Waarom laten we de natuur haar gang niet gaan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 19:29

HeleneDas schreef:
Rianne_ schreef:
heb jij wel alles gelezen, HeleneDas? :o

Ik ben het overigens weer met Heino eens..

Nee, ik had daar ff geen zin in :o
maar sorry als de opmerking ongepast is!

x

Nee hoor, je geeft je mening en die slaat duidelijk op het onderwerp van het topic...
wij slaan nu een bepaalde weg in in deze discussie en soms hebben we dit soort opmerkingen juist nodig om even weer wat anders te lezen...

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 19:30

Ik snap wat je bedoelt Anoli, en daarom zeg ik ook: ik zou het pas kunnen beoordelen als ik zelf in die situatie zou zitten.. ;)

En Heino, iemand van 85 heeft op zich nog net zoveel recht op zijn/haar leven dan een jong kind vind ik zelf. Mijn opa is 87 en we hebben net te horen gekregen dat hij ernstig ziek is.. Hij wordt niet meer geopereerd en ook niet bestraald omdat hier te veel risico's aan verbonden zitten. Maar toch, wat zou ik hem nog graag bij me houden.. Zoveel mogelijk jaren, zolang dat maar zonder pijn is.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 19:31

Heino schreef:
Stamceltherapie, IVF, donorschap, reanimatie, chemotherapie...
Waarom laten we de natuur niet gewoon haar gang gaan? Hoe ver moeten we gaan met het rekken van het leven van mensen en het vervullen van wensen die de natuur ons niet vanzelf geeft?

Ik loop hier met betrekking tot de wet en mijn genen nogal tegenaan. Ik heb ook vaak zo gedacht en dan corrigeer ik mezelf weer, want ik kom er niet uit.

Bepaalde religieuze partijen hebben besloten dat ik geen embryoselectie mag doen zonder mijn dna te laten controleren.
Ik wil mijn DNA niet laten controleren omdat dat voor mij verregaande maatschappelijke nn psychische consequenties heeft.

Maar ik vind dat als je zo nodig op basis van je geloof je mening en wetten aan mij wil opdringen dat je:

- ofwel alle ziekenhuizen sluit

- ofwel accepteert dat God ons de kennis heeft gegeven en dat we deze moeten gebruiken

Ik sluit me dus aan bij het laatste en vertrouw erop dat als we op een dag ingehaald worden door onze eigen kennis, dat dan vanzelf een oplossing komt.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 19:33

Janine1990 schreef:
Rianne_ schreef:
Niet ongepast, maar als ze had gelezen had ze het antwoord al gevonden.. :)

En hypocriet, waar slaat dat nou weer op? Dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Ligt weer aan de situatie..
Ik zelf vind het niet erg dat er dus dingen opgezocht worden om mensen te genezen, maar chemo is niet altijd even prettig en als je daarmee niet zeker weet dat het je geneest..

Roepen dat je geen chemo wilt, ever... En uiteindelijk wel doen... Dat is hypocriet en heeft niets met de situatie te maken... Kan je niets aan veranderen...

Het is een discussie, daar mag HeleneDas wel aan deelnemen. Dat dit haar mening is, mag ze best mededelen, en ondanks dat ze het niet heeft gelezen, komt het precies neer op waar het op dit moment over gaat...

Ik geloof niet dat wij het eens gaan worden.. Ik noem dat namelijk niet hypocriet. Als je in een bepaalde situatie zit kun je ineens ergens heeel anders over denken dan dat je eerst dacht. Gewoon omdat je er dan heel anders tegenover staat.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 19:35

Janine1990 schreef:
Heino schreef:

Ik zit vooral in de knoop met de combinatie vergaande technologie en leven tot het oneindige rekken :)
Dat iemand voor behandelen kiest op het moment dat zijn dochtertje van vijf een hersentumor heeft begrijp ik.
Maar waarom iemand van 85 nog een harttransplantatie wil en krijgt begrijp ik niet echt meer.

Zag laatst toevallig een aflevering House, man van over de 60 die kon een harttransplantatie krijgen, ze hebben een ongezond hart genomen dat werd afgekeurd voor een jong meisje. Goed, dat is geen werkelijkheid, maar het idee he... De man is wandelend het ziekenhuis uit gegaan, zoals dat alleen maar in dergelijke series kan.
Wilde ik even vertellen :')

In principe gaan jonge mensen altijd voor oude mensen als het om transplantatie gaat :) Maar ik zou ook niet weten waarom je op je 85e nog een dergelijke risicovolle operatie zou willen... :P

Ik snap dat je daarmee worstelt en dat is alleen maar goed want dat betekent dat je er tenminste over nadenkt. Velen doen dit niet.
Zoals house gebeurt natuurlijk niet in het echt, dat is televisie. En of jonge mensen altijd voor oude mensen gaan durf ik niet met je mee te gaan, geloof dat er toch altijd nog wachtlijsten zijn en het zou van de zotte zijn dat als je 65 bent en je wacht op een nieuwe nier dat je constant terug geschoven wordt omdat er jongere mensen bij komen op de lijst.

Je zegt dat je niet zou weten waarom een 85 jarige kiest voor zo'n risicovolle operatie...
Er zijn nog genoeg 85-jarigen die zeer kwiek zijn, goed van geest en gezondheid en nog 15 jaar kunnen leven, waarom zouden ze er dan níet voor kiezen?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 19:36

Rianne_ schreef:
Ik geloof niet dat wij het eens gaan worden.. Ik noem dat namelijk niet hypocriet. Als je in een bepaalde situatie zit kun je ineens ergens heeel anders over denken dan dat je eerst dacht. Gewoon omdat je er dan heel anders tegenover staat.

Ik geloof het ook niet...
Want in dat geval zou ik nooit hypocriet zijn geweest... :+

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 19:41

Anoli schreef:
Ik snap dat je daarmee worstelt en dat is alleen maar goed want dat betekent dat je er tenminste over nadenkt. Velen doen dit niet.
Zoals house gebeurt natuurlijk niet in het echt, dat is televisie. En of jonge mensen altijd voor oude mensen gaan durf ik niet met je mee te gaan, geloof dat er toch altijd nog wachtlijsten zijn en het zou van de zotte zijn dat als je 65 bent en je wacht op een nieuwe nier dat je constant terug geschoven wordt omdat er jongere mensen bij komen op de lijst.

Je zegt dat je niet zou weten waarom een 85 jarige kiest voor zo'n risicovolle operatie...
Er zijn nog genoeg 85-jarigen die zeer kwiek zijn, goed van geest en gezondheid en nog 15 jaar kunnen leven, waarom zouden ze er dan níet voor kiezen?

Ik denk wel dat ze voor gaan. Maar misschien is dat alleen in Amerika, want in zoverre is House wel redelijk waarheidsgetrouw.

Er zijn zeker kwieke ouderen, en dat is prachtig om te zien... Maar of ze er voor zouden kiezen... Hoe kwiek je ook bent, je lichaam is niet meer zoals dat van een 40-jarige... Betwijfel dan ook of een arts dat risico wel aan wil... Aan de andere kant, in de operatie sterven, is in ieder geval een rustige dood...
Mijn opa is 76 geworden geloof ik. Op de OK gestorven. Zijn hartklep lekte, dus hij moest een nieuwe hartklep (goed, dat was in 1996, we zijn nu zoveel verder), de artsen durfden het wel aan, maar het hart van m'n opa kon het niet aan...
Vandaar dat ik er zo over denk... :)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-10 19:43

HeleneDas schreef:
maar ik ga hier denk ik niet meer reageren , Ik vind het zo'n ''zogenaamd ben ik goed, tot dat het my gebeurt topic''!

Deze opmerking vinden mensen waarschijnlijk wel ongepast :P :o

Ik vind het vooral een onzinnige opmerking, er zijn ook mensen die verstand en gevoel wél los kunnen en willen koppelen namelijk.

Rianne: ja, iemand van 85 heeft net zo veel recht op leven als een jong kind vind ik. Maar als ik moet kiezen tussen een hoogbejaarde en een jong kind kies ik voor de laatste, omdat die nog meer tijd voor zich heeft (theoretisch gezien). Ik bedoelde dat stukje meer om aan te geven dat ik het lastig vind om te bepalen hoe ver je moet gaan met levens rekken. Straks wordt iedereen 150, maar zijn de ziektekosten wel ontzettend hoog en zijn vrijwel al je eigen organen uit je lichaam en leef je op transplantaties en kunstheupen en dergelijke. Is dat wenselijk?

Mijn 75jarige opa heeft overigens net een operatie gehad. Hij heeft een kwaadaardige tumor in zijn buik, en die kunnen ze niet weghalen, wel bestralen en evt. chemo. Opa heeft echter 1.5 jaar geleden ook al blaaskanker gehad en heeft inmiddels geen blaas meer. Tien jaar geleden is hij een zware hartaanval te boven gekomen door een (toen) experimenteel medicijn. Hij heeft voor de operatie aangegeven dat mocht er iets misgaan tijdens de operatie, dat hij niet gereanimeerd wil worden. En daar kan ik me helemaal in vinden. Ook al wil ik hem nog zo lang mogelijk bij me houden, op een gegeven moment is je lichaam gewoonweg op. Mede daardoor ben ik hier dieper over na gaan denken en vandaar dit topic :)
Laatst bijgewerkt door RoodZonnetje op 16-07-10 19:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 19:44

@ janine Snap ik heel goed, en dat is ook jou eigen keuze en ik vind dat prima. Alleen je kunt in mijn ogen gewoon geen grens trekken qua leeftijd van tot hier en daar boven krijg je geen neiuw orgaan meer...

snap je? bedoel niet dat jij er persoonlijk zo over denkt maar meer als voorbeeld..

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 19:47

Heino schreef:
HeleneDas schreef:
maar ik ga hier denk ik niet meer reageren , Ik vind het zo'n ''zogenaamd ben ik goed, tot dat het my gebeurt topic''!

Deze opmerking vinden mensen waarschijnlijk wel ongepast :P :o

Ik vind het vooral een onzinnige opmerking, er zijn ook mensen die verstand en gevoel wél los kunnen en willen koppelen namelijk.

Rianne: ja, iemand van 85 heeft net zo veel recht op leven als een jong kind vind ik. Maar als ik moet kiezen tussen een hoogbejaarde en een jong kind kies ik voor de laatste, omdat die nog meer tijd voor zich heeft (theoretisch gezien). Ik bedoelde dat stukje meer om aan te geven dat ik het lastig vind om te bepalen hoe ver je moet gaan met levens rekken. Straks wordt iedereen 150, maar zijn de ziektekosten wel ontzettend hoog en zijn vrijwel al je eigen organen uit je lichaam en leef je op transplantaties en kunstheupen en dergelijke. Is dat wenselijk?

Mijn 75jarige opa heeft overigens net een operatie gehad. Hij heeft een kwaadaardige tumor in zijn buik, en die kunnen ze niet weghalen, wel bestralen en evt. chemo. Opa heeft echter 1.5 jaar geleden ook al blaaskanker gehad en heeft inmiddels geen blaas meer. Tien jaar geleden is hij een zware hartaanval te boven gekomen door een (toen) experimenteel medicijn. Hij heeft voor de operatie aangegeven dat mocht er iets misgaan tijdens de operatie, dat hij niet gereanimeerd wil worden. En daar kan ik me helemaal in vinden. Ook al wil ik hem nog zo lang mogelijk bij me houden, op een gegeven moment is je lichaam gewoonweg op. Mede daardoor ben ik hier dieper over na gaan denken en vandaar dit topic :)

Helemaal mee eens. Ik heb mijn oma zien wegkwijnen en als er geen euthanasie bestond dan was het echt ondraaglijk geworden.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 19:48

Dames mag ik even melden dat ondanks dat we het niet met elkaar eens zijn we hier zowaar het eerste normale discussie topic hebben van bokt en we elkaar in waarde laten... +:)+
Super, laat de rest van bokt hier een voorbeeld aan nemen :)

edit: nu nog normaal nederlands leren typen :')
Laatst bijgewerkt door Anoli op 16-07-10 19:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 19:48

Anoli schreef:
@ janine Snap ik heel goed, en dat is ook jou eigen keuze en ik vind dat prima. Alleen je kunt in mijn ogen gewoon geen grens trekken qua leeftijd van tot hier en daar boven krijg je geen neiuw orgaan meer...

snap je? bedoel niet dat jij er persoonlijk zo over denkt maar meer als voorbeeld..

Ik begrijp volledig wat je bedoelt hoor!
Een grens trekken doel ik ook niet op. Maar wel een afweging maken tussen wie gaat er voor, een kind of een bejaarde? Om het verschil even heel groot te maken. Kijk, als er een hart beschikbaar is, en de enige die 'm kan aannemen een oude man van 90 is, maar wel kwiek genoeg om de operatie te kunnen verdragen, dan zouden ze dat doen...
Maar is er naast die man van 90 ook nog een jongedame van 23, dan gaat die naar die jongedame.

Anoli

Re: Waarom laten we de natuur haar gang niet gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 19:52

Ja snap ik en dat ben ik ook tot op zekere hoogte met je eens janine. Alleen ik bedoel dus ook te zeggen zodra je opa daar ligt of je vader zo'n keuze toch vaak naar de andere kant neigt...

En om heel eerlijk te zijn ben ik nu wel nieuwsgierig geworden naar die wachtlijsten hoe die precies werken...
Ik ga daar eens wat over zoeken op internet van het weekend.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-10 19:52

Adriana schreef:
Ik heb mijn oma zien wegkwijnen en als er geen euthanasie bestond dan was het echt ondraaglijk geworden.

En toch wordt er nog vrij moeilijk gedaan over euthanasie. Het lijkt af en toe wel alsof je móet leven, alsof dat belangrijker is dan je zelfbeschikkingsrecht :)

En Anoli: eens! Laten we deze trend vooral voortzetten :D

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 19:53

Heino schreef:
Adriana schreef:
Ik heb mijn oma zien wegkwijnen en als er geen euthanasie bestond dan was het echt ondraaglijk geworden.

En toch wordt er nog vrij moeilijk gedaan over euthanasie. Het lijkt af en toe wel alsof je móet leven, alsof dat belangrijker is dan je zelfbeschikkingsrecht :)

En Anoli: eens! Laten we deze trend vooral voortzetten :D

Ja idd en daar ben ik het met je eens, iedereen zou recht op euthanasie moeten hebben!
Ik heb ook vaak genoeg aan mn ouders gemeld, wordt ik een kasplantje door ongeluk of wat dan ook, trek dan alsjeblieft die stekker eruit want zó wil ik niet "leven"

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 19:56

Anoli schreef:
Dames mag ik even melden dat ondanks dat we het niet met elkaar eens zijn we hier zowaar het eerste normaal discussie topic hebben van bokt en we elkaar in waarde laten... +:)+

:D Een normale discussie is best mogelijk zonder persoonlijk te worden en elkaars standpunten te respecteren. Daar hoef je het echt niet voor eens te worden. Zinloos dezelfde argumenten herhalen en uitkauwen is niet nodig en wekt alleen maar irritatie op.

On-topic: keuzevrijheid is een groot recht in Nederland; ook hoe je ziektes bestrijd. Je kan het niet eens zijn met een keuze van een ander maar ik vind dat je iemand de keuze niet mag ontnemen.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-10 19:57

Anoli schreef:
Ik heb ook vaak genoeg aan mn ouders gemeld, wordt ik een kasplantje door ongeluk of wat dan ook, trek dan alsjeblieft die stekker eruit want zó wil ik niet "leven"

Ik ook! Het schijnt dat je daar ook verklaringen voor hebt die je kan tekenen, net als een soort niet-reanimeren kaartje :)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 20:00

Ik vind dat of je nou 15 jaar bent of 85 jaar bent, beiden hebben het recht om te willen blijven leven als het kan met hulp.

Er zijn er ook die nog erg kwiek zijn.

Ik ben niet voor om het lijden te rekken, maar dat bepaald de persoon zelf wel of ie wil of niet.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 20:02

Anne_GTI schreef:
Anoli schreef:
Dames mag ik even melden dat ondanks dat we het niet met elkaar eens zijn we hier zowaar het eerste normaal discussie topic hebben van bokt en we elkaar in waarde laten... +:)+

:D Een normale discussie is best mogelijk zonder persoonlijk te worden en elkaars standpunten te respecteren. Daar hoef je het echt niet voor eens te worden. Zinloos dezelfde argumenten herhalen en uitkauwen is niet nodig en wekt alleen maar irritatie op.

On-topic: keuzevrijheid is een groot recht in Nederland; ook hoe je ziektes bestrijd. Je kan het niet eens zijn met een keuze van een ander maar ik vind dat je iemand de keuze niet mag ontnemen.

Weet ik maar tegenwoordig lijkt dat gewoon niet meer mogelijk op bokt, en aangezien de wereld steeds meer en meer verzuipt in het negatieve wilde ik wat positiefs plaatsen. :D

edit: kan nog steeds niet fatsoenlijk nederlands typen :D
Laatst bijgewerkt door Anoli op 16-07-10 20:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 20:03

Heino schreef:
Anoli schreef:

Ik ook! Het schijnt dat je daar ook verklaringen voor hebt die je kan tekenen, net als een soort niet-reanimeren kaartje :)

Oh :)* Ga toch eens op zoek naar zoiets, want ja ik ga er vanuit dat ik langer leef dan mn ouders.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 20:06

Anoli schreef:
Ja snap ik en dat ben ik ook tot op zekere hoogte met je eens janine. Alleen ik bedoel dus ook te zeggen zodra je opa daar ligt of je vader zo'n keuze toch vaak naar de andere kant neigt...

En om heel eerlijk te zijn ben ik nu wel nieuwsgierig geworden naar die wachtlijsten hoe die precies werken...
Ik ga daar eens wat over zoeken op internet van het weekend.

Oooh jaaa, dat weet ik wel zeker! Dan zet ik ook alles op alles. Maar in de medische wereld ligt het waarschijnlijk wel wat anders...

Ben ook benieuwd!

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 20:16

heb dit topic eens doorgelezen, vraag me af wat TS zou doen als deze zelf met kanker te maken krijgt, zou dan nog de overtuiging: "laat de natuur z'n gang gaan" van kracht zijn?

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 20:18

@ verafjord, ts gaf al eerder aan dat ze niet heel zwart wit over denkt, maar door de ziekte van haar opa hierover na ging denken.

En om eerlijk te zijn ik denk niet dat ook maar iemand volmondig ja of nee kan zeggen nu, want de meeste van ons hebben nog nooit in zo'n situatie gezeten.

ff offtopic: ik ben er vandoor tv kijken, niet dat mensen gaan denken "huh ze reageerd niet meer" :)

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 20:26

Ik ben er zelf blij mee dat er van die dingen als donor enzo zijn.

Mn oma heeft bijna 2 weken geleden euthanasie laten plegen, Na een tijd pijn enzo vind ik het een moeilijke maar verstandige beslissing.

Sommige mensen lijden zo erg om maar te blijven leven, maar het is alsnog hun keuze!

Ik denk dat als ik afhankelijk ben van een donor daar dan toch voor ga, tenminste als het zeker is dat ik daarna pijnloos verder kan leven en niet dat er 10% kans is op overleven dan gun ik die donor iemand anders, maar ik wil ook donor worden!!

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 21:08

Ragdollcat schreef:
Gaat het om het IVF, nee ben ik niet voor, waarom niet? er zijn teveel mensen, zo geef je misschien bij mensen meer vruchtbaarheidsproblemen door aan je kinderen, het is mogelijk dat het te bedoeling is dat er meer vruchtbaarheidsproblemen zijn omdat er teveel mensen zijn.

Vruchtbaarheidsproblemen geven opzich natuurlijk geen minder waardig leven en het is geen levensbedreigende ziekte oid, dus er valt (behalve in de periode dat iemand een kind wil natuurlijk) makkelijk mee te leven. Zoals ik al eerder aangaf, wat is dan het criteria, waarom heb ik vruchtbaarheidsproblemen en iemand zonder opvoedkundige kwaliteiten niet? Zoals ook al eerder werd aangedragen is het helemaal geen kwestie van 'er zijn teveel mensen', in Nederland krimpt het geboorteaantal van kinderen. Er worden nu al bijna 50.000 minder kinderen per jaar geboren dan in 1950! lange link