en dan valt een hoofddoek in 1x wel mee.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 13:05

Nicolletje schreef:
Huertecilla schreef:
Ondertussen nog steeds geen :)* opgegaan over het verbod op normale schouderloze shirts in de openbare ruimte als je endurance wil rijden? Iedereen die lid is van de KNHS heeft zich daarmee akkoord verklaard....

Terecht, als je valt lig je anders helemaal open. Komen mensen in bikinitopje een wedstrijd rijden ofzo.
Ik snap niet wat dit ermee te maken heeft.

1. dat is eigen verantwoordelijkheid
2. de reden is toestemming van gemeenteraden op de Veluwe

Dat je niet begrijpt wat dit ermee te maken heeft is erg jammer. Het is namelijk regelrechte inperking van persoonlijke beslissingsvrijheid. Exact hetzelfde als het hoofddoekje verbieden.

funnyhorses

Re: en dan valt een hoofddoek in 1x wel mee.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 13:27

Ik begrijp dat dichtgesluierde gedoe ook totaal niet.
Ik weet zeker als ik bijv.in een konijnen kostuum de winkel in ga dat ik per direct naar buiten gewerkt word of super in de gaten gehouden word!
Dus ik kan me echt voorstellen dat mensen zich ongemakkelijk voelen als er zo'n zwarte Barba-Mama naast hun staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 13:31

randalinpony schreef:
In Iran is zeker onbehagen tegen de regels die door theocraten worden opgelegd, hebben we allemaal kunnen zien.

Wat mij wel bijzonder stoort is dit:

Joolien schreef:
Citaat:
Ik heb van dat laatste geen last maar toch keur ik het niet goed dat vrouwen compleet gesluierd rondlopen, en dat komt omdat ik het ethisch niet verantwoord vind.

Waarom moet jij een mening hebben over wat die vrouwen aantrekken? Kunnen ze dat niet voor zichzelf bepalen?
Zoals ik al zei, zolang deze vrouwen niet om hulp vragen omdat de lichaamsbedekking hen wordt opgelegd, laat de keuze dan bij henzelf. Het is per slot van rekening hun lichaam.

Trouwens, een poosje terug was het mode onder meisjes en jonge vrouwen om met hippe hoofddoekjes rond te lopen. Is het ook ethisch onverantwoord als hippe meisjes de laatste mode volgen als echte modeslaafjes en er bij lopen als roodkapje?
Moeten die dan ook gered worden van onderdrukking?

Overigens zijn er in dit land natuurlijk wel regels met betrekking tot jezelf in de openbare ruimte vertonen. In de blote kont de straat op, dat mag niet in Nederland.
Waarom is me trouwens een raadsel.
Veiliger kan niet, je kan nergens een wapen verbergen in je birthdaysuit dus het lijkt me gezien al die terroristische dreiging juist iets dat de overheid zou moeten propageren.

Ik wil hier nog even op terugkomen. Ik bemoei me er niet mee maar ik mag toch zeggen dat ik het vrouwonwaardig vind?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 13:33

funnyhorses schreef:
Ik begrijp dat dichtgesluierde gedoe ook totaal niet.
Ik weet zeker als ik bijv.in een konijnen kostuum de winkel in ga dat ik per direct naar buiten gewerkt word of super in de gaten gehouden word!
Dus ik kan me echt voorstellen dat mensen zich ongemakkelijk voelen als er zo'n zwarte Barba-Mama naast hun staat.

Wat de boerin niet kent dat moet ze niet. Dat is háár probleem.

Als de konijenwinkel dat zou doen: AANGIFTE DOEN!

Dat is wat je ook moet doen bij handtastelijkheid op een familiefuif en als je een hoofddoekje op moét.
Er moet geen wettelijke beperking van persoonlijke vrijheid komen :)*

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 13:35

funnyhorses schreef:

Dat klopt maar dat is die mensen hun angst, als je naar Afghanistan of Dubai gaat waar alle vrouwen zo over straat lopen ben je er niet meer bang voor.
Dus wellicht is het beter om je niet zo druk te maken over die pakweg 150 gesluierde vrouwen in Nederland en die energie in positieve dingen te steken.
We worden voortdurend overal bang voor gemaakt.
Waarvoor, als je het tot de essentie terug brengt, helemaal geen angst nodig is.
Wellicht zijn die vrouwen banger voor jou dan jij voor hen

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 13:36

Joolien schreef:
Ik bemoei me er niet mee maar ik mag toch zeggen dat ik het vrouwonwaardig vind?

Wat is ´vrouwwaardig´?
Bodypaint?

Alles wat een individuele vrouw kiest = vrouwwaardig.

Alles wat een vrouw, of wie dan ook, wordt opgedwongen = aangifte voor doen.

Verlaag de drempels voor aangifte en geef voorlichting.
Leg geen subjectieve waardeoordelen op als verplichting.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 13:39

Huertecilla schreef:
Joolien schreef:
Ik bemoei me er niet mee maar ik mag toch zeggen dat ik het vrouwonwaardig vind?

Wat is ´vrouwwaardig´?
Bodypaint?

Alles wat een individuele vrouw kiest = vrouwwaardig.

Alles wat een vrouw, of wie dan ook, wordt opgedwongen = aangifte voor doen.

Verlaag de drempels voor aangifte en geef voorlichting.
Leg geen subjectieve waardeoordelen op als verplichting.

Ja ik vind het dus dubbel, wnat een vrouw doet het vanwege haar geloof, niet omdat ze het zelf zou willen in de eerste instantie maar omdat haar geloof haar dat opdraagd. Wat gebeurd er met een vrouw die geen hoofddoek draagt?

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-10 13:43

sarabande schreef:
funnyhorses schreef:

Dat klopt maar dat is die mensen hun angst, als je naar Afghanistan of Dubai gaat waar alle vrouwen zo over straat lopen ben je er niet meer bang voor.
Dus wellicht is het beter om je niet zo druk te maken over die pakweg 150 gesluierde vrouwen in Nederland en die energie in positieve dingen te steken.
Waarvoor, als je het tot de essentie terug brengt, helemaal geen angst nodig is.
Wellicht zijn die vrouwen banger voor jou dan jij voor hen

Die angst komt bij mij niet van alle aanslagen waar moslims bij betrokken zijn.
Het feit dat ik de ogen/gezicht niet kan zien. Dat vind ik uitermate vervelend.
Ik wil iemand kunnen aankijken terwijl ik met ze praat.
Probeer maar eens met iemand te praten terwijl hij je de heletijd niet aankijkt. Maar telkens langs je heen kijkt.
Dit zorgt voor een heel moeizaam gesprek.
Hoofddoeken vind ik geen problee, hun keuze. Maar een niqaab waarbij ik dus niet weet wie ik voor mij heb... vind ik zeer intimiderend!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 13:44

sarabande schreef:

:)*

...en het is verstandig om zélf te denken. Eerst eens wat kennis te verwerven.
Het is met de burka nog minder gegrond dan met spinnen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 13:44

Moon schreef:

Zonnebrillen-verbod!!!!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 13:45

Joolien schreef:
Ja ik vind het dus dubbel, wnat een vrouw doet het vanwege haar geloof, niet omdat ze het zelf zou willen in de eerste instantie maar omdat haar geloof haar dat opdraagd.

Dat is met de pil en condoom voor een katholieke vrouw anders??

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-10 13:50

Huertecilla schreef:
Moon schreef:

Zonnebrillen-verbod!!!!

Hmm lichtelijk overdreven, maar wel een kleine kern van waarheid.
Daarbij vind ik het ronduit asociaal om iemand aan te spreken op straat met een zonnebril.
Werkte achter de bar in een vakantiepark, en ik vond het altijd zeer vervelend als mensen met hun zonnebril op iets gingen bestellen.

Dingentje wat me overkwam:
We waren ergens in Duitsland, ik had een huge zonnebril op m'n neus en we waren de weg kwijt.
Ik liep naar iemand toe om met mijn geweldige Duits de weg te vragen. De heledag had ik dat ding al op mijn neus dus had er niet aan gedacht, maar ik merkte dat mevrouw erg raar reageerde. Erg terughoudend. Pas toen ik mijn zonnebril afzette veranderde dit. Haar lichaamshouding veranderde direct en ze heeft ons alles exact uitgelegd.

Een zonnebril hoeft niet verboden te worden, want je kunt zo'n ding afzetten als je iemand aanspreekt.
Toch zie ik een gesluierde vrouw haar kleedje nog niet zo 1 2 3 omhoog doen voor de kassa.

sarabande

Re: en dan valt een hoofddoek in 1x wel mee.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 13:52

Maar als je met ze praat is er toch communicatie, waar ben je dan nog bang voor. Liever een gesluierde vrouw die communiceert dan iemand die je de rug toekeert

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 13:55

Moon schreef:
Huertecilla schreef:

Zonnebrillen-verbod!!!!

Hmm lichtelijk overdreven, maar wel een kleine kern van waarheid.
Daarbij vind ik het ronduit asociaal om iemand aan te spreken op straat met een zonnebril.
...
Een zonnebril hoeft niet verboden te worden, want je kunt zo'n ding afzetten als je iemand aanspreekt.
Toch zie ik een gesluierde vrouw haar kleedje nog niet zo 1 2 3 omhoog doen voor de kassa.

Niets kern, is gewoon hetzelfde.
Ja, het is slechtgemanierd volgens onze westerse normen.
Dus een ´luikje´ wat aan de kassa of bij persoonlijk aanspreken omhoog kan is genoeg :)*

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 13:59

sarabande schreef:
Maar als je met ze praat is er toch communicatie, waar ben je dan nog bang voor. Liever een gesluierde vrouw die communiceert dan iemand die je de rug toekeert

Waarbij wel/niet willen communiceren met een vreemde een persoonlijke vrijheid is.

Ik zet ook mijn zonnebril niet af elke keer als ik ergens door een enquetteur of foldermiep wordt lastiggevallen.
Ook heb ik niet altijd behoeft om te reageren op iemand die naar mijn torque vraagt.
Ja, ik vind het hoogst onbeschoft als mensen er naar staren. Heb ik liever dat ze vanachter een zonnebril of burka kijken. Is verder míjn probleem dat :)*
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 01-12-10 14:00, in het totaal 1 keer bewerkt

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 13:59

Feit blijft dat ze dus grote schijt hebben aan ons land met onze gebruiken!Ze passen zich voor geen meter aan op die manier.En wij blijven het maar goed praten,pfff word er zo moe van.
Als het in hun eigen land allemaal ozo goed is dan moeten ze dat ook maar daar blijven doen.

Waarom mogen wij als vrouw dan niet in een korte broek of rok door bijv.Egypte lopen?Moet je es doen,word je gelijk gestenigd.
Ieder land heeft zn eigen gebruiken en rituelen,en overal verlangen ze dat je je alla minuut aanpast,zelfs als toerist,behalve in dit hollandse walhallaatje.

Kledingstijl (zelfs zoals een hoofddoekje) is een smaken questie,maar zich helemaal verstoppen onder een laken vind ik persoonlijk te ver gaan!En dan geneens naar geloof en die toestanden gekeken he!!!
En opmerkingen zoals HC zegt,en een zonnebril dan?Nou die zet je dan uit fatsoen af als je een winkel inloopt of met iemand staat te praten.Of niet soms?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 14:01

funnyhorses schreef:
Feit blijft dat ze dus grote schijt hebben aan ons land met onze gebruiken!Ze passen zich voor geen meter aan op die manier.En wij blijven het maar goed praten,pfff word er zo moe van.
Als het in hun eigen land allemaal ozo goed is dan moeten ze dat ook maar daar blijven doen.

Respecteer jij nu maar gewoon de NL grondwet :)*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 14:02

Huertecilla schreef:
Joolien schreef:
Ja ik vind het dus dubbel, wnat een vrouw doet het vanwege haar geloof, niet omdat ze het zelf zou willen in de eerste instantie maar omdat haar geloof haar dat opdraagd.

Ja ook dat vind ik niet kunnen maar dat is ietswat niet zichtbaar is en vind ik niet zozeer relevant in deze discussie.

Iets wat je wordt opgelegd vanwege je geloof is geen vrije keuze.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 14:03

Huertecilla schreef:
funnyhorses schreef:

Respecteer jij nu maar gewoon de NL grondwet :)*

En blijf jij maar lekker op je berg zitten :(:) pfffffffff

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 14:05

funnyhorses schreef:
,en een zonnebril dan?Nou die zet je dan uit fatsoen af als je een winkel inloopt of met iemand staat te praten.Of niet soms?

Ik sluit er graag een wedenschap over af dat er meer NL vrouwen hun spiegelzonnebril niet afzetten dan er daar vrouwen in een burka rondlopen.

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 14:05

Ik vraag me wel altijd af: als ik met een bivakmuts een bank binnen ga, kan ik er gif op innemen dat ik binnen no-time word afgevoerd...maar wat doet men dan met mensen die helemaal gesluierd zijn? Want niemand weet wie of wat daaronder verborgen zit.

(Lijkt me trouwens wel eens wat: lekker anoniem winkelen, veertig pakjes condooms kopen bij de buurtsuper om de hoek en niemand weet dat jij het bent :) ghehe )

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 14:06

Huertecilla schreef:
funnyhorses schreef:
,en een zonnebril dan?Nou die zet je dan uit fatsoen af als je een winkel inloopt of met iemand staat te praten.Of niet soms?

Ik sluit er graag een wedenschap over af dat er meer NL vrouwen hun spiegelzonnebril niet afzetten dan er daar vrouwen in een burka rondlopen.

succes zou ik zeggen ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 14:16

Joolien schreef:
Huertecilla schreef:

Ja ook dat vind ik niet kunnen maar dat is ietswat niet zichtbaar is en vind ik niet zozeer relevant in deze discussie.

Iets wat je wordt opgelegd vanwege je geloof is geen vrije keuze.

Pardon??

Het is exact hetzelfde. je kan niet roepen dat een hoofddoekje/burka niet opgelegd mag worden zonder het dan over andere zaken zoals concoom of pil in andere religies te hebben.

Élk geloof komt met voorschriften over hoe te leven = opgelegd binnen dat geloof.
Zo mag een sikh het haar niet afknippen. Arme jongens. Moet verboden worden?
Wat denk je van geen koe mogen eten of geen varken?
En zo zijn er ook vegetarische religies. Vis op vrijdag is nog steeds een ´voorschift´ in grote delen van Europa.

Je kan kiezen voor wel/niet geloven in om het even welk geloof. Dat is nu net een kenmerk van vrijheid van godsdienst.
Je kan iemand niet tegen de eigen wel/niet keuze beeschermen. Er is ook nog zoiets als eigen verantwoordelijkheid.

Zo hebben we allemaal vrienden/kennissen die met iemand samenleven waarvan we weten dat dit niet ´goed´ is. Dat is eígen verantwoordelijkheid.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 14:23

HC, je loopt nu de hele tijd van alles te roepen over vrijheid dit, vrijheid dat, eigen keuzes maken, vrijheid van meningsuiting.....Maar te gelijk reageer je soms op zo'n manier dat het over komt alsof de bokkers hier geen recht hebben op hun mening, want je stempelt het allemaal maar af als onzin...

Of je leest niet goed, zoals bij mij...Er werd een opmerking gemaakt dat een Burka vanuit het geloof niet eens mag (als ik het goed heb begrepen), waarop ik vroeg waarom er dan zo'n heisa over een eventueel verbod wordt gemaakt...En dan begin je weer met je vrijheid in keuze's maken etc. etc. Daar gaat het toch helemaal niet om! Lees nou eerst eens goed....!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 14:26

ponyfee schreef:
Ik vraag me wel altijd af: als ik met een bivakmuts een bank binnen ga, kan ik er gif op innemen dat ik binnen no-time word afgevoerd...maar wat doet men dan met mensen die helemaal gesluierd zijn?

HO!
Een integraalhelm op, een bivakmuts of een burka zijn mbt dát punt wel hetzelfde.
Het is dan simpel een consequentie dat je niet met burka op een bank of benzinestation in kan.
Het is wel de vraag of veel mannen een burka aan zullen trekken om een overval te plegen en een vrouw met burka als bankovervaller???
Maar goed, dát; niet met onbedenkt gelaat een bakn oid in, is gewoon een redelijk voorschrift.

Zo mag je met een burka over je gezicht ook niet autorijden. Er mag ook geen vitrage achter de voorruit hangen.
Als je die burka niet af wil, kan je gewoon geen autorijden.

Er is een vrije keuze voor geloof en de kledingsvoorschriften.
Wanneer dat in strijd in met bv. de eisen van het wegenverkeersreglement, dan is dat zo. Heb je de keuze om met de bus te gaan.
Heeft niemand grensoverschreidend last van als je met je zonnebril, sluierhoedje of burka op achterin de bus gaat zitten.