Evolutietheorie/Schepping. Wat kies jij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 15:51

zippora schreef:
vb6: Er is via het mytochondriaal dna (hoop dat ik de naam goed heb onthouden) bewezen dat alle mensen op deze planeet van een en dezelfde vrouw afstammen.

Dat zou ik weleens willen nalezen... heb je een linkje naar het onderzoek?

PureSylk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 15:52

leeneliefje schreef:
ja dat is dus het creationisme,
die gebruiken dus gewoon de wetenschappelijke verklaringen, en wenden en keren het zo dat zelfs de evolutie theorie een schepsel van god is, zo lust ik er nog wel een :')

Maar het kan. toch?

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 15:54

PureSylk schreef:
leeneliefje schreef:
ja dat is dus het creationisme,
die gebruiken dus gewoon de wetenschappelijke verklaringen, en wenden en keren het zo dat zelfs de evolutie theorie een schepsel van god is, zo lust ik er nog wel een :')

Maar het kan. toch?

ja the big bang kan ja, maar het kan niet zo zijn dat god dat dan aangestuurd heeft,
en buiten dat. vind je dat niet een beetje hypocriet? Om eigenlijk het scheppings verhaal te verwerpen
door in the big bang te geloven, maar dan toch nog het over boeg van 'god schiep de wereld'
te gooien.

PureSylk

Re: Evolutietheorie/Schepping. Wat kies jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 15:56

Waarom zou het niet zo kunnen zijn dat God het heeft aangestuurd dan?
En waar verwerp ik het scheppingsverhaal?

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 15:58

PureSylk schreef:
Waarom zou het niet zo kunnen zijn dat God het heeft aangestuurd dan?
En waar verwerp ik het scheppingsverhaal?

door in het tegenovergestelde van het scheppingsverhaal, de big bang eigenlijk, te geloven.
dan verwerp je toch automatisch het scheppingsverhaal? Het kan toch niet allebei tegelijk
gebeurt zijn. En waarom zou je, als je de wetenschappelijke feiten al aanneemt ALSNOG
zeggen dat god dat zo heeft gedaan. Ik vind dat zelf gewoon 'de evolutietheorie' maar
er dan alsnog een stempel opdrukken zovan, dat heeft god gedaan.
Waarom geloof je dan niet 'gewoon' in de big bang, zonder god?
Wat heeft god er dan verder aan toegevoegd, als je inderdaad gelooft dat het door
zwaartekrachten moleculen etc. is ontstaan?

kattekind

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 16:00

odetteke schreef:
zippora schreef:
vb6: Er is via het mytochondriaal dna (hoop dat ik de naam goed heb onthouden) bewezen dat alle mensen op deze planeet van een en dezelfde vrouw afstammen.

Dat zou ik weleens willen nalezen... heb je een linkje naar het onderzoek?

Nou, niet een en dezelfde vrouw, maar een groep mensen in Africa:
Dus: https://genographic.nationalgeographic. ... index.html

zippora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 16:03

PureSylk schreef:
Hoe ontstond God? Ik wil het even niet over een knal o.i.d. hebben, maar gewoon over 'ontstaan'. Het is duidelijk dat er twee, even onlogische, meningen over zijn:
. God ontstond
. Het heelal ontstond

Volgens de bijbel heeft God geen begin en geen einde ergo is dus niet ontstaan. Heelal daarentegen wel, daar zijn zowel bijbel als wetenschap het over eens.

Citaat:
De evolutie speelt zich af voor je neus, en is mijn insziens iets dat niet te ontkennen is. Je moet niet kijken naar het verschil tussen vandaag en morgen, maar het verschil tussen een eeuw geleden en nu, of 1000 jaar geleden en nu. Het is duidelijk dat zowel dieren als planten zich aanpassen aan de omgeving, dit gaat langzaam, maar het gebeurt wel. De gene met een handig foutje overleven het beste en planten zich daardoor vaker voort, enzovoort. Zelfs dat een groot deel van de mensheid tegenwoordig blauwe ogen heeft kan al evolutie genoemd worden.

Fout. Dat is de diversiteit die in het dna ligt opgesloten. Evolutie gaat erom dat soorten veranderen naar een andere soort, want anders zouden er volgens de evolutie geen mensen kunnen zijn. Bacterie wordt vis, vis wordt dinosaurier of wat dan ook en die worden uiteindelijk iets anders en aap wordt mens. Oftewel de ene soort, waarbinnen velemogelijkheden zijn (groot/klein, zwart/bruin/grijs/wit/enz, dik/dun), zou veranderen in een andere soort. Mensen met blauwe ogen, zijn echter nog steeds mensen. Ze zijn nog steeds dezelfde soort. Een gemuteerde vlieg, is nog steeds een vlieg en niet iets anders. Dus er is helemaal niets veranderd aan de soort. Binnen de soort zijn er vele mogelijkheden, dat ligt opgesloten in het dna, maar in datzelfde dna ligt vast dat je tot die bepaalde soort blijft horen. Dàt veranderd niet. En zolang dat niet veranderd, kan er naar mijn idee (ik ben geen wetenschapper, maar lees wel veel wetenschappelijke tijdschriften) geen verandering van soort en dus evolutie plaatsvinden.

Citaat:
Citaat:
vb6: Er is via het mytochondriaal dna (hoop dat ik de naam goed heb onthouden) bewezen dat alle mensen op deze planeet van een en dezelfde vrouw afstammen. Op die manier kan Kain dus ook een vrouw hebben gekregen trouwens (ik zag daar een opmerking over eenpaar pagina's terug), Adam en Eva kregen namelijk nog vele zonen en dochters na Kain en Abel (zie Genesis 5:4). Enige verklaring is dus dat hij met zijn zus of nichtje is getrouwd. En tto diezelfde conclusie moet je ook komen als je de wetenschap volgt. Want als alle mensen 1 vrouw als voorouder hebben, dan betekent dit dat de kinderen van die vrouw met elkaar getrouwd moeten zijn om kinderen voort te brengen. Er is geen andere verklaring mogelijk. Of je nu in de bijbel of in de wetenschap gelooft.
Als de evolutietheorie zou kloppen dan zouden er meerdere mensen tegelijk moeten zijn ontstaan. En zou het menselijk ras van meerdere vrouwen moeten afstammen.

Kan je uitleggen waarom het volgens jou dan vanuit meerdere vrouwen moet ontstaan? Daar ben ik het niet helemaal mee eens namelijk.. Denk ik.. :P

Omdat evolutie (zoals ik het op school en uit die tijdschriften heb geleerd) uitgaat dat er niet 1 tegelijk veranderd, maar meerdere.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 16:05

leeneliefje schreef:
En hoe verklaar jij die absurde 'wonderen' die in de bijbel staan, en hoe verklaar je sws een soort 'superorganisme in the air' die alles regelt en aanstuurt, lijkt mij veeeeeeeeeeeeeeeel ongeloofwaardiger dan de evolutie theorie.
maar dat ben ik he, dochter van een bioloog in evolutiewetenschappen :P

Je zou je eens moeten verdiepen in de enorme wonderen die vandaag de dag nog steeds gebeuren!
En die het werk zijn van God! Onze Schepper ;)

PureSylk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 16:05

leeneliefje schreef:
door in het tegenovergestelde van het scheppingsverhaal, de big bang eigenlijk, te geloven.
dan verwerp je toch automatisch het scheppingsverhaal? Het kan toch niet allebei tegelijk
gebeurt zijn.

Volgens mij kan het best. Bij mijn weten staat er namelijk nergens geschreven hoe hij het heeft gedaan pin me er niet op vast, zoveel weet ik er nu ook weer niet van, alleen ongeveer de volgorde, en hé, laat dat nou net overeenkomen met de volgorde van de wetenschap.. :)*

Citaat:
En waarom zou je, als je de wetenschappelijke feiten al aanneemt ALSNOG
zeggen dat god dat zo heeft gedaan. Ik vind dat zelf gewoon 'de evolutietheorie' maar
er dan alsnog een stempel opdrukken zovan, dat heeft god gedaan.

Nou, volgens de bijbel was God er eerder dan de evolutietheorie. Toch? Waarom worden de credits dan toch bij de wetenschap gelegd? Het kan toch zijn dat God het allemaal eerder heeft verzonnen, en dat de wetenschap er nu achter is dat het klopt en hoe hij het allemaal gedaan heeft?

Citaat:
Waarom geloof je dan niet 'gewoon' in de big bang, zonder god?

Dat heb ik nergens gezegd, ik zeg alleen dat het kan..

Citaat:
Wat heeft god er dan verder aan toegevoegd, als je inderdaad gelooft dat het door
zwaartekrachten moleculen etc. is ontstaan?

God zal dan wel die zwaartekracht en moleculen enzo hebben geregeld, en ze op het juiste moment op de juiste manier bij elkaar hebben gebracht.
Hoe denk jij dat God het zou hebben gedaan als hij er was? Gewoon *pling* en het is er?

PureSylk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 16:09

zippora schreef:
Fout. Dat is de diversiteit die in het dna ligt opgesloten. Evolutie gaat erom dat soorten veranderen naar een andere soort, want anders zouden er volgens de evolutie geen mensen kunnen zijn. Bacterie wordt vis, vis wordt dinosaurier of wat dan ook en die worden uiteindelijk iets anders en aap wordt mens. Oftewel de ene soort, waarbinnen velemogelijkheden zijn (groot/klein, zwart/bruin/grijs/wit/enz, dik/dun), zou veranderen in een andere soort. Mensen met blauwe ogen, zijn echter nog steeds mensen. Ze zijn nog steeds dezelfde soort. Een gemuteerde vlieg, is nog steeds een vlieg en niet iets anders. Dus er is helemaal niets veranderd aan de soort. Binnen de soort zijn er vele mogelijkheden, dat ligt opgesloten in het dna, maar in datzelfde dna ligt vast dat je tot die bepaalde soort blijft horen. Dàt veranderd niet. En zolang dat niet veranderd, kan er naar mijn idee (ik ben geen wetenschapper, maar lees wel veel wetenschappelijke tijdschriften) geen verandering van soort en dus evolutie plaatsvinden.

Geloof jij dat de mens door God geschapen is zoals deze nu, op dit moment is? Of geloof je wel in de veranderingen? (Weet even niet precies hoe het zit, maar neanderthaler e.d.)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 16:12

Onzinnige discussie, en hij wordt toch steeds weer gevoerd. Je kunt geloof en wetenschap niet tegenover elkaar stellen. Ze zijn per definitie niet vergelijkbaar (falisificeerbaarheid enzo).
Alle argumentatie in dit topic is volkomen zinloos.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 16:12

Waarom moet je weten hoe het allemaal gebeurd is, dat kan de bijbel noch de evolutietheorie niet bewijzen.

Het is een geloofskwestie.

Je gelooft óf het verhaal in de bijbel, óf je gelooft de evolutieheorie, óf je gelooft in een combinatie daarvan.....

En geloof is niet te bewijzen naar een andere maar wel naar jezelf omdat je zelf overtuigd bent van de bewijzen. Die bewijzen zijn er omdat je daar dan zelf in gelooft of op vertrouwd.

Ik geloof het scgheppingsverhaal, omdat ik in God geloof en om die reden ook in de Bijbel geloof. Ik heb bewijzen genoeg gezien en ervaren maar ik ga en kan daar anderen niets mee opdringen of mee overtuigen. Puur omdat het voor mijn interpretatie bewijzen zijn. Voor iemand anders kan dat flauwe kul zijn.

Als iemand mij wetenschappelijke rapporten laat zien dan zal dat wel. De betreffende wetenschapper gelooft in zijn onderzoek en gelooft in zijn bewijs, maar ik hoef het niet te zien als bewijs. ik hoef niet te geloven dat het bewijs is.

Ik hoef niet te weten of het met een knal of met een pling was. Dat Hij het gemaakt heeft voor ons doet me wel wat! Ik ben er blij mee!

PureSylk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 16:14

Kuggur schreef:
Onzinnige discussie, en hij wordt toch steeds weer gevoerd. Je kunt geloof en wetenschap niet tegenover elkaar stellen. Ze zijn per definitie niet vergelijkbaar (falisificeerbaarheid enzo).
Alle argumentatie in dit topic is volkomen zinloos.

Dat klopt. Maar je kan er wel voor jezelf duidelijkheid in krijgen (Wat geloof ík?) En voor anderen misschien ook nieuwe persepectieven openen.
Dan nog heb je inderdaad geen antwoord, maarja :P

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 16:15

PureSylk schreef:
Geloof jij dat de mens door God geschapen is zoals deze nu, op dit moment is? Of geloof je wel in de veranderingen? (Weet even niet precies hoe het zit, maar neanderthaler e.d.)

Ik geloof niet dat wij afstammen van een aap.

Wij zijn geschapen als mens en de aap is geschapen als aap.

Natuurlijk zijn er veranderingen zichtbaar. Wij zijn gemaakt om ons aan te passen naar de omstandigheden waarin we leven.

Daarnaast veranderen door ons te vermenigvuldigen. Zo komt er steeds meer diversiteit in ieder ras (mens of dier)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 16:20

phormicola schreef:
Het heet niet voor niets 'evolutieTHEORIE' en niet 'evolutieWeTENSCHAP'.

'Wetenschap' is de naam voor het geheel van alle theorieen, en de methode waarmee die theorieen beoordeeld worden. Een wetenschappelijke theorie is de naam voor een specifiek onderdeel daarvan. Dat het een theorie genoemd wordt is niet omdat het nog niet wetenschappelijk bewezen is, of onzeker, maar omdat de wetenschap als geheel erkent dat je (fundamenteel) bepaalde onzekerheden houdt.

De evolutieleer is echter volgens de normen van de wetenschap behoorlijk bewezen, niet minder dan andere wetenschappelijke theorieen.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 16:22

Shadow0 schreef:
De evolutieleer is echter volgens de normen van de wetenschap behoorlijk bewezen, niet minder dan andere wetenschappelijke theorieen.

En dat moet je dan maar net geloven :Y) :D

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 16:30

Zooist schreef:
En dat moet je dan maar net geloven :Y) :D

Eh, nee. Je moet in de wetenschap als geheel geloven. Als jij de hele wetenschappelijke methode onzin vindt, dan mag dat natuurlijk. Maar als je de wetenschap accepteert, dan is dat inclusief de spelregels. En volgens die spelregels is de evolutietheorie een volwaardige wetenschappelijke theorie. Vind je dat niet, ook best, maar dan doe je uberhaupt niet mee aan wetenschap.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 16:35

zippora schreef:
vb3: Waar is de evolutie dan gaande? Ik zie het niet. Apen zijn nog steeds apen, mensen, zijn mensen, paarden zijn paarden enzovoorts. De bijbel zegt dat alles "naar zijn soort" werd geschapen. Binnen die soorten is er ontzettend veel diversiteit mogelijk. Maar vliegen, blijven vliegen, gemuteerd of niet. En dat geldt tot op de dag van vandaag voor alle soorten, honden, katten, mensen enz. Dus de bijbel klopt gewoon op dit punt. En de wetenschap kan hoog of laag springen, maar een paard wordt nog steeds geen koe en een vlieg wordt nog steeds geen mug.

Gehoord van de australopithecus, de homo erectus, de homo habilis etc. etc? Er zijn fossielen van vissen met pootjes gevonden, we hebben nogsteeds vissoorten die longen hebben in plaats van kieuwen. De soorten van een ras met de sterkste genen die zich het best aanpassen aan hun leefomgeving hebben de meeste kans om te overleven.

Zooist

Re: Evolutietheorie/Schepping. Wat kies jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 16:45

Die vissen met pootjes zijn ook geschapen. Met als de slang die eerst ook pootjes had. Tot God de slang strafte door zijn benen te ontnemen.

Ik zeg overigens dat wetenschap een geloofskwestie is. Het een kan je wel geloven. Het ander niet. Daarnaast bepaal ik zel welke spelregels ik volg en niet de wetenschap bepaald dat voor mij. Ik moet niks namelijk. Dat bepaal ik zelf. Net zoals dat ik niet moet geloven in God, maar dat ik zelf besloten heb om in God te geloven.

Mareng

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 16:46

Zooist.. Welke wonderen zijn vandaag de dag dan het werk van God?

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 16:49

Mareng schreef:
Zooist.. Welke wonderen zijn vandaag de dag dan het werk van God?

Dat er dagelijks zoveel kinderen in afrika sterven aan honger, aids en gebrek aan schoon drinkwater is een wonder :o
Ik kan er echt niet bij dat er een god zou bestaan en die al die ellende laat gebeuren.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 17:02

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 17:06

De ellende is niet de schuld van God.

Ik ga het uitleggen zoals ik het geloof. Niet om iemand het op te dringen hoor. Daar hou ik niet van. Geloof zelf ook nog niet zo lang en had er altijd een schurft aan als iemand mij ervan ging overtuigen dat God er wel was.

God heeft de mens geschapen met een eigen wil.

God staat daarnaast voor al het goede en liefde.

De duivel is een gevallen engel die het kwaad geworden is. Alle kwaad, ellende, honger en ziekte, rampen, komen door de duivel.

Als de mens ellende heeft of pijn of wat dan ook, dan kan de mens zich daartegen verzetten. Hij kan zich wapenen. De mens kan dit omdat God zijn Zoon Jezus gestuurd heeft en dat deze gestorven is voor al onze zonden. Maar tijdens de dood van Jezus heeft Jezus ook de strijd gewonnen van de duivel.

Maardan kom je weer bij die vrije keus. De mens kan zelf kiezen of hij of zij ook wil leven met Jezus. Als dat het geval is en je die keuze zelf vrijwillig maakt dan ga je een relatie opbouwen met God. Je wordt als het ware een kind van God.

Je hebt dan de Heilige Geest in je wonen.

Wanneer je bijvoorbeeld verdriet hebt kan je je dus wapenen. Je vraagt God om hulp. Verdriet is namelijk geen liefde en liefde is God. Dus is verdriet iets wat niet bij God hoort. Dus is verdriet iets wat van de duivel is.

In de naam van Jezus mag je dan bidden maar ook een standpunt innemen tegen dat verdriet.

Dit geldt ook voor ziektes. En vooral daarin heb ik wonderen zien gebeuren. Die wonderen zijn voor hier in Europa namelijk het meest zichtbaar. Mensen die terminaal waren heb ik zien genezen en die leven nog steeds, heb mensen uit een rolstoel zien opstaan en zo kan ik wel doorgaan. Artsen kunnen het niet begrijpen en de medische wetenschap staat met dit soort gebeurtenissen vaak voor raadsels.

Daarnaast financieel kunnen er wonderen gebeuren. Opeens als je geen uitweg meer ziet ligt er een envelop met geld in de bus, staan er boodschappen voor je deur. Komt e iemand je helpen. Allemaal dingen die je niet voor mogelijk kan houden. Ik noem ze vaak een knipoog van God.

Daarnaast worden kleine kinderen en dan me name de geboorte weer een wonder genoemd. En als ik op sommige plekken ben en al het natuurschoon zie dan bedenk ik me wat een wonder dat toch is dat dat zo mooi gemaakt is.

Maar nogmaals, kan et nog uitgebreider beantwoorden, maR dit is hoe ik het zie, geloof en met name ervaar. Want vooral dat laatste geeft de doorslag van geloof of niet geloof.

Hoop dat het een beetje duidelijk is ;)

vragen stellen mag altijd.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 17:13

Maar waarom zou god iemand uit een rolstoel laten opstaan en waarom zou hij niet zorgen dat dat kind in afrika ook een eerlijke kans krijgt? Is dat kind niet belangrijk genoeg omdat het niet gedoopt is? Is hij niet machtig genoeg om er wat aan te doen?

Mareng

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 17:19

Zooist, de geboorte is geen wonder maar het resultaat van twee mensen die de liefde hebben bedreven. De envelop met geld is van een buurman die anoniem wil blijven... evenals de boodschappen.. Ik help ook mensen zonder dat god mij dat gevraagd heeft.. Kan God dan niet al die arme kinderen in Afrika helpen? Wat hebben die kinderen misdaan dat die duivel zo kwaad op ze is?