Woonwagenkamp: vreemd fenomeen...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

wilma12

Re: Woonwagenkamp: vreemd fenomeen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 20:45

Dat doe ik ook, ik trek me er niks van aan.
En doe daarom ook hier een oproepje.

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 20:52

Hebben hier ook een kamp achter, maar erg netjes. Hoor er geen verhalen over.
Daarentegen hebben we een Romafamillie tegenover ons wonen. In een gewoon huis (nou ja Villa/Kasteel: zijn 2 a 3 huizen aan elkaar gebouwd). In de goeie ouwe tijd stond daar zeker 2x per maand politie voor de deur of waren de dames opgepakt wegens winkeldiefstal. Nu de oude man (vader/opa) is overleden is het een stuk rustiger geworden (maar niet over hoor :') )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 21:04

Als je serie over de Ierse woonwagenbewoners had gezien, dan had je precies begrepen waarom ze het doen en willen, het is cultuur, een cultuur waar ze in zijn opgegroeid en een hechte gemeenschap waar de cultuur de belangrijkste rol speelt. Eigenlijk zouden de meesten ook willen rondtrekken, maar dat gaat niet meer, die cultuur is al weggevallen.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 21:14

Interessant topic :) Waarom? Omdat mijn broer, die totaal niet is opgegroeid in een woonwagenkamp of de bijbehorende cultuur, al jaren roept dat hij ook op zo'n kamp wil wonen... Ik probeer al een tijdje te begrijpen waarom, en kom tot de conclusie dat het inderdaad om de cultuur gaat. Het is een soort van apart landje in een land, een grote hechte familie. Dat is het idee dat mijn broer er tenminste bij heeft. Hij is spontaan ook naar Nederlandstalige muziek gaan luisteren, heeft een vergunning voor het ophalen van oud ijzer, hij accepteert geen enkele autoriteit, en leeft het liefst op het randje van de wet of er overheen.

Op de een of andere manier is die verbondenheid, het niets te schaften hebben met regels en het voor elkaar opkomen en doen waar je zin in hebt voor hem belangrijk, en hij meent dat te vinden in een woonwagenkamp.

Ik wil geen mensen voor het hoofd stoten, wil geen vooroordelen uitspreken, ik geef allen aan wat voor HEM de reden is om zo naar kampbewoners en hun leefstijl toe te trekken... en ergens begrijp ik het wel, maar ergens heb ik ook verdomd veel moeite met zo'n afgesloten/ afgeschermde gemeenschap die op de een of andere manier een soort van uitzonderingspositie heeft verkregen die ze weigeren in te leveren.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 20:09

gummie schreef:
Interessant topic :) Waarom? Omdat mijn broer, die totaal niet is opgegroeid in een woonwagenkamp of de bijbehorende cultuur, al jaren roept dat hij ook op zo'n kamp wil wonen... Ik probeer al een tijdje te begrijpen waarom, en kom tot de conclusie dat het inderdaad om de cultuur gaat. Het is een soort van apart landje in een land, een grote hechte familie. Dat is het idee dat mijn broer er tenminste bij heeft. Hij is spontaan ook naar Nederlandstalige muziek gaan luisteren, heeft een vergunning voor het ophalen van oud ijzer, hij accepteert geen enkele autoriteit, en leeft het liefst op het randje van de wet of er overheen.

Op de een of andere manier is die verbondenheid, het niets te schaften hebben met regels en het voor elkaar opkomen en doen waar je zin in hebt voor hem belangrijk, en hij meent dat te vinden in een woonwagenkamp.

Ik wil geen mensen voor het hoofd stoten, wil geen vooroordelen uitspreken, ik geef allen aan wat voor HEM de reden is om zo naar kampbewoners en hun leefstijl toe te trekken... en ergens begrijp ik het wel, maar ergens heb ik ook verdomd veel moeite met zo'n afgesloten/ afgeschermde gemeenschap die op de een of andere manier een soort van uitzonderingspositie heeft verkregen die ze weigeren in te leveren.

Je broer heeft in de meeste dingen wel gelijk. Iedereen is hier heel hecht met elkaar, het is altijd gezellig, leuk muziek op staan. Iedereen heeft 's zomers een zwembad waar iedereen in mag zwemmen en iedereen is altijd op visite bij elkaar.
We kunnen op het kamp inderdaad doen wat we willen. Iedereen is het met elkaar eens over alles. De kinderen spelen allemaal buiten altijd, hoeven niet bang te zijn voor auto's ofzo. Maar buiten het kamp zijn er natuurlijk wel de regels waar iedereen zich aan houd.
Je kan echt niet zomaar een echte woonwagenbewoner worden. Zo ben je geboren. Mijn stiefvader die nu al jaren op het kamp woont, is toch altijd anders dan de rest. En mensen van buitenaf zien dat niet, alleen woonwagenbewoners zelf. In bepaalde dingen zien we dat terug komen. Het valt eigelijk niet echt uit te leggen.
Woonwagenbewoners zijn hele eerlijke mensen, die meer over hebben voor een ander dan voor zichzelf. De deur staat altijd open, je kan zo binnen lopen (maar natuurlijk wel je schoenen uit :P), er is altijd koffie, eten en drinken. Ik hoor altijd van vrienden dat ze zich bij mij thuis voelen, kunnen doen en pakken wat ze willen enz. En dat ze heel graag ook op het kamp willen wonen.

Ik snap alleen niet wat er zo afgesloten aan is en waarom we een uitzonderingspositie hebben gekregen en die weigeren in te leveren?

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 20:18

Ah, die opmerking had ik wat minder algemeen moeten maken! Dat ik dat postte komt omdat mijn moeder in de politiek heeft gezeten en op gemeentelijk niveau veel ervaringen heeft opgedaan met het onderhandelen met romazigeuners, en die ervaringen waren niet altijd even positief.

Dat stukje over dat "iedereen zich thuis en welkom voelt" dat is wat mijn broer dus ook voelt. En dat is waarschijnlijk wat ie hier gemist heeft. Dus vandaar dat ik het wel begrijp. Ik vind die sfeer ook wel wat hebben..

Maar er zit nogal wat verschil tussen allerlei kampen en regio's, ze komen niet allemaal even positief in het nieuws. Maar zal wel ongeveer hetzelfde zijn als in het algemeen in verschillende wijken het geval is. Wat ik me wel afvraag, dat is of ze voor iedereen meer over hebben dan voor zichzelf, of dat dat alleen voor familie en woonwagenbewoners onderling geldt. Want ik heb de neging te denken dat ze onderling erg hecht zijn, maar naar buiten toe meer gesloten... Misschien dat dat dan een misvatting is :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 20:24

Er zit inderdaad nogal een verschil tussen kampen. Bij ons in *verwijderd* zijn er dus drie kampen, waarvan twee dicht bij elkaar, ons kamp en een ander kamp (wat ook familie is). Ons kamp is erg netjes, terwijl dat andere kamp heel veel van die typische (en daarmee bedoel ik de vooroordelen) kampers heeft.. Erg jammer.

Ze hebben in ieder geval voor familie en woonwagenbewoners meer over dan voor zichzelf (al zijn er natuurlijk ook uitzonderingen, van die typische oude woonwagenbewoners die nog van het rondtrekken zijn, maar dat zijn vaak ook van die woonwagenbewoners die niks willen aannemen van een ander) en veel van de woonwagenbewoners die ik ken, hebben ook gewoon heel veel over voor anderen, natuurlijk wel mensen die ze kennen, vrienden. Maar aan de andere kant, als ze iemand niet aardig vinden, dan laten ze dat ook wel goed merken. Niet door iemand te slaan hoor, maar op een manier die ik niet uit kan leggen.
Laatst bijgewerkt door Hanmar op 13-04-18 20:35, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Woonplaats verwijderd op verzoek gebruiker.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 20:27

Ik denk dat mijn broer zich het meeste thuis voelt bij het kamp waar iedereen lak heeft aan de rest van de wereld ;) Vandaar mijn post... :) Sowieso jammer dat het negatieve zo vaak in beeld komt. Dat versterkt vooroordelen (die in sommige gevallen dus ook werkelijkheid zijn).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 09:44

Als je een gelijke van een kamper bent, dezelfde moraal er op na houdt, of die nu goed of slecht is, dan zal je als niet kamper geaccepteerd worden en zal je je er thuis voelen.

Maar dat is typerend voor elke soort groep. Conformeer je naar de groep en je hoort er bij....

Vreemd fenomeen vind ik kampen niet, die mensen hebben een andere oerachtergrond wat ook hun denken beinvloed.

Dat er veel op een kamp crimineel zijn, is denk ik ook niet verwonderlijk, de zigeuners zijn van oudher een erg arme groep bevolking en moesten steeds heel erg creatief zijn om eten te hebben en dat was vroeger idd het stelen van kippen, eieren, biggen, varkens enz. De kleding van de waslijnen om te kunnen verkopen...hun paarden laten dekken door vreemde paarden, laten grazen in de weides van anderen gedurende de nachtelijke uren, heb je niets, dan moet je creatief zijn om te overleven.