Depressie: een hype, welvaartsziekte of toch niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Stopcontact

Re: Depressie: een hype, welvaartsziekte of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 17:48

Overigens, ik ben inmiddels 21 en ik heb ook jarenlang van therapie achter de rug. (JA vanaf mijn 15e!!) En ik heb zeker nog steeds af en toe last van het pestgedrag wat me toen is overkomen.

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 17:50

Ik hoop voor jouw dat je niet weer slachtoffer wordt en dat je het een plek kunt geven.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 17:51

Ik ga mee met laetitia. Vraag me af of een aantal hier zich realiseert dat er een enorm verschil is tussen en dip (door gebrek aan structuur of zelfs wil) een enorm verschil is met een depressie.
Bij een echte depressie kan je simpelweg niet meer normaal functioneren. Het is een vreselijke ziekte die met alleen een schop onder de kont niet opgelost zal/kan worden.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 17:54

laetitia daar heb je het juiste punt.
Ik denk dat er genoeg mensen zijn die dit interessant vinden en er ook voor gaan studeren en zo psych kunnen worden.
Alleen hebben ze zelf ervaren gevoeld hoe een echte hele zware depressie aan voelt.
Allemaal geleerd uit de boeken.

Jordy, door omstandigheden in jou verleden zijn zaken niet op tijd opgelost bij jou.
Dan is hulp in combinatie met stimuleren misschien wel de juiste aanpak geweest.
Mijn ervaring is, ook al zou je een miljoen euro kunnen krijgen als je jezelf een schop onder de kont geeft, dat dit niet werkt.
Niets maar dan ook niets heeft dan nog iets van betekenis op dat moment in je leven.
Het leven kan je dan letterlijk gestolen worden.
Vaak heb ik in zulke periodes gehoopt dat ik 's nachts in mijn slaap een fatale hartstilstand zou krijgen en niet meer wakker zou worden.
Dan kon niemand me iets kwalijk nemen wat wel gebeurt als je de hand aan jezelf slaat.
En als je dan weer uit de depressie komt kan je jezelf weer niet voorstellen dat je zulke gedachten hebt gehad.
Het is een heel complex iets wat bij een ieder weer anders verloopt.
Je kunt de ene depressieve patint gewoonweg niet met een ander vergelijken.
Zodra ik maar weer 1% opkrabbel uit zo'n dal, dan probeer ik weer iets te doen, al is het maar een kleine wandeling maken of toch 's morgens of 's avonds weer onder de douche stappen.
iets wat je anders zonder nadenken gewoon doet.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 17:58

Onassa schreef:
laetitia daar heb je het juiste punt.
Ik denk dat er genoeg mensen zijn die dit interessant vinden en er ook voor gaan studeren en zo psych kunnen worden.
Alleen hebben ze zelf ervaren gevoeld hoe een echte hele zware depressie aan voelt.
Allemaal geleerd uit de boeken.

Maar kan je iemand enkel werkelijk helpen wanneer je ervaringsdeskundige bent?

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 17:59

hestejente schreef:
En het probleem met zo'n depressie is dus dat je te veel nadenkt. Op een verkeerde manier.

Wat jij studeert boeit me verder niet eigenlijk maar ik wil wel doen of ik interesse heb hoor. Ik ben anglist, en jij? :Y)

Sarcasme is inderdaad heel goed voor een discussie..... :) Mijn persoonlijke leven doet er inderdaad niet toe, maar jij begon half tegen me te blèren alsof ik niet eens wist hoe je depressie schrijft (bij wijze van spreken) dus wilde even duidelijk maken dat dat verder niet nodig is.

Leatitia: Dat zou betekenen dat iemand met een depressie nooit meer beter zou kunnen worden, terwijl het tegendeel bewezen is. Van een depressie kun je gewoon genezen hoor, dus blijkbaar komt men dus wél regelmatig tot het punt waarop ze beseffen dat er initiatief genomen moet worden om verandering te brengen.

Heino: Het is gebleken dat ervaringsdeskundigen vaak problemen hebben om het in een breder perspectief te zien, ipv alleen maar vanuit de situatie zoals zij hem kennen.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 18:01

Frozenstar schreef:
Overigens, ik ben inmiddels 21 en ik heb ook jarenlang van therapie achter de rug. (JA vanaf mijn 15e!!) En ik heb zeker nog steeds af en toe last van het pestgedrag wat me toen is overkomen.

Wat vreselijk, want in jou geval is het door toedoen van een ander zover met je gekomen!
Pesters schijnen niet te willen inzien hoe ze iemands leven kapot kunnen maken.
Gelukkig heb ik dat zelf nooit mee gemaakt.
Wel een relatie van 5 jaar waarin ik van mijn 20ste t/m mijn 25ste op diverse fronten misbruikt ben.
Maar daarna ging ik gewoon weer door.
En ja hoor....juist toen mijn leven helemaal op rolletjes liep kwam de onverwachte klap....
Ik snapte er niets van want ik ben ook opgevoed met "kop op, dat is gebeurd maar nu gaan qe weer vrolijk verder" en zo leefde ik dus ook.
Maar bij bepaalde gebeurtenissen in je leven waarbij je beschadigt bent geraakt, moet je toch eerrst "puin ruimen" om weer verder te kunnen.
Dat heb ik in die tijd dus onderschat want ik liet me niet klein krijgen!
Ik was flink, ik was een bikkel en stoer!!!
Ja jaaaa......hoe kun je jezelf voor de gek houden.
Niet dat dit nu enkel de oorzaak is van mijn depressies, maar het heeft wel voor een deel mee gespeeld.

manfredie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 18:03

zo zie je maar net als een zwangerschap is ook geen enkele depressie met
elkaar te vergelijken.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 18:03

Heino schreef:
Maar kan je iemand enkel werkelijk helpen wanneer je ervaringsdeskundige bent?

absoluut niet!!!
was het maar waar!
Je zult echt wel professionele hulp nodig hebben,maar niet een die op voorhand roept dat je een schop onder je hol nodig hebt.
Daar komt iets meer tactiek bij.
Als ervarings deskundige kan je iemand wel heel goed gebrijpen en een steuntje in de rug zijn door te laten zien dat je weet wat er speeld en een luisterend oor te bieden maar uiteindelijk moet je er zelf doorheen, jij en jij alleen kan dat.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 18:05

manfredie schreef:
zo zie je maar net als een zwangerschap is ook geen enkele depressie met
elkaar te vergelijken.

Daar kan ik helaas niet over mee praten want heb nooit kinderen kunnen krijgen.
Maar ook dat zal zeer zeker bij mensen een enorme impact hebben op je geestelijk welzijn.
Denk alleen dat een PN depressie (althans zo verging het bij mijn buurvrouw) een eenmalige depressie is en niet klinisch.

manfredie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 18:16

ik bedoelde gewoon te zeggen dat ook nu blijkt dat eigenlijk niets met elkaar valt te vergelijken.
tijdens mijn zwangerschap was ik al onder behandeling maar helaas heeft dat niet mogen baten en nu lijdt ik aan een pnd oftewel een postnatale depressie.
omdat ik al eerder te kampen heb gehad met een depressie hoopte ik alle ellende voor te zijn...maar helaas.
mijn kleine meisje zorgt ervoor dat ik de kracht heb om door te gaan en te putten uit de momenten die helemaal geweldig zijn en mij net dat extra beetje energie geven om door te gaan.
ik ben moe en uitgeput maar ik ben niet moe van het leven.
ik baal wel maar dat is eerder omdat ik weer terug bij af ben.
veel mensen met een depressie blijven helaas in een cirkel zitten en komen daar ook moeilijk of niet meer uit.
het kan overigens wel maar dan zijn er een hoop dingen die je in je leven aan moet passen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 18:20

dejavu schreef:
JuliaMaria - Ik denk dat ik te snel op 'plaatsen' heb gedrukt. Ik ga mee met jouw post, welke een mooie aanvulling is op jouw eerdere post die ik verkeerd heb opgevat. :)

Ayasha schreef:
Dat weet ik. Maar dan is het IMO aan jezelf hoe je daarin staat. Niks misplaatst aan. Een deel jongeren hebben geen psycholoog nodig maar een gigantische schop onder hun kont. Ik vind dat de jeugd van tegenwoordig veel te makkelijk naar pillen grijpt. En ja, ik geloof heus dat er tussen zitten die echt niet meer kunnen, en voor die mensen vind ik het doodzonde dat een groot deel maar lijkt te spelen met deze zeer ernstige ziekte. :n Als je depressief wordt van pesten, wat ga je dan de rest van je leven doen?

Poeh, heel terecht schrijf je 'IMO'. Misschien moet je het eens IAO (in andermans ogen) proberen te belichten. Depressiviteit is echt geen uitzondering bij jongeren. Een tijd waarin sociale druk en hormonale veranderingen heel veel met je doen, zonder daar grip op te hebben. Hierdoor kun je je die houding van 'laat maar waaien' niet aanmeten. Na hulp eventueel wel, maar zo in je eentje lukt dat niet iedereen. En voordat er hulp aan bod komt, zit je misschien wel in een Dikke Dip/depressie. Als je depressief wordt van pesten, heb je gewoon een verdomd rotleven voor dat moment. Impact van pesten moet je niet onderschatten. Zijn er cijfers bekend van de jeugd van tegenwoordig en hun medicijngebruik? (Ik sta voor de klas, maar ik ken er geen een.)

Gek dat het dan een aantal jongeren toch lukt als het niet KAN.

Frozenstar schreef:
Ayasha schreef:
Dat weet ik. Maar dan is het IMO aan jezelf hoe je daarin staat. Niks misplaatst aan. Een deel jongeren hebben geen psycholoog nodig maar een gigantische schop onder hun kont. Ik vind dat de jeugd van tegenwoordig veel te makkelijk naar pillen grijpt. En ja, ik geloof heus dat er tussen zitten die echt niet meer kunnen, en voor die mensen vind ik het doodzonde dat een groot deel maar lijkt te spelen met deze zeer ernstige ziekte. :n Als je depressief wordt van pesten, wat ga je dan de rest van je leven doen?

Als je depressief wordt van pesten?? Weet je wel hoe vér pesten kan gaan?

En de jeugd tegenwoordig te makkelijk naar pillen grijpt, ze moeten die echt eerst voorgeschreven krijgen hoor :j
En hoever kan je ergens 'volwassen' in staan als je 14/15 bent..? Het is normaal dat je dan hulp nodig hebt daarbij!

Ik heb daar daar zo'n idee van ja helaas. :+

En nogmaals, ik heb het niet over de mensen die echt depressief zijn maar over die "ik voel me down dus ik ga naar de dokter" mensen.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 29-12-10 18:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 18:22

manfredie ik begrijp je heel goed en wat je al zegt....je kunt niets met elkaar vergelijken.
Ik hoop voor jou dat er toch weer een tijd komt waarin je jezelf beter mag gaan voelen en met 100% geluk van je meisje kan genieten.
Want ook dat lijkt me vreselijk....
Altijd hoor je dat het krijgen van een kind het mooiste in je leven is....maar behoor jij net tot de groep waarbij er een pnd optreed dan is er denk ik weinig roze wolk.
En toch (wederom) word dat wel van je verwacht dat je alleen maar kunt stralen van geluk.
De werkelijkheid kan helaas zo anders zijn :(:)

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 18:28

JuliaMaria schreef:
Ik vind ''geef jezelf een schop onder je kont en doe er wat aan'' ook te ver gaan, maar ik ben zeker van mening dat je jezelf op een gegeven moment wel bij elkaar zal moeten rapen en ermee aan de slag moet gaan. Want wie niets doet bereikt ook niets. ;)

Idd je moet het wel zelf doen.
Punt is tegenwoordig misschien wel dat de huisarts en de maatschappij snel iets als depressie benoemt.
En als je dan gelabeld bent met depressie kun je wel eens in de waan komen dat mensen begrijpen wat jij doormaakt en jouw kunnen helpen. Maar niemand begrijpt écht wat je doormaakt. Mensen kunnen je hooguit handvaten geven om je eigen denken uit de knoop te halen. En dat is lastig te zien als je ergens midden in zit, zeker. Want het gaat net zo vloeiend als dat het komt. Het is niet van de ene op de andere dag over. Dus als je wel een goede dag hebt kan het zomaar weer terug glijden. Het is niet te overzien wanneer je wel een goede redenering hebt en wanneer niet, want er volgt geen onmiddellijk beloon of strafsysteem.
Maar je zult het zelf moeten gaan doen, want jij bent degene die jouw leven leeft en niet een ander. En je kan hopen en duimen dat mensen begrip gaan tonen voor jouw depressieve gevoelens, uiteindelijk zal het kweken van begrip meer energie gaan kosten dan aan jezelf werken. Stukje bij beetje is er uit te komen, maar je moet ergens een lat voor jezelf heen leggen. En die lat, dat is per mens verschillend. Je zal iets moeten vinden om voor te leven. Iets waar je om zou geven als je niet zo ver in de stront was weggezakt.

manfredie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 18:35

ondanks de pnd geniet ik met volle teugen van me kleine moppie om de een of andere reden is er een bepaalde switch die aan en uitgaat en aangaat op het moment mijn kleine meiske om de hoek komt kijken en uitgaat op het moment je weer verder gaat met alledaagse dingen zoals werk, huishouden, auto rijden etc.
de zwangerschap en de bevalling die ondanks alles echt een eitje waren...hebben zeer zeker niet voor een roze wolk gezorgd, maar ondanks dit alles mag het eind resultaat er best wezen...:D ik ben en blijf apetrots op mijn kleine moppie...( ik blijf me er ook van bewust dat zij er niets aan kan doen en dat het echt iets is waar zij niet de dupe van mag worden zij heeft er tenslotte ook niet om gevraagd)

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 18:42

dejavu schreef:
Ayasha schreef:

dejavu schreef:
Poeh, heel terecht schrijf je 'IMO'. Misschien moet je het eens IAO (in andermans ogen) proberen te belichten. Depressiviteit is echt geen uitzondering bij jongeren. Een tijd waarin sociale druk en hormonale veranderingen heel veel met je doen, zonder daar grip op te hebben. Hierdoor kun je je die houding van 'laat maar waaien' niet aanmeten. Na hulp eventueel wel, maar zo in je eentje lukt dat niet iedereen. En voordat er hulp aan bod komt, zit je misschien wel in een Dikke Dip/depressie. Als je depressief wordt van pesten, heb je gewoon een verdomd rotleven voor dat moment. Impact van pesten moet je niet onderschatten. Zijn er cijfers bekend van de jeugd van tegenwoordig en hun medicijngebruik? (Ik sta voor de klas, maar ik ken er geen een.)

Citaat:
Gek dat het dan een aantal jongeren toch lukt als het niet KAN.

Inderdaad een aantal, ja. Gisteren bij dat programma werd er ook verteld dat sommigen alle ellende van de wereld hebben en zich daar redelijk doorheen weten te slaan en dat er mensen zijn bij wie de aanleiding van de depressie in de ogen van een gezond mens een futiliteit is. Je kunt, Ayasha, niet voor anderen bepalen wat depressie-waardig is en wat niet. :n

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 18:50

Dat doe ik ook niet. Ik zeg enkel dat er mensen zijn die er van profiteren. En ja, ik vraag me wel ernstig af wat je je verdere leven gaat doen als je depressief wordt van pesten. :) Maar dat zal een verschil in visie zijn.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 18:55

JuliaMaria: ik wilde maar aangeven dat ik hoogopgeleid ben en mij dus wel degelijk heb verdiept in het fenomeen depressie. Boekjes lezen kan ik namelijk ook :j En dat helpt wel, ik ben ook niet officieel depressief en daar heb ik geen zin in ook, maar dat is wel het volgende station als ik niet NU iets doe. Vandaar dat ik dus op tijd wil ingrijpen.

Wat Onassa bijvoorbeeld schrijft, dat herken ik. Maar gelukkig niet in die mate. En ik vind het eng en ik wil 't niet. Dus daarom dat ik nu, met mijn academische hersens ;) eens op onderzoek ben gegaan. En dan nog... wat ik ook lees he. Ik ben gewend aan academische teksten. Maar het is wel duidelijk dat die alleen een rationeel inzicht bieden in het fenomeen depressie. Op het drempeltje staan is een heel ander verhaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 18:58

Ayasha schreef:
Broccoli schreef:

Ieder persoon met een depressie is anders. Een vriendin van mij was ook depressief, maar zat nog wel op fora. Kon ook af en toe nog lachen. Helaas is ze wel overleden. Dus ik vind het een beetje kortzichtig om te stellen dat mensen die nog op een forum meekletsen niet depressief zijn.

maar wat heeft een 14/15 jarige nu al om depressief over te zijn? Een serieus dipje, okee, maar depressief? :?
Zo ernstig dat je aan de pillen moet op je 14?

ik denk niet echt dat leeftijd er toe doet... Je hebt ook 7/8 jarigen die gediagnistiseerd worden met een depressie.
Die faken geen depressie omdat ze aandacht willen hoor ;) Die missen echt wat stofjes in hun hoofd wsl :j

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 19:14

Depressies kunnen zoveel oorzaken hebben, en een klein kind van 7 zelfs jonger kan net als een volwassen mens depressief zijn(denk als vb eens hoe een kind kan lijden als de ouders uit elkaar bv gaan).
Veelal ontbreekt bij depressieve mensen het stofje serotonine(Serotonine is een neurotransmitter die is betrokken bij stemming, zelfvertrouwen, slaap, emotie, seksuele activiteit en eetlust. Het speelt ook een rol bij de verwerking van pijnprikkels). Door het missen van dit stofje blijft de patient in een viseuze cirkel verkeren. Het ontbreken hiervan kan een erfelijke oorzaak hebben en kan veroorzaakt worden door heftige gebeurtenissen in een leven.
Waarom is de ene mens bv sneller over de zeik te krijgen dan de ander?

Daarnaast is het verkrijgen van antidepressiva erg makkelijk deze kan je nl gewoon via het internet bestellen dus de tussenkomst van een arts of psych. is dus niet eens nodig.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 19:16

Ayasha schreef:
Dat doe ik ook niet. Ik zeg enkel dat er mensen zijn die er van profiteren. En ja, ik vraag me wel ernstig af wat je je verdere leven gaat doen als je depressief wordt van pesten. :) Maar dat zal een verschil in visie zijn.

Ik denk eerder dat het gebrek aan visie is. Dat is niet erg, juist fijn. Jij (?) en ik weten niet hoe het voelt om iedere dag het pispaaltje van de klas te moeten zijn, met buikpijn naar school gaan, je fietsbanden die lekgestoken worden en er niemand is van jouw leeftijd die jou wel in zijn leefruimte wil hebben. Vind je het echt heel vreemd dat je naar verloop van tijd nergens meer een lichtpuntje kunt zien? Dat is echt in mijn ogen zo vreemd nog niet.

En ook al weet je wel hoe het voelt, dan nog kun jij niet stellen 'Goh, hoe moet dat later?'. Het probleem speelt toch nu voor diegene en is op dat moment erg groot. Hoe de toekomst er voor diegene uitziet kun je op basis van een depressie door pesten niks zeggen.

Sherif - Via internet???

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 19:17

dejavu schreef:
Ayasha schreef:

Ik denk eerder dat het gebrek aan visie is. Dat is niet erg, juist fijn. Jij (?) en ik weten niet hoe het voelt om iedere dag het pispaaltje van de klas te moeten zijn, met buikpijn naar school gaan, je fietsbanden die lekgestoken worden en er niemand is van jouw leeftijd die jou wel in zijn leefruimte wil hebben. Vind je het echt heel vreemd dat je naar verloop van tijd nergens meer een lichtpuntje kunt zien? Dat is echt in mijn ogen zo vreemd nog niet.

En ook al weet je wel hoe het voelt, dan nog kun jij niet stellen 'Goh, hoe moet dat later?'. Het probleem speelt toch nu voor diegene en is op dat moment erg groot. Hoe de toekomst er voor diegene uitziet kun je op basis van een depressie door pesten niks zeggen.

Sherif - Via internet???

jazeker via het internet!

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 19:20

Je hebt gelijk. Na mijn zoekopdracht was ik na drie keer klikken al bij mijn winkelwagen met een of andere antidepressivum. Bizar. :oo

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 19:26

dejavu schreef:
Je hebt gelijk. Na mijn zoekopdracht was ik na drie keer klikken al bij mijn winkelwagen met een of andere antidepressivum. Bizar. :oo

dus maw, veel mensen slikken iets te snel deze middelen omdat er zo makkelijk aan te komen is, en voor je het weet ben je verslaafd eraan.
Neemt niet weg dat dit soort medicatie ook erg goed kunnen uitpakken voor mensen die ze echt nodig hebben.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 19:27

Paarden, chocola :9 ... neuh, hoef er geen verslavingen meer bij. Hoe kan ik op een pilloze manier aan meer serotonine komen? :P :Y)