Ritueel slachten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MiSsY_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 15:16

Ook in "gewoon" vlees uit je eigen supermarkt, kan halalvlees zitten...
Dit is in een Halalfabriek gefilmd, een medewerker werd geinterviewd, met verborgen camera..

En dit onderwerp, en onderstaande e.d, is ook de rede waarom ik vegetarisch ben geworden. Geen vlees, geen kip en geen vis. En ik heb er tot nu toe nog steeds geen moeite mee.. Geen dier meer voor mij..

Focussed schreef:
Elin_ schreef:
Ja .. ik zag het ook
Ritueel is toch met messen ?
(ik heb zoveel beelden gezien dat ik beetje van slag ben... hadden ze wel mogen zeggen dat het schokkende beelden waren)

Bij ritueel slachten wordt in een haal de keel en luchtpijp doorgesneden. Het beest bloed dus dood en tot de tijd dat het bewustzijn verliest maakt het dus alle pijn mee en kan het extreme stress ervaren omdat het ook geen lucht meer kan krijgen door de doorgesneden luchtpijp. Ken ook gevallen waarbij ze vrolijk 3 keer steken voor ze het goed doen.. :r

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 15:18

Het probleem is dat het slachten gewoonlijk gewoon van vader op zoon geleerd wordt en dat men dus vaak helemaal niet exact opgezocht heeft in de Koran van hoe of wat of denken aan modernisering. Ze weten niet beter/meer dan wat hen geleerd is door een ander. En dus blijven rare praktijken bestaan met het idéé dat ze het allemaal doen volgens de leer.

kabwan

Re: Ritueel slachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 15:42

De partij voor de Dieren wil dat dit in 2013 verplicht word om dieren vooraf te verdoven en dan alsnog eventueel ritueel geslacht te worden.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 15:43

kabwan schreef:
De partij voor de Dieren wil dat dit in 2013 verplicht word om dieren vooraf te verdoven en dan alsnog eventueel ritueel geslacht te worden.

Het is tenminste iets..
Maar... 2013!? Tsjongejonge

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 15:46

Ja dat komt omdat ze dat geloof ik in heel EU willen regelen. En dan moeten dus alle Europese landen instemmen. Maja het is nu dus 2011 bijna, dus nog een 2 jaartjes te gaan.

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 15:53

nouja dat betekent wel dat ze er in ieder geval mee bezig zijn ;) hoop dat ze 't doorzetten!
maar ben bang dat je dan wel meer illegale slachtpraktijken krijgt..

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 16:30

Een moslimse collega zat een tijd geleden te vertellen hoe hij een schaap had geslacht na de ramadan, ik geloofde namelijk niet dat hij eigenhandig dat schaap kon vermorden.
Ik ben tegen en dat weet hij ook.

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 18:31

Daphna schreef:
Eet smakelijk, je niet halal bio industrie vlees ;), een leven vol angst, stress, leed, ruimtegebrek, wat een gezeur over halal vlees... Als je vlees eet, of het halal of niet is, weet je dat er een moord gepleegd is op een dier. De moord duurt maar enkele seconden misschien minuten, waar het om gaat is de totale duur van het leven van een dier. Wat dus veel walgelijker is dan het slachten is het leven van het dier opzich. Daar hoor je niemand over. Geen halal eten, maar wel een burger bij de mac halen zeker?

Het is niet goed te praten hoe er met dieren om wordt gegaan, het drama van de 'halal' slachting is maar een heel klein onderwerp, wat uitgelicht worden, omdat het een hype is te zeggen dat moslims, joden, christen slecht zijn en in de middeleeuwen leven wat hen religie en gebruiken betreft. Wat mij betreft heb je pas recht van spreken als je enkel biologisch vlees eet, of vegetariër bent.

De PVV wil bijvoorbeeld halal slachten verbieden, maar stimuleert de bio-industrie om hier miljoenen dieren meer te martelen en deze dan te exporteren naar China, wij Nederlanders zijn expert in bio-industrie, daar moeten we trots op zijn, 'not'. Maar toch wordt er keer op keer een topic over halal slachten geopend en nauwelijks over de genocide die bio-industrie heet. Verbeter de wereld begin bij jezelf.

Genocide?! -:(- Wat een vergelijking! 8)7

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 18:39

Bij ons in de buurt hebben ze tijdens de ramadan schapen bij boeren gejat en deze halal geslacht. Het slachtafval hebben ze in het bos gedumpt. Lekker makkelijk toch! Alles voor het geloof! Sorry, maar dan geloof ik liever niet.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 18:42

_brunette schreef:
Bij ons in de buurt hebben ze tijdens de ramadan schapen bij boeren gejat en deze halal geslacht. Het slachtafval hebben ze in het bos gedumpt. Lekker makkelijk toch! Alles voor het geloof! Sorry, maar dan geloof ik liever niet.

Gejat?
Dat gaat wel erg ver..
Ik heb het wel gezien, maar halverwege heb ik hem toch maar omgezet :+.

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 18:43

Ja heeft mijn vader ook al een paar keer meegemaakt. Vindt je naast de wei alleen de kop, 4 poten, de ingewanden en de wol terug van het vermiste schaap. :(

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 18:45

Gatsie!
Sorry, maar dat vind ik echt niet kunnen.. Wat als kleine kinderen een schaap in 10 stukken ziet liggen?

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 18:48

Ja echt belachelijk! Vind dit ook echt véél en véél te ver gaan! En ruim dan op zn minst je rotzooi nog op!

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 18:57

Naja sowieso, maar je steelt geen schaap van een ander!

Volgens mij is er een soort van ongeschreven regel: Je komt niet aan andermans spullen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 19:18

Kanelly schreef:
Tja Mindim, de neuzen hoeven toch niet allemaal dezelfde kant op te staan?

Ik (en meerderen) nu vragen ons bepaalde dingen af, als er zo tegen ritueel slachten geageerd wordt...waarom niet tegen andere dingen.
Maar goed, die vergelijking mag inmiddels ook al niet meer gemaakt worden...
Ik beweer nergens dat ik er geen 'ruk' om geef hoe een dier leeft, ik ageer enkel niet tegen de bio industrie of ritueel slachten.
Dat kan ik voor mezelf niet goedpraten namelijk, uitvallen over ritueel slachten, maar ondertussen wel gewoon vlees eten, naar de Mac gaan, in het buitenland eten e.d. Want die zaken wil ik allemaal niet laten...en ik weet hoe het er aan toe kan gaan. Maar het ene afkeuren en met de rest vrolijk doorgaan, nee zo hypocriet wil ik niet zijn.
Dus vandaar dat ik het gewoon accepteer zoals het er is.

Nee, neuzen hoeven niet allemaal de zelfde kant op te wijzen. Maar je wijst een ander er wel op.

Er wordt ook tegen bio industrie geageerd, daar zijn ook topics over. Er zijn topics over vele soorten van dierenleed. Alleen niet dit topic.
Citaat:
Lieve Famke....ik ben niet tegen de bio-industrie, ik vind het allemaal prima.
Ik eet alles, drink alles, zoals ik in het begin van het topic al aangaf.. I couldn't care less.

Als je niet tegen bio industrie bent, dan maakt je het ook niet veel uit hoe die dieren daar leven. Als iedereen denkt zo als jij, krijgen dieren bestemd voor consumptie al helemaal geen beter leven.

Ik ben het wel met je eens dat velen hypocriet zijn en hoog van de toren blazen wat betreft dierenleed, maar wel een kilo knaller halen bij de c1000.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 19:21

Daphna schreef:
Mindim schreef:
Waarom ga je er van uit dat men hier standaard maar bio industrievlees eet. Omdat je tegen halal bent, ben je daar gelijk maar voor, dan ben je maar gelijk voor een leven vol angst. Beetje kortzichtig, vind je ook niet?

Ik ben heel blij te lezen dat dit bij jou niet het geval is, en het zal zeker voor anderen ook gelden. Maar vooralsnog eet het grootste gedeelte van de bevolking, en ook zeker dierenliefhebbers graag bio industrievlees. Mac, Burger King, Kentucky, Snackbars, je ziet ze overal, naar mijn weten is er maar een biologische fast food zaak. Misschien vinden deze mensen het wel 'zielug', maar een echte life style verandering hebben ze er niet voorover.

Daar heb je gelijk in. Snacks eet ik niet, een kaassouffle of ik neem biologische snacks. Bij de snackbar wordt dat idd lastig, dus daar neem ik over het algemeen alleen patat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 19:36

Lusitana schreef:
Dat wordt hier en daar wel genoemd in dit topic en bedwelmen mag dus ook. Daarbij, ze zouden het dus ook gewoon met een pin(schot) kunen slachten zoals we in slachthuizen slachten. Daar laat men ook de dieren echt wel uitbloeden. Het met een mes slachten gebeurt omdat ten tijden dat de richtlijn werd opgesteld er geen andere manier bestond...
Het is dom om het niet aan te passen. In Nederland slachtte men vroeger ook gewoon met een mes (en voor de bloedworst werd het bloed dus ook uit een gillend langzaam doodgaand varken opgevangen), maar als methodes verbeteren mag je daar heus in mee. Er staat nergens in de Koran dat vooruitgang verboden is. ;)

Mijn opa slachtte vroeger ook al met een schietmasker, de runderen werden altijd met een schietmasker geschoten, omdat je van dat bloed geen bloedworst maakte. Varkens werden vroeger ook de keel doorgesneden, maar dat mocht ongeveer 60 jaar geleden uiteindelijk niet meer, varkens slachten was gewoon ook een brute slachtpartij, dat was vreselijk. Uiteindelijk werden varkens gewoon geschoten, opgehangen en de keel doorgesneden om het bloed op te vangen. Dit is allemaal in de jaren 40, dus een schietmasker bestaat al even en was zeker al gebruikelijk voordat hier uberhaupt stromen immigranten kwamen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 19:40

Famke160301 schreef:
Ja heeft mijn vader ook al een paar keer meegemaakt. Vindt je naast de wei alleen de kop, 4 poten, de ingewanden en de wol terug van het vermiste schaap. :(

Gebeurt vaak hoor, hier in het noorden 'verdwijnen' er soms ook gewoon schapen van de dijk. Drie maal raden, dat gaat al jaren.
Vroeger had je nog dat de turkse bevolking een geit hield in de garagebox van een flat (niks diervriendelijk)en daar ook slachten, vreselijk. Later zijn die flats gesloopt, nou je wilt niet weten hoe al die garageboxen er uit zagen. Ook ganzen werden vreselijk gehouden en vermoord daar.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 20:21

Aan de hand van dit topic heb ik eigenlijk een vraag.
Ik haal namelijk wel eens vlees bij de "turk" wat dan natuurlijk halal is maar hoe weet ik nou op wat voor manier het dier geslacht is?
Daar bedoel ik dan mee door een goede islamtische manier of een slechte.

Natuurlijk kan ik het simpelweg aan de winkelier vragen maar hij kan een mooi verhaal ophangen tegen me zonder dat ik weet of het waar is of niet.
Laatst bijgewerkt door easygoing op 17-12-10 20:27, in het totaal 1 keer bewerkt

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 20:24

Dat wil ik nou ook wel eens weten

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 20:26

Heb het niet gezien.. maar na de eerste paar posts werd ik al misselijk genoeg... :r

xdniesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 20:31

Heb even snel het topic doorgelezen..
Echt verschrikkelijk! Kreeg echt een heel naar gevoel.
Hier worden ook schapen gestolen. Doe je goed, voor je geloof stelen en slachten..

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 22:04

Mindim schreef:
Mijn opa slachtte vroeger ook al met een schietmasker, de runderen werden altijd met een schietmasker geschoten, omdat je van dat bloed geen bloedworst maakte. Varkens werden vroeger ook de keel doorgesneden, maar dat mocht ongeveer 60 jaar geleden uiteindelijk niet meer, varkens slachten was gewoon ook een brute slachtpartij, dat was vreselijk. Uiteindelijk werden varkens gewoon geschoten, opgehangen en de keel doorgesneden om het bloed op te vangen. Dit is allemaal in de jaren 40, dus een schietmasker bestaat al even en was zeker al gebruikelijk voordat hier uberhaupt stromen immigranten kwamen.

Mijn oma was van 1870 ofzo, mijn moeder van 1924, dus een andere vroeger.... ;) En ik noemde het niet in verband met de immigranten maar in verband met vooruitgang die ook heus in een geloof wel toegestaan is.

Wat het stelen van schapen betreft, ik weet vrij zeker dat dát ook niet mag van de Koran. En zo zie je maar dat iedereen het maar uitlegd zoals ze het zelf willen.
Ze zijn vooral erg bang om in de hel te komen omdat daar erg veel mee gedreigd wordt (ook in andere geloven) en dan doe je alles om daar uit te blijven en als een schaap slachten dat doet, tja. Een ander gaat te biechten. Het is allemaal onzin, maar dat is een andere discussie.
Het is wel gewoon een heel groot gebrek aan respect voor de eigenaren van de schapen.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 22:35

Heb even op google gekeken en het schietmasker is in 1877 uitgevonden maar was nog niet helemaal geperfectioneerd.

Maar goed wie kan een antwoord geven op mijn eerder gestelde vraag?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 22:39

Je hebt de vraag net 2 uur geleden gesteld. Geduld ;)