Man werkt, vrouw blijft thuis. Wat is jouw mening hierover?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Een vrouw die helemaal niet wil werken is egoistisch

Eens
195 (25%)
Oneens
453 (59%)
Anders
110 (14%)

Totaal aantal stemmen: 758

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 19:27

Mijn moeder was ook altijd thuis. En ik kan me alleen maar herinneren dat ik dat heel fijn vond. Ik weet dus niet hoe het is om over te moeten blijven en naar de opvang te gaan, dus daar oordeel ik niet over. Mijn vader had een heel goede baan, hij kon het gezin daar prima van onderhouden. Mijn broertje en ik zaten allebei op een sport, we gingen eens per jaar op vakantie en kwamen niets te kort. Voor wie had mijn moeder moeten gaan werken in godsnaam? Zodat we drie keer per jaar op vakantie konden i.p.v. één keer?

Mijn moeder hield het huishouden draaiende, zorgde voor de kinderen en onze hond, katten, konijnen en cavia's. Nou, dat is ook zowat een fulltime baan lijkt me ;). Is het dan ook egoïstisch van de man wanneer hij zijn vuile was in de wasmand gooit, maar het zelf niet wast? Mijn vader was namelijk ook afhankelijk van mijn moeder, weet je. Ik denk dat veel mannen het heerlijk vinden om lekker uit huis te gaan om te werken en financieel voor zijn gezin te zorgen en zich nooit druk hoeft te maken over koken/de was doen/luiers verschonen etc.

Ik vind dat je in een goede relatie gelijkwaardig bent, ondanks de verschillende dingen die je doet voor het gezin.

Tegenwoordig is het wel een beetje anders natuurlijk. Veel gezinnen redden het niet meer om rond te komen van één inkomen. Bovendien willen veel vrouwen 'in de maatschappij blijven'. Ik denk dat ik dat zelf ook zou willen. Mijn collega (moeder van twee kinderen) zegt eerlijk dat ze haar werk heerlijk vindt, maar dat ze zou stoppen wanneer ze financieel de mogelijkheid zou hebben. Stiekem geldt dat volgens mij voor veel vrouwen ;).

Hoe ik het zelf ga doen weet ik écht nog niet. Ik woon pas net voor de eerste keer samen :D. Mijn vriend en ik verdienen ongeveer evenveel en betalen evenveel aan ons huis en de boodschappen, we doen evenveel in het huishouden. Voor de rest hebben we alles apart (qua geld) en vind ik het totaal onnodig om de salarissen op één hoop te gooien. Dit wordt pas anders als je samen echt een gezin gaat vormen (vind ik).

Ik heb wel met eigen ogen gezien hoe belangrijk het is om financieel afhankelijk te blijven (maar komop, hoeveel vrouwen zijn dat werkelijk, ook al werken ze een aantal dagen?). Mijn ouders zijn gescheiden toen ik vijftien werd en mijn moeder, die dus nooit een school heeft afgemaakt, moest dus mooi wel fulltime aan de slag. Vanuit het niets. Dan kun je alleen maar aan k*tbaantjes komen voor een hongerloontje. Ik waak er wel voor... Ik wil niet dat dat mij overkomt...

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 19:32

Ik heb niet het hele topic doorgelezen.
Naar mijn mening moet elke vrouw in staat zijn zichzelf (en evt. kinderen) te onderhouden. Steeds meer huwelijken/relaties worden beeindigd, waarom moet de man alimentatie voor vrouw en kinderen betalen als de vrouw zelf niet wil werken? Waarom een heel gezin in "gevaar" brengen als de man zijn baan verliest oid?

Daarnaast ben ik voorstander van een wet dat diegene die na bijv. hun 20e nog studeren, na afloop van hun studie minimaal een x aantal jaar full-time moeten werken. Een studie kost de gemeenschap een hoop geld. Dit zal gecompenseerd moeten worden. Te vaak zie je net afgestudeerde vrouwen full-time thuis gaan zitten met een kind. Ik weet dat ik mij met deze mening op glad ijs begeef!

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 19:34

wees blij als twee mensen een keuze samen maken waar ze zich alletwee prettig bij voelen.
ach, en waar maken we ons druk over... het werkt tenslotte ook de andere kant op; dat paartjes wel samen kinderen willen, maar de zorg ervoor onevenredig wordt verdeeld. ook egoistisch van degene die full-time gaat werken ;) ...het is maar net hoe je het bekijkt!

nu mijn partner vaker van huis zal zijn ivm een nieuwe baan, zal ik minder uren gaan werken om er voor de kinderen na school te kunnen zijn;dat is onze keus, omdat wij dat nu samen belangrijker vinden dan het extra geld.
Ik vond het heerlijk als mijn moeder thuis was, als ze af en toe meeging om mee te helpen op school. ik denk dat ieder zijn referenties heeft...waarom meteen veroordelen?

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 19:40

liberia schreef:
Daarnaast ben ik voorstander van een wet dat diegene die na bijv. hun 20e nog studeren, na afloop van hun studie minimaal een x aantal jaar full-time moeten werken. Een studie kost de gemeenschap een hoop geld. Dit zal gecompenseerd moeten worden. Te vaak zie je net afgestudeerde vrouwen full-time thuis gaan zitten met een kind. Ik weet dat ik mij met deze mening op glad ijs begeef!

Vrouwen krijgen al zo laat kinderen in nederland met alle medische risico's van dien, met dat soort maatregelen wordt het alleen maar erger. En wat als je ongepland zwanger raakt? Moet je je kind dat maar 5 dagen per week wegbrengen?

Ik zie ommij heen juist geen hoog opgeleide vrouwen die thuis gaan zitten. Carrieres gaan wel op een lager pitje, maar echt stoppen met werken gebeurt heel weinig. Juist hoog opgeleide vrouwen vinden het wel lekker om 2 of 3 dagen oer week een beetje uitdaging te hebben.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 19:42

liberia schreef:
waarom moet de man alimentatie voor vrouw en kinderen betalen als de vrouw zelf niet wil werken?!

Dit is wel heel kort door de bocht! Mijn ouders gingen scheiden op mijn vijftiende. Mijn moeder is toen direct fulltime gaan werken om het huis te kunnen houden waar wij in opgegroeid zijn. Maar denk je dat ze van dat geld zichzelf, de kinderen én het huis kon onderhouden? Mijn vader heeft er ooit zelf mee ingestemd om kostwinner te zijn en is getrouwd met mijn moeder, dan wéét je dit soort dingen van te voren en om dan na een aantal jaar te gaan scheiden en niets meer te hoeven betalen vind ik wel heel makkelijk... Nee hoor, ik ben blij dat de alimentatie bestaat. En om dit nog even op mijn eigen situatie te betrekken: mijn ouders zijn overeengekomen dat mijn broertje en ik toentertijd bij mijn moeder bleven wonen. Maar hij wilde natuurlijk wel graag dat er goed voor ons gezorgd zou worden en dit kon alleen maar als hij een deel van zijn geld aan ons zou afstaan. Niet wíllen werken was absoluut niet aan de orde hoor :).

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 19:46

chevax schreef:
Iedereen moet doen waar bij of zij zich lekker bij voelt. Zie niet in waarom dat egoïstisch zou zijn. Ik werk 60 uur per week en zou af en toe echt wel eens wat minder willen. Je bent 21 en zit op school. Ik denk dat je dit pas kunt beoordelen als je werkt en een gezin hebt. Vroeger dacht ik ook zo zwart/wit, maar dat verandert echt wel. En tja, hoogopleid, wat is daar in dit verhaal de relevantie van? HBO vind ik trouwens nu niet zo bijzonder.
Mijn moeder heeft nooit buitenshuis gewerkt en zorgde voor een stabiele basis bij ons thuis. Geen opvang, geen sleutel onder de deurmat, maar gewoon gezellig thuiskomen. Maakt dat iemand minder? Nou, absoluut niet, ken maar weinig mensen met zo'n algemene ontwikkeling als mijn moeder.

Amen _/-\o_
Mijn moeder is wel weer begonnen met part-time werken, wij gingen op maandag altijd naar de oppas. Tussen de middag en na school tot 6 uur. Geweldig vond ik dat! Ook aten we wel eens bij de oma's, die pasten ook wel eens op.
Een stabiele thuissituatie is ontzettend belangrijk (zeker in deze tijd), en ik denk dat dit het meest luxe is wat je je kind kunt geven. Ik moet zeggen dat ik ontzettend struikel over je opmerking: "Eventuele kinderen moeten het eveneens doen met minder geld dan wanneer beide ouders zouden werken, waardoor bijvoorbeeld de kinderen volledig zelf hun studie moeten betalen, terwijl dit niet het geval zou zijn wanneer beide ouders zouden werken."
Ja, dus!? Mijn hemel, alsof de hele wereld van een kind draait om fancy gadgets, merkkleding, dure reisjes en het krijgen van studie/rijbewijs. Dit zou in ieder geval absoluut niet het idee zijn die ik aan mijn kinderen zou willen meegeven. Wat is er mis met het feit dat je zelf betaalt? De kans is groot dat je het dan ook meer waardeert (natuurlijk niet altijd, maar over het algemeen gezien).

Het lijkt mij trouwens heerlijk om thuis te kunnen blijven voor de kinderen (ja, dat is nog heel ver weg hahaha). Wat een luxe als dat kan, geweldig om er altijd voor je kinderen te kunnen zijn! :)

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-10 19:51

Ik zou het van mijn partner ook niet pikken als hij niets aan het huishouden zou doen en bijvoorbeeld niet zou weten hoe de wasmachine aan moet. Het geldverdienenvlak is toch de feministe in mij denk ik; het heeft lang geduurd voordat vrouwen mochten studeren / werken, dus dat moet je niet zomaar in de wind slaan. Vind ik. :) En ik vind er inderdaad heel wat voor te zeggen dat je meer financiele zekerheid hebt door twee banen in het gezin, voor het geval dat een baan weg valt.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 19:53

dorientjuh schreef:
Ik ben opgegroeid in een gezin met twee hoogopgeleide, werkende ouders. Mijn zus en ik zijn ook hoogopgeleid (althans, ik zit in mijn vierde jaar van mijn HBO opleiding). Mijn zus werkt al en ik ben dit ook van plan.

Kortom: ik ben opgegroeid in een gezin waarbij het normaal was / is om twee werkende ouders te hebben. Ik vind dit ook normaal en ik vind dat in de huidige maatschappij iedereen zijn steentje moet bijdragen wanneer dit mogelijk is.

Bij een ander gezin dat ik ken is het echter zo dat vader werkt en moeder thuis is. Beide zijn hier tevreden over, maar feit is wel dat er natuurlijk minder geld overblijft voor luxedingen zoals uitjes, nieuw meubilair enzovoorts.

Persoonlijk vind ik het egoistisch van een vrouw wanneer zij thuis blijft omdat ze geen zin heeft om te werken en dus in feite teert op de beurs van haar man. Eventuele kinderen moeten het eveneens doen met minder geld dan wanneer beide ouders zouden werken, waardoor bijvoorbeeld de kinderen volledig zelf hun studie moeten betalen, terwijl dit niet het geval zou zijn wanneer beide ouders zouden werken.
Je zou als argument kunnen aanvoeren dat het huishouden ook veel tijd kost maar in de praktijk blijkt dat het huishouden doen ook lukt wanneer beide partners een fulltime of parttime baan hebben.

Nu wil ik hier een discussie openen: hoe zie jij de rol tussen man en vrouw qua werken tegenwoordig?

Daarom is de stelling: een vrouw die helemaal niet wil werken is egoistisch

Hierbij gaat het dus NIET om:
- vrouwen die niet kunnen werken door lichamelijke of psychische problemen;
- vrouwen die tijdelijk (een paar maanden of jaren) thuis blijven om voor de kinderen te zorgen totdat zij naar school gaan;
- vrouwen die parttime werken.

Kortom: het gaat hier over vrouwen die hun hele leven niet (willen) werken, dus ook niet als de (eventuele) kinderen bijvoorbeeld al uit huis zijn.

Ik sta werkelijk te kijken van deze opmerkingen. Ik heb me nu enkele uren ingehouden maar elke keer zie ik dit topic langskomen...

Teren op de beurs van de man?
Egoistisch?
Kinderen komen te kort?????

Ja ik voel me aangevallen. Niet omdat ik zelf niet werk (ik ben zelfstandige en werk dus thuis met mijn eigen administratiekantoortje) maar mijn moeder was dus zo'n vrouw. En nee, ik ben niks tekort gekomen. Mijn moeder was er ALTIJD voor mij! En dat is veel belangrijker dan welke vakantie, speelgoed of wat dan ook. En nee, wij hadden het niet krap. Ik ben mijn moeder dankbaar dat zij er altijd was om ons op te vangen als wij ziek waren, als we het moeilijk hadden op school en er gewoon altijd was gezellig na schooltijd.

Ikzelf denk dat de hele ik-mentaliteit in deze wereld JUIST voortkomt uit het feit dat vele ouders beiden volop werken (vaak moeten ze wel om het hoofd boven water te houden, dus daar heb ik ook begrip voor). Maar ik ehb het dan opver de stellen waar er perse gewerkt moet worden door beide ouders om maar veel geld te hebben. In mijn opinie worden kinderen maar wat vroeg gedumpt op naschoolse opvangen, moeten ze knokken voor een hun eigen plekkie en komen ze veel aandacht van hun ouders te kort. Geld, spullen, uitjes... dat vinden de tieners en de ouders van tegenwoordig schijnbaar belangrijk. Zie eens hoeveel jongeren bindingsangst hebben, simpel omdat ze al zo vroeg op zichzelf toegwezen worden in de naschoolse, voorschoolse en tussenschoolse opvangen en niet te vergeten vanaf babyzijn af aan al hele dagen op de kinderdagverblijven. Gezellig met mama of papa na school een koekje bij de thee en tot rust komen is er voor die kids niet meer bij. Laat staan een veilig dagritme met de ouders als ze baby en peuter zijn...

Zal nu wel heel Bokt over mij heen krijgen, maar ik denk echt dat er een groot probleem zit juist in al die kinderen die naar de opvang/ kinderdagverblijven gestuurd worden.

_Kimo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 19:55

Nee ik vind het niet egoistisch. Ik zou het persoonlijk wel fijn vinden :) Ik werk 40uur in de week, en doe het huishouden fulltime erbij. Mijn vriend zet wel eens een was aan, of stofzuigd een keer. Maar 9 vd 10x komt het op mij neer. Dus ik zou het heerlijk vinden om minder, of niet meer te werken!
Helaas is dat tegenwoordig niet meer te doen, tenzei de ander heel goed verdiend.
Maar ik kan me dus goed voorstellen dat er vrouwen zijn die fulltime huisvrouw zijn. Het is een hoop werk om het huis netjes te houden, zeker als je ook nog kinderen zou hebben!

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 19:58

Ik ben het voor 200% met je eens Zilfstar, dus dan krijgen we in ieder geval samen bokt over ons heen ;)
Laatst bijgewerkt door Donna_ op 13-09-10 19:59, in het totaal 1 keer bewerkt

odetteke

Ik denk dat de extra financiele zekerheid echt een schijnzekerheid is op het moment dat je een hypotheek neemt op basis van 2 inkomens. Als je dan werkeloos raakt kom je net zo hard in de problemen.

Zilfstar

d0nnaa_dan schreef:
Ik ben het voor 200% met je eens Zilfstar, dus dan krijgen we in ieder samen bokt over ons heen ;)

Dank u! _/-\o_

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-10 19:58

d0nnaa_dan schreef:
Amen _/-\o_
Mijn moeder is wel weer begonnen met part-time werken, wij gingen op maandag altijd naar de oppas. Tussen de middag en na school tot 6 uur. Geweldig vond ik dat! Ook aten we wel eens bij de oma's, die pasten ook wel eens op.

Dat bedoel ik dus. Daar ben ik ook voorstander van.

d0nnaa_dan schreef:
Een stabiele thuissituatie is ontzettend belangrijk (zeker in deze tijd), en ik denk dat dit het meest luxe is wat je je kind kunt geven. Ik moet zeggen dat ik ontzettend struikel over je opmerking: "Eventuele kinderen moeten het eveneens doen met minder geld dan wanneer beide ouders zouden werken, waardoor bijvoorbeeld de kinderen volledig zelf hun studie moeten betalen, terwijl dit niet het geval zou zijn wanneer beide ouders zouden werken."
Ja, dus!? Mijn hemel, alsof de hele wereld van een kind draait om fancy gadgets, merkkleding, dure reisjes en het krijgen van studie/rijbewijs.

Fijn weer, die aannames. Ik heb geen merkkleding, fancy gadgets, ik ga niet op dure reisjes enzovoorts. Ik ken ook geen studenten in die situatie. Ik voel me bevoorrecht dat ik niet hoef te werken naast mijn studie zodat ik me volledig kan richten op mijn studie en ik nu dus volledig bijloop. Dit zou niet het geval zijn geweest wanneer ik alles zelf had moeten betalen. Dan had ik het veel zwaarder gehad. En ik heb bijvoorbeeld het afgelopen half jaar fulltime moeten stage lopen, zonder echte vergoeding. Vrij lastig om dan je baantje te houden hoor. En in de zomervakanties bijwerken kon ook niet want dan moesten we ook stage lopen. En wat te denken van een student medicijnen die co-schappen moet lopen? Het lukt je dan echt niet om nog een baantje te houden hoor. Lekker makkelijk om maar te zeggen dat een kind alles van zijn studie zelf moet betalen, maar ondertussen ben je als ouders wel tot het 21e levensjaar financieel verantwoordelijk voor het kind.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-10 20:01

Scheelt dat zilfstar het niet heeft over de situatie waarover ik het heb. :)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 20:03

Ah, dus jij teert tot je 21e op de zak van je ouders....??

Er zijn er zat die wel medicijnen doen en een bijbaantje nemen hoor. Kwestie van prioriteiten en dan leer je meteen hoe het werkt: weinig tijd en wel al je taken af krijgen. Dat is mooi meegenomen voor als je later gaat werken en je ook het huishouden moet doen en kids moet opvoeden.

Zilfstar

dorientjuh schreef:
Scheelt dat zilfstar het niet heeft over de situatie waarover ik het heb. :)

Hoezo niet?

juval

ik werk, voor het geld, omdat ik het leuk vind, en om een goed voorbeeld voor mijn kinderen te zijn. Mijn man en ik hebben de taken in huis echt 50/50 verdeeld. qua inkomen, opvoeding, en huishoudelijke klussen, we dragen allebei dezelfde verantwoording.
ik zou niet afhankelijk van mijn man willen zijn financieel. doordat ik werk kunnen we in een fijn huis wonen, heb ik een paard, en kunnen we verder bijna alles doen wat we willen.

als mijn man miljonair zou zijn dan zou ik misschien wel zo egoistisch willen zijn en thuisblijven. mijn principes gooi ik dan waarschijnlijk wel overboord :) :D

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 20:04

@TS, ik zie in je onderschrift dat je een stageplaats zoekt, er al eens aangedacht dat je toekomstige droombaan mischien vergeven is aan iemand uit een dubbel inkomen relatie?

Ik vind je mening vrij apart en riekt mi naar een excuse van iemand die zijn kind bij een ander aan tafel heeft geparkeerd om te kunnen werken en dit 'goed' te praten.

Ik vond het verschrikkelijk dat mijn moeder werkte en dat ik regelmatig thuis kwam en er niemand was... niet alleen toen ik naar school ging maar ook later toen ik werkte..

Ik zie niet in waarom een vrouw, als de kids groot zijn, MOET gaan werken, waar het egoisme is als ze dat niet doet.
En het teren op de partner zie ik al helemaal niet.
Feminisme zal ik het niet willen noemen, dan zou je de man aan het aanrecht willen zien je zelf de kostwinner zijn.

Daarnaast leven de meeste mensen naar hun inkomen, en zie je dat ze beide MOETEN werken om het huis en haard te kunnen onderhouden en houden...als je dat feminisme noemt?
Het komt van beide kanten, geven en nemen, en dit lijkt meer op 'afpakken' dan mogelijkheden gebruiken en vrouwen die thuis willen blijven als egoistisch te bestempelen.

@Zilfstar: konden mijn woorden zijn.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 20:06

Zilfstar schreef:
dorientjuh schreef:
Ik ben opgegroeid in een gezin met twee hoogopgeleide, werkende ouders. Mijn zus en ik zijn ook hoogopgeleid (althans, ik zit in mijn vierde jaar van mijn HBO opleiding). Mijn zus werkt al en ik ben dit ook van plan.

Kortom: ik ben opgegroeid in een gezin waarbij het normaal was / is om twee werkende ouders te hebben. Ik vind dit ook normaal en ik vind dat in de huidige maatschappij iedereen zijn steentje moet bijdragen wanneer dit mogelijk is.

Bij een ander gezin dat ik ken is het echter zo dat vader werkt en moeder thuis is. Beide zijn hier tevreden over, maar feit is wel dat er natuurlijk minder geld overblijft voor luxedingen zoals uitjes, nieuw meubilair enzovoorts.

Persoonlijk vind ik het egoistisch van een vrouw wanneer zij thuis blijft omdat ze geen zin heeft om te werken en dus in feite teert op de beurs van haar man. Eventuele kinderen moeten het eveneens doen met minder geld dan wanneer beide ouders zouden werken, waardoor bijvoorbeeld de kinderen volledig zelf hun studie moeten betalen, terwijl dit niet het geval zou zijn wanneer beide ouders zouden werken.
Je zou als argument kunnen aanvoeren dat het huishouden ook veel tijd kost maar in de praktijk blijkt dat het huishouden doen ook lukt wanneer beide partners een fulltime of parttime baan hebben.

Nu wil ik hier een discussie openen: hoe zie jij de rol tussen man en vrouw qua werken tegenwoordig?

Daarom is de stelling: een vrouw die helemaal niet wil werken is egoistisch

Hierbij gaat het dus NIET om:
- vrouwen die niet kunnen werken door lichamelijke of psychische problemen;
- vrouwen die tijdelijk (een paar maanden of jaren) thuis blijven om voor de kinderen te zorgen totdat zij naar school gaan;
- vrouwen die parttime werken.

Kortom: het gaat hier over vrouwen die hun hele leven niet (willen) werken, dus ook niet als de (eventuele) kinderen bijvoorbeeld al uit huis zijn.

Ik sta werkelijk te kijken van deze opmerkingen. Ik heb me nu enkele uren ingehouden maar elke keer zie ik dit topic langskomen...

Teren op de beurs van de man?
Egoistisch?
Kinderen komen te kort?????

Ja ik voel me aangevallen. Niet omdat ik zelf niet werk (ik ben zelfstandige en werk dus thuis met mijn eigen administratiekantoortje) maar mijn moeder was dus zo'n vrouw. En nee, ik ben niks tekort gekomen. Mijn moeder was er ALTIJD voor mij! En dat is veel belangrijker dan welke vakantie, speelgoed of wat dan ook. En nee, wij hadden het niet krap. Ik ben mijn moeder dankbaar dat zij er altijd was om ons op te vangen als wij ziek waren, als we het moeilijk hadden op school en er gewoon altijd was gezellig na schooltijd.

Ikzelf denk dat de hele ik-mentaliteit in deze wereld JUIST voortkomt uit het feit dat vele ouders beiden volop werken (vaak moeten ze wel om het hoofd boven water te houden, dus daar heb ik ook begrip voor). Maar ik ehb het dan opver de stellen waar er perse gewerkt moet worden door beide ouders om maar veel geld te hebben. In mijn opinie worden kinderen maar wat vroeg gedumpt op naschoolse opvangen, moeten ze knokken voor een hun eigen plekkie en komen ze veel aandacht van hun ouders te kort. Geld, spullen, uitjes... dat vinden de tieners en de ouders van tegenwoordig schijnbaar belangrijk. Zie eens hoeveel jongeren bindingsangst hebben, simpel omdat ze al zo vroeg op zichzelf toegwezen worden in de naschoolse, voorschoolse en tussenschoolse opvangen en niet te vergeten vanaf babyzijn af aan al hele dagen op de kinderdagverblijven. Gezellig met mama of papa na school een koekje bij de thee en tot rust komen is er voor die kids niet meer bij. Laat staan een veilig dagritme met de ouders als ze baby en peuter zijn...

Zal nu wel heel Bokt over mij heen krijgen, maar ik denk echt dat er een groot probleem zit juist in al die kinderen die naar de opvang/ kinderdagverblijven gestuurd worden.

ik ben het echt volledig met je eens :) Mijn moeder was precies zo als de jouwe denk ik :P En nee... ze was niet egoïstisch, júist niet. Ik had alles wat ik nodig had. En ja, we konden ook 2x per jaar op vakantie, leuke dingen doen (in de vakanties was mijn moeder er heerlijk om te zwemmen, dagjes uit, knutselen), zaten op clubjes, en ik heb niks zelf hoeven betalen. Wáárom in vredesnaam had mijn moeder moeten werken? Omdat je minder bent als huismoeder. Geloof me, dat is ook een fulltime baan met 4 kinderen.

En ik ben blij toe dat mijn moeder dat deed... ik zou gék worden van een bso. Ik was graag thuis, nog steeds overigens. Als het financieel te redden is zou ik het zo zelf ook doen.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 20:08

Mijn vriend heeft overigens ook zijn studie zelf betaald. Wat is daar mis mee? Hij is daar juist ontzettend zelfstandig door geworden. Hij ging op zijn 17de uit huis en heeft naast zijn studie altijd keihard gewerkt. Zodoende heeft hij veel werkervaring opgedaan en kon na zijn studie meteen met een goede baan beginnen. Hij betaalt nu maandelijks een deel studieschuld terug en kan waanzinnig goed met geld omgaan (ben ik jaloers op). Prima toch? En hij heeft echt niet lang over zijn studie gedaan hoor ;).
Hadden zijn ontzettend lieve ouders dan geen kinderen mogen krijgen omdat ze zijn studie niet konden betalen? Zijn moeder was altijd thuis voor hem en zijn zussen en zijn ouders staan áltijd voor hem klaar. Alleen niet wanneer het om geld gaat. Maar wat is nu belangrijker? Ik vind ook niet dat het normaal moet zijn dat je geld van je ouders zomaar krijgt. Wij waren echt ontroerd toen we van mijn vriends ouders een klein bedrag kregen toen we ons huisje ingingen... Zo'n gebaar is dan veel mooier en dan waardeer je het echt.
Veel ouders en studenten kunnen daar volgens mij een voorbeeld aan nemen. Tegenwoordig zijn studenten zo godsgruwelijk veel verwend, vreselijk vind ik dat...

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-10 20:09

Alsof de banenmarkt stilstaat. :P Wie iets van economie weet, weet dat het slechts een geval van vraag en aanbod is. Wanneer er minder fulltimers aan de slag gaan en er een grotere vraag komt naar parttime banen, dan worden die gecreeerd. Zo simpel is het.

Zilfstar:
Je hebt het in eerste instantie over een moeder die thuis is voor haar kinderen. Daar ben ik ook voor.
Daarna heb je het over ouders die beide volop werken. Daar ben ik ook tegen. We zijn het dus met elkaar eens.

Hackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 20:13

Mijn moeder is ook een 'thuisblijf moeder'
Tot mijn vierde. (Mijn vader is voor mijn geboorte overleden)
Op mijn 4de leerde ze mijn stiefvader kennen en is ze part-time gaan werken, savonds. (Mijn stiefvader was in die tijd postbode en was dus avonds thuis.

Dat heeft ze 2 jaar gedaan en is ze gestopt. Ze was er ALTIJD voor mij.

En niet financieel afhankelijk, ze had een (weduwe) uitkering.
Dus om nou te suggeren dat thuisblijf moeders egoistisch zijn, nee :x

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-10 20:18

Hackie schreef:
Dus om nou te suggeren dat thuisblijf moeders egoistisch zijn, nee :x

Vanwaar de ''dus''? Jouw moeder valt imo niet onder thuisblijfmoeder, maar onder werkende moeder. :)

juval

Re: Man werkt, vrouw blijft thuis. Wat is jouw mening hierover?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 20:19

het gaat toch niet om moeders, maar om vrouwen in het algemeen.

Ibbel

Re: Man werkt, vrouw blijft thuis. Wat is jouw mening hierover?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 20:20

Het gaat juist om vrouwen zónder kinderen, die dus volgens TS geen reden hebben om niet te werken, maar tóch liever op de beurs van hun vent teren.