Shadow0 schreef:Ik weet wel of stufi afschaffen de oplossing is: dat is het namelijk niet. De mensen die niets doen, doen over het algemeen weinig omdat ze zich niet interesseren voor de toekomst. Alle maatregelen die genomen zijn (prestatiebeurs etc maar ook BSA) hebben maar nauwelijks tot gevolg gehad dat diegenen die toch al niets deden, nu ineens wel hard aan het werk gaan.
Daar heb je misschien wel gelijk in, helaas.
Citaat:
Dat is echt onzin
Waarom anders? Ze weten dat de helft niet komt opdagen voor bepaalde dingen dus moet het maar verplicht, dat is de enige manier om ze binnen te houden. Of het werkt, het zal wel niet, en godzijdank heb ik er nog nauwelijk last van, maar ik hoor wel om me heen dat er steeds meer verplicht wordt. Groepswerk is in mindere mate ook om mensen er maar bij te houden.
Citaat:
Alle andere maatregelen op dat gebied hebben nauwelijks effect geahd, waarom dit dan ineens wel?
Volgens mij zijn studenten nog nooit beloond voor hogere cijfers. Het maakt nauwelijks uit of je een 5,6 haalf of een 9,6. Punten zijn punten. Sommige werkgevers kijken naar je cijferlijst, maar echt last heb je niet van. Ik denk dat dit juist een kans is om mensen aan te sporen dat je best doen positief is en 'mag' in de Nederlandse zesjescultuur.
Citaat:
Die studenten, die hebben vaak een grote mond. Maar die krijgen het of van hun ouders, of ze draaien wel degelijk voor de kosten op (ze werken ernaast, of ze hebben straks een flinke schuld). Alleen dat gaan ze nu niet toegeven, natuurlijk niet. Maar verdiep je eens in de realiteit, ipv in vooroordelen, en je zult moeten constateren dat de feestende studenten dat allang niet meer kunnen doen van hun stufi. Dat beeld van die studenten, dat blijft maar rondhangen, ook al heeft het niets meer met de werkelijkheid te maken.
Daarnaast heeft iedereen het over de investering van studenten in zichzelf. Maar wij als maatschappij hebben er ook baat bij dat mensen fatsoenlijk opgeleid zijn. Als handelsland en kenniseconomie hebben we opgeleide mensen nodig, het heeft ook voor ons land als geheel voordeel.
Ja we hebben die mensen nodig, maar de opleidingen gaan steeds minder voorstellen. Dus dan heb je 50% hoogopgeleiden, maar sorry hoor, mensen die hoogopgeleid zijn omdat ze op hun tentamen het boek erbij mochten hebben? Dat is toch gewoon diploma's uitdelen, geen hoger onderwijs. Op zo'n manier ga je als kenniseconomie echt niet overleven in de concurrentiestrijd met het buitenland.