Boerkaverbod in Frankrijk is goedgekeurd door het Franse Hof

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 00:23

Electra63 schreef:
Wat me eigenlijk het meeste opvalt in dit topic, is dat de meeste voorstanders van het verbod, de Burka associëren met eventuele criminaliteit.
Ik vraag me dus af, is dit terecht?
Ik maak me meer zorgen over bijv. overvallen die gepaard gaan met extreem geweld. En hier in Nederland is dat volgens mij nog niet gebeurd door iemand in een Burka.

en dan vergeten welke bommen de dames dan kunnen bouwen zonder dat iemand het ziet... :+

Zonder gekheid, is snap die vergelijking evenmin.. netzomin dat het vrijheid voor de burkadraagsters zou zijn als er zo'n verbod komt/is.
Dat heeft niets met tolerantie te maken, vrijheid of feminisme.

Niemand kijkt er raar van op dat een buurvrouw/meisje besluit non te worden met bijbehorende kleding, dat wordt geaccepteerd, heeft iemand een andere geloofsovertuiging en volgt dat geloof zo ver dat zelf beslist en meent dat ze dan een burka moet gaan dragen, dat is dat dom, en vrouwonterend en gevaarlijk en zet aan tot criminaliteit..

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 00:50

Alane schreef:
Kledingkeuze veroordelen omdat je er iets crimineels mee zou kunnen doen, is inderdaad ook het verbieden van vorken en messen voor dagelijks huishoudelijk gebruik.

Off topic: je mag er inderdaad niet mee in je dashboardkastje of op je passagiersstoel rondrijden nee. Dus ook niet als je ze net gekocht hebt, die mooie Sabatier-messen.

Electra63 schreef:
Wat me eigenlijk het meeste opvalt in dit topic, is dat de meeste voorstanders van het verbod, de Burka associëren met eventuele criminaliteit.

Misschien niet, maar je kan het maar beter vóór zijn met de huidige terreurdreiging.

Hier in Oosterhout staat trouwens een abdij, maar de nonnen komen nooit van het terrein af. Soms zie ik een soort non lopen maar da's vast geen echte, want die heeft een grijs mantelpakje aan.
Maargoed, wat heeft een non hier nou weer mee te maken, ik ken echt niemand die er ook maar aan denkt om non te worden behalve ikzelf na een mislukte relatie.
Maar dan nog, een non laat haar gezicht vrij.

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 09:13

Electra63 schreef:
Ik maak me meer zorgen over bijv. overvallen die gepaard gaan met extreem geweld. En hier in Nederland is dat volgens mij nog niet gebeurd door iemand in een Burka.

Nee hoor, ik blijf zeggen dat ik het vrouw onvriendelijk vindt. Ben geheel met Femke Halsema eens en vind het een achteruitgang van onze 'vrije' maatschappij als we zouden goedkeuren van het dragen van een burka.

En voor wat betreft de argumenten dat een man zijn vrouw anders alleen nog maar thuis zou laten.. Is dat een reden om hiervoor goed te keuren dat vrouwen in een burka blijven lopen.. Dan is het toch ook dwang? Of die burka of thuis zitten.. Nee die mannen zouden in mijn ogen aangepakt moeten worden. Tis dan een godsschandalig iets dat vrouwen gedwongen worden om thuis te zitten.. Hier in Nederland.. Zulke mensen horen hier niet, in mijn opinie. Of mogen heropgevoed gaan worden. Dit is namelijk nederland, een land waar vrouwen het Recht hebben gekregen om te studeren, te werken, te zijn wie ze Willen zijn..

Ze mogen kiezen of ze wel of niet willen trouwen, wel of niet kinderen willen krijgen. Wel of niet willen werken.. Dat staat vrij in Nederland. En als er dan iemand is, die bepaald of hun dochters/vrouwen/nichten ect wel of niet mogen werken, trouwen, ect.. nee dat soort toestanden horen niet in Nederland. En het gebeurd. Het gebeurd vandaag de dag dat vrouwen die keuze in nederland wordt ontnomen..
Kijk maar naar blijf van me lijf huizen.. zit vol met allochtone vrouwen.. allemaal in angst voor hun man/vader/broer ect omdat die menen hun leven te bepalen.. al dan niet met geweld.

En dan wel goedkeuren dat een burka geaccepteerd moet worden.. en los hiervan, welke zichzelf respecterende vrouw gaat vrijwillig zichzelf opsluiten de rest van haar leven...?

Electra63

Re: Boerkaverbod in Frankrijk is goedgekeurd door het Franse Hof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 09:32

De blijf-van-mijn-lijf-huizen zijn in de jaren 70 opgericht, dus van een Burka in Nederland had toen nog niemand gehoord, dus die vergelijking is onterecht.
Het gaat mij om het recht om te dragen wat je wilt, maar ik stop met deze discussie, ik heb alles gezegd wat ik erover wil zeggen.
Als iedereen zich hier veiliger voelt als een Burka verboden wordt, prima.
Ik persoonlijk snap niet dat mensen zich dood schrikken als ze iemand tegenkomen met een Burka aan.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 10:01

Vrijheid om te dragen wat je wil ja, en daarom is de burka denk ik zo omstreden.
De vrouwen die gedwongen worden die kennen die vrijheid niet.
En bij een vrouw die er vrijwillig een draagt kan je je serieus af gaan vragen wat zij hier in het vrije Nederland dan te zoeken heeft want je legt jezelf dan zoveel beperkingen op en staat de integratie enorm in de weg.

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 12:21

Electra63 schreef:
De blijf-van-mijn-lijf-huizen zijn in de jaren 70 opgericht, dus van een Burka in Nederland had toen nog niemand gehoord, dus die vergelijking is onterecht.
Het gaat mij om het recht om te dragen wat je wilt, maar ik stop met deze discussie, ik heb alles gezegd wat ik erover wil zeggen.
Als iedereen zich hier veiliger voelt als een Burka verboden wordt, prima.
Ik persoonlijk snap niet dat mensen zich dood schrikken als ze iemand tegenkomen met een Burka aan.

Ja maar je leest mijn post niet goed.. De blijf van mijn lijf huizen zitten tegenwoordig vol met Allochtone vrouwen die gevlucht zijn voor hun man/vader/oom/broer.. Hun leven/veiligheid niet zeker zijn.. en die hebben weinig te vertellen thuis.
Waar de zelfstandige ontwikkeling nog ver te zoeken valt voor die vrouwen wat emancipatie betreft..
Zouden we dan burka's wel moeten aanvaarden.. wat nog weer verder gaat in mijn ogen.. Wat vrouwonvriendelijkheid betreft...

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 12:35

Ik denk dat er ook genoeg Nederlandse vrouwen zijn/worden mishandeld, maar volgens mij is dit of-topic.

En er zijn heel veel vrouwen zonder Burka die niet ge-emancipeerd zijn en/of niet zelfstandig.

Maar goed, ik ben niet voor een Burka en ik ben niet tegen een Burka. Het maakt mij persoonlijk niets uit.
Ik vind het wel raar dat de Burka hier door sommigen wordt gelijkgesteld aan (vermeende) criminaliteit of angst opwekt.
Maar dit heb ik al eerder gesteld, dus ik haak af in dit topic.

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 12:38

Ik probeer juist een discussie te leiden over het feit dat het vrouw-onvriendelijk is. Wil het niet hebben over angst/criminaliteit of geloof.. want hierin is de issue niet voor mij.
Dit gaat voor mijn gevoel over het feit dat bepaalde mannen hierin vrouwen onderdrukken.. Want ik kan er met mijn gezonde boerenverstand niet bij dat een vrouw hier in Westerse maatstaven is opgegroeid zich vrijwillig onder zo'n ding gaat verstoppen...

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 12:46

Ok, ik ben het met je eens dat ik ook niet snap dat een vrouw zoiets zou willen dragen, maar dat heb ik ook bij andere (kleding-)stukken.
Ik heb ooit eens mijn lange haar naar super kort laten knippen en toen vroeg mijn Nederlandse collega: vindt je man dat wel goed? Toen lag ik dubbel van de lach, net of mijn man bepaalt hoe mijn haar zit. Hij mag zeggen wat hij leuk vindt, maar daar houdt het dan ook mee op.

En jij vindt het vrouw-onvriendelijk, daar kan ik in meegaan, maar sommigen hier worden bang van iemand in een Burka.
Ik kom ze echt regelmatig tegen, hier om de hoek zit een islamitische school, maar ik denk er helemaal niet over na.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 12:52

Tja zo kan ik ook niet discussieren.
Mijn persoonlijke mening is dat gedeelte van vrouw-onvriendelijk (en slecht voor de integratie) maar dan zijn er weer mensen die dat geen goede reden vinden.
Nou dan gooien we het op veiligheid, is het wéér niet goed.

Ik vind het wel ernstig van diegene die een blokje om loopt bij het zien van een burka, maar er is een verschil in verwachting bij het zien van een persoon in burka rond een Islamitische school (dat verwacht je) of ergens in Nergenshuizen op een bedrijventerrein 's avonds in het donker.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 12:57

Wie zegt dat het niet goed is?
Jesser wil het graag over vrouw-onvriendelijk hebben, anderen gooien het op de veiligheid en anderen hebben er geen probleem mee.
Ieder zijn mening toch?

En ik kom ze niet alleen overdag tegen hoor Nicolletje, ook gewoon 's avonds als ze naar de Moskee gaan ofzo.
Maar als ik het goed begrijp, kom jij mensen met een Burka tegen op een bedrijventerrein 's nachts?

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 13:19

Electra63 schreef:
Wie zegt dat het niet goed is?
Jesser wil het graag over vrouw-onvriendelijk hebben, anderen gooien het op de veiligheid en anderen hebben er geen probleem mee.
Ieder zijn mening toch?

En ik kom ze niet alleen overdag tegen hoor Nicolletje, ook gewoon 's avonds als ze naar de Moskee gaan ofzo.
Maar als ik het goed begrijp, kom jij mensen met een Burka tegen op een bedrijventerrein 's nachts?

Ff domme, blonde vraag :o? Wat doe je s'nachts op een bedrijfsterrein in Nergenshuizen??

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 13:25

Nee ik heb eerder gezegd, als er een figuur in boerka toegang tot het bedrijf wil als ik alleen ben dan laat ik die niet binnen.

Citaat:
Eerlijk is eerlijk, ik zou het zelf ook niet fijn vinden met al die mafkezen hier op het bedrijventerrein als er een dame of heer (dat weet je dus nooit) met een burka toegang zou willen tot het bedrijf, als ik hier in mijn eentje zou zijn.
We hebben al niet zomaar sloten op de deur.

Oja. Het is trouwens als de wintertijd ingaat om half 5/ 5 uur al donker. Er staat nergens 'snachts.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 13:28

:')

Anyway.. Ik denk dat ik een van de weinigen ben hier die ook daadwerkelijk persoonlijk 4 vrouwen kent die een burka dragen. Via mijn werk ben ik in contact gekomen met deze vrouwen. Er zijn zoveel vooroordelen over hoofddoeken/burka's. De vrouwen die ik ken hebben ZELF gekozen voor het dragen van hun burka, dit doen zij uit geloofsovertuiging. Sterker nog, een van deze 4 vrouwen is gescheiden, en een van hen is nog jong EN vrijgezel. De andere 2 dames zijn getrouwd. Zij geven aan zelf te kiezen voor het dragen van de burka. Ik heb met de man van een van hen gesproken en hij gaf aan het prettig te vinden dat zijn vrouw een burka draagt maar dat hij begrijpt dat het veel drempels met zich meebrengt EN onbegrip. Hij gaf aan dat een hoofddoek makkelijker zou zijn en heeft dat ook vaak met zijn vrouw besproken maar zij kiest zelf voor het dragen van een burka.

Er wordt zo snel geroepen dat het een vorm van onderdrukking is, en soms zal dat ongetwijfeld zo zijn, net als ZOVELE vrouwen ook in ons land (ik praat dan over de autochtone vrouwen) die onzichtbaar (!) worden onderdrukt, daar zitten de blijf-van-mijn-lijf huizen ook mee vol.

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 13:34

Ik vind het wel goed dat ze verboden zijn. Iedereen moet herkenbaar zijn. met een hoofddoek vind ik niet erg, maar burka is volgens mij gewoon tegen de wet.
Wat ik ook absoluut niet eerlijk vind is dat wij op onze pasfoto's geen pet of hoedje mogen dragen, maar als moslim mag je wel een hoofddoek dragen. Ze klagen hier altijd dat ze als allochtonen niet als de gelijke van de gewone belg worden gezien, maar dan moeten die verschillen ook gewoon stoppen lijkt mij.
Wat mij ook stoort is dat wij in hun land zelden onze manier van leven mogen voortzetten (kledij, geloof,..) maar zij er hier wel op aandringen om hun manier te mogen doen, want zo niet zijn we racisten. Ik ben absoluut geen rascist, ik heb wel wat allochtone vrienden, maar ik vind dat ze iedereen gelijk moeten maken, geen voordelen voor ons, geen voordelen voor hen.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 13:36

Daarbij wil ik zeggen dat het verbieden van de burka uiteraard je reinste discriminatie is, het is ook het ontnemen van iemand zijn vrijheid van geloofsovertuiging. Ik zeg eerlijk dat ik me ergens wel kan vinden in meningen dat het voor een gevoel van onveiligheid kan zorgen (maar dat is denk ik puur het 'onbekend maakt onbemind' verhaal). Maar voor die -nog geen- 200 vrouwen die een burka dragen begrijp ik de ophef er omheen niet . De meesten hier hebben denk ik nog nooit iemand in burka gezien. Het is i.m.o weer een trap tegen de Islam. Immers met dit kabinet is m.i. de heksenjacht tegen de moslims geopend. (maar dat is weer een andere discussie die ik ook niet meer aanga op bokt).

tellom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 13:52

ik vind het al vervelend als ik tegen iemand moet praten die zijn zonnebril op houd laat staan dat het hele gezicht bedekt is. :x
Waarom discriminatie?
Waarom moeten ze uberhaubt die dingen om?
Geloofsovertuiging? Ik geloof er niets van, nee, ik denk meer dat het de mannen zijn die het verplichten want dan kan niemand de schoonheid van zijn eigendom zien.
Zo zie ik het :+

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 14:06

CtjeLief schreef:
Daarbij wil ik zeggen dat het verbieden van de burka uiteraard je reinste discriminatie is, het is ook het ontnemen van iemand zijn vrijheid van geloofsovertuiging. Ik zeg eerlijk dat ik me ergens wel kan vinden in meningen dat het voor een gevoel van onveiligheid kan zorgen (maar dat is denk ik puur het 'onbekend maakt onbemind' verhaal). Maar voor die -nog geen- 200 vrouwen die een burka dragen begrijp ik de ophef er omheen niet . De meesten hier hebben denk ik nog nooit iemand in burka gezien. Het is i.m.o weer een trap tegen de Islam. Immers met dit kabinet is m.i. de heksenjacht tegen de moslims geopend. (maar dat is weer een andere discussie die ik ook niet meer aanga op bokt).

In de efteling loopt er altijd wel een groepje vrouwen met burka. Heel vervelend wanneer de abonnementen moeten worden gecontroleerd (mijn moeder werkt bij de kassa)
Ik vind het super dat er een verbod komt. Mensenrechten gaan boven vrijheid van geloofsovertuiging. Er zijn grenzen.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 14:13

CtjeLief schreef:
Immers met dit kabinet is m.i. de heksenjacht tegen de moslims geopend

Ik denk het wel ja, maar niet alleen hier.

Ik heb hier lang en breed over nagedacht en als die voorspellingen van moslimhaat/ oorlog/... uitkomen van zowel Nostradamus, als een een of andere econoom (Celente) en misschien nog wat figuren, dan zijn we niet blij.

Eerlijk is eerlijk, de mensen in Europa lijken er klaar mee. Niet met de moslims zelf als individuen, maar wel bijv. de Islamitische invloeden waar we mee opgescheept zitten.
Ik ben zelf weleens bang dat als er nu niet iets gebeurt (en dan dus niet het beroemde kom we gaan thee drinken en erover praten) dat de mensen hun agressie en onwil op de moslims zelf, op straat gaan botvieren.

Als dat gebeurt dan zijn we echt verder van huis, dan krijg je inderdaad de voorspelde haat.

Een burkaverbod is dan een begin en een druppel op de gloeiende plaat en misschien wel een veel te late poging om weer grip op de situatie te krijgen zonder dat er echt rellen uit gaan breken.

Dit is hoe ik er tegenaankijk, of ik dat nou prettig vind of niet.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 14:32

@ CtjeLief

Wat fijn om eens te horen wat in ieder geval een paar van de burkadraagsters er zélf over zeggen. +:)+ +:)+

Daarom is het ook totaal zinloos om hier als voornamelijk blanke hollanders op een forumpje te gaan bepalen of iets vrouwonvriendelijk is of niet. Er zijn zat vrouwen die onderdrukt worden, zeker ook islamitische vrouwen en zelfs wel vrouwen met een burka. En als vrouwen onderdrukt worden dan moeten ze geholpen worden. Punt.

Maar als je stelt dat alle vrouwen met een burka per definitie onderdrukt worden dan leg je een causaal verband dat er niet is. En als werden alle vrouwen met een burka onderdrukt (wat Ctjelief al ondergraaft) dan zou je die onderdrukking niet wegnemen door alleen de burka af te doen.

Het begint met zélf eens respect hebben voor die vrouwen en ze gewoon vragen waarom ze zo'n ding dragen. Dan neem je die vrouwen serieus, dan pas doe je zelf niet mee aan het onderdrukken en zeggen wat ze moeten doen.
Dit zijn volwassen mensen met een normaal verstand. Geen onmondige kleuters waar wij wel even voor gaan bepalen dat ze onderdrukt worden en zich moeten emanciperen.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 14:33

Klopt,Nicolletje.
Het is een ideologische religie die niet samengaat met de onze. Een boerka dat is iets dat de mensen niet willen zien op straat. Als er dan toch mensen zijn die weten dat veruit de meeste mensen in Nederland een boerka niet zien zitten deze toch dragen, dan zit er maar 1 ding op. Een wettelijk verbod.
Er is vaak genoeg vriendelijk gezegd dat men een boerka niet wil en de draagsters hadden daar geen boodschap aan.
Uiteindelijk wint de staat altijd, dus vanaf heel gauw is het dragen van een boerka een dure grap.
Als je het heel goed beschouwt is de bekeuring op het dragen van een boerka in principe een 'kopvoddentax.'

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 14:36

Overigens ben ik voor een verbod op alle gelaatsbedekkende kleding om hele andere redenen.

Het verband dat hier met behulp van veel drogredeneringen gelegd wordt tussen Burka's, vrouwonvriendelijkheid en criminaliteit daar ageer ik tegen.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 14:51

Nouja, het is gewoon slecht voor je haar en goed voor je vitamine D- tekort.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 14:52

Waves schreef:
En als vrouwen onderdrukt worden dan moeten ze geholpen worden. Punt.

Ja? Waar kunnen ze heen als ze geen poot hebben om op te staan?
Je kan nieteens iets doen tegen een stalker totdat hij echt iets doet, waar moet zo'n vrouw heen?

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 15:21

Nicolletje schreef:
Waves schreef:
En als vrouwen onderdrukt worden dan moeten ze geholpen worden. Punt.

Ja? Waar kunnen ze heen als ze geen poot hebben om op te staan?
Je kan nieteens iets doen tegen een stalker totdat hij echt iets doet, waar moet zo'n vrouw heen?

Weet je wel wat het ons kost indien al deze dames hulp gaan zoeken?? Nee, laat ze dan maar de boerka aanhouden.