Dora88 schreef:Tuurlijk, koeien vinden het niet leuk dat een kalf wordt weggehaald. Maar weet je de achtergeliggende gedachte ervan dat kalveren worden weggehaald, qua ziekte-overdracht? Heb jij wel eens een koe gehoord die een dag of langer het kalf bij zich had gehad? Ook kun je door het wegghalen van het kalf zorgen dat je zeker weet dat een kalf genoeg biest krijgt. Anders neemt een kalf nog wel eens te weinig biest op, wat in de eerste twaalf uur nog kan (kunnen de darmen het nog opnemen).
Ik bedoelde vooral dat van "Melk hoeft niet" om dat het hier gaat over misstanden in de melkveehouderij. Niet om de discussie aan te wakkeren over het wel of niet consumeren van melkproducten.
Ik denk dat vooral de grootste oorzaak van schaalvergroting de lage prijzen die mensen bereid zijn om te besteden aan melk. Want immers, lage prijzen, dat zijn we gewend. Ik zie anders weinig verschil in de behoefte aan melk, zij het met hoge inkomens en lage inkomens. Je kunt niet méér melk drinken dan je op kunt, of wat je wilt. Tuurlijk, in het producten wat mensen kopen zit wel een verschil: Luxere drinkyoghurt met rechtsdraaiende bacteriën of kale melk. Daar zit het verschil, maar of de boer daar wat van terugziet op zijn maandelijks inkomen?
Soms zie ik uit de trein koeien die hun kalfjes (nog) bij zich mogen hebben in het weiland. Als ik die beesten dan lekker rond zie springen vind ik dat toch wel een verschil met de kalfjes die binnen moeten blijven, soms zelfs in kleine hokjes. Maar misschien romantiseer ik 't wel te veel.
Het kan dus wel, maar misschien op grotere bedrijven niet?
Dat met die prijzen is idd zo, ben ik helemaal met je eens. Ik probeer zo min mogelijk dierlijke producten te eten. Mijn vriend eet wel soms vlees en zuivel, maar altijd biologische Nederlandse producten. De prijs van zo'n beetje alles is de afgelopen zestig jaar enorm gestegen, maar de prijzen van dierlijke producten zijn gelijk gebleven. 1 ei kost nog steeds zoveel als in de jaren '50! Eigenlijk is het dus te goedkoop... Maar in de supermarkt denken mensen toch vooral aan zichzelf.