Helaas ken ik ook de andere kant van het verhaal. Ik heb zelf heel lang hulp nodig gehad bij het douchen en aankleden vanwege mijn gezondheid (meer dan 2 jaar helaas). Ook daar zaten periodes bij dat het alleen een washandje was en helaas ook wel eens een ongelukje gehad. Dan lukt het echt niet goed met papieren washandjes en een kant en klaar doekje om goed schoon te worden. Die dingen doen nog zeer ook nog op de huid omdat ze scherpe randen hebben.

Maar ook al is douchen vermoeiend het op bed wassen met een washandje vond ik tien keer pijnlijker en vermoeiender dan het douchen. Ik blijf erbij dat simpel douchen of de ouderwetse washand en water veel schoner is en beter werkt dan een kant en klaar doekje. Los van het feit dat je ook nog tegen de zeep in het kant en klaar ding moet kunnen ook nog.

Helaas kijken veel managers van tehuizen alleen naar tijdwinst en gemak van hunzelf en niet naar die van de bewoners, laat staan dat hun mening gevraagd wordt. Mijn zus werkt nu al jaren in een tehuis voor demente oudjes en ook zij kennen die washandjes maar blijven gewoon vasthouden aan de douche en ouderwets water en zeep. Voor het comfort van de bewoner.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 16:33

steenbok1980 schreef:
Er is inderdaad een groot verschil tussen alle instellingen in ons land. Gelukkig kan dit steeds beter vergeleken worden en is er veel info op internet te vinden. De kwaliteit van zorg en de beleving hiervan hangt ook zeker af van het personeel. Motivatie is soms ver te zoeken, jammer hoor, maar wel begrijpelijk. Er is veel veranderd, bezuinigd en dit gaat nog wel even door. Er moet dus slimmer gewerkt worden en verzorgend wassen is dus een voorbeeld. (andere discussie, maar volgens mij wordt de grote zak met geld niet juist verdeeld, bestuurders, management enz enz)

Op deze opmerking moet ik toch eventjes inhaken.
Het management doen van een bejaardentehuis is absoluut geen vetpot. Mijn moeder is facilitair manager in een bejaardentehuis, en heeft een contract voor 18 uur. In die 18 uur moet er werk gedaan worden voor 36 (of meer). Er is geen geld om haar meer uren aan te nemen, meer uren te betalen, maar het werk moet wel allemaal gebeuren. Ze heeft geen tijd voor een kopje koffie of voor lunch. 's Avonds en 's nachts gaat bij ons ook met regelmaat de telefoon, dan is er iets aan de hand wat ze zelf niet op kunnen lossen. Het is ook al vaker gebeurd dat ze midden in de nacht die kant op moest (45min rijden) omdat er iets gebeurde wat opgelost moest worden.
Dus nee, het is niet zo dat het management geld 'wegpikt' van de zorg.
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 18-01-11 16:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 16:35

En toch stemmen heel veel Nederlanders op politieke partijen die bezuinigen op de zorg...
Dan krijg je dus dit soort praktijken, diep triest voor de mensen die zorg nodig hebben of een beroep hebben gekozen in de zorg om anderen zo goed mogelijk te helpen, dat laatste wordt je gewoon onmogelijk gemaakt zo.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 16:58

Lante schreef:
En toch stemmen heel veel Nederlanders op politieke partijen die bezuinigen op de zorg...
Dan krijg je dus dit soort praktijken, diep triest voor de mensen die zorg nodig hebben of een beroep hebben gekozen in de zorg om anderen zo goed mogelijk te helpen, dat laatste wordt je gewoon onmogelijk gemaakt zo.

klopt... maar ik moet ook zeggen dat ik bekant geen partijprogramma heb gezien waarin niet werd bezuinigd op de zorg. En ik heb er nog wel specifiek op gelet want het lijkt mij ook wel prettig wat meer tijd te hebben voor de cliënten in de awbz-zorg := Eigenlijk alleen de PVV wilde niet bezuinigen, maar als je zegt dat je daarop stemt ben je weer een racist :x Tsja..

steenbok1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 17:20

Vjestagirl schreef:
Dus nee, het is niet zo dat het management geld 'wegpikt' van de zorg.

Ik bedoel ook niet alle managers. Je kunt niet alles over 1 kam scheren! Maar ik ken helaas ook voorbeelden waarbij dit wel zo is, vaak dan ook nog een interim. De "Balkenendenorm" is dan wel ingevoerd om topsalarissen aan banden te kunnen leggen, nu de uitvoering nog.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 17:24

Diep en diep triest. Ik moet er niet aan denken dat mijn ouders dit zou overkomen. Schandalig.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 17:50

In het verzorgingshuis waar ik hiervoor werkte werd ook bezuinigd op het eten.
Bijvoorbeeld er was nog maar 2x in de week soep met vlees. De andere 5 dagen werd het vlees eraf bezuinigd.
We kregen b-merken van boter, beleg en zo.
Er was alleen maar b-merk limonade, de andere drankjes gingen eraf.

En altijd boontjes, allerlei soorten kool als groente want dat is niet duur.
Alleen op zondag iets anders, zoals bloemkool, spruitjes.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 18:00

Wij zitten met zijn tweeen op een groep van 12 gehandicapten. per dienst is er atijd 1 iemand 2 uurtjes alleen, de tweede persoon komt een uur later en gaat ook weer een uur eerder weg.
Er is idd weinig tijd om met de bewoners door te brengen.
S'morgens is het douchen, ontbijten, alles weer opruimen, de wasmachines aanzetten, dan alles weer in de drogers. Voor je het weet is het weer middag dus de tafels dekken voor de lunch, eten, bewoners weer klaarmaken voor een middagslaap en voorzien van schoon incontinentiematriaal.

Ik woon en werk in Duitsland, daar is het dus niet veel beter als in NL

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 20:12

Mijn moeder woont in Avondvrede in Bergen op Zoom en we zijn erg tevreden. Thuis ging het echt niet meer, ze liep regelmatig 's nachts op straat. Omdat ze weinig at werd ze ook erg mager. Daarbij vergat ze dat er bezoek was geweest en voelde ze zich dus erg eenzaam. Nu heeft ze een nieuwe familie, er is altijd iemand om haar heen. Daarbij had mijn broer de hele zorg omdat ik ver weg woon.

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 16:58

Mijn patienten vonden de kant en klaar doekjes juist heerlijk zacht op hun (soms schrale) bibs. We hebben ze al meer dan een jaar niet meer (bezuinigingen he), maar veel mensen vragen er nog steeds om!

Ik vond het echt een uitkomst; ze waren zacht, maar door de textuur veegde je zelf de plakkerigste poep er mee af, zonder de huid mee te schuren. En door ze even in de magnetron te doen was het altijd de juiste temperatuur.

Nu hebben we een soort van harde servetten, nog groffer dan keukendoekjes, waarmee alles lang niet zo makkelijk schoon wordt en het is zo stug dat de huid er niet beter op wordt. Tel daarbij op dat ons water soms maar half warm wordt en je snapt dat het er niet beter op geworden is. Gewone washandjes hebben we overigens ook, maar daar kunnen we de grote behoefte niet mee opruimen omdat die dan gelijk in de vuilnisbak mogen.

_Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 17:03

wat een onzin word hier verteld.
Uiteraard zijn er bezuinigingen maar zo erg als hier beschreven echt niet!
Voor 9 van de 10 mensen in een Verpleeghuis (dus niet verzorgingshuis!) is het ideaal die WasHandJoy.

Op eten word alleen bezuinigd in het mom van, eten uit de vriezer zelf opwarmen, of zelf gaan koken.

EDIT:
maak zelf tijd voor de clienten!
betrek ze bij alles wat je doet.
boodschappen, wassen, fruit maken enz. dit doen wij in ons huis wel vinden de bewoners erg fijn.
heb vaak het idee dat mensen het voor zichzelf drukker maken dan dat het is,
ergens mee helpen of aanwezig zijn is voor de bewoner al een activiteit en kan erg gezellig zijn.
als de bewoner dan nog meehelpt ook is het zo gedaan, of duurt het soms wat langer.
Laatst bijgewerkt door _Jordy_ op 21-01-11 17:08, in het totaal 1 keer bewerkt

ship

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 17:05

_Jordy_ schreef:
Voor 9 van de 10 mensen in een Verpleeghuis (dus niet verzorgingshuis!) is het ideaal die WasHandJoy.

Op eten word alleen bezuinigd in het mom van, eten uit de vriezer zelf opwarmen, of zelf gaan koken.

nou sorry er word geen onzin verteld zo gebeurt het wel degelijk in sommige verpleeg huizen niet overals is het maar goed en prima miss bij jullie wel maar bij veel huizen gaat de zorg echt achteruit..

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 17:07

walgelijk... echt respectloos om op zulke zaken tijd te besparen.
Ik werk zelf in de zorg op een erg drukke psychiatrische afdeling. Vaak hebben wij ook geen tijd voor de persoonlijke verzorging... maar die tijd maken we dan maar.
Imo scheelt het 'normaal' wassen enkele minuten met deze nieuwe methode.
Vroeger waren de verpleeghuizen even vol, waarom kan er nu niet meer normaal met de bewoners omgegaan worden?

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 17:09

Ik vind die wasdoekjes geweldig! Bij bedlegerige patiënten / patiënten die inc. van urine / def zijn gebruiken we er soms 2.
Ik werk in een ziekenhuis, hier worden alle patiënten gewassen met wasdoekjes. Doorgaans vinden de mensen het heerlijk. Ze zijn heerlijk warm, geven een soort lotion af en m.i. poetsen ze prima schoon

_Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 17:11

c_alsemgeest schreef:
Ik werk zelf in de zorg op een erg drukke psychiatrische afdeling. Vaak hebben wij ook geen tijd voor de persoonlijke verzorging... maar die tijd maken we dan maar.
Vroeger waren de verpleeghuizen even vol, waarom kan er nu niet meer normaal met de bewoners omgegaan worden?

als jij er zelf werkt, merk je dan niet dat de bewoners de "kant en klaar" washanden prettiger vinden?
dat het beter werkt voor somige bewoners?

_Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 17:15

ship schreef:
_Jordy_ schreef:

nou sorry er word geen onzin verteld zo gebeurt het wel degelijk in sommige verpleeg huizen niet overals is het maar goed en prima miss bij jullie wel maar bij veel huizen gaat de zorg echt achteruit..

Bij ons is het ook druk, bij ons komt ook veel tegelijk.
wij maken tijd voor de bewoners.
wij zien activiteiten niet alleen als grote dinge,
wij zien krant lezen, buiten kijken, muziek aan, samen kleding vouwen, samen bed opmaken enz. al als activiteiten.
laat die vaatwasser dan even vol staan, drink eerst samen met de bewoners een kopje koffie i.p.v alleen inschenken en weglopen.
als je koffie aan de bewoner geef en gelijk weg loopt zit de kans er dik in dat het er na een tijdje nog staat,
de bewoner heeft dan alleen jou gezien en heeft de aandacht niet bij de koffie gehad.

het zijn kleine dingen maar schelen een hoop!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 17:17

_Jordy_ schreef:
c_alsemgeest schreef:

als jij er zelf werkt, merk je dan niet dat de bewoners de "kant en klaar" washanden prettiger vinden?
dat het beter werkt voor somige bewoners?

Nee... ik werk sowieso niet in een verpleeghuis.
Hier gaat niets kant en klaar, alles gewoon zoals mensen thuis ook zouden douchen.
Tijdgebrek mag nooit een reden zijn om de zorg anders aan te gaan bieden.
Imo is het voor mensen het prettigste als de behandeling het dichtst in de buurt komt van hun 'normale' of 'vroegere' situatie.
Als bewoners zelf de washandjes prettig vinden... ok kan. Maar ik denk dat dit enkel met suggestieve vraagstelling getoetst wordt.
Maar dit kan je niet in gaan voeren voor een heel huis of een hele afdeling.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 19:35

_Jordy_ schreef:

Eindelijk versterking :D

Ik had het er toevallig nog over met onze verpleeghuisarts, en die gaf ook nog als voordeel aan dat sinds er met die swabs gewassen wordt, er veel minder huidproblemen zijn. Oudere mensen hebben een veel gevoeliger huid, die 'onze' douchegels vaak niet meer verdraagd. De swabs zijn zo een ideale uitkomst voor huidproblemen. Water droogt ook de huid erg uit.

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 20:48

Het ligt er maar aan wat voor zeep je gebruikt, wij moesten zelf voor zeep zorgen dus kochten wij datgene wat geschikt was voor een gevoelige huid. Die doekjes zijn voor veel mensen waardeloos zoals hier al meer is verteld. Dit kwam ook heel erg duidelijk naar voren op tv.

_Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 14:49

verootjoo schreef:
_Jordy_ schreef:

Eindelijk versterking :D

Ik had het er toevallig nog over met onze verpleeghuisarts, en die gaf ook nog als voordeel aan dat sinds er met die swabs gewassen wordt, er veel minder huidproblemen zijn. Oudere mensen hebben een veel gevoeliger huid, die 'onze' douchegels vaak niet meer verdraagd. De swabs zijn zo een ideale uitkomst voor huidproblemen. Water droogt ook de huid erg uit.

+:)+ heb jou berichtjes gelezen, ben het inderdaad met je eens.
Douchen is zoiezo geen pretje voor de oudere mensen, 1X in de week is genoeg.