Nederland-Denemarken: vrij van je werk?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Moet je werkgever vrijgeven voor een voetbalwedstrijd waarin het Nederlands elftal uitkomt?

ja
38 (11%)
nee
264 (78%)
iets anders
35 (10%)

Totaal aantal stemmen: 337

tamara16

Re: Nederland-Denemarken: vrij van je werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 18:32

wanneer en hoe laat precies wordt die wedstrijd uitgezonden dan?

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 18:34

Mijn werkgever zet een grote tv neer en we gaan met zijn allen kijken :D

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 18:36

nee natuurlijk niet, als je wil kijken, neem je maar vrij. Of je zet een radio'tje aan. Ik had misschien wel de middag vrij willen nemen (dus niet krijgen) zit alleen op de hei met kantoor, dus kan helaas niet :-(

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 18:55

LYSANNO schreef:
Één dagje vrij maakt niks uit lijkt me? (...)
Sowieso ik vind gewoon dat je er voor vrij moet krijgen of gewoon op het werk/school kijken. Het is maar 1x, kom op, 1 dagje meer of minder maakt niet uit hoor, en ook al kijk je niet naar voetbal is altijd lekker even een dagje vrij. Moet kunnen lijkt me.

Wat denk je dat dat de werkgever kost? Als werknemer vrij némen, prima! Maar als werkgever deze uren géven (dus dat het de werknemer geen uren kost)....:n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 19:31

Ik heb op dat moment school tot 4 uur maar of wij zijn vroeger uit ( :D ) of wij gaan op school voetbal kijken (Nog leuker :D :D )! Ik heb er helemaal zin in :#.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 08:41

Ik vind niet dat de werkgever vrij moet geven op zijn rekening.
Ik ben wel vrij die dag. Maar dan wel uit mijn eigen pot. En voetbal kijken met collega's? Gaat moeilijk met 45 verschillende nationaliteiten hier :-p
Ik kijk lekker thuis op groot scherm met vrienden en een drankje.

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 18:37

Wij hebben de hele middag vrij van school.

Komt mij goed uit want dat is precies de dag dat mijn vriendje en ik 1,5 jaar samen zijn! :)

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 18:42

Vandaag ging er een mail rond van de managers , dat men op 14 Juni de mogelijkheid krijgt te kijken .
Mits het werk het toelaat , en uiteraard in eigen tijd .Dus uit klokken ,voor de wedstrijd in klokken na de wedstrijd .
Of deze regeling ook geld als Duitsland speelt , weet ik niet .
We hebben namelijk ook veel Duitse werknemers , ik zelf ...ga niet kijken .

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 19:37

Nee. Kom op zeg, voor een voetbalwedstrijd??

Op mijn stagekantoor is er wel de mogelijkheid om het te kijken in de lunchruimte trouwens.

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 19:42

Ik ga speciaal eerder naar mijn werk toe ervoor haha. Ik werk in de zorg, moet half drie beginnen maar begin nu half twee omdat ik anders de eerste helft mis. Ik denk dat we met z'n allen gaan kijken, personeel én patienten.

Dat hoop ik tenminste, van zulke toernooien mis ik liever geen wedstrijd van Nederland, al kijk ik het het liefst met vrienden en een drankje erbij.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 19:53

Karin schreef:
Dan nog heeft een baas er IMO niets mee nodig waaróm jij vrij wilt hebben. Jij wilt graag vrij hebben, en dat kan wel of dat kan niet.

Precies. En de reden voor vrij is bovendien simpel: omdat ik die dag de vrijheid wil hebben om zelf te kiezen wat ik doe :) Wat dat dan ook is. De meeste vrije dagen van mij gaan dan ook op aan niks: uitslapen, met een boekje op de bank of zoals laatst in het park, lekker uitrusten, misschien eens genieten van een heerlijk rustige stad... :z

De reden maakt soms overigens wel wat uit: als het gevolgen heeft voor anderen. Als ik aankomende dinsdag vrij wil hebben dan kan ik dat (zonder reden) best vragen als er niks op mij ligt te wachten. (Gelukkig is het zo flexibel.) Maar als ik een afspraak heb is dat iets anders. Dan kan een reden wel zin hebben om net wat meer coulance te krijgen dan zonder reden.

Maar me verantwoorden voor mijn vrije dagen was ik ook niet van plan, en wat anderen belangrijk vinden kan mij niet echt schelen :) 't Zijn MIJN vrije uren :)

Het lijkt me trouwens wel een geinig sfeertje, ik vind het altijd wel wat hebben. Zelfs al interesseert de uitkomst van het voetbal me maar matig, het evenement geeft wel een aparte energie aan alles. Als 'men' op het werk zou gaan kijken zou ik meekijken trouwens, en niet in mijn eentje doorwerken. Maar ik kan het me niet voorstellen.

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 13:38

Ik denk dat minimaal 90% van mijn collega`s gaan kijken en ik denk dat er maar weinig daarvan verlof gaan schrijven. Dat kost de organisatie een hele boel geld, maar ach semi-overheid zeggen ze dan. Ik hoop dat die oranjegekte ook gauw over is en iedereen weer gewoon aan het werk gaat i.p.v. de hele dag bezig te zijn met de afdeling versieren en alles te volgen. Toch vind ik het bijzonder wat het nederlandselftal te weeg brengt.

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 19:36

Uhm nee, vrij geven vind ik onzin. Als je het écht graag wilt zien vraag je maar vrij maar dan gaat het wel gewoon van je vrije dagen af.
Ik wil het zelf graag kijken, maar bij ons zijn er zat tv's dus ik ga er van uit dat die wel aan zullen staan!

Wolken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 19:45

Mijn manager is zelf een hele grote voetbal fan. Van de week had hij het erover dat hij even een flatscreen ging regelen. We kunnen dan de wedstrijd kijken en kunnen we de uurtjes later weer inhalen. Maar daar doet hij ook niet zo moeilijk over.

Zal ik het de volgende keer opperen bij de wereldruiterspelen? Kijken of hij dat ook goed vind. Of zou dit weer een typisch gevalletje eigenbelang zijn :)*

mannen.......

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 19:50

Ja dat wilde ik, maar dat kan niet.
Ik zit aan de telefoonlijn (als hulplijn voor collega's die in de ANWB winkel verzekeringen afsluiten.
Ik weet zeker dat iig die anderhalf uur geen kip ons belt.
Ze kunnen best een TV op het werk neerzeten.
Ayasha schreef:
Waarom zou een werkgever in godsnaam vrij moeten "geven"?
Wil je kijken pak je maar verlof of neem je overuren op. :)

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 23:50

Ik heb voor de 19de ook vrij gekregen :D. Dit omdat we met een aantal mensen van werk naar de Arena gaan (we krijgen kaarten van de baas :P). Uiteraard wordt er gewoon voor vervanging geregeld ;).

Ik ben blij dat het op zo'n manier kan hoor en niet zoveel geneuzel er van gemaakt wordt zoals hier in het topic. We krijgen gewoon vrij mits we het op kunnen lossen en als we het niet kunnen oplossen wil onze baas hier ook nog wel even naar kijken voor een oplossing. Gaat het niet dan gaat het niet, maar de ervaring leert dat er echt wel een mouw aan te passen is ;).

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 08:17

Ik vind het ook niet nodig om vrij te moeten geven voor een voetbalwedstrijd. Mensen die vrij willen, kunnen vrij vragen, met een beetje mazzel lukt dat. Andere mensen hebben misschien het "geluk" een tv op de afdeling te krijgen en er zijn ook genoeg mensen , die gewoon willen werken.
Mij zou het niet storen om dan te werken, als iemand anders graag vrij wil hebben, maar er moet niet gedaan worden als of er niemand meer fatsoenlijk aan het werk kan omdat er een WK voetbal is :) .

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 08:34

Ik heb toevallig vakantie, maar anders is het nog geen probleem... Werk met kinderen en die willen toch wel kijken :P

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 09:58

dorothea schreef:
LYSANNO schreef:
Één dagje vrij maakt niks uit lijkt me? (...)
Sowieso ik vind gewoon dat je er voor vrij moet krijgen of gewoon op het werk/school kijken. Het is maar 1x, kom op, 1 dagje meer of minder maakt niet uit hoor, en ook al kijk je niet naar voetbal is altijd lekker even een dagje vrij. Moet kunnen lijkt me.

Wat denk je dat dat de werkgever kost? <KNIP>

Hangt er natuurlijk vanaf of de werkgever een fabriek is of het advocatenkantoor van Moskwicz (sp?), maar laten we eens uitgaan van Euro 15- Euro 16 aan loonkosten per medewerker per uur, uitgaande van een maandsalaris van 2200,- bij 40 uur werken......

De rest kun je dan zelf berekenen: 1,75 uur (wedstrijd + rust) * medewerkers * 15.50

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 10:19

Vrij geven voor een voetbalwedstrijd... Als het van levensbelang is kan ik het me voorstellen, maar voetbal... :n

Ik weet wel dat ze bij mijn vader een groot scherm ophangen en ze onder werktijd mogen kijken. :+

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 11:14

Cowboy55 schreef:
Hangt er natuurlijk vanaf of de werkgever een fabriek is of het advocatenkantoor van Moskwicz (sp?), maar laten we eens uitgaan van Euro 15- Euro 16 aan loonkosten per medewerker per uur, uitgaande van een maandsalaris van 2200,- bij 40 uur werken......

Loonkosten zijn veel hoger dan een medewerker per uur krijgt he? Belasting, verzekering, vakantiegeld, vrije uren etc komen er nog bovenop.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 13:11

Shadow0 schreef:
Cowboy55 schreef:

Loonkosten zijn veel hoger dan een medewerker per uur krijgt he? Belasting, verzekering, vakantiegeld, vrije uren etc komen er nog bovenop.

Yup. Vandaar: 2.200 euro bruto bij 40 uren werkweek= 2.200/173 uur gemiddeld per maand = 12,71 Euro bruto. Gooien we er voor het gemak even 25% overheen aan vakantietoeslag, pensioenpremie werkgever, basiszorg werkgeversdeel, etc., etc., komen we op Euro 15,89 per uur aan loonkosten. Dus ergens tussen de 15 en 16 per uur wat de gemiddelde werknemer (althans in 'mijn' sector) per uur kost......

arabcarla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 13:16

Wij zijn verplicht vrij..... Het hele bedrijf is dan gewoon dicht behalve de inbound lijnen.... Zijn een callcenter... Ik weet ook niet eens of het mag? Ik heb het geluk dat ik al op die dagen vrij ben dan werk ik nooit.. dus het kost mij geen dagen maar ik kan me voorstellen dat het niet leuk is voor collega's waar het verlofuren kost...

Cyrilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 13:34

Ik denk dat ieder bedrijf het voor zichzelf moet weten of ze er vrij voor geven of dat de werknemers vrije dagen moeten opnemen (mits het werk het toelaat) of dat er tijdens de uren dat Nederland speelt een tv aanstaat in het bedrijf.
Het bedrijf zou voor zichzelf wel weten wat het beste werkt. ;)

Maar persoonlijk vind ik het eigenlijk te belachelijk voor woorden dat Nederland het werk er massaal bij neerlegt om een spelletje te gaan bekijken op de buis... :roll:
Maar ja, ik ben absoluut geen voetbalfan en snap die hele oranjegekte dan ook niet. :n

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 13:29

Muzefee schreef:
Vrij geven voor een voetbalwedstrijd... Als het van levensbelang is kan ik het me voorstellen, maar voetbal... :n
Als er niks belangrijks is, mag een werkgever best vrij geven. Maar ook heeft hij het recht te weigeren, om wat voor redenen dan ook. Ik heb dan ook nee gestemd, een werkgever hoeft dit echt niet te doen!!

Overigens gaan wij op het werk gewoon kijken :) En ik had mijn vriend al beloofd elke keer te SMSen als er gescoord wordt :)