Mijn moeder hield het huishouden draaiende, zorgde voor de kinderen en onze hond, katten, konijnen en cavia's. Nou, dat is ook zowat een fulltime baan lijkt me
. Is het dan ook egoïstisch van de man wanneer hij zijn vuile was in de wasmand gooit, maar het zelf niet wast? Mijn vader was namelijk ook afhankelijk van mijn moeder, weet je. Ik denk dat veel mannen het heerlijk vinden om lekker uit huis te gaan om te werken en financieel voor zijn gezin te zorgen en zich nooit druk hoeft te maken over koken/de was doen/luiers verschonen etc.Ik vind dat je in een goede relatie gelijkwaardig bent, ondanks de verschillende dingen die je doet voor het gezin.
Tegenwoordig is het wel een beetje anders natuurlijk. Veel gezinnen redden het niet meer om rond te komen van één inkomen. Bovendien willen veel vrouwen 'in de maatschappij blijven'. Ik denk dat ik dat zelf ook zou willen. Mijn collega (moeder van twee kinderen) zegt eerlijk dat ze haar werk heerlijk vindt, maar dat ze zou stoppen wanneer ze financieel de mogelijkheid zou hebben. Stiekem geldt dat volgens mij voor veel vrouwen
.Hoe ik het zelf ga doen weet ik écht nog niet. Ik woon pas net voor de eerste keer samen
. Mijn vriend en ik verdienen ongeveer evenveel en betalen evenveel aan ons huis en de boodschappen, we doen evenveel in het huishouden. Voor de rest hebben we alles apart (qua geld) en vind ik het totaal onnodig om de salarissen op één hoop te gooien. Dit wordt pas anders als je samen echt een gezin gaat vormen (vind ik).Ik heb wel met eigen ogen gezien hoe belangrijk het is om financieel afhankelijk te blijven (maar komop, hoeveel vrouwen zijn dat werkelijk, ook al werken ze een aantal dagen?). Mijn ouders zijn gescheiden toen ik vijftien werd en mijn moeder, die dus nooit een school heeft afgemaakt, moest dus mooi wel fulltime aan de slag. Vanuit het niets. Dan kun je alleen maar aan k*tbaantjes komen voor een hongerloontje. Ik waak er wel voor... Ik wil niet dat dat mij overkomt...
.

En nee... ze was niet egoïstisch, júist niet. Ik had alles wat ik nodig had. En ja, we konden ook 2x per jaar op vakantie, leuke dingen doen (in de vakanties was mijn moeder er heerlijk om te zwemmen, dagjes uit, knutselen), zaten op clubjes, en ik heb niks zelf hoeven betalen. Wáárom in vredesnaam had mijn moeder moeten werken? Omdat je minder bent als huismoeder. Geloof me, dat is ook een fulltime baan met 4 kinderen.