Tienjarig meisje baart kind

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

jameyskatje

Re: Tienjarig meisje baart kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 19:43

1500 jaar geleden werden meisjes bv almet 10 jaar moeder. maar aan de andere kant. men werd ook niet ouder dan 50 jaar. tegenwoordig worden we zelfs 100 jaar.. er is heel veel veranderd. zoals de biologie continu in beweging blijft. de hele wereld blijft veranderen, dat is eigenlijk een heel facinerend proces(echt heel interessant om je in te verdiepen), maar heeft verder weinig met het topci te maken dus hou ik het even hierbij

wendyP

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 19:51

Ik zou datop mijn 13e nog niet eens doen, jezus 10. Rare wereld hebben we eigenlijk :roll:

susasan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 19:52

blijkbaar geen goede opvoeding gehad(sexuelevoorlichting)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 20:03

jameyskatje schreef:
1500 jaar geleden werden meisjes bv almet 10 jaar moeder. maar aan de andere kant. men werd ook niet ouder dan 50 jaar. tegenwoordig worden we zelfs 100 jaar.. er is heel veel veranderd. zoals de biologie continu in beweging blijft. de hele wereld blijft veranderen, dat is eigenlijk een heel facinerend proces(echt heel interessant om je in te verdiepen), maar heeft verder weinig met het topci te maken dus hou ik het even hierbij

In grote delen van de wereld is de levensverwachting nog steeds niet hoger dan rond de 50 (met name bij inheemse volken) en dat is bij zigeuners ook zo. Vroege puberteit is ook heel normaal tegenwoordig in ontwikkelde landen, dus ook niks aparts.

susasan schreef:

Ik weet niet waar je dat aan afleid, maar ze zijn niet zo dom op dat gebied, maar zijn gewoon vroeger rijp en trouwen vaak al rond hun 13e. Dit was ook een stelletje dat samenwoonde en zou gaan trouwen tot meisje met familie naar Spanje vertrok.
Het lijkt mij vrij normaal dat als je als geslachtsrijp stelletje samen woont, dat er sex is en kinderen komen als je die wilt.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-10 21:42

Dan is het wel weer vreemd dat het meisje met haar familie mee moet naar Spanje, en niet lekker bij haar man blijft, of haar "man" ook mee gaat. Maar goed.
Jameyskatje, Google geeft me niet echt een goede link, en ik vind het ook een beetje een dooddoener. Jij claimt iets, ik wil daar een bron van zien, ik dacht dat dat zo werkte op NM??

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 22:55

susasan schreef:

hoe kan je dat nou zomaar zeggen? elke cultuur is toch anders. wij vinden het normaal als een vrouw nog eens moeder wordt op haar 35e, dat vinden mensen in andere culturen weer heel raar. en over een goede of niet goede opvoeding kan je ook niks zeggen, zij is opgevoed naar de maatstaven van haar cultuur en daar is het dus niet vreemd om (voor ons) extreem vroeg moeder te worden.

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 22:58

Ik moet er nu al niet aan denken dat er een kind uit zo'n klein meisje moet komen, bah!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 12:07

Loose schreef:
susasan schreef:

hoe kan je dat nou zomaar zeggen? elke cultuur is toch anders. wij vinden het normaal als een vrouw nog eens moeder wordt op haar 35e, dat vinden mensen in andere culturen weer heel raar.

..en terecht. Het is behoorlijk ongezond om met kinderen te begínnen op een leeftijd dat het lijf voor de natuur al voorbij de uiterste houdbaarheidsdatum is.
De hormonen welke de mens vruchtbaar en sexueel actief maken, zijn met name bij de vrouw ook schádelijk.
Die schade is op termijn en komt pas tot uiting wanner het nageslacht al voorzich zichzelf kan zorgen.
Tenminste toen de mens nog jager-verzamelaar was. Toen we nog leefde zoals we geëvolueerd zijn.
Anno nu is er in het Westen een héél vreemde situatie; een totaal niet passen van onze menselijke biologie met onze maatschappelijke opvattingen.

Kijk met 10-11 bevallen is extreem vroeg. Dat behoeft geen discussie.
Wat in ónze samenleving steeds normaler wordt is echter eígenlijk gewoon 8)7

susasan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 21:24

Ja maar ik ben echt achterhoeks dus mijn opvoeding dan kijk ik heel anders tegen andere culturen enzo zelf heb ik geen echte geloof en dergelijk ben heel boers duss ;)
Loose schreef:
susasan schreef:

hoe kan je dat nou zomaar zeggen? elke cultuur is toch anders. wij vinden het normaal als een vrouw nog eens moeder wordt op haar 35e, dat vinden mensen in andere culturen weer heel raar. en over een goede of niet goede opvoeding kan je ook niks zeggen, zij is opgevoed naar de maatstaven van haar cultuur en daar is het dus niet vreemd om (voor ons) extreem vroeg moeder te worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 18:41

Een kind kan dan wel lichamelijk "rijp" zijn dat wil nog niet zeggen dat het mentaal al "rijp" is om kienders twe krijgen, mijn inziens krijgt een kind een kind!

En ik vind dat het vooroorlogs dit soort gebeurtenissen echt gezond is het ook niet, het aantal vroeggeboortes is aanzienlijk hoger doordat de baarmoeder nog niet "volwassen" is en preënclampsie komt ook vaker voor bij zulke jonge meiden net als een voorliggende placenta.

Cultuur bepaald niet of er een kind komt, God wel, elk kind is door God gewild, mensen willen het echter dikwijls niet.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 18:52

jameyskatje schreef:
1500 jaar geleden werden veel meisjes al op 7-9 jarige leeftijd ongesteld. het schijnt ook dat vrouwen rond de evenaar eerder volwassen zijn dan in koudere landen.

Ik meen me juist te herinneren dat het andersom was. Dat we de laatste jaren steeds eerder ongesteld werden ipv jaren geleden.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 22:29

Hoe dan ook, de geboorte is natuurlijk en probleemloos en snel verlopen, dus wat is nou het punt? Er wordt toch niet gepromoot om het zo te doen, het gaat om 1 iemand die het zo wilde of overkwam en trouwens erg blij is met het kind. Maar dat mag niet van anderen omdat ze een bepaalde leeftijd heeft die niet eens zo zeker is? Het is nl niet zo zeker of ze tien is, het consulaat bevestigt het niet.

@Abiola, ik denk zomaar dat de familie zwaarder telde en dat ze haar misschien wat voorgehouden hebben wat aantrekkelijk was. Maar ze is inmiddels van plan (zie updates) om terug te gaan naar Roemenie.

Een kind een kind krijgen? Als je levensverwachting 50 is, en je gaat met 7-8 de puberteit in, ben je echt geen kind meer als je met 10. Ze waren een stel dat samenwoonde en aan trouwen dacht, dus niet echt kinds. Trouwen rond je 12de is gewoon bij hen, dus ja, ze was zelfs wat jong naar hun normen, maar geen kind. Je moet vergelijken met andere vroegrijpe mensen met dezelfde levensverwachting, zoals bv amazone indianen, of mensen in India -waar zigeuners oorspronkelijk vandaan blijken te komen- die na hun dertigste OUD zijn, en niet met laatrijpe mensen....

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 13:17

Lusitana schreef:
en niet met laatrijpe mensen....

Laat staan met een samenleving van mensen die óverrijp aan kinderen beginnen ;)

Rodo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 13:27

Erger kan toch niet? Toen ik 10 was kreeg ik nog een zusje erbij! Moet er niet aan denken om dan al vader te zijn?

Een kind van 10 hoort bijna niet eens te weten wat seks is, laat staan een kind krijgen. Ik vind het maar vies en zielig.

Werecat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 13:34

M_D_H schreef:
bovendien vind ik het echt not done dat jij zo over jongens praat
sorry hoor, maar niet iedereen is zo als jij denkt, mischien lopen al die jongens die zo denken wel allemaal wederom bij jou in de buurt :j

Hmmz, misschien heel erg laat en ik heb de rest ook niet gelezen. Maar ik vind dat degene die het had gezegd lichtelijk gelijk heeft. Komop zeg, welke jongen denkt daar nou niet aan? Misschien niet altijd nee en misschien voeren ze het al helemaal niet uit, maar Jij kan niet bewijzen dat ze zo Denken. En als ik naar de jongens in mijn klas kijk, Poeh.

Over de kleding kan ik niks zeggen, misschien dat het door mijn jonge leeftijd komt en ik het 'normaal' vind, maar ik zie echt niet in wat verkeerd is aan een leuk tuniekje dat over je billen komt met een legging eronder ;)

Als je zo zou denken kan álles een oorzaak zijn!

Werecat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 13:38

HeleneDas schreef:
Angelita schreef:
Ik heb het er niet over dat ze verkracht worden, maar dat kinderen het tegenwoordig niet vreemd vinden om op hun 13e al met iemand in bed te duiken (vrijwillig dus). Ik snap dat dat zo overkwam, maar dat bedoelde ik niet: kwam totaal niet aan de orde in mijn bericht en is een heel ander onderwerp.

Dat zal wel meevallen denk ik,
ik ben 13 en het lijkt mij niet normaal om dat al te doen hoor, ook niet over 2 jaar ;)
En ik weet zeker dat niemand dat uit mn klas, andere vriendinnen dat ook normaal vind !

ff on;
Wat verschrikkelijk, |(
dat kan echt niet hoor,
:(

Oo maar een Angelita heeft hier wel gelijk in hoor ;) een meisje uit mijn klas waarmee ik redelijk goed bevriend ben heeft 'het' ook al gedaan en vreest dat ze zwanger is ;)

edit* we zijn allebei 13

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 13:46

In Europa werden vroeger vrouwen laat moeder, zo rond hun 25e. Ze trouwden namelijk ook laat.
Pas na de Industriële Revolutie (zo rond de 19e eeuw) ging die leeftijd naar beneden, naar de twintig.
De reden was dat men pas aan trouwen en sex begon, als men een gezin kon onderhouden, en bij mannen was dat rond hun dertigste, en die trouwden dan met een vrouw die haar uitzet op orde had.
In landen buiten Europa was de leeftijd om te trouwen vaak jonger. Dat schijnt ermee te maken te hebben, dan het nieuwbakken stel dan bij hun familie in ging wonen en helpen, zodat ze niet zelf een huis + eten + inrichtng hoefden te regelen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 12:56

dammie1 schreef:
In Europa werden vroeger vrouwen laat moeder, zo rond hun 25e. Ze trouwden namelijk ook laat.
Pas na de Industriële Revolutie (zo rond de 19e eeuw) ging die leeftijd naar beneden, naar de twintig.
De reden was dat men pas aan trouwen en sex begon, als men een gezin kon onderhouden, en bij mannen was dat rond hun dertigste, en die trouwden dan met een vrouw die haar uitzet op orde had.
In landen buiten Europa was de leeftijd om te trouwen vaak jonger. Dat schijnt ermee te maken te hebben, dan het nieuwbakken stel dan bij hun familie in ging wonen en helpen, zodat ze niet zelf een huis + eten + inrichtng hoefden te regelen.

Jeetje, in welke historisch bron heb je dít gevonden?

Ben ook heel benieuwd wat ´Europa´ is in dat verhaal.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 13:27

Geschiedenisboeken die ik tijdens mijn studie gelezen heb.
Europa is hier Noord-, West en Zuid-Europa. Van het Oosten (Roemenie bijvoorbeeld) weet ik niet wat de gemiddelde leeftijd op te trouwen was.
Er zijn een paar bronnen die erop wijzen dat men vroeger later geslachtsrijp was in Europa. In Zweden is teruggevonden aan de hand van doktersverslagen uit meen ik de zeventiende eeuw dat in boerendorpjes meisjes pas na hun achttiende begonnen te menstrueren. Dat lijkt samen te hangen met het eetpatroon waar weinig vlees in voorkwam, hoewel andere onderzoekers zeggen dat meisjes later geslachtsrijp worden als de omgeving weinig sexuele prikkels geeft.

janne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 13:29

omg dat is echt niet gezond meer

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 13:36

Ach, als een meisje na de eerste menstruatie een jaar de tijd krijgt om alles intern te laten volgroeien, dan kan het voor het lichaam weinig kwaad.
Wat wel kwaad kan, is dat te weinig voedinstoffen in het eten voor te smalle heupen kan zorgen, zodat het babyhoofdje en de schouders niet uit de moeder geperst kan worden. Dat was wel een groot probleem tot aan de twintigste eeuw, ook in Nederland trouwens.

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 10:59

Idd de jeugd, ahum kinderen doe het steeds sneller.
Dit komt door de media, en in voedsel zitten bepaalde stoffen zodat de jeugd sneller bepaalde hormonen aanmaken.. Seksualisering van de jeugd is hard aan de gang..
Te triest voor woorden...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 14:23

ladylay schreef:
en in voedsel zitten bepaalde stoffen zodat de jeugd sneller bepaalde hormonen aanmaken..

Toedoedoédoe, toedoedoédoe, de ´bepáálee´ stoffen wooooooo...

Betere voeding, meer sociale interactie, meer sex op het netvlies = eerder rijp.
De levendige praktijkinteresse in seksualiteit met 12-14 welke in ons westen een normale beginleeftijd is, is dat in NL al sinds de jaren zestig.
Een laag aantal tienerzwangerschappen is een groot compliment aan goede voorlichting over sex en voorbehoedsmiddelen.
Lekker laten gaan.

Het meiske van het onderwerp was verder een etnische zigeuner uit Roemenië uit een gezin dat uit armoe voor werk naar zuidelijk Spanje vertrok.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 21:51

Lusitana schreef:
Je moet vergelijken met andere vroegrijpe mensen met dezelfde levensverwachting, zoals bv amazone indianen, of mensen in India -waar zigeuners oorspronkelijk vandaan blijken te komen- die na hun dertigste OUD zijn, en niet met laatrijpe mensen....

Het is inderdaad moeilijk te begrijpen als je het niet gezien hebt, mannen van 14 en vrouwen van 12, vollop in een jong-volwassen leven. Ik ging in 1996 speelpleinwerking (soort jeugdbeweging, speelkamp onder de vakantie) opzetten in de buurt van Timisoara, Roemenië. Vooraf thuis bedacht door de groep Belgische jongeren (ca. 18-25) die dat gingen uitvoeren: we verdelen ze in 6 leeftijdsgroepen tot en met 16, en de +16 jarigen kunnen mee leiding geven..
Net zoals bij ons dus.

Nou..

Dat bleek ter plaatse even anders te moeten :+

Het oudste kind wat we konden vinden dat nog enige interesse toonde in 'spelen' was zo ongeveer 8, 9-12 was puber en vooral met het andere geslacht bezig, prettig, maar dat was dus de leeftijdscategorie die we mee in de leidingstaken hebben genomen gezien 'spelen' er echt niet meer in zat, en oudere 'kinderen' stonden veelal met hun beide voeten al in een volwassen leven, met trouwbeleoftes (of idd getrouwd) en een harde job (boer, maar niet zoals bij ons met machines).
14 jarigen daar geef je op het zicht makkelijk 18 jaar of meer.. en inderdaad, 40-45j : versleten. Als je dan niet een paar kinderen hebt die al voor zichzelf kunnen zorgen en aan een inkomen komen ziet je ouder dag er heel somber uit.
Verrassend genoeg had je daar wel een paar héél oude vrouwtjes. 90+.. 50 jaar op pensioen :D