Verbod op huwelijk tussen neven en nichten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 19:55

LuvdaTossa schreef:
Maar het blijkt dus dat het verbod in het echt een verwaarloosbaar verbod was ;)

En het ligt dus niet aan dat mijn grootouders niet wettig, niet in een ander land, niet in de chaos van de oorlog, niet onder de Duitsers onwettig waren getrouwd. Wat wel jouw aannames waren.

Klopt, ik wist niets van een mogelijke dispensatie. Maar dat het verboden was is ontegenzeggelijk, dus daarmee zei ik niets wat niet waar was.

Electra63

Re: VERBOD OP HUWELIJK TUSSEN NEVEN EN NICHTEN?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 19:56

Kiwiko,
Ik vind Shadow dus wel op een prettige manier discussiëren.
Ze vraagt door als er een artikel wordt geplaatst en neemt niet alles klakkeloos aan.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 19:59

Electra63 schreef:
Kiwiko,
Ik vind Shadow dus wel op een prettige manier discussiëren.
Ze vraagt door als er een artikel wordt geplaatst en neemt niet alles klakkeloos aan.

Shadow0 schreef:
KiWiKo schreef:
joh.......... wat doet de eerste kamer dan?

Geen idee, kwartetten?

vind je??? in de kamer kom je er niet hoor met dat soort antwoorden :D :D :D Ik vraag wat de eerste kamer dan doet? gewoonweg omdat ik die materie langer dan shadow oud is niet ingedoken ben........ lijkt mij een oprechte vraag :) :)

*edit* effe quotje gefixed in 6 moves :D *

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 20:01

Nee, ok daar heb je gelijk in.
Maar soms word je een beetje moe van deze discussies en krijg je zulke melige antwoorden.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 20:04

Maar is men in dit topic nu tegen het trouwen van neven en nichten omdat hun kinderen een verhoogde kans hebben op afwijkingen?
Of omdat het niet "hoort"? Of omdat het vaker voorkomt bij een bepaalde bevolkingsgroep? Of om een andere reden?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 20:05

Electra63 schreef:
Nee, ok daar heb je gelijk in.
Maar soms word je een beetje moe van deze discussies en krijg je zulke melige antwoorden.

Dat was inderdaad de reden. In een serieuze discussie zal ik mijn best doen om dingen te onderbouwen en uit te leggen. Maar als mensen zomaar vanalles gaan roepen dat gewoon regelrechte onzin is - waarom zou ik dan nog de moeite nemen om daar serieus mee om te gaan?

Ik verwacht in een nuttige discussie dat mensen een beetje zorgvuldig zijn. Zomaar dingen roepen die niet waar zijn omdat je het gewoon niet weet, valt daar wat mij betreft niet onder.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 20:13

Electra63 schreef:
Kijk Janesmith, je kan wel tegen mensen gaan zeggen dat ze geen bal weten van de politiek, maar ik zie jou ook wel eens dingen beweren die volgens mij niet kloppen.

Je moet maar eens googlen hoeveel wetsvoorstellen nog bekrachtigd moeten worden.
Daar staan voorstellen bij van voor 2000.

En het is dus wel belangrijk dat als je in de Tweede Kamer een meerderheid hebt, je dat ook beter kan hebben in de Eerste Kamer.
De kopvoddentax bijvoorbeeld, kan er dus nooit doorheen komen als de PVV geen leden in de Eerste Kamer heeft.

Ik hoop zowiezo niet dat dat er komt.

Die kopvoddentax komt nooit door de kamer. Niet door de eerste en ook niet door de tweede. Al zou de PVV 74 zetels hebben. Dat was een belachelijk voorstel dat door niet één partij in Nederland ondersteund gaat worden. En terecht!
Wat dat huwelijksverbod betreft, daar maakt het niks uit of de PVV wel of niet in de eerste kamer zit, want er is zonder hen al een meerderheid voor.
Over politiek zul je mij niets zien beweren dat niet klopt. Dat is nou precies mijn studierichting en ik ben nog maar 1 jaar geleden afgestudeerd dus het zit nog heel vers in mijn geheugen allemaal. Mocht je desondanks toch beweringen tegenkomen die niet kloppen, corrigeer me maar dan. Alleen moeten het wel correcties zijn die je kunt staven en niet omdat jouw gevoel dat zegt.
Jij zegt dat er nog steeds wetsvoorstellen uit 2000 door de Eerste Kamer moeten. Zou je mij er één kunnen noemen?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 20:27

Ik heb me vergist. Zijn voorstellen die nog door de Tweede Kamer moeten:http://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/aanhangige_wetgeving/index.jsp

Maar ik heb wel voorstellen gevonden die de Eerste Kamer tegenhoudt.
Onder andere die over het EPD (Electronisch Patienten Dossier).

Dus om te zeggen, dat de Eerste Kamer een formaliteit is, dat klopt niet.

Omdat de verkiezingen voor de Provinciale Staten niet gelijk lopen met de verkiezingen voor de Tweede Kamer, kan de zetelverdeling anders zijn. En bij kleine verschillen kan dat wel uitmaken. Want de leden mogen zelf kiezen, ze volgen over het algemeen natuurlijk wel de voorkeur van de partij, maar een enkele keer stemt een lid wel eens afwijkend.
Misschien herinner je nog de nacht van Wiegel?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 20:33

ja die herinner ik me nog wel heeeel vaag :) :)

maar eerlijk is braaf, dan is ons tweedekamer verkiezingsding toch echt een wassen neus???

laat de leden van de tweede kamer mensen voordragen voor de eerste kamer.........

OF in het kader van de bezuinigingen............... zou de eerste kamer misschien wel beter afgeschaft kunnen worden :) :)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 20:38

Eerste Kamerleden verdienen € 1959,-- bruto per maand.
Voor 1 dag per week.
Mijn vorige directeur zat in de Eerste Kamer voor D66.
Maar volgens mij was hij vaker weg, dan 1 x per week.

En afschaffen, dat weet ik niet hoor ........... daarvoor heb ik er ook niet genoeg verstand van.
Maar dat zal zowiezo niet gebeuren, men snijdt nooit in eigen vlees.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 20:39

nou :D :D verdien jij dat in een week van 4,333 dagen??? :) ikke niet hoor :) :)

en hoeveel leden zitten daar............ onkostenvergoedingen? werkgeverslasten? bonussen, extratjes, lunchje.........

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 20:41

75 leden, dus tel maar uit......

En nee, dat krijg ik niet voor 1 dag per week, maar ik verdien het wel :D

efaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 20:44

serieus mn mond valt open van dit topic, ik was er echt vanovertuigd dat er al een verbod op was. sorry hoor maar met je eigen fam trouwen moet hier echt niet kunnen. valt dat dan ook niet onder incest?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 20:46

bruto 147.000 werkgeverslasten 20% dat moet er nog bovenop........ zeg 250.000........ onkosten = vaak het verdubbelen van de bruto, bruto kosten dus een totaal van 500.000 en dat keer 12 is 6 mlj op jaarbasis............

nah, kan je toch een paar leuke verpleegstertjes voor aan het werk houden dacht ik........ ook nog wat leuke allochtonen projecten van opzetten...........

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 20:49

kamsel schreef:
Maar is men in dit topic nu tegen het trouwen van neven en nichten omdat hun kinderen een verhoogde kans hebben op afwijkingen?
Of omdat het niet "hoort"? Of omdat het vaker voorkomt bij een bepaalde bevolkingsgroep? Of om een andere reden?

Ik ben tegen omdat het op den duur zorgt voor een onnodig aantal geestelijk- en/of lichamelijk gehandicapte mensen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 20:51

Ach, die van de Eerste Kamer D66 was ook nog directeur van een grote Zorginstelling, kan jij wel nagaan wat daar binnenkomt.

En zowiezo, van het salaris van de gemiddelde manager, kan je aardig wat verpleegkundigen opleiden.
Maar ook bij ons, komen er iedere maand managers en gedetacheerden voor projekten erbij, en worden de tijdelijke contracten van de verpleegkundige niet of nauwelijks verlengd.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 20:52

tja joh............... ik ga niet eens over de zorg beginnen......... slecht voor mijn hart :) :)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 20:53

Ik ben het wel eens op dit punt met je Janesmith, maar ik denk dat een hoop ouders van gehandicapte kinderen dit kwetsend zullen vinden. Want ook die kinderen hebben bestaansrecht.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 20:56

janesmith schreef:
Over politiek zul je mij niets zien beweren dat niet klopt. Dat is nou precies mijn studierichting en ik ben nog maar 1 jaar geleden afgestudeerd dus het zit nog heel vers in mijn geheugen allemaal. Mocht je desondanks toch beweringen tegenkomen die
niet kloppen, corrigeer me maar dan.

Ik meen dat er al een langsgekomen was. Je bewering over het besluit hierover was duidelijk onjuist: dit is nog niet besloten terwijl jij beweerde van wel. En je bewering over verschillende statistieken is ook onjuist - je hebt blijkbaar geen kennis van voorwaardelijke kansen. En dat zijn correcties die ik kan staven zonder me op mijn gevoel te hoeven beroepen.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 21:00

Electra63 schreef:
Ik heb me vergist. Zijn voorstellen die nog door de Tweede Kamer moeten:http://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/aanhangige_wetgeving/index.jsp

Maar ik heb wel voorstellen gevonden die de Eerste Kamer tegenhoudt.
Onder andere die over het EPD (Electronisch Patienten Dossier).

Dus om te zeggen, dat de Eerste Kamer een formaliteit is, dat klopt niet.

Omdat de verkiezingen voor de Provinciale Staten niet gelijk lopen met de verkiezingen voor de Tweede Kamer, kan de zetelverdeling anders zijn. En bij kleine verschillen kan dat wel uitmaken. Want de leden mogen zelf kiezen, ze volgen over het algemeen natuurlijk wel de voorkeur van de partij, maar een enkele keer stemt een lid wel eens afwijkend.
Misschien herinner je nog de nacht van Wiegel?

De eerste kamer kan alleen voorstellen tegenhouden als ze strijdig zijn met bestaande regels en/of wetgeving. Ze kunnen niets tegenhouden puur omdat het ze niet bevalt. Dat EPD was in strijd met de privacywet en dan kunnen ze het terugsturen naar de Tweede Kamer om het zo aan te passen dat het de toetsing wel kan doorstaan. Maar als een wetsvoorstel niet indruist tegen regels of wetten dan kan de eerste kamer hoog en laag springen, maar ze kunnen het niet tegenhouden. De Eerste Kamer is een controlerend orgaan. De Eerste Kamer controleert de Tweede Kamer en de Tweede Kamer controleert de regering.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 21:03

Electra63 schreef:
Ik ben het wel eens op dit punt met je Janesmith, maar ik denk dat een hoop ouders van gehandicapte kinderen dit kwetsend zullen vinden. Want ook die kinderen hebben bestaansrecht.

Die zijn een andere groep. Die hebben niet bewust dat verhoogde risico genomen, dat vind ik een heel ander verhaal dan bewust een verhoogd risico lopen. Het risico is 100% hoger dan bij normale huwelijken. Nog niet gesproken over wat de verhoogde kans is als het inteelt op inteelt is. Het werkt progressief namelijk.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 21:05

De Eerste Kamer kan een wetsvoorstel aannemen of verwerpen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 21:08

janesmith schreef:
Die zijn een andere groep. Die hebben niet bewust dat verhoogde risico genomen, dat vind ik een heel ander verhaal dan bewust een verhoogd risico lopen.

Ik denk persoonlijk dat er heel veel zijn die op z'n minst een risico nemen. Oudere vrouwen, mensen met een erfelijke ziekte in de familie, mensen die alcohol gebruiken of roken in de tijd dat ze zwanger zijn... allemaal verbieden? Of nog beter: verplicht aborteren en laten steriliseren? (Ligt het aan mij dat ik het idee heb dat ik deze visie al eens eerder heb gehoord? Het roept toch bepaalde associaties op...)

PS: ik ben erg benieuwd naar je reactie op die verkeerde bewering over het besluit. Want ik vind het nogal kwalijk en respectloos naar ook de anderen in deze discussie dat je zonder blikken of blozen onwaarheden beweert en daar nog aan toevoegt dat ze jou niet kunnen betrappen op onjuiste dingen. In mijn boekje heet dat gewoon liegen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 21:09

Zie de site van de Eerste Kamer:

Schriftelijke voorbereiding
Nadat een door de Tweede Kamer aangenomen wetsvoorstel bij de Eerste Kamer is ingekomen, wordt de behandeling ervan, net als in de Tweede Kamer, eerst schriftelijk voorbereid door een Kamercommissie.

Ook deze schriftelijke voorbereiding is een wisseling van stukken tussen een Kamercommissie en de regering.

Net als in de Tweede Kamer komen bij de commissie voorafgaande aan (of tijdens) de schriftelijke voorbereiding vaak reacties van maatschappelijke organisaties en burgers binnen.

De schriftelijke voorbereiding kan, afhankelijk van de aard van het voorstel, korter of langer duren.

Er zijn drie varianten mogelijk:

1 Er wordt een blanco eindverslag uitgebracht, waarna het voorstel direct als hamerstuk wordt afgehandeld.

2 Er wordt een verslag uitgebracht, waarop in een nota naar aanleiding van het verslag wordt geantwoord; hierna kan direct een debat plaatsvinden.

3 Er wordt eerst een voorlopig verslag uitgebracht, waarop in een memorie van antwoord wordt gereageerd.

- na dit antwoord bepaalt de commissie of zij een tweede schriftelijke ronde nodig acht of dat een eindverslag kan worden vastgesteld.- De tweede schriftelijke ronde bestaat uit een nader voorlopig verslag, dat wordt gevolgd door een nadere memorie van antwoord.Ook hierna wordt weer bepaald of er een eindverslag kan worden uitgebracht of nog een volgende schriftelijke ronde moet plaatsvinden. Dit laatste komt vrijwel nooit voor en kan alleen plaatsvinden met toestemming van de Kamer.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 21:12