Thieme haalt uit naar melkveehouderij

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dora88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 10:47

Fitch schreef:
Rianneke schreef:
Die kalfjes hebben alleen niet zoveel liter nodig op een dag als dat de koe kan geven :) En laten we het daar nu voor doen!

Die koeien zijn zo gefokt dat ze zoveel melk geven. Voordat de bio-industrie opkwam gaven ze precies zoveel melk als 't kalf nodig was. Dat doen ze dus niet uit zichzelf. Koeien zijn de laatste decennia alleen maar gefokt op melkproductie, zelfs in zoverre dat ze nu allerhande gewrichtsproblemen hebben en vatbaarder zijn voor ziektes.

Ja dat is een probleem, de duurzaamheid van koeien. Maar wij zijn er thuis druk mee bezig om een koe te fokken die minder melk geeft maar wél goed zorgt voor haarzelf.
Een koe die elk jaar een kalf geeft, weinig ziek is en een lagere productie heeft, daar kun je meer aan verdienen aan zo'n schaal beestje dat na een paar keer kalven helemaal opgebrand is en alleen maar melk wil geven. Je bent economisch bezig als boer, dat moet niet vergeten worden.

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 10:49

Dora88 schreef:
Tuurlijk, koeien vinden het niet leuk dat een kalf wordt weggehaald. Maar weet je de achtergeliggende gedachte ervan dat kalveren worden weggehaald, qua ziekte-overdracht? Heb jij wel eens een koe gehoord die een dag of langer het kalf bij zich had gehad? Ook kun je door het wegghalen van het kalf zorgen dat je zeker weet dat een kalf genoeg biest krijgt. Anders neemt een kalf nog wel eens te weinig biest op, wat in de eerste twaalf uur nog kan (kunnen de darmen het nog opnemen).

Ik bedoelde vooral dat van "Melk hoeft niet" om dat het hier gaat over misstanden in de melkveehouderij. Niet om de discussie aan te wakkeren over het wel of niet consumeren van melkproducten.

Ik denk dat vooral de grootste oorzaak van schaalvergroting de lage prijzen die mensen bereid zijn om te besteden aan melk. Want immers, lage prijzen, dat zijn we gewend. Ik zie anders weinig verschil in de behoefte aan melk, zij het met hoge inkomens en lage inkomens. Je kunt niet méér melk drinken dan je op kunt, of wat je wilt. Tuurlijk, in het producten wat mensen kopen zit wel een verschil: Luxere drinkyoghurt met rechtsdraaiende bacteriën of kale melk. Daar zit het verschil, maar of de boer daar wat van terugziet op zijn maandelijks inkomen?

Soms zie ik uit de trein koeien die hun kalfjes (nog) bij zich mogen hebben in het weiland. Als ik die beesten dan lekker rond zie springen vind ik dat toch wel een verschil met de kalfjes die binnen moeten blijven, soms zelfs in kleine hokjes. Maar misschien romantiseer ik 't wel te veel. :) Het kan dus wel, maar misschien op grotere bedrijven niet?

Dat met die prijzen is idd zo, ben ik helemaal met je eens. Ik probeer zo min mogelijk dierlijke producten te eten. Mijn vriend eet wel soms vlees en zuivel, maar altijd biologische Nederlandse producten. De prijs van zo'n beetje alles is de afgelopen zestig jaar enorm gestegen, maar de prijzen van dierlijke producten zijn gelijk gebleven. 1 ei kost nog steeds zoveel als in de jaren '50! Eigenlijk is het dus te goedkoop... Maar in de supermarkt denken mensen toch vooral aan zichzelf.

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 10:52

Dora88 schreef:
Ja dat is een probleem, de duurzaamheid van koeien. Maar wij zijn er thuis druk mee bezig om een koe te fokken die minder melk geeft maar wél goed zorgt voor haarzelf.
Een koe die elk jaar een kalf geeft, weinig ziek is en een lagere productie heeft, daar kun je meer aan verdienen aan zo'n schaal beestje dat na een paar keer kalven helemaal opgebrand is en alleen maar melk wil geven. Je bent economisch bezig als boer, dat moet niet vergeten worden.

Tsja, daar kan ik alleen maar achter staan. :) Sorry als ik net wat overtrokken reageerde, maar soms hoor je berichten (en ook binnen Nederland) waardoor je vergeet dat 't ook anders kan, als je snapt wat ik bedoel. Het is niet mijn keus om zuivel te eten/drinken, en ik hoop ook dat andere mensen zich daar bewust van zijn en niet alleen afgaan op reclames en dergelijke. Maar er zullen toch altijd mensen dierlijke producten willen eten, en dan is het ook maar beter dat er boeren zoals jullie zijn. :)

Dora88

Re: Thieme haalt uit naar melkveehouderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 11:14

Maakt niet uit, ik vind gewoon dat elke boer open moet staan voor elke mening en daar een goed antwoord op moet hebben. Zo voorkom je misstanden.
En als je ook nog 'ns laat zien dat je daadwerkelijk bezig gaat met de punten die spelen in de samenleving, dan blijf je boer.
Af en toe wordt het ook wel overtrokken waar je aan moet voldoen, maar wil je boer blijven, dan zul je moeten veranderen, máár wel vast blijven houden aan de waarden en systemen waar je je als boer prettig bij voelt. Niet elke boer kán en wil biologisch worden, maar een vermindering van antibioticagebruik en verhoging van levensduur op het bedrijf, dat kan elke boer.

En ach, ik kan me ook wel vinden in het feit dat je geen dierlijke producten wilt eten, zolang je maar niet zo fanatiek wordt dat je het andere mensen ook wilt ontzeggen. Van mij hoeft iedereen ook geen melk te drinken of vlees te eten, zolang die keuze maar wel gebaseerd is op gegronde redenen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 12:14

Yamcha schreef:
Een goede boer is dol op zijn beesten, doet er alles voor. Ze gaan er zeker niet zo mee om.

En toch vraag ik me dat soms nog wel eens af.
Mijn stalhouder is tevens handelaar van beroep en als ik zie wat die af en toe meeneemt bij een boer vandaan....
Koeien die nog maar op 3 poten kunnen staan, koeien die helemaal niet meer kunnen staan, koeien met enorm dikke poten, koeien die eruitzien als graatpakhuizen(levende koe voor de anatomie les noem ik het maar) en ga zo nog maar even door
Bij die gevallen vraag ik me echt af of de boer het wel zo goed vor had met de koe. Want die exemplaren die ik zie zijn niet in 1 week tijd zo geworden.

De koeie staan dan nu de hele zomer op het land en als ze niet voortijdig dood neervallen (wat rustig gebeurd) gaan ze eind van de zomer de worst in.
Ik ben er inmiddels achter waarom ik het laatste jaar steeds vaker voor vegetarisch kies.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 18:16

sja, ik ben erg pro biologisch verantwoord produceren en (ik walg echt van de term )consuminderen (zum kotsen) etc etc etc
maar de pvdd heeft voor mij al afgedaan toen ze net bestond door complete wereldvreemde idee-en wat betreft dieren en milleu er op na te houden

en dat thieme er globaal naar kijkt, prima maar breng dan op een manier waardoor dit duidelijk is en niet op een manier waaop je op 1 of ander eng clubje als wakker dier gaat lijken die ook zieltjes proberen te scoren met info die zwaar verouderd is en een beeld schetsen welke pertinent niet klopt met de realiteit in NL

dat we een hoop willen veranderen kwa welzijn,
ik eet ook grotendeels vegetarisch, maar drink wel melk en eet wel kaas , dit alles dan wel weer biologisch
welzijn verhogen bij de productie dieren prima, maar dit moet europees, of nog beter, globaal gebeuren
niet als land alleen want dan zal onze economie helemaal naar zijn grootje gaan

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 10:26

Dora88 schreef:
Af en toe wordt het ook wel overtrokken waar je aan moet voldoen, maar wil je boer blijven, dan zul je moeten veranderen, máár wel vast blijven houden aan de waarden en systemen waar je je als boer prettig bij voelt. Niet elke boer kán en wil biologisch worden, maar een vermindering van antibioticagebruik en verhoging van levensduur op het bedrijf, dat kan elke boer.

Vind ik wel een mooi stukje :)
En als boer zijnde moet je gewoon constant kritisch naar je bedrijfsvoering blijven kijken. Maar is dat niet op ieder bedrijf zo? Neem de lage melkprijzen. Als je bedrijf "gezond""is kun je dat trekken. Maar er zijn gewoon boeren die met die lage melkprijzen opeens gekke dingen gingen doen omdat de kostprijs persee naar beneden moest :(:) Dan ben je niet goed bezig naar mijn idee.
Biologisch wil ook niet iedere boer worden, en dat is ook maar beter ook naar mijn idee :o Maar ookal ben je niet biologisch dan nog kun je een hele hoop goede "dingen" doen. Zo gebruiken wij bijv. droogzetters die voor de biologische melkveehouderij zijn :) En de koeien lopen net zoveel buiten als op de biologische bedrijven :7
En zo heb je nog wel meer dingen waarbij de reguliere veehouderij een stukje mooier word als dat het lijkt :+

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 12:39

Kan me alleen maar aansluiten bij Dora88 en Rianneke. :)
Jullie zijn beter in het verwoorden :)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 15:47

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 16:01

Mooi hoor zulke foto's! Ik zal eens gaan zoeken of ik ook nog leuke/mooie foto's kan vinden van koetjes in de wei :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 23:53

Anne_GTI schreef:
Tja, ons niet biologische vleesvee loopt er in de zomer zo bij:
http://www.hoog-zuthem.nl/gallerie/Nog5 ... 010073.JPG
Bij de winterdag staan ze incl. kalfjes in een hit-actief stal waar menig paard jaloers op zou zijn.
\

ik schreef biologisch in een eerder bericht,maar als ik vlees eet (2 keer per week max ) maar ik eet ook niet biologisch vlees waarvan ik 100% zeker weet dat ze een goed leven hebben gehad
zoals jij laat zien

K.imberly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 13:17

Mijn oom is melkveehouder, maar zo gaat hij echt niet met zijn dieren om hoor! Waarom zetten ze de melkveehouders op deze manier in een kwaad daglicht? Misschien zijn er inderdaad ook boeren die niet goed voor hun dieren zorgen, maar heus niet alle boeren zijn zo... De meeste niet neem ik aan. Ze verdienen hun bood met die koeien, en als je slecht voor je koeien zorgt merk je dat echt wel.. Dus heb je minder inkomsten lijkt mij.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 16:00

K.imberly schreef:
en als je slecht voor je koeien zorgt merk je dat echt wel.. Dus heb je minder inkomsten lijkt mij.

Als een koe niet lekker in haar vel zit schiet de melkgift omlaag dus dat merk je echt wel aan je inkomsten als ze altijd slecht behandeld worden...

Ik denk dat mevrouw thieme een beetje vaker in de praktijk rond moet gaan kijken... Boer zijn is niet makkelijk met al die regeltjes etc etc.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 16:18

Rianneke schreef:
Ik denk dat mevrouw thieme een beetje vaker in de praktijk rond moet gaan kijken... Boer zijn is niet makkelijk met al die regeltjes etc etc.

Stomme is dat ze dit eigenlijk allemaal wel moeten weten.
Ze is nota bene met een boer getrouwd!!

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 16:31

annastasia schreef:
Stomme is dat ze dit eigenlijk allemaal wel moeten weten.
Ze is nota bene met een boer getrouwd!!

Ja maar dan kun je ook nog je oogkleppen op houden :+ Haar man was toch akkerbouwer? Dat is natuurlijk ook al een andere tak van sport...

frieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 19:31

Ik ben spontaan misselijk na het bekijken van deze walgelijke filmpjes! Die walgelijke mensen moeten ze zelf ook het licht uit de ogen slaan!! Te walgelijk voor woorden.
En bedankt Thieme dat je dit wilt spiegelen aan de norm op een agrarisch bedrijf....bah.

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 08:54

Schandalig dat Thieme dit vergelijkt met met de gemiddelde norm op een Nederlandse boederij!
Laatst nog in gesprek met een boer die echt gek en zuunig is op zijn koeien.. Had een pink zich opgehangen in de tralies en zijn nek gebroken, de man was er kapot van! Vorig jaar koe die wat mankeerde dag en nacht zaten ze erbij om die koe erdoor heen te halen, wat niet lukte! Kapot waren ze ervan..

En dan zal zo'n muts zo'n smerig walgelijk voorbeeld gebruiken als dat het hier de norm is..?

Alle boeren uit de omgeving weten dat er een andere boer zat die financieel er helemaal doorheen zat, en gezamelijk zorgden ze ervoor dat er regelmatig balen werde gebracht.. Omdat ze er schande van spraken dat die dieren honger leden..

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 09:07

jeetje..ik vind niet gauw filmpjes zo schokkend om ze af te zetten maar deze van de koeien en kalfjes vond ik toch te erg om verder te kijken..
ik ben er echt misselijk van..
waarom doen die mensen dat?
waarom slaan ze koeien en vooral die kalfjes op hun hoofd?wat is het nut ervan..
ik snap niet dat dit zomaar kan gebeuren in amerika..daar is toch ook een strenge wetgeving of ben ik nou gek?

dit is echt niet te geloven..en dan ook nog hoe die man er over praat hoe leuk het wel niet is om die beesten half dood te slaan..

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 10:56

brenniie schreef:
jeetje..ik vind niet gauw filmpjes zo schokkend om ze af te zetten maar deze van de koeien en kalfjes vond ik toch te erg om verder te kijken..
ik ben er echt misselijk van..
waarom doen die mensen dat?
waarom slaan ze koeien en vooral die kalfjes op hun hoofd?wat is het nut ervan..
ik snap niet dat dit zomaar kan gebeuren in amerika..daar is toch ook een strenge wetgeving of ben ik nou gek?

dit is echt niet te geloven..en dan ook nog hoe die man er over praat hoe leuk het wel niet is om die beesten half dood te slaan..

Omdat dat een sadist is! Niets meer of minder. Laten we toch wel beseffen dat 'boeren' zo toch helemaal niet zijn... En dat voorbeeld wordt gebruikt om dan hier de boel op te willen ruien...

Mandy92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 11:02

Kan veel hebben, maar dat 2e filmpje .. ;(

farahmunda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 11:13

Geloof je nu dat dit echt gebeurd elke dag op zo'n bedrijf?
Ik niet, welke gek gaat nou met zijn volle verstand laten zien dat hij zo werkt/ omgaat met dieren? Ik vind het nep, en het wordt gedaan met opzet omdat er gefilmt wordt. De man(of mannen?) die het doet op het filmpje is inderdaad een sadist, of te wel iemand die rijp is voor het gesticht.
Belachelijk om zoiets op film te zetten, maar ja tegenwoordig wordt toch alles op film gezet? Of iemand nu op straat ligt dood te gaan of iemand die aangerand wordt. Maar ze doen er niets tegen.

Zo wordt er niet omgegaan met dieren in Nederland door 'normale' mensen/agrariers, er zijn misschien mensen/agrariers die het net niet fatsoenlijk genoeg doen, maar daar is dan vaak ook een steekje los. Spreek uit ervaring.
Het is dan ook een slecht te gebruiken argument voor Marianne Thieme.
Als ze er echt wat aan wil doen, moet ze toch meer buiten Nederland gaan denk ik, daar gaat in ieder geval vaker wat mis. Misschien moet ze daar dan in Canada maar een keer kijken?

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 15:25

Jesser schreef:
Schandalig dat Thieme dit vergelijkt met met de gemiddelde norm op een Nederlandse boederij!

Dat doet ze helemaal niet, :n als je haar beter zou willen begrijpen dan snap je dat we hier indirect aan mee doen, doordat we veel met het buitenland handelen en we hier in Nederland in wezen genoeg produceren voor ons zelf.
Maar goed, dat ga ik allemaal niet verder uitwijden.
Dan moet je al mijn vorige post maar eens lezen anders val ik in de herhaling.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 15:53

Ik ken veel melkveehouderijen, maar dit heb ik nog nooit gezien. De mensen op de film zijn gewoon niet goed in hun hoofd. Gewoon walgelijk om te zien hoe ze gooien met kalfjes, koeien staan te rammen. Ik heb het filmpje ook uit gezet. DEZE MENSEN ZIJN ZIEK !! Voor een melkveehouder zijn zijn koeien zijn vreten. Die zorgt er echt wel goed voor (muv een incident). Een ongelukkige koe geeft minder melk.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 16:26

Miska schreef:
dan snap je dat we hier indirect aan mee doen, doordat we veel met het buitenland handelen en we hier in Nederland in wezen genoeg produceren voor ons zelf.

Wij doen hier persoonlijk niet aan mee :7 Maar goed dat is iets anders.
Als mevrouwtje thieme niet wil dat er vlees uit het buitenland word gehaald, dan moet ze eerst in nederland beginnen...

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 20:04

Rianneke schreef:
Miska schreef:
dan snap je dat we hier indirect aan mee doen, doordat we veel met het buitenland handelen en we hier in Nederland in wezen genoeg produceren voor ons zelf.

Wij doen hier persoonlijk niet aan mee :7 Maar goed dat is iets anders.
Als mevrouwtje thieme niet wil dat er vlees uit het buitenland word gehaald, dan moet ze eerst in nederland beginnen...

Hoezo persoonlijk niet?
Hebben jullie een melkveehouderij of vleesvee of ben je consument?
Ze wil ook 1st in Nederland beginnen en probeert ons bewust te maken van wat er in het buitenland gebeurt, omdat we er allemaal aan mee doen indirect.
Zowel de boeren als de consumenten. IEDEREEN!
Aangezien het systeem zo in elkaar zit en daar wil ze juist verandering in aan brengen.
Daarom gebruikt ze ook die filmpjes om de mensen wakker te schudden. (al sluit het grootste gros nog steeds hun ogen, omdat ze het ver gezocht vinden, maar het is allemaal met elkaar verweven hoe je het ook went of keert)