Einde Studiefinanciering nabij.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 17:40

VogeltjeM schreef:
xDramaQueen schreef:
de schuld maak je zelf zo groot, dus vind dat onzin, zoals ik al zei inplaats van 10 weken vakantie te vieren kan je er 8 fulltime werken, dan heb je je college geld bij elkaar (of voor een groot deel) en hoef je niet of weinig bij te lenen.

En je huur, boodschappen en boeken dan? :oo Een lening gaat in de meeste gevallen echt niet (alleen) naar het schoolgeld.

Ik ken maar weinig studenten die 10 weken vakantie vieren, degenen die echt afhankelijk zijn van de studiefinanciering moeten ook nu werken om rond te komen.

hoho over uitwonende heb ik t niet, t ging hier om de thuis zitters!

xDramaQueen schreef:
Priscilla__ schreef:

En wat als die studenten die nog inwonend zijn toch zelf hun studie moeten betalen?

ja dat doe ik, ik ga inplaats van 8 weken vakantie houden 8 weken fulltime aan het werk, t is krap maar ik red het ieder jaar! alleen uitwonend zou dan moeilijker worden want ik betaal straks een groot deel van mn huur van de stufi.

t ging hier dus niet om de uitwonende!

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 17:42

ayo schreef:
Ik studeer zelf ja, en ik ben voor verandering. Ik heb het in een voorgaande post al uitgelegd. Het huidige systeem werkt gewoon helemaal verkeerd. Ik weet niet of stufi afschaffen de oplossing is, maar iig wil ik af van al die lamzakken die geen fiets uitvoeren en voor wie de norm maar steeds wordt bijgesteld. Ja want stel je voor dat er mensen zijn die geen HBO of WO opleiding kunnen halen he... Zelfs op de uni wordt er al steeds meer verplicht, puur om die lamzakken naar school te laten komen omdat ze anders de hele dag uit hun neus vreten en 8 jaar over een studie van 4 jaar doen.

Maar als je nu langer dan vier jaar studeert, is dat ook voor eigen rekening. Niemand krijgt langer dan 4 jaar studiefinanciering.

Ik begrijp niet waarom 'sneller afstuderen' als een argument wordt gezien om de studiefinanciering af te schaffen. Je krijgt 4 jaar studiefinanciering. Studeer je langer, omdat je eerder bent gestopt met een andere opleiding of omdat je een tweede opleiding wil doen, dan is dit voor je eigen rekening!

Ik ben het wel met je eens dat sommigen een schop onder hun kont verdienen :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 17:45

ayo schreef:
Ik weet niet of stufi afschaffen de oplossing is, maar iig wil ik af van al die lamzakken die geen fiets uitvoeren en voor wie de norm maar steeds wordt bijgesteld.

Ik weet wel of stufi afschaffen de oplossing is: dat is het namelijk niet. De mensen die niets doen, doen over het algemeen weinig omdat ze zich niet interesseren voor de toekomst. Alle maatregelen die genomen zijn (prestatiebeurs etc maar ook BSA) hebben maar nauwelijks tot gevolg gehad dat diegenen die toch al niets deden, nu ineens wel hard aan het werk gaan.

Citaat:
puur om die lamzakken naar school te laten komen omdat ze anders de hele dag uit hun neus vreten en 8 jaar over een studie van 4 jaar doen.

Dat is echt onzin

Citaat:
Dus als ze voor een regeling zorgen die prestatie beloond, zowel in cijfers als in een snelle afronding dan ben ik wel voor. Je zou kunnen denken aan dat bij op tijd afstuderen een flink percentage wordt kwijtgescholden en wanneer je hoger dan een 7,5 staat ook nog een deel.

Alle andere maatregelen op dat gebied hebben nauwelijks effect geahd, waarom dit dan ineens wel?

Citaat:
In ieder geval zou ik graag zien dat sommige studenten gaan beseffen dat studeren ook een investering in jezelf is, en niet alleen maar omdat het 'hoort' en dat het vooral leuk is om je elk weekend lam te zuipen en daardoor elk jaar weer 12 herkansingen moet maken.

Die studenten, die hebben vaak een grote mond. Maar die krijgen het of van hun ouders, of ze draaien wel degelijk voor de kosten op (ze werken ernaast, of ze hebben straks een flinke schuld). Alleen dat gaan ze nu niet toegeven, natuurlijk niet. Maar verdiep je eens in de realiteit, ipv in vooroordelen, en je zult moeten constateren dat de feestende studenten dat allang niet meer kunnen doen van hun stufi. Dat beeld van die studenten, dat blijft maar rondhangen, ook al heeft het niets meer met de werkelijkheid te maken.

Daarnaast heeft iedereen het over de investering van studenten in zichzelf. Maar wij als maatschappij hebben er ook baat bij dat mensen fatsoenlijk opgeleid zijn. Als handelsland en kenniseconomie hebben we opgeleide mensen nodig, het heeft ook voor ons land als geheel voordeel.

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 18:03

Shadow0 schreef:
Ik weet wel of stufi afschaffen de oplossing is: dat is het namelijk niet. De mensen die niets doen, doen over het algemeen weinig omdat ze zich niet interesseren voor de toekomst. Alle maatregelen die genomen zijn (prestatiebeurs etc maar ook BSA) hebben maar nauwelijks tot gevolg gehad dat diegenen die toch al niets deden, nu ineens wel hard aan het werk gaan.

Daar heb je misschien wel gelijk in, helaas.

Citaat:
Dat is echt onzin

Waarom anders? Ze weten dat de helft niet komt opdagen voor bepaalde dingen dus moet het maar verplicht, dat is de enige manier om ze binnen te houden. Of het werkt, het zal wel niet, en godzijdank heb ik er nog nauwelijk last van, maar ik hoor wel om me heen dat er steeds meer verplicht wordt. Groepswerk is in mindere mate ook om mensen er maar bij te houden.
Citaat:
Alle andere maatregelen op dat gebied hebben nauwelijks effect geahd, waarom dit dan ineens wel?

Volgens mij zijn studenten nog nooit beloond voor hogere cijfers. Het maakt nauwelijks uit of je een 5,6 haalf of een 9,6. Punten zijn punten. Sommige werkgevers kijken naar je cijferlijst, maar echt last heb je niet van. Ik denk dat dit juist een kans is om mensen aan te sporen dat je best doen positief is en 'mag' in de Nederlandse zesjescultuur.
Citaat:
Die studenten, die hebben vaak een grote mond. Maar die krijgen het of van hun ouders, of ze draaien wel degelijk voor de kosten op (ze werken ernaast, of ze hebben straks een flinke schuld). Alleen dat gaan ze nu niet toegeven, natuurlijk niet. Maar verdiep je eens in de realiteit, ipv in vooroordelen, en je zult moeten constateren dat de feestende studenten dat allang niet meer kunnen doen van hun stufi. Dat beeld van die studenten, dat blijft maar rondhangen, ook al heeft het niets meer met de werkelijkheid te maken.

Daarnaast heeft iedereen het over de investering van studenten in zichzelf. Maar wij als maatschappij hebben er ook baat bij dat mensen fatsoenlijk opgeleid zijn. Als handelsland en kenniseconomie hebben we opgeleide mensen nodig, het heeft ook voor ons land als geheel voordeel.

Ja we hebben die mensen nodig, maar de opleidingen gaan steeds minder voorstellen. Dus dan heb je 50% hoogopgeleiden, maar sorry hoor, mensen die hoogopgeleid zijn omdat ze op hun tentamen het boek erbij mochten hebben? Dat is toch gewoon diploma's uitdelen, geen hoger onderwijs. Op zo'n manier ga je als kenniseconomie echt niet overleven in de concurrentiestrijd met het buitenland.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 18:16

ayo schreef:
Volgens mij zijn studenten nog nooit beloond voor hogere cijfers. Het maakt nauwelijks uit of je een 5,6 haalf of een 9,6. Punten zijn punten.

Maar mensen zijn wel beloond voor het halen van hun punten, en toch lopen ongemotiveerde studenten daar niet harder door. Die halen ook die 5,6 niet.

Daarnaast zie ik ten eerste het probleem met de zesjescultuur niet echt - voldoende doen maar niet meer is (hoe jammer ook) maar al te vaak een belangrijke eigenschap in handel en werk. Je doet wat je kunt maar je moet ook niet altijd te perfect willen zijn, want dat is niet efficient.

Citaat:
Sommige werkgevers kijken naar je cijferlijst, maar echt last heb je niet van. Ik denk dat dit juist een kans is om mensen aan te sporen dat je best doen positief is en 'mag' in de Nederlandse zesjescultuur.

Dat is niet heel realistisch. Als het bedrijfsleven het blijkbaar niet belangrijk vind, is het eerder een indicatie dat het er misschien ook gewoon niet zo heel veel toe doet, en is het kunstmatig toevoegen van zo'n beloning weinig zinvol.
Daarnaast maken de cijfers wel uit als je binnen de academische wereld verder wilt (een doorsnee zesjesstudent wordt over het algemeen geen AIO).

Citaat:
Ja we hebben die mensen nodig, maar de opleidingen gaan steeds minder voorstellen.
Zouden we dan niet veel beter de kwaliteit van de [o]opleidingen[/i] kunnen verbeteren ipv poortwachter spelen en mensen weren?

Citaat:
Dus dan heb je 50% hoogopgeleiden, maar sorry hoor, mensen die hoogopgeleid zijn omdat ze op hun tentamen het boek erbij mochten hebben?

Nooit een goed openboektentamen gehad blijkbaar? :)

Even wat halve zinnen aangevuld

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 18:34

Als we allemaal wat in moeten leveren, dan kunnen we de studenten niet uitsluiten. Dus dat daar wat van af wordt gehaald, lijkt mij niet zo gek. Het is al fijn dat wij maar een klein beetje aan schoolgeld hoeven te betalen, dat is in andere landen ook wel heel anders. Daarnaast heb ik ook gewoon kunnen werken naast mijn studie, die toch niet één van de makkelijksten is. Een bijbaantje moet bij de meeste studies wel kunnen, waar een wil is, is een weg. Ik heb ook geen jaar verzopen, ging wel uit, maar niet te gek.

En trouwens; ik heb nooit een open boek tentamen gehad. :D

Het topic riekt trouwens wel aardig naar een 'jongens stem toch allemaal op de PVV, want ze zijn zo goehoed'-topic. Zucht.

Shadow0

Re: Einde Studiefinanciering nabij.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 18:41

Openboektentamens kunnen behoorlijk pittig zijn, omdat ze dan vaak gaan over het toepassen en in context zetten van zaken.

Ik vind het op zich ook niet erg dat er op de studenten wordt bezuinigd, maar wel met de juiste motivatie. Er moet worden bezuinigd omdat iedereen in moet leveren. Maar m.i. niet omdat studenten allemaal alleen maar laveloos in de kroeg hangen - want dat is gewoon niet zo. Althans, niet van hun stufi.
En ik blijf erbij dat er toch beter wat gesneden kan worden aan de bovenkant (CvB, faculteitsbesturen en dergelijke) want daar zit ook heel wat geld, en dat komt niet zomaar ten goede aan de studies.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 19:22

ik vind openboek tentamens de rotste tentamens die er zijn... die zijn echt een stuk moeilijker dan de tentamens waar je geen boek bij mag hebben.

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 13:34

xDramaQueen schreef:
Angelita schreef:
Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Studeren is al heftig, als je dan ook nog eens al je vakanties fulltime moet werken dan heb je nooit rust. Er zijn maar weinig mensen die zó stressbestendig zijn dat ze dat aankunnen. Zelf zou ik gillend gek worden.

Ik vraag me overigens af waar al het geld dan wél heen gaat.
1. Er wordt bezuinigt op het onderwijs
2. Er wordt bezuinigt op de zorg.
3. De studiefinanciering wordt evt afgeschaft.

Waar gaat dat geld dan in godsnaam naar toe? Mag toch hopen niet naar die peperdure F16 (??) vliegtuigen...

dat valt ook wel mee, ik zeg ook niet dat je alle 10 de weken vol moet werken, als je straks fulltime aan de slag gaat neem je toch ook geen 8/10 weken vrij? je kan ook 5 weken werken en 3 weken vrij, desnoods 1 net als de vakantie begint, en dan nog 2 voordat het nieuwe jaar begint, tjah misschien weet ik niet beter maar vind t allemaal best onnodig en doelloos om serieus letterlijk de hele vakantie op je gat te zitten.

maar net wat ik zeg, ik ben niet anders gewend en begon al jong met fulltime werk, maar ik word gillend gek als ik zolang zou moeten stilzitten.

De hele vakantie op je gat zitten is weer het andere uiterste. Mijn vooruitzicht is wel dat ik iedere vakantiedag zou moeten werken. Simpelweg omdat ik dan mijn studiekosten moet betalen, een deel van de huur, eten (samen met vriend) etc. etc.
Nu denk je vast ''ja maar dat heeft iedereen dan''. Klopt, maar ik ben pas 17 en verdien dus echt geen moer (minimum). Als ik nou 6 euro per uur zou verdienen werd het al makkelijker, maar met die 3,50 per uur kan ik dan echt niet rond komen hoor. Met stufi is goed te doen maar zonder ga ik dat simpelweg niet redden.
En zoveel werken én studeren ben ik niet toe in staat, ik heb ADHD, heb daardoor de concentratie van een doperwt en heb zodoende meer pauzes e.d. nodig tussen mijn schoolwerk.

Hiermee ben ik echt geen uitzondering, er zijn heel veel studenten die jong naar de uni gaan of concentratieproblemen hebben. Daar mag best rekening mee gehouden worden vind ik.

Ayo: Daar heb je zeker een heel goed punt, maar de hele stufi afschaffen alleen maar door die luilakken..... Dat vind ik wel enigszins ver gaan (geef jij ook aan geloof ik). :=

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 13:44

LuvdaTossa schreef:
Als we allemaal wat in moeten leveren, dan kunnen we de studenten niet uitsluiten. Dus dat daar wat van af wordt gehaald, lijkt mij niet zo gek. Het is al fijn dat wij maar een klein beetje aan schoolgeld hoeven te betalen, dat is in andere landen ook wel heel anders.

Nee hoor, we moeten niet allemaal inleveren; alleen de ouderen, zieken, laaggeschoolden, gehandicapten en binnenkort dus ook de studenten.

In welke andere landen is het dan zo anders m.b.t. schoolgeld betalen?

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 19:31

En jij denkt dat de mensen die meer verdienen niet ook ontzettend veel belasting betalen ? En dus ook al in moeten leveren ?

xXLiekeXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 19:37

Interessante discussie.

Ik ben als student (aankomend) voor het afschaffen van de studiefinanciering. Ik denk dat het goed is als mensen eens gaan werken.
Ikzelf werk nu de gehele vakantie en merk dat mensen dat gewoon niet begrijpen en het maar raar vinden. Ik ken mensen die gewoon van stufi leven en verder niks doen. Die zouden maar eens aan 't werk gezet moeten worden. Alsof ze later ook kunnen leven van de overheid?

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 19:39

xXLiekeXx schreef:
Interessante discussie.

Ik ben als student (aankomend) voor het afschaffen van de studiefinanciering. Ik denk dat het goed is als mensen eens gaan werken.
Ikzelf werk nu de gehele vakantie en merk dat mensen dat gewoon niet begrijpen en het maar raar vinden. Ik ken mensen die gewoon van stufi leven en verder niks doen. Die zouden maar eens aan 't werk gezet moeten worden. Alsof ze later ook kunnen leven van de overheid?

Heb je het hierbij ook over de uitwonenden?
Want wat is je idee over mensen die werken én studiefinanciering nog steeds nodig hebben om rond te komen? En mensen wier ouders niets bijbetalen? En mensen die om een andere reden neit kunnen werken?
Laatst bijgewerkt door VogeltjeM op 28-07-10 19:41, in het totaal 1 keer bewerkt

xXLiekeXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 19:41

Degene die van stufi leven?
Ja.

Maar, ik heb hier ook niks te klagen thuis. Mijn ouders betalen mijn schoolgeld en boeken. Al zouden ze dit niet doen, kan ik 't zelf gewoon betalen.
Laatst bijgewerkt door xXLiekeXx op 28-07-10 19:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 19:41

xXLiekeXx schreef:
Ik ken mensen die gewoon van stufi leven en verder niks doen.

Het is niet mogelijk om alleen van je stufi te leven (zelfs niet met aanvullende beurs). Zij zullen voor een aanvulling zorgen door bij te lenen, of gesponsord worden doordat hun ouders bv hun ziektekostenverzekering, hun collegegeld en/of hun levensonderhoud betalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 19:42

Ik ben ook aankomend student en ben zelf echt tegen de afschaffing! ik moet van mijn stufi namelijk mijn studie geld gaan betalen. en ja ik werk. al sinds dat ik 15 ben! maar daarvan moet ik andere dingen kopen, en meer dan dat ik nu werk gaat niet.
Dus geen stufi = geen studie.

xXLiekeXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 19:43

Shadow0 schreef:
xXLiekeXx schreef:
Ik ken mensen die gewoon van stufi leven en verder niks doen.

Het is niet mogelijk om alleen van je stufi te leven (zelfs niet met aanvullende beurs). Zij zullen voor een aanvulling zorgen door bij te lenen, of gesponsord worden doordat hun ouders bv hun ziektekostenverzekering, hun collegegeld en/of hun levensonderhoud betalen.

Collegegeld wordt vaak niet geheel zelf betaald, inderdaad. Maar, ik ga dat hier niet openbaar neerzetten.
't punt is meer dat mensen gewoon niet werken, niet bereid zijn om te werken. Want 't lukt toch wel. Zelfs die vakanties.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 19:45

xXLiekeXx schreef:
Interessante discussie.

Jij woont nog thuis zeker???? En betaalt zeker ook nog geen (ziektekosten)verzekering?

Ik start in september met een 4-jarige HBO opleiding welke niet in deeltijd gedaan kan worden. Ik woon op mezelf en heb zodoende een heleboel vaste lasten. Plus collegegeld, boeken en overige studiekosten. Ik zal elke vrije dag en vakantie moeten werken en zal dan nog al mijn reserves (die ik de afgelopen jaren heb opgebouwd) kwijt zijn.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 19:46

xXLiekeXx schreef:
Collegegeld wordt vaak niet geheel zelf betaald, inderdaad. Maar, ik ga dat hier niet openbaar neerzetten.
't punt is meer dat mensen gewoon niet werken, niet bereid zijn om te werken. Want 't lukt toch wel. Zelfs die vakanties.

Maar dat is een zaak tussen die mensen en hun ouders. Als de ouders niet vinden dat hun kinderen moeten gaan werken voor het collegegeld, heeft dat niks met de stufi te maken.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 19:46

Had mn laatste post nog gewijzigd, sorry voor de onduidelijkheid:

VogeltjeM schreef:
Want wat is je idee over mensen die werken én studiefinanciering nog steeds nodig hebben om rond te komen? En mensen wier ouders niets bijbetalen? En mensen die om een andere reden neit kunnen werken?

Vind je het ook verkeerd dat deze mensen studiefinanciering krijgen?

Ik was als uitwonende student echt wel afhankelijk van mijn studiefinanciering. Het is geen kwestie van 'maar aan het werk gaan'. Ik werkte me drie slagen in de rondte, als student heb je het niet breed, zeker niet met slechtbetalende bijbaantjes. Op jezelf wonen is zo ontzettend duur dat je dat gewoon niet redt met een bijbaantje.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 19:48

Hier een uitwonende student die tegen afschaffen van de stufi is.
Het collegegeld betalen mijn ouders, ik draai op voor de huur van mijn kamer, studieboeken, eten en alles wat ik verder uitgeef. Ik heb mijn stufie hier hard voor nodig, maar alleen daarvan kom ik niet rond. Daarom werk ik bij in de weekenden, en in de vakanties werk ik zoveel mogelijk. De huurkosten van mijn kamer kan ik ophoesten door de stufi + 2/3 van mijn loon. De rest van het loon wat overblijft gebruik ik voor eten en andere dingen zoals kleding en uitgaan. Geloof me, dat is weinig... En ik ken niet veel (uitwonende) studenten bij wie dat heel anders geregeld is. Dus zonder de stufi zou ik niet weten wat ik moet, ik kan dan amper mijn kamer betalen. Want om te zeggen dat bijbaantjes ALTIJD zo goed verdienen om helemaal rond te komen als student, nee, helaas niet.

xXLiekeXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 19:49

Tja, ik heb natuurlijk makkelijk praten. Ik woon thuis en mijn ouders betalen collegegeld en boeken. Dit zou ik zelf ook kunnen, maar niet als uitwonende.

Ik snap dat het voor sommige mensen erg, heel erg zwaar gaat worden met werken en studeren.

Het brengt mij in een tweestrijd. Omdat ik ook merk hoe er misbruik van gemaakt wordt. Maar, de mensen die hard werken gun in het van harte om toch netjes rond te kunnen komen!

Edit: vraagje: Zijn alle uitwonende studenten hier uitwonend door onmogelijk situatie thuis of een te grote afstand of zou je het ook gemakkelijk redden met thuiswonen? Gewoon nieuwsgierigheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 19:52

Maar is het niet zo dat de meeste studenten die echt veel feesten er een stufi lening bij hebben?
En dus dan later weer in de knoop komen omdat ze het niet terug kunnen betalen?

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 19:52

Volgens mij is er gewoon een zeer groot verschil tussen uitwonende en thuiswonende studenten :)
Uitwonenden hebben al snel een extra last van 200 tot 500 euro (kamerhuur die sterk kan variëren in prijs, zelf eten betalen). De stufi die uitwonenden krijgen is ongeveer 170 euro hoger dan die van thuiswonenden. Er zit dus wel degelijk een gat tussen de extra kosten en de extra tegemoetkoming, en daar moet voor gewerkt worden of ouders moeten bereid zijn mee te betalen. Maar dan is het al een heel andere financiële situatie dus :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 19:55

xXLiekeXx schreef:
Het brengt mij in een tweestrijd. Omdat ik ook merk hoe er misbruik van gemaakt wordt. Maar, de mensen die hard werken gun in het van harte om toch netjes rond te kunnen komen!

Er wordt niet meer zo heel veel misbruik van gemaakt. Als iemand z'n studie niet afrondt moeten de kosten immers weer terugbetaald worden. Door de studiefinanciering helemaal af te schaffen worden er heel wat meer oprechte studenten benadeeld die hun best doen om alles op orde te houden. En ik vind stufi voor legitiem studerende studenten niet verkeerd - als ze hun studie niet halen moeten ze het terugbetalen dus het is niet zo dat je het krijgt zonder er iets voor te doen. Of ze er wel of niet naast werken om de aanvullende kosten te betalen is een zaak tussen hun ouders en hen...