Electra63 schreef:Ik heb me vergist. Zijn voorstellen die nog door de Tweede Kamer moeten:http://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/aanhangige_wetgeving/index.jsp
Maar ik heb wel voorstellen gevonden die de Eerste Kamer tegenhoudt.
Onder andere die over het EPD (Electronisch Patienten Dossier).
Dus om te zeggen, dat de Eerste Kamer een formaliteit is, dat klopt niet.
Omdat de verkiezingen voor de Provinciale Staten niet gelijk lopen met de verkiezingen voor de Tweede Kamer, kan de zetelverdeling anders zijn. En bij kleine verschillen kan dat wel uitmaken. Want de leden mogen zelf kiezen, ze volgen over het algemeen natuurlijk wel de voorkeur van de partij, maar een enkele keer stemt een lid wel eens afwijkend.
Misschien herinner je nog de nacht van Wiegel?
De eerste kamer kan alleen voorstellen tegenhouden als ze strijdig zijn met bestaande regels en/of wetgeving. Ze kunnen niets tegenhouden puur omdat het ze niet bevalt. Dat EPD was in strijd met de privacywet en dan kunnen ze het terugsturen naar de Tweede Kamer om het zo aan te passen dat het de toetsing wel kan doorstaan. Maar als een wetsvoorstel niet indruist tegen regels of wetten dan kan de eerste kamer hoog en laag springen, maar ze kunnen het niet tegenhouden. De Eerste Kamer is een controlerend orgaan. De Eerste Kamer controleert de Tweede Kamer en de Tweede Kamer controleert de regering.