Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
jameyskatje schreef:1500 jaar geleden werden meisjes bv almet 10 jaar moeder. maar aan de andere kant. men werd ook niet ouder dan 50 jaar. tegenwoordig worden we zelfs 100 jaar.. er is heel veel veranderd. zoals de biologie continu in beweging blijft. de hele wereld blijft veranderen, dat is eigenlijk een heel facinerend proces(echt heel interessant om je in te verdiepen), maar heeft verder weinig met het topci te maken dus hou ik het even hierbij
susasan schreef:blijkbaar geen goede opvoeding gehad(sexuelevoorlichting)
susasan schreef:blijkbaar geen goede opvoeding gehad(sexuelevoorlichting)
Loose schreef:susasan schreef:blijkbaar geen goede opvoeding gehad(sexuelevoorlichting)
hoe kan je dat nou zomaar zeggen? elke cultuur is toch anders. wij vinden het normaal als een vrouw nog eens moeder wordt op haar 35e, dat vinden mensen in andere culturen weer heel raar.
Loose schreef:susasan schreef:blijkbaar geen goede opvoeding gehad(sexuelevoorlichting)
hoe kan je dat nou zomaar zeggen? elke cultuur is toch anders. wij vinden het normaal als een vrouw nog eens moeder wordt op haar 35e, dat vinden mensen in andere culturen weer heel raar. en over een goede of niet goede opvoeding kan je ook niks zeggen, zij is opgevoed naar de maatstaven van haar cultuur en daar is het dus niet vreemd om (voor ons) extreem vroeg moeder te worden.
jameyskatje schreef:1500 jaar geleden werden veel meisjes al op 7-9 jarige leeftijd ongesteld. het schijnt ook dat vrouwen rond de evenaar eerder volwassen zijn dan in koudere landen.
M_D_H schreef:bovendien vind ik het echt not done dat jij zo over jongens praat
sorry hoor, maar niet iedereen is zo als jij denkt, mischien lopen al die jongens die zo denken wel allemaal wederom bij jou in de buurt
HeleneDas schreef:Angelita schreef:Ik heb het er niet over dat ze verkracht worden, maar dat kinderen het tegenwoordig niet vreemd vinden om op hun 13e al met iemand in bed te duiken (vrijwillig dus). Ik snap dat dat zo overkwam, maar dat bedoelde ik niet: kwam totaal niet aan de orde in mijn bericht en is een heel ander onderwerp.
Dat zal wel meevallen denk ik,
ik ben 13 en het lijkt mij niet normaal om dat al te doen hoor, ook niet over 2 jaar![]()
En ik weet zeker dat niemand dat uit mn klas, andere vriendinnen dat ook normaal vind !
ff on;
Wat verschrikkelijk,![]()
dat kan echt niet hoor,
dammie1 schreef:In Europa werden vroeger vrouwen laat moeder, zo rond hun 25e. Ze trouwden namelijk ook laat.
Pas na de Industriële Revolutie (zo rond de 19e eeuw) ging die leeftijd naar beneden, naar de twintig.
De reden was dat men pas aan trouwen en sex begon, als men een gezin kon onderhouden, en bij mannen was dat rond hun dertigste, en die trouwden dan met een vrouw die haar uitzet op orde had.
In landen buiten Europa was de leeftijd om te trouwen vaak jonger. Dat schijnt ermee te maken te hebben, dan het nieuwbakken stel dan bij hun familie in ging wonen en helpen, zodat ze niet zelf een huis + eten + inrichtng hoefden te regelen.
ladylay schreef:en in voedsel zitten bepaalde stoffen zodat de jeugd sneller bepaalde hormonen aanmaken..
Lusitana schreef:Je moet vergelijken met andere vroegrijpe mensen met dezelfde levensverwachting, zoals bv amazone indianen, of mensen in India -waar zigeuners oorspronkelijk vandaan blijken te komen- die na hun dertigste OUD zijn, en niet met laatrijpe mensen....