Minstens 15 doden en 100 gewonden op Loveparade

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 11:49

Wat een drama ;( ik heb er ook geen woorden voor.

Ik wens iedereen heel veel sterkte die erbij waren en met het verlies van hun dierbaren.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 11:52

Collega van me zou ook naar Loveparade gaan, hoop dat hij morgen gewoon binnen komt wandelen op kantoor...

Hoe kan een organisatie van zo'n evenement in godsnaam zo'n misrekening maken?
Feit is dat er in de voorgaande jaren gemiddeld zo'n 1.2 miljoen mensen op de Loveparade afkwamen en dit jaar is er een terrein gekozen waar max 500.000 op konden?
Daarnaast: waarom niet de tunnel aan de voorzijde afgesloten met hekken zodat de mensen die nog niet in de tunnel stonden de tunnel niet inkonden en de mensen die al in de tunnel stonden nog toelaten op het terrein?

Als het terrein vol begint te raken dan onderneem je toch meteen actie door de tunnel aan de voorzijde af te sluiten?

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 11:57

Ik ben de tot half 1 vannacht in Duisburg geweest (naar het industriepark) en dan zo dichtbij is dit gebeurt.. Vreselijk! Op de parkeerplaats leek het een heel gezellig feest te worden. Helaas is dat dus anders gebleken.. Heel veel sterkte voor de nabestaande!

Het dringt nu pas binnen maar nu snap ik ineens waarom die 20/30 auto's van het rode kruis daar stonden en de snelweg was afgesloten.. ;(
Laatst bijgewerkt door Cubone op 25-07-10 12:23, in het totaal 3 keer bewerkt

MarJon

Re: Minstens 15 doden en 100 gewonden op Loveparade

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 12:04

Minimaal 21 doden en 342 gewonden. :\ En tussen die 342 doden kunnen NL-ers zitten maar dat was nog niet zeker. Dat is wat ik net op de radio hoorde.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 12:07

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 12:15

Echt vreselijk wat er is gebeurd.. Steeds vaker breken er 'massapanieken' uit en ik begin bijna bang te worden om nog naar drukbezochte festivals te gaan, er hoeft maar een 'klein iets' te gebeuren en mensen gaan rennen, levensgevaarlijk en in veel gevallen onnodig.. Zo'n mooie dag geeindigd in een afschuwelijk drama.. Zag net de beelden op het nieuws, kippevel. Vreselijk voor de nabestaanden..

Paarde_bloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 12:16

.
Laatst bijgewerkt door Paarde_bloem op 27-05-22 17:15, in het totaal 1 keer bewerkt

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 12:23

pfff

Wat erg snap ook niet dat ze de tunnel afsluiten ze kunnen beter een groep agente de tunnel in sturen om alles weg te sturen en pas als er een een ruimte tussen agente en uitgang ontstaat het afsluiten...

Lijkt mij hoor maar heb er natuurlijk geen verstrand van

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 12:26

Net bekend gemaakt: nooit geen Loveparade meer...

Elmyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 12:30

Wat ik heb begrepen is de oorzaak het afsluiten van de tunnel aan de kant van het terrein, omdat het terrein vol was, waardoor er wel meer mensen de tunnel in konden, maar er aan het eind niet meer uit konden. ( Ja, logisch als er plaats is voor 500.000 en er 1.4 miljoen op af komen) Dan loopt zo'n tunnel natuurlijk in no time overvol, krijg je gedrang, valt iemand flauw... de rest lat zich raden.

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 12:32

Paarde_bloem schreef:
Misschien heb ik er overheen gelezen, maar weten ze nou al wat er precies gebeurd is?

Voor zover ik weet is de exacte oorzaak nog niet bekend (sorry als ik verkeerde info verstrek).

Waar ik mij wel altijd over verbaas is watvoor idiote acties mensen kunnen uithalen als ze ongeduldig worden.
Ik houd absoluut niet van grote festivals etc maar ben afgelopen jaar toch overgehaald mee te gaan naar de toppers (qua grote natuurlijk niet te vergelijken met Love parade), ik belande met vriendin en moeder achter in de best lange rij waar achter ons wat patserige heren kwamen te staan die overduidelijk al flink in 't glaasje hadden gekeken.
Ook deze heren vonden het grappig om even flinke duwen uit te delen (even de rij aanduwen noemde hun het) mijn moeder klapte hierdoor vol met haar mond tegen het achterhoofd van haar voorgangster....resultaat open geknapte lip.....voor ons viel een meisje op de grond met als resultaat open knie en gebroken hak....voor hun was de lol er dus al af!!!

Hele avond van 2 personen verpest en waarom??? wat schiet je er toch allemaal mee op??

sterkte voor de slachtoffers en nabestaanden.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 12:37

Wat ik hoorde was dat er een paar mensen waren gevallen [flauw gevallen?] en toen raakten de andere mensen in paniek.
Puur door een paniek die er helemaal niet hoefde te zijn is dit ongeluk gebeurt.
Sorry maar mensen raken om het minste geringste is paniek en worden hysterisch.Hoe komt dat? de politiek maakt de mensen bang door de aanslagen die we zouden krijgen.Er hoeft maar iets te gebeuren op een festival of evenement en men denkt aan een aanslag en word hysterisch.
Het voorbeeld van de Dam schreeuwer is hier een goed voorbeeld van.Er is 1 man aan het schreeuwen en alles raakt in paniek.En zo is het!

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 12:42

gohya schreef:
Wat ik hoorde was dat er een paar mensen waren gevallen [flauw gevallen?] en toen raakten de andere mensen in paniek.
Puur door een paniek die er helemaal niet hoefde te zijn is dit ongeluk gebeurt.
Sorry maar mensen raken om het minste geringste is paniek en worden hysterisch.Hoe komt dat? de politiek maakt de mensen bang door de aanslagen die we zouden krijgen.Er hoeft maar iets te gebeuren op een festival of evenement en men denkt aan een aanslag en word hysterisch.
Het voorbeeld van de Dam schreeuwer is hier een goed voorbeeld van.Er is 1 man aan het schreeuwen en alles raakt in paniek.En zo is het!

Tsja, dit is ook maar een van de verhalen...
Ander verhaal is dat er mensen op noodtrappen klommen om maar sneller binnen te zijn en dat die omlaag zijn gevallen, ja dan kan ik me voorstellen dat er paniek is en dat heeft niks met bangmaken te maken.

RoodZonnetje

Farfalla wat fijn dat je vriend terecht is!

Verder over grote massa's en ongelukken (maar eigk ook in het algemeen): de mens is de eigen grootste vijand.

Anoniem

En waar is al die paniek naar terug te leiden? Naar een zeer klein groepje klootzakken die het een aantal jaar geleden nodig vond om vliegtuigen neer te laten storten en treinstations te verwoesten. Sad but true.

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 12:43

Liek_ schreef:
En waar is al die paniek naar terug te leiden? Naar een zeer klein groepje klootzakken die het een aantal jaar geleden nodig vond om vliegtuigen neer te laten storten en treinstations te verwoesten. Sad but true.

Dat weet ik zo net nog niet, aanslagen zijn van alle tijden. Lockerbie, München 1972 etc..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 12:53

Heb je helemaal gelijk in :j Denk alleen wel dat het een groot aandeel heeft in het uitbreken van de paniek. Net zoals bv Apeldoorn vorig jaar vast en zeker invloed heeft gehad op het uitbreken van de paniek op de Dam.

mirjam_kl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 13:09

Ik was gister op de love parade. Heb teveel gezien, te veel mensen neer zien gaan. Wist op dat moment niet wat er gaande was. Beelden flitsen nog door mijn hoofd maar ik kan het nog niet bevatten. Ik ben ongedeert even als 3 vrienden van me die mee waren. We hebben geluk gehad.

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 13:22

Mijn broer was gister ook op de love parade. Weet alleen dat alles goed met hem is maar verder niet wat hij heeft meegekregen etc. Hopelijk helemaal niks.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 13:24

WinSel schreef:
Zojuist is bekend gemaakt dat er een 22 jarige man uit Nederland om het leven is gekomen

http://www.112groningen.nl/Groningen/ni ... pdate.html

Dat was om een uur of 10 al bekend.
Verder zijn een vrouw uit Australie en een man uit Italie en China onder de slachtoffers.
Ik heb net de persconferentie gezien; korte conclusie: "niemand weet iets en het moet nog uitgezocht worden" :x ....

*Angeliekje & Mirjam :(:) .
Laatst bijgewerkt door Sterre op 25-07-10 13:26, in het totaal 3 keer bewerkt

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 13:24

Ik moest ook denken aan de jaarlijkste bedevaart naar Mekka waar toch ook altijd weer mensenmassa's bij elkaar komen en in het gedrang en de drukte mensen de dood vinden.

De angst is enigzins aangewakkerd door de diverse aanslagen in het recente verleden maar paniek = vluchten zit ook in de mens als nature.
Als mensen opgesloten zitten en geen kant op kunnen volgt al snel een paniekreactie waarop een vluchtreactie komt die als een sneeuwbal werkt.

@mirjam: heel veel sterkte om het allemaal te verwerken. Was je ook bij of in de tunnel tijdens de paniek?

mirjam_kl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 13:27

Wij stonden gelukkig net buiten de tunnel dus niet verdrukt maar wel veel mensen langs gedragen zien worden. Mensen met gebroken benen werden gewoon aan de kant gelegd waar ze veilig waren maar ze konden niet geholpen worden omdat ze eerst de zwaargewonden moesten helpen. Toen pas had ik door hoe ernstig het was..

Verder werden er mensen overal omhoog getrokken, zelfs aan stroomkabels. Die bungelden daar en je hoopte maar dat ze naar boven getrokken konden worden.

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 13:35

Farfalla_ schreef:
Farfalla_ schreef:
Mijn vriend is daar! En nu ben ik toch wel heel ongerust, als ik hem bel krijg ik voicemail,en ik heb een vriend van hem gebeld, waarmee hij samen is (zijn met een groepje) en die is iedereen kwijt. Ik ben echt ongerust.. ;(

Mijn vriend is gelukkig terecht. Gisteravond 23.40u belde hij dat alles met hem was, en dat ze onderweg waren naar huis. Vanochtend 10.30u was ie dus weer thuis :o. Hij is er wel bij geweest, niet veel later toen hij door de tunnel is gelopen, werd de tunnel afgesloten. Zoals ook op de filmpjes te zien was, werd de tunnel aan een kant afgesloten, waardoor het steeds drukker werd. Mensen werden kwaad, er werd met dranghekken gegooid, en toen werd het een grote chaos. Verder weet ik het een en ander nog niet, en ik laat m nog maar even slapen :Y)

Wat fijn dat ie weer heelhuids thuis is Farfalla...Heb na je bericht gisteraaf nog lang voor je geduimt

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 13:47

Farfalla_ schreef:
Farfalla_ schreef:
Mijn vriend is daar! En nu ben ik toch wel heel ongerust, als ik hem bel krijg ik voicemail,en ik heb een vriend van hem gebeld, waarmee hij samen is (zijn met een groepje) en die is iedereen kwijt. Ik ben echt ongerust.. ;(

Mijn vriend is gelukkig terecht. Gisteravond 23.40u belde hij dat alles met hem was, en dat ze onderweg waren naar huis. Vanochtend 10.30u was ie dus weer thuis :o. Hij is er wel bij geweest, niet veel later toen hij door de tunnel is gelopen, werd de tunnel afgesloten. Zoals ook op de filmpjes te zien was, werd de tunnel aan een kant afgesloten, waardoor het steeds drukker werd. Mensen werden kwaad, er werd met dranghekken gegooid, en toen werd het een grote chaos. Verder weet ik het een en ander nog niet, en ik laat m nog maar even slapen :Y)

Gelukkig! Ik begon me al serieus zorgen te maken.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 13:52

@ Mirjam_kl: Je zal wel flink gschrokken zijn, zo'n massapaniek is echt doodeng, ik was erbij op Hoek van Holland vorige zomer, daar heb ik ook enkele slapeloze nachten van gehad.. Even lekker rustig aandoen hoor!