Ik snap het geloof echt niet...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 19:51

Blue_Eyes schreef:
dynamiek schreef:

wat ik hierboven ook zei, vaak komen de oorlogen door het geloof!

I beg to differ. Geloof wordt als een excuus gebruikt om het volk mee te krijgen, maar bijna alle oorlogen komen voort uit de hang naar macht en geld.

Klopt mijns inziens. En laat macht en geld in de Bijbel nou net omschreven worden als de gevaarlijkste begeertes :) Je ziet elke dag weer wat ervan komt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 19:57

Marjoow schreef:
ik vind de bijbelverhalen soms zo' broodje aap.

Hoe kan in godsnaam, iemand OVER water lopen?
Hoe kan iemand een zee opensplijten?

Hoe kon er in die tijd, een boot gebouwd worden die al die dieren kon houden? Hoe groot was dat ding wel niet?

In een leven met God kan alles :)

Ikzelf ben gelovig. Ik geloof in God, Jezus de Heilige Geest en de Bijbel. Ik weet zeker dat Hij bestaat, en voel elke dag zijn aanwezigheid. Ik praat met God, Hij luistert naar me, helpt me en bied me blijdschap, geluk en troost.

arjavdham

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 20:04

8nnemiek schreef:
Heeft het er niet mee te maken dat tv onder amusement valt? En plezier een zonde is ofzo? :=

nee tv valt onder wereldgelijkvormigheid, radio ook internet trouwens ook..

Iphi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 20:19

Wat bizar, al deze discussies o bokt over "het geloof"...
Het lijkt wel alsof jullie in Nederland een paar eeuwen achter lopen! Hier in België ken ik niemand onder de 70 die nog echt gelooft, laat staan naar de kerk gaat.

Sommigen zullen nog wel geloven dat er "ergens" "iets" is, maar al dat gedoe met regeltjes en wetten, zo gek krijg je hier (bijna) niemand.
Ik geloof in de kracht van mensen en in de wetenschap, maar een God die mij eventjes gaat zeggen dat ik geen tv mag kijken of dat ik zondag niks mag doen?! Nee dank jullie, geen behoefte aan.
Ik heb ook geen hulp nodig om aan mijn dagelijks brood te geraken, ik werk om centen te verdienen, vervolgens ga ik naar de winkel om wat te kopen en dan kook ik het helemaal zelf. Geen tussenkomst van bovenaf nodig.

arjavdham

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 20:22

ik vind het ook waardeloos al die discussies; laat iedereen lekker in zijn waarde vind ik en val geen geloof aan.. zoiets heb je zelf maar ga je anderen niet mee lastig vallen andersom dus aub ook niet.. ik vind het raar dat er zulke stomme vooroordelen zijn.. Leer eerst een christen kennen voor je begint met afkraken etc. Hoewel respect kom je ook wel eens tegen *bedankt*

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 20:31

Iphi schreef:
Het lijkt wel alsof jullie in Nederland een paar eeuwen achter lopen! Hier in België ken ik niemand onder de 70 die nog echt gelooft, laat staan naar de kerk gaat.

dus geloven is ouderwets?
niet van deze tijd?
euhm.. eigenlijk een soort van 'uit',
als je gelooft dan loop je achter?
dan ben je misschien onderontwikkeld?

want dat is wat ik opmaak uit jou reactie

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 20:32

Iphi schreef:

Sommigen zullen nog wel geloven dat er "ergens" "iets" is, maar al dat gedoe met regeltjes en wetten, zo gek krijg je hier (bijna) niemand.
Ik geloof in de kracht van mensen en in de wetenschap, maar een God die mij eventjes gaat zeggen dat ik geen tv mag kijken of dat ik zondag niks mag doen?! Nee dank jullie, geen behoefte aan.
Ik heb ook geen hulp nodig om aan mijn dagelijks brood te geraken, ik werk om centen te verdienen, vervolgens ga ik naar de winkel om wat te kopen en dan kook ik het helemaal zelf. Geen tussenkomst van bovenaf nodig.

Ik heb familie in België (moeders kant). Het grootste gedeelte van haar familie is vrij gelovig, hoewel de jongere generatie natuurlijk minder is (tantes, ooms etc van mijn moeder waren paters en nonnen enzo). Maar een aangetrouwde tante van mij is toch wel erg sterk gelovig (gok dat ze 50-60 jaar is). Toen ze mijn moeder vroeg of mijn zusje en ik wel gedoopt waren en mijn moeder antwoordde dat dat niet zo was, riep ze verschrikt: "O! Nu hebben ze een zwart zieltje". Ik blijf het grappig vinden dat je zoiets kan geloven, maar ieder zijn ding. Ik denk dat zowel in Nederland als in Belgie streng gelovige mensen voorkomen, al zullen ze misschien niet in jouw directe omgeving zitten.
Ben het trouwens wel volledig eens met de rest die je schreef. Geef mij maar wtenschap, eerst zien dan geloven. Ik heb geen 100% zekerheid nodig in mijn leven. Ik vind het best dat er dingen bestaan waarvan wij nog niet weten hoe en waarom. Voor mij is het te gemakkelijk om op alle vragen 1 antwoord te hebben. (misschien kan het toch wel: 42 is het antwoord op alles toch?... :j )

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 23:15

Iphi schreef:

Het zal dan wel onbekend maakt onbemind zijn bij jou - als je even had gelezen, had je geweten dat je nu allemaal vooroordelen spuit die nergens over gaan.

Yunomi

Re: Ik snap het geloof echt niet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 23:24

Ik laat mensen gewoon geloven wat ze geloven willen, en dat ik daar niet in geloof is een bijzaak. :)

Iphi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 12:32

Hoezo vooroordelen?
Dat ik totaal niet geloof is toch geen vooroordeel?

En idd, in mijn directe omgeving zit quasi niemand die gelooft, en zeker niet zo uitgesproken als bij jullie.
Wat de kerk betreft ben ik er wel zeker van, bijna niemand hier gaat daar nog heen, in elk geval geen jonge mensen. Er worden ook steeds minder missen opgedragen, er zijn ook steeds minder priesters en ze worden steeds ouder.

Maar als het voor jullie zo belangrijk is, prima hoor. Als jullie daar steun aan hebben en gelukkig van worden vind ik dat best.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 21:18

Hoezo vooroordelen? Wat dacht je van 'gedoe met regeltjes en wetten', 'God die mij eventjes gaat zeggen dat ik zondag niks mag doen en geen tv mag kijken', 'een paar eeuwen achterlopen'... allemaal vooroordelen.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 14:32

verootjoo schreef:
Klopt mijns inziens. En laat macht en geld in de Bijbel nou net omschreven worden als de gevaarlijkste begeertes :) Je ziet elke dag weer wat ervan komt.
En laat het nou net de kerk (geweest) zijn die die hang naar macht en rijkdom had! Zie alleen maar de grote, met goud en andere rijkdommen behangen 'geloofsgebouwen' die door,- en met geld van -vaak arme- mensen gebouwd zijn, de kruistochten en andere 'redenen' om anderen de kop af te hakken, eigendommen afhandig te maken en gebieden in te nemen.
jameyskatje schreef:
Iphi schreef:

dus geloven is ouderwets?
niet van deze tijd?
euhm.. eigenlijk een soort van 'uit',
als je gelooft dan loop je achter?
dan ben je misschien onderontwikkeld?

want dat is wat ik opmaak uit jou reactie

Je vroeg het niet aan mij en ik noem het meestal niet omdat ik dan op tenen trap maar als je het mij zou vragen; ja, dat vind ik inderdaad.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 14:40

Deels klopt dat, sflj, maar je vergeet een ding: dat met name in de tijd van de kruistochten en in de tijd waarin de meeste RK kerken ('de kerk', zoals jij zegt) gebouwd werden, de geestelijkheid ook grote politieke macht had en daarmee niet alleen de kerken, maar vooral de personen wilde verrijken, wat dan weer menselijk en een grote verleiding is. De meeste mensen kunnen niet omgaan met macht. Het is niet voor niets dat er een protestbeweging op gang is gekomen die zich daartegen afgezet heeft en in tegenstelling juist heel erg sober ging leven - wat wij nu nog onder 'calvinisme' verstaan.

Wat betreft je tweede opmerking; ik loop niet achter en ben ook niet onderontwikkeld, dank u vriendelijk ;)

Vanntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 14:44

weetje antwoorden krijg je niet, ben ik bang, het verleden achterhaal je toch niet qua bijbel enz.
Ik geloof niet zo zeer in god, maar wel in dat er ''iets'' is.

September

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 14:56

Er is een heel groot verschil tussen geloof en religie....

geloof is het openstaan voor de liefde en genade van God, dat Hij van jou houdt zoals je bent, je een kind van Hem bent en als je Zijn aanwijzingen volgt Hij je de weg zal wijzen naar een gelukkig en betekinsvol leven vol liefde en geluk. Als je oprecht openstaat voor het ontvangen van Zijn liefde zal Hij voor jou verschijnen.

Religie is totaal anders.... zoals iemand al zei gaat het daar om dogma's, praten in naam van God(priesters/dominee's etc.) naar de kerk gaan omdat het moet en niet omdat je gelooft in de individuele liefde die God voor al Zijn kinderen heeft.

Ik kom uit een christelijke familie, ben gedoopt en heb op een christelijke school gezeten waar aandacht werd/wordt besteed aan de religie, maar het geloof, :n , nee. Ik geloof zelf niet, maar heb wel respect voor hen die wel oprecht geloven.

Verder zijn genotsmiddelen (drugs, alcohol, seks (dus niet het bedrijven van de liefde tbv voortplanting of liefde) vloeken, geweld etc. producten van Satan. Daarom worden dergelijke producerende materialen gemeden of uitgesloten. Een radio laat deze verleidingen niet zien en spoort vaak niet aan en wordt er ook niet voor gebruikt, enkel voor vermaak met muziek en het luisteren van het nieuws.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 15:19

September schreef:

geloof is het openstaan voor de liefde en genade van God, dat Hij van jou houdt zoals je bent, je een kind van Hem bent en als je Zijn aanwijzingen volgt Hij je de weg zal wijzen naar een gelukkig en betekinsvol leven vol liefde en geluk. Als je oprecht openstaat voor het ontvangen van Zijn liefde zal Hij voor jou verschijnen.

Religie is totaal anders.... zoals iemand al zei gaat het daar om dogma's, praten in naam van God(priesters/dominee's etc.) naar de kerk gaan omdat het moet en niet omdat je gelooft in de individuele liefde die God voor al Zijn kinderen heeft.

Ik kom uit een christelijke familie, ben gedoopt en heb op een christelijke school gezeten waar aandacht werd/wordt besteed aan de religie, maar het geloof, :n , nee. Ik geloof zelf niet, maar heb wel respect voor hen die wel oprecht geloven.

Verder zijn genotsmiddelen (drugs, alcohol, seks (dus niet het bedrijven van de liefde tbv voortplanting of liefde) vloeken, geweld etc. producten van Satan. Daarom worden dergelijke producerende materialen gemeden of uitgesloten. Een radio laat deze verleidingen niet zien en spoort vaak niet aan en wordt er ook niet voor gebruikt, enkel voor vermaak met muziek en het luisteren van het nieuws.

Even voor de goede orde; is dit een uitleg of vind/geloof jij dit ook echt?!

Want -Blue eyes- jij vindt het heel gek dat er bij mensen dingen als 'onderontwikkeld, achterlopen enz' naar boven komen als je bovenstaande beweringen leest?!
ík krijg er in ieder geval een beetje plaatsvervangende schaamte van en vraag me af onder wat voor steen iemand is vandaan gekomen die dit beweert. :o

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 15:49

Weet je wat ik onderontwikkeld vindt? Als je dat nou zomaar voor waar aanneemt, dat christenen dat per definitie geloven, wat September daar heeft geschreven. Want dat is namelijk helemaal niet zo.
Het afgaan op vooroordelen en niet op de waarheid vind ik niet echt getuigen van een ontwikkelde geest. Ik vraag me ook inderdaad af welke steen dat was.
Er zijn christenen die die dingen niet goedkeuren, maar er zijn er veel meer die gewoon alcohol drinken (Jezus veranderde zelfs water in wijn!), geen moeite hebben met seks die niet direct bedoeld is voor voortplanting (sterker nog: de meesten zien het als een geschenk van God om je relatie te versterken), tv en internet gebruiken (jeej! Moet je kijken hoeveel christenen het voor elkaar krijgen om zonder internet op Bokt te komen! :)*).
Drugs, vloeken en geweld worden niet gewaardeerd nee, maar worden ze dat in niet-christelijke 'fatsoenlijke' kringen wel?

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 22:17

Vandaar mijn vraag of September het echt zo meent of dat het een soort van uitleg is. ;)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 22:24

Ik heb jouw bedoeling met het woord 'uitleg' ook even verkeerd begrepen :)

Maar goed - ik geloof dat het op zich wel duidelijk is ;)

September

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 10:40

Voor de goede orde; het is uitleg die ik uitgebreid heb gehad van een persoon die De Heer gezien zou hebben. ;)

Ik geloof niet....

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 11:08

EEN persoon is wat anders dan de hele christenheid ;)

September

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 11:31

Blue_Eyes schreef:
EEN persoon is wat anders dan de hele christenheid ;)

Volgens mij is iedereen hier die zijn mening/interpretatie geeft van het geloof één persoon en niet representatief voor de hele christeneenheid. ;)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 13:06

Dat klopt, maar je brengt het wel een beetje alsof jij vindt dat het voor de hele christenheid geldt.
September schreef:

Daar zie ik geen enkele nuancering, terwijl je wel aangeeft dat je weet waar je het over hebt. Dat zal ook best wel, maar dan nog vind ik het erg kort door de bocht gebracht.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 16:54

Ik geloof niet in de bijbel, koran of welk ander heilig geschrift. Ik kan mij namelijk niet voorstellen dat er een god zou zijn die een hekel had aan homo's,joden,christenen en vrouwen. Als je de teksten in die boeken leest dan is dat wel zo.
Als er een macht als god was, die zo almachtig was dat hij alles geschapen heeft dat wij kennen, dan zou het wel heel naief zijn om te geloven dat bijvoorbeeld Homo's een foutje zouden zijn geweest. Als hij al fouten kan maken, dan zou hij die zeker gecorrigeerd hebben.

Het feit dat hij dat niet gedaan heeft zou al genoeg bewijs moeten zijn voor het feit dat het zijn bedoeling was. Als hij het expres gedaan heeft, dan zijn al die homohatende stukjes in al die heilige boeken dus een leugen, en op zeker niet van hem afkomstig. Ik keur iedere vorm van homohaat ten zeerste af en zal er ook nooit begrip voor op kunnen brengen. Daarom geloof ik in geen enkele hogere macht. We zijn het resultaat van evolutie en onze voorouders waren de wormen, vissen en apen. Als we dood gaan, zijn we weer voedsel voor de wormen, en zo is de cirkel rond.

September

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 19:16

Blue_Eyes schreef:
Dat klopt, maar je brengt het wel een beetje alsof jij vindt dat het voor de hele christenheid geldt.
September schreef:

Daar zie ik geen enkele nuancering, terwijl je wel aangeeft dat je weet waar je het over hebt. Dat zal ook best wel, maar dan nog vind ik het erg kort door de bocht gebracht.

Luister, ik vind niets, ik geloof niet. Maar er wordt naar meningen gevraagd en dit is wat de goede man mij heeft verteld. ;)

Diezelfde man, om even op janesmith in te gaan, zei dat homo's een gevolg zijn van Satan. ;) Een soort ziekte/straf. En dat homo's "goed" worden geboren. Nou... neem van mij aan dat ik die mening met nog geen huidschilfer op mijn lijf deel. ;)