Vrijheid van meningsuiting, tot waar reikt dat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 13:06

Nee. Daar heb je gelijk in. Wat je nu zegt. Maar dat is niet wat ik bedoelde te zeggen. En ik denk niet dat je het woord vergrijzing als iets negatiefs op die manier moet zien. En van mij mag niemand onrespectvol zijn naar ouderen.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 13:13

Nou ik las een keer een ingezonden brief in een krant, van een mevrouw die zei hoe wij in Nederland met 'de oudjes' omgingen, de jeugd vooral, en hoe er in mediterrane landen tegen oudere mensen aangekeken werd.
Ik moet zeggen, dat raakte me eigenlijk wel, ik dacht, u hebt gelijk.

Krips

Re: Vrijheid van meningsuiting, tot waar reikt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 13:14

Dat is ook een van mijn grootste ergernissen hoor. Mensen die niet op staan in de bus, dat soort dingen. Maar in Spanje en Italie wordt er toch juist heel hecht omgegaan met familie?

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 13:17

Ja, en met ouderen in het algemeen. Ze zijn ook heel actief, maar het weer werkt daar ook mee he.

Volgens die briefschrijfster wilden jongeren gráág naar haar mening en verhalen luisteren, in plaats van dat ze afgedaan werden met 'ach daar heb je weer zo'n verzuurde bejaarde'.
Wat ik hier op Bokt ook weleens voorbij heb zien komen.

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 13:21

Alet74 schreef:
Ann schreef:
Jantergouw,
Ja, goed voorbeeld. Net zoals zeggen dat alle linkse mensen knuffelaars & theedrinkers zijn. Het is best moeilijk om niet te generaliseren. :+

Sommige linkse mensen schrijven namelijk met rechts, houden van koffie en knuffelen niet de hele dag door ;)

Wat betreft het rijtje van Ayasha. Ik vind het eerlijk gezegd van een andere orde wanneer er wordt gegeneraliseerd op het niveau van geloof en afkomst. Dat vind ik echt niet kunnen. Belgen horen wat mij betreft ook in dat rijtje thuis.

En er zijn ook zat PVV stemmers die links schrijven. What's your point?

Ik vind dat generaliseren nooit mag, of altijd. Dat moet niet door het onderwerp bepaald worden.
Hier op bokt lees ik wel eens opmerkingen over ruiters of amazones die te dik zouden zijn en eigenlijk niet zouden moeten mogen rijden.
Dat vind ik vele malen kwetsender voor die personen als het noemen van knuffelaar en theedrinker voor de linkse kerk mensen.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 13:22

@ Nicolletje: Ik heb zelf in de thuiszorg gewerkt als bij baantje en de verhalen hebben heel erg twee kanten. Je hebt mensen die onrespectvol zijn en mensen die wel respectvol zijn. Maar de verhalen van mensen die onrespectvol zijn grepen mij echt aan. Ik vind dat er veel respect moet zijn voor de ouderen. Ik vind dat je de maatschappij zo moet zien. Er zijn jongeren die werken voor hun toekomst, gedragen door de werkende van nu, en de werkende van vroeger. De werkende van nu moeten dus 'dankbaar' zijn voor de mogelijkheden die door ons systeem en de werkende van de generatie voor hun gecreerd zijn. Zo heb je een soort cirkeltje van 'taken' in de samenleving en respect. Die mensen hebben vroeger de studie door belasting betaald van de werkende nu. Nu betalen de werkende nu hun oude dag. Maar de vergrijzing is een heel groot aankomend probleem. Maar dat heeft niets te maken met schuld of geen respect voor ouderen.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 13:24

Ja nou ja daar zit wel wat in. Een dik persoon kan niet denken: maar ik bén niet dik! Want diegene zit daar zelf ook mee misschien.
Maar met linkse knuffelaar kan je denken: oooooh, dat ben ik niet.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 13:25

Krips schreef:
Maar de vergrijzing is een heel groot aankomend probleem. Maar dat heeft niets te maken met schuld of geen respect voor ouderen.

Ja weet ik niet. Er mag namelijk wel continu over gepraat worden, ook of misschien juist in de politiek.
Dán mag het wel benoemd worden. Dat vind ik apart.

Krips

Re: Vrijheid van meningsuiting, tot waar reikt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 13:29

Ik vind juist dat iedereen de vergrijzing moet benoemen. Ik snap niet helemaal wat je bedoelt. Het zorgt toch voor grote economische problemen wanneer er heel veel mensen zijn boven de 65 die niet werken en geen belasting betalen. En een relatief kleine groep die werkende zijn en de ouderen betalen. We krijgen een tekort aan beroepsbevolking.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 13:31

Nicolletje schreef:
Ja nou ja daar zit wel wat in. Een dik persoon kan niet denken: maar ik bén niet dik! Want diegene zit daar zelf ook mee misschien.

Dat kan je dan ook denken als je voor rascist wordt uitgemaakt?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 13:32

Electra63 schreef:
Nicolletje schreef:

Nee als ik jou voor racist uit maak is het relatief duidelijk dat ik jou bedoel. :D

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 13:32

Ik ben van mening, als je het probleem wil bespreken dan moet je het probleem benoemen.
Alleen bij dat gedeelte het probleem benoemen, is er het gevaar dat je meteen als 'racist' weggezet wordt of generaliserend.

[edit]
Mijn reactie was op Krips
Laatst bijgewerkt door Nic op 17-09-10 13:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 13:33

Anders gesteld dan:
Een PVV-stemmer is vaak een rascist
Een linkse stemmer is vaak een theedrinkende knuffelaar.

Waarom mag het één wel en het ander niet?

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 13:34

Persoonlijk vind ik racist nogal een uitspraak.
Theedrinkende knuffelaar is een mening, een racist een feit.
Nee geen feit. Ik kom niet op het goede woord.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 13:35

Electra63 schreef:
Anders gesteld dan:
Een PVV-stemmer is vaak een rascist
Een linkse stemmer is vaak een theedrinkende knuffelaar.

Waarom mag het één wel en het ander niet?

wie zegt dat het ene wel mag en het andere niet?
Bovendien is racisme strafbaar, boomknuffelen bij mijn weten niet. Dus je veroordeeld iemand tot een strafbaar feit hoewel je geen rechter bent.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 13:35

Er staat vaak, niet altijd?

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 13:37

@ Nicolletje: Nee. dat denk ik niet hoor. Je kunt een probleem ook benoemen zonder te generaliseren of te discrimineren. Het is allemaal het punt van nuance.

Je hebt bijvoorbeeld al het terrorisme. Je kunt zeggen de Islam is per defenitie een gewelddadige godsdienst. Je kunt ook zeggen dat we moeten zoeken naar een oplossing om om te gaan met de geradicaliseerde Islam en terrorisme, zonder daarbij alle islamieten meteen weg te zetten als gewelddadige types. Je benoemd in tweede instantie misschien alleen maar beter het probleem. Een probleem of conflict in nooit zo makkelijk als het lijkt. Het is vaak heel complex en is niet in een snelle one-liner te omvatten.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 13:38

Electra63 schreef:
Er staat vaak, niet altijd?

Heb je het topic doorgelezen? Dan moet je dus met cijfers komen. :D Tenzij je zegt: de PVV stemmers die ik ken vind ik discrimineren/racistische uitspraken doen. Dan ga je je goddelijke gang maar. :D

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 13:39

Krips schreef:
Het is vaak heel complex en is niet in een snelle one-liner te omvatten.

Dat is het zeker niet.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-10 13:48

Interessante discussie is dit geworden :)
Voor mij zou het ook heel veel schelen wanneer men niet meer in "feiten" mag spreken, tenzij men deze beweringen direct onderbouwd met betrouwbare bronnen. Dat voorkomt een heleboel pagina's aan discussies over discussiegedrag. Maar misschien is dat wat veel gevraagd voor de gemiddelde bokker. En dat bedoel ik niet gemeen, maar heel realistisch. Discussiëren is nu eenmaal niet gemakkelijk.

Overigens erger ik me ook aan alle generelisaties, of dat nu homo's, Moslims of springruiters betreft :) De maatschappelijke gevolgen (stigmatisering) zijn voor homo's en Moslims denk ik alleen wat groter dan voor springruiters. Er zijn bijvoorbeeld nog steeds heel veel mensen (ojee, moet ik met een bron komen? :P) die denken dat seks met een homo altijd onveilig is. Omdat dit zo vaak geroepen wordt door nitwits. Maar die nitwits zorgen daarmee in mijn ogen wel voor een deel dat homo's raar aangekeken worden op straat.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 13:50

Heino schreef:
Er zijn bijvoorbeeld nog steeds heel veel mensen (ojee, moet ik met een bron komen? :P)

Beetje apart inderdaad :)
Je komt met een mening dat iets met bronnen en feiten onderbouwd moet worden en niet gegeneraliseerd mag worden en 1 zinnetje later haal je je eigen mening met een knipoog onderuit.

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 13:52

Electra63 schreef:
Nicolletje schreef:

Ook als je voor theedrinker en knuffelaar wordt uitgemaakt, of voor gelukszoeker, etc...etc.

Michel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 13:53

Een thee drinkende multi-culti knuffelaar ...... wie zouden ze daar mee bedoelen ? _O-

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 13:54

Nicolletje schreef:
Heino schreef:
Er zijn bijvoorbeeld nog steeds heel veel mensen (ojee, moet ik met een bron komen? :P)

Je komt met een mening dat iets met bronnen en feiten onderbouwd moet worden en niet gegeneraliseerd mag worden en 1 zinnetje later haal je je eigen mening met een knipoog onderuit.

Of je komt met een bron als De Telegraaf of Elsevier, en dan wordt er gezegd dat dat niet telt want dat zijn rechtse media. :Z

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 13:54

Nicolletje schreef:
Een mening kan imo niet onderuit gehaald worden, wel kun je het er niet mee eens zijn. Een mening brengen als een voldongen feit, heeft geen toegevoegde waarde in een discussie, vind ik.