Politiek, hoe nu verder?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Welke coalitiemogelijkheid heeft jou voorkeur?

VVD + PVDA + CDA
19 (3%)
VVD + PVDA + D66 + GroenLinks
169 (31%)
VVD + CDA + SP + D66
14 (2%)
VVD + CDA + SP + GroenLinks
21 (3%)
VVD + PVV + CDA
293 (53%)
VVD + PVDA + SP
29 (5%)

Totaal aantal stemmen: 545

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 12:05

jantergouw schreef:
De PVV liet hun breekpunt omtrent de hoofddoekjes vallen tijdens de besprekingen en daar was commentaar op. Nu laat hij het vallen vóór de besprekingen en weer is het niet goed. Wat is volgens jou wel een goed moment om het te laten vallen? :D

Hoe kom je daar nu bij, ze hielden juist vast aan hun hoofddoekjesverbod.

http://www.almerevandaag.nl/nieuws/alme ... kjesverbod

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 12:06

Uums schreef:
Toushie schreef:
niet alles doorgelezen hiero , maar ga alleen op de poll in welke coalitiemogelijkheid mijn voorkeur heeft en dat is.
VVD PVV CDA :)

Dat zal dan een sterk uitgedund CDA worden...
http://www.trouw.nl/nieuws/nederland/ar ... _PVV_.html

Dat zou geweldig nieuws zijn als die twee zouden vertrekken! Nu hoop ik helemaal dat het een VVD-PVV-CDA coalitie wordt.
De fractieleider, Maxime Verhagen, liet heel duidelijk blijken een samenwerking niet uit te sluiten. In politieke taal betekent dat dat ze bereid zijn.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 12:06

jantergouw schreef:
De PVV liet hun breekpunt omtrent de hoofddoekjes vallen tijdens de besprekingen en daar was commentaar op. Nu laat hij het vallen vóór de besprekingen en weer is het niet goed. Wat is volgens jou wel een goed moment om het te laten vallen? :D

Als je het tijdens de formatie besprekingen al op alle overige punten eens bent geworden misschien???

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 12:08

jantergouw schreef:

Niet. Breekpunt = breekpunt. Je doet een belofte aan je kiezers.

jantergouw

Hermelientje schreef:
jantergouw schreef:

Hoe kom je daar nu bij, ze hielden juist vast aan hun hoofddoekjesverbod.

http://www.almerevandaag.nl/nieuws/alme ... kjesverbod

Helemaal niet waar.

PVV: Hoofddoekjes geen breekpunt meer

sarabande

jantergouw schreef:

Nee ze lieten de hoofddoekjes vallen nadat de besprekingen waren mislukt.

In beide gevallen is wellicht tijdens de onderhandelingen een meer overtuigend tijdstip.

Het alleenzeggenschap van Wilders gaat hem nog parten spelen. Omdat hij niet overlegd met zijn achterban of fractie kan hij zomaar flinke fouten maken. Dat zou iedere politicus doen hoe goed men ook is.

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 12:09

Heino schreef:
jantergouw schreef:

Dus PVDA is voor jou afgevallen als nette partij?

Tijdens het verkiezingsdebat in de Harmonie in Edam voor de gemeenteraadsverkiezingen was de PvdA nog zeer stellig. De gebouwen van het Hoogheemraadschap (HHNK) aan de Schepenmakersdijk moesten gekocht worden en wel voor gemeentelijke huisvesting. Het staat prominent in hun verkiezingsprogramma. Voor de PvdA was dit een absoluut breekpunt aldus - inmiddels wethouder - Dorus Luyckx. Hij daagde Wim Runderkamp van de VVD uit om dat ook als breekpunt te benoemen. Wim Runderkamp gebruikte andere woorden. Hij gaf aan dat de VVD gewoon doet wat zij belooft en daar geen breekpunt voor nodig heeft. De VVD houdt gewoon woord zo gaf hij aan: “als u op ons stemt, dan weet u wat u krijgt”.

Inmiddels heeft de VVD woord gehouden en heeft de PvdA haar eerste en belangrijkste verkiezingsbelofte al gebroken, nog voor het college ook maar één keer bij elkaar is geweest. Dat bleek in de raadsvergadering van afgelopen donderdag, waar de nieuwe coalitiepartijen, VD80, PvdA en CDA, weigerden aan te geven wat ze op dit vlak als coalitie willen. Er gaat (net als vier jaar geleden) onderhandeld worden met het Hoogheemraadschap. Maar wat de inzet van die onderhandelingen is, dat wil men niet zeggen… En eigenlijk zegt dát genoeg. Ze willen de gebouwen blijkbaar niet kopen en niet gebruiken voor gemeentelijke huisvesting (dat was een breekpunt van VD80). Blijkbaar is uitstel de weg en afstel het doel.

Noodzaak
Het vorige college, ook met VD80 en CDA, heeft eind 2009 uitvoerig onderbouwd dat uitbreiding van de gemeentelijke huisvesting noodzakelijk was. De gebouwen aan de Schepenmakersdijk in Edam zijn goede en volledig ingerichte kantoorpanden inclusief raadszaal. Over de aankoop is al veel onderhandeld met het Hoogheemraadschap. De VVD wil deze panden graag kopen voor de vereiste gemeentelijke huisvesting. Dat staat ook in ons verkiezingsprogramma. Want de aankoop van dat kantoorpand kost wel veel geld, maar is nog altijd aanzienlijk goedkoper dan nieuwbouw voor tientallen miljoenen bij de CAI-mast (wat het CDA wil) of nieuwbouw aan de Mgr. C. Veermanlaan (wat VD80 wil).

Blijkbaar lagen de meningen van VD80/CDA zo ver weg van het PvdA-standpunt dat men deze hete aardappel heeft laten liggen en weigert duidelijkheid te geven. Een motie van Groen Links en de VVD om volgende maand met een financiële onderbouwing en een college-advies te komen werd door de PvdA ook afgewezen. Blijkbaar steekt de PvdA de kop in het zand, tot de kans verkeken is, om dan de handen in onschuld te wassen. Maar dan zit men tenminste wel op het door hen zo gewilde pluche.

Jammer
Het is triest dat de coalitie (VD80/PvdA/CDA) geen duidelijkheid wil of kan geven over wat zij gezamenlijk wil, wat de inzet wordt van de onderhandelingen en hoe snel er uitsluitsel moet zijn. Maar erger vinden wij de insteek van de PvdA. Dat zij haar belangrijkste verkiezingsitem volledig heeft weggegeven. En dat terwijl de PvdA weet dat er een meerderheid in de gemeenteraad is, die voor aankoop van de HHNK-panden voor gemeentelijk huisvesting is.
Laatst bijgewerkt door jantergouw op 12-06-10 12:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 12:10

Heino schreef:
jantergouw schreef:

Nogmaals: zoals Bos met de zorgverzekering?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 12:11

Gut daar is Edam weer
Het gaat hier over het Landsbestuur, even beter googelen

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 12:12

sarabande schreef:
faye schreef:
Herinneren we ons de PvdA nog mbt de zorgverzekering? :+

Wellicht is het aan je aandacht ontsnapt dat wij altijd een coalitie regering hebben, dat betekent geven en nemen of je moet als partij 76 zetels halen. Je vergelijkt ook appels met peren, het breekpunt waar Geert zo op stond sneuvelde al voor er zelfs maar naar gevraagd was en minder dan 8 uur nadat hij nog met volle overtuiging zat te vertellen dat dat een onwrikbaar breekpunt was.

zucht

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 12:12

Ik heb maar even het vetgedrukte weggehaald....dat schreeuwt iets minder.... ;)

Edit...laat maar, je had het zelf al aangepast...

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 12:13

sarabande schreef:
Gut daar is Edam weer
Het gaat hier over het Landsbestuur, even beter googelen

Wat maakt dat uit? Op gemeenteraadsniveau mag je dus wel bedriegen maar landelijk niet? Kromme redenatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 12:15

sarabande schreef:
sarabande schreef:

Wellicht is het aan je aandacht ontsnapt dat wij altijd een coalitie regering hebben, dat betekent geven en nemen of je moet als partij 76 zetels halen. Je vergelijkt ook appels met peren, het breekpunt waar Geert zo op stond sneuvelde al voor er zelfs maar naar gevraagd was en minder dan 8 uur nadat hij nog met volle overtuiging zat te vertellen dat dat een onwrikbaar breekpunt was.

zucht

Het was de reden waarom veel mensen op de PvdA gestemd hadden. En zo maakt iedere partij fouten. Ik vind het gewoon een beetje sneu worden hoe men steeds de PVV ergens op probeert te pakken terwijl andere partijen dat soort dingen ook doen. Accepteer het gewoon, het is niet anders. En wie weet verbazen ze ze heel Nederland door het heel goed te gaan doen. Zo niet, geen ramp, gaan we gewoon weer stemmen.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 12:25

jantergouw schreef:
Dus PVDA is voor jou afgevallen als nette partij?

Ik vind het niet netjes nee wanneer je je kiezers een keiharde belofte doet en die vervolgens niet nakomt.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 12:28

sarabande schreef:
jantergouw schreef:

Nee ze lieten de hoofddoekjes vallen nadat de besprekingen waren mislukt.

In beide gevallen is wellicht tijdens de onderhandelingen een meer overtuigend tijdstip.

Het alleenzeggenschap van Wilders gaat hem nog parten spelen. Omdat hij niet overlegd met zijn achterban of fractie kan hij zomaar flinke fouten maken. Dat zou iedere politicus doen hoe goed men ook is.

Dat hoofddoekjes geen breekpunt meer was kwam inderdaad pas toen het in Almere al allemaal voorbij was.

Eigenlijk is dat hele gedoe van breekpunten een beetje onzin want er moet nou eenmaal geregeerd worden en er moeten in ons systeem nou eenmaal concessies worden gedaan. In Engeland waar ze helemaal geen coalities gewend zijn en waar iedereen dacht dat het een ramp zou worden waren ze er zo uit, dus als men wil is alles mogelijk.

Wat wel triest stemt is dat onmiddellijk het 65 = 65 werd losgelaten nog voordat er onderhandelingen gaande waren, terwijl over het werkelijke struikelpunt nl. alle discriminatie in het partijprogramma van de PVV geen woord gezegd wordt. Het zal toch wel duidelijk zijn dat er geen enkele andere partij is die daarmee akkoord zal gaan.
Heeft iemand nog een antwoord op mijn vraag in post onderaan vorige bladzijde of ik voortaan volgens de inzichten van de PVV als etnische Limburger zou moeten worden geregistreerd?

NatasjavE

Re: Politiek, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 12:56

Geen idee hermelientje. Ik vermoed dat dat net als de vorige ideeen ook de schroothoop opgaan. Dat hoop ik in ieder geval wel.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 12:59

NatasjavE schreef:
Geen idee hermelientje. Ik vermoed dat dat net als de vorige ideeen ook de schroothoop opgaan. Dat hoop ik in ieder geval wel.

Punt is alleen dat Nederland zich nu geen paar jaar wanbestuur kan veroorloven

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 13:02

Daar maak ik me ook zorgen over Sarabande.

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 13:18

Eigenlijk had ik wel VVD, CDA, D66 of VVD, PVV, D66 willen zien, helaas. Twee liberale partijen erin waarvan D66 wat linkser georiënteerd is. In deze tijden is het belangrijk dat er een kabinet komt dat met de neus één kant op staat, of links of rechts. Ik denk dat paars+ een soepzooitje wordt. Te veel verschillen en alle partijen willen een andere kant op met Nederland. Ik ben zelf liberaal geörienteerd dus ik zou dat graag weer willen zien in het kabinet en in het beleid.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 13:28

Lovely1 schreef:
Eigenlijk had ik wel VVD, CDA, D66 of VVD, PVV, D66 willen zien, helaas. Twee liberale partijen erin waarvan D66 wat linkser georiënteerd is. In deze tijden is het belangrijk dat er een kabinet komt dat met de neus één kant op staat, of links of rechts. Ik denk dat paars+ een soepzooitje wordt. Te veel verschillen en alle partijen willen een andere kant op met Nederland. Ik ben zelf liberaal geörienteerd dus ik zou dat graag weer willen zien in het kabinet en in het beleid.

Ik denk dat de reden van het falen van het vorige kabinet niet het verschil in richting was maar de totale starheid van Balkenende die hij tot 9 juni heeft volgehouden, om ergens maar op iets terug te komen.
De val van het kabinet was niet Afghanistan maar het rapport over Irak. Toen had Bos het gezien.
Als er parijen samen gaan met politici die elkaar respecteren en weten dat ze water in de wijn moeten doen dan maakt de ideologie eigenlijk niet uit. Ik zie Rutte en Cohen niet zo met elkaar omgaan als Balk en Bos eigenlijk.

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 13:36

sarabande schreef:
Lovely1 schreef:

Ik denk dat de reden van het falen van het vorige kabinet niet het verschil in richting was maar de totale starheid van Balkenende die hij tot 9 juni heeft volgehouden, om ergens maar op iets terug te komen.
De val van het kabinet was niet Afghanistan maar het rapport over Irak. Toen had Bos het gezien.
Als er parijen samen gaan met politici die elkaar respecteren en weten dat ze water in de wijn moeten doen dan maakt de ideologie eigenlijk niet uit. Ik zie Rutte en Cohen niet zo met elkaar omgaan als Balk en Bos eigenlijk.

In mijn reactie heb ik niet gekeken naar het vorige "flut" kabinet maar na de standpunten en algemene richting die ze willen varen ten tijde van de economische crisis. Ik zie een Groenlinks en VVD niet succesvol combineren of er moeten teveel concessies worden gedaan, dan kan je net zo goed geen kabinet nemen of een partij in het midden aanhouden. Ik vind niet dat je partijen met hele verschillende standpunten moet gaan mengen om vervolgens weer op het midden uit te komen, dan staan we weer 4 jaar stil. Ik theorie vind ik de combinatie prima, misschien iets te links naar mijn smaak maar ik zie het in de praktijk gewoon niet werken.

Edit: Dit is een gevoel, wat ik vind, geen feit ;)

Rebeccatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 15:47

Puur op de poll omdat ik geen zin heb in weer een eindeloze discussie:
VVD-PVV-CDA

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 15:55

Voor mij ook puur op de poll, VVD-PVV-CDA

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 21:23

Ik hoop op VVD, PVV en CDA. Ik denk dat dat het beste zou zijn voor Nederland. :)
Sowieso ben ik erg benieuwd wat Wilders voor elkaar krijgt!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 21:43

sarabande schreef:
Punt is alleen dat Nederland zich nu geen paar jaar wanbestuur kan veroorloven

Helemaal mee eens. Ik zou al blij zijn met kundige policiti en leiders die het belang van Nederland voor ogen hebben. (Wat dat betreft is het lichtpuntje dan ook wel dat het de VVD is die dan de premier mag leveren en die griezel Verhagen het dus niet wordt. Want dat is iemand die ik eigenlijk vooral persoonlijke, partij- en Amerikaanse belangen heb horen promoten, en iets obscuurs als 'het imago' maar geen enkele keer ben ik een oprecht betrokken opmerking over Nederland tegengekomen.)