Iphi schreef:Wat bizar, al deze discussies o bokt over "het geloof"...
Het lijkt wel alsof jullie in Nederland een paar eeuwen achter lopen! Hier in België ken ik niemand onder de 70 die nog echt gelooft, laat staan naar de kerk gaat.
Sommigen zullen nog wel geloven dat er "ergens" "iets" is, maar al dat gedoe met regeltjes en wetten, zo gek krijg je hier (bijna) niemand.
Ik geloof in de kracht van mensen en in de wetenschap, maar een God die mij eventjes gaat zeggen dat ik geen tv mag kijken of dat ik zondag niks mag doen?! Nee dank jullie, geen behoefte aan.
Ik heb ook geen hulp nodig om aan mijn dagelijks brood te geraken, ik werk om centen te verdienen, vervolgens ga ik naar de winkel om wat te kopen en dan kook ik het helemaal zelf. Geen tussenkomst van bovenaf nodig.
Ik heb familie in België (moeders kant). Het grootste gedeelte van haar familie is vrij gelovig, hoewel de jongere generatie natuurlijk minder is (tantes, ooms etc van mijn moeder waren paters en nonnen enzo). Maar een aangetrouwde tante van mij is toch wel erg sterk gelovig (gok dat ze 50-60 jaar is). Toen ze mijn moeder vroeg of mijn zusje en ik wel gedoopt waren en mijn moeder antwoordde dat dat niet zo was, riep ze verschrikt: "O! Nu hebben ze een zwart zieltje". Ik blijf het grappig vinden dat je zoiets kan geloven, maar ieder zijn ding. Ik denk dat zowel in Nederland als in Belgie streng gelovige mensen voorkomen, al zullen ze misschien niet in jouw directe omgeving zitten.
Ben het trouwens wel volledig eens met de rest die je schreef. Geef mij maar wtenschap, eerst zien dan geloven. Ik heb geen 100% zekerheid nodig in mijn leven. Ik vind het best dat er dingen bestaan waarvan wij nog niet weten hoe en waarom. Voor mij is het te gemakkelijk om op alle vragen 1 antwoord te hebben. (misschien kan het toch wel: 42 is het antwoord op alles toch?...
)